Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” dla Muzeum Śląskiego w Katowicach

dodane 01.02.2019
[Region] Podczas uroczystego koncertu w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach 31 stycznia Muzeum Śląskie otrzymało Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. To najwyższe wyróżnienie, nadawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przyznawane jest osobom lub instytucjom wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzictwa narodowego.   – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego podjął decyzję o odznaczeniu Muzeum Śląskiego Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, biorąc pod uwagę znaczenie tej instytucji kultury dla Śląska oraz doceniając wagę jej pracy na rzecz zachowania dziedzictwa śląskiego dla Polski i przyszłych pokoleń Polaków – powiedział wiceminister kultury Jarosław Sellin, przekazując odznaczenie na ręce dyrektor Muzeum Alicji Knast. – Obchodzimy 90-lecie powołania Muzeum Śląskiego, ale cała historia zaczęła się pięć lat wcześniej, w 1924 roku, kiedy Towarzystwo Muzeum Ziemi Śląskiej zainicjowało gromadzenie pamiątek kultury materialnej i duchowej. Kolekcję tę udało się zbudować i już pięć lat później, w 1929 roku, decyzją Sejmu Śląskiego powstało formalnie Muzeum Śląskie – zauważył Jarosław Sellin. Minister zwrócił także uwagę na trudności, z którymi musiało mierzyć się Muzeum Śląskie, oraz jego dramatyczne losy. Podkreślił również, że Muzeum Śląskie w Katowicach, współprowadzone przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i władze województwa śląskiego, od prawie czterech lat może szczycić się nową siedzibą o najwyższych standardach w dziedzinie muzealnictwa. Gratulując i życząc wszystkim pracownikom Muzeum Śląskiego dalszych sukcesów, minister Sellin wyraził przekonanie, że to prestiżowe wyróżnienie będzie dla Muzeum impulsem do kontynuowania i rozwoju tak istotnej dla polskiej kultury działalności.   Uroczystość w siedzibie NOSPR rozpoczęła się od prezentacji filmu ukazującego skomplikowaną historię Muzeum Śląskiego. Nawiązała do niej również w swoim wystąpieniu dyrektor Alicja Knast. – Burzliwe dzieje naszej instytucji, które mogli Państwo zobaczyć na filmie, nie sprowadzają się na szczęście tylko do trudnych momentów. Pragnę w tym miejscu podkreślić, że ciągłości 90-letniej tradycji muzeum nie wyznacza działalność instytucji, która została na wiele lat przerwana. Nie wyznacza jej również istnienie siedziby. Świętujemy dziś przede wszystkim istnienie kolekcji sztuki polskiej oraz niezwykle silnej idei – idei, która okazała się silniejsza niż okupacja hitlerowska czy polityka władz komunistycznych, a którą jest ukazywanie historii regionu na tle ogólnopolskim i europejskim – mówiła Alicja Knast. Dyrektor muzeum podkreśliła również, że jednym z elementów misji muzeum jest zapewnienie dostępu do kultury na najwyższym możliwym poziomie wszystkim mieszkańcom regionu – bez wykluczania kogokolwiek. – Zależy nam przy tym na ukazywaniu mieszkańcom regionu jego pięknego i bogatego dziedzictwa oraz wszystkich znaczących zjawisk współczesnej kultury i sztuki. Zamysł ten przyświecał zespołowi dr. Tadeusza Dobrowolskiego, pierwszego dyrektora Muzeum Śląskiego i chcę Państwa zapewnić, że przyświeca również nam – dodała dyrektor.   W uroczystości uczestniczył także Tadeusz Deszkiewicz – doradca Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, który przekazał dyrekcji i pracownikom Muzeum Śląskiego serdeczne gratulacje oraz życzenia od Andrzeja Dudy. Życzenia i gratulacje złożyli również dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia Ewa Bogusz-Moore oraz marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski.   W koncercie w siedzibie NOSPR, który zainaugurował obchody 90-lecia Muzeum Śląskiego, w operowym repertuarze wystąpiła orkiestra NOSPR pod dyrekcją Bassema Akiki oraz soliści: Ewa Majcherczyk (sopran), Aleksandra Olczyk (sopran), Anna Borucka (mezzosopran) i Łukasz Konieczny (bas). Koncertowi towarzyszyła projekcja autorstwa Marcela Sławińskiego i Katarzyny Sobańskiej inspirowana projektami scenograficznymi z kolekcji Centrum Scenografii Polskiej Oddziału Muzeum Śląskiego.   U początków istnienia muzeum istotne było budowanie go w kontekście wypełnienia ważnych społecznych potrzeb, dlatego też do włączenia się w obchody jubileuszowe zostały zaproszone zaprzyjaźnione instytucje kultury: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Opera Śląska, Teatr Śląski, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Filharmonia Śląska, Biblioteka Śląska oraz Telewizja Polska oddział Katowice. Dzięki temu program wydarzeń zaplanowanych w ramach jubileuszu 90-lecia Muzeum Śląskiego podkreśla wzajemne przenikanie się takich dziedzin sztuki jak muzyka, teatr czy sztuki wizualne.   Muzeum Śląskie zostało utworzone przez Sejm Śląski 23 stycznia 1929 roku dla upamiętnienia 10-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Jak wynika z badań publiczności przeprowadzonych w styczniu ubiegłego roku, Muzeum Śląskie jest na ósmym miejscu pod względem rozpoznawalności wśród muzeów w Polsce oraz na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o muzea regionalne.   (s)

X Dni Fotografii 2019 „Ciało i psychika”

dodane 31.01.2019
[Sosnowiec] Sosnowieckie Centrum Sztuki-Zamek Sielecki zaprasza na X Dni Fotografii 2019 „Ciało i psychika”. To święto fotografii i fotografujących. Ich celem jest integracja środowiska twórców i odbiorców fotografii. – Chcemy tworzyć platformę spotkania i wymiany doświadczeń, a także szerzyć wiedzę na temat wielości nurtów oraz sposobu artystycznej wypowiedzi we współczesnej fotografii – zaznacza Małgorzata Malinowska-Klimek, organizatorka wydarzenia i autorka jego koncepcji.   5 lutego we wtorek o godz. 17.00 odbędzie się promocja albumu „Akt w polskiej fotografii” oraz spotkanie autorskie z artystą fotografikiem Jerzym Piątkiem. O godz. 18.30 wykład pt. „Ciało w fotografii kreacyjnej” wygłosi dr Patrycja Pawęzowska, artystka fotografik. Obędzie się też promocja jej książki pt. „Tożsamość obrazu”. Na oba wydarzenia wstęp jest wolny.   6 lutego w środę w godz. 10.00-13.00 oraz 13.00-16.00 Patrycja Pawęzowska poprowadzi warsztaty fotograficzne na temat aktu, pt. „Ciało w fotografii kreacyjnej”.Ich istotą będzie praca z żywymi modelami. Koszt uczestnictwa w warsztatach wynosi 50 zł. Ich uczestnicy powinni być pełnoletni i posiadać własny sprzęt fotograficzny. Ilość miejsc ograniczona, obowiązują zapisy na adres m.klimek@zameksielecki.pl.   Tego samego dnia o godz. 18.00 zostanie zaprezentowany projekt multimedialny „Transgresje Rave” autorstwa artystów Wojciecha Kukuczki i Jacka Czarkowskiego. Wstęp wolny. „Zainspirował nas psytrance - jego emocje, kolory, dźwięki, aura dekadencji,  euforii i oderwania od normalności. Inspirują nas ludzie tworzący tę kulturę: decosiarze, DJe, organizatorzy, ludzie budujący głośniki, baloniarze, kuglarze, tancerze. Wszyscy Ci, którzy wchodząc w tę przestrzeń przynoszą coś ze sobą, ale też Ci, którzy pragną po prostu zaczerpnąć wrażeń, podzielić się swoimi odczuciami, porzucić swoje troski, poddać się bezwiednie nastrojom tej  przestrzeni. Budowany w ten sposób świat jest dla nas metaforą surrealistycznej społeczności, która funkcjonuje na utopijnych, ale jakże pięknych podstawach. Jej członkowie szukają alternatywnych dróg do realizacji własnych pragnień, pasji, sposobów spełnienia, chociażby tylko na moment, tu i teraz. Staramy się uchwycić aurę tych niezwykłych zdarzeń przez portret. Człowiek jest dla nas zawsze punktem wyjścia, najgłębszym źródłem informacji o otaczającej go przestrzeni i zdarzeniach. Rejestrujemy także, dźwięki, ruch, słowa. Zebrany materiał prezentujemy na polu ekspozycji   wieloekranowych, projekcji, wizualizacji, instalacji oraz filmu eksperymentalnego.” - opisuje projekt Wojciech Kukuczka.   (s)

„Podwodne kilimy” – wystawa malarstwa Wiesławy Michalskiej

dodane 31.01.2019
[Sosnowiec] Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu serdecznie zaprasza na wernisaż wystawy prac malarskich Wiesławy Michalskiej „Podwodne kilimy”, który odbędzie się w Zagłębiowskiej Mediatece przy ul. Kościelnej 11 we wtorek 5 lutego o godz. 17.00. Oprawa muzyczna Marek Broda. Wstęp wolny. Wystawę będzie można zwiedzać w godzinach otwarcia Mediateki do 15 marca.   Wiesława Michalska maluje obrazy, posługując się głównie tradycyjną techniką olejną. Patrząc na jej twórczość pobieżnie zauważamy przede wszystkim motywy związane z przyrodą: pejzaże z ogrodami, sady, pojedyncze gatunki kwiatów, ptaków. Czasem pojawi się jakaś sylwetka ludzka, ale wtedy potraktowana jest ona najczęściej jako sztafaż, dopełnienie widoku. Często dominantą kompozycyjną staje się drzewo – w wielu religiach oś łącząca świat materialny i duchowy. Nasuwa to myśl o tym, że dla artystki najważniejsze jest ukazanie pewnego porządku świata, kosmicznej harmonii, jednej zasady, czy mechanizmu obejmującego swym zasięgiem wszechświat. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że w malarstwie pojawiają się prace, których tytuły jak np. „Słoneczny pył” czy „Impresje kosmiczne” pośrednio nas do tego odsyłają. Obrazy często układają się w cykle, będące świadectwem konsekwentnego studiowania problemu.   Malarstwo Wiesławy Michalskiej nie jest typowym przykładem sztuki nieprofesjonalnej. Mało w nim czystych surowych barw, dosłowności. Dostrzec za to można szukanie koloru, skłonność do eksperymentowania i gry z zastanymi konwencjami obecnymi w sztuce oficjalnej. I tak „Kwitnące sady” przełamują typową konwencję tryptyku, gdzie skrzydła boczne powtarzają skalę sceny głównej. Materia malarska niejednokrotnie stanowi odniesienie do techniki witrażu („Kwitnący ogród”) czy tkactwa („Kilim meteorytów”). Kiedy indziej zaś plama nie tylko nie jest zamknięta sztywnym konturem, ale swobodna i rozbryzgana odsyła do metody nazywanej malarstwem gestu – action painting. Również układy kompozycyjne stosowane przez artystkę nie są typowe. W obrazach wielokrotnie pojawia się otwarta kompozycja, zdarza się, że towarzyszy im niemal izokefaliczny porządek – zaznacza historyk sztuki Elwina Sobczyk-Podleszańska w „Koloryt twórczej pasji”.   Wiesława Michalska jest członkinią Stowarzyszenia Twórców Kultury Zagłębia Dąbrowskiego, emerytowaną nauczycielką plastyki, pasjonatką sztuki. Prace malarki prezentowane były na licznych wystawach zbiorowych oraz indywidualnych.   (s)  

Nick Cave w przekładzie Tadeusza Sławka

dodane 30.01.2019
[Sosnowiec] 1 lutego w piątek o godz. 18.00 w Auli Zagłębiowskiej Mediateki przy ul. Kościelnej 11 w Sosnowcu odbędzie się spotkanie autorskie z Tadeuszem Sławkiem, podczas którego zaprezentowana zostanie książka "Pieśń torby na pawia" Nicka Cave'a w jego tłumaczeniu. Współorganizatorem wydarzenia jest wydawca książki Biuro Literackie. Rozmowę poprowadzi Juliusz Pielichowski. Uczestnicy spotkania będą mieli możliwość zakupu książki w promocyjnej cenie. Wstęp wolny.   Książka Nicka Cave'a "Pieśń torby na pawia" w przekładzie Tadeusza Sławka, o której "New York Times" pisał tuż po wydaniu: "Liryczna i halucynacyjna mieszanka prozy, poezji, tekstów piosenek i autobiografii" spisana została w całości na samolotowych torebkach chorobowych (tytułowe sick bags). Swoista "kronika" czy "odyseja" rozrosła się podczas tournée obejmującego 22 miasta z 2014 roku do pełnowymiarowego poematu prozą, będącego poszukiwaniem źródła sensu, inspiracji i miłości.   "Byłem w drodze do Nashville i pomyślałem: No dobrze, lepiej zacznę w końcu pisać te piosenki. Ale nie miałem przy sobie notesu, więc sięgnąłem po torbę na wymioty, żeby zapisać na niej słowa do piosenki, którą zatytułowałem 'Pieśń torby na pawia'" – pisze w autokomentarzu na okładce książki Nick Cave. "Torba samolotowa staje się w tej książce wszystkim, co kiedykolwiek kochałem, czego nienawidziłem. Są tutaj ludzie, którzy na mnie wpłynęli, i ludzie, których w pewnym sensie czczę, którzy latami odciskali na mnie swoje piętno".   Książkę z entuzjazmem przyjęła międzynarodowa krytyka. "Obsesyjne myśli narratora spoglądającego śmierci w twarz, zestawione ze złudzeniami sławy, to fascynujące studium śmiertelności" – komentował "Sunday Herald". "Cave nie cofa się przed tym, by przydać swoim doświadczeniom blasku, ale nie po to, by wydały się czystsze lub piękniejsze, ale raczej by uczynić je bardziej realistycznymi. Książka jest niczym piosenka śpiewana głosem wspomnień i tęsknoty" – recenzował "Booklist".   "Nick Cave napisał książkę zachwycającą i porywającą, która zawiodła mnie w rejony wielobarwne i wielobrzmienne, czasem pełne smutku i żalu, a czasem uspokajające w dzikich dniach euforii" – pisze w pierwszej polskiej recenzji książki Paweł Tański. "Wiele tu zachwycających fraz, wiele przejmujących linijek, wiele wspaniałych obrazów, moc ironii, humoru, groteski. Język tych wierszy pulsuje i gra, niesie melodię, która sprawdza się także w polszczyźnie, dzięki tłumaczowi – Tadeuszowi Sławkowi".   To książka osobista – jak przyznał Nick Cave w rozmowie z Timem Lewisem dla brytyjskiego "Observera" – "Cenzurowanie samego siebie podczas pisania to coś, czego nie robię". Dzieło pozwala śledzić fascynujący i niespokojny zarazem proces myślowy artysty oraz delektować się jego ironicznym humorem i poetyckim językiem. Lekturze towarzyszy jednak również smutek – wiemy, że po tej trasie życie artysty zmieniło się dramatycznie wraz z tragiczną śmiercią jego 15-letniego syna latem 2015 roku.   Nick Cave to urodzony w 1957 roku australijski muzyk, poeta, pisarz, kompozytor i aktor. Założyciel i członek zespołu The Boys Next Door (później The Birthday Party) oraz współzałożyciel grupy Nick Cave and the Bad Seeds, z którą wydał szesnaście albumów studyjnych. W 1989 roku ukazała się jego pierwsza powieść "Gdy oślica ujrzała anioła", wyróżniona nagrodą Time Out Magazine, a w 2009 druga – "Śmierć Bunny’ego Munro". "Pieśń torby na pawia" jest jego najnowszą publikacją. Autor mieszka w Brighton.   Tadeusz Sławek, autor przekładu "Pieśni torby na pawia", jest tłumaczem, poetą, prozaikiem, eseistą i wybitnym filologiem. Nieprzerwanie od 1971 roku pozostaje związany z Uniwersytetem Śląskim, gdzie w latach 1996–2002 był rektorem. Wraz z kontrabasistą Bogdanem Mizerskim wykonuje eseje na głos i kontrabas. Za wybitne zasługi dla polskiej literatury i kultury został uhonorowany w 2017 roku Poznańską Nagrodą Literacką im. Adama Mickiewicza. O "Pieśni torby na pawia" mówi, że jest to "podróż do kresu samotności".   Juliusz Pielichowski urodził się w 1984 r. w Gliwicach. Jest poetą i tłumaczem (J. Conrad, H.D. Thoreau, Z. Bauman). Finalista i laureat kilku projektów Biura Literackiego („Połów” 2011, Pracownia Przekładowa 2017, Pracownia Prozy 2018). Na zlecenie MKiDN autor opracowania „Joseph Conrad w literaturze światowej” (Muzeum Josepha Conrada-Korzeniowskiego w Berdyczowie, 2015). Autor tomu wierszy "Czarny organizm", który ukaże się nakładem Instytutu Mikołowskiego. Mieszka w Warszawie.     (s)

Pedagogika teatru – nowe cykle projektów w Teatrze Zagłębia

dodane 23.01.2019
[Sosnowiec] Teatr Zagłębia uruchamia nowe cykle projektów i działań pedagogiczno-teatralnych. Wśród proponowanych wydarzeń są projekty adresowane dla dzieci, młodzieży i dorosłych, a także do szkół i środowisk pedagogów, instruktorów i animatorów kultury. Pedagogika teatru jest obszarem pomiędzy pedagogiką a teatrem i wyrasta z przekonania, że teatr jest miejscem wspólnego poznawania i doświadczania świata. Jej zadaniem jest m. in. tworzenie relacji, w której widz staje się uczestnikiem i partnerem, który praktycznie wchodzi w przestrzeń teatru. –  Pedagogika teatru jest przede wszystkim wiarą, że w teatrze chodzi o coś więcej niż tylko o oglądanie spektakli. Jest sposobem na stwarzanie przestrzeni sprzyjającej swobodnej rozmowie, w której każdy głos jest ważny i nie podlega ocenie. Jest metodą na osobiste ustosunkowywanie się do określonych tematów. To pewna postawa, filozofia pracy i wiara w kulturę dyskusji i wspólnego działania. Na poziomie praktycznym to m. in. obudowywanie spektakli szeregiem działań okołoteatralnych, organizowanie rozmaitych warsztatów, udostępnianie przestrzeni teatru widzom, a więc przede wszystkim reagowanie na potrzeby publiczności – mówi Agata Kędzia, pedagożka teatru w Teatrze Zagłębia. Pedagodzy teatru proponują nowy rodzaj komunikacji z publicznością – rozbijają przyzwyczajenia, zarówno w zakresie produkcji spektaklu, jak i sposobów jego odbioru, zachęcają widzów do krytycznej refleksji na temat przedstawień i starają się wzmacniać kompetencje służące rozumieniu języka teatralnego. –  Najważniejsze jest uświadomienie wszystkim zainteresowanym, że w rozmowie o teatrze nie ma ani złych, ani dobrych odpowiedzi, że nie istnieje jedna interpretacja spektaklu, bo teatr mieści w sobie szalenie dużo zjawisk i jest doskonałą metaforą świata, na który każdy z nas patrzy zupełnie inaczej – podsumowuje Agata Kędzia. Klub Teatralny dla zainteresowanych dziennikarstwem i aktorstwem Jednym z nowych działań z obszaru pedagogiki teatru jest Klub Teatralny. To inicjatywa, która powstała, by stworzyć widzom przestrzeń do swobodnej wymiany myśli i wspólnego działania. Życie klubu skupi się w ramach działalności dwóch sekcji – dziennikarskiej i aktorskiej. Sekcja dziennikarska w prowadzonej przez siebie gazecie teatralnej będzie komentować bieżące życie teatru – obserwować próby, pisać recenzje spektakli oraz przeprowadzać wywiady z twórcami. Działalność sekcji aktorskiej pozwoli spróbować swoich sił na scenie i pomoże doskonalić warsztat pod okiem aktorów Teatru Zagłębia. Zajęcia będą odbywały się od marca do czerwca, a cykl zakończy pokaz powarsztatowy. Pierwsze otwarte spotkanie Klubu Teatralnego dla wszystkich chętnych zaplanowane jest na 18 lutego.   Laboratorium Pedagogiki Teatru Laboratorium Pedagogiki Teatru to kurs dla pedagogów, nauczycieli i instruktorów związanych z szeroko pojętą działalnością teatralną. Założeniem kursu jest dostarczenie jego uczestnikom wiedzy teoretycznej z obszaru pedagogiki teatru oraz wyposażenie ich w szereg praktycznych umiejętności, możliwych do wykorzystania w codziennej pracy.  Współorganizatorem kursu jest Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu. Kurs składa się z 11 spotkań i potrwa od stycznia do czerwca. Pierwsze spotkanie zaplanowane jest na 26 stycznia. Współpraca teatr-szkoła, czyli klasy partnerskie Klasy partnerskie to kompleksowy program współpracy między szkołą a teatrem, który zakłada uatrakcyjnienie i poprawę efektywności kształcenia humanistycznego poprzez rozwijanie twórczej aktywności, wrażliwości estetycznej i włączanie uczniów w życie artystyczne Teatru Zagłębia. Współpraca obejmuje tworzenie różnych form edukacji, pozyskiwanie środków zewnętrznych na projekty edukacyjne i artystyczne. Do tej pory Teatr Zagłębia nawiązał współpracę partnerską z IX Liceum Ogólnokształcącym w Sosnowcu, pod koniec stycznia zostanie zawarte porozumienie z IV Liceum Ogólnokształcącym w Sosnowcu. Wszyscy zainteresowani utworzeniem w swojej szkole klasy partnerskiej mogą kontaktować się w tej sprawie z Biurem Obsługi Widzów Teatru Zagłębia. Premiery Nauczycielskie Premiery Nauczycielskie to kolejna propozycja kierowana do środowiska pedagogów: nauczycieli, instruktorów teatralnych, animatorów kultury oraz wszystkich, którzy tematy poruszane w spektaklach, chcą włączać w ramy prowadzonych przez siebie zajęć. Oglądanie spektaklu podczas Premiery Nauczycielskiej każdorazowo połączone jest  z panelem dyskusyjnym m.in. na temat tego, jak przygotować dzieci i młodzież do obejrzenia danego przedstawienia, a także z prezentacją zeszytów metodycznych, zawierających propozycje scenariuszy lekcji opartych o treści przedstawienia.Współorganizatorami projektu są Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu oraz Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach. Najbliższa Premiera Nauczycielska odbędzie się 2 lutego o godz. 19:00 i będzie poświęcona spektaklowi „Mesjasze” Jana Czaplińskiego i Marcina Kąckiego w reżyserii Anety Groszyńskiej. Spektakl prezentowany był na ubiegłorocznym Malta Festival Poznań. Szalona historia polskiej emigracji we Francji po klęsce powstania listopadowego przeplatająca się z mesjanizmem w dzisiejszej rzeczywistości publicznej, może być punktem wyjścia do rozmowy z młodzieżą o sposobach dziedziczenia spuścizny po polskim romantyzmie. Warsztaty teatralne dla najmłodszych Warsztaty dla naj najów i warsztaty muzyczne podczas ferii zimowych to najbliższe propozycje Teatru Zagłębia dla najmłodszych. Pierwsze z nich adresowane są dla dzieci do lat 3. To warsztaty sensoryczne, podczas których prowadzący, dzieci i opiekunowie wspólnie podejmą podstawowe wyzwania okresu niemowlęcego – pobudzanie zmysłów, ruchu,  mowy. Warsztat odbędzie się 16 marca w Zagłębiowskiej Mediatece w Sosnowcu. Kolejne warsztaty sensoryczne zaplanowane są na kwiecień i maj i są przygotowaniem do premiery spektaklu dla najmłodszej publiczności, która odbędzie się w czerwcu. W ferie zimowe natomiast dzieci w wieku 10+ w dniach 12-14 lutego mogą wziąć udział w warsztatach muzycznych i odkryć nieznane sobie wcześniej muzyczne przestrzenie. Warsztaty będą zakończone wspólnym koncertem i jednocześnie będą przygotowywały uczestników do wspólnego obejrzenia przedstawienia „Wróg – instrukcja obsługi”. Zapisy prowadzi Biuro Obsługi Widzów Teatru Zagłębia. Szczegółowe informacje na temat wszystkich nowych projektów dostępne są na stronie Teatru Zagłębia: www.teatrzaglebia.pl.   (s) foto: Maciej Stobierski

Konkurs ,,Twórca i jego dzieło” w odsłonie poezji niepodległościowej

dodane 23.01.2019
[Będzin] „Gawęda o miłości ziemi ojczystej” W. Szymborskiej, ,,Moja piosnka (II)” C. K. Norwida, „Póki w narodzie myśl swobody żyje” A. Asnyka, „Epigonia” W. Wencla oraz „Raport z oblężonego miasta” Z. Herberta to dzieła, z jakimi zmierzyli się uczniowie będzińskich szkół podstawowych i gimnazjów w potyczkach konkursowych, objętych honorowym patronatem prezydenta Będzina Łukasz Komoniewskiego. Celem organizowanego od trzech lat konkursu „Twórca i jego dzieło” jest promocja wśród dzieci i młodzieży czytelnictwa, wzbogacenie ich wiedzy o życiu i działalności artystów i twórców kultury oraz rozwijanie kreatywności i samodzielności. Trzecia edycja konkursu inspirowana 100. rocznicą odzyskania niepodległości dedykowana była poezji niepodległościowej, która silnie akcentowała nadzieje Polaków na odrodzenie wolnej ojczyzny. Eliminacje konkursowe odbyły się w dniach 22 i 23 stycznia w klubie „Pod Sową” Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Będzine.   Konkurs „Twórca i jego dzieło” obejmował trzy obszary działań: teorię (wiedza o życiu i twórczości wybranych poetów oraz znajomość wskazanych wierszy), kreację w formie teatru ilustracji (Kamishibai i internetowy mem) oraz prezentacji wiersza w formie recytacji lub w przypadku starszej młodzieży napisania opowiadania. Oceny dokonywało jury w składzie: Ewelina Grad i Aleksandra Bąk z Wydziału Oświaty Urzędu Miejskiego w Będzinie, Agata Durbacz, dyrektor Gimnazjum nr 3 w Będzinie, reprezentujący będzińską książnicę Michał Fiuk oraz Monika Świergała ze Stowarzyszenia Filary Kultury.   W kategorii wiekowej klas IV-VI szkół podstawowych zwyciężyła grypa ze Szkoły Podstawowej nr 1 w składzie: Julia Nowicka, Bartosz Tołaj oraz Antonina Golik. II miejsce zajęła drużyna ze Szkoły Podstawowej nr 4 w składzie: Natalia Kowalczyk, Iga Więcek oraz Sandra Gago. III miejsce przypadło dla Szkoły Podstawowej nr 10 reprezentowanej przez Marcina Dulko, Olafa Dróżdża oraz Krzysztofa Dunala. Wyróżnienie otrzymała Marta Czech, Aleksandra Wójcik oraz Klaudia Czcionka, uczniowie reprezentujący Szkołę Podstawową nr 13 w Będzinie.   W kategorii wiekowej młodzież z klas VI – VII szkół podstawowych i III klasy gimnazjum zdaniem jury najlepszą drużyną okazał się zespół reprezentujący Szkołę Podstawową nr 8 w składzie: Jagoda Nowacka, Milena Karkocha oraz Kamil Kręcichwost. II miejsce przypadło Gimnazjum nr 3, które reprezentowali: Alicja Półtorak, Iwo Tondos oraz Paula Helm. Na miejscu III ulokował się zespół reprezentujący Szkołę Podstawową nr 13 w osobach, Kamil Aksamit, Jakub Świstowski oraz Julia Rudnik.   Laureaci nagród oraz wyróżnień otrzymali nagrody książkowe ufundowane przez organizatorów konkursu, Wydział Oświaty i Promocji Urzędu Miejskiego w Będzinie, Gimnazjum nr 3 w Będzinie, będzińską książnicę oraz Stowarzyszenie Filary Kultury. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz książki o Będzinie.   (s)    

Wolność i artyści u Schoena

dodane 23.01.2019
[Sosnowiec] Na pierwszy noworoczny wernisaż sosnowieckie Muzeum w Pałacu Schoena zaprasza w czwartek, 24 stycznia o godz. 18.00. Ta niezwykła wystawa prezentuje prace uczestników XXI Sosnowieckich Spotkań Artystycznych, które odbyły się w maju 2018 roku we Lwowie. W roku wyjątkowym, bo uroczystych obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Hasłem przewodnim była „Wolność!”.   – Spotkania, organizowane plenerowo już ponad 20 lat, są stałym punktem kalendarza kulturalnego Zagłębia jak i regionu – przypomina kustosz Joanna Kunysz z Działu Edukacji i Promocji. – Integrują lokalne środowisko artystów, łączą pokolenia, inspirują przyjaźnie. Podobnie jak w poprzednich latach, zaproszono twórców zarówno z dużym dorobkiem jak m.in. Jacek Rykała, Ewa Zawadzka, Waldemar Jama oraz młodych u progu swojej drogi. Reprezentujący różne dziedziny sztuki, malarze, graficy i fotograficy zmierzyli się z tematem, który, z okazji ważnego dla naszej ojczyzny jubileuszu, nie mógł być inny. Uczestnicy XXI Spotkań wyjechali do Lwowa, by w kraju zmuszonym do obrony niezawisłości rozpocząć rozważania o wolności w najszerszym znaczeniu, jako rzeczywistości, idei, bycie, stanie umysłu – wyjaśnia.   Główną ideą przyświecającą organizatorom – Urzędowi Miasta oraz Muzeum  – było podkreślenie wieloznaczności tego pojęcia, a 100. rocznica niepodległości stała się punktem wyjścia do podjęcia dyskursu na ten temat. Do Lwowa zaproszono plastyków, których twórczość jest wieloznaczna i różnorodna pod względem podejmowanych tematów, środków wyrazu, interpretacji świata, artystycznego credo, by prowadzić dialog na temat współczesnej sztuki, nierozerwalnie związanej z pojęciem wolności artystycznej i osobistej, ale także obywatelskiej, religijnej czy narodowej.   – Ekspozycja zajmuje osiem pałacowych sal, w których prezentujemy kilkadziesiąt prac trzydziestu trzech znanych i cenionych artystów – mówi Maria Łakomska, specjalistka ds. edukacji i promocji. – Nasi goście zobaczą bardzo interesujące obrazy, fotografie, grafiki, instalację, polecamy także okazjonalny, barwny katalog – dodaje.   W XXI Sosnowieckich Spotkaniach Artystycznych udział wzięli: Zbigniew Bajek, Joanna Bratko-Lityńska, Maciej Cholewa, Jerzy Chrapka, Paweł Dusza, Waldemar Jama, Dariusz Kindler, Marcin Korek, Michał Kusiak, Jerzy Łakomski, Katarzyna Łata, Arkadiusz Ławrywianiec, Izabela Łęska, Beata Mendrek, Damian Mickoś, Michał Minor, Kamil Myszkowski, Monika Panek, Zbigniew Podsiadło, Marek Rachwalik, Jolanta Rycerska, Jacek Rykała, Krzysztof Rzeźniczek, Irena Skalik, Teresa Solarz, Maciej Stobierski, Marek Wesołowski, Miłosz Wnukowski, Józef Wolny, Aleksandra Wójcik, Ewa Zawadzka, Jakub Zdejszy, Andrzej Zygmuntowicz. Komisarzami wystawy są Ilona Gajda i Jerzy Łakomski. Pokłosie pleneru pn. „Wolność! XXI Sosnowieckie Spotkania Artystyczne” w klimatycznych wnętrzach można będzie podziwiać do 31 marca br. Ponadto przypominamy, że w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu czynna jest nowa galeria „Trójkąt w kole”. Jej nazwa odwołuje się do logo-marki przędzy niegdyś produkowanej w Zakładach Włókienniczych C.G. Schoenów, pionierów i potentatów branży włókienniczej, dawnych właścicieli pałacu przy ul. Chemicznej. Najnowsza przestrzeń wystawiennicza jest otwarta dla wszystkich, a zwłaszcza dla mieszkańców Zagłębia, artystów, kolekcjonerów oraz stowarzyszeń i organizacji pozarządowych. Obecnie trwa tam wystawa fotografii z Iranu Julii Karasiewicz.   Teresa Stokłosa
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl