Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

„Sosnowiecka podróż w czasie” – promocja albumu fotograficznego

dodane 13.12.2019
[Sosnowiec] Stowarzyszenie Miłośników Fotografii w Sosnowcu zaprasza na spotkanie, które odbędzie się 20 grudnia o godzinie 18:00 w Miejskim Klubie im. Jana Kiepury w Sosnowcu przy ul. Będzińskiej 6. Podczas spotkania zostanie zaprezentowany album fotograficzny, zawierający ponad 150 zdjęć współczesnych i archiwalnych Sosnowca. Uczestnicy spotkania będą mieli okazję otrzymać prezentowany album bezpłatnie.Zdjęcia do albumu powstały dzięki współpracy członków SMF oraz pomocy instytucji miejskich i osób prywatnych, od których Stowarzyszenie Miłośników Fotografii w Sosnowcu otrzymało stare fotografie i pocztówki. Praca nad wydaniem albumu trwała od początku ubiegłego roku. Album jest pokłosiem zeszłorocznego projektu „Sosnowiec 1918-2018”, który realizował SMF. Była to wystawa fotograficzna ukazująca Sosnowiec dawny i współczesny. W tym roku fotograficy wykonali kolejne ujęcia miasta, dzięki czemu materiał fotograficzny powiększył się dwukrotnie. Album został wydany w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych Miasta Sosnowca w dziedzinie kultury w 2019 r. – „Do zdjęć, które szczególnie nas fascynują, należą widoki miast, w których się urodziliśmy i wychowali. Poprzez odległość minionego czasu spoglądamy na tkankę miasta, tak wydawałoby się trwałą, będącą ramą codziennej egzystencji jego mieszkańców: na budynki, które później zostały przebudowane lub zupełnie wyburzone, ulice, których układ się zmienił, rzeki, których koryta zostały przesunięte. Widzimy miasto to samo, ale nie takie samo. Odnajdujemy punkty orientacyjne, aby odnieść się do nich i odnaleźć „w przestrzeni" zdjęcia. Obrazy miasta teraźniejszości dawnej i współczesnej w naszej wyobraźni nakładają się na siebie...” – konstatuje historyk sztuki, Małgorzata Malinowska-Klimek. Większość zdjęć archiwalnych wykorzystanych do stworzenia albumu pochodzi z Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu. Materiał uzupełniły też zbiory: Hanny Dobieckiej,Józefa Górskiego,Stanisława Lisa, Andrzeja Kajcy, Janusza Maszczyka, rodziny pana Zbigniewa Krawczyka, Szkoły Podstawowej nr 9 im. M. Konopnickiej w Sosnowcu, Śląskiej Biblioteki Cyfrowej, Narodowego Archiwum Cyfrowego oraz Polony. Autorami zdjęć współczesnych są: Zdzisław Biernaś, Adam Bit, śp. Joanna Bratko-Lityńska, Ewa Chrapka, Jerzy Chrapka, Ireneusz Czechowicz, Jadwiga Grzyb, Urszula Iwan, Dawid Juszczyk, Joanna Kawoń, Michał Kusiak, Małgorzata Malinowska-Klimek, Zbigniew Nobis, Tadeusz Łazarz, Janusz Rasała, Wojciech Skórka, Waldemar Śledzikowski, Wiesława Stawarz, Aleksandra Wójcik, Zbigniew Zdzienicki. Michał Kusiak  

„Napój miłosny” gwarancją szczęścia, czyli premiera w Operze Śląskiej

dodane 13.12.2019
[Region] Opera Śląska zaprasza na ostatnią premierę roku, zarazem otwierającą repertuar karnawałowy 2020. Będzie nią „Napój miłosny” Gaetano Donizettiego, XIX-wieczna, dwuaktowa opera komiczna z librettem Felice Romaniego w reżyserii Karoliny Sofulak. Na bytomskiej scenie po raz pierwszy usłyszymy tę wspaniałą muzykę, w swoim czasie dedykowaną kobietom Mediolanu, w sobotę, 14 grudnia o godz. 18.00. Z wyboru tego tytułu cieszy się dyrektor Opery Śląskiej, Łukasz Goik. Jak powiedział, chciał wzbogacić poważny  na ogół repertuar o spektakl zabawny, wesoły, a jednak  niosący pewne przesłanie. Zarazem w doskonałej oprawie, na wysokim poziomie, który spodoba się i zadowoli melomanów. Jest to czwarta realizacja „Napoju…” w Bytomiu, ostatnią oklaskiwaliśmy 25 lat temu. Pochodzący z Bergamo Gaetano Donizetti (1797-1848), to wybitny, czołowy przedstawiciel włoskiego belcanta, autor kilkudziesięciu słynnych oper, będącymi zwierciadłami ówczesnych społeczeństw. Ze względu na formę,  piękno muzyki i ponadczasowość uczuć, „Napój miłosny” do dzisiaj jest jednym z najczęściej wystawianych tytułów. Jak przypominał Józef Kański, wielki znawca i wielbiciel operowy, „Napój miłosny" z roku 1832, z premierą w Mediolanie, jest pierwszym dziełem Donizettiego, które zdo­było europejską sławę. Spośród współczesnych oper komicznych wyróżnia się wielką subtelnością i nastrojowością, a romans Ne­morina z II aktu stał się jedną z najsłynniejszych arii. Powodzenie było błyskawiczne. Warszawa wystawiła tę operę w 1839, natomiast  rok wcześniej poznała ją publiczność we Lwowie. Tematem jest oczywiście miłość i to z początku nieszczęśliwa. Młody, ubogi Nemorino zakochany jest w pięk­nej, bogatej Adinie, która nie traktuje go poważnie. Adina czyta legendę o Tristanie i Izoldzie, których połączył napój miłosny i żałuje, że dziś już nikt go nie dostarcza. Nagle w okolicy pojawia się oddział wojskowych pod dowództwem sierżanta Belcore. Żołnierz śmiało zaleca się do Adiny, proponując jej małżeń­stwo, a ona spogląda na przystojnego sierżanta  przychylnie, co doprowadza Nemorina do rozpaczy. W tym samym czasie zjawia się w majątku bohaterki wędrowny znachor, Dulcamara. Nemorino prosi go o czarodziejski napój miłosny, by zdobyć wzajemność. Sprytny szarlatan za wysoką cenę sprzedaje łatwowiernemu młodzieńcowi jako niezawodny „eliksir miłości” butelkę zwykłego, ale mocnego wina bordeaux. Ten wypija duszkiem zawartość, po czym wpada w świetny humor, widzi  świat w różowych kolorach i nie zwraca uwagi na Adinę. Dziewczyna, której tak naprawdę Nemorino nie był obojętny, podejrzewa że  przestał ją kochać i chcąc mu zrobić na złość, przyjmuje oświadczyny  Belcore. Niestety, sierżant  otrzymał rozkaz wymarszu, jego ślub musi się odbyć natychmiast. Na to Dulcamara radzi Nemorinowi... wypić jeszcze jedną butelkę cudownego napoju. On jednak nie ma pieniędzy, udaje się więc do sierżanta Belcore, by zaciągnąć się do oddziału. Dowódca  przyjmuje  rekruta i wypłaca mu zaliczkę na żołd. Tymczasem Gianetta, przyjaciółka głównej bohaterki, rozgłasza, iż bogaty wuj Ne­morina umarł, zapisawszy mu w testamencie majątek. Chłopak staje się teraz pożądanym kandydatem na męża. Niestety, nie wiedząc jeszcze o swym nagłym bogactwie, przypisuje niespodziewane powodzenie cudownym właściwościom napoju, ale nie przestaje marzyć o ukochanej. Zaloty dziewcząt drażnią kapryśną Adinę i budzą zazdrość. Gdy dowiaduje się, że młodzieniec dla niej zaciągnął się do wojska, nie ukrywa uczucia i zrywa zaręczyny z Belcorem. Miłość wreszcie triumfuje. Na tej historii z happyendem doskonale także wychodzi Dulcamara, wszyscy chcą  jego pomocy, wierząc w potęgę miłosnej mikstury. Znakomici realizatorzy i wykonawcy – soliści, chór, balet, orkiestra - gwarantują publiczności świetną rozrywkę. Kierownictwo muzyczne objął dyrygent Franck Chastrusse Colombier. Reżyseria i opracowanie libretta: Karolina Sofulak, choreografia/ruch sceniczny: Monika Myśliwiec, scenografia/reżyseria świateł: Katarzyna Borkowska, kostiumy: Ilona Binarsch, kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda, kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik. Obsada: Adina – Adriana Ferfecka, Gabriela Gołaszewska, Nemorino – Andrzej Lampert, Tomasz Dziwisz, Adam Sobierajski, Belcore – Stanisław Kuflyuk, Kamil Zdebel, Doktor Dulcamara – Bogdan Kurowski, Adam Woźniak, Zbigniew Wunsch, Gianetta – Leokadia Duży, Marta Huptas, Anna Noworzyn-Sławińska, Asystentka dr Dulcamary – Michalina Drozdowska, Maja Liszczyk, Windziarz – Karol Pluszczewicz, Gabriel Ravenscroft.   Teresa Stokłosa  

Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych

dodane 10.12.2019
[Dąbrowa Górnicza] Dąbrowskie Kino KADR nie zwalnia tempa. Po gorącym przyjęciu przeglądu Klasyki Kina Czeskiego oraz serii Muzyka w Kadrze „Kino Jazz”, przyszła pora na kolejną festiwalową odsłonę. Tym razem w progach kina KADR zagości HumanDOC, czyli Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych. Wstęp wolny na podstawie darmowych wejściówek. Festiwal HumanDOC z pewnością jest znany stałym bywalcom. To wyselekcjonowane produkcje, pełne wyjątkowych opowieści, dramaturgii i kontrastów. W kinie KADR festiwal odbędzie się 12 i 19 grudnia. Nowością i dodatkową atrakcją będą debaty z udziałem zaproszonych gości, specjalistów. Na wszystkie wydarzenie obowiązują bezpłatne wejściówki, które można pobrać na www.palac.art.pl, www.bilety.palac.art.pl oraz w Kasie PKZ. Poniżej hanronogram wydarzeń. 12 grudnia 18:00 Kifaru, Kenia/Hong Kong/USA, 2015-2018, 80 min. 19:30 Ciepły wiatr z północy, Rosja, 2019, 60 min. 20:30 Debata w kinie: Relacja kultura-natura, czyli parę słów o problemach współczesnego świata. Gość: mgr Miłosz Markiewicz - historyk sztuki i kulturoznawca, doktorant w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych UŚ. 19 grudnia 17:00 Naszą Ojczyzną Jest Pamięć, Kanada/Wielka Brytania/Białoruś, 90 min. 18:45 Przeskoczyć mur, USA/Palestyna 2019, 87 min. 20:15 Debata w kinie: Człowiek w obliczu wojny i ideologii. Gość: dr Adam Pisarek – kulturoznawca, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze UŚ. 21:00 Mosul, Wielka Brytania 2017, 88 min. Oficjalna strona festiwalu: festival.humandoc.pl.

Kino w Bibliotece – Oskarowy Christopher Nolan

dodane 10.12.2019
[Sosnowiec] W środę 11 grudnia Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu serdecznie zaprasza wszystkich stałych bywalców Kina w Bibliotece oraz osoby, które dotąd nie miały okazji uczestniczyć w darmowych środowych seansach, na kolejny film w reżyserii jednego najwyżej cenionych twórców kina XXI wieku – Christophera Nolana. Zaprezentowany zostanie olśniewający wizualnie film fantastycznonaukowy nagrodzony Oscarem za najlepsze efekty specjalne. W rolach głównych wystąpili: Matthew McConaughey, Jessica Chastain, Anne Hathaway i Matt Damon.Wstęp wolny.   Gdy okazuje się, że czas ludzi na Ziemi dobiega końca, zespół odkrywców wyrusza na najważniejszą misję w dziejach świata. Badacze udają się poza granice naszej galaktyki, aby przekonać się, czy zagrożona wyginięciem rasa ludzka ma szansę przetrwać wśród gwiazd. Ich plan zakłada wykorzystanie odkrytego w okolicach Saturna tunelu czasoprzestrzennego umożliwiającego podróże międzygalaktyczne i znalezienie świata mogącego posłużyć ocalałym ludziom za nowy dom.   Christopher Nolan – brytyjski reżyser, scenarzysta i producent filmowy. Jeden z najbardziej dochodowych reżyserów w historii, a także jeden z najbardziej cenionych filmowców XXI wieku. Filmy Nolana zakorzenione są w filozoficznych, socjologicznych i etycznych koncepcjach, w badaniu ludzkiej moralności, związku przyczynowo-skutkowego, budowie czasu i trwałości pamięci oraz tożsamości osobistej. Jego prace charakteryzują: nielinearne opowieści, efekty specjalne powstające w scenografiach i dekoracjach budowanych na potrzeby filmów (a nie tylko cyfrowo, na ekranie komputera), podniosła muzyka (najczęściej tworzona przez Hansa Zimmera), scenariusze współtworzone z bratem reżysera – Jonathanem. Tytuły poszczególnych filmów nie są reklamowane w mediach ze względu na wymogi umowy licencyjnej. Wejście do Auli będzie możliwe na pół godziny przed seansem i kwadrans po jego rozpoczęciu. (s)

Szafa gra! – seanse filmowe z muzyką w tle

dodane 09.12.2019
[Sosnowiec] W poniedziałek 16 grudnia o godz. 18.00 Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu serdecznie zaprasza do Auli Zagłębiowskiej Mediateki przy ul. Kościelnej 11 na projekcję legendarnego, grunge’owego koncertu akustycznego, zarejestrowanego w Nowym Jorku i wydanego na płycie 25 lat temu. Koncertowi towarzyszyć będzie krótka prezentacja multimedialna na temat zespołu. Wstęp wolny. Prezentowany koncert był zorganizowany przez jedną z telewizyjnych stacji muzycznych, jako jeden z serii występów, w których popularni wykonawcy grali na instrumentach akustycznych. Koncert odbył się w listopadzie 1993 roku, a płyta została wydana 1 listopada 1994, ponad pół roku po samobójczej śmierci lidera grupy i rozpadzie zespołu. Jest to trzecia najlepiej sprzedająca się płyta kapeli. Jej sprzedaż na całym świecie wyniosła ok. 16 mln egzemplarzy. Koncert jest bardzo stonowany i spokojny, w odróżnieniu od standardowych koncertów grupy. Zarejestrowany został w studiu, gdzie wszyscy fani siedzieli na krzesłach ustawionych dookoła zespołu. Kapela grała głównie swoje spokojne utwory, a także covery piosenek The Vaselines, Davida Bowiego, Meat Puppets oraz Leadbelly. – Ten występ miał być katastrofą. Nie ćwiczyliśmy, ani nie grywaliśmy wcześniej na gitarach akustycznych. Zrobiliśmy kilka prób i były straszne. Wszyscy tak sądzili, nawet ludzie z telewizji. Ale potem usiedliśmy, kamery poszły i nagle coś zaskoczyło. Ten występ stał się jednym z najbardziej pamiętnych w naszej karierze tak skomentował wydarzenie perkusista grupy.   (s)

„Duch natury” i „Ślad” w Muzeum Śląskim

dodane 09.12.2019
[Region] Nowa wystawa czasowa w Muzeum Śląskim nosi tytuł „Duch natury i inne bajki”, a prezentuje prace pochodzące z kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING, która obchodzi właśnie jubileusz 20-lecia. Za kanwę ekspozycji posłużyła książka Jana Potockiego „Rękopis znaleziony w Saragossie”. Powstała na przełomie XVIII i XIX wieku powieść łotrzykowska stanowiła lustro, w którym przeglądało się ówczesne społeczeństwo, dostrzegając przerysowany obraz swej epoki. Potocki przydał powieści strukturę szkatułkową, w której fabuła przechodzi z jednej opowieści w drugą. W  oparciu o powieść, w 1965 roku powstał  światowej sławy, wspaniały film Wojciecha Hasa z muzyką Krzysztofa Pendereckiego i plejadą słynnych polskich aktorów. Kurator wystawy Marek Pokorný czyni podobnie, łącząc w oryginalną całość prace, które stanowią autonomiczne opowieści. Tematem, który niczym echo odzywa się w prezentowanych dziełach, jest natura. Stąd zaczerpnięty został tytuł wystawy, na której odnaleźć można także odniesienia do dziedzictwa filozofii przyrody, a także do trapiących nas obecnie problemów ekologicznych i klimatycznych. Ekspozycję można oglądać do 3 maja 2020 r. Natomiast „Ślad”, to niezwykła instalacja, czynna tylko do 15 grudnia, która  powstała z okazji 90-lecia Muzeum Śląskiego. Każdy obraz to tysiące pociągnięć pędzla, ale jak wygląda to pojedyncze? Czy jest ono charakterystyczne dla danego artysty, nurtu, okresu w historii sztuki? – Bazując na cyfrowych reprodukcjach dzieł pochodzących z muzealnych zbiorów, twórcy instalacji, Kacper Mutke i Michał Urbański z kolektywu Tajny projekt, postanowili wytworzyć pojedynczy, charakterystyczny dla obrazów ślad malarski – wyjaśnia Paweł Doś, rzecznik  muzeum. – Aby było to możliwe, zdigitalizowane obrazy podzielili na 180 tysięcy fragmentów, które wyselekcjonowali tak, aby jak najlepiej eksponowały fakturę farby. Następnie wykorzystali sieć neuronową, czyli algorytm sztucznej inteligencji, która po analizie cech śladów wytworzyła własne animowane ślady, niemalże identyczne z tymi pochodzącymi spod pędzla,  cyfrowe, a  mimo to oryginalne i niepowtarzalne – mówi. Dzięki temu udało się stworzyć animację, która została wyświetlona na przestrzennej strukturze śladu w skali makro. Kształt bryły, na której odbywa się projekcja, pochodzi z kilku wygenerowanych przez sieć śladów. Odbiorca może zapoznać się z wizualizacją parametrów przebiegu całego procesu i jego opisem oraz wejść w interakcję i wpłynąć na strukturę śladu, „rozmywając” ją ruchem palca. Praca „Ślad” powstała w ramach programu rezydencji artystycznych „Performatywny magazyn: Z perspektywy czasu”. Tegoroczna, trzecia edycja programu była związana z obchodami 90-lecia Muzeum Śląskiego, a jej celem było wyłonienie prac odnoszących się w sposób krytyczny do kolekcji muzeum, misji instytucji i jej miejsca we współczesnym społeczeństwie, a także próbujących określić przyszłość placówki kulturalnej, osadzonej w określonym miejscu i w określonej formie architektonicznej. Z nadesłanych zgłoszeń interdyscyplinarne jury wyróżniło multimedialny projekt kolektywu Tajny_projekt, w skład którego wchodzą Kacper Mutke i Michał Urbański. Powstałą w wyniku pracy młodych artystów niezwykłą instalację można zobaczyć w głównym gmachu Muzeum Śląskiego tylko do 15 grudnia.   (TS)    

XIX Gminny Festiwal Kolęd i Pastorałek w Łazach

dodane 06.12.2019

„Ożywić nieożywione” – wystawa lalek teatralnych

dodane 05.12.2019
[Dąbrowa Górnicza] Do 3 stycznia 2020 roku w Galerii Sztuki Pałacu Kultury Zagłębia będzie eksponowana ogólnodostępna wystawa lalek teatralnych „Ożywić nieożywione”, która przeniesie zwiedzających do krainy baśni i bajek. Wystawa została zorganizowana przy współpracy z Teatrem Dormana, czyli Teatrem Dzieci Zagłębia w Będzinie oraz Teatrem Lalki i Aktora „Ateneum” w Katowicach.Wstęp wolny. Lalki teatralne – mogą być z drewna, tkaniny, plastiku, a nawet papieru. Mogą mieć kształt ludzi lub zwierząt, a czasami stworzeń rodem z bajki. Większość z nich to nie tylko teatralne rekwizyty, ale również dzieła sztuki. Wystarczy przyłożyć do nich ludzką rękę, by ożyły i stały się prawdziwymi postaciami, zwłaszcza w wyobraźni dzieci.   Miłek Opiłek, Duszek Śmieciuszek, Amelka – to tylko niektóre znakomitości sceny teatru lalek, jakie odwiedziły dąbrowski pałac. Oprócz kukiełek wystawa składa się z rekwizytów scenicznych, projektów i archiwalnych plakatów teatralnych. Pośród eksponatów znajdują się również realizacje wielu znanych artystów wizualnych m.in. Rajmunda Strzeleckiego i Leokadii Sarafinowicz.   Dzięki opiece merytorycznej Patrycji Kundro i przygotowanym przez nią opisom, wystawa zyskuje również charakter edukacyjny. Ekspozycja jest wydarzeniem towarzyszącym Bajkowym Mikołajkom w PKZ i potrwa do 3 stycznia. To idealna propozycja na spędzenie wolnego czasu dla dzieci i dorosłych, którzy lubią używać swojej wyobraźni i nie stronią od lalkowych form teatralnych.   Więcej informacji na stronie www.palac.art.pl.   (s)   foto: Teatr Dormana
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl