Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Wernisaż wystawy „Przystanek Będzin”

dodane 04.02.2020
[Będzin] W piątek 7 lutego o godzinie 17.30 w Filii nr 3 Dworzec będzińskiej biblioteki przy placu Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej 3 odbędzie się wernisaż wystawy prac Jana Artymowicza pt. „Przystanek Będzin”. Ekspozycja będzie prezentowana do 31 marca. Wstęp wolny. Świat przyrody, czasem tej przez wielu ludzi obojętnie mijanej w codziennej wędrówce, jest wielką inspiracją twórczą Jana Artymowicza, artysty którego prace już od 7 lutego będzie prezentować Filia nr 3 – Dworzec Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Będzinie.   Autor wystawy „Przystanek Będzin” pochodzi z Nowej Soli, ale jak podkreśla, jego miejscem na ziemi stał się Będzin, w którym mieszka z rodziną, w którym pracował zawodowo, i w którym powstają jego obrazy. Maluje od dawna, ale dopiero od kilku lat prezentuje prace na wystawach i konkursach. Debiutował w 2015 roku wystawą „Pastelowo” w MDK „Andaluzja” w Piekarach Śląskich. Potem były kolejne ekspozycje w Katowicach, Mikołowie, Sosnowcu. W 2019 roku zakwalifikowała się do wystawy prezentującej najlepszych artystów uczestniczących w 25. Ogólnopolski Konkursie Malarstwa Nieprofesjonalnego im. Ignacego Bieńka.   Jan Artymowicz jest również laureatem wyróżnienia oraz nagrody publiczności IX Przeglądu Sztuki Nieprofesjonalnej, który odbył się w 2016 roku w Mikołowie. Jego obrazy czerpią z przyrody i krajobrazu, których najwięcej wśród twórczości artysty. Ale Jan Artymowicz obok pejzaży i kwiatów, nie boi się także architektury czy abstrakcji. Niektóre jego prace powstają pod wpływem innej pasji, jaką jest fotografia utrwalająca piękno Górnego Śląska, Małopolski i Opolszczyzny. Od dwóch lat Jan Artymowicz jest aktywnym członkiem Grupy Malarskiej Zawodzie działającej przy MDK Katowice-Zawodzie, prowadzonej pod kierunkiem Aldony Adamskiej-Dziuby.   (s)    

Eliminacje miejskie do 65. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego

dodane 29.01.2020
[Sosnowiec] Wydział Kultury i Promocji Miasta Sosnowca oraz Miejska Biblioteka Publiczna im. Gustawa Daniłowskiego w Sosnowcu informują, że Instytut Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach, wzorem lat ubiegłych, organizuje 65. edycję Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego dla uczniów szkół ponadpodstawowych oraz osób dorosłych. Konkurs organizowany jest przez Towarzystwo Kultury Teatralnej w Warszawie, pod patronatem i przy finansowym wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz pod patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej oraz prezydenta Sosnowca Arkadiusza Chęcińskiego. W trosce o zachowanie wysokiego poziomu imprezy, Wydział Kultury i Promocji Miasta oraz Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu podjęli się organizacji eliminacji na szczeblu miejskim, które zostaną przeprowadzone w sobotę 14 marca o godz. 10:00 w Auli Zagłębiowskiej Mediateki przy ul. Kościelnej 11.   Karty zgłoszeń należy dokładnie i poprawnie wypełnić oraz złożyć do 6 marca do godz. 15:00 w Zagłębiowskiej Mediatece, w Dziale Instruktażu i Promocji przy ulicy Kościelnej 11 (II piętro, pokój 2.11) lub przesłać na adres: beata.szymczak@biblioteka.sosnowiec.pl (skan karty uczestnika z podpisem). Wszystkie karty i regulamin dostępne na stronie www.biblioteka.sosnowiec.pl   Ponadto uczestnicy eliminacji zobligowani są do wejścia na strony internetowe: www.biblioteka.sosnowiec.pl, www.instytutkorfantego.pl oraz www.scena.tkt.art.pl, w celu monitorowania wszelkich informacji, dotyczących przebiegu poszczególnych eliminacji oraz zapoznania się z ważnymi komunikatami, dotyczącymi terminów przesłuchań itp.   Informacji na temat eliminacji miejskich udziela Beata Szymczak, tel.: 32-266-43-76, 662 308 613, e-mail: beata.szymczak@biblioteka.sosnowiec.pl.   Laureaci eliminacji miejskich 65. OKR wezmą udział w eliminacjach regionalnych. Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 6-8 kwietnia 2020 roku w Teatrze "Korez" w Katowicach.   Organizatorzy zapewniają odpowiednie warunki techniczne do przesłuchań.   (s)

„ELEKTROPOLIS”, czyli XXII Sosnowieckie Spotkania Artystyczne

dodane 29.01.2020
[Sosnowiec] Pałac Schoena zaprasza na wernisaż poplenerowej wystawy pn. „Elektropolis” , który odbędzie się w czwartek, 30 stycznia o godz. 18.00. To pokłosie pleneru dorocznych, już XXII Sosnowieckich Spotkań Artystycznych, prezentujące prace 33. uczestników, które miały miejsce w maju 2019 roku na Dolnym Śląsku. Wstęp wolny. – Spotkania te organizowane są od dwudziestu dwóch lat i stanowią stały punkt kalendarza kulturalnego regionu – przypomina Joanna Kunysz, kustosz Działu Edukacyjno-Promocyjnego. – Integrują lokalne środowisko artystów, łączą pokolenia, inspirują artystyczne przyjaźnie. Ich pokłosiem jest tradycyjna wystawa prac uczestników organizowana w naszym muzeum. Naczelną ideą przyświecającą XXII Spotkaniom była rola natchnienia i miejsca w procesie tworzenia współczesnego artysty – dodaje. Podobnie  jak w poprzednich latach, zaproszeni  artyści, reprezentujący różne dziedziny sztuki jak  fotografia, malarstwo, grafika, szkło artystyczne, video-art, zmierzyli się z mottem wydarzenia, które  w minionym roku brzmiało „Elektropolis”. „Elektropolis”, jak wyjaśniają organizatorzy, to natchnienie czerpane przez artystów z energii współczesnego miasta i jego dynamicznych zmian związanych z industrią i współczesnością postindustrialną. Takimi miastami są zarówno Sosnowiec jak i Wałbrzych z widocznymi do dzisiaj bliznami po transformacji, które inspirują, wręcz elektryzują ciągłymi przemianami i możliwościami adaptacyjnymi. Natchnienia, inspiracji, impulsu do kreacyjnych działań szukali artyści  na ziemi dolnośląskiej. W jej kulturowym dziedzictwie i historii pełnej dramatycznych wydarzeń – wojennych i powojennych, potem związanych z transformacją gospodarczą lat 90. XX w. – determinujących losy jej mieszkańców. Artystyczne spotkania są początkiem procesu twórczego kończonego w indywidualnych atelier, efektem finalnym wystawa poplenerowa dzieł prezentowana tradycyjnie  w zabytkowym Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu. W tym roku bogata ekspozycja mieści się w ośmiu salach, na 320 metrach kwadratowych. Kuratorami są Ilona Gajda i Jerzy Łakomski. W XXII Sosnowieckich Spotkaniach Artystycznych udział wzięli: Adam Bit, Jerzy Chrapka, Marta Czarnecka, Małgorzata Dajewska, Paweł Dusza, Czesław Gałużny, Grzegorz Hańderek, Waldemar Jama, Karolina Kindler-Skowronek, Dariusz Kindler, Piotr Kossakowski, Klaudia Lata, Jerzy Łakomski, Katarzyna Łata, Arkadiusz Ławrywianiec, Beata Mendrek, Damian Mickoś, Mikołaj Mikołajczyk, Kamil Myszkowski, Andrzej Niczewski, Joanna Nowicka, Zbigniew Podsiadło, Barbara Popczyk, Jolanta Rycerska, Wojciech Skórka, Zbigniew Sawicz, Irena Skalik, Paulina Walczak-Hańderek, Marek Wesołowski, Paweł Więcławek, Janusz Lech Wojcieszak, Ewa Zawadzka, Andrzej Zygmuntowicz. Ekspozycję przy ul. Chemicznej można oglądać do 1 marca br.   Teresa Stokłosa

„Śląski pejzaż miejsko-industrialny” – nowy seans w fotoplastykonie

dodane 27.01.2020
[Region] Muzeum Śląskie w Katowicach zaprasza do nostalgicznej podróży przez Górny Śląsk z początków XX w. w zabytkowym fotoplastykonie. To  dziewiętnastowieczne urządzenie do prezentacji fotografii trójwymiarowych pochodzi z Sosnowca, stanowiąc jedną z atrakcji placówki. Choć obraz stereoskopowy (trójwymiarowy) wynaleziony został już w 1838 r. przez Charlesa Wheatstone’a, za właściwego wynalazcę fotoplastykonu uznano Augusta Fuhrmanna, berlińczyka pochodzącego z Namysłowa. On bowiem nadał urządzeniu ostateczny kształt, który rozpowszechnił się na całym świecie. Patent Fuhrmanna zadebiutował w roku 1885 we Wrocławiu. W drewnianej walcowatej konstrukcji mieściło się 25 stereoskopów, urządzenie poruszał mechanizm zegarowy, a oświetlenie było gazowe. Z czasem wprowadzono mechanizm elektryczny. Fotoplastykony stały się  bardzo popularne, ale w XX w. musiały ustąpić przed  błyskawiczną karierą kina. Prezentowany obecnie w starym  fotoplastykonie seans, który można zobaczyć do 10 maja, nawiązuje do Górnego Śląska jako regionu, gdzie przemysł i architektura przenikają się wyjątkowo głęboko. To kraina wielkich budowli przemysłowych: kopalni, hut, walcowni, elektrowni węglowych. Króluje tu czerwona cegła, z której wybudowano znakomitą większość z nich. Cegła to także główny budulec słynnych familoków, robotniczych kamienic urzekających prostotą i surowym charakterem,  pięknem architektury. Modernizm jest tu zaskakująco powszechny i Katowice z powodzeniem konkurują z bardziej pod tym względem znaną Gdynią. Kamienice secesyjne to dziś duma wielu, nie tylko śląskich, miast, które powszechnie je remontują, przywracając tym samym dawny splendor ulicom. Gmachy regionalnych ratuszy i pałace arystokracji to przykłady nurtów historyzujących: neorenesansu czy neobaroku. Seans składa się z 48 slajdów ze zbiorów Muzeum Śląskiego, pochodzących z lat 1905–1944, które można oglądać w jego siedzibie przy ul. T. Dobrowolskiego 1, poziom -4. Wybór slajdów: Danuta Kowalik-Dura, tekst wstępu: Mariusz Gąsior.   (TS)

Sosnowiecki Program Wspierania Inicjatyw Kulturalnych – edycja I/2020

dodane 24.01.2020
[Sosnowiec] Dom Kultury "Kazimierz" zaprasza wszystkich do udziału w kolejnej edycji Sosnowieckiego Programu Wspierania Inicjatyw Kulturalnych, który rozpoczął się w 2016 roku. Wnioski można składać do 29 stycznia do godz. 15.00. Pogram ten to inicjatywa, której celem jest: rozbudzanie zainteresowań kulturalnych mieszkańców miasta Sosnowca, inspirowanie społeczności lokalnej do odbioru i aktywnego uczestniczenia w przedsięwzięciach kulturalnych, promocji walorów artystyczno-kulturalnych miasta Sosnowca, rozwoju inwencji twórczej w dziedzinie kultury,wspierania przedsięwzięć kulturalnych o charakterze lokalnym. Wnioski oceniać będzie komisja. Pod uwagę będą brane walory kulturalne przedsięwzięcia oraz jego znaczenie dla społeczności lokalnej, oryginalność i kreatywność inicjatywy kulturalnej.Wsparcie nie będzie wiązało się z bezpośrednim przekazaniem pieniędzy wybranej przez komisję osobie – wybrane projekty/pomysły będą realizowane we współorganizacji z MDK "Kazimierz".Pomiędzy organizatorem programu, czyli MDK "Kazimierz" a wnioskującym, będzie zawierana umowa cywilnoprawna, tj. odpowiednio w przedmiocie współorganizacji lub współpracy przy realizacji przedsięwzięcia kulturalnego. Każda umowa będzie szczegółowo określać zobowiązania stron w zakresie przeprowadzenia przedsięwzięcia kulturalnego. Termin realizacji przedsięwzięcia upływa 31 marca. W uzasadnionych przypadkach termin realizacji może zostać wydłużony. (s)

„Zemsta nietoperza, czyli bal maskowy w Operze Śląskiej

dodane 24.01.2020
[Region] Kolejnym spektaklem w tegorocznym karnawałowym repertuarze Opery Śląskiej, po „Napoju miłosnym” G. Donizettiego,  jest  „Zemsta nietoperza”, słynna operetka  Johanna Straussa wyreżyserowana w Bytomiu przez maestro Henryka Konwińskiego. Jej wznowienie, na podstawie  premiery z  roku 1993, zobaczymy w odświeżonej formie w piątek, 24 stycznia o godz. 18.00. „Zemstę nietoperza” po prostu trzeba obejrzeć, zapewniając sobie niezapomniany wieczór. Melomanów czeka zabawne, dowcipne i barwne przedstawienie pełne gagów, przebieranek i groteskowych sytuacji, skrzące się humorem w takt wspaniałej, wiedeńskiej muzyki, pełne  przygód głównego bohatera.   Stały bywalec salonów, Gabriel von Eisenstein, mimo obrony adwokata, przegrał proces sądowy. Za obrazę urzędnika państwowego musi natychmiast odsiedzieć ośmiodniowy areszt, na  co, oczywiście, nie ma ochoty. Nadejście jego znajomego, dr. Falkego, poprawia mu nastrój. Falke jednakże ma pretensję do Eisensteina za to, że  w czasie ostatniego karnawału zmusił go, podchmielonego, do powrotu do domu pieszo, ulicami Wiednia, w kostiumie nietoperza. Za to pośmiewisko pragnie się zemścić. Proponuje więc, aby Eisenstein zgłosił się w więzieniu o świcie, zaś noc spędził w miłym towarzystwie u księcia Orłowskiego. Intryga zaczyna się rozwijać i komplikować, a komizm sytuacji zapewnia widzom trzygodzinną  dawkę śmiechu. Zemsta, jak mówi przysłowie, najlepiej smakuje na zimno. Z takiego założenia wychodzi  dr Falke, postanawiając odpłacić swą „krzywdę” von Eisensteinowi. Organizuje więc bal maskowy, na którym nikt nie będzie tym, kim z początku mógłby się wydawać. Czy Eisenstein wpadnie w te sidła? W jakiej roli wystąpi tego wieczoru jego żona, a w jakiej służąca? A przede wszystkim, czy to możliwe, aby ta sama osoba jednocześnie bawiła się na balu i siedziała zamknięta w więzieniu? Akcja kończy się happy endem, lecz przedtem  poznajemy codzienne oraz rozrywkowe życie, modę, układy i obyczaje wyższych sfer cesarskiego, dziewiętnastowiecznego Wiednia. Ale, jak twierdzi reżyser obu bytomskich  realizacji, Henryk  Konwiński, podczas piątkowej premiery nie zabraknie odrobiny współczesności, m.in. bohaterom nieobce będą media internetowe.   Operetkowe arcydzieło Johanna Straussa-syna z roku 1874 wpisało się  na stałe do repertuaru  najważniejszych światowych scen. Choć jego skomponowanie zajęło mistrzowi zaledwie kilka tygodni, lekkość i humor sprawiły, że już prapremierowe wykonanie przyniosło niesłychany sukces. Od prawie 150 lat trzyaktowa „Zemsta nietoperza” nie straciła nic ze swojej świeżości, nadal jest królową operetek i wciąż tak samo chętnie sięgają po nią teatry muzyczne.   Libretto, na podstawie wodewilu „Le Reveillon” H. Meilhaca i L. Halevy’ego, napisali K. Haffner i R. Genee, genialne tłumaczenie jest dziełem Juliana Tuwima. Sukces spektaklowi zapewniają realizatorzy: kierownictwo muzyczne objął Franck Chastrusse Colombier, reżyseria i choreografia Henryk Konwiński, scenografia Jan Bernaś, kierownictwo chóru Krystyna Krzyżanowska-Łoboda,  kierownictwo baletu Grzegorz Pajdzik. Wystąpią znani i podziwiani od lat soliści. Eisenstein – Maciej Komandera, Kamil Zdebel, Rozalinda – Anna Wiśniewska-Schoppa, Aleksandra Stokłosa, Adela – Maria Rozynek-Banaszak, Karoline Podolak, Alfred – Adam Sobierajski, Dr Falke  – Stanislav Kuflyuk, Adam Woźniak, Książę  Orłowski – Anna Borucka, Piotr  Rachocki, Frank – Bogdan Kurowski, Adam Woźniak, Dr Blind – Piotr Rachocki,  Juliusz Ursyn-Niemcewicz, Ida – Roksana Majchrowska, Frosch – Witold Dewor, Adiutant księcia – Adam Janik, Juliusz Krzysteczko.  W „Zemście nietoperza” na bytomskiej scenie wystąpi cały zespół: soliści, orkiestra, balet i chór Opery Śląskiej.   Teresa Stokłosa  

Premiera płyty „To, co ukryte” towarzyszącej wystawie

dodane 24.01.2020
[Region] Wprawdzie wizualno-dźwiękowa instalacja o energii pulsującej pod ziemią dobiegła końca, jednak osoby odwiedzające Muzeum Śląskie mogą ponownie zanurzyć się w jej świat, tym razem muzyczny. Już w piątek, 24 stycznia odbędzie się premiera płyty winylowej przygotowanej specjalnie z okazji ekspozycji  pn. „To, co ukryte”. Płyta zawiera cztery utwory autorstwa Stefana Węgłowskiego wyselekcjonowane z oprawy muzycznej instalacji Bartka Arobala Kociemby w Muzeum Śląskim. Jest to 40-minutowa opowieść osnuta wokół tematyki, którą artysta poruszał na swojej wystawie: „To co ukryte”,  to zgłębianie do wewnątrz, w obszary głębokiego czucia i intuicji, do świata rozkładu, powstawania i ciągle krążącej energii. Muzyka Stefana intuicyjnie towarzyszyła mi w tym procesie, a kiedy tchnęła z głośników, wszystkie elementy tej podróży ułożyły się w spójną całość – opowiada Bartek Arobal Kociemba, artysta na stałe mieszkający w Danii.   Jego prace można rozpoznać po płynnej, organicznej linii kreślonej z pieczołowitością różnobarwnymi kredkami. Rysunki Arobala publikowane są na łamach polskich czasopism, zdobią także okładki albumów polskich muzyków, a od stycznia także płytę wydaną przez Muzeum Śląskie w Katowicach.   Autorem muzyki jest Stefan Węgłowski, rocznik 1985, kompozytor, producent i live performer, który ma w swoim dorobku również liczne kompozycje dla filmu i teatru. Współpracował m.in. z Agnieszką Kurant, Mają Kleczewską i Pawłem Łysakiem. Jego twórczość obejmuje głównie kompozycje na małe składy i instrumenty solowe. W swoich utworach wykorzystuje techniki minimalistyczne i spektralne, łącząc je z szeroko pojętą muzyką elektroniczną (field recording, sampling). Jako jedyny polski artysta wydał dwie płyty w renomowanej austriackiej wytwórni KAIROS, która specjalizuje się w muzyce współczesnej.   (TS)

Premiera „Czy pan się uważa za artystę?” sądem w teatrze

dodane 24.01.2020
[Region] Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego oraz Muzeum Śląskie w Katowicach zapraszają na premierę spektaklu „Czy pan się uważa za artystę?” przypominającego publiczności teatralnej i muzealnej twórczość scenografa Wiesława Langego. Spektakl  Artura Pałygi i  Anny Augustynowicz, domykający program obchodów 90-lecia Muzeum Śląskiego,  zobaczymy w sobotę, 25 stycznia o godz. 20.00 na Scenie w Malarni. – Co artysta miał na myśli? Oto jest pytanie, z którym mierzymy się od pokoleń. I od pokoleń nie potrafimy na nie odpowiedzieć. Czy to w nas tkwi problem? A może samo pytanie zostało błędnie zadane? Może zwodzi nas sugestią, że artyści i artystki zawsze wiedzą, o co im chodzi. I że potrafią  w czytelny sposób przekazać, że sztuka ma sens, a naszym zadaniem jest ten sens odnaleźć i zrozumieć. Bo przecież przedstawienie ma być o czymś! A my jedynie tkwimy bezradni w poszukiwaniu sensu – tłumaczy ideę przedstawienia Aleksandra Czapla-Oslislo, rzeczniczka katowickiej sceny. Anna Augustynowicz, po raz pierwszy reżyserująca na Śląsku, i autor tekstu Artur Pałyga, proponują widzom sąd nad artystą. Albo też: Artystą. Głównym świadkiem w tym nietypowym procesie jest bowiem Wiesław Lange, ikona polskiej scenografii, prekursor surrealizmu na polskich scenach, który współpracował z największymi reżyserami, m.in. z Jerzym Jarockim, Izabellą Cywińską, Jerzym Kreczmarem, Erwinem Axerem, Jerzym Hoffmannem czy Gustawem Holoubkiem. Ten wielki twórca przez lata związany był z katowickim Teatrem Śląskim, a jego prace stanowią istotną część kolekcji Muzeum Śląskiego. Dowodami natomiast stają się projekty autorstwa Langego. „Czy pan się uważa za artystę?”, to przedstawienie z jednej strony zanurzone w oparach absurdu, z drugiej zaś twardo stojące na ziemi. – Spektakl domyka obchody 90-lecia Muzeum Śląskiego, które zostało utworzone przez Sejm Śląski 23 stycznia 1929 roku dla upamiętnienia 10-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości i stanowi ważny dla regionu i Polski ośrodek gromadzenia zabytków kultury – mówi Danuta Piękoś-Owczarek, kierownik Działu Promocji muzeum. – W związku z jubileuszem przygotowano bogaty program wydarzeń w roku 2019 i na początek 2020. Od początku istnienia muzeum istotne było budowanie go w kontekście innych instytucji, dlatego do włączenia się w obchody zostały zaproszone zaprzyjaźnione placówki kultury: Opera Śląska, Teatr Śląski, Filharmonia Śląska, Biblioteka Śląska, TVP oddział Katowice oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. W roku jubileuszowym odbyły również konferencje branżowe, a przede wszystkim międzynarodowa konferencja pn. „We are museums”, w której udział wzięli muzealnicy z całego świata. Koproducentami spektaklu „Czy pan się uważa  za artystę?” są  Muzeum Śląskie i Teatr Śląski. Scena w Malarni, jedna z jego czterech znajdujących się w centrum Katowic, mieści się przy ul. Teatralnej, przy Rynku. Realizatorzy: Artur Pałyga – tekst, Anna Augustynowicz – reżyseria, Marek Braun – scenografia i kostiumy, Zbigniew Szymczyk – ruch sceniczny, Jacek Wierzchowski – muzyka, Marcin Całka – asystent reżyserki, inspicjent, sufler.  Wystąpią: Alina Chechelska, Ewa Kutynia, Wiesław Sławik, Marcin Szaforz, Zbigniew Szymczyk, Andrzej Warcaba.   Teresa Stokłosa  

Wystawa prac pracowników PKZ

dodane 21.01.2020
[Dąbrowa Górnicza] 11 STYCZNIA–21 LUTEGO Hol główny PKZ, g. 8:00–20:00 WYSTAWA PRAC PRACOWNIKÓW PKZ     Malarstwo, ceramika, fotografia, grafika – prace z tych i wielu innych dziedzin sztuki można zobaczyć na wystawie prac pałacowych pracowników, która powstała z okazji 62. urodzin Pałacu Kultury Zagłębia. Ekspozycję ukazującą talenty osób zatrudnionych w PKZ można podziwiać w holu głównym do 21 lutego.Wstęp wolny. Słowo „kultura” pochodzi od łacińskiego słowa „colere”, co znaczyło pierwotnie uprawiać rolę. Gdyby o Pałacu Kultury Zagłębia opowiadać metaforycznie, jak o polu uprawnym, to jego pracownicy byliby w tej opowieści tymi, którzy codziennymi zabiegami dbają o dobre warunki wzrostu dla cennych roślin, aby te wydały jak największe plony. Nie inaczej jest w życiu.   Uczestnicy wystawy to ci, którzy planują spotkania, sporządzają umowy, rozliczają faktury, koordynują wynajem sal, dbają o kino, o kawiarnię, o dobry stan techniczny narzędzi i maszyn. Prowadzą warsztaty i animacje dla najmłodszych. Nie zapominają jednak o potrzebie uprawy własnej duszy.   Wystawa Pracowników to trzecia odsłona twórczości plastycznej pracowników Pałacu Kultury Zagłębia. Skupia zarówno twórców profesjonalnych, jak i amatorów. Jest dowodem na to, że w każdym człowieku drzemią pokłady kreatywności i talentu. Jest też niepowtarzalną okazją, aby poznać naszych pracowników z innej strony. Wśród eksponatów znajdziemy obrazy malowane na płótnie, fotografie, własnoręcznie zrobioną biżuterię, grafikę użytkową, artystyczne instalacje, rekwizyty kabaretowe, dzieła ceramiczne i inne prace.   Wystawa w galerii „Za szybą”, czyli w przeszkleniach Sali Teatralnej, potrwa do 21 lutego. Więcej informacji o bezpłatnej wystawie na stronie www.palac.art.pl. http://www.palac.art.pl/pl/wydarzenie/wystawa-prac-pracownikow-pkz.   (s)   foto: Marek Wesołowski
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl