Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

„Rotmistrz Witold Pilecki” na deskach TDZ

dodane 29.02.2016
[Będzin] W czwartek 3 marca w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie będzie można zobaczyć spektakl opowiadający o życiu i śmierci jednego z najodważniejszych ludzi ruchu oporu podczas II wojny światowej pt.„Rotmistrz Witold Pilecki”. Zostanie on zaprezentowany przez młodzież z grupy teatralnej Miejskiego Ośrodka Kultury w Wojkowicach. Reżyserką i autorką scenariusza jest Iwona Olszówka, w rolę rotmistrza wcielił się Michał Koba. Premiera tej sztuki odbyła się w maju ubiegłego roku na scenie Miejskiego Ośrodka Kultury w Wojkowicach. Wśród publiczności znalazł się wtedy Andrzej Pilecki, syn rotmistrza, który z dużym uznaniem przyjął spektakl będący dziełem wojkowickiej grupy teatralnej.   Sztuka przedstawia bohaterskie życie rotmistrza, począwszy od jego szczęśliwego życia z rodziną w Sukurczach, poprzez czasy II wojny światowej, pobyt w Oświęcimiu, uczestnictwo w Powstaniu Warszawskim, pobyt we Włoszech oraz czasy powojenne,działalność konspiracyjną i warszawskie więzienie na Mokotowie. Witold Pilecki w 1940 roku dobrowolnie trafił do Auschwitz, z którego udało mu się uciec trzy lata później. Jako więzień nr 4859 opracował pierwsze raporty o ludobójstwie w obozie zagłady. W 1947 roku został zatrzymany przez władze komunistyczne, a następnie skazany na śmierć i stracony. Do dziś nie odnaleziono miejsca jego spoczynku. Spektakl rozpocznie się o godzinie 17.00. Bilety wstępu są w cenie 10 zł.   (s)

Z Agatą Tuszyńską o „Narzeczonej Schulza” i nie tylko

dodane 29.02.2016
[Sosnowiec] Agata Tuszyńska – pisarka, poetka, reportażystka i biografistyka będzie gościem Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu. Spotkanie autorskie odbędzie się we wtorek 1 marca o godz. 18.00 w Auli Biblioteki Głównej przy ul. Kościelnej 11. Rozmowę, m.in. na temat książki „Narzeczona Schulza”, poprowadzi Ewa Niewiadomska z Polskiego Radia Katowice. Wstęp wolny. Agata Tuszyńska karierę literacką zaczynała w periodykach kulturalnych jako autorka tekstów o teatrze. Debiutowała w roku 1990 biografią findesieclowej aktorki warszawskiej, Marii Wisnowskiej. W tym samym roku wydała w Instytucie Literackim w Paryżu książkę „Rosjanie w Warszawie”, opisującą życie i kulturę zniewolonej stolicy w latach zaboru rosyjskiego. Materiały do biografii noblisty Isaaca Bashevisa Singera, urodzonego w Polsce i tworzącego w jidysz, Tuszyńska zbierała w Stanach Zjednoczonych, Izraelu, Francji i na polskiej prowincji. Książka „Singer. Pejzaże pamięci”, wydana w 1994 i wielokrotnie wznawiana w Polsce, ukazała się również w USA i we Francji. Tuszyńska kontynuowała swoje zainteresowania odchodzącym światem polskich Żydów w tomie reportaży izraelskich „Kilka portretów z Polską w tle”. „Wyznania gorszycielki” - wspomnienia Ireny Krzywickiej, pisarki i feministki, autorki „Wiadomości Literackich” i wieloletniej przyjaciółki Tadeusza Boya-Żeleńskiego, Agata Tuszyńska spisywała w podparyskiej miejscowości, gdzie Krzywicka mieszkała od połowy lat 60. Tuszyńska powróciła do historii Krzywickiej po jej śmierci w książce „Długie życie gorszycielki”. Wydana w marcu 2005 bestsellerowa „Rodzinna historia lęku”, nominowana do Prix Medicis, to dramatyczna i wielowymiarowa opowieść o losach jej polskich i żydowskich przodków. Zapis walki z chorobą nowotworową jej męża jest tematem „Ćwiczeń z utraty”, bardzo osobistej książki Tuszyńskiej (2007), wydanej także po francusku i koreańsku. Najbardziej kontrowersyjna w jej  dorobku okazała się „Oskarżona: Wiera Gran”- historia śpiewaczki z warszawskiego getta oskarżonej po wojnie o kolaborację z Niemcami. Wszechobecną bohaterką tej i innych książek Tuszyńskiej jest PAMIĘĆ, jej bolesne węzły, tajemnicze kształty, zmienne oblicza. „Tyrmandowie. Romans amerykański”, kolejna publikacja Tuszyńskiej, to opowieść o ostatnim okresie życia autora „Złego” u boku jego amerykańskiej żony Mary Ellen Fox. Blisko setka niepublikowanych listów Tyrmanda dopełnia wspomnienia wdowy, pokazując zupełnie nieznaną twarz playboya znad Wisły. Ponadto  Tuszyńska wraz z Jerzym Żurkiem są współautorami dramatu w sześciu obrazach „Wiera”, opublikowanym w miesięczniku Dialog (11/2013). Równolegle z biografistyką i reportażem Agata Tuszyńska uprawia twórczość poetycką. Jest autorką sześciu zbiorów poezji, z których najnowszy zatytułowany „Nadzieja 2” ukazał się zimą 2010 r. Współpracuje z „Zeszytami Historycznymi", „Zeszytami Literackimi", „Tygodnikiem Powszechnym", „Kresami" i „Odrą", współpracowała z „Paryską Kulturą". Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, PEN-Clubu i ZAiKS-u. Stypendystka Uniwersytetu Columbia, Fundacji Fulbrighta, MacDowell, Ledig-Rowohlt, Kościuszkowskiej, Instytutu Yad Vashem i American Jewish Archives. Laureatka nagrody PEN-Clubu im. Ksawerego Pruszyńskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie reportażu i literatury faktu. Tuszyńska została uhonorowana srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis". Wydaną w 2015 książkę „Narzeczona Schulza” poświęciła Józefinie Szelińskiej, jedynej kobiecie, której Bruno Schulz zaproponował małżeństwo. Książka została także przetłumaczona na język francuski. „La Fiancée de Bruno Schulz" nominowano do Prix Medicis  i do Prix Femina w 2015. Bibliografia: I znowu list . Warszawa: Oficyna Poetów, 1990 Wisnowska. Warszawa: WAiF, 1990 Rosjanie w Warszawie. Warszawa: Interim, 1992 Wyznania gorszycielki. Pamiętniki Ireny Krzywickiej. Warszawa: Czytelnik, 1992 Zamieszkałam w ucieczce. Lublin: Kresy, 1993 Kilka portretów z Polską w tle. Reportaże izraelskie. Gdańsk: Marabut, 1993 Singer. Pejzaże pamięci. Gdańsk: Marabut, 1994 Wygrać każdy dzien. Warszawa: Diana, 1996 Adresat nieznany. Warszawa: Diana 1998 Długie życie gorszycielki. Losy i świat Ireny Krzywickiej. Warszawa: Iskry, 1999 Maria Wisnowska. Jeśli mnie kochasz - zabij!, Warszawa: Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, 2003 Miejsce przy oknie, Warszawa: Wydawnictwo Nowy Świat, 2004 Rodzinna historia lęku , Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2005 Ćwiczenia z utraty, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2007 Krzywicka. Długie życie gorszycielki, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2009 Oskarżona: Wiera Gran , Kraków, Wydawnictwo Literackie, 2010 Tyrmandowie. Romans amerykański, Wydawnictwo mg, 2012 Wiera. Dramat w sześciu obrazach, Dialog, 2013, nr.11 Narzeczona Schulza, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 2015   (s)

Kino w Bibliotece – cykl „Kobieta w roli głównej”

dodane 29.02.2016
[Sosnowiec] Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu serdecznie zaprasza wszystkich stałych bywalców Kina w Bibliotece oraz osoby, które dotąd nie miały okazji uczestniczyć w darmowych środowych seansach, na projekcje w ramach nowego cyklu „Kobieta w roli głównej”. Wstęp wolny.   Marcowe wieczory tym razem wypełnią poruszające dramaty, trzymające w napięciu thrillery i zaskakujące biografie – filmy ukazujące niezliczone oblicza silnych i fascynujących postaci kobiecych. W repertuarze znajdą się filmy nie tylko dla kobiet! W środę 2 marca o godz. 18.00 jako pierwsza w cyklu zostanie zaprezentowana ekranizacja kontrowersyjnej powieści Zoe Heller w reżyserii Richarda Eyre. W rolach głównych Cate Blanchett i Judi Dench. Jest to historia czterdziestoletniej Sheby, która dołącza do grona pedagogicznego szkoły św. Jerzego jako nauczycielka sztuki. Szybko zyskuje nową przyjaciółkę – zgorzkniałą starą pannę Barbarę, jednak ma jeszcze innego przyjaciela - piętnastoletniego chłopca, z którym nawiązuje sekretny romans. Całą tę sytuację obserwuje Barbara, która staje się kronikarką zbliżającego się skandalu… Seanse odbywać się będą tradycyjnie w wygodnej Auli Biblioteki Głównej przy ul. Kościelnej 11 w środy: 2,9,16,23 i 30 marca o godz. 18.00. Filmy będą wyświetlane w wersji z napisami. Szczegółowy repertuar dostępny jest na plakatach w Bibliotece Głównej MBP.   Pytania okolejne tytuły filmów można kierować na adres: kinga.baranowska@biblioteka.sosnowiec.pl lub pod numer telefonu 32 266 43 76 (po godz. 15.00 pod numer 32 266 64 72). Tytuły poszczególnych filmów nie są reklamowane w mediach ze względu na wymogi umowy licencyjnej.   (s)

O perypetiach małego łabędzia w cyklu „Soboty w Teatrze Dormana”

dodane 25.02.2016
[Będzin] 27 lutego o godz: 16.00 Teatr Dzieci Zagłębia w ramach cyklu „Soboty w Teatrze Dormana” zaprasza na spektakl „Brzydkie kaczątko”, poruszający temat tolerancji i zwracający uwagę na problem odmienności wskazując, że należy ją akceptować i być wrażliwym oraz reagować na każdy przejaw agresji, jaką może wywoływać fakt, że ktoś jest inny niż wszyscy. Któż z nas nie zna opowieści o perypetiach małego łabędzia, który na swej drodze ku dorosłości musi stawić czoła licznym upokorzeniom ze strony współbraci? Dopiero przemiana w przepięknego królewskiego łabędzia sprawi, że kaczątko zostanie zaakceptowane przez otaczający je świat, ale czy tak jest w porządku…? Czy w życiu trzeba się bezwzględnie dostosowywać do opinii innych? Spektakl Teatru Dzieci Zagłębia pokazuje, iż w dobie nasilającego się zjawiska „hejtu” jest to temat niezmiernie aktualny, a siła starej historii rośnie i nabiera nowego wymiaru. Jego fabuła okraszona jest skocznymi, wesołymi piosenkami, poetyckie obrazy przenikają się z nasączonymi humorem scenkami rodzajowymi, a żywy plan przeplata się z animacją przedmiotów. Dynamikę gwarantuje choreografia Małgorzaty Fijałkowskiej. Ręcznie zdobiona i malowana, drewniana scenografia autorstwa Barbary Wójcik-Wiktorowicz wykorzystuje tradycyjne wzornictwo i koresponduje z motywami ludowymi tworząc wielobarwny świat ludzi i zwierząt. Spektakl został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Bilety w cenie 20 zł i 18 zł oraz grupowe 15 zł można rezerwować pod numerem: (32) 269-89-15. Hans Christian Andersen „Brzydkie Kaczątko” Opracowanie tekstu: Kazimiera Jeżewska Reżyseria: Czesław Sieńko Scenografia: Barbara Wójcik-Wiktorowicz Muzyka i aranżacja piosenek: Michał Makulski Choreografia: Małgorzata Fijałkowska Obsada: Dominika Dzierżęga, Agnieszka Raj-Kubat, Agata Madejska, Joanna Rząp, Ewa Zawada/Patrycy Hauke, Edyta Dziura, Adam Kwapisz, Jacek Mikołajczyk   (s)  

Mroczna strona społeczeństwa w twórczości Aleksandry Urban

dodane 24.02.2016
[Sosnowiec] Już w najbliższy piątek 26 lutego Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki, Galeria Extravagance otwiera wystawę Aleksandry Urban pt. „Sztuczny miód”. Na wernisaż wystawy, który rozpocznie się o godz. 18 00 jest wstęp wolny. Wystawa potrwa do 26 marca br., adresowana jest wyłącznie do osób dorosłych! Na wystawie, której kuratorem jest Adriana Zimnowoda, zaprezentowane zostanie malarstwo, grafika oraz fotografia. Wystawie towarzyszyć będzie bogato ilustrowany katalog, w którym poza wprowadzającym tekstem krytycznym znajdą się napisane w wyniku inspiracji twórczością Aleksandry Urban teksty prozatorsko-poetyckie autorstwa znanego artysty Ryszarda Grzyba. Aleksandra Urban jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Zajmuje się malarstwem, grafiką oraz fotografią. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Jej sztuka stanowi artystyczną notatkę-komentarz wobec powszechnie panującego „stylu bycia” w aktualnej społecznej rzeczywistości. Najczęściej ukazuje tematykę związaną z mroczną stroną społeczeństwa, które bezkrytycznie oddaje hołd światu wirtualnemu. Artystka inspiruje się obrazami krążącymi w sieci globalnej, zwłaszcza tymi, które są świadectwem upadku wartości, porzucenia zmysłu krytycznego i zagubienia instynktu samozachowawczego. Przedstawienia epatują obrazami fantazji erotycznych, błazeńskich zachowań, tandety i okrucieństwa, stanowiąc dosadną krytykę kondycji aktualnego społeczeństwa. Głównym atrybutem artystki jest niebanalna wyobraźnia wyrażona w sztuce poprzez bogactwo scen, ekspresję nasyconych barw oraz dynamikę układu przedstawień. Sztuka, którą uprawia Urban nie stanowi zapisu doświadczeń, doznań czy obsesji osobistych, lecz jest wyłącznie wynikiem połączenia umiejętności uważnej obserwacji otoczenia z jej talentem imaginacji. Jedynym wątkiem biograficznym pojawiającym się w twórczości Urban jest powielany motyw górskiego pejzażu – związany z miejscem urodzenia artystki – stanowiący symbol mocno ugruntowanej wiary w renesans malarstwa. (s)

„Puder i pył”, czyli profesorskie pogawędki

dodane 24.02.2016
[Region, Sosnowiec] Już dwa lata w Teatrze Śląskim spotykają się sympatycy comiesięcznego, autorskiego cyklu prof. Zbigniewa Białasa „Puder i pył”, zawzięcie dyskutując o różnych współczesnych zjawiskach, wydarzeniach czy problemach, często kontrowersyjnych. Najbliższe spotkanie zaplanowano na czwartek, 25 lutego o godz. 17.00 na Scenie w Malarni. – Od dwóch sezonów profesor Białas, znany sosnowiczanin, wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, anglista i autor tzw. trylogii zagłębiowskiej, czyli „Korzeńca, „Pudru i pyłu” oraz „Talu”, pyta zaproszonych gości o sprawy ważne dla kultury współczesnej i lokalnej – mówi Aleksandra Czapla-Oslislo, kierowniczka literacka i rzeczniczka katowickiego „Wyspiańskiego”. – W ramach swojego cyklu proponuje spotkania z wyjątkowymi, twórczymi postaciami, kształtującymi kulturalny krajobraz regionu, rozmawiając o bluesie, dizajnie, malarstwie, komiksie, filmie, kuchni, architekturze czy psychologii. Pośród tematów zabrakło dotychczas jednego – Śląska, który spaja nasze spotkania w całość – wyjaśnia. Dlatego kolejnym czwartkowym gościem będzie prof. nadzwyczajny Uniwersytetu Śląskiego, dr hab. Zbigniew Kadłubek, filolog klasyczny, badacz kultury śląskiej, eseista, tłumacz i pisarz. Autor m.in. napisanych po śląsku esejów „Listy z Rzymu”, współautor (z Aleksandrą Kunce) tomu „Myśleć Śląsk” oraz redaktor „99 książek, czyli małego kanonu górnośląskiego”. Prof. Kadłubek jest także autorem śląskiego przekładu tragedii Ajschylosa „Prometeusz w okowach” i członkiem rady redakcji kwartalnika „Fabryka Silesia”. W latach 2009-13 współpracował z Laboratorium Dramatu w warszawskim Teatrze Dramatycznym. Członek PAN i wielu towarzystw literackich. Szczegółowa tematyka dyskursu dwóch słynnych przedstawicieli nauki i kultury ze Śląska oraz Zagłębia, na razie owiana tajemnicą, zapewne wzbudzi jak zwykle ożywioną dyskusję z widownią. Na „gorący” wieczór, tradycyjnie do Malarni na ul. Teatralnej przy katowickim Rynku, Teatr Śląski zaprasza w czwartek, 25 lutego o godz. 17.00. Bilety po 10 zł. Teresa Stokłosa

Powieść będzinianina z nominacją do tytułu „Książka roku 2015”

dodane 19.02.2016
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl