Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Sosnowieckie Dni Literatury 2015

dodane 27.04.2015
[Sosnowiec] 5 maja rusza jedenasta edycja Sosnowieckich Dni Literatury, jednej z najważniejszych imprez kulturalnych w regionie. Zadaniem projektu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu, jak co roku, jest skuteczna promocja czytelnictwa polskiej literatury oraz zaproszenie miłośników sztuki słowa do aktywnego udziału w kulturze literackiej. Imprezy w ramach XI Sosnowieckich Dni Literatury odbywają się w Bibliotece Głównej, większość w wygodnej Auli przy ul. Kościelnej 11 oraz w Czytelni przy ul. Zegadłowicza 2, a także w placówkach bibliotecznych na terenie całego miasta. Gośćmi tegorocznej imprezy będą m.in.: Katarzyna Bonda, Sylwia Chutnik, Liliana Fabisińska, Renata Piątkowska, Małgorzata Szejnert, Marek Bieńczyk, Marek Krajewski, Bartłomiej Majzel, Jerzy Lucjan Woźniak. Poza spotkaniami autorskimi w programie znajdą się sprawdzone działania z pogranicza literatury i innych sztuk. Będą to: wystawa monograficzna poświęcona życiu i twórczości Bolesława Leśmiana, wykłady literackie przybliżające młodzieży tajniki mistrzowskiej analizy i interpretacji utworów lirycznych, Poetycki Hyde Park w centrum miasta i widowisko literacko-muzyczne dla dzieci. Tradycyjnie, nie zabraknie spotkania z cyklu „Czas na debiut” oraz warsztatów literackich. I tu nowość – warsztaty prowadzone w odświeżonej formie – potrwają trzy dni i zostaną zorganizowane we współpracy z kwartalnikiem literackim „FA-art”. Integralną częścią imprezy będą prezentacje książek zaproszonych gości, akcja „Cała Polska czyta dzieciom” i finał konkursu czytelniczego „Bibliożerca Roku”.   Swoją bogatą ofertę biblioteka kieruje do szerokiego grona mieszkańców Zagłębia i Śląska, począwszy od dzieci i młodzieży, a skończywszy na dorosłych sympatykach literatury. Szczegółowy program XI Sosnowieckich Dni Literatury dostępny jest na stronie internetowej MBP: www.biblioteka.sosnowiec.pl i jej facebookowego profilu, a także na afiszach i zaproszeniach kolportowanych na terenie całego miasta. Jak co roku imprezę promuje oryginalny plakat prof. Romana Kalarusa, przygotowany specjalnie na kolejną edycję Dni Literatury. Tegoroczna edycja imprezy powstaje przy współudziale Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Centrum Informacji Miejskiej w Sosnowcu, Teatru Zagłębia, kwartalnika literackiego „FA-art” oraz Biblioteki Śląskiej w Katowicach. Honorowy patronat objęli: prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński oraz rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach prof. zw. dr hab. Wiesław Banyś. Patronat medialny przyjęli: Silesiakultura.pl, Sosnowiec.pl, Sosnowiecki.pl, Silesiaspace.pl, „Wiadomości Zagłębia”, Wywrota.pl, Polskie Radio Katowice, „Nowe Zagłębie”, „Dziennik Zachodni”, naszemiasto.pl.   (s)

„Dostępna Kultura” także w kinach

dodane 24.04.2015
[Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza] W kinie HELIOS w Sosnowcu będzie realizowany jeden z elementów programu „Dostępna Kultura”, zainicjowanego przez Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prof. Małgorzatę Omilanowską. Będzie to cykl seansów filmowych pod nazwą „Kultura Dostępna w Kinach”, prezentowanych w 35 kinach na terenie całej Polski w każdy czwartek o godzinie 18:00 do końca 2015 roku. W naszym regionie udział w projekcie biorą Kino Helios w Dąbrowie Górniczej oraz w Sosnowcu. Bilety na specjalne pokazy polskich filmów będą kosztować 10 zł. Najbliższa projekcja już w czwaratek 30 kwietnia br. Cykl projekcji otworzy nagrodzona Oscarem „Ida” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego. Do końca roku odbędzie się łącznie ponad 30 seansów. Widzowie będą mogli zobaczyć uznane filmy polskiej produkcji, takie jak: „Jack Strong”, „Obywatel”, „Bogowie”, „Carte Blanche”, „Miasto 44” czy „Rejs”. Dla naszych czytelników Kino Helios w Sosnowcu przy ul. Modrzejowskiej 32 B przeznaczyło jedno dwuosobowe zaproszenie na każdy z seansów w ramach cyklu. Program „Dostępna Kultura” to systemowe rozwiązanie, które ma służyć ma niwelowaniu barier kompetencyjnych i finansowych, adresowane szczególnie dla grup narażonych na wykluczenie, przede wszystkim osób, które z różnych względów (problemy zdrowotne, niskie dochody, wiek, miejsce zamieszkania) mają problemy z uczestniczeniem w życiu kulturalnym. To zebrane w kompletny katalog działania resortu i podległych mu instytucji oraz samorządowych instytucji kultury. Podejmowane przez nie inicjatywy polegają na ułatwianiu dostępu do kultury różnych grup społecznych. Projekt „Kultura Dostępna w Kinach” jest jednym z kolejnych elementów realizowanego programu. Partnerami projektu „Kultura Dostępna w Kinach” są: sieć Kin Helios i Kino Iluzjon oraz dystrybutorzy: NEXT Film, Kino Świat, Solopan, Vue Movie, Forum Film Poland, Against Gravity i Cyfrowe Repozytorium Filmowe. Operatorem projektu „Kultura Dostępna w Kinach” jest Narodowe Centrum Kultury.   Więcej na www.kulturadostepna.pl.   (s)

Białas kontra film

dodane 24.04.2015
[Region] Pierwsze wiosenne spotkanie prof. Zbigniewa Białasa z cyklu „Puder i pył” w katowickim teatrze im. Stanisława Wyspiańskiego wypełnią rozmowy o tym, jak obecnie wygląda kino śląskie, czy w ogóle jakoś wygląda, kto i jakie tematy porusza i czy na kręcenie filmu trzeba mieć miliony. Profesor Białas, autor słynnych sag sosnowieckich, czyli „Korzeńca” oraz „Pudru i pyłu”, spotka się z uczestnikami kolejnego kulturalnego wieczoru we wtorek, 28 kwietnia o godz. 19.00, tradycyjnie na Scenie Kameralnej Teatru Śląskiego. Znany pisarz i wykładowca anglistyki Uniwersytetu Śląskiego do swojej autorskiej debaty zaprosił tym razem Michała Rosę, znakomitego reżysera i scenarzystę. Twórca filmów takich jak „Farba”, „Cisza”, „Co słonko widziało” i serialu „Czas honoru”, co prawda ukończył architekturę w Gliwicach, jednak życie zawodowe poświęcił kinematografii. Już w 1990 r. otrzymał nominację do Oscara w kategorii filmów studenckich za „Gry i zabawy wojenne” , obraz mówiący o tzw. fali. W roku 1991 pochodzący z Zabrza Rosa ukończył reżyserię i rozpoczął kręcenie filmów często odnoszących się do krajobrazu i rzeczywistości wojewodztwa śląskiego. Dyskusja, którą jak zwykle podejmie publiczność, przypomni także, ilu i jakich mamy zagłębiowskich i śląskich twórców dużego oraz małego ekranu. Jak zapewniła „WZ” Aleksandra Czapla-Oslislo, rzeczniczka i kierowniczka literacka „Wyspiańskiego”, będą to bardzo interesujące dwie filmowe godziny. Zapraszamy na Scenę Kameralną. Bilety kosztują 10 zł. Teresa Stokłosa

Premiera w Teatrze Zagłębia. Będzie kolejny sukces?

dodane 23.04.2015
[Region, Sosnowiec] Już w sobotę 25 kwietnia Teatr Zagłębia zaprasza na sceniczną inscenizację powieści Adama Bahdaja „Wakacje z duchami”. Zapowiada się bardzo dynamiczny i plastyczny spektakl, pełen ruchu i muzyki. Uczestniczący w próbie medialnej dziennikarze mieli przedsmak tego, co czeka widza. Zaskoczenie było duże, zwłaszcza dla tych, którzy powieść, kultową w latach sześćdziesiątych minionego wieku, znają. Będzie się działo... Adaptacji powieści „Wakacje z duchami” podjął się Piotr Rowicki. Przede wszystkim przeniósł jej akcję do Sosnowca, w okolice Zamku Sieleckiego. I to Zamek Sielecki, jak przyznał reżyser spektaklu Jerzy Połoński, będzie głównym bohaterem teatralnej inscenizacji. Są lata 90. minionego wieku, transformacja ustrojowo-gospodarcza ze wszystkimi swymi patologiami dotarła już wszędzie. Zagrozi miejskiemu zabytkowi. Uda się go ocalić?   Paragon, Mandżaro i Perełka, którzy w literackim pierwowzorze wyjeżdżają z miasta na wieś, tu spędzają wakacje w mieście, w mieszkaniu ciotki na wielkim blokowisku. Pobyt zapowiada się kompletnie nieciekawie, za oknem szaro i buro, pada deszcz i wieje nudą. Jedyną atrakcją jest kot Hator, który, jak to kot, chadza własnymi drogami. Gdy gubi się po raz kolejny, chłopcy na przekór nudzie zakładają agencję detektywistyczną. Tymczasem na położonym w pobliżu mieszkania ciotki starym zamku właśnie rozpoczęła się przebudowa. I pojawił się wymachujący toporem duch! Mało tego, w okolicy zaczęło kręcić się sporo podejrzanych typów… Agencja detektywistyczna od tej pory będzie miała pełne ręce roboty! A wszystko w rytmach muzyki inspirowanej latami 90., którą skomponowała Joanna Piwowar- Antosiewicz, będącej doskonałym tłem dla choreograficznych popisów aktorów, których do tańca przygotował Jarosław Staniek. Robi to wszystko niebywałe wrażenie. Reżyser Jerzy Jan Połoński przyznał, że chciał zrobić spektakl, którego adresatem mają być ludzie młodzi, w wieku gimnazjalnym. To z myślą o nich intryga powieści Adama Bahdaja została uwspółcześniona, a współbohaterami inscenizacji jest taniec i muzyka. Jednak na pewno wielu z tych, którzy w młodości z wypiekami na twarzy czytali „Wakacje z duchami”, mimo dojrzałego dziś wieku chętnie obejrzą sosnowieckie przygody Paragona, Mandżaro i Perełki. Co nieco już można podejrzeć na zdjęciach z wczorajszej próby. Adam Bahdaj „Wakacje z duchami”   Adaptacja i dramaturgia: Piotr Rowicki Reżyseria: Jerzy Jan Połoński Scenografia: Marika Wojciechowska Muzyka: Joanna Piwowar-Antosiewicz Choreografia: Jarosław Staniek Multimedia: Dawid Kozłowski Video: Aleksandra Fudala, Kamil Niesłony   Obsada: Agnieszka Bieńkowska, Edyta Ostojak, Michał Bałaga, Aleksander Blitek, Kamil Bochniak, Przemysław Kania, Krzysztof Korzeniowski, Grzegorz Kwas,Tomasz Muszyński, Andrzej Śleziak, Piotr Zawadzki.   (s)

Wernisaż wystawy „Zagubione w czasie”

dodane 22.04.2015
[Sosnowiec] Sosnowieckie Centrum Sztuki Zamek Sielecki zaprasza na wernisaż wystawy Krzysztofa Kiwerskiego pt.:. „Zagubione w czasie”. Zostaną na niej zaprezentowane obrazy pochodzące z pięciu cykli malarskich : Vermeer in New York (2013), Gadu gadu (2011), Mędrcy (2008/2012), W drodze (2004) oraz Zaćmienia (2003). Kuratorem wystawy, która zostanie otwarta w piątek 24 kwietnia o godz. 18.00, jest Adriana Zimnowoda. W trakcie prezentowania ekspozycji, która potrwa do 7 czerwca br., wyemitowanych zostanie sześć, wybranych z licznej filmografii Krzysztofa Kiwerskiego, filmów animowanych: The Rolling Stones (2013), Świadek (2008), Przejście Żydów przez Morze Czerwone (2007), Level (2005), Opcja zerowa (1983) oraz Ryszard III (1977). Krzysztof Kiwerski urodził się w 1948 w Poznaniu. Studia na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1973 zatrudniony na ASP w Krakowie, obecnie jako profesor. Uprawia malarstwo, rysunek, grafikę komputerową i motion graphics. Zrealizował 38 filmów animowanych, w tym cztery pełnometrażowe. Brał udział w ponad 100 wystawach  m.in. w Polsce, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Belgii, Danii, Szwecji, Japonii, Turcji, Grecji, Jugosławii, Austrii, w tym w 50 wystawach indywidualnych. Uczestniczył w licznych festiwalach filmowych m.in. w Poznaniu, Krakowie, Oberhausen, Annecy, Cannes, Huesca, Tours, Chicago, New York. Za filmy otrzymał  ponad 25 nagród. Twórczość malarska Kiwerskiego została wyróżniona wieloma nagrodami: II nagroda na VII Festiwalu Współczesnego Malarstwa Polskiego w Szczecinie, Brązowy i Srebrny Medal na ogólnopolskich wystawach malarstwa Bielska Jesień, Grand Prix na ogólnopolskiej wystawie Spotkania Krakowskie, medal St. Wyspiańskiego na Salonie Malarstwa Krakowskiego, nagroda regulaminowa na V Biennale Grafiki w Sapporo, Grand Prix na V  Międzynarodowym Triennale Sztuki Sacrum, Grand Prix na Salonie 100-lecia ZPAP. Artysta został odznaczony Srebnym Medalem Gloria Artis. Prace Krzysztofa Kiwerskiego znajdują się w zbiorach: Muzeum Narodowego w Krakowie, Warszawie, Poznaniu i Szczecinie, Muzeum Miasta Łodzi, Ministerstwa Kultury i Sztuki, Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Miasta Krakowa, Galerii BWA Kraków, Białystok oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.   (s)

Wystawa obrazów i ceramiki Miry Leonhard

dodane 22.04.2015
[Będzin] W Pałacu Mieroszewskich prezentowana jest nowa  wystawa czasowa „Vita brevis ars longa. Wystawa obrazów i ceramiki Miry Leonhard.” Ekspozycja prezentowana w Pałacu Mieroszewskich jest  szóstą wystawą indywidualną artystki, a zarazem pierwszą, w której oprócz obrazów zagościła ceramika artystyczna. Można ją zwiedzać do 10 maja. Mira Leonhard mieszka, pracuje w Dąbrowie Górniczej i jest rodowitą Zagłębianką. Pierwsze kroki malarskie artystka stawiała w pracowni Dąbrowskiego Pałacu Kultury przy klubie „Krąg”, gdzie pod okiem malarki Edyty Sobieraj zdobywała umiejętności. Następnie uczęszczała do pracowni, w której pobierała nauki od Romualda Korusa. W ostatnich latach swój warsztat szlifowała pod okiem Piotra Naliwajki. Następnie w pracowni Grupy Plastycznej „Relacje” przy Miejskim Klubie im. Jana Kiepury w Sosnowcu uczyła się pod twórczym kierownictwem wszechstronnego artysty Czesława Gałużnego. Od wielu lat Mira Leonhard uczestniczy w plenerach malarskich dla artystów profesjonalnych oraz w warsztatach pod patronatem Polskiego Komitetu Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania Przez Sztukę. Brała też udział w kilkudziesięciu ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach malarstwa sztalugowego, co przyniosło jej kilkukrotnie wyróżnienia oraz dwie nagrody w konkursach dla malarzy nieprofesjonalnych. – Wyeksponowane na wystawie obrazy przedstawiają portrety i akty kobiet, ale można odnieść wrażenie, że głównym bohaterem niektórych prac malarskich są zabiegi kolorystyczne. Potwierdzają to portrety składające się z barwnych plam lub zamaszystych kolorowych pociągnięć pędzla. Być może, w niektórych obrazach wizerunek kobiety jest tylko pretekstem do łączenia różnych barw? A może są to piękne eksperymenty z kolorem, bardzo intrygujące  – zaznacza Małgorzata Hałasik, kurator wystawy. – Pod pewnym względem malarkę można „posądzić o impresjonistyczne zapatrzenie”, ponieważ na ekspozycji zobaczymy portrety kobiet potraktowane schematycznie, natomiast kolor jest autonomicznym składnikiem tych obrazów. Po prostu nie ważne jest, co artystka namalowała, tylko jak… to namalowała! Na szczególną uwagę zasługują obrazy, w których błękit wody dopełniony jest żółcią, zielenią, odcieniami fioletów i różu - ten zabieg kolorystyczny zrobi na każdym widzu pozytywne wrażenie estetyczne.  Myślę, że namalowane tematy wzbudzały w artystce emocje i przekazane w dziele są już pięknem odczutym – uważa Małgorzata Hałasik. Małgorzata Hałasik.  – Należy też podkreślić, że w wielu portretach dopatrujemy się stanów psychicznych duszy. Na obliczach kobiet maluje się smutek, nostalgia, namiętność, zagubienie, rozgoryczenie, obawy, a nawet strach. Właśnie o tych uczuciach dowiadujemy się nie tylko z grymasu twarzy, czy też ułożenia rąk. W tych pracach podstawowym nośnikiem treści emocjonalnych jest kolor. Czasami jest to szarość smutku, a czasami dynamicznie zmieniające się barwy szczęścia – zauważa.   Na wystawie znajduje się także ceramika artystyczna. Malarka o swych dziełach z gliny wypowiada się z ogromną pasją oraz uwielbieniem. – Ogień, który niszczy, jest w ceramice narzędziem stwarzania, utrwala formy powołane do życia za pomocą, jego antytezy – wody. Glina wywodzi się z głębi ziemi jest materiałem pierwotnym, naturalnym i dopiero poddana ingerencji człowieka zmienia swą postać i pozwala zapisać w miarę trwale ślad naszej myśli, dotyk ręki, efekt – twierdzi Mira Leonhard. (s) foto: Bartosz Gawlik

Kolejny sukces spektaklu „Koń, kobieta i kanarek”

dodane 17.04.2015
[Region, Sosnowiec] Spektakl Teatru Zagłębia „Koń, kobieta i kanarek” Tomasza Śpiewaka w reżyserii Remigiusza Brzyka został zakwalifikowany do 10. edycji Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Sosnowiecka realizacja została zaproszona jako jedna z sześciu spośród 80 polskich przedstawień. Wyboru dokonał Jacek Sieradzki, dyrektor programowy festiwalu, redaktor naczelny czasopisma „Dialog”. „Koń, kobieta i kanarek” jest jedyną śląską realizacją zakwalifikowaną do udziału w festiwalu. W marcu spektakl był prezentowany na 35. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, a w kwietniu TVP Kultura transmitowała go na żywo w ramach Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski. Za realizację przedstawienia Remigiusz Brzyk zdobył Nagrodę Główną, Laur Konrada na XVI Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje. Podczas R@Portu spektakl ma szansę zdobyć Nagrodę Główną Festiwalu. Na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni zostanie zaprezentowany 20 maja o godz. 19:00.   Autor „Konia, kobiety i kanarka”, Tomasz Śpiewak, jest dramaturgiem i tłumaczem, absolwentem Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji i Columbia University w Nowym Jorku. Współpracował m.in. z Remigiuszem Brzykiem, Łukaszem Kosem, Wojciechem Klemmem, Michałem Borczuchem i Natalią Korczakowską. W 2013 roku jego sztuka „Harce młodzieży polskiej” została zakwalifikowana do półfinału VI Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.   – Słowo „raport” wpisane do tytułu Festiwalu zobowiązuje. Chciałbym, żeby nasz afisz odzwierciedlał, na ile się da miarodajnie, to, co interesującego narodziło się na obszarze dramatu w roku 2014. Oczywiście niepodobna myśleć o wyczerpaniu tematu. Ale można, sądzę, myśleć o pokazaniu polskiej dramaturgii współczesnej na scenach w całej jej różnorodności, wielonurtowości i, by tak rzec, wielokonwencjonalności – zapowiada Sieradzki na stronie internetowej R@Portu.   Do udziału w festiwalu zakwalifikowały się również „Obwód głowy” Zbigniewa Brzozy i Wojtka Zrałka-Kossakowskiego, w reżyserii tego pierwszego (Teatr Nowy, Poznań); „Nie-Boska komedia” Pawła Demirskiego, w reż. Moniki Strzępki (Stary Teatr, Kraków); „Narodziny Fryderyka Demuth” Macieja Wojtyszki, w jego reżyserii (Teatr im. Słowackiego, Kraków), „Tata” Artura Pałygi, w reż. Małgorzaty Bogajewskiej (Teatr Bagatela, Kraków) oraz „Broniewski” Radosława Paczochy, w reż. Adama Orzechowskiego (Teatr Wybrzeże, Gdańsk).   (s)   foto: Maciej Stobierski

Wystawa „Ścieżki pamięci…Pozostały tylko kamienie”

dodane 17.04.2015
[Będzin] W Podziemiach Będzińskich można zwiedzać nową wystawę czasową pt. „Ścieżki pamięci…Pozostały tylko kamienie”, upamiętniającą przypadający na 15 kwietnia Dzień „Pamięci” Holokaustu i Aktów Odwagi. Wystawie będzie towarzyszyła prelekcja wraz z prezentacją multimedialną pt. „Tradycje pogrzebowe w judaizmie. Cmentarze żydowskie w Zagłębiu”, która zostanie zaprezentowana w Pałacu Mieroszewskich w niedzielę 19 kwietnia o godzinie 12.00. Wstęp wolny.   Ekspozycja jest efektem realizacji projektu, którego celem było udokumentowanie śladów społeczności żydowskiej na terenie województwa łódzkiego. Autorzy prezentowanych fotografii – Andrzej Białkowski z Ośrodka Regionalnego Łódzkiego Domu Kultury oraz Piotr Wypych z Zespołu Nadpilicznych Parków Krajobrazowych z siedzibą w Moszczenicy – utrwalili stan zachowania kilkunastu cmentarzy żydowskich a ich badania terenowe doprowadziły do powstania rejestru prawie 50 miejsc pochówku.   Obecność Żydów na terenie naszego kraju udokumentowana jest od czasów średniowiecza a tym samym jest to najstarsza mniejszość etniczna na ziemiach polskich. Przez szereg stuleci żyli oni w izolacji, do której przyczyniała się zarówno ortodoksyjna religia, jaką jest judaizm oraz „niezrozumiałe” języki – hebrajski i jidysz (powstały na bazie języka niemieckiego), którymi się posługiwali. Stopniowa asymilacja kulturowa została zapoczątkowana dopiero w XIX wieku i trwała aż do 1939 roku. Okupacja niemiecka spowodowała zagładę ludności żydowskiej i zniszczenie większości materialnych obiektów ich kultury. Znaczna część synagog została zburzona. A inne były wielokrotnie przebudowywane. W związku z tym straciły swoje charakterystyczne cechy i pierwotny charakter. Pozostałe do dziś relikty nekropolii są cennym zabytkiem świadczącym o wielonarodowej i wielokulturowej historii Polski, są również fragmentem nieistniejącego już świata, który jeszcze do niedawna wtopiony był w polski krajobraz.   Żydzi posiadają wiele określeń na oznaczenie cmentarza: beit kwarot (dom grobów), dom życia (beit chaim), dom uroczystego zgromadzenia wszystkich żyjących (beit moed lechom chaj) lub dom wieczności (beit olam). W użyciu są też nazwy: „dobre miejsce” i „żydowski ogród”. Określenia „kirkut” i „kirchol”, które są zniekształceniami niemieckiego słowa „Kirchhof”, nie są używane przez Żydów. Teren właściwego cmentarza często poprzedzony był częścią przed cmentarną. Znajdowała się tu mykwa i dom przedpogrzebowy zwany domem oczyszczenia a na większych cmentarzach budowano synagogi.   Obrzędy pogrzebowe nie były skomplikowane, a przygotowaniem i pogrzebem zajmowało się specjalnie w tym celu powołane bractwo Chewra Kadisza. Po śmierci ciało poddawano rytualnemu obmyciu a następnie ubierano w prostą, białą szatę z lnu, mężczyznom zakładano tałes z obciętymi frędzlami. Zmarli nie mogli mieć przy sobie jakichkolwiek przedmiotów codziennego użytku. Pogrzeb odbywał się w dniu śmierci albo najpóźniej w dniu następnym. Zwłoki składano bezpośrednio w ziemi, później w prostych, skromnych trumnach w pozycji leżącej. Według tradycji zwłoki chowano twarzą w kierunku Jerozolimy na linii wschód – zachód, w nogach zmarłego ustawiano pomnik, na którym po stronie wschodniej umieszczano epitafium w języku hebrajskim.   Kształty pomników zmieniały się, aż wykształciła się forma popularnej do dziś macewy (po hebrajsku nagrobek) będącej pionowo stojącą płytą zakończoną linią prostą, trójkątem lub półkolem. Macewy wykonane były najczęściej z piaskowca, rzadziej z innych rodzajów skał. Nawiązując swym wyglądem do kształtu bramy macewa miała symbolizować przejście z życia ziemskiego do życia wiecznego. Po roku od śmierci, wg kalendarza żydowskiego, rodzina mogła ustawić na grobie kamienną macewę. Żydowskie nagrobki najczęściej składały się z trzech części: cokołu niewielkich rozmiarów, części środkowej poświęconej na inskrypcję i reliefu, na którym – w formie symbolicznej płaskorzeźby – przedstawiano osobę zmarłą, jej zasługi, zawód, imię, cechy charakteru, funkcję w społeczności.   (s)   foto: Bartosz Gawlik

X Jubileuszowa Gala Zagłębiowskiej Nagrody „Humanitas”

dodane 16.04.2015
[Region, Sosnowiec] Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu, już po raz dziesiąty, występuje z inicjatywą przyznania osobom i instytucjom zasłużonym dla Zagłębia Dąbrowskiego dorocznego, regionalnego wyróżnienia - Zagłębiowskiej Nagrody „Humanitas”. Ma ona za zadanie umacniać tożsamość Zagłębia Dąbrowskiego, promować regionalne osiągnięcia kulturalne, naukowe i gospodarcze oraz integrować mieszkańców wokół lokalnych wartości. Wysoka Kapituła uhonoruje osoby i instytucje wybitnie zasłużone dla życia społecznego regionu, kształtujące wartościowy wizerunek Zagłębia Dąbrowskiego. Nagroda „Humanitas” ma dwojaki charakter: honorowy oraz promocyjny. Nagrodę Honorową Wysoka Kapituła przyznaje najwybitniejszym, uznanym osobistościom zagłębiowskiego życia naukowego, kulturalnego, gospodarczego, które swoimi osiągnięciami w sposób znaczący przyczyniły się do promowania Zagłębia i umacniania wartości regionalnych. Nagrodę Promocyjną otrzymują instytucje oraz organizacje pozarządowe (fundacje, stowarzyszenia) realizujące projekty zorientowane na promocję Zagłębia Dąbrowskiego, jego osiągnięć, wspieranie lokalnego życia kulturalnego, naukowego, tworzenie fundamentów społeczeństwa obywatelskiego w skali lokalnej i regionalnej. Wyróżnienia promocyjne mają charakter nagrody pieniężnej. Ich celem jest wspieranie rozwoju różnych nurtów lokalnej aktywności. W pierwszej edycji konkursu Nagrodę „Humanitas” w kategorii honorowej otrzymał prof. Jacek Wódz, a Nagrodę Promocyjną Agencja Rozwoju Lokalnego w Sosnowcu. W drugiej edycji Nagrodę Honorową otrzymał prof. Włodzimierz Wójcik, natomiast Nagrodę Promocyjną Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana. W trakcie trzeciej edycji Wysoka Kapituła nagrodziła prof. Jacka Janię, który otrzymał Nagrodę Honorową, a Nagrodę Promocyjną przyznano Miejskiej Bibliotece Publicznej im. G. Daniłowskiego w Sosnowcu. Laureatami czwartej edycji konkursu zostali: prof. Maria Pulinowa, która otrzymała Nagrodę Honorową oraz Teatr Zagłębia w Sosnowcu, który został uhonorowany Nagrodą Promocyjną. W 2010 roku Nagrodę Promocyjną otrzymał Pałac Kultury Zagłębia, a Nagroda Honorowa trafiła do ks. dr. Pawła Sobierajskiego. W roku 2011, w trakcie szóstej gali, Nagrodę Promocyjną przyznano Zespołowi Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu, natomiast Nagrodę Honorową otrzymał Jacek Cygan. W trakcie gali w 2012 roku nagroda została przyznana Fundacji im. Jana Kiepury - w kategorii Nagrody Promocyjnej - oraz doc. dr. Adamowi Jaroszowi w Kategorii Honorowej. Fundacja Brama Cukermana oraz prof. Zbigniew Białas otrzymali nagrody w 2013 roku. W roku ubiegłym Nagroda Honorowa została przyznana profesorom: Czesławowi Kupisiewiczowi oraz Dariuszowi Rottowi, natomiast Nagroda Promocyjna trafiła do Młodzieżowego Ośrodka Pracy Twórczej w Dąbrowie Górniczej. Laureatów wyróżnienia w kategorii honorowej i promocyjnej wyłania Wysoka Kapituła złożona z przedstawicieli samorządu województwa, samorządów gmin i powiatów Zagłębia, Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu oraz innych instytucji naukowych regionu. W ubiegłym roku zaproszenie do udziału w pracach kapituły przyjęli m.in.: wojewoda śląski Piotr Litwa, marszałek województwa śląskiego Mirosław Sekuła, prezydent Sosnowca Kazimierz Górski, prezydent Będzina Łukasz Komoniewski, prezydent Dąbrowy Górniczej Zbigniew Podraza, burmistrz Czeladzi Teresa Kosmala, starosta powiatu będzińskiego Krzysztof Malczewski, dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia Dariusz Wiktorowicz, dyrektor Teatru Zagłębia Zbigniew Leraczyk, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu Elwira Kabat-Georgijewa, dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu Iwona Durek-Sypek, a także wybitni naukowcy z regionu, m.in., prof. Maria Pulinowa, prof. Paweł Majerski z Uniwersytetu Śląskiego oraz prof. Dariusz Rott, prof. Marian Gierula i prof. Zygmunt Woźniczka z Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu. Kogo uhonorować tegorocznym laurem, Kapituła zadecyduje na posiedzeniu 6 maja br. Zachęcamy do przesyłania kandydatur do tegorocznej edycji. Na zgłoszenia w kategoriach: honorowej i promocyjnej czekamy do 30 kwietnia br. Dokumenty należy przesłać na formularzu pocztą tradycyjną na adres: Wyższa Szkoła Humanitas, ul. Kilińskiego 43, 41-200 Sosnowiec (z dopiskiem: Zagłębiowska Nagroda „Humanitas”) lub e-mailowo na adres: piotr.celej@humanitas.edu.pl. Uroczysta gala wręczenia Nagród „Humanitas” odbędzie się 2 czerwca br. o godz. 17.30 w auli WSH przy ul. Kilińskiego 43 w Sosnowcu (wstęp wolny). Laureaci otrzymają pamiątkowe medale oraz nagrody z rąk przewodniczącego Kapituły, dr hab. Michała Kaczmarczyka, prof. WSH, rektora Wyższej Szkoły Humanitas. W części artystycznej gali, którą współorganizuje Fundacja Humanitas, wystąpi Andrzej Grabowski, polski aktor filmowy, teatralny, kabaretowy i telewizyjny, stand-uper oraz wokalista. Koncert jest współfinansowany ze środków gminy Sosnowiec oraz gminy Czeladź. Piotr Celej
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl