Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Recital Mariana Opani

dodane 12.10.2015
[Dąbrowa Górnicza] 13 października czytelnicy dąbrowskiej biblioteki będą mieli okazję spotkać się z Marianem Opanią. Spotkanie z popularnym aktorem odbędzie się o godz. 17.00 w sali audiowizualnej Biblioteki Głównej przy ul. T. Kościuszki 25.   Marian Opania – polski aktor teatralny i filmowy, artysta kabaretowy. Występuje m.in. w Teatrze Ateneum w Warszawie. Ukończył warszawską PWST w 1964 r. Po raz pierwszy wystąpił w filmie w 1962 r. Do jego najbardziej znanych kreacji aktorskich nalezą role w „Rozmowach kontrolowanych”, „Piłkarskim pokerze”, czy „Pajęczarkach”. Widzowie małego ekranu Mariana Opanię kojarzą na pewno z ról w serialach „Na dobre i na złe” oraz „Prawo Agaty”. Recital Mariana Opani to różnorodny „coctail” ulubionych utworów aktora, które – jak mówi – najbardziej go zafascynowały, a więc: najcelniejsze monologi pióra Antoniego Słonimskiego, tzw. szmoncesy, również nieco frywolne teksty Marcina Wolskiego, zagraniczne teksty, niemieckie, rosyjskie np: „W museum” Michaiła Żwanieckiego w tłum. Jana Pietrzaka. Opania śpiewa też w tym koncercie piosenki Jackues’a Brela, pieśni Bułata Okudżawy, Władimira Wysockiego, Wojciecha Młynarskiego, Jana Wołka czy Jerzego Satanowskiego.   Spotkanie organizowane jest w ramach Festiwalu Kultury ZagłębieWood, realizowanego przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Dąbrowie Górniczej, Pałac Kultury Zagłębia i Muzeum Miejskie „Sztygarka” przy wsparciu finansowym Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej. Wstęp wolny.   (s)

Political-fiction w Teatrze Zagłębia

dodane 12.10.2015
[Sosnowiec]   16 października w Teatrze Zagłębia odbędzie się prapremiera sztuki autorstwa Jana Czaplińskiego w reżyserii Piotra Ratajczaka pt. „Kariera Romualda S., czyli ile jeszcze decybeli wytrzymasz zanim nie wytrzymasz”. Przedstawienie będzie teatralnym political-fiction. W państwie na P., państwie, które wszyscy dość dobrze znamy, za które jesteśmy w pewien sposób współodpowiedzialni, nastaje uroczysty i szczególny dla wszystkich obywateli moment - zbliżają się wybory. Sponiewierany latami rządów premier szuka sposobów na przedłużenie władzy. Bój o miejsce w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przyjdzie mu stoczyć z niespodziewanym konkurentem - przywódcą ruchu społecznego „Wyciszaczy”. Lider tego ruchu, staje przed niezwykłą szansą - bycia głosem zbuntowanego społeczeństwa. Jak sobie z tym poradzi? Jakie sformułuje postulaty? Czego chce społeczeństwo, które chce zmian? „Kariera Romualda S.” to opowieść o sposobach uprawiania polityki i o jej zmieniających się modelach. O tym, kto głosuje i na kogo. To komedia, która wcale nie jest śmieszna i tragedia, która jest całkiem zabawna. To kilka zdarzeń z państwa na P., które wszyscy dość dobrze znamy.       Tekst: Jan Czapliński Reżyseria: Piotr Ratajczak Scenografia: Matylda Kotlińska Kostiumy: Izabela Wądołowska Ruch sceniczny: Arkadiusz Buszko Premiera: 16 października, godz. 19:00 Kolejne pokazy: 17-18 października, godz. 18:00, 24-25 października, godz. 18:00   (s)

Wykłady z cyklu „Teatr-Aktor-Publiczność”

dodane 08.10.2015
[Sosnowiec] Dr Katarzyna Sobańska-Strzałkowska i dr Marcel Sławiński z Pracowni Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach będą wykładowcami drugiej części cyklu „Teatr - Aktor - Publiczność”, organizowanego przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Sosnowcu  w ramach trwającej I Sosnowieckiej Jesieni Teatralnej. Wstęp na wykłady, które odbędą się  13 października o godz. 18.00 w Auli Biblioteki Głównej przy ul. Kościelnej 11, jest wolny. Katarzyna Sobańska-Strzałkowska –  scenograf, grafik, malarka. Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1992) filii w Katowicach. Wystawiała w galeriach w Katowicach, Warszawie, Gliwicach, Monachium i Londynie. Wspólnie z Marcelem Sławińskim prowadzi Pracownię Scenografii na ASP w Katowicach oraz jest wykładowcą na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Mediów i Scenografii. Zaczynała od współpracy z filmem i telewizją. W 1999 roku nagrodzono ją za kształt wizualny filmu „Torowisko" na festiwalu „Młodzi i Film" w Koszalinie. W 2001 roku zadebiutowała w teatrze (Studio w Warszawie – „Mała Steinberg" w reż. Krystyny Jandy), od tego momentu zrealizowała ponad trzydzieści scenografii. Współpracowała m.in. z Magdaleną i Piotrem Łazarkiewiczami (z nimi także w Teatrze Telewizji), ostatnio najczęściej z Magdaleną Piekorz i Ingmarem Villqistem. Na Festiwal Teatru TVP i PR „Dwa Teatry" w Sopocie otrzymała nagrodę za scenografię do spektaklu „Stygmatyczka" w reż. Wojciecha Nowaka (2008). Od kilku lat z sukcesami współpracuje z Marcelem Sławińskim, z którym odebrała Złotą Maskę za scenografię do spektaklu „Oliver!" Lionela Barta w reż. Magdaleny Piekorz w Teatrze Rozrywki w Chorzowie (2010). Wspólnie zrealizowali też scenografię do filmu Lecha Majewskiego „Młyn i krzyż", który jest oryginalną próbą odczytania obrazu Petera Bruegla „Droga na Kalwarię" – została ona nagrodzona na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2011) Nagrodą Główną za scenografię oraz Polską Nagrodą Filmową „Orzeł" za scenografię. Również z Marcelem Sławińskim przygotowali scenografię do najnowszego filmu Agnieszki Holland „W ciemności", za którą otrzymali wspólnie Nagrodę Główną za scenografię na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2012). Ma na swoim koncie również osiągnięcia i nagrody związane przy tworzeniu realizacji dla stacji TVN czy TVP m.in. Nagroda w kategorii "The Most Outstanding Promo of the Year" w europejskim konkursie organizowanym przez Promax/BDA. Srebrna statuetka dla „One Time Only Set Design" („Najlepsza jednorazowa scenografia") za spot wizerunkowy stacji TVN z jesieni 2010 roku. Wspólnie z Marcelem Sławińskim są również autorami scenografii do: „Jesteś Bogiem" w reż. Leszka Dawida nagrodzonego wielokrotnie na różnych festiwalach filmowych oraz nagrodzonej Oscarem „Idy" w reż. Pawła Pawlikowskiego. Marcel Sławiński – scenograf. Pracuje dla teatru, filmu i telewizji. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, następnie studiował na Wydziale Scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od kilku lat prowadzi autorską Pracownię Scenografii wspólnie z Katarzyną Sobańską na Wydziale Malarstwa w ASP - Katowice oraz jest kierownikiem Katedry Scenografii Filmu i TV na Wydziale Scenografii w ASP w Warszawie. Jego działalność artystyczna obejmuje wiele realizacji teatralnych i filmowych. Wspólnie z Katarzyną Sobańska, z którą z sukcesami współpracuje od kilku lat, przygotowali dekoracje do musicalu „Oliver!" w reż. Magdaleny Piekorz w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, za którą otrzymali Złotą Maskę (2010). Współpracował także z Grzegorzem Jarzyną w TR Warszawa („Bash", 2004), w Teatrze Polonia w Warszawie z Małgorzatą Szumowską („Badania terenowe nad ukraińskim seksem", 2006), czy Przemysławem Wojcieszkiem („Darkroom", 2006), Ingmarem Villqistem („Balladyna" 2011, „Kompozycja w błękicie", 2010 i inne). Pracuje także w operze, (np. „Czarodziejski flet" Mozarta czy „Rigoletto" Verdiego w reż. Marka Weiss-Grzesińskiego). Na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2011 roku otrzymał Główną Nagrodę za scenografię wspólnie z Katarzyną Sobańską do filmu „Młyn i krzyż" Lecha Majewskiego. Za ten sam film otrzymał również Polską Nagrodę Filmową „Orzeł". Współpracuje także z takimi uznanymi reżyserami filmowymi jak np. Agnieszka Holland („W ciemności") za którą otrzymał Główną Nagrodę za scenografię na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni (2012), Adam Sikora i Ingmar Villqist („Ewa"), Magdalena Łazarkiewicz („Maraton tańca"). Dla Teatru TV realizował scenografie w spektaklach reżyserowanych np. przez Wojciecha Nowaka („Dolina nicości", „Napis"). Ma na swoim koncie również osiągnięcia i nagrody związane przy tworzeniu realizacji dla stacji TVN czy TVP m.in. Nagroda w kategorii "The Most Outstanding Promo of the Year" w europejskim konkursie organizowanym przez Promax/BDA. Srebrna statuetka dla „One Time Only Set Design" („Najlepsza jednorazowa scenografia") za spot wizerunkowy stacji TVN z jesieni 2010 roku. Wspólnie z Katarzyną Sobańską są również autorami scenografii do: „Jesteś Bogiem" w reż. Leszka Dawida nagrodzonego wielokrotnie na różnych festiwalach filmowych oraz nagrodzonej Oscarem „Idy" w reż. Pawła Pawlikowskiego. Wykłady stanowią część projektu MBP „I Sosnowiecka Jesień Teatralna", dofinansowanego ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach konkursu grantowego „Teatr 2015 – Promesa: 250-lecie teatru publicznego w Polsce. Edukacja teatralna". (s)

Wystawa „Sosnowieckie Nekropolie”

dodane 07.10.2015
[Sosnowiec] Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki zaprasza w piątek 9 października o godz. 17.00 na otwarcie wystawy pt. „Sosnowieckie Nekropolie”. Wystawie będą towarzyszyły wykłady, pierwszy z nich już 14 października. Na wszystkie wykłady i na wernisaż wstęp jest wolny. Koniec wieku XIX to czas, kiedy Sosnowiec był miastem wielokulturowym. Mieszkali obok siebie ludzie o różnych wyznaniach, różnej narodowości, ale wspólnie tworzyli świat wokół siebie. W drugiej połowie XIX wieku powstają świątynie różnych wyznań, a następstwem tego było powstanie kompleksu cmentarzy czterech wyznań. Znajduje się na nich bogactwo form nagrobnych odzwierciedlających różnorodność kulturową i religijną. Na wystawie zostanie zaprezentowanny rys historyczny tych nekropolii za pomocą dokumentów, zdjęć archiwalnych oraz współczesnych fotografii wykonanych przez Ryszarda Ruszkiewicza. Wystawa, której kuratorem jest Monika Kempara, potrwa do 15 listopada br. Będą jej towarzyszyły wykłady. I tak w środę 14 października o godz. 17.00 wykład pt. „Ocalić od zapomnienia. Katolickie nekropolie Sosnowca” wygłosi Małgorzata Malinowska-Klimek, kurator w Galerii Extravagance SCS-ZS. Kolejny odbędzie się 21 października o godz. 17.00. Ks. dr Adam Malina, od 1997 r. proboszcz parafii Ewangelicko-Augsburskiej św. Jana w Sosnowcu, zaprezentuje temat: „Cmentarz ewangelicki w Sosnowcu – historia i tradycja”. Natomiast w środę 28 października o godz. 17.00 ks. Mikołaj Dziewiatowski, wikariusz parafii prawosławnej w Sosnowcu, będzie omówi temat: „Cmentarz prawosławny w Sosnowcu. Spotkanie świata widzialnego i niewidzialnego”. Następną nekropolię, świadczącą o wielokulturowości Sosnowca, 4 listopada w środę o godz. 17.00 na wykładzie pt. „Sosnowieckie kirkuty – o śmierci i pochówku w tradycji żydowskiej” przedstawi Anna Wencel, absolwentka Katedry Judaistyki UJ, kierownik działu edukacji w Żydowskim Muzeum Galicja w Krakowie.   Na wszystkie wykłady wstęp jest wolny.   (s)

Michał Rusinek nie tylko o kolażach Wisławy Szymborskiej

dodane 05.10.2015

Jubileusz Tadeusza Dula

dodane 05.10.2015
[Będzin] W pięknych wnętrzach Pałacu Mieroszewskich w Będzinie 2 października odbył się wernisaż wystawy malarstwa Tadeusza Dula, który był podsumowaniem trzydziestoletniej pracy twórczej artysty.   Na uroczystość tłumnie przybyli  przyjaciele  i rodzina artysty, m.in. Henryk Cześnik, znany malarz i rysownik profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańska, a także przedstawiciele stowarzyszeń kulturalnych i władz samorządowych. Twórczość Tadeusza Dula przedstawił Kamil Gryma z Muzeum Zagłębia po czym przeprowadził wywiad z artystą pytając m.in. o początki przygody z malarstwem, ulubioną wystawę, klucz do zrozumienia jego twórczości. Następnie goście obejrzeli prezentację zdjęć z dwóch ostatnich wystaw twórcy w Gorlicach i Krośnie. Był to niezapomniany wieczór zarówno dla miłośników malarstwa Tadeusza Dula, jak i tych którzy po raz pierwszy zetknęli się z jego sztuką. Tadeusz Dul ukończył studia w Instytucie Wychowania Artystycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Dyplom z malarstwa uzyskał w 1985 roku w pracowni prof. Leona Macieja. Od 1995 roku jest członkiem Stowarzyszenia Pastelistów Polskich. Brał udział w trzech Konkursach Międzynarodowych Biennale pasteli oraz wielu plenerach malarskich. Jego prace znajdują się w zbiorach prywatnych m.in.: w Kanadzie, USA, Niemczech, Belgii, Norwegii. Mieszka w Będzinie - Łagiszy.   Artysta nie tylko tworzy i uczestniczy w wystawach, ale także swoją wiedzę i talent wykorzystuje w kształceniu dzieci i młodzieży. Jako instruktor pracowni artystycznej w grodzieckiej filii Ośrodka Kultury, uczy młodych ludzi malarstwa i rysunku. Prof. Henryk Cześnik tak napisał o twórczości Tadeusza Dula: „Taszyzm, informel, malarstwo impresji, abstrakcja geometryczna, malarstwo materii, to tylko niewielka część określeń, które można by było zastosować przy najogólniejszym określeniu konwencji, stylu, kierunku czy też proweniencji jego malarstwa. Nie sądzę, by odnalezienie protoplasty zadowoliłoby naszą ciekawość i wypełniło tą naszą przestrzeń, którą nic nie chroni przed uszczypnięciem duszy. Ta przestrzeń to nasza własna wrażliwość i nasz pakiet uczuć na taką prowokację malarską, jaką nam serwuje Tadeusz Dul. Artysta wciąga nas w erę, w której wrażliwość na formę, barwę i przestrzeń wyznacza granicę naszej wyobraźni, a ta uświadamia nam lub nie, jak dalece zostaliśmy w nią wmanipulowani. Taki rodzaj dialogu i porozumienia widza z artystą jest warunkiem twórczego spełnienia i pełnej satysfakcji dla obu stron. Tadeusz Dul nie szuka taniego poklasku, bo i jego malarski świat to nie lizak dla dzieci. To świat zgrzebny, brutalny, nieprzewidywalny i groźny. To próba podzielenia się subiektywną prawdą, ale też próba znalezienia siebie i swojej roli w otaczającej nas rzeczywistości. Przyjaźnię się z Tadeuszem od wielu lat i jedno wiem na pewno. Czy będzie malarzem spełnionym, czy też nie, dla niego samego nie ma żadnego znaczenia. On jest tylko malarzem. I aż. P.S. I to znakomitym.” Jubileuszową ekspozycję można zwiedzać do 18 października br. (s) foto: Bartosz Gawlik  

„Teatr w filmie” – projekcje filmowe

dodane 05.10.2015
[Sosnowiec] Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu serdecznie zaprasza na projekcje filmowe z cyklu „Teatr w filmie”, będące częścią programu I Sosnowieckiej Jesieni Teatralnej. Seanse odbywać się będą w Auli Biblioteki Głównej przy ul. Kościelnej 11, w cztery październikowe środy (7,14,21,28.10.2015) o godz. 18.00. Wstęp wolny.   Październikowe projekcje filmowe mają za zadanie ukazanie bliskich relacji łączących sztukę teatralną i filmową, widocznych zarówno w materiale literackim, z którego czepią inspiracje, jak i w poszczególnych elementach tworzywa właściwego obydwu dziedzinom: reżyserii, grze aktorskiej, scenografii itp.   W środę 7 października o godz. 18.00 biblioteka zaprasza na stworzoną z werwą i charakterystycznym pazurem nowojorską komedię w reżyserii Woody’ego Allena. W rolach głównych występują John Cusack i Dianne Wiest. Akcja filmu rozgrywa się w latach dwudziestych XX wieku w Nowym Jorku. Ambitny dramaturg marzy o wystawieniu na deskach teatru swojej debiutanckiej i świeżo ukończonej sztuki. Aby zdobyć fundusze na realizację projektu, jego przewrotny agent zwraca się z prośbą o pomoc do miejscowego gangstera. Ten zgadza się wspomóc artystę, jednak nie bezinteresownie. Stawia swoje warunki, które z czasem coraz bardziej ingerują w samą sztukę... Wejście na Aulę będzie możliwe na pół godziny przed seansem i kwadrans po jego rozpoczęciu. Organizatorzy seansu proszą o punktualność. Szczegółowy repertuar dostępny jest na plakatach w Bibliotece Głównej MBP. Pytania o kolejne tytuły filmów należy kierować na adres: kinga.baranowska@biblioteka.sosnowiec.pl lub pod numer telefonu 32 266 43 76 (po godz. 15.00 pod numer 32 266 64 72). Tytuły poszczególnych filmów nie są reklamowane w mediach ze względu na wymogi umowy licencyjnej.   Projekcje stanowią część projektu MBP „I Sosnowiecka Jesień Teatralna", dofinansowanego ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach konkursu grantowego „Teatr 2015 – Promesa: 250-lecie teatru publicznego w Polsce. Edukacja teatralna".   (s)

PUMA opanowała Dąbrowę

dodane 05.10.2015
[Region, Dąbrowa Górnicza] Już po raz dwudziesty pierwszy, a szósty w obecnej, międzynarodowej odsłonie, w Dąbrowie Górniczej odbył się Międzynarodowy Przegląd Umiejętności Artystycznych Amatorskich Zespołów Seniorów i Osób Niepełnosprawnych PUMA. W tym roku, poza grupami z całej Polski, Pałac Kultury Zagłębia gościł także wykonawców z czterech europejskich państw: Łotwy, Słowacji, Litwy i Czech.   Łącznie w tegorocznej edycji wzięły udział sześćdziesiąt dwie placówki opiekujące się seniorami i osobami niepełnosprawnymi, łącznie zaprezentowało się ponad tysiąc wykonawców. Były to domy pomocy społecznej, domy seniora, placówki wychowawcze oraz uniwersytety trzeciego wieku. W tym roku postanowiono także zorganizować konferencję naukowo-szkoleniową „Artystyczny, literacki i medialny obraz starości i niepełnosprawności”. Organizator, którym jest Dom Pomocy Społecznej „Pod Dębem”, zadbał także o liczne patronaty. Tegoroczną edycję honorowym patronatem objęła m.in. marszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska, minister Pracy i Polityki Społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz,  a także prezydent Dąbrowy Górniczej Zbigniew Podraza, Ambasador Republiki Czeskiej czy Konsul Generalny Słowacji.   Część artystyczna trwała trzy dni, 29 i 30 września oraz 2 października. Zespoły prezentowały mini spektakle teatralne, pantomimę, teatr cieni, występy wokalne oraz taniec. Całość festiwalu poprowadzili: aktorka Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego Ewa Leśniak oraz wokalista Gabriel Fleszar, który na koniec każdego dnia wykonywał swój największy przebój, hit „Kroplą deszczu”. Pierwszego dnia mieliśmy możliwość obejrzeć występy grup z: Dąbrowy Górniczej, Świętochłowic, Nakła Śląskiego, Częstochowy, Wierzbicy, Radomia, Cieszyna, Czarnowąsów, Katowic, Rybnika, Solca Zdroju, Kamienia Śląskiego, Wiśniowej Góry, Krosna, Rudy Śląskiej, Lublińca i Tychów, a także gości z zagranicy:  zespoły Madliena z Łotwy oraz Likava ze Słowacji. Tego dnia zaprezentowali się również gospodarze. Pensjonariusze Domu Pomocy Społecznej „Pod dębem” pokazali spektakl „Proszę wstać, idzie Wysoki Sąd”.   Drugi dzień festiwalu obfitował w równie efektowne występy. Jako pierwszy wystąpił zespół Cukierki z Litwy, a następnie publiczność miała okazję podziwiać seniorów i osoby niepełnosprawne reprezentujące: Dąbrowę Górniczą, Olkusz, Katowice, Blachownię, Racibórz, Łubie, Korycin, Lelów, Sośniowice, Ładzice, Sośnice, Gniewino, Ostrówek, Rudę Różaniecką, Będzin, Rudę Śląską, Lyski i Tarnobrzeg. Widzowie zobaczyli m.in. spektakl Środowiskowego Domu Samopomocy z Dąbrowy Górniczej zatytułowany „Brancz”,  inspirowany sztuką Juliusza Machulskiego, czy też przedstawienie „Jeleń” Sławomira Mrożka wyreżyserowane przez Wiktorię Stępień, a brawurowo zagrane przez seniorów z Będzińskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku.   Z występów wokalnych w pamięci widzów utkwiły zwłaszcza dwa – koncert zespołu senioralnego Band in Choir prowadzonego przez Konrada Bilskiego, który wykonał pieśń gospel oraz przebój „Gdybym miał gitarę”, oraz występ chłopców z Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej Intelektualnie z Tarnobrzega, którzy wykonali znane wszystkim hity: „Biała Mewa”, „Jesteś szalona” czy „Summer Time”, ale we własnej zaskakującej aranżacji. Na uznanie jury zasłużyli jednak podopieczni Domu Pomocy Społecznej z Sośnicy, którzy przedstawili humorystyczny wizerunek wielopokoleniowej rodziny w spektaklu zatytułowanym „Grunt to rodzinka”.   Trzeciego dnia festiwalu odpoczęliśmy od występów artystycznych. Tego dnia odbyła się konferencja, na której wystąpili przedstawiciele takich ośrodków naukowych jak: Uniwersytet Gdański, Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi,  Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach oraz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Mieliśmy możliwość wysłuchania niezwykle interesujących prelekcji dotyczących na przykład obecności seniorów i osób niepełnosprawnych w reklamach, przekazie medialnym, literaturze i poezji, a także tych dotyczących profilaktyki zdrowotnej czy innych problemów nurtujących osoby starsze i niepełnosprawne. Nie brakło jednakże i tekstów lżejszych w formie i treści, prof. Tadeusz Stegner mówił na przykład o „Starym człowieku w dziewiętnastowiecznym kurorcie”, a Joanna Gacka o „wirtualnej złotej jesieni”.   Ostatni dzień PUMY 2015 to znowu prezentacje artystyczne. Wystąpiło dwadzieścia zespołów z: Będzina, Częstochowy, Oświęcimia, Sosnowca, Raciborza, Krakowa, Jeżowa, Bulowic, Poraja, Kuźni Nieborowskiej, Tarnowskich Gór, Czechowic-Dziedzic, Pacanowa, Pilchowic, Cieszyna i Koniuszy, a także goście ze Śląskiej Ostrawy – zespół Kameňák. Tym razem licznie zgromadzona publiczność miała okazję wysłuchać między innymi koncertu sosnowieckiego zespołu Senioralki, który prowadzi Konrad Bilski, a który wykonał takie szlagiery jak „Zabrałaś serce moje” i radziecką piosenkę Walentyny Batiszczewy „Katiusza”, oraz występu solistki Doroty z Domu Pomocy Społecznej nr 2 z Będzina, która zaśpiewała „Windą do  nieba” grupy 2+1 i „Chcę tu zostać” Farby.   Ze spektakli w pamięci zapisały się zwłaszcza przedstawienia pensjonariuszy Dziennego Domu Pomocy Społecznej z Będzina (niezwykle zabawna i mocno aktualna satyra „Z humorem na zdrowie”) oraz „O pewnym Jegomościu, co zmienił swoje życie…”, czyli nieco inna historia Don Kichota, wystawiona przez pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej z Krakowa. Na uwagę bez wątpienia zasłużył także jedyny na tegorocznej PUMIE teatr cieni – Dom Pomocy Społecznej „Zameczek” z Kuźni Nieborowskiej pokazał historię Rocky’ego Balboa za pomocą cieni właśnie. Jury postanowiło jednak nagrodzić pokaz tańca współczesnego pod ogólną nazwą „A po burzy wychodzi słońce” w wykonaniu grupy z Warsztatów Terapii Zajęciowej przy Domu Pomocy Społecznej w Łyszkowicach w Koniuszy.   Organizatorzy zapewniają, że PUMA 2016 również zawita do Dąbrowy Górniczej. To niezwykle cenna inicjatywa, pokazuje bowiem, że osoby niepełnosprawne i seniorzy nadal mogą pozostać pełnoprawnymi członkami społeczeństwa. Że wystarczy dać im szansę, by oni mogli dać od siebie dużo więcej. Praca nad występami wymagała przecież o wiele więcej zaangażowania, przełamania się, cierpliwości. – Przygotowanie grup składających się z seniorów i osób niepełnosprawnych do występów publicznych jest bardzo trudne. W grę nie wchodzi bowiem przecież samo przełamanie tremy. Ale to praca, która daje mnóstwo satysfakcji i – choć może zabrzmi to górnolotnie – swoistego poczucia misji, robienia czegoś naprawdę istotnego  – mówi jedna z opiekunek występującej grupy.   Organizatorom należą się więc gratulacje, ale i drobne sugestie. Można by pomyśleć na przykład o wprowadzeniu kategorii występów. Po pierwsze, ocenianie i porównywanie z sobą występów pełnosprawnych seniorów i osób niepełnosprawnych jest niezwykle trudne, i często w takiej ocenie nie bierze się pod uwagę obiektywnych wartości artystycznych, a po prostu subiektywne emocje. Po drugie natomiast, ocenianie dwóch piosenek wykonywanych przez zespoły oraz prawie dwudziestominutowych spektakli jest dość niesprawiedliwe… Miejmy jednak nadzieję, że z nieco zmienionym regulaminem PUMA jeszcze przez wiele lat będzie gościła w dąbrowskim Pałacu Kultury Zagłębia.   (mb)

Zobacz spektakl „Koń, kobieta i kanarek” za 25 zł

dodane 02.10.2015
[Sosnowiec] W weekend 10-11 października Teatr Zagłębia zaprasza na spektakl „Koń, kobieta i kanarek”. Bilety można nabyć w promocyjnej cenie 25 zł.   „Koń, kobieta i kanarek” nawiązuje do rozporządzeń, na mocy których w latach pięćdziesiątych wprowadzono w kopalniach zakaz pracy pod ziemią kobiet, koni i kanarków (górnicy łączą te zakazy i zwyczajowo nazywają je „3K”). Autor Tomasz Śpiewak i reżyser Remigiusz Brzyk znani z odnoszącego sukcesy „Korzeńca” wracają do Teatru Zagłębia, by opowiedzieć historię patriarchalnej, górniczej rodziny. Nie jest to przedstawienie ani lokalne, ani historyczne. Używając kostiumu górniczego, Śpiewak i Brzyk tworzą współczesną przypowieść o przemocy wobec kobiet i ich (ograniczonym) prawie do przerwania niechcianej ciąży.   Spektakl duetu Tomasz Śpiewak/Remigiusz Brzyk zdobył Nagrodę Główną – Laur Konrada dla reżysera na XVI Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje 2014. Został również zaproszony na 35. Warszawskie Spotkania Teatralne i zakwalifikował się do konkursu 10. edycji Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni. W kwietniu br. TVP Kultura transmitowała go na żywo z Teatru Zagłębia w ramach Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski.   Bilety można zakupić w kasie teatru oraz w sprzedaży online. Zapraszamy i zachęcamy do sprawdzania repertuaru Teatru Zagłębia. Bilety w promocyjnej cenie będzie można zakupić również na inne spektakle.   (s)   foto: Maciej Stobierski
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl