Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Kultura za złotówkę i konkurs na pracę doktorską

dodane 28.09.2016
[Region] Jak interesująco zainaugurować nowy rok akademicki? Studentom, nie tylko z naszego regionu, Muzeum Śląskie ułatwia dostęp do swoich kolekcji akcją „Rozpocznij od kultury”. Wstęp do nowej siedziby na wystawy stałe i ekspozycje czasowe z ważną legitymację studencką przez cały październik kosztuje tylko 1 zł. Muzeum Śląskie zaprasza studentów wszystkich wyższych uczelni z województwa i kraju do rozpoczęcia nowego roku akademickiego mocnym akcentem kulturalnym. – W październiku proponujemy zwiedzanie sześciu wystaw stałych oraz czterech ekspozycji czasowych w cenie jednej złotówki – mówi Danuta Piękoś-Owczarek z Działu Promocji. – Przy dobrych warunkach atmosferycznych w ramach biletu w promocyjnej cenie istnieje także możliwość podziwiania Strefy Kultury z górniczej wieży widokowej – dodaje. Alicja Knast, dyrektor Muzeum Śląskiego, zachęca studentów do udziału w nowej, ogólnopolskiej akcji. – Niezależnie od tego czy studiujecie robotykę na Politechnice, finanse na Uniwersytecie Ekonomicznym lub malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych, warto przyjść do naszego Muzeum po inspirację, wiedzę, przeżycie estetyczne, ale również na spotkanie ze świadkami przeszłości, czyli bogatą kolekcją eksponatów. Szczególnie zapraszam na wystawę w Galerii jednego dzieła, bo artysta Dani Karavan swoją spektakularną instalacją dostarcza zwiedzającym wyjątkowych wrażeń – podkreśla okazję. Kolekcje sztuki polskiej oraz plastyki nieprofesjonalnej można zobaczyć na wystawach stałych: Galerii sztuki polskiej 1800–1945, Galerii sztuki polskiej po 1945 roku oraz Galerii plastyki nieprofesjonalnej. W Muzeum przy ul. T. Dobrowolskiego 1 znajduje się również wystawa przygotowana na podstawie zbiorów Centrum Scenografii Polskiej „Laboratorium przestrzeni teatralnych. Przeszłość w teraźniejszości” oraz ciesząca się nieustannym zainteresowaniem ekspozycja o historii Górnego Śląska „Światło historii. Górny Śląsk na przestrzeni dziejów”. Na specjalną uwagę zasługuje otwarta niedawno wystawa czasowa „Reflection / Odbicie / אָפּשפּיגלונג” przygotowana specjalnie z myślą o przestrzeni Galerii jednego dzieła przez izraelskiego rzeźbiarza Daniego Karavana. Akcja „Rozpocznij od kultury”, upoważniająca do wstępu na wystawy Muzeum Śląskiego za 1 zł za okazaniem legitymacji studenckiej, potrwa od 1 do 30 października. Centrum Scenografii Polskiej Oddział Muzeum Śląskiego po raz trzeci ogłasza konkurs na najlepszą pracę doktorską z dziedziny nauk o kulturze i historii sztuki. Nagrodzony autor otrzyma 3000 zł brutto, a jego praca zostanie wydana nakładem Muzeum. Tematyka nadsyłanych prac powinna skupiać się wokół zagadnień i problemów strony wizualnej przedstawienia, filmu czy filmu animowanego. Konkurs obejmuje następujące prace doktorskie: dotyczące problematyki scenografii i przestrzeni teatralnej, podejmujące zagadnienia scenografii filmowej oraz filmu animowanego, monografie scenografów, a także prace o historii oraz współczesności teatru i filmu polskiego, akcentujące wpływ scenografii na kształt szerszego zjawiska historyczno-kulturowego. – Czekamy na prace nowatorskie, interdyscyplinarne, wykazujące oryginalność w zakresie podjętej problematyki lub metodologii badań – wyjaśnia Danuta Piękoś-Owczarek. – Poszukujemy autora z pasją, potrafiącego w ciekawy, barwny sposób przedstawić plastyczną stronę teatru czy filmu, ponieważ pragniemy popularyzować wśród szerszej publiczności zagadnienia dotyczące scenografii. Nagrodzona w I edycji konkursu praca dr Jadwigi Rożek-Sieraczyńskiej „Krystyna Zachwatowicz – scenografie teatralne” ukaże się w tym roku. Prace konkursowe należy nadsyłać do 15 listopada 2016 roku na adres: Agnieszka Tabor, Centrum Scenografii Polskiej, Oddział Muzeum Śląskiego w Katowicach, ul. T. Dobrowolskiego 1, 40- 205 Katowice z dopiskiem: „Konkurs na pracę doktorską z dziedziny scenografii”. Karta zgłoszeniowa oraz regulamin konkursu znajdują się na stronie internetowej muzeumslaskie.pl. Teresa Stokłosa  

Zrób sobie zdjęcie z bohaterami Pyzy - 7. Metropolitalna Noc Teatrów w Teatrze Zagłębia

dodane 23.09.2016
[Sosnowiec] Już o godz. 11:00 rano najmłodsi widzowie w sobotę 24 września będą oczekiwani w Teatrze Zagłębia w ramach 7. Metropolitalnej Nocy Teatrów. Wraz z dzielną wędrowniczką Pyzą ze spektaklu „Pyza na polskich dróżkach” udadzą się w niezwykłą podróż, a po przedstawieniu będą mogli zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia z bohaterami spektaklu: Warszawską Syrenką, zwierzętami z Puszczy Białowieskiej, flisakami i malarzami oraz innymi barwnymi postaciami. W sobotę 24 września będzie można także zajrzeć do teatralnych magazynów, rekwizytorni, garderób – pomieszczeń na co dzień niedostępnych dla widzów. Szafa z kostiumami, które widzowie będą mogli przymierzać aż do północy (z przerwą od 20:00 do 21:30), zostanie otwarta o godz. 18:00. Natomiast o godz. 20:00 odbędzie się spektakl „Kariera Romualda S., czyli ile jeszcze decybeli wytrzymasz, zanim nie wytrzymasz” Jana Czaplińskiego w reżyserii Piotra Ratajczaka. To teatralne political-fiction – o sposobach dochodzenia do władzy i jej sprawowania. Spektakl będzie można zobaczyć w promocyjnej cenie 25 zł. Po przedstawieniu będzie można zwiedzić kulisy Teatru Zagłębia, po których oprowadzi aktor Michał Bałaga oraz wziąć udział w warsztatach aktorskich inspirowanych spektaklem „Kariera Romualda S.” – Zdarza się, że musimy wypowiedzieć się przed gronem słuchaczy, a nie każdy wie, jak się wtedy zachować. Nasze warsztaty to okazja do spróbowania swoich sił jako prezenter, spiker albo zagorzały polityk. Zapraszam wszystkich, którzy chcieliby sprawdzić się w niecodziennej sytuacji i rozwinąć swoje zdolności oratorskie – zachęca Przemysław Kania, aktor Teatru Zagłębia, który poprowadzi zajęcia. Zarówno zwiedzanie, jak i warsztaty zorganizowano dla dwóch grup – o godz. 22:00 i o 23:00. Zajęcia potrwają godzinę. Zapisy przyjmuje Biuro Obsługi Widzów, tel. 32 266 11 27 / bow@teatrzaglebia.pl. Wszystkie atrakcje są bezpłatne. Metropolitalna Noc Teatrów zakończy się w Teatrze Zagłębia około północy.   (s)   foto: Maciej Stobierski

Ole! Przyjdź ze swoją muletą i zatańcz flamenco z bykami

dodane 23.09.2016

4 nagrody dla „Ożenku” na Ogólnopolskim Festiwalu Komedii TALIA

dodane 22.09.2016
[Region] Kolejny sukces Teatr Śląski odniósł w minionym tygodniu. Obecnie jest częścią programu 7. Metropolitalnej Nocy Teatrów, będzie można go oglądać 23 i 24 września. - Podczas jubileuszowej XX edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii TALIA w Tarnowie zaprezentowaliśmy dwukrotnie „Ożenek” Nikołaja Gogola w reżyserii Nikołaja Kolady -  opowiada nam Aleksandra Czapla-Oslislo, kierowniczka literacka i rzeczniczka „Wyspiańskiego”. -  Jury postanowiło przyznać cztery nagrody dla naszych twórców: Nikołaja Koladę doceniono za reżyserię, Annę Tomczyńską wraz z  Koladą nagrodzono za scenografię i kostiumy, zaś za komediowe kreacje nagrody przyznano Ewie Leśniak grającej rolę swatki Fiokły oraz Michałowi Piotrowskiemu za rolę Stiepana, służącego Podkolesina - wylicza.   Warto dodać, że nagrodzeni aktorzy występowali z sukcesami na dwóch naszych scenach. Ewa Leśniak to niezapomniana Polly z „Opery za trzy grosze” B. Brechta  wystawianej w sosnowieckim Teatrze Zagłębia, natomiast Michał Piotrowski za rolę Tomcia Palucha w będzińskim Teatrze Dzieci Zagłębia był nominowany do Złotej Maski. „Ożenek” znalazł się także na trzecim miejscu w rankingu tytułów, które wybrała publiczność festiwalowa. Spektakl jest grany od października zeszłego roku na Dużej Scenie Teatru Śląskiego w Katowicach i cieszy się ogromnym zainteresowaniem publiczności.   Inscenizację przygotował Nikołaj Kolada, jeden z najważniejszych współczesnych dramaturgów i reżyserów z Rosji. Katowicki spektakl był jego pierwszą pracą sceniczną w naszym regionie. „Ożenek” otrzymał m.in. trzy nominacje do Złotych Masek, był prezentowany w Rosji podczas 10. Międzynarodowego Festiwalu Kolyda-Plays w Rosji oraz na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach. Teresa Stokłosa   foto: Arch. TSl.

„Wspomnienie o Janie Dormanie” – spotkanie z Iwoną Dowsilas

dodane 22.09.2016
[Sosnowiec] Organizator 2. Sosnowieckiej Jesieni Teatralnej – Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu – gorąco zaprasza na wspomnieniowe spotkanie o Janie Dormanie z Iwoną Dowsilas, córką artysty, prezesem Fundacji Jego imienia. Jednym z punktów programu będzie promocja książki „Od zabawy w teatr do teatru klasycznego”. Spotkanie odbędzie się we wtorek 27 września o godz. 18.00 w Czytelni Biblioteki Głównej przy ul. Zegadłowicza 2. Wstęp wolny.   Iwona Dowsilas – ur. 1950 roku w Sosnowcu, córka Jana i Janiny Dormanów, ukończyła Studium Nauczycielskie w Cieszynie – Wydział Wychowania Muzycznego, studia muzyczne w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (obecnie Akademia Muzyczna), Studium Podyplomowe Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, a także liczne kursy i szkolenia zawodowe.   Pracowała w charakterze nauczyciela muzyki w szkole podstawowej i liceum ogólnokształcącym oraz jako doradca metodyczny Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Katowicach. Współpracowała z ojcem, Janem Dormanem, w realizacji spektakli teatralnych w Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie (opracowanie muzyczne). Od 1998 prowadzi Fundację im. Jana Dormana, która zabezpiecza i udostępnia dla celów badawczych, naukowych i popularyzatorskich, archiwalne zbiory Jana Dormana. W pomieszczeniach Muzeum Zagłębia w Będzinie w 1999 r. utworzyła Archiwum Dormana ze stałą ekspozycją zbiorów, gdzie prowadzi spotkania i warsztaty. W 2008 roku utworzyła Klub Edukacji przez Sztukę „Pod parasolem Jana Dormana”.   Opracowała 14 wystaw związanych z twórczością Jana Dormana i historią Teatru Dzieci Zagłębia oraz przygotowała teksty i opracowanie plastycznie do publikacji, będących zbiorem wybranych materiałów archiwalnych: Herody 1965 – 73, Herody 2001, I żeby taki jeden wiersz.., Teatr Kontemplacji KONIK, Wyssane z palca, Być mistrzem, Od zabawy w teatr do teatru klasycznego.   Stale współpracuje z palcówkami oświatowymi i kulturalnymi Będzina i powiatu będzińskiego, z lokalną i ogólnopolską prasą, Rozgłośnią Polskiego Radia w Katowicach, uczelniami w Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie, a także z „Ośrodkiem Sztuki Dziecka” w Poznaniu, POLIUNIMĄ, ASSITEJ, Instytutem Sztuki Państwowej Akademii Nauk, Instytutem Teatralnym w Warszawie.   (s)

72 sezon Opery Śląskiej otwarty na nowe wyzwania

dodane 22.09.2016
[Region] Podwójnie uroczyście zainaugurowała 72 sezon artystyczny bytomska Opera Śląska w minioną niedzielę. Wzruszający spektakl Moniuszkowskiej „Halki” w doborowej obsadzie stał się bowiem zwieńczeniem wieloletniej kadencji dyrektora naczelnego i artystycznego tej świetnej muzycznej sceny, Tadeusza Serafina, który jak zwykle stanął przy dyrygenckim pulpicie. Po znakomicie zagranym spektaklu w reżyserii Marka Weiss-Grzesińskiego, po standing ovation kilkuset melomanów, rozpoczęły się oficjalne przemowy, podsumowania i podziękowania. – Obecny sezon rozpoczęliśmy „Halką” Stanisława Moniuszki, podobnie jak w Katowicach w czerwcu 1945 roku, kiedy nasza Opera zaczynała powojenną działalność pierwszym spektaklem operowym w wyzwolonej Polsce – powitał zebranych p.o. dyrektora Łukasz Goik, od czterech lat wicedyrektor, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, kulturoznawca i menedżer uczestniczący w wielu projektach muzycznych, edukacyjnych i charytatywnych. – Opera to ludzie, którzy ją tworzą, a efekt zbiorowego wysiłku to właśnie sztuka. Podobnie jak mój znakomity poprzednik, postaram się, by nowy sezon był najlepszym czasem dla państwa, bo gramy dla was. Jesteśmy przed remontem, toteż będzie to czas pełen wyzwań, ponieważ zaplanowaliśmy premiery, wznowienia, koncerty, wystąpią też nowi artyści. Gorąco dziękuję dyrektorowi Tadeuszowi Serafinowi za 27 lat ofiarnej pracy, rozwoju i wzbogacania Opery Śląskiej i jestem przekonany, że jako konsultant artystyczny nadal będzie wspierał nas swoim wielkim doświadczeniem – podkreślił Łukasz Goik. – Stoję dziś tutaj nie tylko jako przedstawiciel władz samorządowych, ale także jako widz i meloman – mówił Henryk Mercik, członek Zarządu Województwa Śląskiego. – Jestem zaszczycony, że mogę podziękować panu Tadeuszowi za długoletnią pracę, która dała nam, widzom z całego województwa, wiele radości i cieszę się, że będzie kontynuowana. – To wzruszająca chwila móc podziękować dyrektorowi Serafinowi za wszystkie dokonania, ale mamy nadzieję, że będzie pan dyrygował jeszcze długie lata w tym miejscu, które jest częścią historii i kultury naszego regionu – podkreślał poseł Wojciech Szarama, bytomianin, częsty gość tego muzycznego teatru. – Opera to nasza duma i najlepsza wizytówka miasta – stwierdził Damian Bartyla, prezydent Bytomia. – Jej sukcesy, dzięki dyrektorowi, od lat promują nas, region i kraj, jesteśmy mu za to bardzo wdzięczni i pan Serafin wkrótce zostanie Honorowym Obywatelem Bytomia. Nie mogło zabraknąć życzeń prezydentów innych miast, dyrekcji bytomskiej szkoły muzyczno-baletowej, oficjalnych listów z podziękowaniami, a przede wszystkim gorących uścisków zespołu, koszy kwiatów i gromkich braw widowni. – W 1989 roku przyszedłem na chwilę, a zostałem niemal na całe życie – powiedział wzruszony Tadeusz Serafin, kiedy wreszcie mikrofon trafił w jego ręce. – Do tej pory przemawiałem poprzez muzykę, teraz czas na słowa podziękowań. Na obecny sukces Opery trzeba było pracować ponad ćwierć wieku. Zaczynałem w trudnych okolicznościach przemian, ale dano mi wolną rękę tak organizacyjnie jak artystycznie. Bardzo ważny jest zespół, a ja miałem szczęście zatrudniać świetnych artystów, staliśmy się ponadto kuźnią sław. Mamy piękną historię. Po krótkim goszczeniu w Katowicach, gdy Opera Śląska przeniosła się do zabytkowego teatru miejskiego w Bytomiu na stałe, w zespole debiutowało wiele późniejszych międzynarodowych sław, począwszy od wielkiej divy z sosnowieckiego Klimontowa, Natalii Stokowackiej, która często wracała i do Bytomia, i do Sosnowca. Bytomski debiut zawsze podkreśla światowej sławy tenor, Wiesław Ochman, to u nas przed trzema laty obchodził złoty jubileusz sceniczny i nadal utrzymuje kontakty. To drugi po Janie Kiepurze polski śpiewak, jaki wystąpił w nowojorskiej Metropolitan Opera, a od 20 lat prowadzi wielkie koncerty charytatywne w Zawierciu na rzecz zdrowotnej fundacji „Auxilium”. Prawie wszystkie „wielkie głosy” były związane z Bytomiem, m.in. Bogdan Paprocki, Andrzej Hiolski, Krystyna Szostek-Radkowa, Maria Fołtyn, popularnością i sławą cieszą się obecni soliści i tancerze, a artyści scen warszawskich, krakowskich czy poznańskich chętnie przyjmują zaproszenia do występów. Mamy coraz bogatszy repertuar, Złote i Platynowe Płyty, Złote Maski, piękny album na 50-lecie, w 70-letnim dorobku 260 premier i jako jedyny teatr operowy w kraju byliśmy dwukrotnie w USA, a corocznie od 10 lat jesteśmy z sukcesami zapraszani na letnie tournee do Niemiec, Austrii, Włoch – wyliczał Tadeusz Serafin. – Organizujemy międzynarodowe konkursy promujące młode talenty wokalne, promocja polskiej muzyki, regionu, młodych artystów i nowych osiągnięć muzycznych to nasze priorytety. Piętnaście lat temu w naszym, obecnie 115-letnim, budynku przeżyliśmy pożar, po którym podnieśliśmy się dzięki pomocy władz i społeczności, remont umożliwił budowę pięknej sali koncertowej im. A. Didura oraz baletowej. Na tej małej scenie stopniowo zdobywaliśmy sukcesy, sięgając po coraz trudniejsze dzieła, aż po ostatnie, którym była tegoroczna premiera „Króla Ubu” Krzysztofa Pendereckiego, nazwana przez tego wielkiego kompozytora „najlepszą realizacją z wszystkich”, a było ich niemało. Zawsze starałem się o najlepszą jakość i jestem dumny, iż pomimo ograniczonych nakładów na kulturę zostawiam nasz teatr w dobrej kondycji. Przed nami jeszcze wiele pracy, wiele osiągnięć, ale wierzę, że nowe, lecz bardzo doświadczone kierownictwo podoła wszystkim wyzwaniom i sięgnie po kolejne laury. Zebranym tutaj życzę wszystkiego najlepszego, bo to wy, nasza wierna publiczność, jesteście najważniejsi i chcemy wam służyć jak najlepiej – zakończył pan Tadeusz. Ten jeden z najlepszych polskich dyrygentów operowych na szczęście nie żegna się ze swoim teatrem, ponieważ objął stanowisko konsultanta artystycznego. Teresa Stokłosa foto:Tomasz Griessgraber

ZagłębieWood ustawia się na linii startu

dodane 21.09.2016
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl