Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Open the door – festiwal otwartego teatru

dodane 18.09.2018
[Region] Za kilka dni w Katowicach rozpocznie się nowy, niezwykły  festiwal, zainicjowany przez Roberta Talarczyka, dyrektora Teatru Śląskiego. I Międzynarodowy Festiwal „Open the door” potrwa dziesięć dni, od 21 do 30 września. Będzie można obejrzeć szesnaście różnorodnych, interesujących spektakli, wziąć udział w warsztatach, czytaniu sztuki i projekcji. – Otwieramy drzwi na oścież. Na człowieka, każdego. Bez uprzedzeń i granic, bez testów na sprawność, bo sztuka zawsze pozwala na dialog. Dla nas nie ma artystów na marginesie, scena wszystkich powinna traktować równo. Oddajemy głos wykluczonym i pomijanym. Mówimy głośno o tym, co boli, co wzrusza, co porusza. Dzisiaj, tu i teraz – wyjaśnia ideę przedsięwzięcia Aleksandra Czapla- Oslislo, rzeczniczka „Wyspiańskiego”. Organizatorzy, Teatr Śląski i Muzeum Śląskie w Katowicach, nie dzielą sztuki na gatunki. Zobaczymy teatr. Teatr tańca, ruchu, plastyczny, uliczny. Performance, cyrk, kabaret, eksperyment. Bez ograniczeń, wszystko. Przyjadą artyści z Belgii, Czech, Francji, Hiszpanii, Izraela, Meksyku, Polski, Rosji, W. Brytanii. Obejrzymy następujące tytuły: „I niemal zamarło moje serce”,  projekt  Ari Teperberga  z Izraela,  inspirowany IX Symfonią Beethovena oraz listem Helen Keller, amerykańskiej pisarki, działaczki i wykładowczyni. W wieku 19 miesięcy Keller przeszła chorobę, która pozbawiła ją wzroku, słuchu i częściowo możności mówienia. Dzięki determinacji rodziców i jej samej, choroba nie zamknęła jej drogi do poznania świata. Spektakl jest próbą poznania doświadczenia osoby niewidzącej i niesłyszącej pragnącej doświadczyć muzyki, zrozumienia i poznania innego sposobu percepcji.   „Birdie” to niepokojąca, multimedialna opowieść o ptakach, wiecznych wędrowcach. Ptakach – migrantach. I migrujących ludziach. Hiszpańscy laureaci Srebrnego Lwa na Biennale w Wenecji (2015) przewrotnie  miksują rozmaite elementy naszej kultury: obrazy z gazet, filmów i telewizyjne newsy. W nagradzanej na festiwalach inscenizacji łączą grę aktorską z elementami techniki lalkarskiej, gry przedmiotem, multimediami, teatrem, filmem i muzyką oraz pokazując ponad dwa tysiące miniaturowych modeli zwierząt.   Spektakl „Całe życie w dresach” poznańskiego Ba-Ku teatr to opowiadanie o byciu matką niepełnosprawnego dziecka. Justyna Tomczak-Boczko opiekę nad synem traktuje jako sztukę życia, w której poczucie humoru jest niezbędne. Grając samą siebie, mówi o swoim życiu z dużym dystansem i zaskakującą dawką czarnego humoru. Spektakl w 2017 roku otrzymał wyróżnienie na OFTeN – Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych „za ukazanie siły teatrów non-fiction”.   Z kolei „Camille” jest  przejmującym przedstawieniem, gdzie  Kamila Klamut  z Wrocławia opowiada o artystce, kobiecie, która padła ofiarą społecznych stereotypów i hipokryzji, o dramacie życia niemieszczącego się w ogólnie przyjętych ramach. Camille Claudel była rzeźbiarką, siostrą Paula Claudela i przez dziesięć lat towarzyszką i twórczą partnerką Augusta Rodina. Ostatnie trzydzieści lat swojego życia spędziła w zakładzie psychiatrycznym. Spektakl w 2016 r. otrzymał  jedną z nagród na Festiwalu Fringe w Edynburgu.   „Król Kacper” jest międzynarodowym projektem (Meksyk, Hiszpania) dotyczącym emigracji i imigracji, opowieścią o szalonym biedaku błąkającym się po ulicach miasta w stroju króla. Co noc w przytułku dla bezdomnych wspomina swoją rodzinę, dla której na emigracji miał wywalczyć lepszy byt. To opowieść o człowieku, z którym widzowie wyruszają w podróż  po lepsze życie. Spektakl na placu przed Teatrem Śląskim powstaje z udziałem lokalnych statystów, w tym wypadku mieszkańców województwa biorących wcześniej udział w teatralnych warsztatach.   W widowisku „Fauna”, dzięki młodym mistrzom sztuki cyrkowej (Gravity & Other Myths, NoFit State Circus, Seven Fingers i Poivre Rose z W. Brytanii), widz staje się świadkiem brawurowo odegranych rytuałów zalotów, agresywnej rywalizacji, ludzkiej przebiegłości i radości z prostych przyjemności. Wszystko to dzięki mistrzowskim umiejętnościom wykonawców wywodzących się z różnorodnych tradycji cyrkowych. Sześciu twórców na scenie, sześć kontrastujących języków artystycznych, sześć różnych punktów widzenia. Pokazowi towarzyszy muzyka na żywo w wykonaniu  gitarzysty Geordie Little.   Czeski „Guide” jest niezwykłą, kreowaną światłem teatralną podróżą przez czas. Nagradzany projekt o spotkaniu teraźniejszości i przyszłości, młodego siebie ze sobą starszym lub starszego siebie ze sobą młodszym, łączący teatr plastyczny, muzykę i teatr tańca. Spektakl pokazywano na prestiżowej scenie Festspielhaus Hellerau w Dreźnie oraz przed publicznością Nowego Jorku, Seulu, Pragi. Koncepcja i choreografia  V. Ondrašíkovej.   „Klauni, czyli o rodzinie” to projekt, w którym opowiada się o rodzinie, o marzeniu, by ją mieć i w którym przywołana jest sztuka dawnego cyrku – miejsca prezentacji osobliwości. Areną gry staje się tzw. Mieszkanie Treningowe, czyli sztuczna rzeczywistość do trenowania dorosłego życia. Teatr 21 z Warszawy brawurowo przełamał stereotypy dotyczące pracy  z osobami niepełnosprawnymi.  Aktorami są przede wszystkim osoby z zespołem Downa i autyzmem, którzy stali się pełnoprawnymi uczestnikami scenicznego życia. Spektakle Teatru 21 można oglądać  w uznanych teatrach i na festiwalach.   Równie ważny temat porusza  „Nie mów nikomu v. 2” Centrum Rezydencji Teatralnej Scena Robocza z Poznania. Paradoksalnie wokół tematu głuchych panuje zmowa milczenia. Skoro oni milczą, to po co o nich się upominać? – dopytuje Adam Ziajski, który stworzył subtelny  spektakl o wykluczeniu osób niesłyszących z powodu odmienności językowej i percepcyjnej. Wielokrotnie nagradzany, jest także opowieścią o języku, który kształtuje nasz wspólny świat. Prezentacja tego tytułu inspirowanego osobistym doświadczeniem aktorów, a także reportażem Anny Goc „Głusza”, będzie w Katowicach częścią wydarzenia pt. „Głucha noc. Miesiąc z kulturą głuchych" w Muzeum Śląskim. Zaprezentuje się oczywiście Teatr Śląski i to podwójnie, tegorocznymi realizacjami. Przede wszystkim przedstawieniem „Pod presją” pytającym m.in. czy bycie sobą oznacza szaleństwo? Ta pierwsza produkcja Mai Kleczewskiej z katowickim zespołem zainauguruje festiwal. Tytuł, który powstał z inspiracji głośnym filmem J. Cassavetesa „Kobieta pod presją” został wyróżniony przez miesięcznik „Teatr” nagrodą im. K. Swinarskiego za reżyserię. Pozwala przyglądać się aktorom w żywym planie, ale i obserwować powstawanie filmu i jednocześnie oglądać film na scenie.   Obejrzymy również inscenizację „Spójrz na mnie” i zastanowimy się, dlaczego bycie niewidomym oznacza jednocześnie bycie niewidzialnym. Czas rzucić wyzwanie patrzącemu spojrzeniu i zapytać: czy macie pewność, że wasze oczy nie są zamknięte? Scenariusz teatralnego reportażu powstał na podstawie wywiadów z bohaterami, którzy grają w przedstawieniu. Projekt Adama Ziajskiego z udziałem aktorów i osób niewidzących otrzymał Grand Prix i Główną Nagrodę Jury na 53. Przeglądzie Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie.   Natomiast katowicki Kabaret Drzewo A Gada pokaże „Stand-up wierszem”. Od ponad dekady aktorzy tworzą pełne absurdu skecze, monodramy, spektakle teatralne, piszą i nagrywają piosenki. Drzewo A Gada to zespół integracyjny, czyli, jak piszą o sobie, istnieją na scenie z domieszką niepełnosprawności. Starają się grać i igrać ze stereotypami na temat osób z niepełnosprawnościami,  proponują kabaretowy dystans. Przedstawienie „Stand-up – wierszem” jest tego kolejną próbą. Ponadto obejrzymy w plenerze: „Ex aequo” Circus Katoen z Belgii, „Flagrant delire” Compagnie Yann Lheureux z Francji, „Poza czasem”  Teatru Akt z Warszawy oraz „Silence. Ciszę w Troi”  Teatru Biuro Podróży z Poznania.   Bilety dostępne są w kasie Teatru Śląskiego i on-line na www. teatrslaski.art.pl. Na widowiska plenerowe wstęp jest bezpłatny. Szczegółowe informacje i repertuar na stronie internetowej teatru. Festiwal „Open the door” objęty jest patronatem mediów katowickich i teatralnych oraz honorowym patronatem Ambasady Izraela i Ambasady Republiki Czeskiej. Został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.   Teresa Stokłosa      

Pomiędzy zabawą, a edukacją. Wystawa malarstwa Stanisława i Tomasza Motłoch

dodane 18.09.2018

Teatr Zagłębia wygrywa Słoneczniki – plebiscyt na najlepszą inicjatywę dla dzieci

dodane 17.09.2018
[Sosnowiec] Warsztaty „Jak oswoić wroga?” otrzymały nagrodę główną w kategorii „Język” w plebiscycie na najbardziej rozwojową inicjatywę dla dzieci w wieku 0-14 lat organizowanym przez portal Czas Dzieci. Poza warsztatami nominacje zdobyły również dwa inne wydarzenia Teatru Zagłębia – spektakl „Wróg – instrukcja obsługi” w reżyserii Justyny Sobczyk oraz realizowane w Teatrze Zagłębia wakacyjne warsztaty w ramach ogólnopolskiego programu „Lato w teatrze”. Konkurencja była spora – w województwie śląskim w kategorii „Język” nominowano łącznie 21 inicjatyw.   Przedstawienie „Wróg – instrukcja obsługi” opowiada o mechanizmach tworzenia w swojej wyobraźni postaci wroga. Celem związanych z nim warsztatów „Jak oswoić wroga?” jest wspólne z uczestnikami poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: co możemy zrobić, by przestać się go bać i dojść z nim do porozumienia. Na zakończenie uczestnicy opracowują własne instrukcje obsługi wrogów. Najbliższe pokazy spektaklu „Wróg – instrukcja obsługi” w Teatrze Zagłębia odbędą się 16 i 17 października oraz 28 i 29 listopada. Zapisy na warsztaty przyjmuje Biuro Obsługi Widzów, (tel. 32 266 11 27, pon-pt 8:00-15:00).   Portal CzasDzieci.pl to wieloletni pośrednik między miejscami edukacji i kultury a rodzicami. Poprzez organizację plebiscytu Słoneczniki od ośmiu lat nagradza organizatorów najlepiej przygotowanych wydarzeń, które w największym stopniu przyczyniają się do rozwoju młodych adresatów. Zgodnie z założeniami plebiscytu w I etapie głosują rodzice – jako ci, którzy najlepiej wiedzą, które wydarzenia były najbardziej wartościowe i atrakcyjne dla dzieci. W II etapie głosy rodziców weryfikowane są przez jury złożone z ekspertów w dziedzinie pedagogiki i psychologii.   Gala wręczenia statuetek odbyła się 16 września w Katowicach w Mieście Ogrodów – Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek.   (s)   Foto: Anna Szymańska, portal Czasdzieci.pl

Taneczne seminarium w Łazach

dodane 17.09.2018
[Powiaty] Tańce i ich nauczanie wśród dzieci. Polka, krakowiak, tańce regionalne „Grozik” i „Owczarek”. Miejski Ośrodek Kultury w Łazach zaprasza 22 września na seminarium taneczne. Będzie ono podzielone na dwa bloki poświęcone tańcom, choreografii oraz zasadom obowiązującym w Turniejach Tańców Polskich. Początek zajęć o godz. 9.00.   – Spotkanie ma również przygotować nauczycieli i instruktorów do I Jurajskiego Turnieju Tańców Polskich w Formie Towarzyskiej o „Złoty Parowóz”, które zaplanowano w Łazach 17 listopada – podkreśla Grzegorz Piłka, dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Łazach. – Zajęcia w Łazach poprowadzą uznani profesjonaliści – dodaje dyrektor MOK.   Jednym z nich będzie Katarzyna Bilska, członek Kolegium Sędziowskiego Komisji ds. Tańców Polskich, sędzia-konsultant Tańców Polskich w Formie Towarzyskiej. Członkini wielu komisji oceniających zespoły folklorystyczne w przeglądach i festiwalach. Specjalista z regionu kujawskiego, zarazem wykładowca na warsztatach artystycznych i metodycznych dla nauczycieli i instruktorów z różnych ośrodków Polski z zakresu metodyki pracy z dziecięcym zespołem tanecznym oraz polskich tańców narodowych w formie towarzyskiej. Kierownik artystyczny, organizacyjny, pedagog i choreograf Zespołu Pieśni i Tańca „Młody Toruń”. Drugą prowadzącą zajęcia osobą będzie Gabriel Czapla, dyplomowany instruktor tańca ludowego (dyplom Narodowego Centrum Kultury w Warszawie), w latach 2013-2017 kierownik artystyczny i choreograf Zespołu Pieśni i Tańca „Rudzianie” im. Jana Mazura w Rudzie Śląskiej, choreograf etiud tanecznych opartych na tradycjach regionu śląskiego w Zespole Pieśni i Tańca „Silesianie” Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, asystent koordynator projektów kulturalnych, wykładowca na seminariach, warsztatach artystycznych i metodycznych dla nauczycieli-instruktorów tańca przygotowujących do konkursu tańca śląskiego.   (s)

Padł rekord zgłoszeń na IX edycję Obiektywnie śląskie

dodane 17.09.2018
[Region] 15 września, o północy, zostało zakończone przyjmowanie prac na IX edycję konkursu fotograficzno-filmowego Obiektywnie śląskie. W tym roku napłynęła rekordowa liczba zgłoszeń, nadesłano aż 302 prace konkursowe, w tym: 246 fotoreportaży, 29 fotokastów i 27 filmów. Hasło przewodnie tegorocznej edycji to „Śląsk: codzienny/niecodzienny”. Od 2 lipca do 15 września można było przesyłać swoje fotoreportaże, krótkie filmy i fotokasty. Obecnie wszystkie prace trafiły w ręce selekcjonerów konkursu, którzy dokonują pierwszego etapu wyboru. Następnie jury w składzie : Lech Majewski, Adam Sikora, Jacek Joostberens oraz Antoni Cygan wyłoni laureatów konkursu. Nowością tej edycji jest możliwość dodatkowego wyboru przez jury najlepszego zdjęcia Obiektywnie śląskie 2018. Ogłoszenie wyników nastąpi podczas wielkiego finału, 19 października w katowickim NOSPR-ze. Niemniej jednak internauci mogą cały czas głosować na swoje ulubione prace i w ten sposób zadecydować, komu przypadnie nagroda publiczności. Głosowanie publiczności trwa do 18 października. Wystarczy wejść na stronę: https://obiektywnieslaskie.pl/. – Dziękujemy wszystkim uczestnikom za wzięcie udziału w konkursie i podzielenie się z nami swoją wizją codziennego i niecodziennego Śląska. Otrzymaliśmy wiele fantastycznych prezentacji, co tylko utwierdza nas w przekonaniu, że Śląsk to prawdziwa kopalnia pomysłów, a tych fotograficznych i filmowych szczególnie – podkreśliła Anna Kokolus, koordynator konkursu Obiektywnie śląskie.   (s)

Wieczór filmowy na dziedzińcu – filmy z Małgorzatą Zajączkowską

dodane 14.09.2018
[Sosnowiec] 19 września o godz. 18.00 Zagłębiowska Mediateka zainauguruje plenerowe projekcje filmowe. Na Dziedzińcu Mediateki przy ul. Kościelnej 11 wyświetlone zostaną dwa filmy z gościem specjalnym tegorocznej edycji Sosnowieckich Dni Literatury – Małgorzatą Zajączkowską. Pierwszym będzie „Pogoda na jutro”, drugim „Noc Walpurgi”. W razie niepogody pokaz zostanie przeniesiony do Auli. Wstęp wolny – ilość miejsc ograniczona.   „Pogoda na jutro” (2003) – znakomita komedia w reżyserii Jerzego Stuhra, któremu na ekranie – poza Zajączkowską grającą żonę głównego bohatera – partnerują także Maciej Stuhr i Krzysztof Globisz. „Noc Walpurgi” (2015) – nagradzany na wielu zagranicznych festiwalach pełnometrażowy debiut reżyserski Marcina Bortkiewicza. Zajączkowska gra tam Norę Sedler – wielką diwę operową, z którą wywiad chce przeprowadzić młody dziennikarz, w tej roli Phillipe Tłokiński. Między dwojgiem obcych ludzi rodzi się pełna niedomówień gra. Zrealizowany na czarno-białej taśmie film jest mistrzowskim popisem gry Zajączkowskiej i jednym z najlepszych polskich obrazów ostatnich lat. Małgorzata Zajączkowska – aktorka filmowa i teatralna. Zadebiutowała w Teatrze Narodowym w Warszawie, z którym związana była w latach 1979–1981. W 1981 roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych, gdzie pod nazwiskiem Margaret Sophie Stein kontynuowała karierę aktorską, m.in. grając w filmie samego Woody’ego Allena „Strzały na Broadwayu". Odmówiła Kevinowi Costnerowi, który proponował jej rolę w swoim filmie „Wodny świat". Widzowie amerykańscy mogli ją oglądać w popularnym serialu telewizyjnym „All My Children". Ostatnią rolę za granicą zagrała u boku Sary Michelle Gellar w komedii „Nieodparty urok". W 1999 roku powróciła na stałe do Polski, grała tu bowiem w kultowym serialu "Złotopolscy". Laureatka wielu nagród, m.in. „Politki”. Od czasu do czasu zajmuje się dubbingiem. Pisze sztuki teatralne, tłumaczy książki, adaptuje je na scenę oraz udziela lekcji aktorstwa.   (s)

Nagrody Sosnowca za kulturalne pasje

dodane 13.09.2018
[Sosnowiec] Koncertem Mateusza Ziółko zainaugurowano rok kulturalny 2018/19 w Sosnowcu. Podczas uroczystości w Muzie wręczone zostały Nagrody Miasta Sosnowca za rok 2017 w dziedzinie kultury. Oddano także hołd wybitnym osobistościom, które odeszły w ostatnich miesiącach. Nagrody Miasta Sosnowca w dziedzinie kultury przyznawane są od 1991 r. Laureaci otrzymują okolicznościowy dyplom, statuetkę i nagrodę pieniężną. Autorem projektu statuetek jest znany, nieżyjący już, sosnowiecki artysta plastyk Andrzej Czarnota, komisarz wielu plenerów. Prezydent przyznaje Nagrodę Artystyczną Miasta Sosnowca w dwóch kategoriach, czyli za całokształt twórczości i za najlepsze osiągnięcia w danym roku oraz Nagrodę Miasta Sosnowca za Upowszechnianie Kultury. Za 2017 r. wyróżniono dwie osoby: Joannę Bratko-Lityńską i Zbigniewa Tepera, oboje za upowszechnianie i ochronę kultury. Joanna Bratko-Lityńska, zgłoszona przez Muzeum Pałac Schoena, urodziła się w 1967 r. w Katowicach, ale od wielu lat mieszka i pracuje w stolicy Zagłębia. Jest, jak mówi, przede wszystkim sosnowiczanką, pasjonatką fotografii, inicjatorką i organizatorką wielu przedsięwzięć artystycznych w mieście, propagatorką aktywnego wypoczynku w regionie, entuzjastką kajakarstwa. Jako prezes sosnowieckiego Stowarzyszenia Miłośników Fotografii aktywnie uczestniczy w jego życiu. Jej wielką miłością jest Sosnowiec i Zagłębie Dąbrowskie, jego spuścizna kulturowa i współczesność, które stara się ocalić od zapomnienia i utrwalić w pracach swoich i kolegów. Stowarzyszenie, promując kulturowe dziedzictwo miasta i regionu, akcentując jego industrialną przeszłość, dokumentując w fotograficznym zapisie dynamiczne zmiany i rejestrując obecny krajobraz Zagłębia, należy do wiodących w regionie. Joanna Bratko-Lityńska wzięła udział w ponad siedemdziesięciu wystawach zbiorowych Stowarzyszenia oraz kilkudziesięciu pokonkursowych i poplenerowych w całym kraju. Stworzyła dwie wystawy indywidualne, obecnie pracuje nad kolejną. Nagrodę dla Zbigniewa Tepera zgłosił prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. Urodzony w 1960 r. w Zawierciu, ale z wyboru sosnowiczanin, Zbigniew Teper to znany poeta, autor tekstów piosenek, kompozytor, muzyk, człowiek, do którego przylgnęło określenie „Bard z Zagłębia”. Niedawno zasłynął prawykonaniem wiersza „Sosnowce” autorstwa Władysława Ludwika Anczyca, szczegółowo opisującego Powstanie Styczniowe w Sosnowcu. Do tej piosenki powstał teledysk, ukazała się także autorska płyta Zbigniewa Tepera pt. „Magiel czasu” zawierająca 13 jego piosenek. W 2016 r., w wydanej w formie e-book „Antologii polskiej poezji współczesnej” w Rumunii, wg wyboru i w tłumaczeniu Valeriu Butulescu, znalazło się również poczesne miejsce dla poezji Zbigniewa Tepera. Twórca ponadto był nominowany do tytułu osobowość roku 2017 w plebiscycie „Dziennika Zachodniego” za udowadnianie, że kultura regionalna może się podobać, poezja czy piosenka zagłębiowska może twórczo rozwijać i wzbogacać mieszkańców oraz za organizowanie artystycznych projektów w regionie. Wzruszające chwile poświęcono zasłużonym dla Sosnowca wybitnym zmarłym. Wspominano Zbigniewa Studenckiego, założyciela i przez 30 lat dyrektora Muzeum w Pałacu Schoena, historyka oraz kreatora regionalnych, krajowych i zagranicznych osiągnięć tej placówki, wybitnego aktora Bernarda Krawczyka, ponad dekadę występującego w Teatrze Zagłębia oraz Elżbietę Laskiewicz, świetną aktorkę, reżyser i wolontariuszkę przez 38 lat związaną przede wszystkim z sosnowiecką sceną. Teresa Stokłosa

Inauguracja 14. Sosnowieckich Dni Literatury

dodane 13.09.2018
[Sosnowiec] 17 września rusza czternasta edycja Sosnowieckich Dni Literatury, jedna z najważniejszych imprez kulturalnych w regionie. Jej inaugurację stanowić będzie wernisaż części wystawy poplenerowej XX Sosnowieckich Spotkań Artystycznych pod tytułem „Barbarzyńca w ogrodzie”, przygotowanej we współpracy z Pałacem Schoena – Muzeum w Sosnowcu. Wernisaż odbędzie się 17 września o godz. 17.30 w foyer Auli Zagłębiowskiej Mediateki przy ul. Kościelnej 11. Zaraz po wernisażu, o godz. 18.00, Mediateka zaprasza na monodram poetycki „Życiorys” oparty na poezji Zbigniewa Herberta, przygotowany przez znakomitego aktora telewizyjnego, kinowego i teatralnego, Wojciecha Wysockiego. Wstęp wolny.   Wśród wystawionych w ramach ekspozycji prac będzie można zobaczyć fotografie takich artystów jak: Paweł Dusza, Jerzy Łakomski, Andrzej Niczewski, Arkadiusz Ławrywianiec, Stanisław Michalski, Jerzy Chrapka, Joanna Bratko-Lityńska, Dariusz Kindler, Beata Mendrek czy Damian Mickoś. Wystawa jest pokłosiem pleneru w czeskim Krumlovie, a fotografie w dużej mierze inspirowane są twórczością Zbigniewa Herberta, zwłaszcza tomem esejów, od których wystawa zaczerpnęła tytuł. Wojciech Wysocki to aktor znany z wielu niezapomnianych ról, między innymi doktora Wezóła w kultowym już serialu „Ranczo” (2006–2016). Jako miłośnik, znawca i propagator poezji, jest on zarówno twórcą, scenarzystą, reżyserem, jak i wykonawcą monodramu, który stanowi prezentację starannie wybranych, połączonych przez artystę w sceniczną całość, utworów autora „Pana Cogito”. W sposób bardzo charakterystyczny dla twórczości poety, „Życiorys” łączy uniwersalne problemy oraz pytania egzystencjalne z drobnymi, alegorycznie wyrażanymi, obserwacjami. Wysockiemu towarzyszyć będzie pianista, aranżer, autor piosenek, lider zespołu muzycznego Piramidy – Piotr Kajetan Matczuk.     (s)

Rusza projekt „Aktorstwo. Historia w praktyce”

dodane 13.09.2018
[Sosnowiec] „Aktorstwo. Historia w praktyce” to cykl warsztatów – aktorskich i dziennikarskich – oraz spotkań wokół najważniejszych etapów polskiego aktorstwa, organizowany przez Teatr Zagłębia. Uczestnicy – młodzież oraz osoby dorosłe – będą mogli przejść go, biorąc udział w wydarzeniach ze ścieżek: praktyk, badacz i teoretyk.   W ramach ścieżki praktyk uczestnicy, pracując z aktorami, będą mogli sprawdzić m.in. jak grali aktorzy w XVIII- i XIX-wiecznym teatrze, co to znaczy być aktorem Tadeusza Kantora czy kim jest współczesny aktor-performer. Warsztaty przeznaczone są dla osób powyżej 14. roku życia, koszt udziału to 10 zł/os.   Ścieżka badacz to warsztaty dla osób w wieku 16-25 lat. Jej uczestnicy będą tropić tajemnice z przeszłości Teatru Zagłębia, a następnie stworzą teksty o zagłębiowskich aktorach wydane w specjalnej publikacji.   Ścieżka teoretyk zabierze uczestników w świat teatralnej przeszłości. Posłuchają opowieści, zobaczą materiały źródłowe i multimedia dotyczące najciekawszych rozdziałów w historii polskiego aktorstwa. Spotkania są otwarte dla wszystkich zainteresowanych.   Pierwsze wydarzenia już w ostatni weekend września, 28 o godz. 18:00. Wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego i zastępca dyrektora Instytutu Teatralnego prof. Dariusz Kosiński opowie o teatrze Wojciecha Bogusławskiego.   Dzień później, 29 września w godz. 9:00-13:00, warsztat aktorski inspirowany Teatrem Bogusławskiego poprowadzi Agnieszka Bieńkowska. Aktorka Teatru Zagłębia skupi się przede wszystkim na części poświęconej mimice i sposobach wyrażania emocji przez ciało.   Zapisy na wszystkie wydarzenia przyjmuje Biuro Obsługi Widzów: 32 266 11 27 (pon-pt 8:00-15:00) / bow@teatrzaglebia.pl   Projekt został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Organizowany jest we współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Sosnowcu.   (s)
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl