Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

INDUSTRIADA i wielki finał INDUnauci w Muzeum Śląskim

dodane 07.06.2019
[Region] Święto Szlaku Zabytków Techniki w tym roku świętuje swoje 10. urodziny. Program INDUSTRIADY 2019 jest więc niezwykle bogaty. W sobotę, 8 czerwca, zaprasza również Muzeum Śląskie w Katowicach. Na cały dzień przygotowano wiele atrakcji a wieczorem  tegoroczną, jubileuszową edycję INDUSTRIADY zakończy wielkie widowisko INDUnauci. Pomarańczowy karnawał u progu lata rozpocznie się o godz. 10.00. – Okrągła cyfra to okazja do INDU-balu i wspólnej zabawy, która w Muzeum Śląskim będzie połączona z postaciami przemysłowców, założycieli i kadry technicznej kopalni Ferdinand – mówi Paweł Doś, rzecznik muzeum. – Przypomną historię zakładu i własną. Będą dawne stroje, tańce, muzyka. Każdy gość znajdzie coś interesującego. Szczegółowy, całodniowy program INDUSTRIADY znajduje się na naszej stronie internetowej – dodaje.   W ten jeden, wyjątkowy wieczór teren Muzeum Śląskiego zamieni się w port, miasto, morze, megafabrykę, czy największą w regionie salę balową. Pojawią się jeżdżące maszyny rodem z książek Juliusza Verne’a, postaci niczym z kultowego Mad Maxa, a do tego niemal 50. muzyków. Wśród nich jazzowi herosi, rockowi drapieżcy i orkiestra dęta, której przy takiej okazji nie może zabraknąć. Gości czeka również lotna niespodzianka oraz oglądanie panoramy regionu z wieży kopalnianej. Natomiast podczas rodzinnych warsztatów przypomnimy sobie dawne gry i zabawy piknikowe. O godz. 21.30 muzealnicy zapraszają wszystkich na finał – widowisko multimedialne z muzyką na żywo pn. INDUnauci, które odbędzie się na terenie muzeum przy wieży wyciągowej szybu Warszawa. Wstęp na finał INDUSTRIADY, przygotowywany przez Regionalny Instytut Kultury w Katowicach oraz Muzeum Śląskie, jest wolny. Na zwiedzanie stałych i czasowych wystaw w budynku głównym obowiązuje 50 –procentowy rabat (w godz. 10.00-21.00). Specjalnie na tę okazję Maciej Obara skomponował utwór, którego orkiestracją zajął się Nikola Kołodziejczyk. Pod jego batutą na żywo zagrają zespoły: Pasimito i Rube Świnӱe oraz 40-osobowa Orkiestra Dęta Silenzio z Woli. W dniu INDUSTRIADY będzie można dotrzeć do Muzeum bezpłatnym transportem - m.in. Kolejami Śląskimi czy komunikacją miejską. Dla zmotoryzowanych dostępny będzie jedynie parking podziemny. W dniach 7 i 8 czerwca parking zewnętrzny Muzeum Śląskiego będzie zamknięty. Obowiązuje także zakaz lotu dronami nad terenem muzeum.   (TS)    

Bal u przemysłowca, czyli Industriada w pałacu Schoena

dodane 06.06.2019
[Sosnowiec] W niedzielę, 9 czerwca, Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu po raz kolejny bierze udział w Święcie Szlaku Zabytków Techniki, czyli już 10. jubileuszowej edycji Industriady. Motywem przewodnim tegorocznej Industriady jest „INDU-bal”, który łączy, integruje, daje powód i przestrzeń do wspólnego świętowania. W czasie urodzinowej fety – od godz. 11.00 do 16.00 – nie zabraknie muzyki, tańców, barwnych kostiumów. – Wyjątkowo, z okazji jubileuszu, zabawimy się w zabytkowych wnętrzach pałacu Schoena 9 czerwca – zdradza kustosz Joanna Kunysz z działu Edukacji i Promocji sosnowieckiego Muzeum. – Hasłem industrialnej niedzieli jest „Bal u przemysłowca”. Wracamy do ówczesnych Sosnowic przełomu wieku i do rodziny Schoenów, potentatów branży włókienniczej, która w pałacowych wnętrzach przez wiele lat świętowała sukcesy zawodowe i osobiste. Organizowała rauty i bale, najczęściej w okresie karnawału, szczególnie celebrowanego w protestanckiej rodzinie. To tutaj także, w czerwcu 1902 roku, świętowano niezwykle ważne wydarzenie, jakim było nadanie Sosnowicom praw miejskich i współczesnej nazwy. Wracamy do tamtych czasów, atmosfery końca wieku, ówcześnie modnych strojów, tańców, muzyki – wylicza. W kilkugodzinnym programie przewidziano wiele atrakcji. Od godz. 11.00 do 12.00 – pod nazwą „W kapeluszach, tiulach i tiurniurach” – odbędzie się prezentacja damskich strojów balowych i wizytowych przełomu XIX i XX wieku przy powitalnej kawie na pałacowym tarasie. Zaprezentują je członkowie Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznej i Kostiumingu „Krynolina”, oraz sekcja „Moda i Mundur” Stowarzyszenia Chorągwi Rycerskiej Księstwa Siewierskiego. W godz. 12.00 – 12.30 poznamy „Panieńskie lata”. Będą to fragmenty pamiętników Fanny Lamprecht w interpretacji Agnieszki Bałagi-Okońskiej, aktorki Teatru Zagłębia. Przez godzinę, od 12.30 do 13.30, weźmiemy udział w kuratorskim oprowadzaniu po pałacu i parku, po czym, od godz. 13.30 do 14.00, odbędzie się koncert dawnych utworów polskich, rosyjskich i niemieckich, w wykonaniu Teatru Muzycznego Castello pn. „Saksońska krew”. Na pokaz tańców salonowych pn. „W rytmie walca”, modnych pod koniec XIX i w początkach XX wieku, muzealnicy zapraszają od godz. 14. 00 do 14.30. Industriadę w pałacu Schoena przy ul. Chemicznej zakończy udział gości w zapomnianych grach podwórkowych naszych prapradziadków. Warto ponadto przypomnieć, że placówka ta może pochwalić się kolejnymi nagrodami. – Mamy przyjemność poinformować, że 21 maja nasze Muzeum otrzymało Nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego za Wydarzenie Roku 2018 – mówi Joanna Kunysz. – Pierwszą w kategorii „Publikacje książkowe” za album „Kolekcja szkła użytkowego Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu. Szkło zagłębiowskie i prasowane” oraz wyróżnienie w kategorii „Wystawy” za ekspozycję „Wajda”.   Teresa Stokłosa

Kolejna „Sybilla” dla Muzeum Śląskiego

dodane 06.06.2019
[Region] Muzeum Śląskie zostało nagrodzone główną nagrodą Sybilla 2018 w kategorii zarządzanie w konkursie na wydarzenie muzealne roku. Gala wręczenia nagród odbyła się w Pałacu na Wyspie w warszawskich Łazienkach Królewskich. Statuetkę  odebrała dyrektor Alicja Knast. – Konkurs na wydarzenie muzealne roku „Sybilla” organizowany jest przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – przypomina Paweł Doś, rzecznik prasowy katowickiego muzeum. – W tym roku odbyła się już 39. edycja tego konkursu, którego celem jest wyłonienie i promocja najlepszych przedsięwzięć organizowanych przez polskie muzea z wszystkich obszarów ich działalności. Muzeum Śląskie zostało nagrodzone za zarządzanie przebiegiem ogólnopolskiej kampanii telewizyjnej #naszemuzeum wraz z pomiarem efektywności  – wyjaśnia. Kampanię #naszemuzeum wraz z pomiarem efektywności przeprowadzono na przełomie 2017 i 2018 roku. Punktem wyjścia było wzmocnienie wizerunku Muzeum Śląskiego jako instytucji kreatywnej, dynamicznej, wrażliwej na potrzeby regionu, a jednocześnie egalitarnej, w której to właśnie odwiedzający znajdują się w centrum zainteresowania. I to nie tylko regularni odbiorcy kultury, lecz także osoby, które chcą wspólnie z rodziną i przyjaciółmi aktywnie spędzić czas w przestrzeni muzealnej. Dlatego w ramach akcji „selfie w muzeum”, goście zostali zaproszeni do nagrywania telefonami komórkowymi materiału wideo ze zwiedzania. Dzięki temu powstało około 500 filmów, spośród których wybrane zostały umieszczone w spocie reklamowym. – Jak wynika z badań pomiaru efektywności działań komunikacyjnych, po zrealizowaniu kampanii #naszemuzeum  Muzeum Śląskie stało się najbardziej rozpoznawalnym muzeum regionalnym w Polsce, a w rankingu znajomości wszystkich muzeów w kraju zajęło ósme miejsce – mówi Paweł Doś.  – O 60 proc. zwiększył się również odsetek osób deklarujących chęć odwiedzenia. W trakcie kampanii odnotowano frekwencję wyższą o 84 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego – dodaje. Realizacja ogólnopolskiej kampanii telewizyjnej przyczyniła się zatem do wzrostu frekwencji, a także do zmiany wizerunku tej śląskiej placówki. Warto przypomnieć, że wcześniejsze dwie statuetki Sybilli Muzeum Śląskie otrzymało w 2015 roku (Grand Prix oraz Inwestycje).   (TS)  

„Na starych śmieciach” – wystawa szkła Kaliny Bańki

dodane 06.06.2019
[Dąbrowa Górnicza]   7 czerwca o godz. 18:00 w Galerii Sztuki Pałacu Kultury Zagłębia odbędzie się wernisaż wystawy wielokrotnie nagradzanej artystki, pochodzącej z Dąbrowy Górniczej, Kaliny Bańki. Ekspozycja „Na starych śmieciach” ukaże dzieła, które balansują na pograniczu projektowania szkła, grafiki i malarstwa. Tytuł wystawy „Na starych śmieciach” nie jest przypadkowy. Kalina Bańka pochodzi z Dąbrowy Górniczej. W 2013 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, a osiągnięć tych było bez liku. Artystka zrealizowała sześć wystaw indywidualnych oraz brała udział w kilkudziesięciu wystawach szkła i malarstwa w kraju i za granicą. Jest laureatką kilkunastu konkursów krajowych i międzynarodowych z zakresu szkła, designu, grafiki i malarstwa. Ukończyła Wydział Ceramiki i Szkła Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie obecnie jest asystentką w Pracowni Szkła w architekturze oraz Pracowni Witrażu prowadzonej przez prof. nadzw. Ryszarda Więckowskiego. Jej działania projektowo-artystyczne łączą ze sobą głównie trzy gałęzie sztuki – szkło, malarstwo i grafikę. W swoich pracach stara się wychodzić poza ramy dotychczasowego postrzegania szkła, ukazując tradycyjne techniki w zupełnie nowym, współczesnym kontekście. Wystawa Kaliny Bańki to wydarzenie, na które czekali mieszkańcy miasta i wielbiciele szkła artystycznego. Podczas trwania ekspozycji odbędą się również spotkania z artystką oraz wakacyjne warsztaty dla grup zorganizowanych.   Wstęp na wernisaż 7 czerwca o godz. 18:00 jest bezpłatny, podobnie jak wstęp na wystawę, która potrwa do 19 lipca w Galerii Sztuki PKZ.   (s)

„Fuehrer daje miasto Żydom” – ostatnia prapremiera sezonu w Teatrze Śląskim

dodane 06.06.2019
[Region] Ostatnią prapremierą sezonu w Teatrze Śląskim będzie spektakl Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina pt. „Kurt Gerron. Fuehrer daje miasto Żydom”. To poruszające przedstawienie, przypominające jedno z najtragiczniejszych wydarzeń II wojny światowej, zobaczymy na Dużej Scenie w piątek, 7 czerwca, o godz. 19.00. – Führer daje Żydom ziemię obiecaną. Miasto, którego nikt im nie odbierze, czyli położony w malowniczej okolicy Terezín na terenie Czech, z dostępem do jezior i wód termalnych. Z polem golfowym, doskonale wyposażoną biblioteką, kawiarniami, powszechnym dostępem do pracy, boiskiem do piłki nożnej i ogródkami działkowymi. Z murem, którego nie chcesz przeskakiwać. Führer daje Żydom jedenaście dni przedłużonego życia, które jest fikcją. Jedenaście dni zdjęciowych, podczas których szczęście stanie się ich kostiumem, scenografią i rekwizytem – przypomina historyczne fakty Aleksandra Czapla-Oslislo, rzeczniczka głównej katowickiej sceny. Najnowszy spektakl laureatów Paszportu Polityki, Wiktora Rubina i Jolanty Janiczak, to opowieść o obozie koncentracyjnym Theresienstadt (1941-45), który w 1944 roku został uznany przez delegację Międzynarodowego Czerwonego Krzyża za przykład modelowego żydowskiego getta. Zsyłano tam wyłącznie Żydów, głównie zamożnych i sławnych z okupowanych krajów, których los mógłby zainteresować instytucje europejskie. Życie w mieście zostało więc podporządkowane fałszywej utopijnej wizji, na podstawie której naziści zlecili osadzonemu tam artyście niemieckiego kina o żydowskim pochodzeniu, Kurtowi Gerronowi, nakręcenie filmu propagandowego, prezentującego obóz jako uzdrowisko. Kilkunastominutowy obraz nie został ukończony, a jego autor zginął w Auschwitz. W sumie hitlerowcy uśmiercili prawie 90 tys. osób, a w chwili wyzwolenia mieszkało w Theresienstadt 19 tysięcy, w skrajnych warunkach. Dziś znajduje się tam muzeum.   – To nie będzie historia o powstaniu getta w Theresienstadt, to opowieść o ludziach, którzy tam żyli, prawdziwych, tragicznych postaciach – stwierdził reżyser, Wiktor Rubin podczas konferencji prasowej. – Dwukrotnie pojechaliśmy do Terezina, najpierw sami, potem z naszymi aktorami, tam nagraliśmy wideo, będące częścią inscenizacji – wyjaśnił. – Z filmu zachowały się fragmenty, jedenaście minut projekcji, które wykorzystaliśmy w przedstawieniu – dodała Jolanta Janiczak, autorka tekstu. – Do napisania sztuki skłoniła mnie historia ludzi szykujących się do dobrowolnego transportu, zwiedzionych obietnicami Niemców schronieniem przed wojną, a potem wywożonych do obozów koncentracyjnych. Wśród nich byli słynni artyści, kompozytorzy, przedstawiciele kultury, sztuki, przemysłu. Niektórzy z nich przeżyli, ale nie wszyscy chcieli mówić o tamtych latach. Po wielu pozostały jedynie fotografie – mówiła. Powstał spektakl będący zarazem wspomnieniem, upamiętnieniem ofiar nazistów, ale i przestrogą dla współczesnych. Twórcy w słodko-gorzkim tonie przeplatają narrację o filmie Gerrona z songami, by zapytać o siłę oddziaływania obrazów tworzonych mimo wszystko, wbrew zdrowemu rozsądkowi i moralnym zasadom. Obrazów, które niosły obietnicę ratunku dla ludzkiego życia, a stały się narzędziem manipulacji. Führer daje Żydom obrazy, z których nikt ich nie wymaże. Ktoś jednak powiększy kiedyś te obrazy i zobaczy w nich to, co zostało schowane na później. Ale co z tymi, którzy nie zmieszczą się w kadrze? – Team Rubin–Janiczak gościmy w naszym teatrze po raz pierwszy i mam nadzieję, że nie ostatni – powiedział dyrektor „Wyspiańskiego”, Robert Talarczyk. Konferencja stała się ponadto okazją do podsumowania mijającego sezonu w Teatrze Śląskim. – Rok był udany na wszystkich pięciu scenach, w ciągu dziesięciu miesięcy wystawiliśmy siedem premier, w tym sześć prapremier, pokazaliśmy zarówno produkcje własne jak i koprodukcje, wystąpiliśmy na dziewięciu festiwalach, otrzymaliśmy dwadzieścia znaczących nagród i odznaczeń – wyliczał dyrektor. – Miniony rok to 525 wydarzeń repertuarowych, nowy, własny festiwal „Open the Door i, co bardzo cieszy, ponad 75 tysięcy sprzedanych biletów. Chcielibyśmy ten dobry poziom, jak i współpracę z Urzędem Marszałkowskim utrzymać – zakończył dyr. Talarczyk. Realizatorzy: Jolanta Janiczak – tekst, dramaturgia, Wiktor Rubin – reżyseria, scenografia, Łukasz Surowiec – scenografia, wideo, Hanna Maciąg – kostiumy, Krzysztof Kaliski – muzyka, Michał Głaszczka – reżyseria światła. Występują: Bartłomiej Błaszczyński, Katarzyna Brzoska, Natalia Jesionowska, Anna Kadulska, Agnieszka Kwietniewska, Michał Piotrowski, Aleksandra Przybył, Marcin Szaforz, Mateusz Znaniecki oraz Krzysztof Kaliski – muzyka na żywo. Koproducentem premiery jest Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek. Teresa Stokłosa  

Kino w Bibliotece – Mroczna trylogia M. Nighta Shyamalana

dodane 05.06.2019
[Sosnowiec] Kino w Bibliotece serdecznie zaprasza na trzy środowe projekcje czerwca, podczas których widzom zaprezentowane zostaną filmy z dorobku amerykańskiego reżysera M. Nighta Shyamalana. W repertuarze znalazły się mroczne, tajemnicze dramaty i thrillery opowiadające o wyjątkowych bohaterach i ich zagmatwanych psychologicznie charakterach. W rolach głównych: Bruce Willis, Samuel L. Jackson, James McAvoy. Seanse odbywać się będą w Auli Zagłębiowskiej Mediateki przy ul. Kościelnej 11 w Sosnowcu, w środy:  12, 19 i 26 czerwca o godz. 18.00. Wstęp wolny.   M. Night Shyamalan – rocznik 1970. Pochodzący z Indii reżyser, scenarzysta i aktor filmowy. Ma na koncie kilkanaście autorskich projektów, w tym „Szósty zmysł”, „Znaki”, „Osadę”, „Kobietę w błękitnej wodzie”, „Wizytę”. Cechami charakterystycznymi filmów Shyamalana są m.in.: nieprzewidywalne zwroty akcji, realistyczne traktowanie tematów grozy i science fiction, ujęcia kamery z niezwykłych kątów oraz krótkie epizody grane przez samego reżysera.   12 czerwca zostanie pokazy thriller rozpoczynający trylogię w reżyserii M. Nighta Shyamalana. W rolach głównych: Bruce Willis, Robin Wright, Samuel L. Jackson. David jako jedyny wychodzi cało, bez najmniejszego zadraśnięcia, z potwornej katastrofy kolejowej, w której ginie 131 osób. Wkrótce po tym, David pracujący na co dzień jako ochroniarz, poznaje tajemniczego obsesjonata komiksów i właściciela galerii. Elijah twierdzi, że zna wyjaśnienie zaskakującego ocalenia Davida i jego niewyobrażalnej kondycji fizycznej. To niezwykłe i niepokojące spotkanie oraz kontrowersyjna diagnoza zmuszają głównego bohatera do stawienia czoła swemu mrocznemu przeznaczeniu.   19 czerwca – mroczny thriller psychologiczny z elementami kina grozy w reżyserii M. Nighta Shyamalana. Na ekranie: James McAvoy, Anya Taylor-Joy, Betty Buckley. Chociaż cierpiący na zaburzenia dysocjacyjne tożsamości Kevin ujawnił swemu psychiatrze 23 tkwiące w nim osobowości, ciągle nie wiadomo, która z nich będzie zdolna ujawnić się i zdominować pozostałe. Zmuszony do uprowadzenia trzech nastolatek Kevin toczy wojnę o przetrwanie z siłami naciskającymi go od wewnątrz - i wszystkim czynnikami zewnętrznymi - zanim ściany oddzielające wszystkie jego osobowości nie rozsypią się w proch. Zanim nie wyłoni się 24. tożsamość.   26 czerwca – trzymający w napięciu thriller M. Nighta Shyamalana w gwiazdorskiej obsadzie: Bruce Willis, Samuel L. Jackson, James McAvoy. Kontynuacja losów bohaterów filmów „Niezniszczalny” i „Split”. Miasto terroryzowane jest przez psychopatę mordującego młode dziewczyny. Tropem zbrodniarza podąża obdarzony nadludzkimi siłami David - prywatnie były ochroniarz i właściciel sklepu. Udaje mu się namierzyć bestię, ale próba jego pojmania kończy się niepowodzeniem. Zarówno David, jak i cierpiący na rozdwojenie jaźni Kevin zostają schwytani i przetransportowani do szpitala psychiatrycznego. Przydzielona do sprawy psychiatra zamierza udowodnić, że rzekomo posiadane przez mężczyzn ponadnaturalne zdolności można wytłumaczyć w racjonalny sposób. Dochodzenie komplikuje przebywający w szpitalu dawny przeciwnik Davida – Elijah. Gdzie można sprawdzić repertuar Kina w Bibliotece? Na plakatach i ulotkach w Zagłębiowskiej Mediatece (ul. Kościelna 11), poprzez wysyłany regularnie newsletter (zapisy za pośrednictwem czerwono-białej grafiki po prawej stronie witryny), poprzez wpisanie aktualnego hasła po kliknięciu na plakat lub slider reklamujący Kino w Bibliotece na www.biblioteka.sosnowiec.pl. Pytania o hasło prosimy kierować na adres: kinga.baranowska@biblioteka.sosnowiec.pl, pod numer telefonu 693 266 411 lub do dyżurujących bibliotekarzy we wszystkich placówkach MBP. Podane hasło obowiązuje przez cały rok.   (s)

Letnie Granie Przedstawień Teatralnych

dodane 05.06.2019
[Sosnowiec]   Letnie Granie Przedstawień Teatralnych to przegląd premier Teatru Zagłębia, zrealizowanych w bieżącym sezonie teatralnym, które zostaną zaprezentowane przed przerwą wakacyjną.  - Mamy nadzieję, że będzie dobrą okazją do nadrobienia zaległości repertuarowych, ponownego spotkania z ulubionymi tytułami i artystami, a także wspólnego spędzania czasu widzów i artystów, bo czas przeglądu to przede wszystkim teatralne święto - podkreśla zespół Teatru Zagłębia. Podczas tegorocznego przeglądu teatr zaprezentuje następujące spektakle: „Duchologia polska”, „Mesjasze”, „Dead Girls Wanted”, „Tartuffe”, „Horror szał” oraz „Między ustami a brzegiem pucharu”, które będzie można zobaczyć w czasie dwóch kolejnych czerwcowych weekendów. 7 czerwca, godz. 19:00 „Duchologia polska” W teatralnej „Duchologii polskiej” szukamy bohaterów transformacji. Pierwszych celebrytów, obiektów aspiracji i marzeń. Kaszpirowski, Alexis Colby czy Człowiek z czarną teczką nawiązujący do Stana Tymińskiego – to oni symbolizują kapitalistyczny postpeerelowski haj. W naszym przedstawieniu bohaterowie zerwani ze smyczy realnego socjalizmu, skoczą w świat magii i zjawisk paranormalnych, gdzie wszystko nagle stało się możliwe. Można być, kim się chce, jechać, gdzie oczy poniosą. Można wreszcie mówić, co się żywnie podoba. Z dnia na dzień w telewizji przybywa kanałów, otwierają się gazety opowiadające niesłychane historie, czasem upragniony Zachód wlewa się w nową codzienność w fantastycznym kształcie. Uzdrowiciele, duchy, starzy bogowie ramię w ramię z górnikami, biznesmenami i gwiazdami oper mydlanych w sylwestrową noc kończącą lata 90. witają nowy świat.  Zegar wybija północ. I co dalej? Za co wzniesiemy toast? Trzeba bardzo uważać, bo najwięcej płaczu przynoszą zazwyczaj spełnione życzenia.   8 czerwca, godz. 18:00 - „Mesjasze (albo skoro nie zostało nam już nic do wierzenia, to czy wolno nam podważać coś, w co na nowo moglibyśmy uwierzyć?)” z inspiracji powieścią Györgiego Spiró „Mesjasze” to opowieść budowana na zapomnianej historii Koła Towiańczyków, kiedy to po klęsce powstania listopadowego do Paryża wyemigrowała polska inteligencja. To właśnie wtedy w Paryżu, w połowie XIX wieku,  Mickiewicz i Słowacki spotkali Andrzeja Towiańskiego i zawiązali Koło Sprawy Bożej – dziwną religijno – narodową sektę mesjanistów, którzy uwierzyli w wyjątkową wyznaczoną przez Boga rolę narodu polskiego. Mickiewicz w Paryżu, w tamtych czasach, to nie spiżowy pomnik w dostojnej pozie mędrca, ale głodujący wyrzutek pozbawiony pracy i perspektyw, który ogarnięty szaleńczymi wizjami Towiańskiego łykałby dzisiaj garściami pigułki antydepresyjne. Ten końcowy epizod jego życia, jeśli spróbujemy wydobyć z pamięci zachwyty naszych polonistów, wyda się dla wielu szokujący.   9 czerwca, godz. 16:00 - „Dead Girls Wanted” Dobra dziewczyna to martwa dziewczyna? Najczęściej biała i atrakcyjna, jest modelową ofiarą wielu telewizyjnych produkcji, na czele z Laurą Palmer z „Miasteczka Twin Peaks”. Do tego nieustająca medialna nagonka związana z upadkiem, szaleństwem czy zwykłą chwilą słabości gwiazd i celebrytek: Britney Spears, Amy Winehouse czy Whitney Houston. Oba te tropy, ściśle ze sobą złączone, odsłaniają pęknięcia i szczeliny w nowoczesnym społeczeństwie - pozornie zbudowanym na tolerancji i równościowym języku. Twórcy spektaklu „Dead Girls Wanted” zajmują się kulturową obsesją na temat martwych dziewczyn. Oddają głos zarówno fikcyjnym postaciom, rodzajom męskich projekcji i fantazji oraz realnym upadłym i martwym dziewczynom. Nie tyle zgłębiają ich prawdziwe historie, osobiste tęsknoty czy pragnienia, co starają się dotrzeć do samego rdzenia tego kulturowego fetyszu skrzywdzonych i poniżonych kobiet.   14 czerwca, godz. 19:00 - „Tartuffe” „Tartuffe albo Szalbierz” to jedna z najgłośniejszych sztuk Moliera napisana w 1664 roku. Przez pięć lat była objęta zakazem wystawiania wydanym przez Ludwika XIV, zaś arcybiskup Paryża pod karą ekskomuniki zabraniał wiernym przedstawiania, oglądania, a nawet czytania tego utworu. Dramat Moliera to opowieść o Tartuffie jako symbolu politycznej siły, który wykorzystuje religię dla osiągnięcia własnych celów; Orgonie zaślepionym ideologią, doprowadzającym do ruiny rodzinę czy pani Pernelle, terroryzującej najbliższych swą naiwną wiarą. Pozostali członkowie rodziny: Elmira, Marianna, Damis i Kleant próbują przeciwstawić się obłudnemu Świętoszkowi i przywrócić zaburzony przez niego spokój w rodzinnym domu. Czy także dzisiaj, po niemal trzystu pięćdziesięciu latach, utwór Moliera budzi tak żywe reakcje?   15 czerwca, godz. 18:00 - „Horror szał” Ona i On, opuszczony dom na odludziu i noc, którą mają tylko dla siebie. Zapowiada się wyjątkowo, ale nastrój psują pojawiający się kolejno niezapowiedziani goście: Wampir z Zagłębia, Gloria Victis i Dziadek kombatant. Towarzystwo okazuje się nieprzypadkowe …   I co więcej, ma do zrealizowania Bardzo Ważny Plan. Spektakl utrzymany w konwencji muzycznego horror show to zwariowana podróż przez nasze lęki i wyobrażenia – chciałoby się powiedzieć „współczesne”, ale ponadczasowe tak naprawdę. Gratka dla wszystkich fanów czarnego humoru i rockowego grania! Spektakl z muzyką na żywo. Autorem muzyki jest Rafał Matuszak, związany z zespołem Coma.   16 czerwca, godz. 18:00 - „ Między ustami a brzegiem pucharu” Spektakl jest próbą przewrotnego spojrzenia na kategorię literatury kobiecej, inspirowaną jedną z najbardziej poczytnych powieści Marii Rodziewiczówny Między ustami a brzegiem pucharu. Ten romans z dawnych lat, którego okładkę opatrzoną słowami Żeromskiego ,,Miłości nie opisuje u nas nikt tak dobrze jak Rodziewiczówna” można dostrzec jeszcze niekiedy na półkach domowych bibliotek mam, ciotek, babć i prababć. W jakich relacjach funkcjonowała sama autorka, żyjąca w miłosnym związku z dwiema kobietami? Jaki los pisze swojej bohaterce? Kim są lub były jej czytelniczki, spadkobierczynie mitów uwiarygodnionej baśniowości?   (s)

Inne spojrzenie na sztukę

dodane 05.06.2019
[Sosnowiec] „Co nam duszy w gra? Paleta uczuć i emocji” – to motyw przewodni XVII edycji Międzynarodowego Konkursu Plastycznego „Inne spojrzenie”. Uroczyste podsumowanie odbyło się 31 maja w auli Zespołu Szkół Elektronicznych i Informatycznych w Sosnowcu. Od wielu lat swój udział zgłaszają młodzi artyści z Europy, Azji, Afryki, Ameryki Północnej oraz Południowej. Organizatorem przedsięwzięcia jest Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 1. W tym roku spośród blisko 2500 nadesłanych prac, jury postanowiło wyróżnić i nagrodzić ponad 100. Ważnym elementem wydarzenia jest także przygotowana specjalnie wystawa, dzięki której goście mogą poznać talent uczestników. Jak zwykle na gali nie zabrakło wyróżnionych, nagrodzonych oraz instruktorów, którym jury, goście honorowi oraz Elżbieta Skiba-Posikata, dyrektor OPP 1 wraz z Katarzyną Kożuch, wicedyrektorem, wręczyli pamiątkowe medale, dyplomy oraz atrakcyjne nagrody rzeczowe. – Przygotowanie konkursu trwa prawie rok i nie ukrywam, że już myślimy o kolejnej edycji. Jestem wdzięczna partnerom i sponsorom, którzy pomagają nam co roku podwyższać poziom gali – mówi Elżbieta Skiba. Podczas uroczystości nie zabrakło również akcentu muzycznego. W tym roku laureaci i goście mogli posłuchać znakomitych utworów w interpretacji Alicji Gajdy, laureatki II miejsca w trzecim Międzynarodowym Festiwalu Piosenki „World Song”, organizowanym również przez OPP nr 1. – Cieszymy się, że możemy łączyć nasze inicjatywy. Alicja zachwyciła nas podczas przesłuchań i od razu wiedzieliśmy, że będziemy się starać, aby wystąpiła także podczas Innego Spojrzenia – zaznacza Katarzyna Kożuch, wicedyrektor. Grand Prix XVII edycji konkursu zdobyła Wiktoria Rzążewska z Lublina i to właśnie jej praca będzie do wylicytowania w listopadzie podczas dorocznego koncertu „Artystycznie dla Hospicjum” w sosnowieckiej „Muzie”.     (KB)    
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl