Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W Zagłębiu

Operacja wyburzanie „Szkieletora”

dodane 04.11.2016
[Sosnowiec] Piątek 04.11.2016 r. Sosnowiec, okolice ulicy Ostrogórskiej. Godzina 11.00. Atmosfera gęstnieje. Sprawdzane są posterunki obserwacyjne, systemy, tu nie może być mowy o pomyłce. Wszystko poprzedziły mozolne przygotowania i ustalenia, a dotyczyły konstrukcji, która od wielu lat straszyła w centrum Sosnowca i była potocznie nazywana „Szkieletorem”. Dziś część budynku przestała istnieć.   Jego historia sięga połowy lat 70. ubiegłego wieku. Zaprojektowany i wznoszony był dla potrzeb Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Jego budowa nigdy nie została zakończona. Prace budowlane zostały przerwane w 1993 roku. Minuty do godziny „zero”. Operatorzy kamer, dziennikarze zajmują bezpieczne pozycje. Za chwilę usłyszymy długą, około siedmiosekundową syrenę, po której nastąpi wybuch. Godzina 12:00 – rozlega się głośny huk i 1/3 budynku zaczyna się walić w sposób kontrolowany w stronę rzeki. Towarzyszą temu kłęby kurzu z rozkruszonej konstrukcji budynku. Gdy opada pył, oczom zgromadzonych ukazuje się widok jak po ataku bombowym: rozkruszone bryły betonu, elementy zbrojenia, kratownice... . Użyto do tego 20 kg materiałów wybuchowych rozmieszczonych w około 160 otworach strzałowych. Był to pierwszy etap prac rozbiórkowych, podzielonych pierwotnie na trzy etapy. Powodem były obawy mieszkańców o stabilność kamienic w sąsiedztwie. Firma Complex, która była głównym wykonawcą prac rozbiórkowych, dołożyła wszelkich starań, by wyburzenie było bezpieczne. Resztki budynku wpadły do specjalnie wykonanej niecki, która z założenia miała zamortyzować upadek. W sąsiedztwie zagrożonych kamienic umieszczono aparaturę badawczą, mającą ocenić przyspieszenia działające przy wybuchu.   Po analizie materiału badawczego przez GIG zostaną podjęte dalsze decyzje odnośnie przebiegu prac wyburzeniowych.   Tekst i foto: Rafał Nizicki

Rusza akcja „Młodzież siłą miasta”

dodane 04.11.2016
[Dąbrowa Górnicza] Zawodnicy MKS Dąbrowa Górnicza rozpoczynają tegoroczne wizyty w szkołach – w tym roku będą one miały również dodatkowy charakter, bowiem klub rozpoczyna akcję społeczną, której celem jest wsparcie dla najbardziej potrzebujących uczniów w dąbrowskich szkołach. Zawodnicy będą odwiedzać jedną wybraną placówkę miesięcznie, w której zostanie przeprowadzona bardzo nietypowa zbiórka środków na wyznaczone przez szkołę potrzeby. Może to być wyposażenie szkolne, posiłki w szkolnej stołówce, niezbędny sprzęt. Środki zbierane będą w formie zdjęć publikowanych w mediach społecznościowych. – Będą to zdjęcia dokumentujące aktywność fizyczną, przez którą rozumie się np. spacer z rodziną, trening na siłowni, grę w koszykówkę, siatkówkę czy piłkę nożną oraz wiele, wiele innych form aktywności ruchowej, a także aktywny udział w meczach MKS Dąbrowa Górnicza i wsparcie graczy na trybunach. Zdjęcia publikujemy w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram), każde zdjęcie oznaczamy hashtagiem #SiłaMiasta, a następnie za każde tak opublikowane zdjęcie nasz klub przekazuje złotówkę na rzecz wybranej przez szkołę potrzeby – wyjaśnia zasady akcji Michał Kajzerek, rzecznik prasowy MKS Dąbrowa Górnicza.   – Każda zbiórka trwać będzie równo 30 dni. Na początku wyznaczamy cel i jego wartość. Od was drodzy kibice zależy, ile środków uda się w ten sposób zebrać. Mamy wielką nadzieję, że w przeciągu całego sezonu uda nam się wypełnić wszystkie cele – podkreśla Michał Kajzerek. – Oczywiście, poza wizytami w szkołach włączonych w naszą akcję, będziemy także odwiedzać wraz z zawodnikami inne placówki, by każdemu z was pokazać, jak wspaniałym sportem jest koszykówka! – dodaje. Dziś zawodnicy Piotr Pamuła, Marcin Piechowicz i Kerron Johnson są z wizytą w Gimnazjum nr 4 w Dąbrowie Górniczej. Relacja z przebiegu wizyty będzie dostępna na Facebooku. (s)

Największa na świecie akcja promująca czytelnictwo trafiła do Sosnowca

dodane 03.11.2016
[Sosnowiec] Dziś Sosnowiec, jako jedno z zaledwie 16 polskich miast, uruchomił bezpłatne wypożyczalnie e-booków i audiobooków. W ramach akcji Czytaj PL do czytelników trafi za darmo 12 bestsellerów autorstwa m.in. Stephena Kinga, Davida Lagercrantza i Jacka Dukaja.   Rolę wypożyczalni spełniają citylighty na przystankach komunikacji miejskiej oraplakaty. Na każdym z nośników znajduje się kod umożliwiający bezpłatne wypożyczenie książek. Do pobrania zachęcają hasła, m.in.: „Co byś zrobił, aby otrzymać dostęp do 12 bestsellerów za darmo?” czy „Ten kod QR nie rozczarowuje”. Ale to nie wszystko. Użytkownicy będą mogli dzielić się kodami ze swoimi znajomymi za pomocą aplikacji, czynnie angażując się w promowanie czytelnictwa.   Akcja swoją skalą przebija pilotażowy projekt z zeszłego roku. Dzięki darmowym wypożyczalniom e-booków i audiobooków umieszczonych na 600 nośnikach w kilkunastu miastach oraz szerokiemu wejściu w świat wirtualny Czytaj PL dotrze do 4 milionów Polaków. – Ubiegłoroczny pilotaż w 6 miastach pokazał, że znaleźliśmy sposób na przekonanie do czytania. To niebanalna forma, duża skala i tytuły zarazem dobre, jak i popularne. W tym roku Czytaj PL to nie tylko akcja w pełni ogólnokrajowa, ale i zorganizowana na niespotykaną gdziekolwiek indziej na świecie skalę – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego organizującego kampanię.   Kampania Czytaj PL jest innowacyjna nie tylko ze względu na swój zasięg i wykorzystanie przestrzeni miasta, ale także dzięki doborowi książek, wśród których znalazły się bestsellery i kultowe tytuły. Na kolekcję Czytaj PL składają się zarówno pozycje zaliczane do klasyki swoich gatunków, jak „Inne pieśni” Jacka Dukaja czy „Lśnienie” Stephena Kinga, jak i nowe tytuły, jak „Trawers” napisany przez Remigiusza Mroza, określanego mianem najgorętszego nazwiska polskiego kryminału, „Co nas nie zabije” Davida Lagercrantza, następcy Stiega Larssona, czy „Czerwony kapitan” Dominika Dana, na podstawie którego nakręcono film z Maciejem Stuhrem w roli głównej.   Na półce wirtualnej wypożyczalni znalazła się także biografia największego wizjonera XXI wieku Elona Muska i książki dla poszukiwaczy ciekawostek naukowych – „W rzeczy samej” Marka Miodownika, oraz dla miłośników języka polskiego i Pauliny Mikuły. Pulę dwunastu tytułów zamykają „Złodziejska magia”, czyli pierwsza część popularnej trylogii fantasy „Prawo millenium” Trudi Canavan, kultowy „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”, popularna na całym świecie opowieść dla młodzieży o magicznym krześle stworzona przez Andrzeja Maleszkę oraz „Ósme życie” gruzińskiej pisarki Nino Haratischwili.   – Osiem tytułów będzie dostępnych w dwóch wersjach, jako e-book oraz audiobook. Są wśród nich dwie superprodukcje, zrealizowane z rozmachem i nagrane z udziałem czołowych polskich aktorów. Po raz pierwszy w akcji udostępniamy również komiks – mówi Paweł Polański z platformy Woblink.com, współorganizatora akcji.   Aplikacja, za pomocą której można pobierać książki, została całkowicie zmieniona, a użytkownicy mogą korzystać z wielu nowych funkcji. Obecnie do wypożyczenia wszystkich książek wystarczy jeden kod. Wprowadzona została także możliwość zaproszenia do akcji 5 znajomych i podarowania im dostępu do całej kolekcji. Aby skorzystać z darmowych książek należy ze sklepu App Store lub Google Play pobrać aplikację Woblink i przejść do zakładki Czytaj PL. Następnie można już skanować kody QR dające darmowy dostęp do konkretnych książek.   Czytaj PL trwa od 2 do 30 listopada. Lokalizator darmowych wypożyczalni w Sosnowcu można znaleźć na stronie www.czytajPL.pl   Organizatorzy: Krakowskie Biuro Festiwalowe jako operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO oraz platforma Woblink.com; wydawcy: Audioteka, Filia, Galeria Książki, Karakter, Media Rodzina, Prószyński i S-ka, Sound Tropez, Świat Książki, Wydawnictwo Literackie, Wydawnictwo Otwarte, Znak, Czarna Owca; miasta biorące udział w akcji: Sosnowiec, Kraków, Rzeszów, Lublin, Białystok, Bydgoszcz, Bielsko-Biała, Łódź, Katowice, Poznań, Toruń, Wrocław, Częstochowa, Gdańsk, Szczecin, Warszawa; partnerzy: Instytut Książki; patron medialny: Lubimy Czytać.   Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.   (s)  

Sosnowiecki Park Naukowo-Technologiczny z technologią 3D

dodane 28.10.2016
[Sosnowiec] Do grona innowacyjnych firm w Sosnowieckim Parku Naukowo-Technologicznym dołączyła kolejna – Blixet Sp. z o.o. Blixet Sp. z o.o. to przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją drukarek 3D. Swoje urządzenia tworzy w oparciu o specjalistyczną wiedzę i autorskie rozwiązania. – Wszystko zaczęło się w 2009 roku od pasji. Chcąc wyjść naprzeciw rosnącemu zainteresowaniu i zapotrzebowaniu na drukarki 3D stworzyliśmy naszą firmę. Dzięki determinacji, ciężkiej pracy oraz chęci produkowania sprzętu najwyższej jakości, staliśmy się liczącym na rynku producentem drukarek 3D – mówi Krzysztof Bzdura, wspólnik firmy.   Blixet tworzy nie tylko konkurencyjne cenowo urządzenia, ale także zapewnia swoim klientom niezwykłą precyzję i dokładność tworzonych modeli. Przedsiębiorstwo jest także dystrybutorem skanerów 3D oraz filamentów do drukarek 3d. Ponadto zajmuje się certyfikacją tych ostatnich. O jakości wydruku, jak i samych urządzeń produkowanych przez Blixet, świadczy ciągle rosnąca liczba ich nabywców, wśród których są m.in. przedsiębiorstwa z branży automotive, meblarskiej, firmy produkcyjne, a także instytucje publiczne. Drukarki tej firmy i zalety ich konstrukcji docenił także Karol Badyna, znany na całym świecie krakowski rzeźbiarz. Jego dzieła zdobią siedzibę ONZ w Nowym Jorku, park w Singapurze, a także ulice wspomnianego wcześniej Nowego Jorku, Waszyngtonu, Tel-Awiwu, Kobern-Gondorf, a także rodzimych miast – Warszawy, Kielc, Łodzi, Zakopanego. Makiety architektoniczne wykorzystywane przez tego artystę powstają między innymi dzięki drukarkom 3d.   Urządzenia nowego najemcy Sosnowieckiego Parku Naukowo-Technologicznego wyróżniają się także dużymi polami roboczymi, stabilnością konstrukcji, precyzją wydruków oraz łatwością obsługi. Przedsiębiorstwo zapewnia swoim klientom telefoniczny serwis techniczny, a także darmowe oprogramowanie oraz szkolenie. Największą zaletą urządzeń Blixet jest możliwość drukowania przestrzennego dowolnych elementów z wykorzystaniem wszystkich dostępnych na rynku materiałów specjalistycznych takich jak np. filamenty z metalami, drewnem, gumą, włóknem węglowym a nawet z tworzywa PEEK, charakteryzującym się bardzo wysokimi właściwościami mechanicznymi, odpornością cieplną i chemiczną.   – Chcemy wykorzystać właściwości materiału PEEK m.in. odporność na wysokie temperatury, sięgającą nawet 280 stopni Celsjusza, i zająć się pracami nad produkcją matryc do wtryskarek w oparciu o technologię druku przestrzennego. Zastosowanie takich matryc z materiału PEEK może być dużo tańsze niż tworzenie matryc w tradycyjny sposób i przekładać się na ogromne oszczędności przedsiębiorstw produkcyjnych. Co więcej ich zastosowanie zapewni sporą elastyczność, jeśli chodzi o wdrażanie zmian w produkcji – tłumaczy Krzysztof Bzdura. – Firma będzie obecnie pracować nad tym projektem – dodaje.   W najbliższym czasie firma zamierza także rozpocząć prace nad technologią utwardzania materiału światłem. W planach jest także wdrożenie produkcji własnych filamentów do drukarek.   – Niezmiernie cieszy nas, że firma Blixet znalazła swoje miejsce w Sosnowieckim Parku Naukowo-Technologicznym. Jest to kolejne przedsiębiorstwo, które zajmuje się technologią 3D, a mamy jeszcze w Parku firmy z branży ICT. Uważam, że daje to spore perspektywy na ich rozwój. Już obecnie dwie z nich pracują nad wspólnym projektem, a liczymy, że dzięki niedawnemu wejściu do Parku firmy One2Tribe, a teraz Blixetu kooperacja pomiędzy naszymi przedsiębiorstwami rozwinie się i zaowocuje wdrażanymi innowacjami – podkreśla Monika Zając, dyrektor Parku.   Więcej informacji o Sosnowieckim Parku Naukowo-Technologicznym pod adresem: www.spnt.sosnowiec.pl oraz www.blixet.pl.   (s)

Grzegorz Kasdepke spotka się z uczniami w Sosnowcu

dodane 28.10.2016
[Sosnowiec] Już 4 listopada uczniów z Zespołu Szkół Ogólnokształcących z oddziałami integracyjnymi i specjalnymi nr 5 w Sosnowcu odwiedzi Grzegorz Kasdepke, autor cenionych książek dla dzieci. Wizyta pisarza jest nagrodą w konkursie organizowanym w ramach programu Fundacji Orange dla szkolnych świetlic – MegaMisja. Jury wybrało najciekawiej prowadzony fanpage spośród ponad 50 stron założonych przez szkoły oraz świetlice. Zwycięski fanpage można zobaczyć pod adresem: https://www.facebook.com/ZSO5Sosnowiec/?fref=ts). To jego twórców odwiedzi Kasdepke. MegaMisja jest pierwszym w Polsce kompleksowym programem edukacji cyfrowej skierowanym do świetlic szkolnych. Jego cel to przygotowanie dzieci w wieku 6-10 lat do bezpiecznego i kreatywnego korzystania z technologii cyfrowych, a zarazem wzbogacenie oferty zajęć świetlicowych. Honorowym ambasadorem inicjatywy jest pisarz Grzegorz Kasdepke, najchętniej czytany polski autor książek dla dzieci. Niemal wszystkie z jego ponad czterdziestu tytułów uzyskały status bestsellera, m.in. „Kuba i Buba”, „Horror! Czyli skąd się biorą dzieci”, „W moim brzuchu mieszka jakieś zwierzątko”. Sympatię czytelników łączy z uznaniem krytyków, czego dowodem są najważniejsze nagrody literackie, jakie zdobył za swoją twórczość dla najmłodszych (w tym: Nagrodę im. Kornela Makuszyńskiego za Kacperiadę, dwukrotnie nagrodę „Edukacja XXI wiek“ za „Co to znaczy..” oraz „Bon czy ton”, Nagrodę BETA za „Zaskórniaki i inne dziwadła z krainy portfela”, Nagrodę im. Kalimacha za wybitne osiągnięcia w sferze edukacji, nagrodę twórców ZAiKS i inne). Jego książki weszły na listę lektur szkolnych („Ostrożnie”, „Mam prawo!...”, „Mity dla dzieci”), Fundacja ABC Cała Polska Czyta Dzieciom uznała „Detektywa Pozytywkę” za jedną z dziesięciu najlepszych książek dla dzieci minionej dekady (ta sama książka została wpisana na światową listę White Ravens). Współpracuje z Wydawnictwem Nasza Księgarnia, Literatura, Egmont oraz z Narodowym Centrum Kultury. Były redaktor naczelny magazynu dla dzieci „Świerszczyk”. Autor słuchowisk radiowych.   – Wspieram MegaMisję, ponieważ to program, który pokazuje, że w życiu najmłodszych, oprócz czasu na sport czy książkę, powinno znaleźć się też miejsce na mądre korzystanie z nowych technologii. Świetlice, które uczestniczą w programie, codziennie udowadniają, że edukację cyfrową można połączyć ze świetną zabawą także w realnym świecie. Jako pisarz bardzo często czerpię pomysły na swoje książki od dzieci, dlatego cenię aktywności, które pobudzają ich wyobraźnię – mówi Grzegorz Kasdepke, ambasador MegaMisji. MegaMisja to jedyny program edukacyjny zaprojektowany specjalnie dla szkolnych świetlic. Z badań wynika, że aż 97% wychowawców świetlic postrzega nowe technologie jako szansę, by uczynić naukę ciekawszą i łatwiejszą. Jednocześnie 80% z nich obawia się o bezpieczeństwo dzieci korzystających z tych technologii (badania Centrum Cyfrowego Projekt: Polska). Stąd pomysł Fundacji Orange na MegaMisję. – Obecnie w programie bierze udział 350 świetlic szkolnych, obejmujących swoimi działaniami ok. 10 tysięcy dzieci. Najmłodsi sprawnie obsługują smartfony, tablety, czy laptopy, jednak umiejętności techniczne to nie wszystko. Ważne jest świadome korzystanie z technologii, dlatego warto nauczyć dzieci ich mądrego i kreatywnego wykorzystywania. Można to zrobić poprzez zabawę w grupie, w szkolnej świetlicy, gdzie spędzają dużo czasu poza lekcjami – mówi Łucja Kornaszewska-Antoniuk z Fundacji Orange, koordynatorka programu MegaMisja. Wychowawcy świetlic, którzy uczestniczą w programie, korzystają ze specjalnie przygotowanego portalu megamisja.pl. Znajdują się na nim gotowe scenariusze zajęć świetlicowych na temat bezpiecznego i twórczego korzystania z nowych mediów. Aby trafić w potrzeby dzieci, wyzwania te oparte są na mechanizmie gry edukacyjnej. Pojawiają się w niej animowani bohaterowie – Julka i Kuba, którzy w cyfrowym laboratorium, razem z dziećmi, łapią niesfornego psotnika. Jednocześnie poprzez zabawę uczą młodego internautę ważnych zasad obowiązujących w przestrzeni wirtualnej. Przy realizacji wyzwań dzieci uczą się, jakie treści można publikować w internecie, jak chronić swoją prywatność i unikać niebezpieczeństw w sieci. Edukacja obejmuje również przestrzeganie netykiety i praw autorskich oraz znajdowanie wiarygodnych informacji w internecie. Najmłodsi tworzą i obrabiają proste grafiki, dźwięki i filmy. W programie MegaMisja Fundacja Orange stawia na współpracę między dziećmi, twórczą dyskusję w trakcie zajęć i zabawę, która przyspiesza nabywanie cyfrowych kompetencji. Dzieci, pracując w grupie i podejmując kolejne zadania w MegaMisji, zdobywają punkty, które następnie są wymieniane na nagrody pomocne w realizacji zajęć: sprzęt multimedialny, książki, materiały plastyczne, pomoce naukowe, które wzbogacą wyposażenie świetlic.   (s)  
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl