Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

„Hopla! Jesień, zima, wiosna!” w TDZ

dodane 13.01.2016
[Będzin] Jest to kolejne przedstawienie realizowane w ramach „Baby – sceny” w będzińskim teatrze, które będzie można zobaczyć 16 stycznia w cyklu Soboty w Teatrze Dormana. Spektakl zostanie zaprezentowany o godz: 11.00, 12.30 i 14.00.  Adresowany jest do dzieci w wieku 0,5 – 4 lata. To historia, w której maluch No – No wyrusza na pierwsze w życiu spotkanie z osobliwościami przyrody. Na jego drodze pojawiają się zaskakujące ważki, przyjacielska gąsienica, przerażający pająk, uroczy motyl, którego musi obronić przed zagrożeniem. Wszystko to po trochu ciekawi go, trwoży i zachwyca zarazem. Dzięki temu można zapoznać małych widzów z elementami określającymi każdą porę roku (takimi jak: kolor, roślinność, temperatura), ukazać im w metaforyczny sposób następujące po sobie zmiany w przyrodzie.   Służyć mają temu w specyficzny sposób użyte środki teatralne. Od strony dźwiękowej, „Hopla!” można uznać za pierwszy elementarz, jaki dziecko powinno otrzymać  w swojej edukacji muzycznej. Powtarzalne motywy z „Czterech pór roku” Vivaldiego, to doskonały pretekst do poznawania klasyków muzycznych. Linia melodyczna ze słynnych koncertów skrzypcowych stanowi podstawową bazę dźwiękową przedstawienia, do jej rytmu są dopasowane główne wątki teatralnej opowieści, a wszystko to dostosowane jest do możliwości percepcyjnych najmłodszych. W warstwie scenograficznej dominuje prostota. Białe tło „malowane” jest światłem, na oczach widzów ożywają kolorowe, trójwymiarowe ilustracje, a wszystkie działania odbywają się blisko i na „wyciągnięcie ręki”. Przedstawienie zostało dofinansowane ze środków MKiDN. Bilety w cenie 20 zł i 18 zł oraz grupowe 15 zł można rezerwować pod numerem telefonu (32) 269-89-15.   „Hopla! Jesień, zima, wiosna!” Scenariusz, reżyseria i scenografia: Tomasz Kowalski Muzyka: Antonio Vivaldi Obsada: Stefan Szulc, Agata Madejska, Jacek Mikołajczyk     (s)

Wystawa fotografii „W stronę człowieka”

dodane 13.01.2016
[Sosnowiec] Sosnowickie Centrum Sztuki Zamek Sieleckci zaprasza w najbliższy piątek 15 stycznia na godz. 18.00 na wernisaż wystawy fotografii Krzysztofa Gołucha oraz Marka Wesołowskiego pt. „W stronę człowieka”. Na wernisaż wstęp jest wolny. Na wystawie będzie można zobaczyć zdjęcia dwóch artystów, których różni forma wykonywanych prac, zastosowane środki artystycznego wyrazu, środowiska, z których pochodzą ich modele. Łączy ich natomiast niezwykle humanistyczne podejście do człowieka, którego świat stał się tematem tej wystawy. Krzysztof Gołuch z ogromną empatią i szacunkiem ukazuje świat ludzi, których nazywamy niepełnosprawnymi. Pokazuje nam ich codzienne zajęcia, niekiedy heroizm w pokonywaniu własnych ograniczeń, lecz przede wszystkim zwyczajne uczucia: radość, smutek, nadzieje na coś dobrego. Świat portretowanych osób okazuje się bardzo podobny do naszego, a może nawet bardziej autentyczny, szczery. Z kolei Marek Wesołowski posiada dar wykonywania portretów, które ukazują głębię osobowości modela. Nieoczywiste ustawienie, umiejętne operowanie światłem i odniesienia do osobistej biografii portretowanego człowieka pozwalają autorowi pokazać jego nieznane dotąd, ukryte przed światem zewnętrznym – prawdziwe oblicze. Autor nie narusza przy tym prywatności modela, przeciwnie: otacza go szacunkiem, należnym każdemu człowiekowi. Kuratorem wystawy, którą będzie można zwiedzać do 21 lutego br. jest Małgorzata Malinowska.   (s)

Uczniowie „Plater” w „Strefie cienia”

dodane 12.01.2016
[Sosnowiec] „Strefa cienia” to spektakl przygotowany w ramach projektu edukacyjno-artystycznego „Filozofia trochę niekonwencjonalnie”, który już po raz trzeci został zrealizowany w II Liceum Ogólnokształcącym im. Emilii Plater w Sosnowcu. Jego celem jest popularyzacja filozofii, rozumianej – zgodnie z etymologią terminu „filozofia” – jako umiłowanie mądrości, dążenie do zrozumienia świata i człowieka pojmowanego w kategoriach podmiotu aksjologicznego. Projekt został zrealizaowany pod honorowym patronatem prezydenta Sosnowca. Spektakl zostanie zaprezentowany 10 lutego o godz. 17.00 w auli II Liceum Ogólnokształcącego im. Emilii Plater przy ul. Parkowej 1. Wstęp wolny. Zastanawiając się nad tym, co w życiu ludzkim istotne, jaki jest sens człowieczego istnienia, już filozofujemy. Szukanie odpowiedzi na powyższe pytania leży w ludzkiej naturze, jest nierozerwalnie związane z kondycją człowieka, jego egzystencjalnymi potrzebami, które pomagają zaspokajać sztuka, filozofia i religia. Od czasów antycznych filozofia i literatura pozostawały w dość ścisłych związkach. Wielcy myśliciele – jak Platon, Fryderyk Nietzsche – wyrażali swe poglądy w literackiej formie, wielu znakomitych pisarzy – jak Fiodor Dostojewski, Franz Kafka – w dziełach literackich poruszało problemy filozoficzne. Tym razem podstawą naszego projektu stał się wydany w 1956 roku znakomity dramat szwajcarskiego pisarza Friedricha Dürrenmatta zatytułowany „Wizyta starszej pani”. „Strefa cienia” to dzieło moralistyczne, przypowieść o obłudzie i współczesnym konsumpcyjnym świecie, w którym na plan pierwszy wysuwają się dobra materialne określające wartość człowieka w społeczeństwie. „Mam, więc jestem” – można, parafrazując słynną sentencję Kartezjusza, powiedzieć o kondycji człowieka epoki ponowoczesnej. Dürrenmatt napisał „Wizytę…” w konwencji groteskowej i nazwał „tragiczną komedią”. Oparta na estetycznych sprzecznościach groteska (tragizm – komizm) świetnie wyostrza wykreowaną w utworze wizję zdegradowanego fizycznie i moralnie współczesnego świata, w którym ideały i wartości etyczne stały się pustymi frazesami, w którym prawo, uczciwość, odpowiedzialność, sprawiedliwość nie są urzeczywistniane, choć często się o nich mówi. Główną bohaterką „Strefy cienia”, podobnie jak dramatu Dürrenmatta, jest 62-letnia miliarderka, zgorzkniała i ekscentryczna, wielokrotnie zamężna Klara Zachanassian. Po wielu latach wraca ona do rodzinnego miasta, zrujnowanego i podupadłego Güllen. Jego mieszkańcy z wielką pompą witają miliarderkę, mając nadzieję, że wydobędzie ich z nędzy. Klara Zachanassian zgadza się podarować miastu miliard (pięćset milionów na potrzeby miasta i pięćset do podziału na mieszkańców). Stawia jednak warunek – chce za te pieniądze kupić sprawiedliwość, gdyż jako młoda dziewczyna została skrzywdzona przez mieszkańca Güllen – Alfreda Illa. Nastoletnia, uboga Klara miała romans z Alfredem. Jego skutkiem była ciąża dziewczyny. Ill podczas rozprawy sądowej wyparł się jednak ojcostwa dziecka, powołał nawet fałszywych świadków rozwiązłości Klary. Dziewczyna ze zniszczoną reputacją, zaszczuta przez otoczenie, została zmuszona do wyjazdu z Güllen, a jej dziecko niedługo po urodzeniu zmarło. Klara – aby przeżyć –musiała uprawiać prostytucję. Teraz, po wielu latach od tych wydarzeń, niezwykle bogata i pewna siły swych pieniędzy, wraca po sprawiedliwość. Człowieczeństwo (…) jest podporządkowane giełdzie milionerów, jeśli ktoś rozporządza takim kapitałem jak mój, stać go na stworzenie sobie własnego ładu świata. Świat zrobił ze mnie dziwkę, teraz ja zrobię z niego burdel. Kto nie może bulić, a pragnie uczestniczyć w rozkoszach życia, ten musi zgiąć kark” – mówi cynicznie do podlizujących się jej i jednocześnie oburzonych amoralną propozycją miliarderki gülleńczyków. Ukazana w dramacie Dürrenmatta i „Strefie cienia” rzeczywistość ma charakter modelowy, jest metaforą współczesnego, cywilizowanego świata. Pokazuje zbiorowość ludzką w sytuacji moralnej próby, dramatycznego wyboru między wartościami materialnymi a etycznymi, konstytuującymi to, co nazywamy dumnie „człowieczeństwem”. Z jednej strony gülleńczycy doświadczają ogromnej chęci wzbogacenia się, wydobycia z nędzy i zaznania „rozkoszy życia”, z drugiej – uważają się za praworządnych i sprawiedliwych Europejczyków respektujących zasady moralne, więc nie kryją oburzenia propozycją miliarderki. Poza tym Alfred Ill jest jednym z nich, szanowanym obywatelem Güllen i kandydatem do objęcia wkrótce urzędu burmistrza. Tytuł sztuki – „Strefa cienia” – odsyła do symboliki cienia w kulturze europejskiej. Symbolizuje on m.in. fałsz, śmierć, mroczną stronę człowieczej natury, drugie ja. I właśnie do tych negatywnych znaczeń cienia nawiązuje nasz spektakl, pokazujący w przejaskrawiony, groteskowy sposób hipokryzję ludzi i kryzys wartości we współczesnym, konsumpcyjnym świecie, który Dürrenmatt tak scharakteryzował: „Współczesny świat to potwór, którego nie da się już ujarzmić za pomocą ideologicznych formuł”. „Strefa cienia” – podobnie jak „Wizyta…” – to dramat, pomimo akcentów komicznych, gorzki, mający wywołać u odbiorcy moralny wstrząs, skłonić do refleksji o człowieku i tworzonej przez niego rzeczywistości, która powinna stawać się coraz lepsza nie tylko pod względem materialnego standardu życia. Jacek Bajer „Strefa cienia” Reżyseria – Małgorzata Pabian Scenariusz – Michał Jarosławski, Małgorzata Pabian Oprawa muzyczna – Małgorzata Pabian, Maciej Musiał Scenografia – Karolina Witczak Plakat – Bartłomiej Ręczkowski Trailer – Gedeon Kucharski Osoby dramatu: KLARA ZACHANASSIAN – Patrycja Góra MAŁŻONEK KLARY – Paweł Kulawik Alfred ILL – Bartosz Chabowski CÓRKA ILLA – Victoria Łata BURMISTRZ – Julia Kałuża PASTOR – Wojciech Wydmański POLICJANT – Wojciech Kulik ZAWIADOWCA STACJI – Dawid Michalski PIERWSZA – Oliwia Kudełko DRUGA – Natalia Moraczewska TRZECIA – Natalia Stępień

Rusza XXII Międzynarodowy Festiwal Kolęd i Pastorałek

dodane 11.01.2016
[Będzin] Najpiękniejsze kolędy i pastorałki z całego świata ponownie wybrzmią w Będzinie. Od 14 do 17 stycznia w mieście, nazywanym stolicą polskiej kolędy, odbędzie się XXII edycja największego kolędowego przeglądu w Polsce – Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika. Od 14 do 16 stycznia (czwartek i piątek od godz. 9.00 do 20.30, w sobotę od 9.00 do 17.00) w Państwowej Szkole Muzycznej im. F. Chopina odbywać się będą przesłuchania najlepszych wykonawców, wyłonionych podczas eliminacji odbywających się w całej Polsce, a także na Ukrainie i Białorusi, do których przystąpiło ponad 1500 wykonawców. Najpiękniejsze bożonarodzeniowe kompozycje z różnych epok i krajów zaśpiewa w Będzinie 129 solistów, chórów i zespołów. – Festiwal pomaga w zabliźnianiu pogłębiającego się rozdźwięku między duchowym, a materialnym światem człowieka. Piękna forma kolędy i pastorałki stanowi w dorobku muzycznym, ale i kulturowym, swoistą perłę łączącą pokolenia, zapewniającą jedność i ciągłość kulturową, wzbogacającą głębię doznania duchowego. Biorąc udział w Festiwalu wykonawcy w sposób szczególny uwielbiają poprzez śpiew Wcielone Słowo, które stało się Ciałem. Niech radość kolędowania będzie udziałem wykonawców i tych wszystkich, których urzekają swym pięknem kolędy i pastorałki – mówi dyrektor Festiwalu, ks. Piotr Pilśniak. Laureatów tegorocznej edycji wybierze składające się z wybitnych muzyków jury pod przewodnictwem prof. dr hab. Wiesława Delimata (Akademia Muzyczna w Krakowie), którego w ocenie wspierać będą także prof. dr hab. Jerzy Rachubiński (Akademia Muzyczna w Łodzi) i ks. dr hab. Paweł Sobierajski (Akademia Muzyczna w Katowicach). Tradycyjnie Festiwal zakończy się koncertem galowym, który w niedzielę, 17 stycznia o godz. 16.00 odbędzie się w kościele na Osiedlu Syberka. Jego reżyserii podjął się aktor Dariusz Wiktorowicz. – Okazję do obejrzenia koncertu będą mieli nawet ci, którzy nie mogą być z nami – cały koncert będzie transmitowany live z realizacją z 6 kamer w jakości HD w internecie, na naszej stronie www.mfkip.pl. Zamierzamy także wydać go na DVD – zapowiada rzecznik prasowy Festiwalu, Jarosław Ciszek. Wstęp na przesłuchania i koncert galowy jest otwarty dla wszystkich i darmowy. Informacje dotyczące tej edycji i harmonogramy przesłuchań można znaleźć na stronie www.mfkip.pl.   (s)

Z Budziejowic do Teatru Zagłębia. Recenzja WZ

dodane 07.01.2016
[Region, Sosnowiec] Teatr Zagłębia w Sosnowcu melduje posłusznie, iż w nowy rok kalendarzowy wchodzi z iście żołnierskim przytupem! Zagłębiowska scena przyzwyczaiła już swoich widzów, że karnawałowa premiera zazwyczaj należy do tych z gatunku „lżejszego kalibru”, zaś sceniczna adaptacja „Przygód dobrego wojaka Szwejka” idealnie się w ów lekki klimat wpisuje. Znana z czeskiej prozy Haška satyra w adaptacji i reżyserii Igora Gorzkowskiego w połączeniu z grą rewelacyjnego zespołu sosnowieckiego Teatru, z pewnością jest godna polecenia na najbliższe, pełne zabawy tygodnie.   Literacki Józef Szwejk, pozorny kretyn, idiota, głupek i notoryczny bałwan, to jedna z tych postaci, które z całą pewnością posiadają i zasługują na status kultowych. W historii teatru polskiego zdarzały się już próby przełożenia jego przygód i wrodzonego anegdociarstwa na język sceny, lecz Sosnowiec zdecydowanie posiada jednego asa w rękawie. Mam tutaj na myśli Wojciecha Leśniaka, który do roli sympatycznego, wiecznie rozgadanego żołnierza wydaje się być wręcz stworzony. W swojej grze aktorskiej idealnie oddaje „szwejkowską” umiejętność balansowania pomiędzy niefrasobliwością pociesznego półgłówka a okraszonym zakamuflowaną inteligencją dowcipem. Praktycznie nie znikając ze sceny, znakomicie rozkłada akcenty, aby nie przyćmiewać reszty obsady, która wcale nie pozostaje w tyle.   Żołnierskie trio Blitek, Muszyński i Zawadzki to przemyślane towarzystwo i dopełnienie dla gry Leśniaka. Panowie stanowią przekrój przez różnorodność koszarowych charakterów. Natomiast jeżeli chodzi o Grzegorza Kwasa, to z dwojga jego scenicznych wcieleń, zdecydowanie lepiej odnajduje się on jako Wachmistrz z drugiej części przedstawienia. Ozdobą dla męskiej części obsady są piękne panie, wśród których prym wiedze debiutantka, Małgorzata Saniak. Energia jaką emanuje na scenie jest wręcz zaraźliwa, a głosu i tanecznego wdzięku pozazdrościłaby jej niejedna artystka estradowa. Marzeniem każdego fana Teatru Zagłębia byłoby zapewne zobaczenie jej w kontrastowym duecie z Edytą Ostojak. Miejmy nadzieję, że znajdzie się odpowiedni repertuar, w którym będzie sposobność połączenia tych dwóch, bez wątpienia utalentowanych, młodych aktorek, bo będzie to mieszanka iście wybuchowa!   Klimatyczna muzyka Piotra Tabakiernika oraz oszczędna scenografia Jana Polivki dodatkowo podnoszą wartość spektaklu. Zwłaszcza ta ostatnia zasługuje na ogromne brawa, nie dominując, a dyskretnie uzupełniając toczącą się na scenie akcję.   Jednym z nielicznych zarzutów, jakie można postawić najnowszej realizacji sosnowieckiej sceny jest długość (prawie 3 godziny zegarowe) i tempo przedstawienia. O ile pierwsza część mija niemal błyskawicznie, o tyle po powrocie z przerwy trudno uniknąć wrażenia delikatnych dłużyzn. Niemniej jednak z całą pewnością „Dobry wojak Szwejk” to pozycja zasługująca na zarezerwowanie sobie, któregoś z zimowych wieczorów. Albowiem mimo drobnych minusów, które z całą pewnością dostrzeże oko lub wychwyci ucho uważniejszego widza, zagłębiowska scena, summa summarum, wychodzi z realizacji Szwejka obronną ręką.   Izabela Kieliś   „Dobry wojak Szwejk” – Jaroslav Hašek Przekład: Paweł Hulka-Laskowski Reżyseria i adaptacja: Igor Gorzkowski Scenografia: Jan Polivka Kostiumy: Joanna Walisiak Muzyka: Piotr Tabakiernik Ruch sceniczny: Iwona Pasińska   Premiera: 2.01.2016 r.   Obsada:   Agnieszka Bieńkowska – Pani z towarzystwa, Inna Paniusia, Kelnerka Beata Deutschman – Inna Pani z towarzystwa, Burdelmama, Paniusia, Karczmarka Małgorzata Saniak – Baronowa, Elly, Telegrafistka, Babunia, Baba – DEBIUT SCENICZNY Michał Bałaga – Kapitan Lukasz, Zakochany Porucznik, Żołnierz, Podchorąży Marek Aleksander Blitek – Kunert (ordynans podporucznika Duba), Kolejarz, Sierżant na posterunku dworcowym, Inny Żołnierz, Żandarm Kamil Bochniak – Szeregowiec, Pan, Brat Babuni, Włóczęga Grzegorz Kwas – Podporucznik Dub, Wachmistrz Wojciech Leśniak – Szwejk (ordynans kompanii) Tomasz Muszyński – Sierżant rachuby Vaniek, Kapral Fusch, Zawiadowca, Kapral na posterunku dworcowym, Vodiczka Andrzej Śleziak – Generał jeść srać i spać, Dowódca Garnizonu, Generał serdeńko, Generał inspektor latryn, Łysy Pan, Karczmarz, Rotmistrz Piotr Zawadzki – Baloun (ordynans kapitana Lukasza), Inny Pan, Muzykant, Niemiec, Plutonowy    

Czy o miłość trzeba walczyć z bronią w ręku?

dodane 05.01.2016
[Region] Premierą „Wesela” wg Stanisława Wyspiańskiego katowicki Teatr Śląski inauguruje nowy rok. Spektakl, który zobaczymy już 8 stycznia o godz. 19.00 na Dużej Scenie, jest współczesną adaptacją Radosława Rychcika, reżysera młodego, ale bardzo znanego i nagradzanego na wielu znaczących polskich scenach i festiwalach, laureata Paszportu Polityki 2014. Akcja dramatu dziejącego się tym razem w Belfaście, m.in. w irlandzkim pubie i w plenerach familokowych osiedli, będzie próbą odpowiedzi na jedno z najważniejszych egzystencjalnych pytań: czy religia powinna stawać na drodze miłości i czy mieszane wyznaniowo małżeństwa mogą odmienić społeczeństwa? Jest to zatem sztuka o wykluczeniu, ale i tolerancji dzięki uczuciom ponad podziałami. – W latach 70. XX wieku animozje miedzy Brytyjczykami i Irlandczykami, lojalistami i republikanami, a przede wszystkim katolikami i protestantami pochłaniały tysiące ofiar – mówi nam Aleksandra Czapla-Oslislo, rzeczniczka i kierowniczka literacka katowickiego teatru. – W 1974 roku grupa nowożeńców postanowiła stworzyć Północno-Irlandzkie Stowarzyszenie Małżeństw Mieszanych, niestety, czterdzieści lat później segregacja religijna w Irlandii nadal obejmuje ponad 90 procent osiedli, szkół, pubów, klubów sportowych i środowisk nauczycielskich. Na szczęście niektórzy obywatele Irlandii Północnej stale poszukują dróg pojednania, a urzędach stanu cywilnego odnotowano wzrost liczby małżeństw mieszanych wyznań i właśnie ten, tak aktualny, problem miłości, wiary i tolerancji postanowiliśmy przybliżyć naszym widzom. „Wesele” to jedna z naszych największych i najważniejszych tegorocznych produkcji, a Belfast „zagrał” Nikiszowiec – wyjaśnia. Czy wesele może odmienić naród, pokonać wielowiekowe różnice, uprzedzenia, kulturę? Czy o miłość trzeba walczyć z bronią w ręku? Koniecznie trzeba zobaczyć spektakl Radosława Rychcika, jego kolejne dzieło po słynnych wielokulturowych „Dziadach” A. Mickiewicza. Bohaterowie, wcielający się w klasyczne role (pan młody, panna młoda, gospodarz, poeta, ksiądz i wszystkie pozostałe) noszą brytyjskie i irlandzkie imiona. Autorem przekładu dramatu Wyspiańskiego na język angielski jest Noel Clark, bowiem spektakl będzie dwujęzyczny („Wesele” – „The Wedding”), z wyświetlanymi napisami. Stylizowana scenografia i kostiumy są dziełem Anny Marii Kaczmarskiej, często współpracującej z Rychcikiem. Wśród kilkudziesięcioosobowej, znakomitej obsady są aktorzy doskonale znani z kreacji na zagłębiowskich scenach. Barbara Lubos wielokrotnie była oklaskiwana i nagradzana w sosnowieckim Teatrze Zagłębia. Została tam laureatką Złotej Maski za role Iriny w „Trzech siostrach” A. Czechowa i Marii w szekspirowskim „Wieczorze Trzech Króli”, niezapomnianą Rachelą w „Weselu” Wyspiańskiego i księżną Himalaj w „Operetce” W. Gombrowicza. Artur Święs za rolę Józia w „Ferdydurke” wg Gombrowicza na sosnowieckiej scenie otrzymał Nagrodę im. Leny Starke. Adam Kopciuszewski to poprzedni, wieloletni dyrektor i aktor Teatru Zagłębia. Mateusz Znaniecki i Michał Piotrowski współpracują z sukcesem z będzińskim Teatrem Dzieci Zagłębia, zaś Antoni Gryzik jest wykładowcą w Wyższej Szkole Humanitas. Natomiast choreograf „Wesela” i wielu znanych przedstawień w kraju, laureat Złotych Masek Jakub Lewandowski opracował choreografię także do „Eugeniusza Bodo”, jednego z ostatnich i najciekawszych spektakli Teatru Zagłębia. Czy i jak odnajdą się w tym niezwykłym widowisku współcześni kochający się Romeo i Julia, których dzieli nie waśń rodowa, ale wyznanie i rasistowskie uprzedzenia, obejrzymy i ocenimy w piątek, 8 stycznia o godz. 19.00 w Teatrze Śląskim. Teresa Stokłosa

„Calineczka – Reaktywacja” zainauguruje w 2016 roku cykl „Soboty w Teatrze Dormana”

dodane 01.01.2016
[Będzin]   Cykl „Sobota w Teatrze Dormana”, to propozycja dla rodzin z dziećmi, które lubią w niebanalny sposób spędzać czas. W tegorocznym sezonie cykl będzie kontynuowany, na początek,  już 9 stycznia o godzinie 16.00, zostanie zaprezentowany spektakl  „Calineczka – Reaktywacja”. Spektakl przeznaczony jest dla dzieci od 5 lat. W tym przedstawieniu na nowo będzie można odkrywać przygody Calineczki. W wersji wydarzeń prezentowanych w spektaklu Teatru Dzieci Zagłębia nie jest ona miniaturową osóbką, nie śpi w skorupie orzecha i nie pływa w talerzu. Jest zwykłą dziewczynką, niezauważaną przez zagonionych codziennym życiem rodziców. Ucieczka do bajki wydaje jej się najlepszym wyjściem. Okazuje się jednak, że życie w wyimaginowanym świecie nie jest takie proste jakby się wydawało.   Nawet w rzeczywistość, która powinna być wedle naszych wyobrażeń idealna, wdziera się konformizm, obłuda i zwykła zawiść. Tak jak w życiu, jest tam też miejsce na proste i prawdziwe odruchy. Na miłość, czytanie bajek, przebywanie we wzajemnym towarzystwie i czerpanie z tego przyjemności. Należy jednak pamiętać, że baśniowe fantazje mogą działać jak narkotyk, można się w nich zatracić i jeśli w porę się nie zorientujemy, że to tylko bajka, niewidzialna brama może się zamknąć, możemy nie wrócić z tego nierealnego świata. W świetle otaczającej nas kultury masowej „Calineczka” reprezentuje sztukę „trudną”. Sztukę, do której widz powinien się przygotować. Tutaj nic nie jest łatwe, lekkie i przyjemne. Spektakl, w którym można dostrzec wiele odwołań do stylistyki Tima Burtona, muzyka cytująca dzieła Dany'ego Elfmana, jest spektaklem przeznaczonym dla odbiorcy „zaangażowanego”. –  Pokażmy dzieciom, że bajki nie „służą” tylko do bezrefleksyjnego oglądania, ale że mogą dać przyjemność wyciągania wniosków i uczyć myślenia –   zachęca do odwiedzenia teatru w drugą sobotę nowego roku zespół Teatru Dormana. „Calineczka – Reaktywacja” Tekst – Dariusz Czajkowski Reżyseria – Adam E. Kwapisz Scenografia – Urszula Kubicz-Fik Muzyka – Marcin Partyka Ruch sceniczny – Arkadiusz Buszko Obsada: Calineczka - Ewa Zawada Matka Calineczki - Katarzyna Bała Żab - Jacek Mikołajczyk Matka Żaba - Katarzyna Bała Chrabąszcz - Adam E. Kwapisz Kolega Chrabąszcza - Jacek Mikołajczyk Żona Chrabąszcza I - Katarzyna Bała Żona Chrabąszcza II - Edyta Dziura Żona Chrabąszcza III - Joanna Rząp Mysz - Joanna Rząp Kret - Kamil Katolik (s)  

Rusza nowy sezon projektu ,,Kultura Dostępna’’

dodane 01.01.2016
[Sosnowiec] Polski dramat wojenny w reżyserii Krzysztofa Łukaszewicza pt. „Karbala” rozpocznie w kinie Helios kolejny sezon projektu ,,Kultura Dostępna’’. Projekcja filmu w czwartek 7 stycznia o godz. 18:00. Dla naszych Czytelników także w tym roku będą do wygrania w konkursach bezpłatne zaproszenia na seanse w cyklu „Kultura Dostępna w Kinach”. Projekt Kultura Dostępna w kinach w 2015 roku umożliwił szerokiej publiczności dostęp do nowych i docenianych polskich filmów. Widzowie we wszystkich kinach w całej Polsce co czwartek mogli zobaczyć m.in. „Bogów”, „Idę” czy „Ziarno prawdy” w przystępnej cenie - 10 złotych za bilet. W nowej edycji projektu w 2016 roku zobaczymy m.in. najnowsze produkcje nagradzane na ostatnim Festiwalu Filmowym w Gdyni. Do końca kwietnia będzie można zobaczyć m.in. przejmujące „Obce niebo”, sensacyjne „11 minut”, kryminalnego „Czerwonego pająka”, przełamującego konwencje „Demona”. Nie zabraknie też komedii – w repertuarze na 2016 rok znaleźli się „Król życia” i „Excentrycy czyli po słonecznej stronie ulicy”. Seanse odbywają się w każdy czwartek o godzinie 18:00 w sieci kin Helios w całej Polsce i w warszawskim kinie Iluzjon. W projekcie udział biorą kina w Bełchatowie, Białymstoku, Bielsku-Białej, Bydgoszczy, Dąbrowie Górniczej, Gdańsku, Gdyni, Gnieźnie, Gorzowie Wielkopolskim, Grudziądzu, Kaliszu, Kędzierzynie-Koźle, Kielcach, Koninie, Legnicy, Lubinie, Łodzi, Nowym Sączu, Olsztynie, Opolu, Pile, Piotrkowie Trybunalskim, Płocku, Radomiu, Rzeszowie, Siedlcach, Sosnowcu, Starachowicach, Szczecinie, Tczewie, Wrocławiu oraz w Warszawie. Partnerami projektu są: sieć Kin Helios i Kino Iluzjon oraz dystrybutorzy: NEXT Film, Kino Świat, Solopan, Vue Movie, Forum Film Poland, Against Gravity i Cyfrowe Repozytorium Filmowe.Patronami medialnymi są Telewizja Polska, Polskie Radio oraz portal Filmweb. Projekt jest częścią programu Kultura Dostępna realizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, którego operatorem jest Narodowe Centrum Kultury. Program ma na celu niwelowanie barier w dostępie do kultury, w tym bariery ekonomicznej. Więcej na www.kulturadostepna.pl. (s)
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl