Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Pedagogika teatru – nowe cykle projektów w Teatrze Zagłębia

dodane 23.01.2019
[Sosnowiec] Teatr Zagłębia uruchamia nowe cykle projektów i działań pedagogiczno-teatralnych. Wśród proponowanych wydarzeń są projekty adresowane dla dzieci, młodzieży i dorosłych, a także do szkół i środowisk pedagogów, instruktorów i animatorów kultury. Pedagogika teatru jest obszarem pomiędzy pedagogiką a teatrem i wyrasta z przekonania, że teatr jest miejscem wspólnego poznawania i doświadczania świata. Jej zadaniem jest m. in. tworzenie relacji, w której widz staje się uczestnikiem i partnerem, który praktycznie wchodzi w przestrzeń teatru. –  Pedagogika teatru jest przede wszystkim wiarą, że w teatrze chodzi o coś więcej niż tylko o oglądanie spektakli. Jest sposobem na stwarzanie przestrzeni sprzyjającej swobodnej rozmowie, w której każdy głos jest ważny i nie podlega ocenie. Jest metodą na osobiste ustosunkowywanie się do określonych tematów. To pewna postawa, filozofia pracy i wiara w kulturę dyskusji i wspólnego działania. Na poziomie praktycznym to m. in. obudowywanie spektakli szeregiem działań okołoteatralnych, organizowanie rozmaitych warsztatów, udostępnianie przestrzeni teatru widzom, a więc przede wszystkim reagowanie na potrzeby publiczności – mówi Agata Kędzia, pedagożka teatru w Teatrze Zagłębia. Pedagodzy teatru proponują nowy rodzaj komunikacji z publicznością – rozbijają przyzwyczajenia, zarówno w zakresie produkcji spektaklu, jak i sposobów jego odbioru, zachęcają widzów do krytycznej refleksji na temat przedstawień i starają się wzmacniać kompetencje służące rozumieniu języka teatralnego. –  Najważniejsze jest uświadomienie wszystkim zainteresowanym, że w rozmowie o teatrze nie ma ani złych, ani dobrych odpowiedzi, że nie istnieje jedna interpretacja spektaklu, bo teatr mieści w sobie szalenie dużo zjawisk i jest doskonałą metaforą świata, na który każdy z nas patrzy zupełnie inaczej – podsumowuje Agata Kędzia. Klub Teatralny dla zainteresowanych dziennikarstwem i aktorstwem Jednym z nowych działań z obszaru pedagogiki teatru jest Klub Teatralny. To inicjatywa, która powstała, by stworzyć widzom przestrzeń do swobodnej wymiany myśli i wspólnego działania. Życie klubu skupi się w ramach działalności dwóch sekcji – dziennikarskiej i aktorskiej. Sekcja dziennikarska w prowadzonej przez siebie gazecie teatralnej będzie komentować bieżące życie teatru – obserwować próby, pisać recenzje spektakli oraz przeprowadzać wywiady z twórcami. Działalność sekcji aktorskiej pozwoli spróbować swoich sił na scenie i pomoże doskonalić warsztat pod okiem aktorów Teatru Zagłębia. Zajęcia będą odbywały się od marca do czerwca, a cykl zakończy pokaz powarsztatowy. Pierwsze otwarte spotkanie Klubu Teatralnego dla wszystkich chętnych zaplanowane jest na 18 lutego.   Laboratorium Pedagogiki Teatru Laboratorium Pedagogiki Teatru to kurs dla pedagogów, nauczycieli i instruktorów związanych z szeroko pojętą działalnością teatralną. Założeniem kursu jest dostarczenie jego uczestnikom wiedzy teoretycznej z obszaru pedagogiki teatru oraz wyposażenie ich w szereg praktycznych umiejętności, możliwych do wykorzystania w codziennej pracy.  Współorganizatorem kursu jest Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu. Kurs składa się z 11 spotkań i potrwa od stycznia do czerwca. Pierwsze spotkanie zaplanowane jest na 26 stycznia. Współpraca teatr-szkoła, czyli klasy partnerskie Klasy partnerskie to kompleksowy program współpracy między szkołą a teatrem, który zakłada uatrakcyjnienie i poprawę efektywności kształcenia humanistycznego poprzez rozwijanie twórczej aktywności, wrażliwości estetycznej i włączanie uczniów w życie artystyczne Teatru Zagłębia. Współpraca obejmuje tworzenie różnych form edukacji, pozyskiwanie środków zewnętrznych na projekty edukacyjne i artystyczne. Do tej pory Teatr Zagłębia nawiązał współpracę partnerską z IX Liceum Ogólnokształcącym w Sosnowcu, pod koniec stycznia zostanie zawarte porozumienie z IV Liceum Ogólnokształcącym w Sosnowcu. Wszyscy zainteresowani utworzeniem w swojej szkole klasy partnerskiej mogą kontaktować się w tej sprawie z Biurem Obsługi Widzów Teatru Zagłębia. Premiery Nauczycielskie Premiery Nauczycielskie to kolejna propozycja kierowana do środowiska pedagogów: nauczycieli, instruktorów teatralnych, animatorów kultury oraz wszystkich, którzy tematy poruszane w spektaklach, chcą włączać w ramy prowadzonych przez siebie zajęć. Oglądanie spektaklu podczas Premiery Nauczycielskiej każdorazowo połączone jest  z panelem dyskusyjnym m.in. na temat tego, jak przygotować dzieci i młodzież do obejrzenia danego przedstawienia, a także z prezentacją zeszytów metodycznych, zawierających propozycje scenariuszy lekcji opartych o treści przedstawienia.Współorganizatorami projektu są Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu oraz Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach. Najbliższa Premiera Nauczycielska odbędzie się 2 lutego o godz. 19:00 i będzie poświęcona spektaklowi „Mesjasze” Jana Czaplińskiego i Marcina Kąckiego w reżyserii Anety Groszyńskiej. Spektakl prezentowany był na ubiegłorocznym Malta Festival Poznań. Szalona historia polskiej emigracji we Francji po klęsce powstania listopadowego przeplatająca się z mesjanizmem w dzisiejszej rzeczywistości publicznej, może być punktem wyjścia do rozmowy z młodzieżą o sposobach dziedziczenia spuścizny po polskim romantyzmie. Warsztaty teatralne dla najmłodszych Warsztaty dla naj najów i warsztaty muzyczne podczas ferii zimowych to najbliższe propozycje Teatru Zagłębia dla najmłodszych. Pierwsze z nich adresowane są dla dzieci do lat 3. To warsztaty sensoryczne, podczas których prowadzący, dzieci i opiekunowie wspólnie podejmą podstawowe wyzwania okresu niemowlęcego – pobudzanie zmysłów, ruchu,  mowy. Warsztat odbędzie się 16 marca w Zagłębiowskiej Mediatece w Sosnowcu. Kolejne warsztaty sensoryczne zaplanowane są na kwiecień i maj i są przygotowaniem do premiery spektaklu dla najmłodszej publiczności, która odbędzie się w czerwcu. W ferie zimowe natomiast dzieci w wieku 10+ w dniach 12-14 lutego mogą wziąć udział w warsztatach muzycznych i odkryć nieznane sobie wcześniej muzyczne przestrzenie. Warsztaty będą zakończone wspólnym koncertem i jednocześnie będą przygotowywały uczestników do wspólnego obejrzenia przedstawienia „Wróg – instrukcja obsługi”. Zapisy prowadzi Biuro Obsługi Widzów Teatru Zagłębia. Szczegółowe informacje na temat wszystkich nowych projektów dostępne są na stronie Teatru Zagłębia: www.teatrzaglebia.pl.   (s) foto: Maciej Stobierski

Konkurs ,,Twórca i jego dzieło” w odsłonie poezji niepodległościowej

dodane 23.01.2019
[Będzin] „Gawęda o miłości ziemi ojczystej” W. Szymborskiej, ,,Moja piosnka (II)” C. K. Norwida, „Póki w narodzie myśl swobody żyje” A. Asnyka, „Epigonia” W. Wencla oraz „Raport z oblężonego miasta” Z. Herberta to dzieła, z jakimi zmierzyli się uczniowie będzińskich szkół podstawowych i gimnazjów w potyczkach konkursowych, objętych honorowym patronatem prezydenta Będzina Łukasz Komoniewskiego. Celem organizowanego od trzech lat konkursu „Twórca i jego dzieło” jest promocja wśród dzieci i młodzieży czytelnictwa, wzbogacenie ich wiedzy o życiu i działalności artystów i twórców kultury oraz rozwijanie kreatywności i samodzielności. Trzecia edycja konkursu inspirowana 100. rocznicą odzyskania niepodległości dedykowana była poezji niepodległościowej, która silnie akcentowała nadzieje Polaków na odrodzenie wolnej ojczyzny. Eliminacje konkursowe odbyły się w dniach 22 i 23 stycznia w klubie „Pod Sową” Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Będzine.   Konkurs „Twórca i jego dzieło” obejmował trzy obszary działań: teorię (wiedza o życiu i twórczości wybranych poetów oraz znajomość wskazanych wierszy), kreację w formie teatru ilustracji (Kamishibai i internetowy mem) oraz prezentacji wiersza w formie recytacji lub w przypadku starszej młodzieży napisania opowiadania. Oceny dokonywało jury w składzie: Ewelina Grad i Aleksandra Bąk z Wydziału Oświaty Urzędu Miejskiego w Będzinie, Agata Durbacz, dyrektor Gimnazjum nr 3 w Będzinie, reprezentujący będzińską książnicę Michał Fiuk oraz Monika Świergała ze Stowarzyszenia Filary Kultury.   W kategorii wiekowej klas IV-VI szkół podstawowych zwyciężyła grypa ze Szkoły Podstawowej nr 1 w składzie: Julia Nowicka, Bartosz Tołaj oraz Antonina Golik. II miejsce zajęła drużyna ze Szkoły Podstawowej nr 4 w składzie: Natalia Kowalczyk, Iga Więcek oraz Sandra Gago. III miejsce przypadło dla Szkoły Podstawowej nr 10 reprezentowanej przez Marcina Dulko, Olafa Dróżdża oraz Krzysztofa Dunala. Wyróżnienie otrzymała Marta Czech, Aleksandra Wójcik oraz Klaudia Czcionka, uczniowie reprezentujący Szkołę Podstawową nr 13 w Będzinie.   W kategorii wiekowej młodzież z klas VI – VII szkół podstawowych i III klasy gimnazjum zdaniem jury najlepszą drużyną okazał się zespół reprezentujący Szkołę Podstawową nr 8 w składzie: Jagoda Nowacka, Milena Karkocha oraz Kamil Kręcichwost. II miejsce przypadło Gimnazjum nr 3, które reprezentowali: Alicja Półtorak, Iwo Tondos oraz Paula Helm. Na miejscu III ulokował się zespół reprezentujący Szkołę Podstawową nr 13 w osobach, Kamil Aksamit, Jakub Świstowski oraz Julia Rudnik.   Laureaci nagród oraz wyróżnień otrzymali nagrody książkowe ufundowane przez organizatorów konkursu, Wydział Oświaty i Promocji Urzędu Miejskiego w Będzinie, Gimnazjum nr 3 w Będzinie, będzińską książnicę oraz Stowarzyszenie Filary Kultury. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz książki o Będzinie.   (s)    

Wolność i artyści u Schoena

dodane 23.01.2019
[Sosnowiec] Na pierwszy noworoczny wernisaż sosnowieckie Muzeum w Pałacu Schoena zaprasza w czwartek, 24 stycznia o godz. 18.00. Ta niezwykła wystawa prezentuje prace uczestników XXI Sosnowieckich Spotkań Artystycznych, które odbyły się w maju 2018 roku we Lwowie. W roku wyjątkowym, bo uroczystych obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Hasłem przewodnim była „Wolność!”.   – Spotkania, organizowane plenerowo już ponad 20 lat, są stałym punktem kalendarza kulturalnego Zagłębia jak i regionu – przypomina kustosz Joanna Kunysz z Działu Edukacji i Promocji. – Integrują lokalne środowisko artystów, łączą pokolenia, inspirują przyjaźnie. Podobnie jak w poprzednich latach, zaproszono twórców zarówno z dużym dorobkiem jak m.in. Jacek Rykała, Ewa Zawadzka, Waldemar Jama oraz młodych u progu swojej drogi. Reprezentujący różne dziedziny sztuki, malarze, graficy i fotograficy zmierzyli się z tematem, który, z okazji ważnego dla naszej ojczyzny jubileuszu, nie mógł być inny. Uczestnicy XXI Spotkań wyjechali do Lwowa, by w kraju zmuszonym do obrony niezawisłości rozpocząć rozważania o wolności w najszerszym znaczeniu, jako rzeczywistości, idei, bycie, stanie umysłu – wyjaśnia.   Główną ideą przyświecającą organizatorom – Urzędowi Miasta oraz Muzeum  – było podkreślenie wieloznaczności tego pojęcia, a 100. rocznica niepodległości stała się punktem wyjścia do podjęcia dyskursu na ten temat. Do Lwowa zaproszono plastyków, których twórczość jest wieloznaczna i różnorodna pod względem podejmowanych tematów, środków wyrazu, interpretacji świata, artystycznego credo, by prowadzić dialog na temat współczesnej sztuki, nierozerwalnie związanej z pojęciem wolności artystycznej i osobistej, ale także obywatelskiej, religijnej czy narodowej.   – Ekspozycja zajmuje osiem pałacowych sal, w których prezentujemy kilkadziesiąt prac trzydziestu trzech znanych i cenionych artystów – mówi Maria Łakomska, specjalistka ds. edukacji i promocji. – Nasi goście zobaczą bardzo interesujące obrazy, fotografie, grafiki, instalację, polecamy także okazjonalny, barwny katalog – dodaje.   W XXI Sosnowieckich Spotkaniach Artystycznych udział wzięli: Zbigniew Bajek, Joanna Bratko-Lityńska, Maciej Cholewa, Jerzy Chrapka, Paweł Dusza, Waldemar Jama, Dariusz Kindler, Marcin Korek, Michał Kusiak, Jerzy Łakomski, Katarzyna Łata, Arkadiusz Ławrywianiec, Izabela Łęska, Beata Mendrek, Damian Mickoś, Michał Minor, Kamil Myszkowski, Monika Panek, Zbigniew Podsiadło, Marek Rachwalik, Jolanta Rycerska, Jacek Rykała, Krzysztof Rzeźniczek, Irena Skalik, Teresa Solarz, Maciej Stobierski, Marek Wesołowski, Miłosz Wnukowski, Józef Wolny, Aleksandra Wójcik, Ewa Zawadzka, Jakub Zdejszy, Andrzej Zygmuntowicz. Komisarzami wystawy są Ilona Gajda i Jerzy Łakomski. Pokłosie pleneru pn. „Wolność! XXI Sosnowieckie Spotkania Artystyczne” w klimatycznych wnętrzach można będzie podziwiać do 31 marca br. Ponadto przypominamy, że w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu czynna jest nowa galeria „Trójkąt w kole”. Jej nazwa odwołuje się do logo-marki przędzy niegdyś produkowanej w Zakładach Włókienniczych C.G. Schoenów, pionierów i potentatów branży włókienniczej, dawnych właścicieli pałacu przy ul. Chemicznej. Najnowsza przestrzeń wystawiennicza jest otwarta dla wszystkich, a zwłaszcza dla mieszkańców Zagłębia, artystów, kolekcjonerów oraz stowarzyszeń i organizacji pozarządowych. Obecnie trwa tam wystawa fotografii z Iranu Julii Karasiewicz.   Teresa Stokłosa

Dni Mieczysława Wajnberga w NOSPR

dodane 23.01.2019
[Region] W roku setnej rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga (1919-96) Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza do swojej siedziby  w Katowicach (plac Wojciecha Kilara 1) na cykl poświęconych mistrzowi koncertów. Dni Mieczysława Wajnberga to wyjątkowy czas celebracji twórczości polskiego artysty żydowskiego pochodzenia, emigranta od 1939 r. na stałe osiadłego w Związku Radzieckim, cudem ocalałego świadka historii, wyznającego ideę humanizmu jako jedyną receptę na uzdrowienie ogarniętego szaleństwem XX stulecia. Piętno wojny wywarło największy wpływ na twórczość kompozytora, który jak sam mówił „pisanie o wojnie, o strasznym losie, jaki zgotował ludziom nasz wiek” uważał za swoją misję i moralny obowiązek. Cykl poświęcony pamięci kompozytora zainaugurował 17 bm. koncert z serii NOSPR kameralnie, podczas którego w interpretacji instrumentalistów NOSPR, Kai Danczowskiej i Wioletty Fludy melomani usłyszeli jego „Sonatę na fagot solo” i „Sonatę na klarnet i fortepian” oraz „Septet Es-dur” Ludwiga van Beethovena. 18 stycznia Orkiestra pod batutą Jamiego Phillipsa wystąpiła z programem pełnym pozamuzycznych inspiracji, bajkowości i fantazji.  Zabrzmiał „Poemat symfoniczny „Wodnik” Antonina Dvořáka, „Moja matka gęś” Maurice’a Ravela, „Uczeń czarnoksiężnika” Paula Dukasa oraz „Fantazja na wiolonczelę i orkiestrę” Mieczysława Wajnberga, którą wraz z Orkiestrą  wykonał  wiolonczelista młodego pokolenia, Marcin Zdunik. Muzyka patrona cyklu znalazła się również w programie koncertu Kwartetu Śląskiego i Michała Francuza  19 stycznia, oprócz „IX Kwartetu smyczkowego” Mieczysława Wajnberga artyści wykonali utwory Marka Stachowskiego i Władysława Żeleńskiego.   20 stycznia w interpretacji znakomitego Berlin Piano Trio, zabrzmiało „Trio fortepianowe” op. 24 i „Pieśni dziecięce” op. 13 Wajnberga, które wykonała polska sopranistka Joanna Freszel, a także „7 pieśni na sopran i trio fortepianowe” op. 127 oraz „II Trio fortepianowe e-moll” op. 67 jednego z najbliższych przyjaciół Wajnberga, Dmitrija Szostakowicza. Na włączonym w obchody koncercie z serii Środa Młodych 23 stycznia wystąpili  młodzi artyści, Wojciech Fudala i Michał Rot, którzy wykonali dzieła Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego oraz „I Sonatę C-dur i II Sonatę g-moll na wiolonczelę i fortepian” M. Wajnberga. 24 stycznia, w czwartek, muzyka patrona ponownie zagości w programie koncertu NOSPR kameralnie. W  interpretacji instrumentalistów usłyszymy „Trio na flet, altówkę i harfę” M. Wajnberga, „Dreamscape” Andrzeja Panufnika i „Sonatę g-moll na wiolonczelę i fortepian” Sergieja Rachmaninowa. Dzieła Wajnberga wypełnią też brzmieniem salę koncertową w sobotę, 26 stycznia. W wykonaniu AUKSO, Jadwigi Kotnowskiej i Andrzeja Cieplińskiego pod batutą Marka Mosia zabrzmią „I Symfonia kameralna”, „I Koncert fletowy”, „Koncert klarnetowy” oraz „III Symfonia kameralna”. Cykl wieczornych koncertów zakończy w niedzielę, 27 stycznia, występ Linusa Rotha, jednego z najbardziej charyzmatycznych skrzypków swojego pokolenia, który wraz ze znakomitymi artystami, Januszem Wawrowskim i José Gallardo wykona „Sonatinę na skrzypce i fortepian”, „IV Sonatę na skrzypce i fortepian”, „Sonatę na dwoje skrzypiec”, „Rapsodię na tematy mołdawskie” op. 47 nr 1 M. Wajnberga oraz „Sonatę „Niedokończoną” na skrzypce i fortepian” Dmitrija Szostakowicza.   Dni Mieczysława Wajnberga to wspaniała okazja do podziwiania ogromu i różnorodności artystycznego dorobku kompozytora w znakomitych interpretacjach. Szczegóły na www.nospr.org.pl.   (TS)  

XI edycja Ogólnopolskiego Konkursu „Siedem Grzechów Głównych”

dodane 17.01.2019
[Dąbrowa Górnicza] Nie ma na świecie osoby bez grzechu, jednak są osoby, które pokazują grzech nie grzesząc – to uczestnicy Ogólnopolskiego Konkursu „Siedem Grzechów Głównych”, którego XI edycja właśnie się rozpoczęła. Zgłoszenia trwają do 11 marca. Siedem grzechów głównych – nie każdy jest w stanie je wymienić, nie każdy się ich wystrzega, ale są też tacy, którzy potrafią je opisać wierszem, namalować, a nawet stworzyć formę graficzną. Takie zdanie stoi przed uczestnikami z całej Polski, którzy wezmą udział w XI Ogólnopolskim Konkursie „Siedem grzechów głównych” organizowanym przez Pałac Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej.   Konkurs od 2018 r. odbywa się w 4 kategoriach: poezja, malarstwo, grafika warsztatowa, grafika komputerowa. W pierwszych trzech kategoriach uczestnicy przedstawiają pychę, chciwość, nieczystość, zazdrość, nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu, gniew oraz lenistwo w dowolnym zestawieniu. Prace mogą obrazować również przyczyny, skutki lub konsekwencje grzechu wobec jednego człowieka, kraju czy całego świata. Czwarta kategoria przeznaczona jest dla osób, które chcą stworzyć plakat ilustrujący tematykę konkursu.   Malowidła, wiersze i grafiki przyjmowane są w siedzibie Pałacu Kultury Zagłębia (pl. Wolności 1, 41-300 Dąbrowa Górnicza) do 11 marca br. Później jury przystąpi do obrad, a zwycięzcy zostaną ogłoszeni 18 marca br. Uroczyste wręczenie nagród oraz otwarcie wystawy pokonkursowej odbędzie się 10 kwietnia w Pałacu Kultury Zagłębia.   Współorganizatorami konkursu są: Bazylika NMP Królowej Anielskiej w Dąbrowie Górniczej, Wydział Katechetyczny Diecezji Sosnowieckiej oraz Miejska Biblioteka Publiczna w Dąbrowie Górniczej.   Więcej informacji oraz regulamin dostępne na stronie www.palac.art.pl.   (s)

„Wiele demonów” opanuje Teatr Śląski

dodane 16.01.2019
[Region] Pierwsza premiera w nowym roku na Dużej Scenie Teatru Śląskiego już w sobotę, 19 stycznia o godz. 19.00. To zarazem pierwsza inscenizacja prozy Jerzego Pilcha na Śląsku. Jego „Wiele demonów” z 2013 roku stało się  teatralnym thrillerem w reżyserii Jacka Głomba, który łączy napięcie kryminalnej zagadki, metafizyczne pytania o ludzką naturę i mistrzowski humor pisarza z Wisły. –  Gramy na scenie 90 km od Wisły, skąd pochodzi autor spektaklu – mówi Aleksandra Czapla-Oslislo, rzeczniczka literacka katowickiego  teatru. –   Akcja „Wielu demonów"” dzieje się w wyimaginowanej Sigle, małej miejscowości na Śląsku Cieszyńskim, w połowie XX wieku. To tam trwa odwieczna wojna lutrów z katolikami, prym wiodą dwie niezwykłe córki pastora, siostry Ola i Jula  Mrak. Skąd się bierze ich charyzma? Czy to tylko przejaw ponadprzeciętnej inteligencji, czy może konszachty z demonami, w które wierzy się w wiosce równie mocno jak w Boga i przesądy? Pytania mnożą się tym bardziej, że pewnego dnia młodsza z sióstr, Ola, znika bez śladu, a zdarzenie to na dobre zmienia życie niewielkiej wspólnoty,  wprowadza w fascynującą akcję. Reżyser spektaklu, Jacek Głomb, umiejętnie wyczuwa nastroje prozy Pilcha, którą, jak stwierdził podczas konferencji, jest zafascynowany. To jego kolejna, piąta realizacja twórczości pisarza.  Z  „Wielu demonów”   wydobywa  luterski realizm magiczny, tak dobrze znany z wiślańskich powieści autora, ale też jej absurdalny i inteligentny humor. Tworzy pełnokrwiste postacie,  zawieszone pomiędzy realnością małej protestanckiej społeczności lat 60., a tajemniczym światem, który „opowiadają nasze demony”.  Jacek Głomb, w trakcie  spotkania z mediami, podkreślał rolę właśnie tych małych społeczności w pisarstwie Pilcha, jak i w tworzeniu klimatu przedstawienia, a także konieczność nawiązania więzi z widzami, czemu ma służyć m.in. widownia zbudowana na scenie. – To rzeczywistość na równi zabawna, co mroczna, w której żart miesza się z niepokojem, a anegdota z łatwością przemienia w pytanie o naturę zła,  ten spektakl jest niewątpliwie wydarzeniem w regionie  – dodaje Aleksandra Czapla-Oslislo. Z reżyserem współpracowali: Katarzyna Knychalska (adaptacja), Małgorzata Bulanda (scenografia i kostiumy), Bartek Straburzyński (muzyka), Witold Jurewicz, Marlena Bełdzikowska (ruch sceniczny). Na scenie wystąpią:  Aleksandra Fielek (Ola Mrak), Agnieszka Radzikowska (Jula Mrak, siostra Oli), Grzegorz Przybył (pastor Mrak, ojciec Oli i Juli), Barbara Lubos (pastorowa Mrak, matka Oli i Juli, żona pastora), Andrzej Dopierała (naczelnik), Kamil Suszczyk (Kornel, syn naczelnika), Anna Kadulska (madame Wzmożek), Dawid Ściupidro (młody Wzmożek, syn madame), Wiesław Kupczak (towarzysz Goniec), Arkadiusz Machel (Fryc, jasnowidz). Spektakl bierze udział w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Podczas przedpremierowej konferencji  podsumowano  także ubiegłoroczne dokonania i osiągnięcia Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego oraz  przedstawiono najbliższe plany artystyczne. –  Rok 2018 był bardzo pomyślny, najlepszy od lat, pełen nowych projektów, festiwali, konkursów, ogólnopolskich nagród i korzystnych współpracy – podkreślał dyrektor katowickiej sceny, Robert Talarczyk. – Wystawiliśmy osiem premier na wszystkich czterech scenach, odwiedziło nas 76 tysięcy widzów. W pierwszej połowie bieżącego roku planujemy pięć premier, trwają rozmowy na temat czterech wystawień powakacyjnych – wyliczał.   Widzowie zobaczą takie tytuły jak „Inteligenci” (luty), „Przełamując fale” (marzec), „Dziecko Rosemary” (kwiecień) i „Kurt Gerron” (czerwiec). Będą kontynuowane  sprawdzone i udane inicjatywy, oferty  oraz promocje dla teatromanów.  Z pewnością  w  „Śląskim” będzie się dużo działo. –  Mamy apetyt na więcej  – zapewniła Aleksandra Czapla-Oslislo.   Teresa Stokłosa

Jarosław Cyba w koncercie „Jacek Kaczmarski. Portret Poety” – nowy cykl Scena/anecS

dodane 16.01.2019
[Dąbrowa Górnicza] 23 stycznia o 18:00 na dużej scenie Pałacu Kultury Zagłębia zostaną zniesione wszelkie bariery między publicznością a artystą. Jarosław Cyba ze swoim koncertem „Jacek Kaczmarski. Portret Poety” wystąpi na deskach Sali Teatralnej w ramach nowego cyklu koncertów Scena/anecS. By koncert mógł się odbyć, potrzebne są dwie rzeczy – artysta i publiczność. W większości przypadków oddziela ich kurtyna lub scena, która znajduje się na innej wysokości niż widownia. Projekt Scena/anecS wychodzi poza granice normalnego koncertu, umożliwiając bezpośrednie obcowanie z artystami oraz prezentowaną przez nich muzyką. Publiczność zasiada wraz z muzykami w aneksie scenicznym, czyli na deskach Pałacu Kultury Zagłębia. Dystans między nimi zostaje zmniejszony do minimum, co w zamierzeniu sprzyjać ma przyjaznej atmosferze podczas wydarzenia. Cechą charakterystyczną cyklu będzie urozmaicony repertuar z wyraźnym akcentem jazzowym. Pierwszym wydarzeniem projektu będzie koncert Jarosława Cyby pn. „Jacek Kaczmarski. Portret Poety”. Jarosław Cyba kojarzony z roli lidera Kabaretu DNO, zasłynął swoimi corocznymi koncertami prezentującymi twórczość wybitnego barda i poety – Jacka Kaczmarskiego. 23 stycznia o 18:00 Jarosław Cyba zmierzy się z legendą po raz czwarty, lecz pierwszy raz na deskach dużej sceny, co raczej nie przeszkodzi mu, by ponownie wzruszyć do łez dąbrowską publiczność.   Bilety w cenie 15 złotych dostępne w Kasie PKZ oraz przez internetowy system sprzedaży biletów. Więcej informacji: www.palac.art.pl.   (s)
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl