Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

„Teatr w filmie” – projekcje filmowe

dodane 05.10.2015
[Sosnowiec] Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu serdecznie zaprasza na projekcje filmowe z cyklu „Teatr w filmie”, będące częścią programu I Sosnowieckiej Jesieni Teatralnej. Seanse odbywać się będą w Auli Biblioteki Głównej przy ul. Kościelnej 11, w cztery październikowe środy (7,14,21,28.10.2015) o godz. 18.00. Wstęp wolny.   Październikowe projekcje filmowe mają za zadanie ukazanie bliskich relacji łączących sztukę teatralną i filmową, widocznych zarówno w materiale literackim, z którego czepią inspiracje, jak i w poszczególnych elementach tworzywa właściwego obydwu dziedzinom: reżyserii, grze aktorskiej, scenografii itp.   W środę 7 października o godz. 18.00 biblioteka zaprasza na stworzoną z werwą i charakterystycznym pazurem nowojorską komedię w reżyserii Woody’ego Allena. W rolach głównych występują John Cusack i Dianne Wiest. Akcja filmu rozgrywa się w latach dwudziestych XX wieku w Nowym Jorku. Ambitny dramaturg marzy o wystawieniu na deskach teatru swojej debiutanckiej i świeżo ukończonej sztuki. Aby zdobyć fundusze na realizację projektu, jego przewrotny agent zwraca się z prośbą o pomoc do miejscowego gangstera. Ten zgadza się wspomóc artystę, jednak nie bezinteresownie. Stawia swoje warunki, które z czasem coraz bardziej ingerują w samą sztukę... Wejście na Aulę będzie możliwe na pół godziny przed seansem i kwadrans po jego rozpoczęciu. Organizatorzy seansu proszą o punktualność. Szczegółowy repertuar dostępny jest na plakatach w Bibliotece Głównej MBP. Pytania o kolejne tytuły filmów należy kierować na adres: kinga.baranowska@biblioteka.sosnowiec.pl lub pod numer telefonu 32 266 43 76 (po godz. 15.00 pod numer 32 266 64 72). Tytuły poszczególnych filmów nie są reklamowane w mediach ze względu na wymogi umowy licencyjnej.   Projekcje stanowią część projektu MBP „I Sosnowiecka Jesień Teatralna", dofinansowanego ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach konkursu grantowego „Teatr 2015 – Promesa: 250-lecie teatru publicznego w Polsce. Edukacja teatralna".   (s)

PUMA opanowała Dąbrowę

dodane 05.10.2015
[Region, Dąbrowa Górnicza] Już po raz dwudziesty pierwszy, a szósty w obecnej, międzynarodowej odsłonie, w Dąbrowie Górniczej odbył się Międzynarodowy Przegląd Umiejętności Artystycznych Amatorskich Zespołów Seniorów i Osób Niepełnosprawnych PUMA. W tym roku, poza grupami z całej Polski, Pałac Kultury Zagłębia gościł także wykonawców z czterech europejskich państw: Łotwy, Słowacji, Litwy i Czech.   Łącznie w tegorocznej edycji wzięły udział sześćdziesiąt dwie placówki opiekujące się seniorami i osobami niepełnosprawnymi, łącznie zaprezentowało się ponad tysiąc wykonawców. Były to domy pomocy społecznej, domy seniora, placówki wychowawcze oraz uniwersytety trzeciego wieku. W tym roku postanowiono także zorganizować konferencję naukowo-szkoleniową „Artystyczny, literacki i medialny obraz starości i niepełnosprawności”. Organizator, którym jest Dom Pomocy Społecznej „Pod Dębem”, zadbał także o liczne patronaty. Tegoroczną edycję honorowym patronatem objęła m.in. marszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska, minister Pracy i Polityki Społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz,  a także prezydent Dąbrowy Górniczej Zbigniew Podraza, Ambasador Republiki Czeskiej czy Konsul Generalny Słowacji.   Część artystyczna trwała trzy dni, 29 i 30 września oraz 2 października. Zespoły prezentowały mini spektakle teatralne, pantomimę, teatr cieni, występy wokalne oraz taniec. Całość festiwalu poprowadzili: aktorka Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego Ewa Leśniak oraz wokalista Gabriel Fleszar, który na koniec każdego dnia wykonywał swój największy przebój, hit „Kroplą deszczu”. Pierwszego dnia mieliśmy możliwość obejrzeć występy grup z: Dąbrowy Górniczej, Świętochłowic, Nakła Śląskiego, Częstochowy, Wierzbicy, Radomia, Cieszyna, Czarnowąsów, Katowic, Rybnika, Solca Zdroju, Kamienia Śląskiego, Wiśniowej Góry, Krosna, Rudy Śląskiej, Lublińca i Tychów, a także gości z zagranicy:  zespoły Madliena z Łotwy oraz Likava ze Słowacji. Tego dnia zaprezentowali się również gospodarze. Pensjonariusze Domu Pomocy Społecznej „Pod dębem” pokazali spektakl „Proszę wstać, idzie Wysoki Sąd”.   Drugi dzień festiwalu obfitował w równie efektowne występy. Jako pierwszy wystąpił zespół Cukierki z Litwy, a następnie publiczność miała okazję podziwiać seniorów i osoby niepełnosprawne reprezentujące: Dąbrowę Górniczą, Olkusz, Katowice, Blachownię, Racibórz, Łubie, Korycin, Lelów, Sośniowice, Ładzice, Sośnice, Gniewino, Ostrówek, Rudę Różaniecką, Będzin, Rudę Śląską, Lyski i Tarnobrzeg. Widzowie zobaczyli m.in. spektakl Środowiskowego Domu Samopomocy z Dąbrowy Górniczej zatytułowany „Brancz”,  inspirowany sztuką Juliusza Machulskiego, czy też przedstawienie „Jeleń” Sławomira Mrożka wyreżyserowane przez Wiktorię Stępień, a brawurowo zagrane przez seniorów z Będzińskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku.   Z występów wokalnych w pamięci widzów utkwiły zwłaszcza dwa – koncert zespołu senioralnego Band in Choir prowadzonego przez Konrada Bilskiego, który wykonał pieśń gospel oraz przebój „Gdybym miał gitarę”, oraz występ chłopców z Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej Intelektualnie z Tarnobrzega, którzy wykonali znane wszystkim hity: „Biała Mewa”, „Jesteś szalona” czy „Summer Time”, ale we własnej zaskakującej aranżacji. Na uznanie jury zasłużyli jednak podopieczni Domu Pomocy Społecznej z Sośnicy, którzy przedstawili humorystyczny wizerunek wielopokoleniowej rodziny w spektaklu zatytułowanym „Grunt to rodzinka”.   Trzeciego dnia festiwalu odpoczęliśmy od występów artystycznych. Tego dnia odbyła się konferencja, na której wystąpili przedstawiciele takich ośrodków naukowych jak: Uniwersytet Gdański, Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi,  Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach oraz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Mieliśmy możliwość wysłuchania niezwykle interesujących prelekcji dotyczących na przykład obecności seniorów i osób niepełnosprawnych w reklamach, przekazie medialnym, literaturze i poezji, a także tych dotyczących profilaktyki zdrowotnej czy innych problemów nurtujących osoby starsze i niepełnosprawne. Nie brakło jednakże i tekstów lżejszych w formie i treści, prof. Tadeusz Stegner mówił na przykład o „Starym człowieku w dziewiętnastowiecznym kurorcie”, a Joanna Gacka o „wirtualnej złotej jesieni”.   Ostatni dzień PUMY 2015 to znowu prezentacje artystyczne. Wystąpiło dwadzieścia zespołów z: Będzina, Częstochowy, Oświęcimia, Sosnowca, Raciborza, Krakowa, Jeżowa, Bulowic, Poraja, Kuźni Nieborowskiej, Tarnowskich Gór, Czechowic-Dziedzic, Pacanowa, Pilchowic, Cieszyna i Koniuszy, a także goście ze Śląskiej Ostrawy – zespół Kameňák. Tym razem licznie zgromadzona publiczność miała okazję wysłuchać między innymi koncertu sosnowieckiego zespołu Senioralki, który prowadzi Konrad Bilski, a który wykonał takie szlagiery jak „Zabrałaś serce moje” i radziecką piosenkę Walentyny Batiszczewy „Katiusza”, oraz występu solistki Doroty z Domu Pomocy Społecznej nr 2 z Będzina, która zaśpiewała „Windą do  nieba” grupy 2+1 i „Chcę tu zostać” Farby.   Ze spektakli w pamięci zapisały się zwłaszcza przedstawienia pensjonariuszy Dziennego Domu Pomocy Społecznej z Będzina (niezwykle zabawna i mocno aktualna satyra „Z humorem na zdrowie”) oraz „O pewnym Jegomościu, co zmienił swoje życie…”, czyli nieco inna historia Don Kichota, wystawiona przez pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej z Krakowa. Na uwagę bez wątpienia zasłużył także jedyny na tegorocznej PUMIE teatr cieni – Dom Pomocy Społecznej „Zameczek” z Kuźni Nieborowskiej pokazał historię Rocky’ego Balboa za pomocą cieni właśnie. Jury postanowiło jednak nagrodzić pokaz tańca współczesnego pod ogólną nazwą „A po burzy wychodzi słońce” w wykonaniu grupy z Warsztatów Terapii Zajęciowej przy Domu Pomocy Społecznej w Łyszkowicach w Koniuszy.   Organizatorzy zapewniają, że PUMA 2016 również zawita do Dąbrowy Górniczej. To niezwykle cenna inicjatywa, pokazuje bowiem, że osoby niepełnosprawne i seniorzy nadal mogą pozostać pełnoprawnymi członkami społeczeństwa. Że wystarczy dać im szansę, by oni mogli dać od siebie dużo więcej. Praca nad występami wymagała przecież o wiele więcej zaangażowania, przełamania się, cierpliwości. – Przygotowanie grup składających się z seniorów i osób niepełnosprawnych do występów publicznych jest bardzo trudne. W grę nie wchodzi bowiem przecież samo przełamanie tremy. Ale to praca, która daje mnóstwo satysfakcji i – choć może zabrzmi to górnolotnie – swoistego poczucia misji, robienia czegoś naprawdę istotnego  – mówi jedna z opiekunek występującej grupy.   Organizatorom należą się więc gratulacje, ale i drobne sugestie. Można by pomyśleć na przykład o wprowadzeniu kategorii występów. Po pierwsze, ocenianie i porównywanie z sobą występów pełnosprawnych seniorów i osób niepełnosprawnych jest niezwykle trudne, i często w takiej ocenie nie bierze się pod uwagę obiektywnych wartości artystycznych, a po prostu subiektywne emocje. Po drugie natomiast, ocenianie dwóch piosenek wykonywanych przez zespoły oraz prawie dwudziestominutowych spektakli jest dość niesprawiedliwe… Miejmy jednak nadzieję, że z nieco zmienionym regulaminem PUMA jeszcze przez wiele lat będzie gościła w dąbrowskim Pałacu Kultury Zagłębia.   (mb)

Zobacz spektakl „Koń, kobieta i kanarek” za 25 zł

dodane 02.10.2015
[Sosnowiec] W weekend 10-11 października Teatr Zagłębia zaprasza na spektakl „Koń, kobieta i kanarek”. Bilety można nabyć w promocyjnej cenie 25 zł.   „Koń, kobieta i kanarek” nawiązuje do rozporządzeń, na mocy których w latach pięćdziesiątych wprowadzono w kopalniach zakaz pracy pod ziemią kobiet, koni i kanarków (górnicy łączą te zakazy i zwyczajowo nazywają je „3K”). Autor Tomasz Śpiewak i reżyser Remigiusz Brzyk znani z odnoszącego sukcesy „Korzeńca” wracają do Teatru Zagłębia, by opowiedzieć historię patriarchalnej, górniczej rodziny. Nie jest to przedstawienie ani lokalne, ani historyczne. Używając kostiumu górniczego, Śpiewak i Brzyk tworzą współczesną przypowieść o przemocy wobec kobiet i ich (ograniczonym) prawie do przerwania niechcianej ciąży.   Spektakl duetu Tomasz Śpiewak/Remigiusz Brzyk zdobył Nagrodę Główną – Laur Konrada dla reżysera na XVI Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje 2014. Został również zaproszony na 35. Warszawskie Spotkania Teatralne i zakwalifikował się do konkursu 10. edycji Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni. W kwietniu br. TVP Kultura transmitowała go na żywo z Teatru Zagłębia w ramach Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski.   Bilety można zakupić w kasie teatru oraz w sprzedaży online. Zapraszamy i zachęcamy do sprawdzania repertuaru Teatru Zagłębia. Bilety w promocyjnej cenie będzie można zakupić również na inne spektakle.   (s)   foto: Maciej Stobierski

O Profesorze Wójciku rocznicowo

dodane 01.10.2015
[Będzin] W środę 30 września w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej w Będzinie odbył się wieczór upamiętniający postać profesora Włodzimierza Wójcika. Spotkanie zorganizowano w trzecią rocznicę śmierci profesora Włodzimierza Wójcika, uczonego i niezwykłego człowieka oraz pierwszą rocznicę uroczystego otwarcia Placu prof. Włodzimierza Wójcika, którego imię decyzją Rady Miejskiej Będzina z 21 maja 2014 roku nadano skwerowi przed Miejską i Powiatową Biblioteką Publiczną w Będzinie. Zaproszenie do udziału w spotkaniu przyjęła żona profesora, Jolanta Zofia Wójcik, syn Andrzej, wnuczka Julia oraz członkowie bliższej i dalszej rodziny profesora. Licznie przybyli także przyjaciele profesora, jego uczniowie oraz przedstawiciele organizacji i stowarzyszeń, których działalność profesor Włodzimierz Wójcik wspierał aktywnie mądrością, wiedzą i swoją wrażliwością na drugiego człowieka. Nie zabrakło także reprezentacji środowiska naukowego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.   O tym, jakim Włodzimierz Wójcik był dla studentów profesorem, współpracownikiem, przełożonym, a nade wszystko człowiekiem wspominał prof. zw. dr hab. Marian Kisiel, prodziekan ds. Rozwoju i Promocji Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego oraz dr hab. Zdzisław Marcinów z Zakładu Literatury Współczesnej. Bezcenna wiedza, jaką w wyniku wspomnień pozyskali uczestnicy spotkania to efekt kontaktów zawodowych, jakie profesor utrzymywał ze swoimi współpracownikami oraz bliskich, niemal przyjacielskich relacji prywatnych.   W ramach wspomnień o profesorze uczestnicy spotkania wysłuchali fragmentu eseju pochodzącego z książki profesora Włodzimierza Wójcika „Nasze polskie miesiące. Nasze zagłębiowskie ścieżki”, który zaprezentowała Marta Kozieł, studentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz obejrzeli wystawę i prezentację multimedialną „Profesor Włodzimierz Wójcik – uczony, pisarz, przyjaciel…” przygotowaną przez pracowników będzińskiej biblioteki.   Całość spotkania uświetnił koncert Chóru Towarzystwa Kultury Szlacheckiej Sarmatia Ars Bendzinensis, który pod kierunkiem Pana Marka Piotrowskiego wyjątkowym wykonaniem m.in. utworu Gaudeamus igitur nawiązał do jednej z miłości profesora Włodzimierza Wójcika, jaką była nauka wiedza i studenci, którym mógł ją przekazywać. Beata Wardęga

„Tal”, czyli trzeci kryminał Zbigniewa Białasa. Promocja w niedzielę!

dodane 01.10.2015
[Region] „Tal”, trzecia z tzw. kronik sosnowieckich opowieść Zbigniewa Białasa, zostanie zaprezentowana po raz pierwszy podczas jego kolejnego autorskiego spotkania z cyklu „Puder i pył” na scenie „Malarnia” Teatru Śląskiego w Katowicach. Fascynująca historia retrokryminału już w niedzielę, 4 października o godz. 17.00, wejściówki po 1 zł. Tego wydarzenia nie można przegapić! – Sosnowieccy intryganci, śmiertelna trucizna z Katowic, warszawski as palestry i przytulny krakowski hotelik, takie sensacyjne wątki znajdą czytelnicy w „Talu”, najnowszej powieści profesora Białasa – mówi nam Aleksandra Czapla-Oslislo, kierowniczka literacka i rzeczniczka „Wyspiańskiego”. – Po „Korzeńcu” z 2011 oraz „Pudrze i pyle” z 2013 roku, to następna w ciągu zaledwie pięciu lat fenomenalnie napisana i wydana, kryminalna zagadka z historii Zagłębia, którą można już kupić w księgarniach. W jednym z wywiadów słynny sosnowiecki pisarz i profesor Uniwersytetu Śląskiego zdradził szczegóły ostatniej książki. – Jest o tyle kontynuacją poprzednich, że jej akcja dzieje się w Sosnowcu lat 30. XX wieku, ale inni są bohaterowie i klimat – wyjaśniał. Osią „Talu” jest tzw. sprawa Grzeszolskiego, tutejszego inżyniera, który podobno otruł talem dwóch swoich synów. W II Rzeczypospolitej opinią społeczeństwa polskiego wstrząsnęły dwa zagadkowe procesy o zabójstwo. Były to słynna, relacjonowana na żywo, a po latach sfilmowana „sprawa Gorgonowej” w Warszawie oraz do dziś właściwie niewyjaśnione morderstwa Grzeszolskiego. „Tal” jest pierwszą współczesną próbą rekonstrukcji tamtych wydarzeń, które doprowadziły do wielu osobistych tragedii i do kompromitacji przedwojennego sądownictwa, bo do czasów obecnych nie wiadomo, czy oskarżony popełnił te zbrodnie. Na scenie „Malarni” (Rynek, ul. Teatralna) profesora Białasa o kryminalne tajemnice, docieranie do archiwalnych źródeł i etapy procesu twórczego wypytywać będzie Dorota Malinowska-Grupińska z warszawskiego wydawnictwa MG, które publikuje jego dzieła. Podczas spotkania będzie można nabyć zarówno „Tal” jak i ilustrowanego „Korzeńca” z dedykacją autora. Sensacyjny niedzielny wieczór rozpocznie się o godz. 17.00. Zapraszamy. Teresa Stokłosa

Wieczór pamięci profesora Włodzimierza Wójcika

dodane 30.09.2015
[Będzin] 30 września o godz. 17.00 w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej w Będzinie odbędzie się wieczór pamięci profesora Włodzimierza Wójcika, historyka literatury, krytyka, eseisty, autora prac o współczesnej literaturze polskiej oraz profesora honorowego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W 2014 roku Uchwałą nr L/508/2014 Rady Miejskiej Będzina z dnia 21 maja 2014 roku skwer przed siedzibą Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Będzinie został nazwany Placem prof. Włodzimierza Wójcika. Uroczystość otwarcia Placu nastąpiła 30 września 2014 roku w obecności członków rodziny profesora, przedstawicieli władz samorządowych, reprezentacji środowiska naukowego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz jego przyjaciół.   Pragnąc uszanować pamięć o Profesorze Włodzimierzu Wójciku, wybitnej osobowości promującej miasto Będzin oraz Zagłębie, Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Będzinie postanowiła co roku przygotowywać uroczystości dedykowane jego pamięci. W ramach tegorocznego wieczoru zaplanowano koncert chóru Sarmatia Ars Bendzinensis, wernisaż wystawy „Profesor Włodzimierz Wójcik – uczony, pisarz, przyjaciel…” połączony z prezentacją multimedialną oraz rozmowy o profesorze oparte na wspomnieniach przyjaciół i współpracowników profesora z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Gościem spotkania będzie min. prof. zw. dr hab. Marian Kisiel z Zakładu Literatury Współczesnej. Wstęp wolny.   (s)  

Metropolitalna Noc Teatrów w Teatrze Zagłębia

dodane 23.09.2015
[Sosnowiec] 26 września Teatr Zaglębia zaprasza wszystkich wielbicieli sztuki teatralnej na VI Metropolitalną Noc Teatrów. Start już o godzinie 11:00 spektaklem „Wakacje z duchami”, który polecany jest szczególnie młodym tropicielom przygód z detektywistycznym zacięciem. Popołudniowo-wieczorny maraton atrakcji teatralnych rozpoczyna się o godzinie 17:00 akcją „Zrób sobie selfie z Gierkiem i innymi”, podczas której będzie można sfotografować się z najbarwniejszymi postaciami z przedstawień Teatru Zagłębia. Do selfie zapozują m.in.: Alicja z Krainy Czarów, Edward Gierek, Adam Słodowy czy… ukraiński Kozak.   Od godziny 18:00 wszyscy goście Teatru Zagłębia będą mogli przymierzyć kostiumy teatralne i poczuć się jak prawdziwe gwiazdy. Natomiast wieczorem zajrzą za kulisy spektaklu „Eugeniusz Bodo – Czy mnie ktoś woła?” i wezmą udział w rozgrzewce wokalnej aktorów. Na spektakl o Eugeniuszu Bodo Teatr Zaglębia zaprasza o godz. 20:00. Po przedstawieniu będzie można spotkać się i zrobić zdjęcia z odtwórcą tytułowej roli, Piotrem Bułką. Wieczór zakończ się projekcją spektaklu „Walizka”, który zostanie pokazany w ramach cyklu Teatroteka. Przedstawienie zdobyło Grand Prix festiwalu Dwa Teatry 2015 dla najlepszego spektaklu Teatru TV. To opowieść o afirmacji życia. Odnaleziona po latach przez głównego bohatera walizka z Auschwitz staje się kluczem do odzyskania prawdy o sobie.   Bilety na spektale są już do kupienia.  Na „Wakacje z duchami” w cenie  20 zł (parter), 18 zł (balkon), natomiast  na spektakl „Eugeniusz Bodo – czy mnie ktoś woła?” za bilet na parterze trzeba będzie zapłacić 40/35 zł, natomiast za miejsce na balkonie 30/25 zł.  Na pozostałe atrakcje wstęp jest wolny.   (s) foto: Maciej Stobierski

Nie wszystko jest tylko czarne bądź tylko białe

dodane 22.09.2015
[Sosnowiec]   Najnowsza propozycja sosnowieckiego Teatru Zagłębia to spektakl poświęcony świadkom Jehowy, a zatytułowany „Sala Królestwa”. Jego reżyserem jest Tomasz Śpiewak, znany między innymi ze współpracy z Remigiuszem Brzykiem przy takich głośnych sztukach jak „Korzeniec” czy „Koń, kobieta i kanarek”. Warto dodać, że omawiany spektakl to jego reżyserski debiut.   Tytuł nawiązuje do miejsca zebrań organizacji świadków Jehowy. Sala Królestwa jest obiektem użyteczności religijnej, służącym biblijnej działalności edukacyjnej prowadzonej przez świadków Jehowy i choć pierwsze takie obiekty zaczęły powstawać pod koniec XIX wieku ich nazwa pochodzi dopiero z roku 1935. Tematyka przedstawienia jest trudna. Świadkowie Jehowy budzili i budzą liczne kontrowersje. Przez jednych nazywani sektą, przez innych akwizytorami chodzącymi po domach. Podobno mają skuteczność lepszą niż CIA. Jest ich na świecie ponad 8,2 milionów.   Spektakl zbudowany jest z kilkunastu scenek rodzajowych z udziałem pani Doroty – w tej roli genialna Dorota Ignatjew – która zastanawia się nad przystąpieniem do zboru. Dorota rozmawia z braćmi i siostrami, a także z katolickimi księżmi. Zadaje pytania, drąży, ma wątpliwości. Największy problem ma oczywiście z zakazem transfuzji krwi. I choć przyznaje braciom rację w kilku aspektach, nie może pogodzić się ze śmiercią siostry Teodory (Edyta Ostojak) – poród wymagał cesarskiego cięcia, a to z kolei transfuzji krwi, której, ze względów religijnych i światopoglądowych, nie można było wykonać (zadziwiająca scena, w której w szpitalu zjawiają się „dobermany”, by pilnować i lekarza, by nie postąpił wbrew woli świadków, i pacjenta, by pod wpływem ostateczności nie zmienił zdania).   Dorota odwiedza także ośrodek w Nadarzynie, w którym w Biurze Oddziału funkcjonuje Służba Informacji o Szpitalach. Świadkowie Jehowy trzymają się Biblii jako podstawy wszystkich swoich wierzeń, za interpretację Pisma Świętego odpowiada Ciało Kierownicze , a jego tłumaczenie to tłumaczenie Nowego Świata. Wszelkie nauki wprowadzone przez Ciało Kierownicze obowiązują więc wszystkich świadków Jehowy jak właśnie sprawa transfuzji. Kwestie, które ich zdaniem nie zostały uregulowane w Piśmie Świętym, są pozostawione indywidualnej decyzji (osądowi własnego sumienia), ale – jak widzimy w spektaklu – nawet za palenie papierosów można być całkowicie wykluczonym ze zboru. „Sala Królestwa” to także oszczędna, ale zadziwiająca scenografia i przede wszystkim znakomita gra aktorska. Świetne aktorstwo, trafnie dobrana obsada, dobra, przejrzysta reżyseria z konsekwentnie poprowadzoną myślą i czytelnym przesłaniem. Scenografię stanowią pomalowane na pastelowo ściany sali zebrań z samymi krzesłami i stojakiem na „Strażnicę”. Niezwykle pomysłowo wykorzystano także wieszaki z koszulami jako metaforę podziału składników krwi.   Postaci bywają przerysowane. Aktorzy przeistaczają się raz w „fanatyków o wypranych mózgach”, raz w inteligentnych rozmówców, których cechuje logika wypowiedzi oraz celna i szybka riposta. Pastelowe stroje. Grzeczne, uładzone, mdłe. Świadkowie mają się nie wyróżniać. Nie mogą być próżni. Muszą być przezroczyści, jednakowi, nie rzucający się w oczy. Zawsze uczynni i uśmiechnięci. Niemal plastikowi. Przerysowane są także postaci księży (w tych rolach Piotr Bułka i Zbigniew Leraczyk) – rozmawiają przy suto zastawionym stole i obowiązkowym czerwonym winie, a więcej niż merytorycznych argumentów w ich opiniach pojawia się osobistych uprzedzeń, typu „groby mają skromne i burzą mi uporządkowanie architektoniczne głównej alei na cmentarzu”.   Mimo niezwykle trudnego tematu, Tomasz Śpiewak w swym spektaklu zachowuje obiektywizm. Pokazuje, że nie wszystko jest tylko czarne bądź tylko białe. Że każda ze stron ma swoje racje i czasami naprawdę trudno zdecydować, po której stronie leży logika – jak w scenie rozmowy na temat przyjmowania krwi. Czy gdyby lekarz ze względu na twoją wątrobę zabronił ci pić alkohol, to znaczy, że mogłabyś go przyjmować dożylnie? – pyta Dorotę siostra Teodora. Widz może zatem – niczym Dorota właśnie – miotać się pomiędzy racjami obu stron, wiedząc jednocześnie od początku, że żaden wybór nie będzie do końca słuszny. Zakończenie „Sali Królestwa” w pewnym sensie daje jednak odpowiedź, ale każdy widz może zinterpretować ją po swojemu.   Po raz kolejny ekipa Teatru Zagłębia udowadnia, że nie tylko komediami Sosnowiec stoi. Że nawet najbardziej wymagający widz znajdzie w propozycjach teatru ze stolicy Zagłębia Dąbrowskiego coś dla siebie.   Magdalena Boczkowska foto: Maciej Stobierski   „Sala Królestwa” -  Teatr Zagłębia w Sosnowcu reżyseria: Tomasz Śpiewak scenografia i kostiumy: Anna Met muzyka: Bartosz Dziadosz, konsultacje wokalne: Ewa Zug Obsada: Agnieszka Bieńkowska – siostra Bogumiła Maria Bieńkowska – siostra Monika Beata Deutschman – siostra Iwona Dorota Ignatjew – Dorota Edyta Ostojak – siostra Teodora Michał Bałaga – brat Piotr Piotr Bułka – brat Adrian / ksiądz Zbigniew Leraczyk – brat Ryszard / ksiądz Tomasz Muszyński – brat Daniel Jaś Bieńkowski – chłopiec Ivo Kołodziej – chłopiec prapremiera: 27.06.2015 premiera: 18.09.2015
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl