Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Noc Teatrów Metropolii: 100 spektakli i atrakcji specjalnych

dodane 25.09.2018
[Region, Sosnowiec]   W 10 miastach, 14 teatrach, w domach kultury i telewizyjnych studiach, a także na ulicach, placach i w galerii handlowej. Wszędzie tam będą rozgrywać się wydarzenia 9. edycji Nocy Teatrów Metropolii, która odbędzie się w najbliższą sobotę, 29 września. To impreza, która od lat cieszy się ogromną popularnością, ale w tym roku będzie jeszcze bardziej wyjątkowa: odbędzie się po raz pierwszy w już oficjalnie działającej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Tej Nocy na widzów czeka blisko 100 spektakli i atrakcji specjalnych. – Noc Teatrów Metropolii to wydarzenie, które wprost realizuje idee metropolitalności – mówi Karolina Wadowska, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Łączy bowiem potencjały wielu instytucji, stwarza możliwość współpracy pomiędzy nimi. A w wyniku tej współpracy powstaje nowa jakość – wydarzenie prezentujące kulturalny potencjał  Metropolii i umożliwiające tysiącom widzów kontakt z żywą sztuką teatru. Tego typu przedsięwzięcia najlepiej przyczyniają się do zmiany stereotypów w myśleniu o konurbacji śląsko-zagłębiowskiej, dlatego zdecydowaliśmy się kontynuować i wspierać Noc Teatrów Metropolii – dodaje.   W ramach Nocy Teatrów Metropolii Teatr Zagłębia zaprasza 29 września  na liczne wydarzenia. Pierwsze z nich – czytanie perfomatywne „Opisu obyczajów za panowania Augusta III” – rozpocznie się o godz. 18:00 na sosnowieckim Placu Stulecia. Tekst będą czytać aktorzy Teatru Zagłębia przy udziale Sosnowieckiej Orkiestry Dętej. – Otwierając sezon, sięgamy po „Opis obyczajów”, żeby dotknąć istoty teatru. Tak jak Jędrzej Kitowicz opowiada o świecie w XVIII wieku, tak teatr opowiada o świecie, w którym żyjemy teraz.  W ten sposób wspólnie z publicznością chcemy przyłożyć sobie lustro i spróbować przejrzeć się w tym starym, a może wciąż aktualnym tekście – zapowiada dyrektor artystyczny Teatru Zagłębia Jacek Jabrzyk. Uwaga! W razie niepogody czytanie „Opisu obyczajów za panowania Augusta III” odbędzie się o 18:00 w Teatrze Zagłębia.   Po czytaniu aktorzy wraz z publicznością przejdą wspólnie do Teatru Zagłębia, gdzie o 19:30 dyrekcja teatru: Iwona Woźniak – dyrektor naczelna oraz Jacek Jabrzyk – dyrektor artystyczny otworzą sezon teatralny 2018/2019. Druga część wieczoru to warsztaty i zwiedzanie Teatru Zagłębia z aktorami. „Obyczajowy wehikuł czasu”, który rozpocznie się o 20:00 i potrwa do 22:00, to dwuczęściowe warsztaty aktorskie oraz kostiumowe z aktorami Małgorzatą Saniak, Agnieszką Bieńkowską i Krzysztofem Korzeniowskim. Uczestnicy stworzą kilka scen inspirowanych obyczajami różnych epok i zaprojektują, a następnie wykonają własne stylizacje zgodne z epoką, jaką będą reprezentować. Wehikuł przeniesie się zarówno w przeszłość – do średniowiecza i baroku, ale też zabierze uczestników w przyszłość  –  w świat science-fiction. Warsztaty przeznaczone są dla osób w wieku 10+. Liczba miejsc jest ograniczona. Zapisy przyjmuje Biuro Obsługi Widzów (tel. 32 266 11 27 / bow@teatrzaglebia.pl). O godz. 22:00 natomiast aktor Michał Bałaga zabierze widzów w spacer po niedostępnych na co dzień dla publiczności przestrzeniach teatru. Zajrzą w kulisy i do garderób, a także zobaczą krótki pokaz, jaki przygotują uczestnicy „Obyczajowego wehikułu czasu”. Dodatkowo od godz. 19:30 do godz. 22:30 w teatrze będzie możliwość przymierzania kostiumów ze spektakli Teatru Zagłębia, wybrane stroje będzie można też zakupić podczas wyprzedaży, jaka będzie prowadzona we foyer teatru. Aleksandra  Gajewska, dyrektor Teatru Rozrywki w Chorzowie, tłumaczy, dlaczego teatr już po raz dziewiąty włącza się w tę imprezę: – Bierzemy udział w NTM, bo chcemy być częścią tego już tradycyjnego, regionalnego święta teatru. Nocy, w której teatry metropolii, oraz oczywiście Teatr Rozrywki pokazują, że są dla ludzi, że razem z nimi chcemy się cieszyć teatrem. Dlatego w tym roku zapraszamy już od popołudnia aż do późnej nocy. Będzie teatralnie, muzycznie-klubowo i zakulisowo. Liczymy, że jak co roku odwiedzi nas blisko ośmiuset Widzów. Zapraszamy do Rozrywki nocą! Wydarzenia tegorocznej NTM będą odbywać się w 10 miastach i miejscowościach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w 14 teatrach, w domach kultury i w telewizyjnych studiach, ale także na ulicach, placach, w galerii handlowej, a nawet w zabytkowej Sali Sejmu Śląskiego. To wszystko od wczesnego popołudnia do późnej nocy. – Teatr to zdecydowanie nocny żywioł – mówi Robert Talarczyk, dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach. – Lubimy, gdy widzowie kończą dzień z naszymi opowieściami i spędzają w teatrze wieczór z bliskimi. W najbliższą Noc Teatrów otwieramy drzwi nie tylko na naszą scenę, ale i zagramy „Terror” w Sali Sejmu Śląskiego. W sobotę gościmy też zespół z Belgii – młodzi cyrkowcy będą działać na placu teatralnym od godziny o 16.30, a w drugiej części miasta widzowie będą podążać za Królem Gasparem w wędrującym spektaklu hiszpańsko-meksykańskiego kolektywu cia.Foradelugar. Do tego jak zawsze warsztaty plastyczne i atrakcje związane z charakteryzacją i kostiumami – dodaje dyrektor Teatru Śląskiego. – Każdego roku w wydarzeniach NTM biorą udział tysiące widzów; oglądają najlepsze produkcje minionego sezonu, a także premiery, uczestniczą w różnego rodzaju warsztatach, spotykają się z twórcami, przebierają w teatralne kostiumy, charakteryzują, tańczą, grają – cieszą się teatrem. W tym roku również czeka na nich wiele atrakcji. I choć teatry działają cały rok, to jednak ta jedna noc jest wyjątkowa – podkreśla to Łukasz Goik, dyrektor Opery Śląskiej w Bytomiu. – Odwiedzający Operę Śląską zachwycają się scenografią, kostiumami, śpiewem operowym, baletem czy grą orkiestry, widzą finał pracy artystów i twórców spektakli. Jedyną okazją, aby osobiście wziąć udział we wszystkich etapach przygotowań spektaklu, jest  Noc Teatrów Metropolii. Będzie można sprawdzić swoje predyspozycje do bycia tancerzem, chórzystą czy projektantem kostiumów, a nawet wcielić się w swojego ulubionego bohatera operowego: Carmen, Toscę albo Don Giovanniego. Podczas tej nocy odkryjemy również przed gośćmi najbardziej tajemnicze miejsca w naszym teatrze, szukając ukrywającego się upiora opery. Uchylimy też rąbka tajemnicy, jeśli chodzi o naszą październikową premierę opery „Don Desiderio”, pokazując, jak powstają do niej kostiumy – zachęca dyrektor Łukasz Goik. Podczas tej wyjątkowej nocy przychodzą do teatrów całe rodziny, a jest to możliwe nie tylko z powodu różnorodności propozycji, adresowanych do odbiorców w każdym wieku, ale także z powodów finansowych, bilety na spektakle, grane podczas Nocy Teatrów, są zawsze znacznie tańsze niż zwykle. Warto dodać, że podczas tegorocznej edycji wyjątkowo dużo przedstawień prezentowanych będzie za darmo. Między innymi dwa katowickie teatry: Teatr Bez Sceny i Teatr Gry i Ludzie zdecydowały się cały swój program, wszystkie spektakle i atrakcje, udostępnić widzom bezpłatnie. Podobnie jest w tyskim Teatrze Małym i  w Telewizji Katowice. Oprócz wszystkich atrakcji teatralnych, które czekają widzów podczas Nocy Teatrów Metropolii, jest jeszcze jedna, tym razem atrakcja komunikacyjna, przygotowana przez Metropolię GZM. 29 września wszyscy posiadacze biletów na spektakle teatralne, grane podczas NTM, będą mogli jeździć za darmo wszystkimi autobusami, trolejbusami i tramwajami na terenie Metropolii. Wystarczy mieć ze sobą bilet do teatru i bilet okolicznościowy, pobrany ze strony nocteatrowmetropolii.pl. Tam też znajdują się szczegółowe informacje na temat całego repertuaru NTM.   (s)   Foto: Maciej Stobierski

„Rozmowy o książkach” – Zbigniew Białas

dodane 22.09.2018
[Sosnowiec] Bohaterem kolejnego spotkania w ramach cyklu „Rozmowy o książkach” na 14. Sosnowieckich Dniach Literatury w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Sosnowcu będzie prof. Zbigniew Białas, prozaik, tłumacz, anglista, profesor nauk humanistycznych i dyrektor Instytutu Kultur i Literatur Anglojęzycznych Uniwersytetu Śląskiego. Spotkanie promujące książkę „Rutka” odbędzie się 25 września o godz. 18.00 w Auli Zagłębiowskiej Mediateki przy ul. Kościelnej 11. Rozmowę poprowadzi Magdalena Boczkowska. Wstęp wolny. Uwaga – w celu zdobycia cennych autografów należy przynieść własne egzemplarze książek.   Zbigniew Białas od 2013 roku jest autorem i gospodarzem cyklicznych debat prowadzonych na Scenie Kameralnej Teatru Śląskiego, a poświęconych tożsamości lokalnej oraz zjawiskom społecznym i kulturowym. Białas jest laureatem między innymi Śląskiego Wawrzynu Literackiego, Zagłębiowskiej Nagrody „Humanitas” oraz Specjalnej Nagrody Artystycznej Miasta Sosnowca. Czytelnikom najbardziej znany jest z tzw. trylogii sosnowieckiej obejmującej powieści: „Korzeniec” (2011), „Puder i pył” (2013) oraz „Tal” (2015). Na podstawie tej pierwszej Teatr Zagłębia przygotował spektakl nagradzany na konkursach w całej Polsce. Spotkanie będzie przede wszystkim okazją do promocji najnowszej powieści Białasa zatytułowanej „Rutka”, a opartej na odnalezionym po latach dzienniku nastoletniej Żydówki z Będzina, Rutki Laskier, która została zamordowana w obozie Auschwitz-Birkenau.   Twórczość: Korzeniec (2011),Puder i pył (2013​),Tal (2015),Nebraska (2016),Rutka (2018).   (s)

Spotkanie autorskie z Andrzejem Franaszkiem

dodane 22.09.2018
[Sosnowiec] Gościem 14. Sosnowieckich Dni Literatury w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Sosnowcu będzie Andrzej Franaszek – literaturoznawca, krytyk literacki, pracownik naukowy Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, sekretarz Międzynarodowej Nagrody Literackiej im. Zbigniewa Herberta. Spotkanie odbędzie się 24 września o godz. 18.00 w Auli Zagłębiowskiej Mediateki przy ul. Kościelnej 11. Rozmowę promującą książkę „Herbert. Biografia” poprowadzi Anna Marchewka. Wstęp wolny. Uwaga – w celu zdobycia cennych autografów należy przynieść własne egzemplarze książek.   Andrzej Franaszek od lat zajmuje się twórczością współczesnych polskich poetów. Jest autorem kilku scenariuszy filmów dokumentalnych i słuchowiska radiowego „Zapasy ze światem. Podróże Zbigniewa Herberta”. Za książkę „Miłosz. Biografia” (2011) otrzymał Nagrodę Nike Czytelników „Gazety Wyborczej”, jest także laureatem Nagrody Fundacji im. Kościelskich i Nagrody im. Kazimierza Wyki, przyznawanej najwybitniejszym krytykom literackim. Spotkanie dotyczyć będzie przede wszystkim jego najnowszej dwutomowej biografii Zbigniewa Herberta (tom pierwszy nosi tytuł „Niepokój”, drugi natomiast „Pan Cogito”). W tym roku przypada bowiem dwudziesta rocznica śmierci poety, rok 2018 ogłoszony zatem został Rokiem Zbigniewa Herberta.   Twórczość: Ciemne źródło. O twórczości Zbigniewa Herberta (1998; 2008), Poeci czytają Herberta (2009), Przepustka z piekła. 44 szkice o literaturze i przygodach duszy (2010), Miłosz. Biografia (2011), Herbert. Biografia (I. Niepokój oraz II. Pan Cogito) (2018).   (s)  

9. Noc Teatrów Metropolii w Teatrze Zagłębia

dodane 21.09.2018
[Sosnowiec] 29 września Teatr Zagłębia zaprasza na wydarzenia w ramach Nocy Teatrów Metropolii. Pierwsze z nich – czytanie perfomatywne „Opisu obyczajów za panowania Augusta III” – rozpocznie się o godz. 18:00 na sosnowieckim Placu Stulecia. Tekst będą czytać aktorzy Teatru Zagłębia przy udziale Sosnowieckiej Orkiestry Dętej. – Otwierając sezon, sięgamy po „Opis obyczajów”, żeby dotknąć istoty teatru. Tak jak Jędrzej Kitowicz opowiada o świecie w XVIII wieku, tak teatr opowiada o świecie, w którym żyjemy teraz.  W ten sposób wspólnie z publicznością chcemy przyłożyć sobie lustro i spróbować przejrzeć się w tym starym, a może wciąż aktualnym?, tekście – zapowiada dyrektor artystyczny Teatru Zagłębia Jacek Jabrzyk. Po czytaniu aktorzy wraz z publicznością przejdą wspólnie do Teatru Zagłębia, gdzie o 19:30 dyrekcja teatru: Iwona Woźniak – dyrektor naczelna oraz Jacek Jabrzyk – dyrektor artystyczny otworzą sezon teatralny 2018/2019. Druga część wieczoru to warsztaty i zwiedzanie Teatru Zagłębia z aktorami. „Obyczajowy wehikuł czasu”, który rozpocznie się o 20:00 i potrwa do 22:00, to dwuczęściowe warsztaty aktorskie oraz kostiumowe z aktorami Małgorzatą Saniak, Agnieszką Bieńkowską i Krzysztofem Korzeniowskim. Uczestnicy stworzą kilka scen inspirowanych obyczajami różnych epok i zaprojektują, a następnie wykonają własne stylizacje zgodne z epoką, jaką będą reprezentować. Wehikuł przeniesie się zarówno w przeszłość – do średniowiecza i baroku, ale też zabierze uczestników w przyszłość  –  w świat science-fiction. Warsztaty przeznaczone są dla osób w wieku 10+. Liczba miejsc jest ograniczona. Zapisy przyjmuje Biuro Obsługi Widzów (tel. 32 266 11 27 / bow@teatrzaglebia.pl). O godz. 22:00 natomiast aktor Michał Bałaga zabierze widzów w spacer po niedostępnych na co dzień dla publiczności przestrzeniach teatru. Zajrzą w kulisy i do garderób, a także zobaczą krótki pokaz, jaki przygotują uczestnicy „Obyczajowego wehikułu czasu”. Dodatkowo od godz. 19:30 do godz. 22:30 w teatrze będzie możliwość przymierzania kostiumów ze spektakli Teatru Zagłębia, wybrane stroje będzie można też zakupić podczas wyprzedaży, jaka będzie prowadzona we foyer teatru. Uwaga! W razie niepogody czytanie „Opisu obyczajów za panowania Augusta III” odbędzie się o 18:00 w Teatrze Zagłębia.   (s)

Spotkanie autorskie z Jackiem Hugo-Baderem

dodane 18.09.2018
[Sosnowiec] Gościem Zagłębiowskiej Mediateki w ramach cyklu „Rozmowy o książkach” podczas 14. Sosnowieckich Dni Literatury będzie znakomity reportażysta i dziennikarz Jacek Hugo-Bader. Spotkanie odbędzie się 20 września w Auli Zagłębiowskiej Mediateki przy ul. Kościelnej 11 o godz. 18.00. Rozmowę poprowadzi Katarzyna Frukacz. Wstęp wolny. Uwaga – w celu zdobycia cennych autografów należy przynieść własne egzemplarze książek.   Na spotkaniu promowany będzie najnowszy tom reportaży Jacka Hugo-Badera zatytułowany „Audyt” (2018), w którym autor po dwudziestu latach powraca do dawnych spraw i bohaterów. Sprawdza, co się zmieniło w polskiej rzeczywistości, jak potoczyły się losy ludzi, z którymi niegdyś rozmawiał, co się zmieniło, a co pozostało takie same.   Jacek Hugo-Bader, reportażysta i dziennikarz. Pracował jako nauczyciel historii oraz nauczyciel w szkole specjalnej, pedagog szkolny i socjoterapeuta w poradni małżeńskiej. Był ostatnim szefem kolportażu Międzyzakładowej Komisji Koordynacyjnej, podziemnej struktury „Solidarności”, wydającej tygodnik „Wola” i drukującej „Tygodnik Mazowsze”. W „Gazecie Wyborczej” pracował początkowo przy kolportażu. W 1991 r. po wygranym konkursie dołączył do działu reportażu. Zajął się w szczególności krajami byłego ZSRR. W 2011 r. udał się w podróż autostopem z Magadanu do Jakucka. Zapis podróży w postaci tekstów i nagrań ukazywał się na bieżąco w „Gazecie Wyborczej”. Był dwukrotnie nominowany do Nagrody Literackiej Nike. Twórczość: Biała gorączka (2009), W rajskiej dolinie wśród zielska (2010), Dzienniki kołymskie (2011), Długi film o miłości. Powrót na Broad Peak (2014), Skucha (2016), Audyt (2018).   (s)

Open the door – festiwal otwartego teatru

dodane 18.09.2018
[Region] Za kilka dni w Katowicach rozpocznie się nowy, niezwykły  festiwal, zainicjowany przez Roberta Talarczyka, dyrektora Teatru Śląskiego. I Międzynarodowy Festiwal „Open the door” potrwa dziesięć dni, od 21 do 30 września. Będzie można obejrzeć szesnaście różnorodnych, interesujących spektakli, wziąć udział w warsztatach, czytaniu sztuki i projekcji. – Otwieramy drzwi na oścież. Na człowieka, każdego. Bez uprzedzeń i granic, bez testów na sprawność, bo sztuka zawsze pozwala na dialog. Dla nas nie ma artystów na marginesie, scena wszystkich powinna traktować równo. Oddajemy głos wykluczonym i pomijanym. Mówimy głośno o tym, co boli, co wzrusza, co porusza. Dzisiaj, tu i teraz – wyjaśnia ideę przedsięwzięcia Aleksandra Czapla- Oslislo, rzeczniczka „Wyspiańskiego”. Organizatorzy, Teatr Śląski i Muzeum Śląskie w Katowicach, nie dzielą sztuki na gatunki. Zobaczymy teatr. Teatr tańca, ruchu, plastyczny, uliczny. Performance, cyrk, kabaret, eksperyment. Bez ograniczeń, wszystko. Przyjadą artyści z Belgii, Czech, Francji, Hiszpanii, Izraela, Meksyku, Polski, Rosji, W. Brytanii. Obejrzymy następujące tytuły: „I niemal zamarło moje serce”,  projekt  Ari Teperberga  z Izraela,  inspirowany IX Symfonią Beethovena oraz listem Helen Keller, amerykańskiej pisarki, działaczki i wykładowczyni. W wieku 19 miesięcy Keller przeszła chorobę, która pozbawiła ją wzroku, słuchu i częściowo możności mówienia. Dzięki determinacji rodziców i jej samej, choroba nie zamknęła jej drogi do poznania świata. Spektakl jest próbą poznania doświadczenia osoby niewidzącej i niesłyszącej pragnącej doświadczyć muzyki, zrozumienia i poznania innego sposobu percepcji.   „Birdie” to niepokojąca, multimedialna opowieść o ptakach, wiecznych wędrowcach. Ptakach – migrantach. I migrujących ludziach. Hiszpańscy laureaci Srebrnego Lwa na Biennale w Wenecji (2015) przewrotnie  miksują rozmaite elementy naszej kultury: obrazy z gazet, filmów i telewizyjne newsy. W nagradzanej na festiwalach inscenizacji łączą grę aktorską z elementami techniki lalkarskiej, gry przedmiotem, multimediami, teatrem, filmem i muzyką oraz pokazując ponad dwa tysiące miniaturowych modeli zwierząt.   Spektakl „Całe życie w dresach” poznańskiego Ba-Ku teatr to opowiadanie o byciu matką niepełnosprawnego dziecka. Justyna Tomczak-Boczko opiekę nad synem traktuje jako sztukę życia, w której poczucie humoru jest niezbędne. Grając samą siebie, mówi o swoim życiu z dużym dystansem i zaskakującą dawką czarnego humoru. Spektakl w 2017 roku otrzymał wyróżnienie na OFTeN – Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych „za ukazanie siły teatrów non-fiction”.   Z kolei „Camille” jest  przejmującym przedstawieniem, gdzie  Kamila Klamut  z Wrocławia opowiada o artystce, kobiecie, która padła ofiarą społecznych stereotypów i hipokryzji, o dramacie życia niemieszczącego się w ogólnie przyjętych ramach. Camille Claudel była rzeźbiarką, siostrą Paula Claudela i przez dziesięć lat towarzyszką i twórczą partnerką Augusta Rodina. Ostatnie trzydzieści lat swojego życia spędziła w zakładzie psychiatrycznym. Spektakl w 2016 r. otrzymał  jedną z nagród na Festiwalu Fringe w Edynburgu.   „Król Kacper” jest międzynarodowym projektem (Meksyk, Hiszpania) dotyczącym emigracji i imigracji, opowieścią o szalonym biedaku błąkającym się po ulicach miasta w stroju króla. Co noc w przytułku dla bezdomnych wspomina swoją rodzinę, dla której na emigracji miał wywalczyć lepszy byt. To opowieść o człowieku, z którym widzowie wyruszają w podróż  po lepsze życie. Spektakl na placu przed Teatrem Śląskim powstaje z udziałem lokalnych statystów, w tym wypadku mieszkańców województwa biorących wcześniej udział w teatralnych warsztatach.   W widowisku „Fauna”, dzięki młodym mistrzom sztuki cyrkowej (Gravity & Other Myths, NoFit State Circus, Seven Fingers i Poivre Rose z W. Brytanii), widz staje się świadkiem brawurowo odegranych rytuałów zalotów, agresywnej rywalizacji, ludzkiej przebiegłości i radości z prostych przyjemności. Wszystko to dzięki mistrzowskim umiejętnościom wykonawców wywodzących się z różnorodnych tradycji cyrkowych. Sześciu twórców na scenie, sześć kontrastujących języków artystycznych, sześć różnych punktów widzenia. Pokazowi towarzyszy muzyka na żywo w wykonaniu  gitarzysty Geordie Little.   Czeski „Guide” jest niezwykłą, kreowaną światłem teatralną podróżą przez czas. Nagradzany projekt o spotkaniu teraźniejszości i przyszłości, młodego siebie ze sobą starszym lub starszego siebie ze sobą młodszym, łączący teatr plastyczny, muzykę i teatr tańca. Spektakl pokazywano na prestiżowej scenie Festspielhaus Hellerau w Dreźnie oraz przed publicznością Nowego Jorku, Seulu, Pragi. Koncepcja i choreografia  V. Ondrašíkovej.   „Klauni, czyli o rodzinie” to projekt, w którym opowiada się o rodzinie, o marzeniu, by ją mieć i w którym przywołana jest sztuka dawnego cyrku – miejsca prezentacji osobliwości. Areną gry staje się tzw. Mieszkanie Treningowe, czyli sztuczna rzeczywistość do trenowania dorosłego życia. Teatr 21 z Warszawy brawurowo przełamał stereotypy dotyczące pracy  z osobami niepełnosprawnymi.  Aktorami są przede wszystkim osoby z zespołem Downa i autyzmem, którzy stali się pełnoprawnymi uczestnikami scenicznego życia. Spektakle Teatru 21 można oglądać  w uznanych teatrach i na festiwalach.   Równie ważny temat porusza  „Nie mów nikomu v. 2” Centrum Rezydencji Teatralnej Scena Robocza z Poznania. Paradoksalnie wokół tematu głuchych panuje zmowa milczenia. Skoro oni milczą, to po co o nich się upominać? – dopytuje Adam Ziajski, który stworzył subtelny  spektakl o wykluczeniu osób niesłyszących z powodu odmienności językowej i percepcyjnej. Wielokrotnie nagradzany, jest także opowieścią o języku, który kształtuje nasz wspólny świat. Prezentacja tego tytułu inspirowanego osobistym doświadczeniem aktorów, a także reportażem Anny Goc „Głusza”, będzie w Katowicach częścią wydarzenia pt. „Głucha noc. Miesiąc z kulturą głuchych" w Muzeum Śląskim. Zaprezentuje się oczywiście Teatr Śląski i to podwójnie, tegorocznymi realizacjami. Przede wszystkim przedstawieniem „Pod presją” pytającym m.in. czy bycie sobą oznacza szaleństwo? Ta pierwsza produkcja Mai Kleczewskiej z katowickim zespołem zainauguruje festiwal. Tytuł, który powstał z inspiracji głośnym filmem J. Cassavetesa „Kobieta pod presją” został wyróżniony przez miesięcznik „Teatr” nagrodą im. K. Swinarskiego za reżyserię. Pozwala przyglądać się aktorom w żywym planie, ale i obserwować powstawanie filmu i jednocześnie oglądać film na scenie.   Obejrzymy również inscenizację „Spójrz na mnie” i zastanowimy się, dlaczego bycie niewidomym oznacza jednocześnie bycie niewidzialnym. Czas rzucić wyzwanie patrzącemu spojrzeniu i zapytać: czy macie pewność, że wasze oczy nie są zamknięte? Scenariusz teatralnego reportażu powstał na podstawie wywiadów z bohaterami, którzy grają w przedstawieniu. Projekt Adama Ziajskiego z udziałem aktorów i osób niewidzących otrzymał Grand Prix i Główną Nagrodę Jury na 53. Przeglądzie Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie.   Natomiast katowicki Kabaret Drzewo A Gada pokaże „Stand-up wierszem”. Od ponad dekady aktorzy tworzą pełne absurdu skecze, monodramy, spektakle teatralne, piszą i nagrywają piosenki. Drzewo A Gada to zespół integracyjny, czyli, jak piszą o sobie, istnieją na scenie z domieszką niepełnosprawności. Starają się grać i igrać ze stereotypami na temat osób z niepełnosprawnościami,  proponują kabaretowy dystans. Przedstawienie „Stand-up – wierszem” jest tego kolejną próbą. Ponadto obejrzymy w plenerze: „Ex aequo” Circus Katoen z Belgii, „Flagrant delire” Compagnie Yann Lheureux z Francji, „Poza czasem”  Teatru Akt z Warszawy oraz „Silence. Ciszę w Troi”  Teatru Biuro Podróży z Poznania.   Bilety dostępne są w kasie Teatru Śląskiego i on-line na www. teatrslaski.art.pl. Na widowiska plenerowe wstęp jest bezpłatny. Szczegółowe informacje i repertuar na stronie internetowej teatru. Festiwal „Open the door” objęty jest patronatem mediów katowickich i teatralnych oraz honorowym patronatem Ambasady Izraela i Ambasady Republiki Czeskiej. Został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.   Teresa Stokłosa      
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl