Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Hrabia Jerzy Przeździecki gościem Czwartku Literackiego

dodane 22.03.2017
[Zawiercie] W najbiższy czwartek 23 marca o godz. 18.00 w zawierciańskim klubie Novum odbędzie się wyjątkowa uroczystość, swoją 90 rocznicę urodzin z gośćmi Czwartku Literackiego będzie obchodził wybitny Zagłębiak pochodzący z Sosnowca, poeta, prozaik, autor sztuk scenicznych, utworów dla młodzieży oraz scenarzysta filmowy, a także nauczyciel akademicki – hrabia Jerzy Przeździecki. Życie i twórczość jubilata przybliży gospodarz Literackich Czwartków – Bogdan Dworak. Jerzy Przeździecki zadebiutował w 1955 roku jako prozaik na łamach czasopisma „Nowa Kultura” oraz emisją radiową pierwszych rozdziałów swej powieści „Troje znad Czarnej Rzeki” uhonorowanej międzynarodową nagrodą literacką „Jeuness du Monde”. W latach 1965-1973 był wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie. W latach 1974-1975 był stypendystą w USA. Wydał następujące książki: „Jaguar” (1959), „Kres” (1962) – powieść stanowiąca ostre i dramatyczne nawiązanie do animozji polsko-sowieckich, „Ruchome kamyki” (1964) – nagrodzony w konkursie literackim zbiór opowiadań wydany również w Wielkiej Brytanii, „Troje znad Czarnej Rzeki” (1975, 1978, 1981, 2010), „Jasność nocy” (1976, 1979), „Znak życia” (1977), „Kot” (1978, 1984), „Zakręt” (1979), „Solistka” (1980, 1985, 2007), „Punkt odniesienia” (1982), „Egzekucja” (1983), „Lekcja gimnastyki” (1984), „Zapamiętanie” (1984), „Opowiadania niemoralne” (1993), „Szał zamysłów” (1994), „Nasz brat Kain” (1999, 2008), „Miłość i inne sierpniowe wstrząsy” (2001), „Rzeczy pospolite (2006).Spośród dwudziestu siedmiu sztuk teatralnych Jerzego Przeździeckiego wystawianych na wielu scenach krajowych i zagranicznych, najbardziej znane to: „Dzień oczyszczenia”, „Garść piasku”, „Ostatnie piętro”, „Wariat”, „Brylant”, „Rów”, „Werdykt”, „Wyż syberyjski” i „Masz ochotę na miłość?”.Jerzy Przeździecki jest także autorem dwunastu scenariuszy filmów fabularnych. Najbardziej znane i nagradzane to: „Wyrok”, „Wycinanki”, „Zapalniczka”, „Dzień oczyszczenia”, „Pejzaż z bohaterem”, „Zielone lata”, „Deep End”, „Na samym dnie” – współautorstwo z J. Skolimowskim, „Wypadek”, „Wszystko gra”.   Organizatorem marcowego Czwartku Literackiego tradycyjnie jest Fundacja Przyroda i Człowiek oraz Zakłady Produkcyjne B-D s.a. (s)

Wygraj Dużą Scenę Teatru Śląskiego na swój koncert!

dodane 22.03.2017
[Region] ZRÓB HAŁAS! to tytuł konkursu, jakiego jeszcze nie było. Teatr Śląski otwiera drzwi swojej najmłodszej sceny w Galerii Katowickiej dla artystycznych gości. – Po pilotażowym projekcie TU I TERAZ!, w którym oddaliśmy scenę zespołom teatralnym z różnych części Polski, pora na część muzyczną – mówi Aleksandra Czapla-Oslislo, rzeczniczka i kierowniczka literacka „Wyspiańskiego” – Nie ma dla nas znaczenia, czy gracie jazz, reggae czy macie kameralny chór. Prześlijcie do nas trzy utwory do posłuchania, a na podstawie tych materiałów wybierzemy zespoły, solistów, muzyków, którzy zaprezentują się przed specjalnym jury i publicznością na Scenie w Galerii przy ul. 3 Maja w maju br. Najlepsi wybrani podczas muzycznego maratonu będą mogli w nagrodę zagrać koncert na naszej Dużej Scenie. Zapraszamy twórców do wysyłania zgłoszeń. Forma muzyczna i gatunek dowolny – wyjaśnia rzeczniczka. Konkurs podzielono na trzy części. I etap, to zgłoszenia trzech utworów audio lub video przesłane drogą elektroniczną na adres j.korus@teatrslaski.art.pl do 31 marca br. W II etapie – w maju, wybrani artyści zaprezentują się na żywo na Scenie w Galerii przed publicznością i jury pod przewodnictwem Miuosha (po trzy utwory). Wielki finał nastąpi po wakacjach – wygrany zespół/muzyk w nagrodę ma możliwość zagrania koncertu na Dużej Scenie Teatru Śląskiego jesienią br. przed widownią na ponad 400 miejsc. Szanse ma każdy muzykujący, jurorzy czekają na zgłoszenia. Teresa Stokłosa

Vladimír Birgus i jego opowieści fotograficzne

dodane 21.03.2017
[Region] Vladimír Birgus tworzy opowieść o różnych rzeczywistościach, ale wydobywa z nich jedną ideę. Człowieka egzystującego w labiryntach społecznych struktur ujmuje w formy fotograficznych obrazów konstruowanych tonami szarości lub wyrażanych językiem barw. Tak w skrócie można określić twórczość jednego z najbardziej rozpoznawalnych czeskich fotografów, którego retrospektywę będziemy mogli oglądać w Muzeum Śląskim. Wernisaż wystawy pt. „Vladimir Birgus. Fotografia” w nowej siedzibie przy ul. T. Dobrowolskiego 1 zaplanowano na 24 marca o godz. 18.00. – Jest to pierwsza wystawa prac Vladimíra Birgusa w Katowicach – mówi Danuta Piękoś-Owczarek z Działu Promocji. – W Muzeum Śląskim wyeksponujemy blisko 80 dzieł artysty, będących przeglądem jego twórczości od początkowych projektów z lat 70. do najnowszych prac, a które do tej pory nie były pokazywane szerszej publiczności. Retrospektywny charakter wystawy pozwala na prześledzenie drogi artystycznej Birgusa, od zaangażowanej społecznie fotografii dokumentalnej po bardziej abstrakcyjne w formie „opowieści fotograficzne” – wyjaśnia. Vladimír Birgus wykształcenie zdobył na wiodących uczelniach artystycznych, w tym w słynnej kolebce talentów – FAMU w Pradze, gdzie później został wykładowcą. Tam ukształtowała się jego postawa artystyczna i sposób, w jaki postrzega świat i człowieka. Początkowo, w latach 70. i 80. XX wieku, uwieczniał w swoich kadrach społeczeństwo czechosłowackie nawiązując do formy eseju fotograficznego. Birgus w swoich opowieściach fotograficznych skupił się na portretowaniu ludzi uwikłanych w sytuacje niezależne od ich woli. W kolejnych latach konfrontował realia funkcjonowania różnych społeczności i środowisk w wielu miejscach na świecie. Tak powstał pierwszy cykl „East End”, zrealizowany w Londynie w 1974 r., który można określić jako traktat o kondycji współczesnego człowieka. W tym duchu powstawały kolejne prace w ramach konsekwentnie realizowanego projektu o wymownym tytule „Coś niewysłowionego” (Cosi nevyslovitelného – Something Unspeakable), w którym autor tworzy opowieść pisaną obrazem. Większość prac z tego okresu ma charakter dokumentalny, jednak formuła fotografii subiektywnej pozwoliła na ich kreatywną interpretację, wychodzącą poza ramy utrwalania pamięci o prawdzie czasów. Poszukiwania nowych środków wyrazu skłoniły artystę do podążania w stronę form bardziej abstrakcyjnych. Z upływem czasu barwa w jego twórczości zaczęła odgrywać coraz ważniejszą rolę, stając się dominantą w wielu pracach. Wybijająca się malarskość jego fotografii stanowi dopełnienie przyświecającej Birgusowi humanistycznej refleksji. Artysta poszukuje bohaterów „globalnego teatru”, gdzie przenikają się i przemieszczają różne idee. Scenerię  dla tych rozważań stanowią centra wielkich miast, ich przedmieścia i krajobraz wokół. – Vladimír Birgus w swoich wypowiedziach wielokrotnie podkreśla ogromną sympatię do Polski, od lat 70. regularnie odwiedza nasz kraj przy okazji swoich wykładów oraz licznych projektów organizowanych wspólnie z polskimi szkołami artystycznymi – opowiada Danuta Piękoś. – Ma częsty kontakt z naszymi studentami, którzy coraz liczniej kształcą się w najlepszej czeskiej szkole fotografii, którą jest Instytut Twórczej Fotografii w Opawie, gdzie artysta jest wykładowcą – dodaje. Ekspozycja tych niezwykłych fotografii, której kuratorem jest Danuta Kowalik- Dura, będzie czynna do 3 września. Teresa Stokłosa  

Poezja Grażyny Janoty w klubie „Pod Sową”

dodane 20.03.2017
[Będzin] W Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej w Będzinie 17 marca odbyło się spotkanie autorskie z Grażyną Janotą. Pochodząca z Mysłowic poetka zadebiutowała w 1987 roku w Programie Trzecim Polskiego Radia Katowice. Jest laureatką licznych konkursów poetyckich,w tym Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Wł. Stefana Sebyły, organizowanego przez będzińską bibliotekę przy wsparciu Urzędu Miejskiego w Będzinie, Instytutu Mikołowskiego im. Rafała Wojaczka w Mikołowie oraz Towarzystwa Historycznego im. Szembeków w Warszawie. Obecnie jej wierszy można posłuchać na antenie Radia Katowice, a sama poetka była kilkukrotnym gościem audycji „Artystyczne spotkania” na antenie tego radia.   Goście, którzy przybyli w piątkowe popołudnie do bibliotecznego klubu „Pod Sową” mieli szansę zapoznać się utworami Grażyny Janoty z jej debiutanckiego tomiku „Stany skupienia”, docenionego m.in. przez Macieja Szczawińskiego, publicystę kulturalnego, krytyka literackiego oraz pisarza, pracującego w Polskim Radiu Katowice. Jest on również autorem wprowadzenia do tomiku. Wiersze zawarte w „Stanach skupienia” można podzielić na dwie kategorie: pierwsza, zawarta w części „Stany wrażliwości” ma charakter interwencyjny; dotyczy obserwowanej przez autorkę codzienności, często niełatwej. Wiersze z drugiej części tomiku „Ogród. Ogródeczek” są związane z ukochanym ogródkiem poetki, jednak daleko im od przedstawień naiwnej sielanki. Samo spotkanie nie ograniczyło się tylko do odczytu – poetka chętnie odpowiadała na pytania publiczności, dotyczących kwestii takich jak tajniki pracy literata czy wpływ rodzinnego miasta na jej twórczość. Zgromadzeni goście mieli również szansę nabyć tomik z dedykacją i autografem autorki.   Daria Swędzioł Foto: Beata Wardęga  

Dotknij Teatru Zagłębia

dodane 17.03.2017
[Sosnowiec] W piątek, 31 marca, Teatr Zagłębia zaprasza na spektakl i warsztaty w ramach ogólnopolskiej akcji Dotknij Teatru, organizowanej co roku z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Wieczór rozpocznie się o godz. 19:00 od spektaklu „Kariera Romualda S.” J. Czaplińskiego w reżyserii Piotra Ratajczaka.   Spektakl jest teatralnym political-fiction, opowieścią o różnych sposobach uprawiania polityki i jej zmieniających się modelach. O tym, kto głosuje i na kogo. To kilka zdarzeń z państwa na P., które dość dobrze znamy. Ten spektakl został objęty jubileuszową promocją – bilety można zakupić w cenie 25 zł.   O godz. 21:00 rozpoczną się atrakcje dodatkowe: zwiedzanie teatru oraz warsztaty z autoprezentacji i przemówień publicznych. Wraz z aktorem, Michałem Bałagą, będzie można zobaczyć wszystkie niedostępne na co dzień dla widzów zakamarki teatru: zaplecze sceny, stanowisko suflera i inspicjenta, aktorskie garderoby, fryzjernię. Natomiast podczas warsztatów z autoprezentacji będzie można spróbować swoich sił jako prezenter, spiker albo zagorzały polityk.   – Zdarza się, że musimy wypowiedzieć się przed gronem słuchaczy, a nie każdy wie, jak się wtedy zachować. Zapraszam wszystkich, którzy chcieliby sprawdzić się w niecodziennej sytuacji i rozwinąć swoje zdolności oratorskie – zachęca Przemysław Kania, aktor Teatru Zagłębia, który poprowadzi zajęcia.   Międzynarodowy Dzień Teatru to święto ustanowione z inicjatywy Międzynarodowego Instytutu Teatralnego w 1961 r. dla upamiętnienia otwarcia w Paryżu (27 marca 1957 r.) Teatru Narodów – festiwalu, na którym spotkały się zespoły z obu stron „żelaznej kurtyny”. Tradycyjnie co roku w Międzynarodowy Dzień Teatru wygłaszane jest orędzie przygotowane przez wybitną osobistość świata teatru oraz od kilku lat w Polsce – akcja Dotknij Teatru.   (s) Foto: Maciej Stobierski

Wystawa „Czas nadmiaru”

dodane 16.03.2017
[Sosnowiec] Wystawę prac Michała Minora Czas nadmiaru.Obrazy z lat 2015-2017 otwiera 17 marca w piątek o godz. 18.00 Sosnowieckie Centrum Sztuki - Zamek Sielecki. Na wernisaż wstęp wolny. Wystawa, której kuratorem jest Małgorzata Malinowska-Klimek, potrwa do 7 maja.   Michał Minor prowadzi obecnie zajęcia w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach w Katedrze Malarstwa na stanowisku profesora nadzwyczajnego. W latach 2000–2016 uczestniczył w ponad 160 wystawach zbiorowych, m.in. w Niemczech, Boliwii, Finlandii, Szwecji, Iranie, Japonii, Chinach, Bułgarii, USA, Hong Kongu. Autor 15 wystaw indywidualnych (GCK Katowice, Desi Berlin, BWA Rzeszów, Domoteka Warszawa, Galeria 2 Światy Kraków, Muzeum Miejskie w Zabrzu, Galeria Ateneum w Katowicach, Miejska Galeria Sztuki MM). Laureat licznych nagród i wyróżnień (m.in. Stypendium Ministra Kultury i Sztuki, Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego, Nagroda Jury na 22 FPMW w Szczecinie, Brązowy Medal na Triennale Plakatu w Toyamie). Uprawia głównie malarstwo, rysunek i grafikę warsztatową. Projektuje plakaty. Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych i kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.   „Funkcjonujemy w określonej wielowariantowo i wielowymiarowo czasoprzestrzeni, w której nadmiar wszystkiego, w zależności od szerokości geograficznej, może w sposób bardziej lub mniej spolaryzowany określać kondycję społeczeństw. Nadmiar swymi na trwale od lat zakotwiczonymi mechanizmami broni się skutecznie przed spadkiem z pierwszej ligi czynników determinujących ludzkie wartości. Jego zakres rozprzestrzeniania się i infekowania sobą kolejnych przestrzeni ludzkiej obecności i działalności rozciąga się jak guma do żucia. Porównanie to określa tę zarazę jako z jednej strony zjawisko nietrwałe, bo dmuchany z gumy balon w końcu pęknie, a wyrzuty polimer wreszcie straci smak. Z drugiej zaś strony bardzo łatwo sięgnąć po kolejną gumę i dmuchać od nowa nieokreśloną ilość baloników – do woli. Rozmiar tego zjawiska może przybrać zatem charakter epidemii. Szczęśliwie dla nas, bo jeśli konsumpcji nie podlega guma rozpuszczalna tylko listek czy drażetka wyprodukowana w wyniku skomplikowanej obróbki ropy naftowej, to wypluta guma pozostawi po sobie ślad w przyrodzie tylko przez pięć lat. Tyle samo co papierosowy pet. Niedużo w porównaniu z czasem rozkładu karoserii samochodu, prawie jak pstryk i już nie ma.   Najtrudniejsze są oczywiście do rozwikłania sprawy z pozoru błahe, których skomplikowana istota może być na pierwszy rzut oka wręcz niezauważalna. W najnowszych obrazach, które namalowałem w przeciągu dwóch ostatnich lat, przyglądam się tym aspektom nadmiaru, które nie są oczywiste jako kwintesencja zjawiska, w którym przyszło nam funkcjonować na co dzień. W niemalże każdym momencie dnia powszedniego zachodzi konieczność podejmowania różnych wyborów. Dokonujemy ich jako ludzie odgrywający w swoim życiu różne role. Stoimy często w obliczu doświadczania rzeczywistości, która wymaga od nas odpowiedzi na zbyt wiele pytań, dlatego często w sposób bardziej lub mniej świadomy rezygnujemy z tych odpowiedzi, bo albo ich nie znamy, albo nie chcemy na niektóre pytania odpowiadać. Ciągłe testy i aktualizacje pewnego rodzaju spekulacji systemu prowadzą do sytuacji, w której można wypaść z obiegu i przestać nadążać za zmianami. Te obrazy są próbą spojrzenia na nadmiar przez pryzmat niszowych sytuacji, miejsc, zachowań i zjawisk, w których może się on pojawiać, a często traktowany jest jako coś zupełnie naturalnego, pozbawionego definicji, której w swej istocie nadmiar podlega” - tak swojej wystawie pisze Michał Minor.   24 kwietnia w poniedziałek o godz. 18.00 Sosnowieckie Centrum Sztuki - Zamek Sielecki zaprasza ponadto spotkanie, podczas którego odbędzie się premiera obrazu namalowanego w czasie ekspozycji w Galerii Extravagance oraz promocja katalogu towarzyszącego wystawie Czas nadmiaru.Obrazy z lat 2015-2017.   (s)

Promocja z okazji jubileuszu Teatru Zagłębia

dodane 16.03.2017

Weekend Kultury Irlandzkiej 2017 – Peadar de Burca

dodane 16.03.2017
[Sosnowiec] Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu serdecznie zaprasza na spotkanie autorskie z Peadarem de Burca – pochodzącym z Irlandii komediantem, scenarzystą, pisarzem, autorem książki „Uporczywie pogodne myśli”, entuzjastą kultury polskiej. Spotkanie zorganizowane w ramach sosnowieckiego Weekendu Kultury Irlandzkiej odbędzie się w piątek 17 marca o godz. 18.00 w Filii nr 15 – Mec, przy ul. Kisielewskiego 9A. Rozmowę poprowadzi Magdalena Boczkowska. Tłumaczenie: Joanna Kublik. Wstęp wolny. Uczestnicy spotkania będą mieli możliwość zakupienia książki autora w promocyjnej cenie 21 zł. Peadar de Burca – Irlandczyk, mieszkający w Polsce. Entuzjasta polskiej kultury, mistrz stand up’u, prowokator, komediant, pisarz i scenarzysta. Autor książki „Uporczywie pogodne myśli”. Zyskał sławę przede wszystkim jako twórca teatralny, pisał m.in. scenariusze własnych przedstawień i stand up’u, które pokazywał szerokiej publiczności w Irlandii. Przez pewien czas zajmował się adaptowaniem na deski teatru scenariuszy Quentina Tarantino („Wściekłe psy”, „Pulp Fiction”, „Prawdziwy romans”). De Burca zrealizował w Galway także dwie sztuki Szekspira („Makbeta” i „Hamleta”). Od kilku lat jest felietonistą katowickiej „Gazety Wyborczej” – „Kocham Śląsk jak Irlandię”, współpracuje również z magazynem „Elle”. O Polsce wyraża się zawsze pozytywnie i z podziwem, mimo że jego spostrzeżenia są często ironiczne i pełne niedowierzania. W Polsce dał się poznać również dzięki przedstawieniu „Kiedy mężczyzna oszukuje”, które było wystawiane m.in. w katowickim Teatrze Korez. Więcej o Weekendzie Kultury Irlandzkiej na https://www.facebook.com/WeekendKulturyIrlandzkiej/.   (s)

Premiera „Mocy przeznaczenia”, czyli Verdi po raz 25

dodane 16.03.2017
[Region] Opera Śląska w Bytomiu zaprasza na najnowszą premierę wspaniałego dzieła Giuseppe Verdiego „Moc przeznaczenia”. Premierowy spektakl odbędzie się już tę w sobotę, 18 marca o godz. 18.00, kolejne przedstawienia można podziwiać 19, 25, 26, 28 marca i 17 kwietnia br. Reżyserem i scenografem jest Tomasz Konina, znakomity twórca, autor wielu inscenizacji operowych bardzo wysoko ocenianych przez publiczność i krytyków. Opery Verdiego cieszą się na bytomskiej scenie szczególną popularnością, bo tradycja verdiowska sięga tu najdawniejszych lat, od m.in. historycznej inscenizacji „Traviaty” z 1946 roku, przez legendarne „Nabucco” (1983), po słynną „Aidę” (2003) czy „Don Carlosa”, nagrodzonego Złotą Maską w kategorii „Spektakl roku 2011”.   – Teraz na afisz trafiła „Moc przeznaczenia”, 25. premierowa realizacja dzieła Verdiego w Operze Śląskiej, drugi raz po 56 latach od pierwszego wystawienia – wyjawił dyrektor Łukasz Goik podczas konferencji prasowej. – Jest to wydarzenie rangi szczególnej, bowiem nasza Opera, obecnie jako jedyna w Polsce, dołączy do grona najciekawszych scen operowych świata mających ten tytuł w swoim repertuarze. Poprzednia inscenizacja tego spektaklu w Bytomiu miała miejsce w roku 1961 w reżyserii Zbigniewa Zbrojewskiego – dodał.   „Moc przeznaczenia” Giuseppe Verdiego, jedna z najdoskonalszych partytur uwielbianego przez publiczność na całym świecie włoskiego kompozytora, to czteroaktowa opera o wartościach ponadczasowych – miłości, wojnie, przyjaźni, wierze w Boga, ale i o niszczącej życie zemście. Akcja dzieje się w Hiszpanii XVIII wieku i opowiada historię pary młodych zakochanych, Leonory i Alvaro, niestety z różnych klas społecznych. Bogaty markiz, ojciec dziewczyny, sprzeciwia się ich narzeczeństwu i w wyniku nieszczęśliwego wypadku zostaje zastrzelony przez Alvaro. Młodzi rozstają się, lecz brat Leonory, Carlos, owładnięty żądzą zemsty, nieustannie szuka domniemanego zabójcy…   W tym muzycznym arcydziele jest wszystko, co najlepsze w cenionym przez widzów gatunku, jakim jest opera: wzruszenie i śmiech, widowiskowość i intymność. Od tragicznych scen po komiczne rodem z opery buffo. Verdi napisał „Moc przeznaczenia” w 1862 r. dla Carskiego Teatru Operowego w Petersburgu wg libretta Francesca Marii Piave, zainspirowany hiszpańskim dramatem „Don Alvaro” pióra księcia Angela de Saavedry. Premiera zakończyła się sporym sukcesem, a kompozytor otrzymał od cara order św. Stanisława. Jednak w wyniku pewnych nieprzychylnych okoliczności i nagonki w prasie, Verdi przygotował po kilku latach nową wersję opery, która została wystawiona w 1869 r. w mediolańskiej La Scali i z biegiem czasu zdobyła sobie zasłużone powodzenie, by po dziś dzień być zaliczaną do kanonu największych, choć rzadko wystawianych  arcydzieł włoskiej muzyki.   Jak z monumentalnością spektaklu na najmniejszej operowej scenie Europy poradził sobie reżyser Tomasz Konina? – To było ogromne wyzwanie, zwłaszcza przy wielkich scenach zbiorowych i oszczędnej, z konieczności, scenografii – powiedział. – Ale było to także moje przeznaczenie, bo od dawna chciałem zrealizować „Moc przeznaczenia”, pokazać emocje jak miłość, nienawiść, niepokoje bohaterów, które zawsze są aktualne niezależnie od epoki, w jakiej dzieje się akcja opery. Dlatego przenieśliśmy ją do niespokojnych czasów współczesnych, starając się uprościć język, a różnice społeczne i kontrasty między bohaterami podkreślać dekoracjami i stylizowanymi kostiumami.   Przed nami wielkie widowisko operowe w oryginalnej wersji językowej, z kostiumami Joanny Jaśko-Sroki i choreografią Moniki Myśliwiec. Jest to także pierwsza premiera nowej dyrekcji Opery Śląskiej, z udziałem całego znakomitego zespołu, czyli solistów, chóru, baletu i orkiestry pod batutą młodego, niezwykle zdolnego dyrygenta Jakuba Kontza i w reżyserii Tomasza Koniny, którego podziwiała publiczność Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Krakowskiej czy Teatru Wielkiego w Poznaniu. Jak będzie w Bytomiu, przekonamy się w sobotę. Teresa Stokłosa  

Seniorów radość pisania

dodane 16.03.2017
[Będzin] 15 marca w Sali Teatralnej Ośrodka Kultury w Będzinie odbył się finał Konkursu Poezji Studenckiej „Radość Życia”. Konkurs skierowany był głównie do seniorów – studentów Będzińskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, a honorowym patronatem objął go prezydent Będzina Łukasz Komoniewski.   Na konkurs wpłynęło dziesięć zestawów wierszy, zarówno debiutantów, jak i już doświadczonych autorów. Mimo tremy i lekkiego zdenerwowania na przedstawienie swoich poezji zdecydowali się: Renata Korzeniecka, Elżbieta Krutow, Ilona Chwastek, Krystyna Kozakowska, Elżbieta Kuś, Wiesława Kociemba, Henryka Kuczkowska, Wanda Kusztyb, Maria Gwóźdź oraz Adam Samborski.   Jury w składzie: Wiktoria Stępień – reżyserka i instruktorka teatralna BUTW, Andrzej Noga – bibliotekarz Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Będzinie oraz dr Magdalena Boczkowska – krytyk literacki, adiunkt w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu, przyznało trzy równorzędne nagrody, które otrzymali: Elżbieta Krutow, Ilona Chwastek i Elżbieta Kuś. Dodatkowo dr Boczkowska przyznała specjalne wyróżnienie dla Renaty Korzenieckiej za swoisty poemat miłosny, czyli „Odezwę do nauczyciela języka angielskiego”. Jury zgodnie przyznało, że poziom prac był bardzo wyrównany i trudno było wybrać tylko trzy osoby, każdy z uczestników zasłużył bowiem na wielkie brawa i słowa uznania. Koordynatorka BUTW Magdalena Szulc zapewnia, że w przyszłym roku z pewnością odbędzie się druga edycja konkursu, ponieważ seniorzy-studenci coraz chętniej sięgają po pióro, dając tym samym ujście swej niezwykłej pasji i ekspresji. Spotkanie z poezją seniorów uświetnił występ Anny Bochenek-Sitko, której towarzyszyła córeczka Natalia i akompaniament Wojciecha Grzybka. Poniżej nagrodzone wiersze.     *** Sławię piękno człowieczej twarzy I zieleni która jest święta Sławię wody rozlane szeroko I na ziemi wszystkie zwierzęta   Czuły dotyk przyjaznej dłoni Taniec ogniska na palenisku I Czas który jedną ręką podając Drugą zaraz odbiera to wszystko (Elżbieta Kuś)   „Gwiazdy” Cicho zza opłotków jak cień ptaka Noc rozwinęła swe czarne skrzydła Już pięknieją Już się stroją gwiazdy młode stają paradnie w kręgu światła brokatowych sukien blade od wzruszeń wychylają się i z namiętnością otwierają swe ramiona tęskne i delikatne by dotknąć zimnej tafli jeziora i ciepłym tchnieniem ogrzać płatki lilii wodnych i w czar poezji je zamienić (Elżbieta Krutow)   „Szczęście” Szczęście ma wymiar wieloraki jest w ptaków śpiewie i uśmiechu w dziecka kwileniu, uścisku dłoni w łzie co pod powieką drga.   Gonimy za nim i złorzeczymy, że nas omija, że innym sprzyja a nie widzimy gdy cicho stanie i rękę poda gdy ciężko jest.   Wystarczy jednak uśmiech za uśmiech i dobre słowo na widok łez a w duszy słodycz jakaś nastaje i tęcza, chociaż dzień chmurny jest.   Szczęście to ducha stan nie kieszeni cieszmy się życiem, bo ono raz trosk, niepowodzeń nigdy nie braknie cieszmy się dobrem, niechaj w nas trwa. (Ilona Chwastek)  
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl