Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Folklor znów zawładnie Zagłębiem

dodane 20.04.2017
[Dąbrowa Górnicza] Nadciąga wielkie folklorystyczne święto! W ostatni piątek i sobotę kwietnia Dąbrowę Górniczą opanują kolorowe stroje ludowe, skoczna muzyka i wesoła, biesiadna atmosfera. Już po raz dziewiąty w PKZ odbędzie się Międzykulturowy Festiwal Folklorystyczny „Zagłębie i Sąsiedzi”. W szranki na scenie staną dzieci i dorośli, a konkurs odbędzie się w trzech kategoriach: zespół śpiewu grupowego, zespół taneczny, kapela ludowa. Od rana do nocy, bezpłatnie, wszyscy chętni mogą przyglądać się folkowym potyczkom i różnorodności kultury ludowej w Polsce. Projekt łączy grupy folklorystyczne z różnych regionów kraju, zachęca do integracji środowisk twórczych i wymiany doświadczeń artystycznych. Istotną rolę odgrywa tutaj jury konkursu – występy ocenia Rada Artystyczna złożona ze specjalistów, fachowców i ekspertów m.in. Polskiej Sekcji CIOFF (Conseil International des Organisations de Festivals de Folklore et d’Art Traditionnels), czyli Międzynarodowej Rady Stowarzyszeń Folklorystycznych, Festiwali i Sztuki Ludowej. To świetna okazja, by poznać i z bliska zobaczyć piękne tradycje naszej ojczyzny. Przegląd to nie tylko prezentacje konkursowe. To także szereg dodatkowych atrakcji, czasem spontanicznych jak improwizowane, wspólne wystąpienia nieznających się dotychczas zespołów. Festiwalowi towarzyszyć będą, już tradycyjnie, warsztaty rękodzieła ludowego i Kiermasz Sztuki Ludowej. Całość tworzy niepowtarzalną atmosferę pełną bliskości i ciepła. To propozycja, do której nie trzeba namawiać, obfitująca w zabawę, śpiew i taniec oraz wartości, których trudno szukać w zgiełku codzienności. IX MFF „Zagłębie i Sąsiedzi” odbędzie się w PKZ 28-29 kwietnia br. Dodatkowe informacje na stronie internetowej organizatora: www.palac.art.pl/pl/wydarzenie/ix-miedzykulturowy-festiwal-folklorystyczny-zaglebie-i-sasiedzi oraz na oficjalnym profilu na Facebooku: www.facebook.com/events/1807122922887859 (s)

„Bulwar Zachodzącego Słońca” po raz pierwszy w Polsce

dodane 20.04.2017
[Region] Chorzowski Teatr Rozrywki zaprasza w piątek, 21 bm. o godz. 19.00 na polską prapremierę kultowego spektaklu jakim jest  „Bulwar Zachodzącego Słońca” A. L. Webbera. Tytuł nawiązuje  do ulicy w Hollywood, gdzie znajdują się rezydencje filmowych gwiazd, a  przygotowania do krajowej  prapremiery  tego jednego z najsłynniejszych musicali świata trwały w „Rozrywce” od stycznia.   Widowisko, w przekładzie Lesława Halińskiego, reżyseruje Michał Znaniecki. Kierownictwo muzyczne sprawuje Jerzy Jarosik, wokalne Ewa Zug, za choreografię odpowiada Inga Pilchowska. Stworzenie projektu scenografii powierzono Luigiemu Scoglio, a kostiumów Magdalenie Dąbrowskiej.   Znaniecki, znany reżyser, choreograf i dramaturg, biorąc na warsztat „Bulwar…” zmierzy się z legendami światowego  ekranu i   sceny, czyli Billy Wilderem i Andrew Webberem. Andrew Lloyd Webber sięgnął do klasyki kina, o czym nie zawsze się pamięta, bo jego musical „Sunset Boulevard” z roku 1993 jest bezpośrednią adaptacją legendarnego filmu o tym samym tytule, który w  1950 r. wyreżyserował  Billy Wilder. Filmu, o czym warto wiedzieć, z muzyką Franza Waxmana, urodzonego chorzowianina, który za swoją kompozycję otrzymał Oscara. Kolejne dwa Oscary przypadły autorom scenografii i scenarzystom, poza tym film był nominowany do Oscara jeszcze w ośmiu kategoriach. Natomiast musical miał prapremierę 12 lipca 1993 r., w nowo wówczas wyremontowanym Adelphi Theatre w Londynie, w którym przez kolejne lata Andrew Lloyd Webber wystawiał swoje najgłośniejsze przedstawienia.   Spektakl obnaża bezlitosne stosunki w „fabryce snów” – zatrudnianie tylko młodych, pięknych, gwarantujących sukces, frekwencję i kasę, układy towarzyskie i finansowe, odsuwanie niegdyś słynnych, a obecnie niepotrzebnych aktorów na margines zawodowego życia. Ci ostatni zaś nie potrafią odejść,  żyjąc wyłącznie przeszłością, marząc o powrocie do filmu za wszelką cenę…   Bankrutujący scenarzysta Joe Gillis  ukrywa się przed wierzycielem. Trafia do posiadłości Normy Desmond, wielkiej niegdyś gwiazdy kina niemego. Aktorce wydaje się, że powróci jeszcze na ekrany przy okazji występu w filmie według jej własnego scenariusza. Spotkanie z Joe Norma traktuje jako szczęśliwy zbieg okoliczności i prosi go o pomoc przy pisaniu tekstu. Wkrótce starsza kobieta zakochuje się w scenarzyście, niestety bez wzajemności. Ich skomplikowana relacja, pełna namiętności i zmienności prowadzi do nieprzewidzianego i tragicznego zakończenia.   W filmie w rolę aktorki Normy Desmond wcieliła się  Gloria Swanson, w musicalu na West Endzie gra z ogromnym sukcesem Glenn Close. Natomiast w Teatrze Rozrywki główne role powierzono Marii Meyer, gwieździe tej sceny, oraz równie znanemu i oklaskiwanemu Arturowi Święsowi z Teatru Śląskiego. Aktorom towarzyszy zespół wokalny, baletowy i orkiestra.   Michał Znaniecki, warszawianin rocznik 1969, były dyrektor warszawskiej  Opery Narodowej i Teatru Wielkiego w Poznaniu, odznaczony  srebrnym  medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, który zrealizował wielkie tytuły na niemal wszystkich europejskich scenach, zawsze chętnie wraca do Chorzowa. I nie tylko dlatego, że za swoje musicale tu otrzymał dwa razy Złotą Maskę (2007 i 2009 r.), ale przede wszystkim ceni znakomity zespół, z którym – jak mówi –  bardzo dobrze mu się pracuje.   Czy „Bulwar Zachodzącego Słońca”, podobnie jak „Evita”, „Skrzypek na dachu” czy „Jesus Christ Superstar” zostanie kolejnym kultowym spektaklem „Rozrywki”? Realizatorzy,  wykonawcy  i publiczność  mają nadzieję, że tak.   Teresa Stokłosa  

„Kopalnia Wyobraźni” już w sobotę!

dodane 19.04.2017
[Czeladź] Co łączy czeladzkie Piaski z Broadway'em? Odpowiedź jest bardzo prosta – Akademia Wyobraźni „Kajune”. 22 kwietnia, za sprawą jej utalentowanych uczniów, Kopalnia Kultury stanie się centrum tańca i muzyki, które równie dobrze mogłoby posłużyć za plan serialu „Glee” lub filmu „Fame”. Festiwal „Kopalnia Wyobraźni” to wielki finał „Impresji tanecznych i wokalnych”, które odbyły się 30 marca na kopalnianej scenie. Uczestnicy zaprezentowali bardzo wysoki poziom, co jednogłośnie potwierdziło jury. –Wszyscy byli niesamowici. Ich energia, wyczucie rytmu i kreatywność sceniczna jest niebywała. To artyści, o których niedługo będzie głośno. Nie mogę doczekać się finałowych występów laureatów – przekonuje Kinga Jamrocha, juror Impresji Tanecznych. W Akademii Wyobraźni „Kajune” każdy znajdzie coś dla siebie. Świetną rozrywkę, zajęcia techiczne i plastyczne, wokalne, instrumentalne i ogólnorozwojowe. Rodzice „studentów” mogą skorzystać z zajęć sportowych i cyklicznych warsztatów. – Nasi uczniowie mają zapewnione najlepsze warunki do rozwoju: profesjonalnych instruktorów oraz Kopalnię Kultury, która prócz sceny, sal muzycznych i tanecznych dysponuje również odpowiednim zapleczem technicznym. Festiwal to prezentacja twórczej pracy naszych młodych artystów, którzy w ciągu roku szkolnego odnoszą wielkie sukcesy na wielu przeglądach i konkursach – mówi Anna Polniaszek, właścicielka akademii, działającej w ramach Kopalni Kultury. Podczas wydarzenia zaprezentują się dwie grupy wiekowe: młodsza o godz. 14:00 a starsza o godz. 16:00. Nie zabraknie wzruszających występów scenicznych, dodatkowych atrakcji oraz wręczenia nagród laureatom „Impresji...”   Bilety w cenie 6 zł dostępne są w siedzibie Kopalni Kultury w Czeladzi. Rezerwacji można dokonać przez stronę internetową: http://kopalniakultury.czeladz.pl/bilecik.php.   Konrad Bilski

Helios na scenie – najlepsze spektakle na wielkim ekranie!

dodane 19.04.2017
[Sosnowiec] Kino Helios Sosnowiec zaprasza na nowy, fascynujący cykl: Helios na scenie. Na ekranach zostaną zaprezentowane najlepsze spektakle National Theatre i Comedie Francaise! Już 24 kwietnia o godzinie 18:30 pierwszy z nich – spektakl pt. „AMADEUSZ”. Co dwa tygodnie, w poniedziałkowe popołudnia na widzów kin Helios czekać będą wielokrotnie nagradzane spektakle w gwiazdorskiej obsadzie, zarejestrowane w systemie HD z udziałem publiczności w najbardziej cenionych teatrach Europy.   Royal National Theatre (Królewski Teatr Narodowy) w Londynie Znany powszechnie jako National Theatre, jest kulturalną wizytówką Wielkiej Brytanii. Historia tej narodowej sceny Anglii sięga połowy XIX wieku, ale National Theatre w obecnym kształcie zaczął funkcjonować dopiero ponad sto lat później. W 1963 roku dał swoją pierwszą premierę – „Hamleta” Williama Shakespeare’a. Pierwszym dyrektorem artystycznym został Sir Laurence Olivier, znany aktor i reżyser teatralno-filmowy, określany mianem największego aktora szekspirowskiego swojej epoki. Jako scena narodowa National Theatre ma w swoim repertuarze przede wszystkim klasykę rodzimą (zwłaszcza dzieła Shakespeare’a), a także obcą i dramaty współczesne. Do tej pory zespół przygotował ponad 800 premier. W jednym sezonie daje ponad tysiąc przedstawień dla ponad pół miliona widzów (nie licząc tych, którzy zasiadają w salach kinowych). Obecnie na deskach brytyjskiej sceny narodowej występuje zespół liczący 150 aktorów. Comédie-Française (Komedia Francuska) Comédie-Française bywa także nazywana czasem Domem Moliera, bo jej istnienie i tradycje sięgają czasów wielkiego dramatopisarza. Jest to również jeden z najbardziej prestiżowych teatrów na świecie. Najstarsza scena francuska powstała w 1680 roku na mocy dekretu króla Ludwika XIV, który połączył dawny zespół Moliera z zespołem Hôtel de Bourgogne. Od 1799 roku do dziś teatr ma siedzibę w Théâtre des Variétés-Amusantes, w przepięknej Salle Richelieu, będącym częścią kompleksu pałacowego Palais-Royal w samym centrum Paryża. Komedia Francuska była pierwszym w Europie teatrem narodowym, czyli grającym przedstawienia w języku narodowym, a nie w językach oryginału. Stała się pierwowzorem takiej działalności artystycznej dla innych krajów, w których także zaczęły powstawać sceny narodowe. Pokazy spektakli w Polsce odbywają się pod honorowym patronatem długoletniego aktora Comédie-Française Andrzeja Seweryna.   Na czytelników "WZ" czekają podwójne zaproszenia. Szczegóły na http://wiadomoscizaglebia.pl/strona/5178.html.   (s)

Debata wokół spektaklu „Na dnie”: inwazja telewizji rzeczywistości

dodane 18.04.2017
[Sosnowiec] 24 kwietnia w poniedziałek o godz. 19:00 Teatr Zagłębia zaprasza na kolejną odsłonę cyklu „Teatr jest spotkaniem”. Dyskusja „Inwazja telewizji rzeczywistości” jest wydarzeniem towarzyszącym premierze „Na dnie” wg M. Gorkiego.   Twórcy „Na dnie” postanowili akcję dramatu Gorkiego umieścić w studiu telewizyjnym. Bohaterowie biorą udział w reality show „Zaczadzeni”, gdzie walczą o swoją godność i podmiotowość w obliczu warunków skrajnego ubóstwa.   – W 1997 roku w Holandii odbyła się premiera pierwszej edycji „Big Brothera”, eksperymentu telewizyjnego, który na zawsze odmienił oblicze współczesnych mediów. Dokładnie 20 lat później, gwiazda reality tv zostaje zaprzysiężona na 45. prezydenta Stanów Zjednoczonych – mówi prowadzący debatę Michał Gulik, medioznawca, doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. – Te dwie dekady to czas inwazji programów typu reality, które wypełniają dziś ramówki telewizyjne wszystkich stacji, eliminując tym samym produkcje, utożsamiane z telewizją jakościową. Mówimy tu już nie tylko o nowym gatunku telewizyjnym, ale prawdziwej rewolucji produkcyjnej, gdzie przemysł telewizyjny łączy się z telefonią komórkową i Internetem, a praca amatorów zostaje wykorzystana na potrzeby globalnego spektaklu – wyjaśnia.   W rozmowie udział wezmą twórcy spektaklu „Na dnie”: Paweł Świątek (reżyser) oraz Patrycja Kowańska (dramaturżka) oraz medioznawcy z Uniwersytetu Śląskiego: dr Anna Maj (Zakład Komunikacji Kulturowej) i dr hab. Piotr Zawojski (Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach).   Wspólnie z publicznością poszukają odpowiedzi na pytania: skąd bierze się ten spektakularny sukces paradokumentalnych form telewizyjnych i czy możemy jakoś wykorzystać jego potencjał?; gdzie przebiega granica pomiędzy dokumentacją rzeczywistości a jej inscenizowaniem?; czy w epoce postprawdy demokracja istnieje już tylko jako medialny spektakl?   Wstęp 1 zł, zakup wejściówek możliwy będzie wyłącznie w dniu debaty, od godziny 18:00.   „Teatr jest spotkaniem” to nowy cykl spotkań, dyskusji i warsztatów. Jego celem jest stworzenie miejsca, w którym możliwa jest rozmowa – zwłaszcza, gdy w przestrzeni publicznej brakuje merytorycznej debaty. Nazwa cyklu nawiązuje do słów Jerzego Grotowskiego „teatr jest spotkaniem” [tytuł wywiadu udzielony przez Grotowskiego Naimowi Kattowi w "Ku teatrowi ubogiemu", J. Grotowski. Tytuł spotkania „Inwazja telewizji rzeczywistości” pochodzi z publikacji „Telewizja i jej gatunki. Po Wielkim Bracie”, Wiesław Godzic, Universitas, 2004.   (s) Foto: Maciej Stobierski

Premiera „Na dnie” wg Gorkiego w Teatrze Zagłębia

dodane 18.04.2017
[Sosnowiec] 22 kwietnia w Teatrze Zagłębia odbędzie się premiera spektaklu „Na dnie” wg dramatu Maksyma Gorkiego. Reżyseruje Paweł Świątek, finalista Talentów Trójki w kategorii Teatr w 2013 r., wielokrotnie nagradzany za debiut reżyserski - „Paw Królowej” Doroty Masłowskiej.   „Na dnie” to pierwsza premiera zaplanowana przez nową kierownik artystyczną Teatru Zagłębia Anetę Groszyńską. Twórcy spektaklu postanowili akcję dramatu Gorkiego przenieść w realia współczesnego przemysłu telewizyjnego. Zapraszają widzów do studia „Zaczadzonych” – reality show o miłości, którego bohaterowie walczą o swoją godność i podmiotowość w obliczu warunków skrajnego ubóstwa.   – „Na Dnie” jest opowieścią o ludziach z marginesu. Rozczarowanie rzeczywistością, która nie zmieściła się w głównym nurcie kapitalistycznej historii sukcesu ma szansę stać się wartościowym towarem koncernów medialnych – mówi Świątek. – Emocje są na sprzedaż, ale czy na pewno wiemy za co tak naprawdę płacimy? I czy stać nas na sponsorowanie cudzego gniewu naszym współczuciem? – pyta reżyser.   Premierze spektaklu towarzyszy debata „Inwazja telewizji rzeczywistości”. Twórcy spektaklu wspólnie z zaproszonymi medioznawcami oraz publicznością poszukają odpowiedzi na pytania: gdzie przebiega granica pomiędzy dokumentacją rzeczywistości a jej inscenizowaniem?; czy obecnie demokracja istnieje już tylko jako medialny spektakl? Debata odbędzie się w poniedziałek, 24 kwietnia, o godz. 19:00.   Nad dramaturgią spektaklu „Na dnie” pracowała Patrycja Kowańska, scenografię stworzył Marcin Chlanda, a kostiumy – Karolina Mazur. Na scenie zobaczymy: Agnieszkę Bałagę – Okońską, Agnieszkę Bieńkowską, Marię Bieńkowską, Beatę Deutschman, Edytę Ostojak, Małgorzatę Saniak, Michała Bałagę, Aleksandra Blitka, Kamila Bochniaka, Krzysztofa Korzeniowskiego, Grzegorza Kwasa, Wojciecha Leśniaka, Tomasza Muszyńskiego, Andrzeja Rozmusa, Andrzeja Śleziaka, Sebastiana Węgrzyna i Piotra Zawadzkiego.   Kolejne pokazy spektaklu: 23 i 28-29 kwietnia, 6-7 i 28 maja oraz na zakończenie sezonu – 18 czerwca.   Aloszka z „Na dnie” potrzebuje Waszych strun głosowych! Jeden z bohaterów nowego spektaklu Teatru Zagłębia „Na dnie” wg Maksyma Gorkiego – Aloszka – jest muzykiem. Gra na pile muzycznej i na tym instrumencie 23 kwietnia zagra „Hej Sokoły”. Potrzebuje chóru, który zaśpiewa ten znany utwór razem z nim – prawdopodobnie po raz pierwszy na świecie! Nie trzeba mieć żadnych specjalnych umiejętności wokalnych. Aby wziąć udział w akcji, wystarczy wysłać maila na bow@teatrzaglebia.pl do 20 kwietnia br.   Poznaj Aloszkę i posłuchaj dźwięku piły muzycznej: https://www.youtube.com/watch?v=6fz0SD6r0aU&t=3s     (s)

„Wiedeńska krew” Johanna Straussa

dodane 18.04.2017
[Jaworzno] Jest jedną z czterech, obok „Zemsty nietoperza”, „Barona cygańskiego” i „Nocy w Wenecji”, najbardziej znaną operetką kompozytora, która niezmiennie utrzymuje się w czołówce światowego repertuaru. Wspaniała muzyka, barwne kostiumy i niebanalna scenografia składają się na sukces operetki, który towarzyszy jej od lat. Operetkę będzie można podziwiać 22 kwietnia oraz 27 maja na scenie Miejskiego Domu Kultury w Jaworznie. Akcja „Wiedeńskiej krwi” toczy się podczas „tańczącego kongresu” z 1815 roku w Wiedniu. Fabuła osnuta jest wokół miłosnych podbojów, zdrad i romansów, którymi zajmowały się ówczesne elity. Frywolna operetka przepełniona jest największymi hitami łączącymi wspaniałą muzykę i czar wiedeńskich salonów. Libretto opowiada historię hrabiego Zedlau, którego żona, niedługo po zaślubinach, czując „wiedeńską krew” opuszcza małżonka i wraca do Wiednia. Samotny mąż nie cierpi długo w samotności i szybko pociesza się piękną tancerką. Hrabina jednak postanawia powrócić i zakosztować smaku małżeństwa. Jak to bywa w operetkach, małżonkowie, a także dwie inne pary, biorą udział w komedii pomyłek i nieporozumień, by w finale odnaleźć miłość u boku ukochanego. Obsada: Minister – Aleksandr Bardasov, Adam ŻaakHrabia Zedlau – Jarosław WewióraGabriela – Natalia Piechowiak, Joanna Szynkowska vel SękHrabia Bitowski – Piotr Rybak, Jakub BergelFranzisca Cagliari – Ewelina Sobczyk, Anna JankowiakKagler – Marceli PałczyńskiPepi – Agnieszka Styblińska, Anna Forma, Magdalena CzarneckaJózef – Chaoran Zuo, Tomasz Furman, Krzysztof KnapczykAnna – Agnieszka Styblińska, Anna FormaSali – Magdalena CzarneckaMali – Grażyna Bieniek-Żaak Śpiewakom towarzyszyć będzie Orkiestra Teatru Muzycznego Arte Creatura pod dyrekcją Marka Kudry. Libretto:Victor Léon i Leo Stein Przekład libretta: Janusz Minkiewicz, Jan Brzechwa, Artur Tur Reżyseria: Dariusz WiktorowiczChoreografia: Anna Siwczyk Kostiumy: Dorota WewióraAkompaniator: Rafał Gudyka Projekty scenografii i kostiumów: Barbara Wójcik-Wiktorowicz Produkcja: Jarosław Wewióra Bilety są do nabycia w kasie biletowej budynku MDK im. Jaworzniaków w Jaworznie i online na stronie MDK w zakładce ekobilet: 60 zł normalny, 50 zł ulgowy, 49 zł grupowe.   (s)

Konkurs poetycki „Plac wolności poetów”

dodane 12.04.2017
[Dąbrowa Górnicza] Dawniej poeci prezentowali swoje wiersze na placach, miejscach spotkań, które tętniły życiem kulturalnym. Pałac Kultury Zagłębia chce powrócić do tej formy prezentacji twórczości, dlatego rozpisuje konkurs „Plac Wolności Poetów”, który organizowany jest w ramach trzydniowego Festiwalu Literackiego „Oblicza”. By wziąc udział w konkursie, wystarczy być pełnoletnim poetą – przed lub po debiucie – tworzącym poezję współczesną, a do tego nie bać się zaprezentować swoich poetyckich dokonań w sposób oryginalny szerokiej publiczności. Na konkurs należy zgłosić trzy nieopublikowane nigdy wcześniej wiersze swojego autorstwa na adres: g.marcinkowski@palac.art.pl, załączając odpowiednie informacje, o których więcej w regulaminie konkursu. Na zgłoszenia organizatorzy czekają do 30 kwietnia br. Prace te wezmą udział w I etapie konkursu, podczas którego jury wyłoni 15 najlepszych zestawów wierszy. Ci, którzy znajdą się w szczęśliwej piętnastce, zostaną przez organizatora konkursu zaproszeni na finał stanowiący również II etap konkursu. Podczas finału uczestnicy konkursu zaprezentują swoje utwory przed jury i publicznością, gdyż miernikiem oceny będą nie tylko walory artystyczne wiersza, ale także forma prezentacji utworu. Może być to forma m.in. recytacji, happeningu lub performance’u.   Zdobywca pierwszego miejsca otrzyma nagrodę w wysokości 1500 zł, za drugie miejsce jesrtnagroda w wysokości 1000 zł, natomiast za trzecie 500 złotych. Regulami dostępnym jest stronie www.palac.art.pl. (s)

Kopalnia muzyki w Kopalni Kultury!

dodane 12.04.2017
[Czeladź] Kopalnia Kultury to prawdziwa skarbnica talentów, która, mimo iż działa zaledwie kilka miesięcy, co chwilę zaskakuje mieszkańców Czeladzi i okolic nowymi projektami. Tym razem swoją ofertę kieruje do zdolnych instrumentalistów, którzy mogą stać się częścią „Back to Big Band” oraz dołączyć do wokalistów, chcących rozwijać swoje zdolności w międzypokoleniowym chórze.   „Back to Big Band” to energiczna orkiestra jazzowa, złożona z utalentowanych muzyków młodego pokolenia, których łączy przyjaźń i pasja do wspólnego grania. Zespół działa pod kierownictwem Romana Hyli, młodego, aczkolwiek już cenionego kompozytora i arranżera. Formacja, początkowo złożona z absolwentów PSM im. F. Chopina w Będzinie, w krótkim czasie powiększyła się o artystów z całego regionu, w tym studentów i absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach.   W repertuarze „Back to Big Band” można usłyszeć nie tylko wielkie hity muzyki jazzowej, ale także popularnej i filmowej. Zespół współpracuje m.in.: z Henrykiem Kuźniakiem, twórcą ścieżki dźwiękowej do takich filmów jak „VaBank” i „Seksmisja” oraz Krzesimirem Dębskim, kompozytorem i dyrygentem. W 2017 roku, dzięki zaangażowaniu Henryka Kuźniaka i Romana Hyli, big band z sekcji dętej i rytmicznej będzie miał szansę prezentować się w składzie orkiestry symfonicznej z programem polskiej muzyki filmowej.   – Jeżeli czujesz, że muzyka to Twoja pasja, grasz na instrumencie i chcesz się rozwijać, „Back to Big Band” jest dla Ciebie. Zapraszam na przesłuchanie i próby! Udział w zajęciach jest bezpłatny – zachęca Roman Hyla, kierownik muzyczny i dyrygent.Międzypokoleniowy chór to z kolei propozycja dla amatorów, pragnących śpiewać utwory z różnych epok, dawne, klasyczne i rozrywkowe. Grupę prowadzi Agata Krajewska, absolwentka dyregentury na Akademii Muzycznej w Katowicach. Dzięki współpracy z Uniwersytetem Trzeciego Wieku oraz wieloma szkołami, na próbach spotykają się osoby w różnym wieku. Łączy je wspólna miłość do śpiewu i muzyki.   – Chór dopiero ruszył, a ma już ponad dwudziestoosobowy skład, który stale się powiększa. Podczas prób skupiamy się na nauce poprawnej emisji głosu oraz na budowaniu naszego repertuaru. Już niedługo zaskoczymy oryginalnymi aranżacjami piosenek Kabaretu Starszych Panów. Szczególnie ważna jest da mnie atmosfera pracy, a u nas jest naprawdę serdeczna, co potwierdzają uczestnicy w swoich rozmowach – mówi Agata Krajewska, dyrygentka.   Grupa będzie prezentować efekty swojej pracy nie tylko na czeladzkich scenach, ale także podczas festiwali, konkursów i artystycznych spotkań w całej Polsce.   Szczegółowe informacje: Zespół „Back to Big Band” – próby w każdy piątek od 20:00 do 23:00 w Kopalni Kultury w Czeladzi. Zajęcia są bezpłatne. Kontakt: roman.h@o2.pl, tel.: 505-109-696.   Międzypokoleniowy chór – próby w każdy poniedziałek od 16:00 do 18:00 w Kopalni Kultury w Czeladzi. Zajęcia są bezpłatne. Kontakt: a.krajewska@kopalniakultury.czeladz.pl, tel.: 32 263-51-51.   (KB)  

„Roboty analogowe” Tomasza Motłocha

dodane 11.04.2017
[Będzin] „Roboty analogowe” to wystawa rzeźby Tomasza Motłocha, aktualnie prezentowana w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej w Będzinie. Ekspozycja, którą można oglądać w holu dolnym biblioteki, składa się z ponad 40 rzeźb, a każda z nich ma własną, niebanalną przeszłość, sięgającą aż Podlasia. Prezentowane rzeźby stanowiły kiedyś jedynie fragmenty elementów konstrukcyjnych nieistniejących domów, stodół, obór i innych urządzeń przydatnych w gospodarstwach domowych. W rękach Tomasza Motłocha, szlifowane, malowane i wyposażane w atrybuty im przypisane stały się wyjątkowymi dziełami, mającymi swoją historię i własne imiona. Nie sposób przejść obok nich obojętnie. Autor wystawy, Tomasz Motłoch, jest pasjonatem i miłośnikiem wszelkich sztuk, zajmuje się malarstwem, fotografią, rzeźbą oraz renowacją mebli. Mieszka w Będzinie wraz z żoną Kasią i synkiem Stasiem. Prowadzi autorską pracownię GALERIA NA PODDASZU – https://www.facebook.com/galeriawnetrznapoddaszu/?fref=ts, a jego prace od kilku lat są regularnie eksponowane podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Nieprofesjonalnej ART NAIF Festiwal w Katowicach – Nikiszowcu. Festiwalowe jury już dwukrotnie, w 2014 i 2015 roku, doceniło obrazy będzińskiego artysty prezentowane w Galerii Szyb Wilsona. Zauważalne i nagradzane w licznych konkursach fotograficznych są także fotografie wykonane przez Tomasza Motłocha. Zdaniem Andrzeja Koniakowskiego, członka Związku Polskich Artystów Fotografików, pasją Tomasza jest malarstwo, ale fotografia stała się narzędziem do osiągnięcia efektu malarskiego z poszanowaniem tak sztuki malarskiej jak i fotograficznej. Wystawa „Roboty analogowe” jest drugą prezentacją twórczości Tomasza Motłocha w będzińskiej bibliotece. W 2006 roku mieszkańcy miasta mieli okazję zobaczyć „Metafizyczne poczucie dziwności istnienia", wystawę, na której wówczas artysta prezentował swoje obrazy. Najnowsze dzieła Tomasza Motłocha, „Roboty analogowe”, można oglądać do 20 maja w godzinach otwarcia biblioteki. Wstęp bezpłatny. Monika Świergała     (s)
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl