Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Zmarł Romuald Korus,znany będziński artysta i pedagog

dodane 18.12.2017
[Będzin] Romuald Korus od 31 października 1996 r. prowadził w Ośrodku Kultury w Będzinie pracownię malarstwa sztalugowego. Była ona miejscem spotkań artystów i amatorów malarstwa. To w niej kształcili się przyszli artyści malarze i architekci, tu zrodził się także pomysł organizowania takich przedsięwzięć jak, np. plener malarski „Będzińskie Pejzaże" czy Konkurs Plastyczny im. prof. Jana Świderskiego „Pejzaże osobliwe”. Msza pogrzebowa rozpocznie się o godz. 14.00 w najbliższą środę 20 grudnia w kościele Nawiedzenia NMP na os. Syberka w Będzinie. Romuald Korus ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie - filia Katowice (dyplom w 1967r.). Uprawiał malarstwo sztalugowe, grafikę artystyczną, prasową, malarstwo sakralne, witraż, rysunek. Ważniejsze realizacje: Kościół p.w. Nawiedzenia NMP - „Polska Golgota Wschodu” - Będzin (os.Syberka), Kościół p.w. Św. Brata Alberta, Droga Krzyżowa - Kaplica p.w. Św. Tomasz - Będzin, malarstwo w sali widowiskowej Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Będzinie, mozaika 210 m na basenie w Łaziskach. Dary, m.in.: tablica upamiętniająca pontyfikat Jana Pawła II znajdująca się murze okalającym kościół św. Trójcy w Będzinie; 16 obrazów dla Ośrodka Dzieciom i Rodzinie w Będzinie (1997) - wraz z córką Dorotą Korus; 12 obrazów dla Hospicjum dla osób starszych w Mysłowicach (1998); 20 obrazów dla MOPS w Będzinie. Nagrody (1969-70-71-72-73, 1977-78-79-80-81): 10 nagród roku za rysunek; 2 nagrody roku za grafikę; 1975 - wyróżnienie w konkursie „Kobieta”; 1978 - wyróżnienie w konkursie „Ochrona środowiska”. Wystawy indywidualne krajowe i zagraniczne. Prace w zbiorach krajowych i zagranicznych (m.in. w zbiorach watykańskich - dar dla Ojca Świętego Jana Pawła II).   Katarzyna Maciejewska

„Jak zrobić farsę? Przewodnik praktyczny” – spotkanie z reżyserem oraz aktorami „Pomocy domowej”

dodane 15.12.2017
[Sosnowiec] Już w najbliższy poniedziałek 18 grudnia o godz. 18:00 Teatr Zagłębia zaprasza na spotkanie zapowiadające premierę spektaklu „Pomoc domowa” w reżyserii Wojciecha Leśniaka (na zdjęciu z lewej). To kolejna propozycja z cyklu „Teatr jest spotkaniem”. Wstęp kosztuje 1 zł. Bilety do nabycia wyłącznie w dniu wydarzenia od godziny 17:00.   „Jak zrobić farsę? Przewodnik praktyczny” to tytuł spotkania z reżyserem oraz aktorami „Pomocy domowej” oraz kierowniczką artystyczną Teatru Zagłębia Anetą Groszyńską. W czasie rozmowy  będzie można dowiedzieć się jak wyglądają próby i przygotowania do stworzenia spektaklu.   – Zastanawiać się też będziemy nad samym gatunkiem farsy: nad tym jakie daje możliwości, a jakie niesie za sobą niebezpieczeństwa i ograniczenia; jakie cechy ma dobra farsa; jakie miejsce zajmuje w repertuarze instytucji i jaką spełnia w nim rolę. Oddamy również głos naszej publiczności, zachęcając do dyskusji i wymiany argumentów dotyczących tego, czy farsy powinny pojawiać się w repertuarze instytucji publicznej – zapowiada prowadząca spotkanie Katarzyna Niedurny, zajmująca się w Teatrze Zagłębia edukacją teatralną.   Premiera „Pomocy domowej”, realizowanej w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich, zaplanowana jest na 4 stycznia 2018 r.   „Teatr jest spotkaniem” to cykl cykl spotkań, dyskusji i warsztatów organizowany przez Teatr Zagłębia w Sosnowcu. Nazwa cyklu nawiązuje do słów Jerzego Grotowskiego „teatr jest spotkaniem" [tytuł wywiadu udzielony przez Grotowskiego Naimowi Kattowi w „Ku teatrowi ubogiemu”, J. Grotowski.] (s)   Foto: Maciej Stobierski

Piernikowe warsztaty, sztuka świata i graffiti

dodane 15.12.2017
[Region] Jakie treści niesie nowa sztuka japońskich artystek? Jak i co tworzą współcześni artyści z Afryki? Jak wyglądało pierwsze spotkanie sztuki Europy i Ameryki Południowej? Odpowiedź na te i inne pytania przynosi cykl spotkań „Sztuka świata”.   – Comiesięczne spotkania w Muzeum Śląskim są „podróżą” przez sztukę wiodącą od wybrzeży Morza Śródziemnego na wschód, do Indii, i na zachód, aż do Ameryki – wyjaśnia Danuta Piękoś-Owczarek z Działu Promocji. – To także próba prześledzenia, w ujęciu historycznym i współczesnym, szlaków wzajemnego przenikania się kultury europejskiej z innymi częściami świata. Wykłady prowadzone są przez specjalistów Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata – dodaje. Już w sobotę, 16 grudnia o godz. 16.00, odbędzie się wykład dr Ewy Kubiak pt. „Europejczycy wobec nowych kultur, flory i fauny Ameryki Południowej”. Po odkryciu Nowego Świata Ameryka pozostawała w wyobraźni zbiorowej Europejczyków miejscem tajemniczym, uważana była za „najdzikszy” z kontynentów. Fantastyczny obraz konstruowany przez konkwistadorów i pierwszych podróżników należy skonfrontować z dziedzictwem miejscowych kultur i witalnością natury nowego kontynentu. Wątek amerykański będzie kontynuowany 20 stycznia 2018 r. na spotkaniu „Najważniejsze kultury indiańskie Ameryki Środkowej” prowadzonym przez dr Katarzynę Szoblik. Tematem wykładu będzie dorobek kulturowy i cywilizacyjny najważniejszych rdzennych kultur Ameryki, rozwijających się na obu kontynentach od XV w., ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Mezoameryki.   17 lutego przeniesiemy się do Afryki. „Sztuka mauretańska” to wykład Karoliny Krzywickiej poświęcony sztuce muzułmańskiej, rozwijającej się od VIII do końca XV w. na terenach Afryki Północnej i w podbitej przez Arabów i Berberów Hiszpanii. Z kolei 17 marca prof. Aneta Pawłowska poprowadzi spotkanie pt. „Akulturacja, postkolonializm i sztuka oporu w Afryce Południowej”. Wykład dotyczyć będzie sztuki tworzonej w Republice Południowej Afryki od schyłku XIX w. do roku 1994, czyli daty końca apartheidu. Głównym zagadnieniem będzie próba odpowiedzi na pytanie, na ile sztuka tworzona przez rdzennych Afrykanów pozostawała pod wpływem kultury europejskiej, a na ile posiadała własne cechy stylistyczne. 21 kwietnia odbędzie się spotkanie „Tradycyjna kultura w twórczości japońskich i chińskich artystek”, które poprowadzi dr Magdalena Furmanik-Kowalska. Twórczość współczesnych artystek pochodzących z Japonii i Chin, to skarbnica tradycji. Ich dzieła powstają z inspiracji dawną sztuką, nawiązując równocześnie do dziedzictwa niematerialnego ich rodzimych kultur: religii, obyczajów, obrzędów. Podczas wykładu omówione zostaną wybrane dzieła artystek japońskich i chińskich, w szczególny sposób odwołujące się do tradycyjnych form kultury. Wszystkie wykłady będą odbywać się o godz. 16.00 w budynku stolarni przy siedzibie Muzeum w Strefie Kultury, ul. T. Dobrowolskiego 1. Wstęp 1 zł, bilety można kupić bezpośrednio przed wydarzeniem. Natomiast we wtorek, 19 grudnia, Muzeum Śląskie zaprasza na rodzinne warsztaty „Zapachniało piernikami”. W ich trakcie nauczymy się lukrować pierniki oraz poznamy protestanckie tradycje bożonarodzeniowe. Jedna z legend głosi, że pierniki z wizerunkiem kościoła Pokoju w Świdnicy oraz portretem króla Gustawa XII miały być podziękowaniem i hołdem dla władcy złożonym mu przez świdnickich luteranów. Całe przedsięwzięcie zakończyło się jednak fiaskiem i król pierników nie otrzymał. Dlaczego? Te i inne ciekawostki związane z dolnośląskimi piernikami będzie można poznać podczas spotkania prowadzonego przez Marcina Goetza. Opowieściom będzie towarzyszyło wspólne lukrowanie pierników. Uczestnicy zabiorą do domu osobiście ozdobiony smakołyk, który posłużyć może również jako ozdoba choinkowa. Wydarzenie towarzyszy wystawie „Wszystko osiąga się przez nadzieję… Kulturowe dziedzictwo Reformacji na Śląsku”. Warsztaty odbędą się we wtorek, 19 grudnia, w czterech turach: o godz. 16.00, 17.00, 18.00 i 19.00 w siedzibie Muzeum Śląskiego w Strefie Kultury (ul. T. Dobrowolskiego 1). Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona, obowiązują zapisy pod numerem telefonu 32 21 30 870. Ponadto, do 26 grudnia w Muzeum Śląskim oglądać będzie można prezentację tagów regionalnych graficiarzy pn. „Miasto jest nasze”. Wydarzenie jest zapowiedzią wystawy poświęconej śląskiemu hip-hopowi, która odbędzie się na początku 2019 r. Tagi to krótkie, stylizowane podpisy wykonywane przez graficiarzy zazwyczaj farbą w sprayu w jednym kolorze lub grubym markerem. Ich historia rozpoczęła się w Nowym Jorku w drugiej połowie lat 60. XX w. i była powiązana z rodzącą się w tym czasie kulturą hip-hop, której graffiti, obok muzyki (rap) i tańca (breakdance), stało się nierozłącznym elementem.   – Tagowanie jest specyficznym wyścigiem dziejącym się na naszych oczach, którego miarą jest to, kto zostawi swój ślad w bardziej ekstremalnym i trudno dostępnym miejscu oraz czyich tagów będzie najwięcej – tłumaczy Danuta Piękoś-Owczarek. – Równocześnie, przez regularne powtarzanie, ten specyficzny podpis staje się dopracowaną estetycznie formą graficzną. Sposób malowania czy pisania liter zależny jest od narzędzia, jakim posługuje się writer. Nierzadko flamaster lub odpowiednio dopasowana końcówka sprayu wpływają na ich charakter. Ta uliczna kaligrafia już od lat 90. bardzo silnie oddziałuje na projektowanie graficzne i całą branżę reklamową. Należy również podkreślić, że tagi, w przeciwieństwie do innych form graffiti, które stają się często czymś w rodzaju miejskiego ozdobnika, nie dają się podporządkować czy ugrzecznić i wciąż budzą wiele kontrowersji – wyjaśnia. Autentyczne, śląskie tagi są prezentowane w budynku Centrum Scenografii Polskiej do 26 grudnia. Odbyła się także debata o roli, miejscu i aktualnym statusie sztuki ulicznej, w której udział wziął śląski muralista Raspazjan, Cezary Hunkiewicz, krytyk sztuki ulicznej, kurator, autor, współtwórca Brain Damage Gallery oraz Szymon Kobylarz, artysta i kurator wystawy hip-hopowej przygotowywanej w Muzeum Śląskim. Dyskusję moderowała Bogna Świątkowska, dziennikarka, założycielka i szefowa zajmującej się sztuką i przestrzenią publiczną Fundacji Bęc Zmiana. Wstęp na prezentację „Miasto jest nasze” jest wolny. Teresa Stokłosa  

Kolędowanie na Górce – Przemysław Smolarski i Przyjaciele

dodane 15.12.2017
[Dąbrowa Górnicza] Już po raz drugi Przemysław Smolarski wraz z Przyjaciółmi w drugi dzień Świąt Bożego Narodzenia w Sanktuarium św. Antoniego z Padwy w Dąbrowie Górniczej organizuje koncert charytatywny na rzecz chorego dziecka. Tym razem dochód z koncertu zostanie przeznaczony dla Bartosza z Dąbrowy Górniczej. Koncert odbędzie się 26 grudnia o godzinie 19:00.   Bartosz Flasza ma 4 lata i choruje na ostrą białaczkę. Znajduje się pod opieką Fundacji Iskierka. Jest  bardzo wesołym chłopcem i pociechą dla całej rodziny. Przede wszystkim jest pasjonatem pojazdów wszelakich, od motorów po ciężarówki włącznie, auta duże i te małe, żadne cudo na kółkach nie umknie jego uwadze. Jako maluszek polubił muzykę, a z pierwszymi krokami pojawił się taniec dający mu wiele radości i satysfakcji. Więcej o Bartku można przeczytać na stronie Fundacji Iskierka https://fundacjaiskierka.pl/podopieczni/24892/, znajduje się tam również numer konta, na który można wpłacać darowizny z dopiskiem cel szczegółowy: „Bartosz Flasza”.   Dla Bartosza wystąpią: Przemysław Smolarski, Marta Grzelak, Julia Soska, Olga Kukuła, Łukasz Baruch, Rafał Kozieł, Maciej Szych, Mariusz Mączka, Oskar Radwański, Karol Caputa, Jarosław Caputa, Mariusz Żytniewski, Radosław Bernstock, Bartłomiej Makarski, Piotr Hakdys.   Przemysław Smolarski – kompozytor, aranżer, multiinstrumentalista, uczestnik m.in. pierwszej edycji programu telewizyjnego TVP 2 The Voice of Poland, finalista III edycji Bitwy na Głosy w drużynie Ewy Farnej, laureat Konkursu Specjalnego - Bursztynowy Skubik (czyli najciekawszy cover piosenki Jacka Skubikowskiego), uczestnik konkursu O!Polskie Przeboje 2017. Związany jest z muzyką od zawsze. Gra i śpiewa od ponad 20 lat. Mówi o sobie chłopak z Zagłębia z rockowym sercem i duszą romantyka. Pochodzi z Dąbrowy Górniczej gdzie pracuje, tworzy swoją muzykę i udziela się charytatywnie. Na co dzień pracuje w bibliotece miejskiej jako akustyk i prowadzi warsztaty wokalno-artystyczne oraz gitarowe dla młodzieży. Wyznaje zasadę „co polskie to najlepsze”, dlatego kolekcjonuje stare polskie gitary z lat 60-tych i 70-tych, ratując je tym samym od zapomnienia.   (s)

Koncert w NOSPR z nowym dyrygentem

dodane 14.12.2017
[Region] W siedzibie katowickiej NOSPR  oficjalnie podpisano  4-letni  kontrakt z przyszłym szefem artystycznym Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Lawrencem Fosterem, znakomitym amerykańskim dyrygentem symfonicznym i operowym. Podpisanie dokumentu przez Lawrence’a Fostera i Joannę Wnuk-Nazarową, dyrektora naczelnego i programowego NOSPR, odbyło się w obecności przedstawicieli Rady Programowej orkiestry: prof. Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Mykietyna, Jadwigi Rappé, Małgorzaty Małaszko-Stasiewicz, Magdaleny Łoś-Komarnickiej oraz wiceprezydent Katowic Marzeny Szuby, reprezentującej prezydenta Marcina Krupę.  Lawrence Foster obejmie funkcję dyrektora artystycznego NOSPR  1 września 2019 r., po wygaśnięciu kontraktu zawartego z dotychczasowym szefem orkiestry, Alexandrem Liebreichem. Podczas krótkiego briefingu prasowego przyszły dyrektor mówił o swoich dokonaniach dyrygenckich oraz współpracy z polskimi artystami. Dobrze wspominał pracę z muzykami NOSPR podczas przygotowań do minionych projektów oraz podkreślił, że stanowisko szefa w polskiej orkiestrze narodowej będzie dla niego zaszczytem. Zapewnił także, że jego priorytetem będzie promocja polskiej twórczości na świecie. A już  w piątek, 15 grudnia o godz. 19.30, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza do swojej siedziby na koncert abonamentowy, który po raz pierwszy poprowadzi Lawrence Foster. W programie koncertu znajdą się: Uwertura tragiczna d-moll op. 81 Johannesa Brahmsa, Koncert skrzypcowy Benjamina Brittena oraz Tańce słowiańskie op. 46 Antonína Dvořáka. W partii solowej wystąpi znakomita skrzypaczka z Berlina, urodzona w Tokio Karen Gomyo. (TS)

Kolędy, jasełka i architektura u Schoena

dodane 12.12.2017
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl