Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Po dobry humor do „Teatru Zagłębia”

dodane 16.12.2014
[Region, Sosnowiec] „Boeing, Boeing” Marca Camolettiego, spektakl zrealizowany w ramach projektu Scena Inicjatyw Aktorskich, będzie można zobaczyć na deskach Teatru Zagłębia już w pierwszą sobotę stycznia 2015 roku. Jest to jedna z najczęściej wystawianych komedii na świecie. W spektaklu prezentowanym w Teatrze Zagłębia dodatkowo dobry humor gwarantuje wspaniały przekład tekstu, którego dokonał twórca dialogów w polskiej wersji filmu animowanego „Shrek”, Bartosz Wierzbięta. Bohaterem sztuki jest Maks (Piotr Zawadzki). Znalazł on rozwiązanie pozwalające korzystać z wszystkich zalet poligamii, unikając jednocześnie jej wad. Jego kochanki-narzeczone są stewardessami pochodzącymi z trzech różnych krajów i pracującymi w trzech różnych liniach lotniczych (Janet – Agnieszka Bieńkowska, Jola – Ewa Kopczyńska i Johanna – Beata Deutschman). Najważniejsze to oponowanie rozkładów lotów. Ustalony porządek burzy… postęp. Nowy Boeing jest większy, ma większą moc, jest szybszy. I wydarzy się nieuniknione – zmiana rozkładu lotów. Popsuje to cały harmonogram życia Maksa i doprowadzi go do białej gorączki. Świadkami karkołomnych wyczynów Maksa będą służąca Nadia (Maria Bieńkowska) i marzący o spokojnym małżeństwie, przyjaciel z dzieciństwa, Paweł (Wojciech Leśniak). Spektakl w reżyserii Wojciecha Leśniaka, który jest także autorem jego scenografii i odtwórcą jednej z ról, zostanie pokazany w sobotę 3 stycznia 2015 roku o godz. 18.00, drugi pokaz w niedzielę 4 stycznia 2015 roku, także o godz. 18.00.   (s)  

Długa podróż wśród ludzi… Jerzego Illga

dodane 15.12.2014
[Sosnowiec] W czwartek 18 grudnia o godz.18.00 gościem sosnowieckiej Biblioteki Głównej będzie Jerzy Illg, redaktor naczelny Wydawnictwa Znak, publicysta i wydawca noblistów. Przedświąteczne spotkanie autorskie z tym wyjątkowym gościem odbędzie się w Czytelni MBP przy ul. Zegadłowicza 2.   W programie spotkania jest m.in. promocja najnowszej książki autora, będącej zbiorem rozmów z zaprzyjaźnionymi poetami i artystami, powstałych na przestrzeni prawie trzydziestu lat. Podczas spotkania nie zabraknie, obecnych również w książce, zabawnych anegdot, osobistych wspomnień i sporej porcji wiedzy o literaturze polskiej. I nie tylko…   Jerzy Illg, ur. 11 października 1950 r. w Poznaniu. Redaktor, publicysta, krytyk literacki, doktor nauk humanistycznych. Od 1992 roku redaktor naczelny wydawnictwa Znak. W latach 1974-1983 był pracownikiem naukowym i nauczycielem akademickim na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – w okresie stanu wojennego został usunięty z uczelni z przyczyn politycznych. Publikował w pismach drugiego obiegu i emigracyjnych. W 1986 r. zorganizował w swoim mieszkaniu w Katowicach międzynarodową konferencję o Milanie Kunderze. Redaktor pisma społeczno-literackiego „NaGłos” w latach 1990-1997. Organizator Krakowskich Spotkań Poetów w 1997 i 2000 r., odbywających się pod patronatem polskich noblistów. Wraz z Uniwersytetem w Houston współorganizował, jako prezes Stowarzyszenia Poezja i Muzyka, Krakowskie Seminarium Poetyckie. W 2012 r. został odznaczony przez prezydenta Bronisława Komorowskiego Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.   Twórczość:   Divertimento sztokholmskie. Rozmowy z Josifem Brodskim (1988) Kundera. Materiały z sympozjum (red.) (1988) Reszty nie trzeba. Rozmowy z Josifem Brodskim (1993) Palcówki z Marcówki (1998) „To miasto jest wszędzie”. Wiersze o Krakowie XX w. (wybór, opr. i wstęp) (2001) Wiersze z Marcówki (2003) Mój znak. O noblistach, kabaretach, przyjaźniach, książkach, kobietach (2010) Słuch absolutny. Andrzej Szczeklik w rozmowie z Jerzym Illgiem (2014) Rozmowy (2014)     (s)      

„Autobus czerwony” wart Grand Prix!

dodane 10.12.2014
[Region, Sosnowiec] Aranżacja utworu „Autobus czerwony” przyniosła Dominice Kontny z zespołem Sąstąd zwycięstwo w czwartej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Piosenki AL LEGRO. TRIBUTE TO SZPILMAN. Decyzją jury w składzie: Adam Makowicz, Agnieszka Chrzanowska, Ewa Zug oraz Jacek Bończyk to właśnie do niej trafił czek na 6 tys. zł oraz pamiątkowa statuetka Grand Prix. Finał Konkursu w Sali Koncertowej przy Zespole Szkół Muzycznych im. Jana Kiepury w Sosnowcu przyciągnął rzeszę melomanów. Niemal przez trzy godziny można było usłyszeć największe przeboje Władysława Szpilmana. Najważniejszym punktem wieczoru był występ ośmiorga finalistów, którzy walczyli o konkursowy laur. Wśród aranżacji i interpretacji nie zabrakło dobrze znanych utworów sosnowiczanina: „Deszcz”, Tych lat nie odda nikt”, „Do widzenia Teddy” czy „Nie wierze piosence”. Jury w swoim werdykcie podkreśliło wysoki poziom uczestników. – Już w trakcie publicznych przesłuchań mieliśmy problem z wyłonieniem finałowej grupy, ponieważ konkursowicze wysoko podnieśli poprzeczkę – stwierdziła jurorka Agnieszka Chrzanowska. – Nasz werdykt jest składową przesłuchań i finału. Mamy nadzieję, że tę grupę młodych artystów usłyszycie państwo jeszcze nie raz, a ten wieczór zapadnie w pamięci jako dowód na to, że Sosnowiec łączy muzyką naszych uczestników – dodała Chrzanowska.   Ostatecznie statuetka Grand Prix oraz 6 tys. zł trafiło do Dominiki Kontny-Sąstąd, która zaaranżowała „Autobus czerwony”. Pierwsze miejsce, premiowane 2 tys. zł, zajęła Małgorzata Nakonieczna z utworem „Nie wierzę piosence”. Jury przyznało także ex aequo dwa drugie i dwa trzecie miejsca. Drugimi miejscami wraz z gratyfikacją w wysokości po 1,5 tys. zł podzielili się Agata Jastrzębska (z utworem „To przypadek”) oraz Łukasz Wicher wraz z Grzegorzem Szykulskim („Skończona gra”). Trzecie miejsca, premiowane po 500 zł, otrzymały Joanna Świniarska za piosenkę „Do widzenia Teddy” oraz Agata Zakrzewska za utwór „Deszcz”. Wyróżnienie trafiło do Joanny Możdżan za „Elegię”. Utwór „Tych lat nie odda nikt” został uznany za najbardziej jazzowy, dzięki czemu 4 tys. zł, ufundowane przez Bank Zachodni WBK, powędrowało do Anny Mikoś.   Finał uświetnił recital fortepianowy jurora Adama Makowicza, który jazzowo improwizował wybrane utwory muzyki klasycznej, m.in. Fryderyka Chopina i George'a Gershwina. Goście mogli wysłuchać także mini recitalu Kamila Franczaka, ubiegłorocznego laureata konkursu. Galę finałową poprowadzili Paweł Sztompke, dziennikarz muzyczny radiowej Jedynki oraz Jacek Filus, szef anteny Polskiego Radia Katowice. Organizatorem IV Ogólnopolskiego Konkursu Piosenki AL LEGRO. TRIBUTE TO SZPILMAN była gmina Sosnowiec. Organizację Biura Konkursu oraz produkcję i realizację przesłuchań konkursowych i koncertu galowego zapewniła Agencja Artystyczna Gama.     (PC)  

Na początek Biedermeier

dodane 10.12.2014
[Będzin] Dzięki współpracy gliwickiego muzeum z będzińskim przez następne trzy lata w Pałacu Mieroszewskich będzie można podziwiać różne style i typy mebli z okresu od XVIII do początku XX. Jako pierwszy zostanie zaprezentowany salon mebli Biedermeiera. Jest to początk zmian, jakie zostaną wprowadzine do Pałacu Mieroszewskich.   Nowy salon w Pałacu Mieroszewskich poświęcony stylowi Biedermeier oddaje klimat epoki romantycznej w drugiej połowie XIX w. Na wyposażenie salonu składają się owalny stół, krzesła i kanapa w bardzo jasnym odcieniu drewna. Jednym z ulubionych mebli w tym czasie była stojąca niemal w każdym gabinecie biedermeierowskim sekretera z opuszczonym blatem. Taki mebel znajduje się też z Pałacu Mieroszewskich. Jest on datowany na pierwszą połowę XIX w.   Atrakcją wyposażenia jest również unikatowa kołyska dziecięca o zaokrąglonym dnie, pochodząca z ok. 1820 r. We wnętrzu nie zabrakło też wygodnego siedliska do czytania, jest nim fotel zwany uszakiem ze względu na ucho wystające po bokach fotela na wysokości głowy siedzącego. W salonie jest ponadto etażera, o pięknych esowatych kształtach, na której ówcześni domownicy prezentowali bibeloty, porcelanę i szkło. Dopełnieniem sprzętów jest mały stoliczek z szufladą, zwany niciakiem, na ozdobnych podporach w kształcie liry.   Należy wiedzieć, iż w tamtych czasach salon pełnił funkcje reprezentacyjne, bowiem był miejscem przyjmowania gości. Podobnie jak w minionych epokach, świadczył o statusie społecznym właściciela, a liczba mebli o zamożności. Prestiżu będzińskiemu salonowi dodaje bardzo piękny eksponat jakim jest fortepian piramidowy, datowany na około 1820 rok. Obiekt ten jest jednym z niewielu zachowanych fortepianów tego typu w naszym kraju. Fortepiany – piramidy były budowane w Niemczech w latach 1745 – 1805. Prezentowany w Pałacu prawdopodobnie został przywieziony z Niemiec albo zbudowano go według wzorów niemieckich w Polsce, na terenie dawnego zaboru pruskiego. Obudowa tego instrumentu, w kształcie symetrycznej piramidy schodkowej, wykonana jest z drewna brzozowego, natomiast z drewna iglastego są wykonane pozostałe części stolarskie.   Uzupełnieniem aranżacji salonu jest damska toaleta prezentowana na manekinie w wykonaniu Marii Krzemińskiej. Stylowy strój został pozyskany w ramach współpracy z Muzeum w Tarnowskich Górach.   Meble prezentowane w Pałacu Mieroszewskich zostały pozyskane w ramach współpracy między Muzeum Zagłębia w Będzinie a Muzeum w Gliwicach, które jest ich właścicielem. Jak podkreślają pracownicy będzińskiego muzeum, salon mebli Biedermeiera jest początkiem zmian, jakie planuje się wprowadzić do Pałacu Mieroszewskich na przestrzeni najbliższych trzech lat. Nowy scenariusz wystawy stałej będzie się opierał na pokazaniu różnych stylów i typów mebli z okresu od XVIII do początku XX w., które w większości zostaną pozyskane na bazie współpracy z innymi placówkami muzealnymi.   (maj)   foto. Bartosz Gawlik  

Otwarcie Sceny Kabaretowej

dodane 10.12.2014
[Dąbrowa Górnicza] Salwy śmiechu dobiegające w piątkowy wieczór z piwnicy Pałacu Kultury Zagłębia oznaczać mogą tylko jedno. Dąbrowska piwnica teatralna otwiera swoje podwoje. – To skromny ale oficjalny akcent powrotu kabaretów do piwnicy teatralnej. Zaproszone formacje zaprezentują skecze premierowe, które przygotowały na ten wieczór, jak również numery pokazywane przy wcześniejszych edycjach – mówi Krzysztof Korzeniecki z PKZ. Otwarcie Sceny Kabaretowej zaplanowano w piątek o godz. 19.00.   W piątkowy wieczór na scenie kabaretowej zagoszczą m.in. takie formacje jak Nazwa robocza, Grzdyl i Umowny. Nie zabraknie też kandydata na prezydenta każdego miasta w Polsce, czyli Antoniego Gorgoń Gruchy, naczelnego „hejtera” i zawodowego komentatora życia publicznego. Jak obiecuje Korzeniecki, wisienką na torcie będzie pokaz grupy improwizacyjnej ImproKanapka, która w piwnicy po raz pierwszy pokaże swoje sceniczne szaleństwo.   Liga kabaretowa to pomysł zrodzony w 2008 roku, jako efekt warsztatów kabaretowych organizowanych w piwnicy teatralnej PKZ. Każdego roku organizowane są cztery edycje, podczas których zaproszone kabarety z Dąbrowy i okolic przygotowują premierowe numery na zadane tematy.   Na czym polega nietuzinkowość tego kabaretowego wydarzenia?  – Tematy wymyśla publiczność i same kabarety. Jest to świetny przyczynek do przeglądów i festiwali kabaretowych w późniejszym czasie – wyjaśnia Korzeniecki. – Na ligach kabaretowych skecze zawsze ocenia publiczność i tylko ona decyduje, która grupa będzie kąpać się w wiecznej chwale i uznaniu, a która wróci na popękanej, wyszczerbionej tarczy porażki – dodaje.   Liga od wielu lat cieszy się dużym zainteresowaniem, nie tylko wśród młodej publiczności. Prezentowane skecze są tak różne i odbiegające od siebie formą i treścią, że nikt nie jest w stanie sprecyzować do kogo mogą być kierowane.   Organizatorem Sceny Kabaretowej jest Pałac Kultury Zagłębia. Bilety na to wydarzenie dostępne są w cenie 5 zł.   (maj)

Jubileusz FotoGrupy Koń Trojański

dodane 08.12.2014
[Będzin] W Pałacu Mieroszewskich można zwiedzać wystawę pt. „10 lat Koń Trojański i przyjaciele”. Znane będzińskie stowarzyszenie powstało na zrębach niezależnej FotoGrupy Koń Trojański, która zawiązała się w 2004 r. Grupę tworzyli: Sonia Tuszyńska, Dariusz Wójcik, Paweł Pudłowski, Robert Garstka, Piotr Zatorski i Mariusz Pięta. W ciągu 10 lat stowarzyszenie zrealizowało wiele wystaw i przedsięwzięć plenerowych, zarówno na terenie Będzina jak i miast ościennych. Organizowane przez nich wernisaże były rodzajem happeningu, gdzie równie ważne stawało się światło, obraz i dźwięk. Grupa prezentowała szeroki zakres zastosowania różnych technik utrwalania obrazu dostępnych we współczesnej fotografii - od fotografii otworkowej i aparatów analogowych (tradycyjne odbitki czarno białe), po techniki cyfrowe. Wystawa w Pałacu Mieroszewskich stanowi podsumowanie ich dotychczasowej działalności. Można obejrzeć na niej miniatury zdjęć z najważniejszych wystaw „Konia Trojańskiego”: Będzin w pięciu odsłonach (2004), Nic, co ludzkie (2004), Industrial (2004), Będzin, czyli gdzie? (2005), Światło(2005), Zjawisko Śląsk (2006), Cztery żywioły – U źródeł energii (2006), Zapomniana perła – Cementownia Grodziec – zabytek zagłębiowskiej indrustrii (2010), prace z projektu fotograficznego, którego zwieńczeniem było wydawnictwo Twoje miasto w moich oczach, Będzin – Tatabanya 10 lat razem (2009-2010) a także zdjęcia z Międzynarodowej wystawy Fotografii w Lewicach na Słowacji z 2014 r. Zwiedzając wystawę możemy też podziwiać najnowsze prace Moniki Gruszewicz, Michała Wójcika, Krzysztofa Michalskiego, Dariusza Wójcika, Mariusza Pięty, Roberta Garstki, Soni Szeląg i Piotra Zatorskiego.   (s)   foto: Bartosz Gawlik
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl