Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Kogo obchodzi człowiek...?

dodane 18.02.2016

Zwycięzca plebiscytu TVP Kultura w Teatrze Zagłębia

dodane 17.02.2016
[Sosnowiec] Teatr Zagłębia zaprasza na pokazy spektaklu „Koń, kobieta i kanarek” – zwycięzcy plebiscytu TVP Kultura na Najlepsze Przedstawienie Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski. Spektakl można będzie zobaczyć zobaczyć 25 i 26 lutego o godz. 19:00. Natomiast 18 i 19 lutego, również o  godz. 19.00, będzie okazja, by zobaczyć „Salę Królestwa”.  Na ten spektakl podwójne zaproszenie w naszym konkursie wylosowała Ewa Kraus.   18 i 19 lutego  widzowie będą mogli przenieść się do „Sali Królestwa” – sali zgromadzeń świadków Jehowy. Spektakl przedstawia życie w hermetycznej wspólnocie świadków – często mamy z nimi styczność, pukają do naszych drzwi, jednak często nic o nich nie wiemy. Przedstawienie stawia pytanie o to, czy można w sposób racjonalny zrozumieć czyjąś głęboką wiarę. Na spektakl można zakupić bilety w promocyjnej cenie 25 zł. Laureatka naszego konkursu ma do odebrania zaproszenie w kasie teatru przed spektaklem 18 lutego, wpłacając symboliczną złotówkę od osoby.   „Koń, kobieta i kanarek” Tomasza Śpiewaka w reżyserii Remigiusza Brzyka w listopadzie ubiegłego roku wygrał plebiscyt TVP Kultura. Jest także zdobywcą nagrody głównej – Lauru Konrada dla Remigiusza Brzyka na XVI Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje. W spektaklu poprzez kostium górniczy Śpiewak i Brzyk tworzą współczesną przypowieść o przemocy wobec kobiet i ich (ograniczonym) prawie do przerwania niechcianej ciąży. W tej opowieści koń, kobieta i kanarek stają się metaforą rodziny. Spektakl można zobaczyć w Teatrze Zagłębia 25 i 26 lutego o godz. 19:00.   (s)   Foto: Maciej Stobierski

„O węglu i porcelanie” – widowisko w Muzeum Śląskim

dodane 17.02.2016
[Region] Muzeum Śląskie zaprasza 21 lutego o godz. 17.00 do nowej siedziby na kolejną odsłonę projektu „Kształt Rzeczy. O węglu i porcelanie” autorstwa Rafała Urbackiego i Anu Czerwińskiego. Przedsięwzięcie z pogranicza filmu, tańca współczesnego, scenografii, pracy naukowej i działań społecznych to opowieść o pracy kobiet. Wstęp wolny.   Uczestnicy godzinnego pokazu będą mieli szansę poznać nigdy nie zapisaną żeńską część procesu technologicznego, zapomniane już kobiece trybiki w maszynie produkcyjnej, które odzyskają swoje miejsce na industrialnej mapie Śląska. – Historię kobiet w dawnych zakładach pracy, kopalni „Katowice” i Fabryce Porcelany „Giesche”, opowiemy od nowa ustami robotnic, pani Irmy i pani Basi, kształtem węgla i kształtem porcelany – opowiada „WZ” Danuta Piękoś. – Projekt ma ocalić tożsamość miejsca, która jest jednocześnie kontekstem przemian dzielnicy, miasta, regionu. Twórcy w zaskakujący sposób zestawiają specyfikę pracy kobiet z występem wybitnej polskiej choreografki i tancerki Kai Kołodziejczyk, doskonalącej przez lata swój warsztat i technikę – wyjaśnia.   Projekt Urbackiego, znanego niepełnosprawnego tancerza, choreografa, reżysera i performera z naszego regionu oraz filmowca i dokumentalisty Czerwińskiego odkrywa mechanizm funkcjonowania pamięci pracy, stanowi unikatową opowieść o dziejach regionu ukazaną za pomocą nowej formy – choreodokumentu. Autorzy w trakcie lutowej prezentacji będą czerpać z bogatej mitologii postindustrialnej przestrzeni, prezentując ją z perspektywy zapomnianego wkładu kobiet w rozwój regionu. Śląsk przez swoją wielowymiarowość po raz kolejny staje się fascynującym miejscem do snucia wciąż nowych historii zakorzenionych w biografiach mieszkańców.   Projekt zrealizowano w ramach 3. edycji Festiwalu Nowej Scenografii 2015 z cyklu „Mitologie Industrialnej Przestrzeni”. Realizacja projektu jest dziełem znanych i jednych z najlepszych twórców: koncepcja, reżyseria, research Rafał Urbacki, choreografia i wykonanie Kaya Kołodziejczyk,  realizacja filmu, zdjęcia, montaż Anu Czerwiński, światło, asystent kamery Ewa Włoszczuk,  reżyseria światła Marek Kutnik, współpraca naukowa Marta Konarzewska, Irena i Roman Gatysowie. W filmie występują: Barbara Ropka, była pracownica Fabryki Porcelany „Giesche”/„Bogucice” i Irmgard Jaworska, była pracownica kopalni „Katowice”. Tancerki w filmie: Natalia Handzlik, Katarzyna Koziorz.  Producent wykonawczy Marlena Hermanowicz przy współpracy DR Silesia i Fundacji Giesche. Teresa Stokłosa   Foto: Sonia Szeląg

„Trójkąt w kole” – wystawa o świetności Sosnowca

dodane 16.02.2016
[Sosnowiec] „Trójkąt w kole. Marka Sosnowiec” to najnowsza wystawa historyczna, przypominająca niezwykle interesujące osiągnięcia techniczno-gospodarcze stolicy Zagłębia. Muzeum w pałacu  Schoena zaprasza na wernisaż w czwartek, 18 lutego o godz. 18.00.   Idea ekspozycji „Marka Sosnowiec” została zainicjowana w styczniu ubiegłego roku przez poprzedniego dyrektora Muzeum a zarazem jego organizatora, Zbigniewa Studenckiego, i miała stanowić kulminację obchodów 30-lecia tej szacownej kulturalnej placówki.  – To duża i bardzo różnorodna wystawa, która wymagała wielu prac organizacyjno-technicznych, by można było usatysfakcjonować naszych zwiedzających w nowych, wyremontowanych wnętrzach. Przybliża nie tylko dziedzictwo przemysłowe Sosnowca, ale również rozwój handlu i usług, toteż znajdą się na niej przedmioty wyprodukowane przez zakłady działające na przestrzeni XIX i  XX wieku oraz liczne fotografie, dokumenty, plany, które pozwolą zapoznać się z historią poszczególnych przedsiębiorstw – opowiada „WZ” Joanna Kunysz z Działu Edukacji i Promocji. – Oryginalne przedmioty ze zbiorów naszego Muzeum  oraz wypożyczone od osób prywatnych i firm pozwolą niejako „dotknąć” historii  i przypomnieć działalność tych najbardziej rozpoznawalnych marek związanych z przemysłem węglowym, metalowym, włókienniczym, papierniczym czy hutnictwem żelaza  –  dodaje.   Eksponaty te są także dowodem na to, że miasto, utożsamiane głównie z przemysłem ciężkim i wydobywczym, mogło się pochwalić różnorodną wytwórczością. Zwiedzający, niezależnie od  wieku, znajdą coś interesującego dla siebie. W dawnych latach „pary i elektryczności” Sosnowiec dynamicznie się rozwijał i stawiał na zdobycze techniki oraz nowoczesną gospodarkę, był jednym z głównych ośrodków włókiennictwa w Królestwie Polskim z wielkimi przędzalniami wełny Henryka Dietla i braci Schoenów. Produkowano także  maszyny rolnicze, hacele do podków, termometry, manometry, papier, wyroby szklane, sprzęty gospodarstwa domowego, zabawki dziecięce, odzież, obuwie, rowery, motocykle, produkty owsiane, mydło, piwo, wodę mineralną i inne potrzebne produkty. Wśród unikatowych eksponatów znalazły się na wystawie m.in.: oryginalny rower z Fabryki Rowerów Karola Barana sygnowany literami „KBS”, przywieziony od kolekcjonera z Warszawy, klatka dla ptaków firmy „Koliber”, medale zdobyte przez Antoniego Bernadzikiewicza, właściciela Fabryki Pończoch „Sosnowiczanka”, hacele z pierwszej w Polsce Fabryki Haceli „Podkowa”, modele wyrobów wykonane przez uczniów Zakładów Mechanicznych i Miedziano – Kotlarskich mistrza Jana Grendy. Ciekawie zaprezentują się też obiekty ilustrujące działalność dawnej  fabryki kotłów W. Fitznera i K. Gampera, która od 136 lat, pomimo zmieniających się właścicieli, nieprzerwanie produkuje różnego rodzaju kotły dla przemysłu i energetyki. Dziś to bardzo znany Foster Wheeler Energy FAKOP sp. z o.o., z siedzibą w zabytkowym budynku firmy w dzielnicy Sielec. Będzie można obejrzeć modele kotłów, tabliczki znamionowe, druki reklamowe, plan sytuacyjny fabryki z 1932 r. oraz unikalny katalog wydany z okazji Wszechświatowej Wystawy w Paryżu w 1900 r., na której jeden z kotłów wyprodukowanych przez ten zakład otrzymał „Grand Prix”.   Wystawa, plastycznie zaaranżowana przez Joannę Krzysztofik i dyrektora Schoena Pawła Duszę, a której kuratorkami są Anna Makarska i Daria Chudoba,  potrwa do 3 kwietnia i wpisuje się w program ciekawego spędzania ferii zimowych w Sosnowcu. Teresa Stokłosa

Już kupisz bilety na pierwszy polski musical o życiu Karola Wojtyły

dodane 15.02.2016
[Region] Ruszyła sprzedaż biletów na przyszłoroczną premierę spektaklu „Karol” – pierwszego polskiego musicalu historycznego, poświęconego życiu i dziełu Św. Jana Pawła II. 25 lutego 2017 roku w krakowskiej TAURON Arenie publiczność obejrzy wielkie widowisko taneczne, aktorskie i wokalne, stworzone na podstawie biografii Jana Pawła II. W obsadzie musicalu m.in. Anna Wyszkoni oraz Piotr i Wojciech Cugowscy w roli przyjaciół Karola Wojtyły, a także Agata Nizińska w roli matki przyszłego Papieża. Muzykę do spektaklu napisał Filip Siejka, autor przebojów takich artystów jak Patrycja Markowska, Natalia Kukulska, Michał Bajor, Zbigniew Wodecki czy zespołów Perfect i Feel. Bilety od 73 zł są już dostępne na www.musical-karol.pl oraz na www.eventim.pl.   „Karol” to spektakl, jakiego w naszym kraju dotąd nie było. Pierwszy polski musical popowo-rockowy, poświęcony życiu Jana Pawła II, skupi na scenie gwiazdy muzyki oraz artystów najlepszych scen teatralnych i musicalowych Warszawy, Małopolski i Śląska. – Łącząc znakomitą muzykę, taniec, multimedialną scenografię i grę świateł, przedstawimy życie Karola Wojtyły od czasów jego dzieciństwa do śmierci 2 kwietnia 2005 roku. Fabuła musicalu skonstruowana została w taki sposób, by przez pryzmat biografii Karola Wojtyły pokazać ważne i ciekawe wydarzenia czy zjawiska z historii XX wieku: kolorowe i wesołe dwudziestolecie międzywojenne, tragedię II wojny światowej, zryw „Solidarności” czy upadek komunizmu – wylicza Michał Kaczmarczyk, autor scenariusza musicalu „Karol”. – Nasza opowieść o Papieżu będzie pełna zabawnych anegdot, ciepła, a momentami dramatyczna. Na musicalowej scenie przedstawimy postać człowieka pełnego pogody ducha, poczucia humoru, twórczej pasji i miłości do ludzi, który z takich wartości uczynił znak rozpoznawczy Kościoła XX wieku, zmieniając nie tylko oblicze Watykanu, ale także Polski i Europy. Publiczności nie zabraknie okazji do śmiechu, ale i do łez czy wzruszeń – zapowiada Michał Kaczmarczyk.   Dla wszystkich zaskakująca będzie osoba odtwórcy roli Jana Pawła II. W postać Papieża-Polaka wcieli się znakomity polski aktor śpiewający, którego nazwisko twórcy musicalu póki co trzymają w tajemnicy. – Odtwórcę roli tytułowej przedstawimy 26 kwietnia 2016 roku, w przededniu rocznicy kanonizacji Jana Pawła II, na specjalnej konferencji w Centrum Prasowym PAP. Konferencja ta zainauguruje kalendarz wydarzeń artystycznych towarzyszących premierze musicalu „Karol”. W jej trakcie zaprezentujemy również kilka piosenek z widowiska. Jedną z nich zaśpiewa live właśnie odtwórca roli Jana Pawła II – informuje Przemysław Ruta, producent wykonawczy musicalu „Karol”.   Blisko 40 wokalistów, aktorów i tancerzy. 60 statystów. 3 tiry dekoracji, oświetlenia, konstrukcji scenicznych i multimedialnych. „Żywy” zespół muzyczny, w tym rockowe gitary, nostalgiczne skrzypce, klasyczny fortepian i dynamiczna perkusja. 9 tysięcy widzów w największej hali widowiskowej w Polsce. Blisko 200 osób pracujących przy produkcji i realizacji spektaklu. Te liczby najlepiej świadczą o rozmachu, z jakim przygotowywana jest premiera widowiska „Karol”. – Przez ponad 2 godziny aktorzy, wokaliści i tancerze snuć będą niezwykłą opowieść o życiu Jana Pawła II, podaną widzom w koncepcji współczesnego, koncertowego show. Oprawę świetlną musicalu zapewnią realizatorzy, którzy pracowali dotąd m.in. przy koncertach takich zespołów jak Feel, Enej, Pectus, Gregorian czy Golec Uorkiestra. Z kolei projekcje multimedialne wykona zespół specjalizujący się w wielkich pokazach świetlnych, takich jak mapping 3D. Zaproponujemy widzom spektakl o zróżnicowanym poziomie emocji i wrażeń. Zapewnimy momenty spokojne, nostalgiczne i refleksyjne, ale nie będzie również brakowało efektów specjalnych, jakie otrzymujemy na koncertach wielkich gwiazd pop i rock – mówi Michał Kaczmarczyk.   Organizatorzy zapewniają, że dla publiczności musicalu mają w zanadrzu wiele niespodzianek, których szczegóły zdradzać będą, im bliżej premiery. – W obsadzie spektaklu znajdzie się jeszcze kilka „gorących” nazwisk, o których póki co nie mówimy. Szykujemy coś dla fanów rocka, ale i poezji śpiewanej czy piosenki aktorskiej. A wszystko po to, by z przesłaniem Jana Pawła II i lekcją wielkiej polskiej historii dotrzeć do jak najszerszej grupy widzów – stwierdza Przemysław Ruta. Nad musicalem „KAROL” patronat objął Metropolita Krakowski, Ks. Kardynał Stanisław Dziwisz.   Musical „KAROL”   TAURON Arena Kraków   25 lutego 2017 r., godz. 18:00   W obsadzie m.in.: Anna Wyszkoni, Piotr Cugowski, Wojciech Cugowski, Agata Nizińska   Muzyka: Filip Siejka   Libretto i teksty piosenek: Michał Kaczmarczyk   Reżyseria: Krzysztof Korwin-Piotrowski   Choreografia: Anna Siwczyk   Szczegółowe informacje na www.musical-karol.pl     (s)      

Cykliści w Podziemiach Będzińskich

dodane 15.02.2016
[Będzin] Muzeum Zagłębia zaprasza do Podziemi Będzińskich na nową wystawę pt. „Cykliści: sympatycy, pasjonaci, mistrzowie”. Wystawa opowiada o tym, jak rower z ekskluzywnego wynalazku stał się nierozerwalną częścią miejskiego i wiejskiego krajobrazu. Pochodzi ona z Domu Spotkań z Historią w Warszawie i będzie eksponowana do 31 marca br. Na ponad dwudziestu wielkoformatowych planszach eksponowanych jest kilkadziesiąt reprodukowanych zdjęć pochodzących z okresu od drugiej połowy XIX wieku po rok 1989, wraz z rysunkami oraz opisami zaczerpniętymi z czasopism tematycznych, m.in. „Cyklista”, „Przegląd Sportowy” i okolicznościowych broszur. Istotą ekspozycji jest pokazanie historii sportu rowerowego z różnych perspektyw, zmieniających się na przestrzeni prawie stu lat kształtów i ról oraz zastosowań roweru. To z jednej strony prezentacja różnorakich odmian i „mutacji” tego urządzenia – od zabawnego bicykla czy welocypeda, poprzez wersje towarzyskie, a także bezprecedensowe: rower-samolot, trycykl (rower-drukarnia uliczna). Z drugiej strony celem wystawy jest pokazanie sylwetek jego użytkowników, m.in. mistrzów takich jak Feliks Więcek, zwycięzca Pierwszego Wyścigu Dookoła Polski, czy Feliks Rawski, Mistrz Jazdy Królestwa Polskiego, a także popularnych miejsc do uprawiania tego sportu. Wynalazki rowerowe, historie mistrzów i miłośników kolarstwa, najważniejsze wyścigi, wycieczki krajoznawcze i dalekie podróże to tylko niektóre z tematów prezentowanych fotografii. Opowieść uzupełniają teksty źródłowe z epoki, które w humorystyczny sposób oddają jej atmosferę. (s) foto: Bartosz Gawlik  

„Wakacje z duchami” na ferie

dodane 12.02.2016
[Sosnowiec] W ferie zimowe Teatr Zagłębia zaprasza wszystkich tropicieli przygód, skarbów i duchów na sceniczną inscenizację powieści Adama Bahdaja „Wakacje z duchami”. Spektakl, adresowany do widzów od lat 9, odbędzie się w środę, 17 lutego o godz. 10:00.   „Wakacje z duchami” są bardzo dynamicznym i plastycznym spektaklem, pełnym ruchu i muzyki. A przede wszystkim dobrej zabawy dla każdego, kto chciałby odkryć w sobie detektywistyczny zmysł.   Paragon, Mandżaro i Perełka spędzają wakacje w mieszkaniu ciotki na wielkim blokowisku. Pobyt zapowiada się kompletnie nieciekawie, za oknem szaro buro, pada deszcz i wieje nudą. Jedyną atrakcją jest kot Hator, który, jak to kot, chadza własnymi drogami. Gdy gubi się po raz kolejny, chłopcy na przekór nudzie zakładają agencję detektywistyczną. Na położonym w pobliżu mieszkania ciotki starym zamku właśnie rozpoczęła się przebudowa. I pojawił się wymachujący toporem duch! Mało tego, w okolicy zaczęło kręcić się sporo podejrzanych typów… Agencja detektywistyczna od tej pory będzie miała pełne ręce roboty!   Bilety w cenie 20 zł można rezerwować w Biurze Obsługi Widzów: tel. 32 266 11 27, zakupić poprzez internetowy system sprzedaży na stronie www.teatrzaglebia.pl lub w kasie teatru.     Adaptacja i dramaturgia: Piotr Rowicki Reżyseria: Jerzy Jan Połoński Scenografia: Marika Wojciechowska Muzyka: Joanna Piwowar-Antosiewicz Choreografia: Jarosław Staniek   Obsada: Agnieszka Bieńkowska, Edyta Ostojak, Michał Bałaga, Aleksander Blitek, Kamil Bochniak, Przemysław Kania, Krzysztof Korzeniowski, Grzegorz Kwas, Tomasz Muszyński, Andrzej Śleziak, Piotr Zawadzki   (s)   foto: Maciej Stobierski

„Calineczka – Reaktywacja” w cyklu „Soboty w Teatrze Dormana”

dodane 11.02.2016
[Będzin] Przedstawienie dla dzieci w wieku od 5 lat pod tytułem „Calineczka – Reaktywacja” to kolejna propozycja Teatru Dzieci Zagłębia, prezentowana  w cyklu „Soboty w Teatrze Dormana”.  Spektakl 13 lutego rozpocznie się o godz. 16.00. W tym przedstawieniu na nowo odkrywamy przygody Calineczki. W naszej wersji wydarzeń nie jest ona miniaturową osóbką, nie śpi w skorupie orzecha i nie pływa w talerzu. Jest zwykłą dziewczynką, niezauważaną przez zagonionych codziennym życiem rodziców. Ucieczka do bajki wydaje jej się najlepszym wyjściem. Okazuje się jednak, że życie w wyimaginowanym świecie nie jest takie proste jakby się wydawało. Nawet w rzeczywistość, która powinna być wedle naszych wyobrażeń idealna, wdziera się konformizm, obłuda i zwykła zawiść.   Tak jak w życiu, jest tam też miejsce na proste i prawdziwe odruchy. Na miłość, czytanie bajek, przebywanie we wzajemnym towarzystwie i czerpanie z tego przyjemności. Należy jednak pamiętać, że baśniowe fantazje mogą działać jak narkotyk, można się w nich zatracić i jeśli w porę się nie zorientujemy, że to tylko bajka, niewidzialna brama może się zamknąć, możemy nie wrócić z tego nierealnego świata. W świetle otaczającej nas kultury masowej „Calineczka” reprezentuje sztukę „trudną”. Sztukę, do której widz powinien się przygotować. Tutaj nic nie jest łatwe, lekkie i przyjemne. Spektakl, w którym można dostrzec wiele odwołań do stylistyki Tima Burtona, muzyka cytująca dzieła Dany'ego Elfmana, jest spektaklem przeznaczonym dla odbiorcy „zaangażowanego”. W zamyśle twórców spektaklu, ma on udowodnić, że bajki nie „służą” tylko do bezrefleksyjnego oglądania, ale że mogą dać przyjemność wyciągania wniosków i uczyć myślenia. Bilety w cenie 20 zł i 18 zł oraz grupowe 15 zł można rezerwować pod numerem tel.: (32) 269-89-15.   „Calineczka – Reaktywacja” Tekst – Dariusz Czajkowski Reżyseria – Adam E. Kwapisz Scenografia – Urszula Kubicz-Fik Muzyka – Marcin Partyka Ruch sceniczny – Arkadiusz Buszko Obsada: Calineczka - Ewa Zawada; Matka Calineczki - Katarzyna Bała; Żab - Jacek Mikołajczyk; Matka Żaba - Katarzyna Bała; Chrabąszcz - Adam E. Kwapisz; Kolega Chrabąszcza - Jacek Mikołajczyk; Żona Chrabąszcza I - Katarzyna Bała; Żona Chrabąszcza II - Edyta Dziura; Żona Chrabąszcza III - Joanna Rząp; Mysz - Joanna Rząp; Kret - Kamil Katolik.   (s)  

Gawęda z Jeremim Przyborą

dodane 11.02.2016
[Sosnowiec] W piątek 19 lutego o godz. 18.00 Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu serdecznie zaprasza na gawędę Teresy Drozdy poświęconą życiu i twórczości legendarnego twórcy kabaretowego, poety, aktora i satyryka Jeremiego Przybory. Na spotkaniu, które odbędzie się w Czytelni Biblioteki Głównej przy ul. Zegadłowicza 2 czytelnicy będą mieli możliwość wzięcia czynnego udziału w rozmowie i zakupu książki Jeremiego Przybory „Dzieła (niemal) wszystkie. Tom I” w promocyjnej cenie. Wstęp wolny.   W ubiegłym roku 12 grudnia minęła 100. rocznica urodzin Jeremiego Przybory. Autor humorystycznych audycji radiowych, w tym trwającego 10 lat cyklu „Teatr Eterek”, zwykł mawiać: „Jako autor z radia przecież powstałem i w radio się obrócę, bo przypuszczam, że w radiu najdłużej jeszcze słychać nas będzie obu z Jerzym w naszych piosenkach”.   To w radiu rozpoczęła się znajomość, współpraca i przyjaźń Jeremiego Przybory z Jerzym Wasowskim, która za sprawą „Kabaretu Starszych Panów” przeniesiona została do telewizji. Odtąd Wasowski z Przyborą, Przybora z Wasowskim, wymieniani są jednym tchem jako najlepsza spółka autorsko-kompozytorska.   Przybora w swojej twórczości stworzył świat kompletny. Świat mający swoją dynamikę, zasady, język. Zaludniony przez postaci z piosenek, słuchowisk, opowiadań, kabaretu i powieści. Przyborę można czytać na wiele sposobów. Bawić się jego twórczością. Szukać w niej powracających wątków i motywów.   Na gawędę poświęconą temu wybitnemu i niezapomnianemu artyście zaprasza Teresa Drozda – dziennikarka radiowa i znawczyni twórczości Jeremiego Przybory, którą zajmuje się od kilkunastu lat. Od 1992 roku związana jest z Polskim Radiem, obecnie z regionalną rozgłośnią RDC, a także radiową Trójką. Prowadzi autorskie audycje poświęcone szeroko rozumianej kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem historii polskiej rozrywki, piosenki literackiej i literatury. Od 1997 prowadzi koncerty na festiwalach piosenki m.in. w Warszawie, Krakowie, Gorlicach i innych. Członkini Rady Artystycznej Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie i Ogólnopolskich Spotkań z Piosenką Kabaretową OSPA w Ostrołęce. Członkini zarządu Fundacji Okularnicy im. Agnieszki Osieckiej. Należy też do kolegium redagującego rocznik kulturalny „Piosenka” wydawany przez Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu. Specjalistka w dziedzinie piosenki literackiej, od 1998 roku prowadzi poświęcony jej autorski vortal: www.strefapiosenki.pl; wraz z partnerem prowadzi też teatralnego bloga: www.chodzimydoteatru.blox.pl.   Od 2013 roku spotyka się ze swoimi słuchaczami, nie tylko na antenie radiowej, ale też prowadząc gawędy poświęcone twórczości m.in. Jeremiego Przybory podczas kolejnych edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Jeremiego Przybory „Stacja Kutno” oraz w cyklu spotkań w różnych ośrodkach kultury i bibliotekach na terenie kraju. Oprócz spotkań z twórczością polskich Mistrzów Słowa prowadzi również spotkania poświęcone piosence czeskiej. Aktualnie pracuje nad książką, której bohaterem jest Jaromir Nohavica.   (s)  

„Sala Królestwa” – wygraj zaproszenie na spektakl w Teatrze Zagłębia

dodane 09.02.2016
[Sosnowiec] „Sala Królestwa” to opowieść o świadkach Jehowy – ludziach, którzy są wśród nas, pukają do naszych drzwi, chcą z nami rozmawiać. Wyobrażenia na ich temat są różne – z jednej strony postrzegani są jako serdeczni i uczynni, a z drugiej jako otumanieni przez religijną organizację ludzie. Zasady wiary, jakie ich obowiązują, wzbudzają mniejsze lub większe wątpliwości. Jednak aspektem, który wywołuje szczególne kontrowersje, jest bezwzględny zakaz transfuzji krwi, dotyczący wszystkich świadków. Spektakl będzie można zobaczyć na scenie Teatru Zagłębia w czwartek 18 lutego oraz w piątek 19 lutego o godz. 19.00. Dla naszych Czytelników jest do wygrania w konkursie podwójne zaproszenie.   – Punktem wyjścia do powstania spektaklu była historia z życia – krewna bliskiej mi osoby zmarła przy porodzie. Była świadkiem Jehowy i nie zgodziła się na transfuzję krwi. Ten spektakl jest próbą zrozumienia tego, co wydarzyło się w szpitalu. Co o tym sądzę? Czy mam prawo oceniać jej wybór? Czy w ogóle w sposób racjonalny mogę zrozumieć czyjąś głęboką wiarę? I to, z czego wynikają zakazy, które większość niewyznawców określa jako kontrowersyjne lub nawet fanatyczne? – analizuje autor i reżyser „Sali Królestwa”, Tomasz Śpiewak.   Przygotowując się do pracy, uczestniczył w zebraniach świadków Jehowy w sali królestwa oraz w studiach biblijnych. Rozmawiał również z obecnymi i byłymi świadkami oraz, na temat transfuzji, z lekarzami. Tomasz Śpiewak jest dramaturgiem, autorem adaptacji teatralnych i tłumaczem. Współpracuje m. in. z Remigiuszem Brzykiem, Michałem Borczuchem, Barbarą Wysocką, Anną Smolar. Jest autorem „Konia, kobiety i kanarka” oraz adaptacji „Korzeńca”, nagradzanych spektakli Teatru Zagłębia. „Sala Królestwa” jest jego debiutem reżyserskim.   Scenografię i kostiumy przygotowała Anna Met, na stałe współpracująca m.in. z Natalią Korczakowską i Iwanem Wyrypajewem. W 2011 roku zadebiutowała jako twórca scenografii i kostiumów w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Jest absolwentką wydziału scenografii warszawskiej ASP.   Muzykę skomponował Bartosz Dziadosz, twórca projektu PLEQ. Reprezentuje eksperymentalny nurt w muzyce elektronicznej. W swoich kompozycjach łączy elementy drone, downtempa oraz abstrakcyjny glitch i modern classical. Wydał płyty w różnych wytwórniach na całym świecie. Na stałe współpracuje z Michałem Borczuchem.   Tomasz Śpiewak „Sala Królestwa”   Reżyseria: Tomasz Śpiewak Scenografia: Anna Met Muzyka: Bartosz Dziadosz Konsultacje wokalne: Ewa Zug Obsada: Agnieszka Bieńkowska, Maria Bieńkowska, Beata Deutschman, Dorota Ignatjew Edyta Ostojak, Michał Bałaga, Piotr Bułka, Zbigniew Leraczyk, Tomasz Muszyński Statystowanie: Jaś Bieńkowski/Ivo Kołodziej (gościnnie)   UWAGA! KONKURS!     Teatr Zagłębia przygotował dla naszych Czytelników jedno podwójne zaproszenie na spektakl „Sala Królestwa”, który zostanie zaprezenowany 18 lutego o godz. 19.00. By je zdobyć wystarczy wziąć udział w naszym konkursie i odpowiedzieć na pytanie: Co wspólnego ma Tomasz Śpiewak z nagradzanymi spektaklami Teatru Zagłębia: „Koń, kobieta i kanarek” oraz „Korzeniec”? Na odpowiedzi przesłane na adres: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl, czekamy do 16 lutego.   (s)   foto: Maciej Stobierski
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl