Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

20-lecie Miejskiej Orkiestry Dętej – koncert jubileuszowy

dodane 01.03.2019
[Dąbrowa Górnicza] Miejska Orkiestra Dęta w Dąbrowie Górniczej w 2019 roku obchodzi swój jubileusz 20-lecia działalności. Pierwszy, aczkolwiek nie jedyny koncert w ramach obchodów okrągłej rocznicy odbędzie się 3 marca o godz. 17:00 w Pałacu Kultury Zagłębia. Koncert „20 lat Miejskiej Orkiestry Dętej – zdrowie po raz pierwszy!” zapoczątkuje całoroczne obchody jubileuszowe orkiestry, na które składać się będą koncerty w różnych częściach miasta. Będą one przedstawiać nie tylko artystyczny dorobek Miejskiej Orkiestry Dętej pod kierownictwem Ireneusza Dustera, ale także artystów, którzy współpracowali z zespołem na przestrzeni tych wszystkich lat. Orkiestra z Dąbrowy Górniczej w swoim repertuarze posiada zarówno utwory muzyki klasycznej, rozrywkowej, filmowej, a nawet biesiadnej. Wykonuje również muzykę wokalną i instrumentalną. Jej muzycy występowali zarówno na scenie pałacowej, jak również mogli zaprezentować się na krajowych i międzynarodowych festiwalach. Podczas koncertu 3 marca o godz. 17:00 publiczność usłyszy m.in. takie przeboje jak: „Lubię wracać tam gdzie byłem” z repertuaru Zbigniewa Wodeckiego, „Home” autorstwa Michael’a Buble, „Sex Bomb” Toma Jones’a czy utwór „Baker Street” z solo na saksofonie. Wraz z orkiestrą wystąpią soliści: Sebastian Dudzik i Joanna Lubańska, a oprawę taneczną zapewni Zespół Taneczny Sukces. Bilety w cenie 20 złotych oraz 15 zł ulgowy są dostępne w Kasie PKZ.   (s)   foto: Marek Wesołowski

Familijne Kino w Bibliotece w marcu

dodane 28.02.2019
[Sosnowiec]   2 marca w sobotę o godz. 11:00 zostanie zaprezentowany kolejny familijny seans filmowy. Na dzieci wraz z osobami towarzyszącymi, w Auli Zagłębiowskiej Mediateki przy ul. Kościelnej 11 w Sosnowcu, czekać będzie pełna śmiechu i świetnej zabawy animacja o pokręconych relacjach braterskich. Wstęp wolny.   Gdy w życiu siedmioletniego malca pojawia się mały braciszek, ten bardzo szybko zdaje sobie sprawę, że ubrany w garnitur, noszący teczkę i zachowujący się jak rasowy biznesmen bobas jest zagrożeniem dla jego niezachwianej dotąd pozycji w rodzinnym domu. Jednak gdy starszy chłopiec natrafia na trop tajemnego spisku, konkurujący bracia muszą zapomnieć o dzielących ich różnicach, ocalić rodziców, przywrócić porządek na świecie i udowodnić, że więzy rodzinne są siłą, której nic nie jest w stanie pokonać.   Kino w Bibliotece zaprasza na projekcje filmów adresowanych do dzieci, młodzieży, ich rodziców i opiekunów. W repertuarze przewidziane są filmy fabularne i animowane pełne przygód, humoru i emocji, odpowiednie dla widzów w każdym wieku, dzięki czemu nasze seanse mają charakter iście familijny. Wstęp na projekcje jest jak zawsze bezpłatny.   Tytuły poszczególnych filmów nie są reklamowane w mediach ze względu na wymogi umowy licencyjnej. Szczegółowy repertuar dostępny na plakatach w Zagłębiowskiej Mediatece. Pytania o tytuł filmu należy kierować na adres: kinga.baranowska@biblioteka.sosnowiec.pl lub pod numer telefonu 693 266 411 (do godz. 15.00).   (s)

„Przełamując fale” – premiera na Scenie w Galerii

dodane 28.02.2019
[Region] Na pierwszą tegoroczną premierę na Scenie w Galerii katowicki Teatr Śląski zaprasza w sobotę, 2 marca o godz. 19.00. Widzowie zobaczą arcydzieło Larsa von Triera „Przełamując fale" („Breaking the Waves”) w w reżyserii i adaptacji Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej oraz Agnieszki Zawadowskiej. Ten znany film z 1996 roku jest historią Bess – w spektaklu Barbórki – która z miłości przekracza kolejne granice poświęcenia i moralności. Jej mąż ulega poważnemu wypadkowi, a ona robi wszystko, aby przywrócić mu zdrowie. Jak daleko posunie się dla tej miłości?   Przypomnijmy, że „Przełamując fale”, to duński obraz w reżyserii Larsa von Triera, do którego scenariusz napisali von Trier, Peter Asmussen i David Pirie. Główne role zagrali Emily Watson oraz Stellan Skarsgård. W filmie, który zdobył Grand Prix na festiwalu w Cannes, widoczne są wpływy ruchu Dogma 95, którego założycielem był reżyser. Akcja, osadzona w realiach prowincji Szkocji lat 70. XX w., przedstawia historię młodej Bess McNeill, która wychodzi za mąż za pracującego na odległej platformie wiertniczej Jana. Małżeństwo z „obcym”, o którym niewiele wiadomo, spotyka się z ostracyzmem małej lokalnej społeczności i konserwatywnego  kościoła kalwińskiego. Głęboko religijna Bess wierzy jednak, że rozmawia z Bogiem, a ten ją wysłuchuje. Pragnąc, by rozłąka z mężem trwała jak najkrócej prosi,  żeby Jan powrócił wcześniej. Tak się też staje, ale na skutek wypadku przy pracy. Powraca na ląd sparaliżowany, a Bess uznaje, że to jej wina. Para nie może już uprawiać  seksu, dlatego Jan prosi swoją żonę, by ta kochała się z innymi mężczyznami i opowiadała mu o tym, bo ponoć tylko w ten sposób może być szczęśliwa. Bess stopniowo zaczyna wierzyć, że to co robi jest życzeniem samego Boga, a oddając się innym mężczyznom może sprawić, iż Jan odzyska zdrowie. Uprawia zatem rytualną prostytucję i  zostaje zamordowana przez przygodnie poznanych marynarzy. Po śmierci zostaje potępiona przez wspólnotę religijną, ale jej mąż odzyskuje władzę w nogach. Ten jeden z najbardziej poruszających filmów Larsa von Triera postanowiła przenieść na scenę Agnieszka Lipiec-Wróblewska. – Swoim spektaklem zadaje pytania widzom o granice człowieczeństwa i „normalności” – mówi Aleksandra Czapla-Oslislo, rzeczniczka prasowa Teatru Śląskiego. – Ile jesteście w stanie poświęcić dla ukochanej osoby? Zastanawialiście się kiedyś nad tym? Czy miłość może przezwyciężyć instytucjonalny system opresji, który trzyma w ryzach lokalną wspólnotę? „Przełamując fale” to opowieść o poszukiwaniu sensu w świecie, którego zasad nie potrafimy zrozumieć, a jednak się im podporządkowujemy. To historia o wyrażaniu zgody na cierpienie w imię wartości, w które wierzymy. Tym spektaklem rozpoczynamy cykl adaptacji filmowych – wyjaśnia. Agnieszka Lipiec-Wróblewska tworząc adaptację dzieła Larsa von Triera nie odcięła się od języka filmowego. Jednak spektakl jest nam bliższy, bo dzieje się w naszym lokalnym środowisku, bohaterka ma na imię Barbórka, mąż ulega wypadkowi na kopalni. Zarazem  wykorzystuje specjalne projekcje, które pozwalają odbiorcy wniknąć w subiektywny świat głównej bohaterki, czyli granej przez Annę Lemieszek Barbórki. Projekcje  zostały przygotowane we współpracy z kopalniami „Wujek”, „Wieczorek” i Muzeum Górnictwa Węglowego. Realizatorzy: Agnieszka Lipiec-Wróblewska – reżyseria, Agnieszka Lipiec-Wróblewska i Agnieszka Zawadowska – adaptacja, Agnieszka Zawadowska – scenografia i kostiumy, Wojciech Staroń – wideo, operator, autor zdjęć, Jan Miklaszewski – muzyka, projekcje, Piotr Roszczenko – reżyseria światła. Grają:  Anna Lemieszek – Barbórka, Michał Rolnicki – Jan, Ewa Kutynia – Matka, Natalia Jesionowska – Doma, Marcin Szaforz – Tadeusz / Maska, Michał Piotrowski – Doktor Hofmann.   Scena w Galerii znajduje się na 2 poziomie Galerii Katowickiej przy ul. 3 Maja. Teresa Stokłosa

Iwona Bielska gościem „Czwartku Literackiego”

dodane 26.02.2019
[Zawiercie] Sympatyków czwartków literackich Fundacja Przyroda i Człowiek zaprasza 28 lutego o godz. 18.00 do Klubu NOVUM w Zawierciu przy ul. Szymańskiego 2 na kolejny Czwartek Literacki w sezonie 2018/2019 pt. „W jaki sposób aktor tworzy postaci, które zrodziła wyobraźnia pisarza”. Wstęp wolny. Będzie to spotkanie z Iwoną Bielską, znakomitą artystką teatralną, filmową i telewizyjną. Szczyt jej kariery ekranowej przypada na lata 80. Zadebiutowała na scenie Teatru Słowackiego, w roli Hanki w „Moralności pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej w reżyserii Jerzego Krasowskiego w 1977 roku. Z Teatrem im. Juliusza Słowackiego związana była aż do połowy lat 80-tych, i ponownie, od 1996 roku. W międzyczasie występowała na scenach teatrów: STU w Krakowie, Rozmaitości w Warszawie i Nowego w Łodzi. Od 2002 roku gra w zespole krakowskiego Starego Teatru, prowadzonego przez męża, Mikołaja Grabowskiego. Ma na koncie wiele ról w spektaklach Teatru Telewizji. Zagrała główne bohaterki w „Znakach zodiaku” Gerarda Zalewskiego (1978), „Ćmie” Tomasza Zygadły (1980), prusowskich „Grzechach dzieciństwa” Krzysztofa Nowaka (1980), „Oknie” Wojciecha Wójcika (1981) i „Wilczycy” Marka Piestraka (1982). Jej najgłośniejszą rolą ostatnich lat jest nagrodzona Orłem kreacja Wojnarowej w „Weselu” Wojciecha Smarzowskiego. Twórczość artystki przybliży gospodarz Czwartków Literackich Bogdan Dworak, a o nastrojową opraw muzyczną wieczoru zadba Jakub Wysocki.   (s)

Poszukiwana żywa lub martwa

dodane 25.02.2019
[Sosnowiec] Wiadomo, że od kilkunastu sezonów Teatr Zagłębia ma swoją dobrą passę, ale najnowszą premierą – sztuką „Dead Girls Wanted” – potwierdził nie tylko swój wysoki poziom artystyczny, ale sprezentował widzom jeden z najlepszych spektakli ostatnich lat w Polsce. Szokowała już akcja promocyjna. Na sosnowieckich słupach pojawiły się ogłoszenia o zaginionych kobietach, a w Internecie – mnóstwo drastycznych zdjęć i informacji o odnajdywaniu coraz to nowych zwłok. Szokuje i spektakl Jolanty Janiczak i Grzegorza Stępniaka w reżyserii laureata Paszportu „Polityki” za 2013 rok, Wiktora Rubina.   To przedstawienie o rzeczywistych kobietach, których już nie ma wśród żywych albo które żyją, ale – o ludzki paradoksie! – widzowie chcieliby widzieć martwe. Całość to natomiast absolutny majstersztyk w wykonaniu aktorów, każdy z nich daje z siebie absolutnie wszystko, przekraczając własne granice wytrzymałości fizycznej i psychicznej. Widz dostaje za to sześć w zasadzie odrębnych monologów, sześć strumieni świadomości, sześć historii. Wstrząsających, wywołujących skrajne emocje, które nikogo nie mogą pozostawić obojętnym. I tak: Beata Deutschman staje się Nastazją Filipowną z „Idioty” Fiodora Dostojewskiego. Trupem kochanki księcia-idioty Myszkina i miliardera-mordercy Rogożyna. Męską fantazją i zagrożeniem jednocześnie. Opowiada o wielkiej miłości i równie wielkiej zdradzie, o zazdrości i okrucieństwie, o rozpaczy. Miota się, pełna sprzecznych namiętności i emocji. Umie być delikatna i odpychająca, niespokojna i nieprzewidywalna, popada w krańcowe stany emocjonalne, ma skłonności do samodestrukcji i samoupokorzenia. Następnie na scenie pojawia się Whitney Houston – w tej roli zaskakujący Łukasz Stawarczyk. Obsadzenie mężczyzny w roli kobiety nie jest niczym nowym ani w teatrze w ogóle ani w teatrze Janiczak i Stępniaka, by wspomnieć choćby o roli Tomasza Nosińskiego grającego Andę Rottenberg w Teatrze Żydowskim w Warszawie. Nucąc „My love is your love”, Whitney/Łukasz opowiada o byciu ulubienicą Ameryki, o byciu „The Voice” i o powolnym staczaniu się w alkohol i narkotyki, o przypadkowym utonięciu w wannie w 2012 roku, na które wpływ miało ciągłe zażywanie kokainy i problemy z sercem, a także o śmierci córki, również uzależnionej od narkotyków, która przeżyła matkę tylko o 3 lata. Houston niczego jednak nie żałuje, do upadłego powtarzając sobie słowa singla „It’s not right but it’s okay”. Kolejna opowieść należy do Magdaleny Celmer w roli Amy Winehouse, która w 2011 roku dołączyła do słynnego Klubu 27. Ten monolog jest najbardziej poruszający. Obsesyjny słowotok. Miłość, która odurza, zniewala, uzależnia. Amy nie potrafi zapomnieć o ukochanym Blake’u, para rozstaje się i schodzi, nie mogąc być ani razem ani osobno. Pierwsze rozstanie z mężczyzną miało zresztą duży wpływ na teksty piosenek z albumu „Back to Black”, gdyż odnosiły się one w ten czy inny sposób do różnych etapów ich wzajemnej relacji. Tytułową piosenkę nuci zresztą Celmer/Winehouse na zmianę z obsesyjnym przywoływaniem imienia Blake’a. Ostatnią martwą dziewczyną jest Anna Nicole Smith – w tej roli Karolina Staniec – dawny króliczek „Playboya”, zmarła w 2007 roku. Anna jest dziewczyną przede wszystkim spragnioną miłości. Dlatego wikła się w coraz to nowe romanse, dlatego wychodzi za mąż za 86-latka, twierdząc z rozbrajającą szczerością, że po pocałowaniu go nic nie jest już dla niej obrzydliwe. Dlatego w końcu rozpaczliwie próbuje wcisnąć komuś kawałek swojego serca – ktoś z publiczności musi się zlitować i wziąć połówkę serca na złotym łańcuszku. Po martwych dziewczynach czas na żywe. Na scenie pojawiają się Małgorzata Saniak jako Britney Spears i Agnieszka Kwietniewska jako Lindsay Lohan. „Księżniczka popu” zgoliła włosy i ogłosiła się szatanem, kilka razy lądowała w szpitalu psychiatrycznym, a prasa wielokrotnie ogłaszała jej śmierć. Lohan z kolei przestała być ulubienicą Disneya, uzależniona od narkotyków i alkoholu, cierpiąca na anoreksję, próbuje wspinać się jeszcze po drabinie kariery, wiedząc, że na sukces nie ma raczej szans. Spears i Lohan żyją na krawędzi, flirtują ze śmiercią, ocierają się o nią, zazdroszczą martwym koleżankom. Wiadomo przecież, że być martwą jest o wiele bardziej nośne niż bycie żywą. Martwa dziewczyna ma szansę stać się legendą, za martwą można zatęsknić, na żywą patrzy się obojętnie. Dla wszystkich bohaterek media stały się bezlitosne, fotografowano je w najbardziej przykrych sytuacjach, ukazywano każdy nieestetyczny fragment ciała. To miała być kara za niezależność, oryginalność, być może za naiwność. „Dead Girls Wanted” z oszczędną scenografią, wstrząsającymi strumieniami świadomości bohaterek, wizualizacjami pokazującymi martwe ikony z takich filmów jak między innymi „Miasteczko Twin Peaks”, „Psychoza”, „Krzyk” czy „Kill Bill”, są znakomitą interpretacją kulturowej fiksacji na temat martwych dziewczyn, począwszy właśnie od Laury Palmer – słodka blondynka z Twin Peaks skrywała bowiem mroczne tajemnice.   Jak mówią sami twórcy, „inspiracją do powstania scenariusza spektaklu, była książka Alice Bolin Dead Girls: Essays on Surviving an American Obsession. Jeszcze nieprzetłumaczona na język polski publikacja dotyczy – jak wskazuje tytuł – obsesji amerykańskiej popkultury na punkcie martwych dziewczyn. Jednym z jej przejawów jest m.in. nadreprezentacja w amerykańskich (i nie tylko) serialach i filmach motywu martwej dziewczyny, najczęściej białej z klasy średniej, której odnalezione ciało staje się punktem wyjścia różnych historii, dotyczących najczęściej głównego męskiego bohatera. Nad ciałem młodej kobiety zaczynają toczyć się męskie batalie o prawdę i przywrócenie porządku. Autorka nazywa ten sposób przedstawiania dziewczyn dead girls shows”. Show martwych dziewczyn trwa, bo jedyną dostępną dla nich formą buntu wydaje się autodestrukcja.     „Dead Girls Wanted” Jolanta Janiczak – dramaturgia i scenografia Wiktor Rubin – reżyseria i scenografia Grzegorz Stępniak – dramaturgia Obsada: Beata Deutschman Łukasz Stawarczyk Magdalena Celmer Karolina Staniec Małgorzata Saniak Agnieszka Kwietniewska Premiera: 22 lutego 2019 r.   Magdalena Boczkowska Foto: Monika Stolarska  

Dofinansowania dla sosnowieckiej Książnicy

dodane 22.02.2019
[Sosnowiec] MBP w Sosnowcu ponownie może się pochwalić ogromnym sukcesem. Zgłoszone do konkursu grantowego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekty: „Z legendą w plecaku, czyli folkowe lato z biblioteką" oraz „15. Sosnowieckie Dni Literatury", otrzymały dofinansowania opiewające na niebagatelne kwoty: 23 765 zł. i 17 436 zł. A w ramach programu „Partnerstwo dla Książki" biblioteka otrzymała grant w wysokości 22.624 zł na organizację 5. Edycji Sosnowieckiej Jesieni Teatralnej. Dzięki otrzymanym dofinansowaniom biblioteka zorganizuje dwutygodniowe święto literatury i m.in. zaprosi do Sosnowca autorów najpoczytniejszych książek, zdobywców najważniejszych nagród literackich w kraju, a latem ponownie zabierze swych najmłodszych Czytelników w świat wyjątkowych, pełnych śmiechu i niespodzianek imprez z legendami i polskim folklorem w rolach głównych, m.in. konkursów, wycieczek, warsztatów, zajęć plastycznych, spotkań autorskich i zabaw w plenerze. Jesień Teatralną Biblioteka zrealizuje we współpracy z wieloma instytucjami i środowiskami, takimi jak: Teatr Zagłębia, Zakład Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego, Zespół Szkół Muzycznych im. Jana Kiepury w Sosnowcu, Fundacja „Dr Clown” i innych. Sosnowiecka Jesień Teatralna już na stałe wpisała się w kalendarz wydarzeń kulturalnych w Sosnowcu. Z każdym rokiem wzrasta liczba uczestników tej imprezy, mobilizującej liczne środowiska oraz instytucje. Tegoroczna 5. edycja będzie przebiegać pod hasłem „Literatura – muzyka – teatr : miejsca wspólne, miejsca własne”. Projekt  jest poświęcony trzem dziedzinom twórczości artystycznej, które współtworzą wydarzenie teatralne. O jego zaletach decydują bowiem: ważny, wartościowy tekst literacki, realizujący własną koncepcję artystyczną reżyserzy, a także kunszt aktorów kreujących teatralną rzeczywistość. Niebagatelną rolę, zwłaszcza w teatrze muzycznym, odgrywa również muzyka. O jej randze świadczy choćby fakt, że tworzeniem oprawy muzycznej przedstawień zajmowało się wielu wybitnych kompozytorów. Muzyka stanowi ważne dopełnienie wspomnianych wcześniej elementów wydarzenia teatralnego. Wzbogacając odczucia artystyczne i estetyczne widza, wpływa na prawidłową percepcję dzieła.   W programie 5. Sosnowieckiej Jesieni Teatralnej znajdą się m.in.: wystawa „U źródeł polskiej opery”, cykl wykładów „Wspólne konwencje literatury, muzyki i teatru”, projekcje filmowe w cyklu „Musical na dużym ekranie”, koncert „Arie i duety operowe”, koncert „Jesienne spotkania z muzyką i poezją”, spotkanie z aktorem teatru muzycznego, konkurs piosenki aktorskiej oraz spektakle, warsztaty, zajęcia teatralne dla dzieci, imprezy artystyczno-literackie oraz muzyczne i wiele innych atrakcji dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych.   W krąg odbiorców tego przedsięwzięcia Biblioteka włącza także osoby starsze, chore i niepełnosprawne, organizując warsztaty plastyczne i komputerowe dla seniorów, zajęcia teatralno-plastyczne dla dzieci ze Szkoły Specjalnej nr 30 w Sosnowcu, imprezę artystyczno-literacką dla pacjentów Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II czy pokazy prezentacji multimedialnych w domach opieki społecznej. Biblioteka już teraz zaprasza wszystkich pasjonatów teatru, literatury i muzyki do udziału w imprezach organizowanych w dniach 7-27 października, w ramach 5. Sosnowieckiej Jesieni Teatralnej.   (s)

Artystyczne przedwiośnie z muzyką, filmem i sztuką w PKZ

dodane 22.02.2019
[Dąbrowa Górnicza] W ramach cyklu koncertów młodej muzyki PIWNICA w dąbrowskim Pałacu Kultury Zagłębia zagoszczą wyjątkowi artyści. Już 25 i 26 lutego, o godz. 19:00, duża scena PKZ gościć będzie małomiasteczkowego artystę, urodzonego w Dąbrowie Górniczej, Dawida Podsiadłę. Dzień później, 27 lutego o godz. 18:00, na tej samej scenie usłyszymy kolejnego utalentowanego artystę rodem z Dąbrowy Górniczej – Łukasza Szubskiego.   Rodzinne miasto będzie dla Dawida Posiadły 8. przystankiem na trasie „Wielkomiejskiego Tour’u”. Artyście podczas wiosennych koncertów będzie towarzyszyć zespół, z którym z sukcesem zagrał poprzednią trasę, a publiczność usłyszy dokładnie ten sam repertuar, który zabrzmiał na Małomiasteczkowej Trasie. Natomiast pianista Łukasz Szubski da koncert z coverami legendarnych zespołów rockowych takich jak AC/DC, Deep Purple, Metallika, Queen i wielu innych. Jego aranżacje rozbrzmią w ramach cyklu Scena/anecS z publicznością siedzącą na scenie.   Ponadto na wielbicieli sztuki w Galerii Sztuki PKZ czeka wystawa 10. Międzynarodowego Biennale Miniatury. Ekspozycja ukazująca rzeczywistość w małym formacie potrwa do 10 marca. W rocznicę urodzin Fryderyka Chopina, 1 marca o godz. 19:00, na biało-czarnej klawiaturze fortepianu zagra wybitny japoński pianista Takashi Yamamoto. Polska publiczność mogła podziwiać go m.in. podczas finału XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.   Zaledwie dwa dni później, 3 marca o godz. 17:00, Miejska Orkiestra Dęta w Dąbrowie Górniczej rozpocznie obchody swojego jubileuszu. Koncert „Zdrowie po raz pierwszy!” zainauguruje całoroczne świętowanie 20-lecia działalności orkiestry. Nie zabraknie popisowych utworów oraz solistów i tancerzy współpracujących z zespołem. A 6 marca o godz. 18:00 w Sali Teatralnej będziemy świadkami retransmisji z londyńskiego National Theatre. Na wielkim ekranie „Król Lear” z tytułową rolą Ian’a McKellen’a.   (s)    

 Szkło zagłębiowskie i premiera filmu w Muzeum Śląskim

dodane 22.02.2019
[Region] We wtorek, 26 lutego, o godz. 18.00 w Muzeum Śląskim odbędzie się drugie w tym roku spotkanie z cyklu „Sztuka czytania”. Goście podejmą dyskusję na temat albumu „Kolekcja szkła użytkowego Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu. Szkło zagłębiowskie i prasowane”. - Katalog wydany przez Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu, współorganizatora spotkania, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i zapotrzebowaniu na wiedzę o szkle użytkowym, zwłaszcza prasowanym, ze strony coraz liczniejszej rzeszy kolekcjonerów, antykwariuszy i miłośników tego tworzywa, którzy poszukują szczegółów i możliwości identyfikacji posiadanych w swoich kolekcjach szklanych przedmiotów – mówi Paweł Doś, po. kierownik Działu Promocji. - Wydany jest w formie bogato ilustrowanego albumu zawierającego zdjęcia, opisy eksponatów pochodzących z polskich hut, technikę ich wykonania czy informacje historyczne o wytwórcach i noty biograficzne designerów - dodaje. To pierwsza tego typu publikacja kompleksowo opisująca zbiory szkła z sosnowieckiego muzeum. W rozmowie udział wezmą specjaliści z tej dziedziny: Ewa Chmielewska, prof. Małgorzata Dajewska, Ewa Gołębiowska i Bogdan Kosak. Moderatorem spotkania będzie red. Ewa Niewiadomska. Dyskusja będzie miała miejsce w czytelni Biblioteki Muzeum Śląskiego w Katowicach na poziomie -2 w budynku administracyjnym przy ul. T. Dobrowolskiego 1. Wstęp wolny.   Natomiast w czwartek, 28 lutego, o godz. 18.00 w Muzeum odbędzie się premierowy pokaz filmu dokumentalnego „Za waszą i naszą niewolę” opowiadającego o agresji wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację, ukazanej z polskiej perspektywy. W 1968 roku polskie wojsko wzięło udział w interwencji wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji. Autorzy filmu Adam Turula oraz Marek Stremecki dotarli do świadków tamtych wydarzeń, ówczesnych żołnierzy i studentów.   – Podczas spotkania w Muzeum Śląskim po raz pierwszy zostanie wyświetlony film dokumentujący relacje uczestników tych zajść, zawierający m.in. niepublikowane dotąd prywatne materiały świadków zdarzeń. Uzupełnieniem będzie dyskusja specjalistów na temat wydarzeń sprzed ponad pięćdziesięciu lat, którą poprowadzi Mirosław Sokół. W rozmowie udział wezmą dr hab. Grzegorz Studnicki, dr Józef Szymeczek oraz Marek Stremecki, współautor scenariusza – wyjaśnia Paweł Doś. Dokument prezentuje zarówno kulisy i przygotowania do planowanej inwazji, sam przebieg interwencji, jak i jej następstwa. Autorzy filmu przedstawili udział żołnierzy Ludowego Wojska Polskiego w tych działaniach, jednocześnie ukazując sprzeciw, jaki obecność polskich żołnierzy w Czechosłowacji wzbudziła u wielu Polaków. Po raz pierwszy mowa jest o zapomnianej roli Polaków Zaolziańskich, którzy wspierając Praską Wiosnę, ponieśli za to wysoką cenę. W filmie wypowiadają się historycy oraz uwikłani w te wydarzenia zwykli ludzie i obserwatorzy. W produkcji wykorzystano materiały z kroniki filmowej, a także nieznane fotografie z tamtego okresu. Film powstał dzięki Muzeum Historii Polski i portalowi historycznemu dzieje.pl przy dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Reżyserem i współscenarzystą filmu jest Adam Turula, historyk, dziennikarz i producent filmowy, wielokrotnie nagradzany za filmy o tematyce historycznej, autor głośnego dokumentu „Tragedia Górnośląska 1945”. Drugi współautor scenariusza, Marek Stremecki, jest dziennikarzem radiowym, publicystą specjalizującym się w tematyce PRL-u, scenarzystą filmowych dokumentów historycznych i rzecznikiem Muzeum Historii Polski. Emisja filmu oraz panel dyskusyjny odbędą się w audytorium Muzeum Śląskiego przy ul. T. Dobrowolskiego na poziomie -4. Wstęp wolny.     (TS)  
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl