Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

64. Ogólnopolski Konkurs Recytatorski

dodane 01.02.2019
[Sosnowiec] Wydział Kultury i Promocji Miasta Sosnowca oraz Miejska Biblioteka Publiczna im. Gustawa Daniłowskiego w Sosnowcu informują, że Regionalny Instytut Kultury w Katowicach, wzorem lat ubiegłych, organizuje 64. edycję Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego dla uczniów szkół ponadpodstawowych i ostatniej klasy gimnazjum oraz osób dorosłych. Konkurs organizowany jest przez Towarzystwo Kultury Teatralnej w Warszawie pod patronatem i przy finansowym wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz pod patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej oraz Prezydenta Miasta Sosnowca. W sobotę 16 marca o godz. 10:00 w Auli Zagłębiowskiej Mediateki przy ul. Kościelnej 11 odbędą się eliminacje na szczeblu miejskim. Karty zgłoszeń należy dokładnie i poprawnie wypełnić oraz złożyć do 8 marca do godz. 15:00 w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Gustawa Daniłowskiego, w Dziale Instruktażu i Promocji przy ulicy Kościelnej 11 (II piętro, pokój 2.11) lub przesłać na adres beata.szymczak@biblioteka.sosnowiec.pl (skan karty uczestnika z podpisem). Ponadto, uczestnicy eliminacji zobligowani są do wejścia na strony internetowe: www.biblioteka.sosnowiec.pl, www.rik.katowice.pl oraz www.scena.tkt.art.pl, w celu monitorowania wszelkich informacji dotyczących przebiegu poszczególnych eliminacji oraz zapoznania się z ważnymi komunikatami dotyczącymi terminów przesłuchań, itp. Informacji na temat eliminacji miejskich udziela Beata Szymczak – nr tel. 32-266-43-76, e-mail beata.szymczak@biblioteka.sosnowiec.pl.   Laureaci eliminacji miejskich 64. OKR wezmą udział w eliminacjach regionalnych. Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 8-10 kwietnia 2019 roku od godz. 10:00 w Teatrze "Korez" w Katowicach. Organizatorzy zapewniają odpowiednie warunki techniczne do przesłuchań.   (s)

Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” dla Muzeum Śląskiego w Katowicach

dodane 01.02.2019
[Region] Podczas uroczystego koncertu w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach 31 stycznia Muzeum Śląskie otrzymało Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. To najwyższe wyróżnienie, nadawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przyznawane jest osobom lub instytucjom wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzictwa narodowego.   – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego podjął decyzję o odznaczeniu Muzeum Śląskiego Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, biorąc pod uwagę znaczenie tej instytucji kultury dla Śląska oraz doceniając wagę jej pracy na rzecz zachowania dziedzictwa śląskiego dla Polski i przyszłych pokoleń Polaków – powiedział wiceminister kultury Jarosław Sellin, przekazując odznaczenie na ręce dyrektor Muzeum Alicji Knast. – Obchodzimy 90-lecie powołania Muzeum Śląskiego, ale cała historia zaczęła się pięć lat wcześniej, w 1924 roku, kiedy Towarzystwo Muzeum Ziemi Śląskiej zainicjowało gromadzenie pamiątek kultury materialnej i duchowej. Kolekcję tę udało się zbudować i już pięć lat później, w 1929 roku, decyzją Sejmu Śląskiego powstało formalnie Muzeum Śląskie – zauważył Jarosław Sellin. Minister zwrócił także uwagę na trudności, z którymi musiało mierzyć się Muzeum Śląskie, oraz jego dramatyczne losy. Podkreślił również, że Muzeum Śląskie w Katowicach, współprowadzone przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i władze województwa śląskiego, od prawie czterech lat może szczycić się nową siedzibą o najwyższych standardach w dziedzinie muzealnictwa. Gratulując i życząc wszystkim pracownikom Muzeum Śląskiego dalszych sukcesów, minister Sellin wyraził przekonanie, że to prestiżowe wyróżnienie będzie dla Muzeum impulsem do kontynuowania i rozwoju tak istotnej dla polskiej kultury działalności.   Uroczystość w siedzibie NOSPR rozpoczęła się od prezentacji filmu ukazującego skomplikowaną historię Muzeum Śląskiego. Nawiązała do niej również w swoim wystąpieniu dyrektor Alicja Knast. – Burzliwe dzieje naszej instytucji, które mogli Państwo zobaczyć na filmie, nie sprowadzają się na szczęście tylko do trudnych momentów. Pragnę w tym miejscu podkreślić, że ciągłości 90-letniej tradycji muzeum nie wyznacza działalność instytucji, która została na wiele lat przerwana. Nie wyznacza jej również istnienie siedziby. Świętujemy dziś przede wszystkim istnienie kolekcji sztuki polskiej oraz niezwykle silnej idei – idei, która okazała się silniejsza niż okupacja hitlerowska czy polityka władz komunistycznych, a którą jest ukazywanie historii regionu na tle ogólnopolskim i europejskim – mówiła Alicja Knast. Dyrektor muzeum podkreśliła również, że jednym z elementów misji muzeum jest zapewnienie dostępu do kultury na najwyższym możliwym poziomie wszystkim mieszkańcom regionu – bez wykluczania kogokolwiek. – Zależy nam przy tym na ukazywaniu mieszkańcom regionu jego pięknego i bogatego dziedzictwa oraz wszystkich znaczących zjawisk współczesnej kultury i sztuki. Zamysł ten przyświecał zespołowi dr. Tadeusza Dobrowolskiego, pierwszego dyrektora Muzeum Śląskiego i chcę Państwa zapewnić, że przyświeca również nam – dodała dyrektor.   W uroczystości uczestniczył także Tadeusz Deszkiewicz – doradca Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, który przekazał dyrekcji i pracownikom Muzeum Śląskiego serdeczne gratulacje oraz życzenia od Andrzeja Dudy. Życzenia i gratulacje złożyli również dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia Ewa Bogusz-Moore oraz marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski.   W koncercie w siedzibie NOSPR, który zainaugurował obchody 90-lecia Muzeum Śląskiego, w operowym repertuarze wystąpiła orkiestra NOSPR pod dyrekcją Bassema Akiki oraz soliści: Ewa Majcherczyk (sopran), Aleksandra Olczyk (sopran), Anna Borucka (mezzosopran) i Łukasz Konieczny (bas). Koncertowi towarzyszyła projekcja autorstwa Marcela Sławińskiego i Katarzyny Sobańskiej inspirowana projektami scenograficznymi z kolekcji Centrum Scenografii Polskiej Oddziału Muzeum Śląskiego.   U początków istnienia muzeum istotne było budowanie go w kontekście wypełnienia ważnych społecznych potrzeb, dlatego też do włączenia się w obchody jubileuszowe zostały zaproszone zaprzyjaźnione instytucje kultury: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Opera Śląska, Teatr Śląski, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Filharmonia Śląska, Biblioteka Śląska oraz Telewizja Polska oddział Katowice. Dzięki temu program wydarzeń zaplanowanych w ramach jubileuszu 90-lecia Muzeum Śląskiego podkreśla wzajemne przenikanie się takich dziedzin sztuki jak muzyka, teatr czy sztuki wizualne.   Muzeum Śląskie zostało utworzone przez Sejm Śląski 23 stycznia 1929 roku dla upamiętnienia 10-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Jak wynika z badań publiczności przeprowadzonych w styczniu ubiegłego roku, Muzeum Śląskie jest na ósmym miejscu pod względem rozpoznawalności wśród muzeów w Polsce oraz na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o muzea regionalne.   (s)

X Dni Fotografii 2019 „Ciało i psychika”

dodane 31.01.2019
[Sosnowiec] Sosnowieckie Centrum Sztuki-Zamek Sielecki zaprasza na X Dni Fotografii 2019 „Ciało i psychika”. To święto fotografii i fotografujących. Ich celem jest integracja środowiska twórców i odbiorców fotografii. – Chcemy tworzyć platformę spotkania i wymiany doświadczeń, a także szerzyć wiedzę na temat wielości nurtów oraz sposobu artystycznej wypowiedzi we współczesnej fotografii – zaznacza Małgorzata Malinowska-Klimek, organizatorka wydarzenia i autorka jego koncepcji.   5 lutego we wtorek o godz. 17.00 odbędzie się promocja albumu „Akt w polskiej fotografii” oraz spotkanie autorskie z artystą fotografikiem Jerzym Piątkiem. O godz. 18.30 wykład pt. „Ciało w fotografii kreacyjnej” wygłosi dr Patrycja Pawęzowska, artystka fotografik. Obędzie się też promocja jej książki pt. „Tożsamość obrazu”. Na oba wydarzenia wstęp jest wolny.   6 lutego w środę w godz. 10.00-13.00 oraz 13.00-16.00 Patrycja Pawęzowska poprowadzi warsztaty fotograficzne na temat aktu, pt. „Ciało w fotografii kreacyjnej”.Ich istotą będzie praca z żywymi modelami. Koszt uczestnictwa w warsztatach wynosi 50 zł. Ich uczestnicy powinni być pełnoletni i posiadać własny sprzęt fotograficzny. Ilość miejsc ograniczona, obowiązują zapisy na adres m.klimek@zameksielecki.pl.   Tego samego dnia o godz. 18.00 zostanie zaprezentowany projekt multimedialny „Transgresje Rave” autorstwa artystów Wojciecha Kukuczki i Jacka Czarkowskiego. Wstęp wolny. „Zainspirował nas psytrance - jego emocje, kolory, dźwięki, aura dekadencji,  euforii i oderwania od normalności. Inspirują nas ludzie tworzący tę kulturę: decosiarze, DJe, organizatorzy, ludzie budujący głośniki, baloniarze, kuglarze, tancerze. Wszyscy Ci, którzy wchodząc w tę przestrzeń przynoszą coś ze sobą, ale też Ci, którzy pragną po prostu zaczerpnąć wrażeń, podzielić się swoimi odczuciami, porzucić swoje troski, poddać się bezwiednie nastrojom tej  przestrzeni. Budowany w ten sposób świat jest dla nas metaforą surrealistycznej społeczności, która funkcjonuje na utopijnych, ale jakże pięknych podstawach. Jej członkowie szukają alternatywnych dróg do realizacji własnych pragnień, pasji, sposobów spełnienia, chociażby tylko na moment, tu i teraz. Staramy się uchwycić aurę tych niezwykłych zdarzeń przez portret. Człowiek jest dla nas zawsze punktem wyjścia, najgłębszym źródłem informacji o otaczającej go przestrzeni i zdarzeniach. Rejestrujemy także, dźwięki, ruch, słowa. Zebrany materiał prezentujemy na polu ekspozycji   wieloekranowych, projekcji, wizualizacji, instalacji oraz filmu eksperymentalnego.” - opisuje projekt Wojciech Kukuczka.   (s)

„Podwodne kilimy” – wystawa malarstwa Wiesławy Michalskiej

dodane 31.01.2019
[Sosnowiec] Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu serdecznie zaprasza na wernisaż wystawy prac malarskich Wiesławy Michalskiej „Podwodne kilimy”, który odbędzie się w Zagłębiowskiej Mediatece przy ul. Kościelnej 11 we wtorek 5 lutego o godz. 17.00. Oprawa muzyczna Marek Broda. Wstęp wolny. Wystawę będzie można zwiedzać w godzinach otwarcia Mediateki do 15 marca.   Wiesława Michalska maluje obrazy, posługując się głównie tradycyjną techniką olejną. Patrząc na jej twórczość pobieżnie zauważamy przede wszystkim motywy związane z przyrodą: pejzaże z ogrodami, sady, pojedyncze gatunki kwiatów, ptaków. Czasem pojawi się jakaś sylwetka ludzka, ale wtedy potraktowana jest ona najczęściej jako sztafaż, dopełnienie widoku. Często dominantą kompozycyjną staje się drzewo – w wielu religiach oś łącząca świat materialny i duchowy. Nasuwa to myśl o tym, że dla artystki najważniejsze jest ukazanie pewnego porządku świata, kosmicznej harmonii, jednej zasady, czy mechanizmu obejmującego swym zasięgiem wszechświat. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że w malarstwie pojawiają się prace, których tytuły jak np. „Słoneczny pył” czy „Impresje kosmiczne” pośrednio nas do tego odsyłają. Obrazy często układają się w cykle, będące świadectwem konsekwentnego studiowania problemu.   Malarstwo Wiesławy Michalskiej nie jest typowym przykładem sztuki nieprofesjonalnej. Mało w nim czystych surowych barw, dosłowności. Dostrzec za to można szukanie koloru, skłonność do eksperymentowania i gry z zastanymi konwencjami obecnymi w sztuce oficjalnej. I tak „Kwitnące sady” przełamują typową konwencję tryptyku, gdzie skrzydła boczne powtarzają skalę sceny głównej. Materia malarska niejednokrotnie stanowi odniesienie do techniki witrażu („Kwitnący ogród”) czy tkactwa („Kilim meteorytów”). Kiedy indziej zaś plama nie tylko nie jest zamknięta sztywnym konturem, ale swobodna i rozbryzgana odsyła do metody nazywanej malarstwem gestu – action painting. Również układy kompozycyjne stosowane przez artystkę nie są typowe. W obrazach wielokrotnie pojawia się otwarta kompozycja, zdarza się, że towarzyszy im niemal izokefaliczny porządek – zaznacza historyk sztuki Elwina Sobczyk-Podleszańska w „Koloryt twórczej pasji”.   Wiesława Michalska jest członkinią Stowarzyszenia Twórców Kultury Zagłębia Dąbrowskiego, emerytowaną nauczycielką plastyki, pasjonatką sztuki. Prace malarki prezentowane były na licznych wystawach zbiorowych oraz indywidualnych.   (s)  

Nick Cave w przekładzie Tadeusza Sławka

dodane 30.01.2019
[Sosnowiec] 1 lutego w piątek o godz. 18.00 w Auli Zagłębiowskiej Mediateki przy ul. Kościelnej 11 w Sosnowcu odbędzie się spotkanie autorskie z Tadeuszem Sławkiem, podczas którego zaprezentowana zostanie książka "Pieśń torby na pawia" Nicka Cave'a w jego tłumaczeniu. Współorganizatorem wydarzenia jest wydawca książki Biuro Literackie. Rozmowę poprowadzi Juliusz Pielichowski. Uczestnicy spotkania będą mieli możliwość zakupu książki w promocyjnej cenie. Wstęp wolny.   Książka Nicka Cave'a "Pieśń torby na pawia" w przekładzie Tadeusza Sławka, o której "New York Times" pisał tuż po wydaniu: "Liryczna i halucynacyjna mieszanka prozy, poezji, tekstów piosenek i autobiografii" spisana została w całości na samolotowych torebkach chorobowych (tytułowe sick bags). Swoista "kronika" czy "odyseja" rozrosła się podczas tournée obejmującego 22 miasta z 2014 roku do pełnowymiarowego poematu prozą, będącego poszukiwaniem źródła sensu, inspiracji i miłości.   "Byłem w drodze do Nashville i pomyślałem: No dobrze, lepiej zacznę w końcu pisać te piosenki. Ale nie miałem przy sobie notesu, więc sięgnąłem po torbę na wymioty, żeby zapisać na niej słowa do piosenki, którą zatytułowałem 'Pieśń torby na pawia'" – pisze w autokomentarzu na okładce książki Nick Cave. "Torba samolotowa staje się w tej książce wszystkim, co kiedykolwiek kochałem, czego nienawidziłem. Są tutaj ludzie, którzy na mnie wpłynęli, i ludzie, których w pewnym sensie czczę, którzy latami odciskali na mnie swoje piętno".   Książkę z entuzjazmem przyjęła międzynarodowa krytyka. "Obsesyjne myśli narratora spoglądającego śmierci w twarz, zestawione ze złudzeniami sławy, to fascynujące studium śmiertelności" – komentował "Sunday Herald". "Cave nie cofa się przed tym, by przydać swoim doświadczeniom blasku, ale nie po to, by wydały się czystsze lub piękniejsze, ale raczej by uczynić je bardziej realistycznymi. Książka jest niczym piosenka śpiewana głosem wspomnień i tęsknoty" – recenzował "Booklist".   "Nick Cave napisał książkę zachwycającą i porywającą, która zawiodła mnie w rejony wielobarwne i wielobrzmienne, czasem pełne smutku i żalu, a czasem uspokajające w dzikich dniach euforii" – pisze w pierwszej polskiej recenzji książki Paweł Tański. "Wiele tu zachwycających fraz, wiele przejmujących linijek, wiele wspaniałych obrazów, moc ironii, humoru, groteski. Język tych wierszy pulsuje i gra, niesie melodię, która sprawdza się także w polszczyźnie, dzięki tłumaczowi – Tadeuszowi Sławkowi".   To książka osobista – jak przyznał Nick Cave w rozmowie z Timem Lewisem dla brytyjskiego "Observera" – "Cenzurowanie samego siebie podczas pisania to coś, czego nie robię". Dzieło pozwala śledzić fascynujący i niespokojny zarazem proces myślowy artysty oraz delektować się jego ironicznym humorem i poetyckim językiem. Lekturze towarzyszy jednak również smutek – wiemy, że po tej trasie życie artysty zmieniło się dramatycznie wraz z tragiczną śmiercią jego 15-letniego syna latem 2015 roku.   Nick Cave to urodzony w 1957 roku australijski muzyk, poeta, pisarz, kompozytor i aktor. Założyciel i członek zespołu The Boys Next Door (później The Birthday Party) oraz współzałożyciel grupy Nick Cave and the Bad Seeds, z którą wydał szesnaście albumów studyjnych. W 1989 roku ukazała się jego pierwsza powieść "Gdy oślica ujrzała anioła", wyróżniona nagrodą Time Out Magazine, a w 2009 druga – "Śmierć Bunny’ego Munro". "Pieśń torby na pawia" jest jego najnowszą publikacją. Autor mieszka w Brighton.   Tadeusz Sławek, autor przekładu "Pieśni torby na pawia", jest tłumaczem, poetą, prozaikiem, eseistą i wybitnym filologiem. Nieprzerwanie od 1971 roku pozostaje związany z Uniwersytetem Śląskim, gdzie w latach 1996–2002 był rektorem. Wraz z kontrabasistą Bogdanem Mizerskim wykonuje eseje na głos i kontrabas. Za wybitne zasługi dla polskiej literatury i kultury został uhonorowany w 2017 roku Poznańską Nagrodą Literacką im. Adama Mickiewicza. O "Pieśni torby na pawia" mówi, że jest to "podróż do kresu samotności".   Juliusz Pielichowski urodził się w 1984 r. w Gliwicach. Jest poetą i tłumaczem (J. Conrad, H.D. Thoreau, Z. Bauman). Finalista i laureat kilku projektów Biura Literackiego („Połów” 2011, Pracownia Przekładowa 2017, Pracownia Prozy 2018). Na zlecenie MKiDN autor opracowania „Joseph Conrad w literaturze światowej” (Muzeum Josepha Conrada-Korzeniowskiego w Berdyczowie, 2015). Autor tomu wierszy "Czarny organizm", który ukaże się nakładem Instytutu Mikołowskiego. Mieszka w Warszawie.     (s)
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl