Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Już kupisz bilety na pierwszy polski musical o życiu Karola Wojtyły

dodane 15.02.2016
[Region] Ruszyła sprzedaż biletów na przyszłoroczną premierę spektaklu „Karol” – pierwszego polskiego musicalu historycznego, poświęconego życiu i dziełu Św. Jana Pawła II. 25 lutego 2017 roku w krakowskiej TAURON Arenie publiczność obejrzy wielkie widowisko taneczne, aktorskie i wokalne, stworzone na podstawie biografii Jana Pawła II. W obsadzie musicalu m.in. Anna Wyszkoni oraz Piotr i Wojciech Cugowscy w roli przyjaciół Karola Wojtyły, a także Agata Nizińska w roli matki przyszłego Papieża. Muzykę do spektaklu napisał Filip Siejka, autor przebojów takich artystów jak Patrycja Markowska, Natalia Kukulska, Michał Bajor, Zbigniew Wodecki czy zespołów Perfect i Feel. Bilety od 73 zł są już dostępne na www.musical-karol.pl oraz na www.eventim.pl.   „Karol” to spektakl, jakiego w naszym kraju dotąd nie było. Pierwszy polski musical popowo-rockowy, poświęcony życiu Jana Pawła II, skupi na scenie gwiazdy muzyki oraz artystów najlepszych scen teatralnych i musicalowych Warszawy, Małopolski i Śląska. – Łącząc znakomitą muzykę, taniec, multimedialną scenografię i grę świateł, przedstawimy życie Karola Wojtyły od czasów jego dzieciństwa do śmierci 2 kwietnia 2005 roku. Fabuła musicalu skonstruowana została w taki sposób, by przez pryzmat biografii Karola Wojtyły pokazać ważne i ciekawe wydarzenia czy zjawiska z historii XX wieku: kolorowe i wesołe dwudziestolecie międzywojenne, tragedię II wojny światowej, zryw „Solidarności” czy upadek komunizmu – wylicza Michał Kaczmarczyk, autor scenariusza musicalu „Karol”. – Nasza opowieść o Papieżu będzie pełna zabawnych anegdot, ciepła, a momentami dramatyczna. Na musicalowej scenie przedstawimy postać człowieka pełnego pogody ducha, poczucia humoru, twórczej pasji i miłości do ludzi, który z takich wartości uczynił znak rozpoznawczy Kościoła XX wieku, zmieniając nie tylko oblicze Watykanu, ale także Polski i Europy. Publiczności nie zabraknie okazji do śmiechu, ale i do łez czy wzruszeń – zapowiada Michał Kaczmarczyk.   Dla wszystkich zaskakująca będzie osoba odtwórcy roli Jana Pawła II. W postać Papieża-Polaka wcieli się znakomity polski aktor śpiewający, którego nazwisko twórcy musicalu póki co trzymają w tajemnicy. – Odtwórcę roli tytułowej przedstawimy 26 kwietnia 2016 roku, w przededniu rocznicy kanonizacji Jana Pawła II, na specjalnej konferencji w Centrum Prasowym PAP. Konferencja ta zainauguruje kalendarz wydarzeń artystycznych towarzyszących premierze musicalu „Karol”. W jej trakcie zaprezentujemy również kilka piosenek z widowiska. Jedną z nich zaśpiewa live właśnie odtwórca roli Jana Pawła II – informuje Przemysław Ruta, producent wykonawczy musicalu „Karol”.   Blisko 40 wokalistów, aktorów i tancerzy. 60 statystów. 3 tiry dekoracji, oświetlenia, konstrukcji scenicznych i multimedialnych. „Żywy” zespół muzyczny, w tym rockowe gitary, nostalgiczne skrzypce, klasyczny fortepian i dynamiczna perkusja. 9 tysięcy widzów w największej hali widowiskowej w Polsce. Blisko 200 osób pracujących przy produkcji i realizacji spektaklu. Te liczby najlepiej świadczą o rozmachu, z jakim przygotowywana jest premiera widowiska „Karol”. – Przez ponad 2 godziny aktorzy, wokaliści i tancerze snuć będą niezwykłą opowieść o życiu Jana Pawła II, podaną widzom w koncepcji współczesnego, koncertowego show. Oprawę świetlną musicalu zapewnią realizatorzy, którzy pracowali dotąd m.in. przy koncertach takich zespołów jak Feel, Enej, Pectus, Gregorian czy Golec Uorkiestra. Z kolei projekcje multimedialne wykona zespół specjalizujący się w wielkich pokazach świetlnych, takich jak mapping 3D. Zaproponujemy widzom spektakl o zróżnicowanym poziomie emocji i wrażeń. Zapewnimy momenty spokojne, nostalgiczne i refleksyjne, ale nie będzie również brakowało efektów specjalnych, jakie otrzymujemy na koncertach wielkich gwiazd pop i rock – mówi Michał Kaczmarczyk.   Organizatorzy zapewniają, że dla publiczności musicalu mają w zanadrzu wiele niespodzianek, których szczegóły zdradzać będą, im bliżej premiery. – W obsadzie spektaklu znajdzie się jeszcze kilka „gorących” nazwisk, o których póki co nie mówimy. Szykujemy coś dla fanów rocka, ale i poezji śpiewanej czy piosenki aktorskiej. A wszystko po to, by z przesłaniem Jana Pawła II i lekcją wielkiej polskiej historii dotrzeć do jak najszerszej grupy widzów – stwierdza Przemysław Ruta. Nad musicalem „KAROL” patronat objął Metropolita Krakowski, Ks. Kardynał Stanisław Dziwisz.   Musical „KAROL”   TAURON Arena Kraków   25 lutego 2017 r., godz. 18:00   W obsadzie m.in.: Anna Wyszkoni, Piotr Cugowski, Wojciech Cugowski, Agata Nizińska   Muzyka: Filip Siejka   Libretto i teksty piosenek: Michał Kaczmarczyk   Reżyseria: Krzysztof Korwin-Piotrowski   Choreografia: Anna Siwczyk   Szczegółowe informacje na www.musical-karol.pl     (s)      

Cykliści w Podziemiach Będzińskich

dodane 15.02.2016
[Będzin] Muzeum Zagłębia zaprasza do Podziemi Będzińskich na nową wystawę pt. „Cykliści: sympatycy, pasjonaci, mistrzowie”. Wystawa opowiada o tym, jak rower z ekskluzywnego wynalazku stał się nierozerwalną częścią miejskiego i wiejskiego krajobrazu. Pochodzi ona z Domu Spotkań z Historią w Warszawie i będzie eksponowana do 31 marca br. Na ponad dwudziestu wielkoformatowych planszach eksponowanych jest kilkadziesiąt reprodukowanych zdjęć pochodzących z okresu od drugiej połowy XIX wieku po rok 1989, wraz z rysunkami oraz opisami zaczerpniętymi z czasopism tematycznych, m.in. „Cyklista”, „Przegląd Sportowy” i okolicznościowych broszur. Istotą ekspozycji jest pokazanie historii sportu rowerowego z różnych perspektyw, zmieniających się na przestrzeni prawie stu lat kształtów i ról oraz zastosowań roweru. To z jednej strony prezentacja różnorakich odmian i „mutacji” tego urządzenia – od zabawnego bicykla czy welocypeda, poprzez wersje towarzyskie, a także bezprecedensowe: rower-samolot, trycykl (rower-drukarnia uliczna). Z drugiej strony celem wystawy jest pokazanie sylwetek jego użytkowników, m.in. mistrzów takich jak Feliks Więcek, zwycięzca Pierwszego Wyścigu Dookoła Polski, czy Feliks Rawski, Mistrz Jazdy Królestwa Polskiego, a także popularnych miejsc do uprawiania tego sportu. Wynalazki rowerowe, historie mistrzów i miłośników kolarstwa, najważniejsze wyścigi, wycieczki krajoznawcze i dalekie podróże to tylko niektóre z tematów prezentowanych fotografii. Opowieść uzupełniają teksty źródłowe z epoki, które w humorystyczny sposób oddają jej atmosferę. (s) foto: Bartosz Gawlik  

„Wakacje z duchami” na ferie

dodane 12.02.2016
[Sosnowiec] W ferie zimowe Teatr Zagłębia zaprasza wszystkich tropicieli przygód, skarbów i duchów na sceniczną inscenizację powieści Adama Bahdaja „Wakacje z duchami”. Spektakl, adresowany do widzów od lat 9, odbędzie się w środę, 17 lutego o godz. 10:00.   „Wakacje z duchami” są bardzo dynamicznym i plastycznym spektaklem, pełnym ruchu i muzyki. A przede wszystkim dobrej zabawy dla każdego, kto chciałby odkryć w sobie detektywistyczny zmysł.   Paragon, Mandżaro i Perełka spędzają wakacje w mieszkaniu ciotki na wielkim blokowisku. Pobyt zapowiada się kompletnie nieciekawie, za oknem szaro buro, pada deszcz i wieje nudą. Jedyną atrakcją jest kot Hator, który, jak to kot, chadza własnymi drogami. Gdy gubi się po raz kolejny, chłopcy na przekór nudzie zakładają agencję detektywistyczną. Na położonym w pobliżu mieszkania ciotki starym zamku właśnie rozpoczęła się przebudowa. I pojawił się wymachujący toporem duch! Mało tego, w okolicy zaczęło kręcić się sporo podejrzanych typów… Agencja detektywistyczna od tej pory będzie miała pełne ręce roboty!   Bilety w cenie 20 zł można rezerwować w Biurze Obsługi Widzów: tel. 32 266 11 27, zakupić poprzez internetowy system sprzedaży na stronie www.teatrzaglebia.pl lub w kasie teatru.     Adaptacja i dramaturgia: Piotr Rowicki Reżyseria: Jerzy Jan Połoński Scenografia: Marika Wojciechowska Muzyka: Joanna Piwowar-Antosiewicz Choreografia: Jarosław Staniek   Obsada: Agnieszka Bieńkowska, Edyta Ostojak, Michał Bałaga, Aleksander Blitek, Kamil Bochniak, Przemysław Kania, Krzysztof Korzeniowski, Grzegorz Kwas, Tomasz Muszyński, Andrzej Śleziak, Piotr Zawadzki   (s)   foto: Maciej Stobierski

„Calineczka – Reaktywacja” w cyklu „Soboty w Teatrze Dormana”

dodane 11.02.2016
[Będzin] Przedstawienie dla dzieci w wieku od 5 lat pod tytułem „Calineczka – Reaktywacja” to kolejna propozycja Teatru Dzieci Zagłębia, prezentowana  w cyklu „Soboty w Teatrze Dormana”.  Spektakl 13 lutego rozpocznie się o godz. 16.00. W tym przedstawieniu na nowo odkrywamy przygody Calineczki. W naszej wersji wydarzeń nie jest ona miniaturową osóbką, nie śpi w skorupie orzecha i nie pływa w talerzu. Jest zwykłą dziewczynką, niezauważaną przez zagonionych codziennym życiem rodziców. Ucieczka do bajki wydaje jej się najlepszym wyjściem. Okazuje się jednak, że życie w wyimaginowanym świecie nie jest takie proste jakby się wydawało. Nawet w rzeczywistość, która powinna być wedle naszych wyobrażeń idealna, wdziera się konformizm, obłuda i zwykła zawiść.   Tak jak w życiu, jest tam też miejsce na proste i prawdziwe odruchy. Na miłość, czytanie bajek, przebywanie we wzajemnym towarzystwie i czerpanie z tego przyjemności. Należy jednak pamiętać, że baśniowe fantazje mogą działać jak narkotyk, można się w nich zatracić i jeśli w porę się nie zorientujemy, że to tylko bajka, niewidzialna brama może się zamknąć, możemy nie wrócić z tego nierealnego świata. W świetle otaczającej nas kultury masowej „Calineczka” reprezentuje sztukę „trudną”. Sztukę, do której widz powinien się przygotować. Tutaj nic nie jest łatwe, lekkie i przyjemne. Spektakl, w którym można dostrzec wiele odwołań do stylistyki Tima Burtona, muzyka cytująca dzieła Dany'ego Elfmana, jest spektaklem przeznaczonym dla odbiorcy „zaangażowanego”. W zamyśle twórców spektaklu, ma on udowodnić, że bajki nie „służą” tylko do bezrefleksyjnego oglądania, ale że mogą dać przyjemność wyciągania wniosków i uczyć myślenia. Bilety w cenie 20 zł i 18 zł oraz grupowe 15 zł można rezerwować pod numerem tel.: (32) 269-89-15.   „Calineczka – Reaktywacja” Tekst – Dariusz Czajkowski Reżyseria – Adam E. Kwapisz Scenografia – Urszula Kubicz-Fik Muzyka – Marcin Partyka Ruch sceniczny – Arkadiusz Buszko Obsada: Calineczka - Ewa Zawada; Matka Calineczki - Katarzyna Bała; Żab - Jacek Mikołajczyk; Matka Żaba - Katarzyna Bała; Chrabąszcz - Adam E. Kwapisz; Kolega Chrabąszcza - Jacek Mikołajczyk; Żona Chrabąszcza I - Katarzyna Bała; Żona Chrabąszcza II - Edyta Dziura; Żona Chrabąszcza III - Joanna Rząp; Mysz - Joanna Rząp; Kret - Kamil Katolik.   (s)  

Gawęda z Jeremim Przyborą

dodane 11.02.2016
[Sosnowiec] W piątek 19 lutego o godz. 18.00 Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu serdecznie zaprasza na gawędę Teresy Drozdy poświęconą życiu i twórczości legendarnego twórcy kabaretowego, poety, aktora i satyryka Jeremiego Przybory. Na spotkaniu, które odbędzie się w Czytelni Biblioteki Głównej przy ul. Zegadłowicza 2 czytelnicy będą mieli możliwość wzięcia czynnego udziału w rozmowie i zakupu książki Jeremiego Przybory „Dzieła (niemal) wszystkie. Tom I” w promocyjnej cenie. Wstęp wolny.   W ubiegłym roku 12 grudnia minęła 100. rocznica urodzin Jeremiego Przybory. Autor humorystycznych audycji radiowych, w tym trwającego 10 lat cyklu „Teatr Eterek”, zwykł mawiać: „Jako autor z radia przecież powstałem i w radio się obrócę, bo przypuszczam, że w radiu najdłużej jeszcze słychać nas będzie obu z Jerzym w naszych piosenkach”.   To w radiu rozpoczęła się znajomość, współpraca i przyjaźń Jeremiego Przybory z Jerzym Wasowskim, która za sprawą „Kabaretu Starszych Panów” przeniesiona została do telewizji. Odtąd Wasowski z Przyborą, Przybora z Wasowskim, wymieniani są jednym tchem jako najlepsza spółka autorsko-kompozytorska.   Przybora w swojej twórczości stworzył świat kompletny. Świat mający swoją dynamikę, zasady, język. Zaludniony przez postaci z piosenek, słuchowisk, opowiadań, kabaretu i powieści. Przyborę można czytać na wiele sposobów. Bawić się jego twórczością. Szukać w niej powracających wątków i motywów.   Na gawędę poświęconą temu wybitnemu i niezapomnianemu artyście zaprasza Teresa Drozda – dziennikarka radiowa i znawczyni twórczości Jeremiego Przybory, którą zajmuje się od kilkunastu lat. Od 1992 roku związana jest z Polskim Radiem, obecnie z regionalną rozgłośnią RDC, a także radiową Trójką. Prowadzi autorskie audycje poświęcone szeroko rozumianej kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem historii polskiej rozrywki, piosenki literackiej i literatury. Od 1997 prowadzi koncerty na festiwalach piosenki m.in. w Warszawie, Krakowie, Gorlicach i innych. Członkini Rady Artystycznej Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie i Ogólnopolskich Spotkań z Piosenką Kabaretową OSPA w Ostrołęce. Członkini zarządu Fundacji Okularnicy im. Agnieszki Osieckiej. Należy też do kolegium redagującego rocznik kulturalny „Piosenka” wydawany przez Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu. Specjalistka w dziedzinie piosenki literackiej, od 1998 roku prowadzi poświęcony jej autorski vortal: www.strefapiosenki.pl; wraz z partnerem prowadzi też teatralnego bloga: www.chodzimydoteatru.blox.pl.   Od 2013 roku spotyka się ze swoimi słuchaczami, nie tylko na antenie radiowej, ale też prowadząc gawędy poświęcone twórczości m.in. Jeremiego Przybory podczas kolejnych edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Jeremiego Przybory „Stacja Kutno” oraz w cyklu spotkań w różnych ośrodkach kultury i bibliotekach na terenie kraju. Oprócz spotkań z twórczością polskich Mistrzów Słowa prowadzi również spotkania poświęcone piosence czeskiej. Aktualnie pracuje nad książką, której bohaterem jest Jaromir Nohavica.   (s)  

„Sala Królestwa” – wygraj zaproszenie na spektakl w Teatrze Zagłębia

dodane 09.02.2016
[Sosnowiec] „Sala Królestwa” to opowieść o świadkach Jehowy – ludziach, którzy są wśród nas, pukają do naszych drzwi, chcą z nami rozmawiać. Wyobrażenia na ich temat są różne – z jednej strony postrzegani są jako serdeczni i uczynni, a z drugiej jako otumanieni przez religijną organizację ludzie. Zasady wiary, jakie ich obowiązują, wzbudzają mniejsze lub większe wątpliwości. Jednak aspektem, który wywołuje szczególne kontrowersje, jest bezwzględny zakaz transfuzji krwi, dotyczący wszystkich świadków. Spektakl będzie można zobaczyć na scenie Teatru Zagłębia w czwartek 18 lutego oraz w piątek 19 lutego o godz. 19.00. Dla naszych Czytelników jest do wygrania w konkursie podwójne zaproszenie.   – Punktem wyjścia do powstania spektaklu była historia z życia – krewna bliskiej mi osoby zmarła przy porodzie. Była świadkiem Jehowy i nie zgodziła się na transfuzję krwi. Ten spektakl jest próbą zrozumienia tego, co wydarzyło się w szpitalu. Co o tym sądzę? Czy mam prawo oceniać jej wybór? Czy w ogóle w sposób racjonalny mogę zrozumieć czyjąś głęboką wiarę? I to, z czego wynikają zakazy, które większość niewyznawców określa jako kontrowersyjne lub nawet fanatyczne? – analizuje autor i reżyser „Sali Królestwa”, Tomasz Śpiewak.   Przygotowując się do pracy, uczestniczył w zebraniach świadków Jehowy w sali królestwa oraz w studiach biblijnych. Rozmawiał również z obecnymi i byłymi świadkami oraz, na temat transfuzji, z lekarzami. Tomasz Śpiewak jest dramaturgiem, autorem adaptacji teatralnych i tłumaczem. Współpracuje m. in. z Remigiuszem Brzykiem, Michałem Borczuchem, Barbarą Wysocką, Anną Smolar. Jest autorem „Konia, kobiety i kanarka” oraz adaptacji „Korzeńca”, nagradzanych spektakli Teatru Zagłębia. „Sala Królestwa” jest jego debiutem reżyserskim.   Scenografię i kostiumy przygotowała Anna Met, na stałe współpracująca m.in. z Natalią Korczakowską i Iwanem Wyrypajewem. W 2011 roku zadebiutowała jako twórca scenografii i kostiumów w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Jest absolwentką wydziału scenografii warszawskiej ASP.   Muzykę skomponował Bartosz Dziadosz, twórca projektu PLEQ. Reprezentuje eksperymentalny nurt w muzyce elektronicznej. W swoich kompozycjach łączy elementy drone, downtempa oraz abstrakcyjny glitch i modern classical. Wydał płyty w różnych wytwórniach na całym świecie. Na stałe współpracuje z Michałem Borczuchem.   Tomasz Śpiewak „Sala Królestwa”   Reżyseria: Tomasz Śpiewak Scenografia: Anna Met Muzyka: Bartosz Dziadosz Konsultacje wokalne: Ewa Zug Obsada: Agnieszka Bieńkowska, Maria Bieńkowska, Beata Deutschman, Dorota Ignatjew Edyta Ostojak, Michał Bałaga, Piotr Bułka, Zbigniew Leraczyk, Tomasz Muszyński Statystowanie: Jaś Bieńkowski/Ivo Kołodziej (gościnnie)   UWAGA! KONKURS!     Teatr Zagłębia przygotował dla naszych Czytelników jedno podwójne zaproszenie na spektakl „Sala Królestwa”, który zostanie zaprezenowany 18 lutego o godz. 19.00. By je zdobyć wystarczy wziąć udział w naszym konkursie i odpowiedzieć na pytanie: Co wspólnego ma Tomasz Śpiewak z nagradzanymi spektaklami Teatru Zagłębia: „Koń, kobieta i kanarek” oraz „Korzeniec”? Na odpowiedzi przesłane na adres: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl, czekamy do 16 lutego.   (s)   foto: Maciej Stobierski

Spotkanie wokół sosnowieckiego fotoplastykonu

dodane 09.02.2016
[Region] Kojarzony dziś głównie z filmem „Vabank” fotoplastykon jest jednym z ciekawszych zabytków Muzeum Śląskiego, dzięki któremu można odbyć wirtualną podróż do czasów naszych przodków. – Podczas prelekcji inaugurującej nowy cykl spotkań „wokół fotoplastykonu”, w atmosferze zbliżającego się święta zakochanych porozmawiamy o frywolnych obrazach powstających na przełomie XIX i XX wieku – mówi nam Danuta Piękoś. – Na pierwsze spotkanie pod nazwą „W krainie podkasanej Muzy” zapraszamy w środę, 10 lutego o godz. 18.00 do starej siedziby naszego Muzeum przy ul. Korfantego 3 w Katowicach, a poprowadzi je Ada Grzelewska. Wstęp wolny. Jak wyjaśnia Danuta Piękoś, pretekstem do walentynkowej dyskusji na temat przeobrażeń wizerunku kobiety w poszczególnych dekadach jest istnienie swobodnych, a czasem nawet frywolnych fotografii w epoce utożsamianej z obyczajowym gorsetem. – Uchylimy rąbka tajemnicy stulecia, które faworyzowało towarzyski flirt jako rozrywkę różnych grup społecznych. Słuchacze będą mogli także poznać czasy, w których to gusta publiczności decydowały o fotograficznych konwencjach i stylizacjach operujących domysłem, aluzją lub obietnicą płomiennego uczucia, będzie to z pewnością interesujący wieczór – dodaje. Fotoplastykon ze zbiorów Muzeum Śląskiego jest jednym z nielicznych zabytków tego typu w Polsce. Pochodzi z końca XIX w., ale działał od 1949 r. do lat 80. XX wieku w Sosnowcu, na rogu ulic Modrzejowskiej i Warszawskiej. Obiekt służy do projekcji fotografii stereoskopowych, czyli obrazów przestrzennych. Pozwala na równoczesne eksponowanie przezroczy na 24 stanowiskach. Oglądanie fotografii stereoskopowych daje iluzję obcowania z trójwymiarową rzeczywistością prezentowaną na seansach, a widzowie przenoszą się w zatrzymany na sekundę magiczny świat. Zagłębiowski eksponat znalazł w Muzeum Śląskim odpowiednią przestrzeń na parterze i cieszy się nieustającą popularnością. Teresa Stokłosa

Zagrała Forteca

dodane 08.02.2016
[Sosnowiec] Zarówno osoby w bardzo młodym wieku, jak i seniorzy stawili się w minioną sobotę w sosnowieckiej „Muzie”, by wziąć udział w koncercie historyczno-patriotycznego zespołu Forteca. Młodzież ulokowała się przed sceną, gdzie mogła żywo demonstrować swoje emocje i dać się unieść porywającym, rockowym rytmom. Zespół zaprezentował utwory poetów okresu wojny: K.K. Baczyńskiego, którego 95 rocznicę urodzin obchodziliśmy właśnie 22 stycznia („Elegia o chłopcu Polskim”) oraz Gajcego („Przed odejściem”). Nie zabrakło także cover’ów znanych wojennych piosenek, noszących kiedyś miano „zakazanych”, takich jak „Czerwone jabłuszko”, „Dnia pierwszego września”, „Warszawo ma”.   Dopełnienie koncertu stanowiły utwory, do których teksty napisała pochodząca z Sosnowca Anna Czerwiec-Banek, współpracująca z zespołem od ponad sześciu lat. Zabrzmiały m.in. pieśni z płyty „ Kto dziś upomni się o pamięć” – utwór tytułowy oraz „ Żołnierze Wyklęci-Niezłomni Żołnierze”, żywiołowo wykonane wspólnie z publicznością.   Uczestnicy koncertu mogli także wysłuchać kilku utworów z będącej efektem tej współpracy płyty „Rotmistrz”, poświęconej Witoldowi Pileckiemu: „Warszawa walczy”, „Ochotnik”, „ Modlitwa”, „ Pomnik z prawdy, „A ty Żołnierzu”. Nie obyło się także bez bisów i cover’ów pieśni, dobrze znanych publiczności zgromadzonej w „Muzie”.   (s)  

„Magia żywego słowa” – to już XII edycja!

dodane 08.02.2016
[Sosnowiec] „Magia żywego słowa”, konkurs organizowany przez Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Sosnowcu we współpracy z Regionalnym Ośrodkiem Kultury w Katowicach, doczekał się już XII edycji. Od lat ma on status eliminacji miejskich do rejonowego etapu Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego „Mały OKR". W tym roku motto przewodnie konkursu brzmiało: „Zaczarowane lub prawdziwe – czyli motywy podróży w poezji zaklęte”. – Podróż pojmowana była wszelako jako doświadczanie rzeczywistości, poszukiwanie w niej sposobów wyrażania własnych emocji, uczuć, tym samym poznawania w tej „wewnętrznej” podróży „samego siebie”, nierzadko również odniesieniem do podróżowania „w świat fantazji i wyobraźni. Wędrówki te to nic innego jak zmysłowe doświadczanie świata, które możliwe były poprzez recytację poezji, jak również jej śpiewanie, co stanowiło nową konkursową kategorię, przeznaczoną dla młodzieży gimnazjalnej. Starsi uczestnicy konkursu mogli także wyrazić się w kategorii wywiedzione ze słowa, czyli dowolną formę prezentacji słowa mówionego z wykorzystaniem atrybutów teatralnych, a także dźwięku czy ruchu – wyjaśnia Ewelina Niedziela, zastępca dyrektora Ogniska Pracy Pozaszkolnej nr 1.   W piątek 5 lutego w siedzibie Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu, która w tym roku była partnerem konkursu, odbyło się uroczyste podsumowanie jego efektów. Jury musiało wybierać spośród 129 osób, które zaprezentowały swoje prace. Wyłoniło z tego grona 35 laureatów w trzech grupach wiekowych: klasy I-III, klasy IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjaliści. Podczas piątkowej uroczystości laureatom zostały wręczone statuetki, dyplomy oraz nagrody ufundowane przez sponsorów: EMPIK oraz wydawnictwa: Pearson, Macmillan i Bezdroża. Zdobywcy pierwszych miejsc w każdej kategorii zaprezentowali przed publicznością przygotowane na konkurs utwory. Najbardziej wyczekiwanym przez uczestników był moment ogłoszenia nazwisk tych laureatów, którzy będą reprezentować Sosnowiec w eliminacjach rejonowych „Małego OKR-u" w Katowicach. Decyzją jury wytypowani zostali: Mateusz Pak ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Sosnowcu, Weronika Kijowska ze Szkoły Podstawowej  nr 23 w Sosnowcu, Julia Łamacz i Maja Szkutnik z Gimnazjum nr 16 im. M. Konopnickiej w Sosnowcu oraz Marta Tokarz z Katolickiego Niepublicznego Gimnazjum nr 5 w Sosnowcu. Zobacz także na https://www.facebook.com/opp1.sosnowiec   (s)
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl