Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Art Bibuła. Festiwal zinów, photobooków i małych wydawnictw

dodane 29.03.2019
[Region] Ponad dwudziestu artystów, osiem spotkań, dwa warsztaty i jedna debata, a do tego setki niezależnych publikacji, których nie zobaczymy w komercyjnym obiegu. Tak zapowiada się Art Bibuła, pierwszy na Śląsku festiwal zinów, photobooków i małych wydawnictw, który odbędzie się w katowickim Rondzie Sztuki w ostatni weekend marca. Podczas dwudniowych targów w Rondzie Sztuki będzie możliowość przyjrzenia się z bliska najnowszym wydawnictwom niekomercyjnym, a także poznania ich twórców. To jedyna okazja, aby nabyć niskonakładowe publikacje, broszury tworzone na domowym ksero czy książki artystyczne. Ziny bowiem wymykają się prostym klasyfikacjom. Mimo różnorodnej formy artystycznej, prezentowane w Rondzie Sztuki publikacje łączy jedna cecha wspólna – miłość do papieru. Dlatego pierwsza edycja festiwalu będzie doskonałą okazją do czułego spotkania z bibułą. Na Art Bibule mamy możliwość nie tylko zaopatrzyć się w małe i duże publikacje. W sobotę o godz. 17:00 grupa Paper Beats Rock zaprezentuje swoje najdroższe skarby, czyli prowadzoną od wielu lat biblioteczkę zinów, książek, gazet i innych druków ulotnych z całego świata. Niektóre bardzo znane, inne zaś niszowe, wydawane własnym sumptem, czasem w jednym egzemplarzu. Następnie spotkamy się z uformowaną na śląskim podwórku Grupą Brzuch. Ten żywiołowy kolektyw artystyczny tworzy damskie trio: Anna Kubik, Betina Bożek i Weronika Stencel. Dziewczyny opowiedzą o śląskich początkach twórczości, a także o swoich najnowszych projektach. Trzecie spotkanie pozostanie w temacie self-publishingu. O swoich doświadczeniach opowie łódzki kolektyw Distort Visual. Gwiazdą sobotniego spotkania będzie dr Łukasz Szulc, który specjalnie na festiwal przybędzie z Wielkiej Brytanii, gdzie obecnie jest wykładowcą na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Sheffield. Podczas spotkania opowie o queerowaniu zinów w okresie PRL-u, zatem w jaki sposób funkcjonowały drugie obiegi zakazanych wówczas treści. Niedzielne spotkania zaczyną już od godziny 12:00 spotkaniem się z redakcją kwartalnika „Zupełnie Inny Świat”, czasopisma wydawanego na zasadzie non-profit. Nieprzerwanie od ośmiu lat grupa pasjonatów dzieli się swoim alternatywnym i świeżym spojrzeniem na rzeczywistość, starając się udowodnić, że słowo ma ciągle znaczenie. Poznamy także Natalię Mikołajczuk, twórczynię Books’n’Stories™, w którym zajmuje się publikacjami powstałymi na styku opowieści, fotografii i obrazu. W centrum swojej twórczości stawia narracje fotograficzne, które pozwalają jej zajrzeć do różnorodnych światów i doświadczeń. Na festiwalu spotkamy się także z Konradem Trzeszczkowskim, który przywiezie ze sobą ponad trzydzieści publikacji zinowych, tworzących intrygujący zestaw różnych zbiorów, dokumentacji, znalezisk, badań i prób. O godz. 13:00 odbędzie się promocja książki „Tropicale”, autorstwa Łukasza Gniadka i Krystyny Jędrzejewskiej-Szmek. Publikacja wydana została przez Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego. „Tropicale” nawiązując do klasycznych albumów botanicznych, jednocześnie prowadzą subtelną grę z konwencją. Tytuł koresponduje z nazwą kolekcji rycin z przełomu XIX i XX w. przedstawiających zgromadzone przez księdza Władysława Michała Zaleskiego rośliny. Książka prezentuje niewielki wycinek liczącej ponad trzydzieści tysięcy rycin kolekcji Flore Tropicale, jednocześnie stając się pretekstem do spojrzenia w przeszłość na skomplikowane relacje między Europą i Orientem. Centralnym punktem drugiego dnia festiwalu będzie debata, rozpoczynająca się o godz. 13:30 w Rondzie Sztuki. Znakomici goście spróbują odpowiedzieć na pytanie o funkcję zinów współcześnie. Zastanowimy się wspólnie, jaki jest sens i znaczenie tworzenia publikacji własnym sumptem w nieoficjalnych obiegach. To będzie także okazja do rozmowy o funkcji książki jako obiektu artystycznego. W debacie udział wezmą: jeden z najlepszych polskich fotografów Michał Łuczak, a także Joanna Rzepka-Dziedzic – szefowa i kuratorka niezależnej instytucji kultury Galerii Szarej, Marcin Wysocki – projektant, kierownik działu wydawnictw w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, dr Daria Malicka – projektantka publikacji, esejów wizualnych, kolaży i foundfootage oraz Jakub Janik z gdańskiego Wydawnictwa Eksperymentalnego X-Press. Debatę poprowadzi Katarzyna Zolich oraz Katarzyna Ewa Legendź z Fundacji Paper Beats Rock. Festiwal Art. Bibuła powstaje dzięki katowicko-krakowskiej kooperatywie: Fundacji dla Filmu i Fotografii oraz Paper Beats Rock. Obie organizacje, chociaż działają na różnych obszarach, jednogłośnie deklarują przywiązanie do papieru, wierząc w jego nieprzemijającą wartość i siłę. Dzięki dofinansowaniu Fundacji PZU wszystkie wydarzenia festiwalu są bezpłatne dla uczestników.   (s)

Międzynarodowy konkurs wokalistyki w Operze Śląskiej

dodane 29.03.2019
[Region] „Aidą” Giuseppe Verdiego w reżyserii Laco Adamika i z gościnnym udziałem Małgorzaty Walewskiej w niedzielę, 31 marca o godz. 18.00 rozpocznie się uroczyście IV Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Operze Śląskiej. Będzie to edycja jubileuszowa – dziesiąta  ogólnopolska  i czwarta (od 2004 r.) o charakterze międzynarodowym, weźmie w niej udział 73. młodych śpiewaków. Tegoroczny Konkurs, organizowany tradycyjnie przez Operę Śląską w Bytomiu przy współpracy Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, odbędzie się w dniach 31 marca – 6 kwietnia podczas trzyetapowych przesłuchań, otwartych dla publiczności. Poświęcony pamięci Adama Didura, założyciela i pierwszego dyrektora bytomskiej sceny, promuje młodych (do 32 roku życia) profesjonalnych wokalistów różnych narodowości, dając zarówno szansę na ich karierę, jak i na szerokie upowszechnianie muzyki operowej. Wśród zwycięzców Konkursów znajduje się wielu dziś słynnych solistów występujących na scenach muzycznych w Polsce i na świecie. W trzecim, końcowym etapie znajdzie się 12. najlepszych wykonawców. Spośród nich  wyłonionych zostanie trójka finalistów, którzy otrzymają:  za I miejsce 64, 500 zł (15 tys. EUR), za II 43 tys. zł (10 tys. EUR) i za III lokatę 30,100 zł (7 tys. EUR). Zostaną także przyznane trzy wyróżnienia po 12,900 zł (3 tys. EUR), nagroda dla najlepszego akompaniatora – 4,300 zł (1 tys. EUR) oraz wiele pozaregulaminowych, fundowanych przez osoby i instytucje prywatne. Wręczenie nagród nastąpi podczas galowego koncertu laureatów – 7 kwietnia o godz. 18.00 w bytomskiej Operze Śląskiej, koncert zostanie powtórzony 9 kwietnia w Teatrze Śląskim w Katowicach. 73. wokalistów przesłuchiwać będzie jury w znakomitym składzie: prof. Izabela Kłosińska, Małgorzata Walewska, Andrzej Dobber, dr Michael Nemeth, Wiesław Ochman, prof. Feliks Widera i Wasyl Wowkun. Uczestnikom akompaniować będą: Grzegorz  Biegas, Larisa Czaban, Natalya Gaponenko, Mirella Malorny-Konopka i Olena Skrok. Orkiestrę poprowadzą dyrygenci: Tadeusz Kozłowski, Maciej Tomasiewicz i Franck  Chastrusse  Colombier. Transmisje z przesłuchań dostępne będą online na stronie www.adamdidur.com. IV Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu objął patronatem honorowym prezydent RP Andrzej Duda, w komitecie  honorowym zasiadają: wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński, wojewoda śląski Jarosław Wieczorek,  marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski, prezydent Bytomia Mariusz Wołosz oraz prezydent Katowic Marcin Krupa.   Teresa Stokłosa  

Nowa wystawa i chór społeczny w Muzeum Śląskim

dodane 28.03.2019
[Region] W Muzeum Śląskim od piątku, 29.bm., będzie można oglądać nową ekspozycję czasową. Tematem wystawy archeologicznej „Bliskie, lecz z dalekiego świata” jest mało znana historia udomowienia ssaków, a było to bez wątpienia jedno z najważniejszych wydarzeń w dziejach ludzkości. – Proces ten rozpoczął się około 40 tys. lat temu, kiedy człowiek podjął pierwsze próby oswojenia wilka, przodka dzisiejszego psa – wyjaśnia Paweł Doś, p.o. kierownik Działu Promocji. - Dzięki wystawie poznamy więc pochodzenie i dzieje zwierząt takich jak pies, kot, koń, owca, koza czy krowa. Dowiemy się, kiedy, gdzie i w jaki sposób nastąpiło udomowienie dzikich gatunków, a także poznamy drogi, jakimi, już jako zwierzęta hodowlane, dotarły do Europy oraz na teren dzisiejszej Polski – dodaje. Wystawa, której kuratorką jest dr Renata Abłamowicz, będzie prezentowana przez cztery miesiące, od 30.03-28.07. Na wernisaż katowickie Muzeum przy ul. T. Dobrowolskiego 1 zaprasza w piątek, 29 bm. o godz. 18.00. – Kolejną naszą inicjatywą jest powołanie chóru społecznego, do którego zapraszamy pasjonatów, profesjonalistów oraz amatorów, wszystkich niezależnie od wieku, wykonywanego zawodu czy doświadczenia muzycznego – mówi Paweł Doś. – Warunkiem podstawowym jest chęć dzielenia się pasją i muzyczną energią, a umiejętność czytania nut nie jest obowiązkowa – dodaje. Chóry społeczne istnieją przy wielu instytucjach i towarzyszą wydarzeniom, koncentrując zwykle swoją pracę przez kilka miesięcy wokół określonego tematu podczas przygotowań do występu. Pierwszym projektem chóru Muzeum Śląskiego będzie występ w ramach wrześniowego Biennale Industrii, podczas którego śpiewacy zadebiutują. Wśród repertuarowych źródeł nie zabraknie utworów inspirowanych przemysłem czy kulturą robotniczą. Próby Muzealnego Chóru Społecznego będą się odbywały w piątki w godz. 18.00 – 20.00, pod kierunkiem Krzysztofa Dudzika, edukatora muzycznego i dyrygenta z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu chórów, absolwenta Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Krzysztof Dudzik sięga w nauczaniu do metody relatywnej, wywodzącej się z koncepcji pedagogiki muzyki węgierskiego kompozytora Zoltána Kodálya. Współpracuje z węgierskim chórem improwizującym Csíkszerda, prowadząc wakacyjne warsztaty dyrygenckie. Przesłuchania rozpoczną się w piątek, 5 kwietnia w godzinach między 16.00 a 20.00. Zgłoszenia należy kierować do 3 kwietnia włącznie na adres: chor@muzeumslaskie.pl.   (TS)

Festiwal prawykonań polskiej muzyki najnowszej

dodane 28.03.2019
[Region] W ostatni weekend marca NOSPR zaprasza na wyjątkowe wydarzenie, Festiwal Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza. Po raz ósmy w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia przy placu W. Kilara odbędzie się biennale polskiej twórczości muzycznej. – To kolejna edycja wyjątkowo interesującego przedsięwzięcia, którego misją jest popularyzacja polskiej muzyki najnowszej – wyjaśnia Jowita Kokosza, kierownik Działu Promocji. – Cechujący się eksperymentalnością, odkrywczością i łamiący wszelkie konwencje festiwal wpisuje się w bogatą tradycję muzyczną Śląska, to tu tworzyli Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar oraz Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Andrzej Krzanowski – przypomina. W ramach tegorocznej edycji festiwalu, od piątku 29 marca do niedzieli 31 marca, podczas siedmiu koncertów, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów, aż po nestorów polskiej sceny kompozytorskiej, m.in. Joanny Wnuk-Nazarowej, Zbigniewa Bargielskiego, Ryszarda Gabrysia, Hanny Kulenty, Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Mikołaja Góreckiego. Program, przypominający „muzyczny kalejdoskop”, to niezwykła fuzja dzieł twórców różnych pokoleń, upodobań estetycznych, którzy wciąż na nowo definiują pojęcie awangardy. Obok organizatora, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej oraz soliści, m.in.: Linus Roth, Agata Zubel, Joanna Freszel, Dariusz Przybylski, Jadwiga Kotnowska, Maciej Frąckiewicz. Festiwalowi towarzyszyć będą instalacje muzyczne: „Gdzieniegdzie” Pawła Hendricha i Tomasza Strojeckiego oraz „mYear19” Michała Moca. Pełny program i godziny koncertów na stronie internetowej NOSPR. Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.   (TS)

Dołącz do sosnowieckiej filmowej ekipy

dodane 26.03.2019
[Sosnowiec] Kochasz oglądać filmy? Chcesz pracować na planie? Zostać aktorem lub aktorką? A może widzisz siebie w roli operatora kamery lub montażysty? Jeśli tak, to Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Sosnowcu szuka właśnie Ciebie!   W Sosnowcu ruszyła Akademia Filmowa dla Dzieci i Młodzieży oraz Dramaturgia dla Dzieci i Młodzieży. Prowadzącą koła jest Ena Kielska. Uznana już reżyserka i scenopisarka, laureatka wielu filmowych festiwali w Polsce i zagranicą, jest przekonana, że wśród młodych mieszkańców Sosnowca są prawdziwe talenty.   Kogo szuka reżyserka? – Szukam uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Wierzę, że jesteśmy w stanie od początku do końca stworzyć film, którym będziemy mogli się chwalić nie tylko w Sosnowcu. Na moich zajęciach nauczycie się, jak stworzyć profesjonalny scenariusz filmowy, poznacie tajniki budowania roli aktorskiej, pracy przed kamerą i za kamerą. Obiecuję świetną artystyczną przygodę - przekonuje Ena Kielska, reżyserka i nauczycielka OPP nr 1.   W programie przewidziane są m.in. następujące zajęcia: film w teorii i praktyce, analiza filmów,  pisanie scenariuszy,  animacja poklatkowa, realizacja i montaż własnych pomysłów, udział w konkursach filmowych, wycieczki do wytwórni filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych.   Szczegóły na filmowym zaproszeniu pod linkiem: https://vimeo.com/325243483/cac43eb579?fbclid=IwAR3saRpAu1D0c1INdU2Miy5 eEdBK_0GQJ9Pbhz6ezmIwkyjfzni3cCOoSs Zapisy przez stronę internetową: http://www.opp1.sosnowiec.ehost.pl/index.php/kolo-informatyczne/154-akademia-filmowa-dla-dzieci-i-mlodziezy (s)

Premiera komedii Moliera w Teatrze Zagłębia

dodane 26.03.2019
[Sosnowiec] 29 marca o godz. 19:00 w Teatrze Zagłębia odbędzie się premiera spektaklu „Tartuffe” – sztuki powszechnie znanej jako „Świętoszek”. Reżyseruje Rudolf Zioło. Kolejne pokazy zaplanowane są na 30 i 31 marca na godz. 18:00. „Tartuffe albo Szalbierz” to jedna z najgłośniejszych sztuk Moliera napisana w 1664 roku. Przez pięć lat była objęta zakazem wystawiania wydanym przez Ludwika XIV, zaś arcybiskup Paryża pod karą ekskomuniki zabraniał wiernym przedstawiania, oglądania, a nawet czytania tego utworu. Dramat Moliera to opowieść o Tartuffie jako symbolu politycznej siły, który wykorzystuje religię dla osiągnięcia własnych celów; Orgonie zaślepionym ideologią, doprowadzającym do ruiny rodzinę czy pani Pernelle, terroryzującej najbliższych swą naiwną wiarą. Pozostali członkowie rodziny: Elmira, Marianna, Damis i Kleant próbują przeciwstawić się obłudnemu Świętoszkowi i przywrócić zaburzony przez niego spokój w rodzinnym domu. Czy także dzisiaj utwór Moliera obudzi równie żywe reakcje jak niemal trzysta pięćdziesiąt lat temu? – pytają twórcy spektaklu. Za dramaturgię spektaklu odpowiada Daria Kubisiak, nad scenografią pracuje Andrzej Witkowski, nad muzyką Marcin Nenko, a za ruch sceniczny odpowiada Natalia Dinges.   W obsadzie spektaklu są: Agnieszka Bałaga-Okońska, Agnieszka Bieńkowska, Ryszarda Bielicka-Celińska, Ewa Kopczyńska, Michał Bałaga, Przemysław Kania, Grzegorz Kwas, Zbigniew Leraczyk, Wojciech Leśniak, Piotr Zawadzki, Grzegorz Dzwonek (statystowanie)   Rezerwacje biletów na spektakl przyjmuje Biuro Współpracy z  Widzami, tel. 32 266 11 27 / bow@teatrzaglebia.pl. Można je również zakupić online, bezpośrednio na stronie teatru.   (s)  
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl