Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

„Calineczka – Reaktywacja” w cyklu „Soboty w Teatrze Dormana”

dodane 11.02.2016
[Będzin] Przedstawienie dla dzieci w wieku od 5 lat pod tytułem „Calineczka – Reaktywacja” to kolejna propozycja Teatru Dzieci Zagłębia, prezentowana  w cyklu „Soboty w Teatrze Dormana”.  Spektakl 13 lutego rozpocznie się o godz. 16.00. W tym przedstawieniu na nowo odkrywamy przygody Calineczki. W naszej wersji wydarzeń nie jest ona miniaturową osóbką, nie śpi w skorupie orzecha i nie pływa w talerzu. Jest zwykłą dziewczynką, niezauważaną przez zagonionych codziennym życiem rodziców. Ucieczka do bajki wydaje jej się najlepszym wyjściem. Okazuje się jednak, że życie w wyimaginowanym świecie nie jest takie proste jakby się wydawało. Nawet w rzeczywistość, która powinna być wedle naszych wyobrażeń idealna, wdziera się konformizm, obłuda i zwykła zawiść.   Tak jak w życiu, jest tam też miejsce na proste i prawdziwe odruchy. Na miłość, czytanie bajek, przebywanie we wzajemnym towarzystwie i czerpanie z tego przyjemności. Należy jednak pamiętać, że baśniowe fantazje mogą działać jak narkotyk, można się w nich zatracić i jeśli w porę się nie zorientujemy, że to tylko bajka, niewidzialna brama może się zamknąć, możemy nie wrócić z tego nierealnego świata. W świetle otaczającej nas kultury masowej „Calineczka” reprezentuje sztukę „trudną”. Sztukę, do której widz powinien się przygotować. Tutaj nic nie jest łatwe, lekkie i przyjemne. Spektakl, w którym można dostrzec wiele odwołań do stylistyki Tima Burtona, muzyka cytująca dzieła Dany'ego Elfmana, jest spektaklem przeznaczonym dla odbiorcy „zaangażowanego”. W zamyśle twórców spektaklu, ma on udowodnić, że bajki nie „służą” tylko do bezrefleksyjnego oglądania, ale że mogą dać przyjemność wyciągania wniosków i uczyć myślenia. Bilety w cenie 20 zł i 18 zł oraz grupowe 15 zł można rezerwować pod numerem tel.: (32) 269-89-15.   „Calineczka – Reaktywacja” Tekst – Dariusz Czajkowski Reżyseria – Adam E. Kwapisz Scenografia – Urszula Kubicz-Fik Muzyka – Marcin Partyka Ruch sceniczny – Arkadiusz Buszko Obsada: Calineczka - Ewa Zawada; Matka Calineczki - Katarzyna Bała; Żab - Jacek Mikołajczyk; Matka Żaba - Katarzyna Bała; Chrabąszcz - Adam E. Kwapisz; Kolega Chrabąszcza - Jacek Mikołajczyk; Żona Chrabąszcza I - Katarzyna Bała; Żona Chrabąszcza II - Edyta Dziura; Żona Chrabąszcza III - Joanna Rząp; Mysz - Joanna Rząp; Kret - Kamil Katolik.   (s)  

Gawęda z Jeremim Przyborą

dodane 11.02.2016
[Sosnowiec] W piątek 19 lutego o godz. 18.00 Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu serdecznie zaprasza na gawędę Teresy Drozdy poświęconą życiu i twórczości legendarnego twórcy kabaretowego, poety, aktora i satyryka Jeremiego Przybory. Na spotkaniu, które odbędzie się w Czytelni Biblioteki Głównej przy ul. Zegadłowicza 2 czytelnicy będą mieli możliwość wzięcia czynnego udziału w rozmowie i zakupu książki Jeremiego Przybory „Dzieła (niemal) wszystkie. Tom I” w promocyjnej cenie. Wstęp wolny.   W ubiegłym roku 12 grudnia minęła 100. rocznica urodzin Jeremiego Przybory. Autor humorystycznych audycji radiowych, w tym trwającego 10 lat cyklu „Teatr Eterek”, zwykł mawiać: „Jako autor z radia przecież powstałem i w radio się obrócę, bo przypuszczam, że w radiu najdłużej jeszcze słychać nas będzie obu z Jerzym w naszych piosenkach”.   To w radiu rozpoczęła się znajomość, współpraca i przyjaźń Jeremiego Przybory z Jerzym Wasowskim, która za sprawą „Kabaretu Starszych Panów” przeniesiona została do telewizji. Odtąd Wasowski z Przyborą, Przybora z Wasowskim, wymieniani są jednym tchem jako najlepsza spółka autorsko-kompozytorska.   Przybora w swojej twórczości stworzył świat kompletny. Świat mający swoją dynamikę, zasady, język. Zaludniony przez postaci z piosenek, słuchowisk, opowiadań, kabaretu i powieści. Przyborę można czytać na wiele sposobów. Bawić się jego twórczością. Szukać w niej powracających wątków i motywów.   Na gawędę poświęconą temu wybitnemu i niezapomnianemu artyście zaprasza Teresa Drozda – dziennikarka radiowa i znawczyni twórczości Jeremiego Przybory, którą zajmuje się od kilkunastu lat. Od 1992 roku związana jest z Polskim Radiem, obecnie z regionalną rozgłośnią RDC, a także radiową Trójką. Prowadzi autorskie audycje poświęcone szeroko rozumianej kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem historii polskiej rozrywki, piosenki literackiej i literatury. Od 1997 prowadzi koncerty na festiwalach piosenki m.in. w Warszawie, Krakowie, Gorlicach i innych. Członkini Rady Artystycznej Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie i Ogólnopolskich Spotkań z Piosenką Kabaretową OSPA w Ostrołęce. Członkini zarządu Fundacji Okularnicy im. Agnieszki Osieckiej. Należy też do kolegium redagującego rocznik kulturalny „Piosenka” wydawany przez Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu. Specjalistka w dziedzinie piosenki literackiej, od 1998 roku prowadzi poświęcony jej autorski vortal: www.strefapiosenki.pl; wraz z partnerem prowadzi też teatralnego bloga: www.chodzimydoteatru.blox.pl.   Od 2013 roku spotyka się ze swoimi słuchaczami, nie tylko na antenie radiowej, ale też prowadząc gawędy poświęcone twórczości m.in. Jeremiego Przybory podczas kolejnych edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Jeremiego Przybory „Stacja Kutno” oraz w cyklu spotkań w różnych ośrodkach kultury i bibliotekach na terenie kraju. Oprócz spotkań z twórczością polskich Mistrzów Słowa prowadzi również spotkania poświęcone piosence czeskiej. Aktualnie pracuje nad książką, której bohaterem jest Jaromir Nohavica.   (s)  

„Sala Królestwa” – wygraj zaproszenie na spektakl w Teatrze Zagłębia

dodane 09.02.2016
[Sosnowiec] „Sala Królestwa” to opowieść o świadkach Jehowy – ludziach, którzy są wśród nas, pukają do naszych drzwi, chcą z nami rozmawiać. Wyobrażenia na ich temat są różne – z jednej strony postrzegani są jako serdeczni i uczynni, a z drugiej jako otumanieni przez religijną organizację ludzie. Zasady wiary, jakie ich obowiązują, wzbudzają mniejsze lub większe wątpliwości. Jednak aspektem, który wywołuje szczególne kontrowersje, jest bezwzględny zakaz transfuzji krwi, dotyczący wszystkich świadków. Spektakl będzie można zobaczyć na scenie Teatru Zagłębia w czwartek 18 lutego oraz w piątek 19 lutego o godz. 19.00. Dla naszych Czytelników jest do wygrania w konkursie podwójne zaproszenie.   – Punktem wyjścia do powstania spektaklu była historia z życia – krewna bliskiej mi osoby zmarła przy porodzie. Była świadkiem Jehowy i nie zgodziła się na transfuzję krwi. Ten spektakl jest próbą zrozumienia tego, co wydarzyło się w szpitalu. Co o tym sądzę? Czy mam prawo oceniać jej wybór? Czy w ogóle w sposób racjonalny mogę zrozumieć czyjąś głęboką wiarę? I to, z czego wynikają zakazy, które większość niewyznawców określa jako kontrowersyjne lub nawet fanatyczne? – analizuje autor i reżyser „Sali Królestwa”, Tomasz Śpiewak.   Przygotowując się do pracy, uczestniczył w zebraniach świadków Jehowy w sali królestwa oraz w studiach biblijnych. Rozmawiał również z obecnymi i byłymi świadkami oraz, na temat transfuzji, z lekarzami. Tomasz Śpiewak jest dramaturgiem, autorem adaptacji teatralnych i tłumaczem. Współpracuje m. in. z Remigiuszem Brzykiem, Michałem Borczuchem, Barbarą Wysocką, Anną Smolar. Jest autorem „Konia, kobiety i kanarka” oraz adaptacji „Korzeńca”, nagradzanych spektakli Teatru Zagłębia. „Sala Królestwa” jest jego debiutem reżyserskim.   Scenografię i kostiumy przygotowała Anna Met, na stałe współpracująca m.in. z Natalią Korczakowską i Iwanem Wyrypajewem. W 2011 roku zadebiutowała jako twórca scenografii i kostiumów w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Jest absolwentką wydziału scenografii warszawskiej ASP.   Muzykę skomponował Bartosz Dziadosz, twórca projektu PLEQ. Reprezentuje eksperymentalny nurt w muzyce elektronicznej. W swoich kompozycjach łączy elementy drone, downtempa oraz abstrakcyjny glitch i modern classical. Wydał płyty w różnych wytwórniach na całym świecie. Na stałe współpracuje z Michałem Borczuchem.   Tomasz Śpiewak „Sala Królestwa”   Reżyseria: Tomasz Śpiewak Scenografia: Anna Met Muzyka: Bartosz Dziadosz Konsultacje wokalne: Ewa Zug Obsada: Agnieszka Bieńkowska, Maria Bieńkowska, Beata Deutschman, Dorota Ignatjew Edyta Ostojak, Michał Bałaga, Piotr Bułka, Zbigniew Leraczyk, Tomasz Muszyński Statystowanie: Jaś Bieńkowski/Ivo Kołodziej (gościnnie)   UWAGA! KONKURS!     Teatr Zagłębia przygotował dla naszych Czytelników jedno podwójne zaproszenie na spektakl „Sala Królestwa”, który zostanie zaprezenowany 18 lutego o godz. 19.00. By je zdobyć wystarczy wziąć udział w naszym konkursie i odpowiedzieć na pytanie: Co wspólnego ma Tomasz Śpiewak z nagradzanymi spektaklami Teatru Zagłębia: „Koń, kobieta i kanarek” oraz „Korzeniec”? Na odpowiedzi przesłane na adres: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl, czekamy do 16 lutego.   (s)   foto: Maciej Stobierski

Spotkanie wokół sosnowieckiego fotoplastykonu

dodane 09.02.2016
[Region] Kojarzony dziś głównie z filmem „Vabank” fotoplastykon jest jednym z ciekawszych zabytków Muzeum Śląskiego, dzięki któremu można odbyć wirtualną podróż do czasów naszych przodków. – Podczas prelekcji inaugurującej nowy cykl spotkań „wokół fotoplastykonu”, w atmosferze zbliżającego się święta zakochanych porozmawiamy o frywolnych obrazach powstających na przełomie XIX i XX wieku – mówi nam Danuta Piękoś. – Na pierwsze spotkanie pod nazwą „W krainie podkasanej Muzy” zapraszamy w środę, 10 lutego o godz. 18.00 do starej siedziby naszego Muzeum przy ul. Korfantego 3 w Katowicach, a poprowadzi je Ada Grzelewska. Wstęp wolny. Jak wyjaśnia Danuta Piękoś, pretekstem do walentynkowej dyskusji na temat przeobrażeń wizerunku kobiety w poszczególnych dekadach jest istnienie swobodnych, a czasem nawet frywolnych fotografii w epoce utożsamianej z obyczajowym gorsetem. – Uchylimy rąbka tajemnicy stulecia, które faworyzowało towarzyski flirt jako rozrywkę różnych grup społecznych. Słuchacze będą mogli także poznać czasy, w których to gusta publiczności decydowały o fotograficznych konwencjach i stylizacjach operujących domysłem, aluzją lub obietnicą płomiennego uczucia, będzie to z pewnością interesujący wieczór – dodaje. Fotoplastykon ze zbiorów Muzeum Śląskiego jest jednym z nielicznych zabytków tego typu w Polsce. Pochodzi z końca XIX w., ale działał od 1949 r. do lat 80. XX wieku w Sosnowcu, na rogu ulic Modrzejowskiej i Warszawskiej. Obiekt służy do projekcji fotografii stereoskopowych, czyli obrazów przestrzennych. Pozwala na równoczesne eksponowanie przezroczy na 24 stanowiskach. Oglądanie fotografii stereoskopowych daje iluzję obcowania z trójwymiarową rzeczywistością prezentowaną na seansach, a widzowie przenoszą się w zatrzymany na sekundę magiczny świat. Zagłębiowski eksponat znalazł w Muzeum Śląskim odpowiednią przestrzeń na parterze i cieszy się nieustającą popularnością. Teresa Stokłosa

Zagrała Forteca

dodane 08.02.2016
[Sosnowiec] Zarówno osoby w bardzo młodym wieku, jak i seniorzy stawili się w minioną sobotę w sosnowieckiej „Muzie”, by wziąć udział w koncercie historyczno-patriotycznego zespołu Forteca. Młodzież ulokowała się przed sceną, gdzie mogła żywo demonstrować swoje emocje i dać się unieść porywającym, rockowym rytmom. Zespół zaprezentował utwory poetów okresu wojny: K.K. Baczyńskiego, którego 95 rocznicę urodzin obchodziliśmy właśnie 22 stycznia („Elegia o chłopcu Polskim”) oraz Gajcego („Przed odejściem”). Nie zabrakło także cover’ów znanych wojennych piosenek, noszących kiedyś miano „zakazanych”, takich jak „Czerwone jabłuszko”, „Dnia pierwszego września”, „Warszawo ma”.   Dopełnienie koncertu stanowiły utwory, do których teksty napisała pochodząca z Sosnowca Anna Czerwiec-Banek, współpracująca z zespołem od ponad sześciu lat. Zabrzmiały m.in. pieśni z płyty „ Kto dziś upomni się o pamięć” – utwór tytułowy oraz „ Żołnierze Wyklęci-Niezłomni Żołnierze”, żywiołowo wykonane wspólnie z publicznością.   Uczestnicy koncertu mogli także wysłuchać kilku utworów z będącej efektem tej współpracy płyty „Rotmistrz”, poświęconej Witoldowi Pileckiemu: „Warszawa walczy”, „Ochotnik”, „ Modlitwa”, „ Pomnik z prawdy, „A ty Żołnierzu”. Nie obyło się także bez bisów i cover’ów pieśni, dobrze znanych publiczności zgromadzonej w „Muzie”.   (s)  

„Magia żywego słowa” – to już XII edycja!

dodane 08.02.2016
[Sosnowiec] „Magia żywego słowa”, konkurs organizowany przez Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Sosnowcu we współpracy z Regionalnym Ośrodkiem Kultury w Katowicach, doczekał się już XII edycji. Od lat ma on status eliminacji miejskich do rejonowego etapu Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego „Mały OKR". W tym roku motto przewodnie konkursu brzmiało: „Zaczarowane lub prawdziwe – czyli motywy podróży w poezji zaklęte”. – Podróż pojmowana była wszelako jako doświadczanie rzeczywistości, poszukiwanie w niej sposobów wyrażania własnych emocji, uczuć, tym samym poznawania w tej „wewnętrznej” podróży „samego siebie”, nierzadko również odniesieniem do podróżowania „w świat fantazji i wyobraźni. Wędrówki te to nic innego jak zmysłowe doświadczanie świata, które możliwe były poprzez recytację poezji, jak również jej śpiewanie, co stanowiło nową konkursową kategorię, przeznaczoną dla młodzieży gimnazjalnej. Starsi uczestnicy konkursu mogli także wyrazić się w kategorii wywiedzione ze słowa, czyli dowolną formę prezentacji słowa mówionego z wykorzystaniem atrybutów teatralnych, a także dźwięku czy ruchu – wyjaśnia Ewelina Niedziela, zastępca dyrektora Ogniska Pracy Pozaszkolnej nr 1.   W piątek 5 lutego w siedzibie Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu, która w tym roku była partnerem konkursu, odbyło się uroczyste podsumowanie jego efektów. Jury musiało wybierać spośród 129 osób, które zaprezentowały swoje prace. Wyłoniło z tego grona 35 laureatów w trzech grupach wiekowych: klasy I-III, klasy IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjaliści. Podczas piątkowej uroczystości laureatom zostały wręczone statuetki, dyplomy oraz nagrody ufundowane przez sponsorów: EMPIK oraz wydawnictwa: Pearson, Macmillan i Bezdroża. Zdobywcy pierwszych miejsc w każdej kategorii zaprezentowali przed publicznością przygotowane na konkurs utwory. Najbardziej wyczekiwanym przez uczestników był moment ogłoszenia nazwisk tych laureatów, którzy będą reprezentować Sosnowiec w eliminacjach rejonowych „Małego OKR-u" w Katowicach. Decyzją jury wytypowani zostali: Mateusz Pak ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Sosnowcu, Weronika Kijowska ze Szkoły Podstawowej  nr 23 w Sosnowcu, Julia Łamacz i Maja Szkutnik z Gimnazjum nr 16 im. M. Konopnickiej w Sosnowcu oraz Marta Tokarz z Katolickiego Niepublicznego Gimnazjum nr 5 w Sosnowcu. Zobacz także na https://www.facebook.com/opp1.sosnowiec   (s)

Bajka o Królewnie, co za dużo ciuchów miała

dodane 05.02.2016
[Będzin] Już w  sobotę 6 lutego  o godz. 16.00 w cyklu Soboty w Teatrze Dormana spektakl familijny pt. „Kop – Ciuszek, czyli bajka o Królewnie, co za dużo ciuchów miała” w reżyserii Witolda Jurewicza Przedstawienie Teatru Dzieci Zagłębia zostało dofinansowane ze środków MKiDN.   Jak zmieniłoby się życie Kopciuszka, gdyby w życiu ojca nie pojawiła się Zła Macocha? Na czym polega „CIUCHOFRENIA”? Co w jednej baśni robi Kot w Butach, Szewczyk Dratewka i Czerwony kapturek?  Co się dzieje, gdy król zaciąga kredyt i co oznacza słowo „KONSEKWENCJE”?   Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź po obejrzeniu odmienionej wersji „Kop-Ciuszka” w wydaniu Teatru Dormana. Wielki bal, z okazji 18 urodzin, zakupowe szaleństwo, paryski szyk, ekstrawagancja, najnowsze zakupowe trendy, a zamiast karety z dyni – prawdziwy pokaz mody. Oto nowy, zupełnie inny wymiar  baśni, gdzie znajomo brzmiące imię stanowi jedynie bazę wyjściową dla niespotykanych wariacji, komedii pomyłek i dynamicznych zwrotów akcji.   Jest to zgrabnie i z dużą dozą dowcipu opowiedziana historia rozkapryszonej dziewczynki, której ojciec rekompensuje deficyty rodzinne kolejnymi podarunkami. Opowieść dzięki temu staje się przestrogą przed zbyt lekkodusznym i beztroskim odnoszeniem się do prozy życia i dóbr materialnych. Nie można mieć wszystkiego bez ponoszenia odpowiedzialności za swoje czyny. Jest także opowieścią o wartościach, przyjaźni, o dojrzewaniu ale i dojrzałości oraz jak dzięki temu łatwiej poradzić sobie w życiu. A wszystko to splecione w misterne układy choreograficzne i precyzyjny ruch sceniczny, dzięki reżyserowi Witoldowi Jurewiczowi, znanemu nam także z roli tancerza, choreografa, performera, czy wykładowcy Akademii Muzycznej w Łodzi. Całokształt dopełnia inspirowana teledyskami scenografia i kostiumy.   Bilety na spektakl w cenie 20 zł  i 18 zł oraz  15 zł grupowe są już w sprzedaży, rezerwacje pod tel.: (32) 269-89-15.     Kop – Ciuszek, czyli bajka o Królewnie, co za dużo ciuchów miała   Reżyseria: Witold Jurewicz   Scenografia: Maria Kanigowska   Muzyka: Stanisław Rzepiela   Tekst: Grzegorz Reszka   Obsada: Katarzyna Bała, Dominika Dzierżęga, Edyta Dziura, Agata Madejska, Agnieszka Raj-Kubat, Kamil Katolik, Karol Kojkoł, Patrycy Hauke, Stefan Szulc   (s)      

Wernisaż instalacji i czynne soboty w Muzeum Śląskim

dodane 05.02.2016
[Region] Pochodząca z Francji laureatka nagrody Marcela Duchampa, współczesna artystka interdyscyplinarna powraca do Katowic z intrygującą i intymną instalacją „Mi’ma’amakim…” – Projekt Carole Benzaken prezentowany w „Galerii jednego dzieła” Muzeum Śląskiego jest symbolicznym nawiązaniem do Księgi Psalmów oraz do historii Górnego Śląska – mówi nam Danuta Piękoś z katowickiej placówki. – Na wernisaż zapraszamy już w piątek, 5 lutego o godz.19.00, a wystawa potrwa do 31 lipca br. w siedzibie przy ul. T. Dobrowolskiego 1, równoległej do alei Roździeńskiego.   Fascynującym wątkiem twórczości Carole Benzaken jest umiejętne wykorzystywanie motywów pejzażu oraz skomplikowanych losów Polski i Górnego Śląska. Nie inaczej jest w przypadku instalacji „Mi’ma’amakim…”, którą stworzyła zainspirowana i oczarowana koncepcją architektoniczną Muzeum Śląskiego oraz historią regionu. – Projekt jest próbą wpisania się w epicką opowieść o Śląsku i jego dziedzictwie widzianym i interpretowanym przez wrażliwość współczesnego artysty z innej przestrzeni kulturowej. Benzaken ujrzała w kopalni alternatywną, zamkniętą przestrzeń, do której przynależą wszystkie tęsknoty, symbole, marzenia o ucieczce w stronę wolnego świata, jakie zwykle uruchamiają się w człowieku postawionym w sytuacji „bez wyjścia” – wyjaśnia „WZ” Danuta Piękoś.   Umiejscowienie dzieła w Muzeum Śląskim jest też grą z jego przestrzenią – z głębokością podziemnych sal – jako swego rodzaju metaforą kopalni. Inspiracją dla pracy Carole Benzaken były także ptaki pozamykane w klatkach, które przed laty zabierane w głąb kopalń zagłębiowskich i śląskich ginęły, gdy stężenie metanu było zbyt wysokie, ostrzegając tym samym górników przed zbliżającym się niebezpieczeństwem. Jak podkreślają muzealnicy, to niezwykła instalacja.  W monumentalnej przestrzeni holu centralnego, czyli „Galerii jednego dzieła”, widzowie wpatrując się w instalację złożoną z lin, symbolizującą obrazy „rosnących ku niebu” drzew, i słysząc ptaki dramatycznie próbujące wydostać się na powierzchnię, pozostają w ciągłym niepokojącym ruchu myśli, obrazów i uczuć. Stąd nawiązanie do pierwszych słów Psalmu 130 „Z głębokości wołam do Ciebie Panie, o Panie, wysłuchaj głosu mego! Nakłoń swoje uszy ku głośnemu błaganiu”, czyli w języku hebrajskim „Mi’ma’amakim…”. Kuratorem ekspozycji jest Marek Zieliński.   Muzeum Śląskie proponuje także inne, atrakcyjne i rodzinne, zajęcia. Co robić, gdy pogoda nie pozwala na skorzystanie z zimowych atrakcji? „Czynne soboty” to oferta Muzeum dla osób zainteresowanych kulturą, sztuką i literaturą. – W najbliższą sobotę, 6 lutego, zapraszamy już od godz. 11.00 na spotkania przygotowane zarówno dla dorosłych, jak i dla rodzin z dziećmi – zachęca Danuta Piękoś. – To także propozycja na ferie.   Każdy miłośnik industrialnych klimatów powinien z pewnością wziąć udział w wykładzie o rozwoju przemysłu, który ukształtował tradycję, zbudował tożsamość mieszkających tu ludzi. Historia procesów zachodzących w regionie, realizowanych staraniem przedstawicieli wielu nacji i kultur, stanowić będzie tło dla ciekawych opowieści o górnikach, o fascynacji węglem i obawach związanych z jego wydobyciem, o potrzebie eksperymentowania i relacjach człowiek-maszyna.   O godz. 15.00 podczas wykładu w ramach cyklu „Przemiesz(cz)anie. Sztuka polska po 1945 roku” będzie można porozmawić o tym, czy przekraczanie granic malarstwa to tylko przekraczanie granicy płótna, wyjście w przestrzeń, czy może też anektowanie skrawków rzeczywistości w ramy obrazu. Ostatnim w tym dniu wykładem dla osób dorosłych będzie spotkanie z twórczością Alfreda Szklarskiego, autora licznych „Przygód Tomka”, które będzie okazją do zadania pytań o to, dlaczego podróżujemy i co jest tak kuszącego w odkrywaniu odległych krain.   – Rodziny z dziećmi zapraszamy na rozpoczynające się o godz. 13.00 zajęcia „W pracowni konserwatorskiej”, dzięki którym dowiemy się, jak wygląda praca konserwatora zabytków, w jaki sposób dba on o zbiory i co robić, jeśli jeden z nich ulegnie uszkodzeniu,  wspólnie zwiedzimy pracownię, po której oprowadzą konserwatorzy Muzeum Śląskiego – mówi Piękoś.   Nie są to jedyne propozycje skierowane do najmłodszych gości muzeum. W kolejną sobotę, 13 lutego, w sekrety teatru elżbietańskiego wprowadzą  warsztaty przygotowane dla dzieci w wieku od 8 do 13 lat. W walentynkowym klimacie będą zajmować się najsłynniejszą sceniczną historią miłosną Romea i Julii oraz sprawdzą, czy kostium może być zrobiony z papieru. Natomiast 27 lutego o godz. 15.00 Muzeum zaprasza dzieci w wieku od 4 do 6 lat z opiekunami na spacer po najnowszej „Galerii śląskiej sztuki sakralnej”, podczas którego dowiedzą się, dlaczego święci jak Mikołaj nie ma czerwonego kubraka, Barbara trzyma w ręce wieżę, a Małgorzata smoka. Legendy o świętych będą także inspiracją do własnej pracy plastycznej.     Teresa Stokłosa  

„Fotosynteza” i „Ustąp mi słońca” w Galerii Łakomscy

dodane 05.02.2016
[Sosnowiec]   Galeria Łakomscy w Sosnowcu zaprasza na wspólną wystawę dwóch twórców – Kamila Myszkowskiego i Krzysztofa Szlapy. Dwie wypowiedzi autorskie zaprezentowane w jednej przestrzeni korespondują ze sobą, poruszając wspólny temat, jakim jest Słońce. Wernisaż dwóch wystaw fotograficznych –„Fotosynteza” Kamila Myszkowskiego i „Ustąp mi słońca” Krzysztofa Szlapy odbędzie się 9 lutego o godzinie 18.00. Kamil Myszkowski i Krzysztof Szlapa wspólnie zaprezentują swoje wystawy w sosnowieckiej Galerii Łakomscy. „Fotosynteza” i „Ustąp mi słońca”, to dwa cykle utrzymane w różnych stylistykach, łączy je tematyka i sposób wykonania. Ponadto autorzy współpracują ze sobą już od dłuższego czasu, między innymi prowadząc warsztaty fotograficzne. Wspólnym tematem dla obu twórców stało się Słońce. W wystawie „Fotosynteza” zostało ono ujęte pod kątem biologicznym. „(...) Cykl fotografii obrazuje karmiącą funkcje światła słonecznego – jest ono paliwem dla wszystkich organizmów żywych, napędza je i pobudza. […] Fotografie przedstawiają niewielkie – wydawałoby się słabe – rośliny z poziomu gruntu, uchwycone w szaleńczej pogoni wzrostu, czymś na kształt świetlnego tańca (...) ” – wyjaśnia w opisie wystawy jej autor. Natomiast Krzysztof Szlapa, wystawą „Ustąp mi słońca”, nawiązuje do opowieści o filozofie Diogenesie i jego słynnym zwrocie, wypowiedzianym do Aleksandra Wielkiego. Dodatkowo Szlapa wzbogacił cykl fotograficzny materiałem audio, w którym jedenastu bliskim osobom zadaje to samo pytanie: „czym jest światło?”. Wszystkie prace zostały wykonane przy pomocy camera obscura, czyli w technice otworkowej, którą autorzy od wielu lat wykorzystują w swoich działaniach artystycznych. Wystawy po raz pierwszy zostały zaprezentowane podczas VI Ogólnopolskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej. Kamil Myszkowski – fotograf, dziennikarz piszący o fotografii, kolekcjoner fotografii i cudzych negatywów, kurator wystaw fotograficznych i historycznych. Jest członkiem i współzałożycielem Grupy Fotograficznej „Poza Kadrem” działającej przy Miejskim Domu Kultury „Kazimierz” w Sosnowcu. Uczestniczy także w działaniach jaworznickiej Szkoły Widzenia. Prowadzi warsztaty fotograficzne, współpracując z różnymi instytucjami. Od 2010 roku w swoich działaniach artystycznych wykorzystuje fotografię otworkową. Autor licznych wystaw indywidualnych, uczestnik wystaw zbiorowych. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Miejskiego w Sosnowcu i kolekcjach prywatnych. *Krzysztof Szlapa* – rocznik ’87, od urodzenia mieszka w Katowicach, członek Związku Polskich Artystów Fotografików – Okręg Śląski, autor wystaw indywidualnych i uczestnik wystaw zbiorowych, uczestnik Szkoły Widzenia oraz Grupy 999, częsty gość w Żywym Skansenie Fotografii, kurator w Galerii Pustej cd. w Jaworznie oraz w Galerii ZA SZYBĄ w Katowicach, laureat nagrody dla młodego twórcy imienia Anny Chojnackiej. Organizator warsztatów fotograficznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych we współpracy z różnymi instytucjami oraz autorskich spotkań. Z wykształcenia filolog. Krzysztof Szlapa – rocznik’87, od urodzenia mieszka w Katowicach, członek Związku Polskich Artystów Fotografików – Okręg Śląski, autor wystaw indywidualnych i uczestnik wystaw zbiorowych, uczestnik Szkoły Widzenia oraz Grupy 999, częsty gość w Żywym Skansenie Fotografii, kurator w Galerii Pustej cd. w Jaworznie oraz w Galerii ZA SZYBĄ w Katowicach, laureat nagrody dla młodego twórcy imienia Anny Chojnackiej. Organizator warsztatów fotograficznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych we współpracy z różnymi instytucjami oraz autorskich spotkań. Z wykształcenia filolog.
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl