Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

„Transgresje” Moniki Ślósarczyk

dodane 31.03.2019
[Będzin] W Ośrodku Kultury w Będzinie zagości niezwykła malarska wystawa. Tym razem będzie można podziwiać prace Moniki Ślósarczyk, przedstawicielki sztuki współczesnej, jednej z ostatnich dyplomantek prof. Jana Szancenbacha w pracowni malarstwa sztalugowego ASP w Krakowie oraz laureatki II Nagrody Konfrontacji Najmłodszych Artystów Krakowa - Myślenice 1997. Wystawę pt. „Transgresje” będzie można podziwiać od najbliższego poniedziałku, 1 kwietnia do 28 kwietnia. Zwiedzający będą mogli zobaczyć ponad 25 prac artystki. Wystawa zapoczątkuje małe tournée artystki po naszym województwie. Monika Ślósarczyk to artystka urodzona w Bielsku- Białej, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – dyplom w pracowni malarstwa sztalugowego prof. J. Szancenbacha, z aneksem w pracowni książki i typografii prof. R. Banaszewskiego. Znakomite wykształcenie plastyczne dało Monice Ślósarczyk podstawy do rozwoju własnego stylu malarskiego. Styl ten wymyka się próbom klasyfikacji, przyporządkowania do określonego kierunku w sztuce. Niekończące się eksperymenty związane z budulcem, wychodzą poza tradycyjne techniki i łączą się z niebanalnymi wizjami malarskimi.   W centrum świata artystycznego artystki znajduje się człowiek. To nić przewodnia łącząca stałe przejawy fascynacji naturą ludzką i wnikliwą obserwacją jej specyfiki. Obserwacją, która nie opiniuje, nie cenzuruje, nie osądza, ani nie sortuje. Obiektywizm jest tutaj przejawem niezwykłej inteligencji i stawia artystkę w roli reportera, outsidera. Mimo nagród i udziału w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych artystka dopiero teraz znacząco wkracza na rynek sztuki. Jest to dojrzała decyzja artystki, podparta latami pracy i doświadczenia, droga artystyczna naznaczona perfekcjonizmem, latami konfrontacji z innymi artystami, zwieńczona wiarą we własne umiejętności. Artystka nie lubi mówić o sobie i swojej twórczości, za to swoimi obrazami znakomicie opowiada historie życia niejednego z nas. Poza malarstwem sztalugowym Monika Ślósarczyk zajmuje się również artystycznym wykończeniem wnętrz. Jest też twórcą happeningów oraz uczestnikiem plenerów malarskich odbywających się w Polsce i za granicą. Wystawa prac Moniki Ślósarczyk pt. „Transgresje” będzie kolejną wystawą czasową oferowaną przez Ośrodek Kultury w Będzinie, w tym roku. Wystawa rozpocznie się 1 kwietnia i potrwa do 28 kwietnia.   (s)

„Cabaret” wrócił do Teatru Rozrywki

dodane 30.03.2019
[Region] Chorzowski Teatr Rozrywki zaprasza w sobotę, 30 marca o godz. 19.00, na premierę „Cabaretu”, jednego z najsłynniejszych światowych musicali, w reżyserii Jacka Bończyka. Dzieło Johna Kandera ze wspaniałą muzyką opowiada o miłości, kabaretach i ucieczce  w rozrywkę od groźnej codzienności  nadciągającego faszyzmu. Libretto napisał Joe Masteroff na podstawie noweli Christophera Isherwooda „Pożegnanie z Berlinem” i sztuki Johna van Drutena „I Am a Camera”, do piosenek Freda Ebba. Musical będzie można zobaczyć także 31 marca. Musical miał prapremierę na Broadwayu w roku 1966, w 1987 powstała nowa, rozszerzona wersja. Polska prapremiera „Cabaretu”, wg pierwszego scenariusza, odbyła się 26 czerwca 1992 r. w ówczesnej Operetce Wrocławskiej. Reżyserował Jan Szurmiej, rolę Clifforda Bradshawa zagrał wtedy Jacek Bończyk, dziś dyrektor artystyczny Teatru Rozrywki. Spektakl, przeniesiony znakomicie na kinowy ekran przez Boba Fosse w 1972 r., z Lizą Minnelli, Michaelem Yorkiem i Joelem Grey’em, przybliżył tysiącom widzów historię dwóch par młodych ludzi, połączonych  nagłym uczuciem w Berlinie  lat 30. XX wieku. Jednak  „Cabaret” to przede wszystkim intrygująca, ale i przerażająca, muzyczna  historia o brutalnym, rosnącym w siłę i terror nazizmie. Jak wspomina Jolanta Król, kierownik literacki „Rozrywki”,  trzy miesiące po wrocławskiej, 18 września 1992 r., na chorzowskiej scenie miała miejsce kolejna polska premiera „Cabaretu”  w reżyserii Marcela Kochańczyka. W postać Sally Bowles wcieliła się Maria Meyer, jako Clifford partnerował jej Cezary Jakubicki. Rolę Herr Schultza reżyser powierzył znakomitemu Stanisławowi Ptakowi, a Mistrza Ceremonii niezapomnianemu Jacentemu Jędrusikowi i była to jedna z jego najwspanialszych kreacji. Spektakl został uhonorowany czterema Złotymi Maskami, w Teatrze Rozrywki wystawiano go do końca 2002 r., 150 przedstawień zobaczyło 42.330 widzów. Akcja toczy się w Berlinie, który po I wojnie światowej zmienił się w kosmopolityczne miasto, pełne afirmacji życia, liberalizmu, seksu. W ciągu 20 lat międzywojnia świetnie zaadaptowali się tam przybysze z różnych stron świata, półświatków i środowisk,  jak artyści, seksomaniacy, tancerze ubrani i rozebrani, defraudanci, bossowie czarnego rynku, narkomani, transwestyci, sutenerzy, prostytutki czy rozmaici magicy. Przybywali tłumnie do nocnych teatrów i kabaretów, gdzie nie brakowało alkoholi, jazzu, nowomodnych tańców i striptizu. W tym samym czasie na ulicach zaczęli pojawiać się młodzi i starsi ludzie w brunatnych koszulach, niosący czerwone flagi z czarną swastyką, wykrzykujący hasła o jutrze, które będzie należało do nich. Narastające tłumy ślepo wpatrzonych i wsłuchanych w słowa swego wodza, Hitlera, niszczących sklepy i domy zamożnych Żydów, bijących wszystkich myślących inaczej… O tych właśnie dniach, gdy granicząca z histerią afirmacja berlińskiego życia i rozpasania spotyka się z narastającą grozą faszyzmu, opowiada musical  „Cabaret”. Po ponadćwierćwieczu, kolejnej jego reżyserii w Teatrze Rozrywki podjął się Jacek Bończyk, choreografia jest dziełem Ingi Pilchowskiej, scenografia Grzegorza Policińskiego, kostiumy zaprojektowała Anna Chadaj, kierownictwo muzyczne objął Mateusz Walach, wokalne Ewa Zug. Przekład: Kazimierz Piotrowski, polskie słowa piosenek: Wojciech Młynarski, Jacek Bończyk.   W retroatmosferze nocnych teatrzyków znowu posłuchamy wielkich przebojów jak „Pieniądz wprawia ten świat w ruch” czy motywu przewodniego „Do kabaretu wstąp”. W rolach głównych  zobaczymy Kamila Franczaka, Małgorzatę Regent, Wioletę Malchar-Moś, Macieja Kulmacza, Huberta Waljewskiego, Marię Meyer, Dariusza Wiktorowicza, Artura Święsa, Marka Chudzińskiego czy Marzenę Ciułę. Wystąpią wszyscy znani i znakomici: soliści, chór, balet i orkiestra. Możemy spodziewać się wspaniałego, wzruszającego widowiska. Premierę połączono z wernisażem plakatów studentów katowickiej Akademii Sztuk Pięknych  pod kierownictwem Piotra Dzika. To pokłosie konkursu na plakat do spektaklu  „Cabaret”.   Teresa Stokłosa

Art Bibuła. Festiwal zinów, photobooków i małych wydawnictw

dodane 29.03.2019
[Region] Ponad dwudziestu artystów, osiem spotkań, dwa warsztaty i jedna debata, a do tego setki niezależnych publikacji, których nie zobaczymy w komercyjnym obiegu. Tak zapowiada się Art Bibuła, pierwszy na Śląsku festiwal zinów, photobooków i małych wydawnictw, który odbędzie się w katowickim Rondzie Sztuki w ostatni weekend marca. Podczas dwudniowych targów w Rondzie Sztuki będzie możliowość przyjrzenia się z bliska najnowszym wydawnictwom niekomercyjnym, a także poznania ich twórców. To jedyna okazja, aby nabyć niskonakładowe publikacje, broszury tworzone na domowym ksero czy książki artystyczne. Ziny bowiem wymykają się prostym klasyfikacjom. Mimo różnorodnej formy artystycznej, prezentowane w Rondzie Sztuki publikacje łączy jedna cecha wspólna – miłość do papieru. Dlatego pierwsza edycja festiwalu będzie doskonałą okazją do czułego spotkania z bibułą. Na Art Bibule mamy możliwość nie tylko zaopatrzyć się w małe i duże publikacje. W sobotę o godz. 17:00 grupa Paper Beats Rock zaprezentuje swoje najdroższe skarby, czyli prowadzoną od wielu lat biblioteczkę zinów, książek, gazet i innych druków ulotnych z całego świata. Niektóre bardzo znane, inne zaś niszowe, wydawane własnym sumptem, czasem w jednym egzemplarzu. Następnie spotkamy się z uformowaną na śląskim podwórku Grupą Brzuch. Ten żywiołowy kolektyw artystyczny tworzy damskie trio: Anna Kubik, Betina Bożek i Weronika Stencel. Dziewczyny opowiedzą o śląskich początkach twórczości, a także o swoich najnowszych projektach. Trzecie spotkanie pozostanie w temacie self-publishingu. O swoich doświadczeniach opowie łódzki kolektyw Distort Visual. Gwiazdą sobotniego spotkania będzie dr Łukasz Szulc, który specjalnie na festiwal przybędzie z Wielkiej Brytanii, gdzie obecnie jest wykładowcą na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Sheffield. Podczas spotkania opowie o queerowaniu zinów w okresie PRL-u, zatem w jaki sposób funkcjonowały drugie obiegi zakazanych wówczas treści. Niedzielne spotkania zaczyną już od godziny 12:00 spotkaniem się z redakcją kwartalnika „Zupełnie Inny Świat”, czasopisma wydawanego na zasadzie non-profit. Nieprzerwanie od ośmiu lat grupa pasjonatów dzieli się swoim alternatywnym i świeżym spojrzeniem na rzeczywistość, starając się udowodnić, że słowo ma ciągle znaczenie. Poznamy także Natalię Mikołajczuk, twórczynię Books’n’Stories™, w którym zajmuje się publikacjami powstałymi na styku opowieści, fotografii i obrazu. W centrum swojej twórczości stawia narracje fotograficzne, które pozwalają jej zajrzeć do różnorodnych światów i doświadczeń. Na festiwalu spotkamy się także z Konradem Trzeszczkowskim, który przywiezie ze sobą ponad trzydzieści publikacji zinowych, tworzących intrygujący zestaw różnych zbiorów, dokumentacji, znalezisk, badań i prób. O godz. 13:00 odbędzie się promocja książki „Tropicale”, autorstwa Łukasza Gniadka i Krystyny Jędrzejewskiej-Szmek. Publikacja wydana została przez Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego. „Tropicale” nawiązując do klasycznych albumów botanicznych, jednocześnie prowadzą subtelną grę z konwencją. Tytuł koresponduje z nazwą kolekcji rycin z przełomu XIX i XX w. przedstawiających zgromadzone przez księdza Władysława Michała Zaleskiego rośliny. Książka prezentuje niewielki wycinek liczącej ponad trzydzieści tysięcy rycin kolekcji Flore Tropicale, jednocześnie stając się pretekstem do spojrzenia w przeszłość na skomplikowane relacje między Europą i Orientem. Centralnym punktem drugiego dnia festiwalu będzie debata, rozpoczynająca się o godz. 13:30 w Rondzie Sztuki. Znakomici goście spróbują odpowiedzieć na pytanie o funkcję zinów współcześnie. Zastanowimy się wspólnie, jaki jest sens i znaczenie tworzenia publikacji własnym sumptem w nieoficjalnych obiegach. To będzie także okazja do rozmowy o funkcji książki jako obiektu artystycznego. W debacie udział wezmą: jeden z najlepszych polskich fotografów Michał Łuczak, a także Joanna Rzepka-Dziedzic – szefowa i kuratorka niezależnej instytucji kultury Galerii Szarej, Marcin Wysocki – projektant, kierownik działu wydawnictw w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, dr Daria Malicka – projektantka publikacji, esejów wizualnych, kolaży i foundfootage oraz Jakub Janik z gdańskiego Wydawnictwa Eksperymentalnego X-Press. Debatę poprowadzi Katarzyna Zolich oraz Katarzyna Ewa Legendź z Fundacji Paper Beats Rock. Festiwal Art. Bibuła powstaje dzięki katowicko-krakowskiej kooperatywie: Fundacji dla Filmu i Fotografii oraz Paper Beats Rock. Obie organizacje, chociaż działają na różnych obszarach, jednogłośnie deklarują przywiązanie do papieru, wierząc w jego nieprzemijającą wartość i siłę. Dzięki dofinansowaniu Fundacji PZU wszystkie wydarzenia festiwalu są bezpłatne dla uczestników.   (s)

Międzynarodowy konkurs wokalistyki w Operze Śląskiej

dodane 29.03.2019
[Region] „Aidą” Giuseppe Verdiego w reżyserii Laco Adamika i z gościnnym udziałem Małgorzaty Walewskiej w niedzielę, 31 marca o godz. 18.00 rozpocznie się uroczyście IV Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Operze Śląskiej. Będzie to edycja jubileuszowa – dziesiąta  ogólnopolska  i czwarta (od 2004 r.) o charakterze międzynarodowym, weźmie w niej udział 73. młodych śpiewaków. Tegoroczny Konkurs, organizowany tradycyjnie przez Operę Śląską w Bytomiu przy współpracy Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, odbędzie się w dniach 31 marca – 6 kwietnia podczas trzyetapowych przesłuchań, otwartych dla publiczności. Poświęcony pamięci Adama Didura, założyciela i pierwszego dyrektora bytomskiej sceny, promuje młodych (do 32 roku życia) profesjonalnych wokalistów różnych narodowości, dając zarówno szansę na ich karierę, jak i na szerokie upowszechnianie muzyki operowej. Wśród zwycięzców Konkursów znajduje się wielu dziś słynnych solistów występujących na scenach muzycznych w Polsce i na świecie. W trzecim, końcowym etapie znajdzie się 12. najlepszych wykonawców. Spośród nich  wyłonionych zostanie trójka finalistów, którzy otrzymają:  za I miejsce 64, 500 zł (15 tys. EUR), za II 43 tys. zł (10 tys. EUR) i za III lokatę 30,100 zł (7 tys. EUR). Zostaną także przyznane trzy wyróżnienia po 12,900 zł (3 tys. EUR), nagroda dla najlepszego akompaniatora – 4,300 zł (1 tys. EUR) oraz wiele pozaregulaminowych, fundowanych przez osoby i instytucje prywatne. Wręczenie nagród nastąpi podczas galowego koncertu laureatów – 7 kwietnia o godz. 18.00 w bytomskiej Operze Śląskiej, koncert zostanie powtórzony 9 kwietnia w Teatrze Śląskim w Katowicach. 73. wokalistów przesłuchiwać będzie jury w znakomitym składzie: prof. Izabela Kłosińska, Małgorzata Walewska, Andrzej Dobber, dr Michael Nemeth, Wiesław Ochman, prof. Feliks Widera i Wasyl Wowkun. Uczestnikom akompaniować będą: Grzegorz  Biegas, Larisa Czaban, Natalya Gaponenko, Mirella Malorny-Konopka i Olena Skrok. Orkiestrę poprowadzą dyrygenci: Tadeusz Kozłowski, Maciej Tomasiewicz i Franck  Chastrusse  Colombier. Transmisje z przesłuchań dostępne będą online na stronie www.adamdidur.com. IV Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu objął patronatem honorowym prezydent RP Andrzej Duda, w komitecie  honorowym zasiadają: wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński, wojewoda śląski Jarosław Wieczorek,  marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski, prezydent Bytomia Mariusz Wołosz oraz prezydent Katowic Marcin Krupa.   Teresa Stokłosa  

Nowa wystawa i chór społeczny w Muzeum Śląskim

dodane 28.03.2019
[Region] W Muzeum Śląskim od piątku, 29.bm., będzie można oglądać nową ekspozycję czasową. Tematem wystawy archeologicznej „Bliskie, lecz z dalekiego świata” jest mało znana historia udomowienia ssaków, a było to bez wątpienia jedno z najważniejszych wydarzeń w dziejach ludzkości. – Proces ten rozpoczął się około 40 tys. lat temu, kiedy człowiek podjął pierwsze próby oswojenia wilka, przodka dzisiejszego psa – wyjaśnia Paweł Doś, p.o. kierownik Działu Promocji. - Dzięki wystawie poznamy więc pochodzenie i dzieje zwierząt takich jak pies, kot, koń, owca, koza czy krowa. Dowiemy się, kiedy, gdzie i w jaki sposób nastąpiło udomowienie dzikich gatunków, a także poznamy drogi, jakimi, już jako zwierzęta hodowlane, dotarły do Europy oraz na teren dzisiejszej Polski – dodaje. Wystawa, której kuratorką jest dr Renata Abłamowicz, będzie prezentowana przez cztery miesiące, od 30.03-28.07. Na wernisaż katowickie Muzeum przy ul. T. Dobrowolskiego 1 zaprasza w piątek, 29 bm. o godz. 18.00. – Kolejną naszą inicjatywą jest powołanie chóru społecznego, do którego zapraszamy pasjonatów, profesjonalistów oraz amatorów, wszystkich niezależnie od wieku, wykonywanego zawodu czy doświadczenia muzycznego – mówi Paweł Doś. – Warunkiem podstawowym jest chęć dzielenia się pasją i muzyczną energią, a umiejętność czytania nut nie jest obowiązkowa – dodaje. Chóry społeczne istnieją przy wielu instytucjach i towarzyszą wydarzeniom, koncentrując zwykle swoją pracę przez kilka miesięcy wokół określonego tematu podczas przygotowań do występu. Pierwszym projektem chóru Muzeum Śląskiego będzie występ w ramach wrześniowego Biennale Industrii, podczas którego śpiewacy zadebiutują. Wśród repertuarowych źródeł nie zabraknie utworów inspirowanych przemysłem czy kulturą robotniczą. Próby Muzealnego Chóru Społecznego będą się odbywały w piątki w godz. 18.00 – 20.00, pod kierunkiem Krzysztofa Dudzika, edukatora muzycznego i dyrygenta z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu chórów, absolwenta Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Krzysztof Dudzik sięga w nauczaniu do metody relatywnej, wywodzącej się z koncepcji pedagogiki muzyki węgierskiego kompozytora Zoltána Kodálya. Współpracuje z węgierskim chórem improwizującym Csíkszerda, prowadząc wakacyjne warsztaty dyrygenckie. Przesłuchania rozpoczną się w piątek, 5 kwietnia w godzinach między 16.00 a 20.00. Zgłoszenia należy kierować do 3 kwietnia włącznie na adres: chor@muzeumslaskie.pl.   (TS)

Festiwal prawykonań polskiej muzyki najnowszej

dodane 28.03.2019
[Region] W ostatni weekend marca NOSPR zaprasza na wyjątkowe wydarzenie, Festiwal Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza. Po raz ósmy w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia przy placu W. Kilara odbędzie się biennale polskiej twórczości muzycznej. – To kolejna edycja wyjątkowo interesującego przedsięwzięcia, którego misją jest popularyzacja polskiej muzyki najnowszej – wyjaśnia Jowita Kokosza, kierownik Działu Promocji. – Cechujący się eksperymentalnością, odkrywczością i łamiący wszelkie konwencje festiwal wpisuje się w bogatą tradycję muzyczną Śląska, to tu tworzyli Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar oraz Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Andrzej Krzanowski – przypomina. W ramach tegorocznej edycji festiwalu, od piątku 29 marca do niedzieli 31 marca, podczas siedmiu koncertów, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów, aż po nestorów polskiej sceny kompozytorskiej, m.in. Joanny Wnuk-Nazarowej, Zbigniewa Bargielskiego, Ryszarda Gabrysia, Hanny Kulenty, Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Mikołaja Góreckiego. Program, przypominający „muzyczny kalejdoskop”, to niezwykła fuzja dzieł twórców różnych pokoleń, upodobań estetycznych, którzy wciąż na nowo definiują pojęcie awangardy. Obok organizatora, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej oraz soliści, m.in.: Linus Roth, Agata Zubel, Joanna Freszel, Dariusz Przybylski, Jadwiga Kotnowska, Maciej Frąckiewicz. Festiwalowi towarzyszyć będą instalacje muzyczne: „Gdzieniegdzie” Pawła Hendricha i Tomasza Strojeckiego oraz „mYear19” Michała Moca. Pełny program i godziny koncertów na stronie internetowej NOSPR. Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.   (TS)
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl