Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W Zagłębiu

„Under blue skies” finałem projektu „creARTive feelings”

dodane 23.07.2015
[Będzin] W środę, 22 lipca, zakończył się w Będzinie, odbywający się w ramach europejskiego programu ERASMUS+, projekt wymiany młodzieży „creARTive feelings”. Przez 10 dni mołodzież z pięciu europejskich krajów: Czech, Litwy, Rumunii,Włoch i Polski poznawała naszą kulturę, ale przede wszystkim tworzyła prace plastyczne, fotografowała Będzin oraz przygotowywała się na warsztatach do wykonania chóralnego utworu „Under blue skies”, skomponowanego specjalnie dla niej. Integracja europejskiej młodzieży poprzez warsztaty chóralne i udział w innych artystycznych zajęciach to pomysł Towarzystwa Kultury Szlacheckiej „Sarmatia Ars Bendzinensis”, które zorganizowało pobyt młodych Europejczyków w Będzinie. – Młodzi Europejczycy chcieli się poznać i dzięki projektowi „creARTive feelings” to się udało. Na pewno zostawili część swojego talentu w Będzinie – podkreśla Wincenty Bryński, wiceprezes TKSz „Sarmatia Ars Bendzinensis”. Wykonane przez uczestników projektu obrazy i szkice zostały pokazane na wystawie, towarzyszącej koncertowi, który odbył się we wtorek 21 lipca w Pałacu Mieroszewskich. Jego główna atrakcja, utwór „Under blue skies”, skomponował Marek Piotrowski, prezes Towarzystwa Kultury Szlacheckiej „Sarmatia Ars Bendzinensis”. Słowa do niego napisał Antoni Machoń, lider grupy polskiej uczestniczącej w projekcie. Koncert, rozpoczął się od hymnu zjednoczonej Europy, zaśpiewanego przez chór „Sarmatia Ars Bendzinensis”, który wspomagał europejską młodzież podczas wykonywania utworu „Under blue skies”. Na zakończenie projektu wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty Youthpass, pamiątkowe dyplomy oraz specjalnie na tę okazję zaprojektowane i odlane w mosiądzu medale.   (s)  

Akcja „Piję wodę z kranu” dobra na upały

dodane 23.07.2015
[Dąbrowa Górnicza] W Dąbrowie Górniczej stanęły trzy stanowiska z dystrybutorami wody i trzy kurtyny wodne. To kontynuacja akcji „Piję wodę z kranu”, realizowanej przez Dąbrowskie Wodociągi. Dystrybutory wody i kurtyny wodne uruchamiane są w każdy ciepły dzień lata, kiedy temperatura powietrza przekroczy 20 stopni Celsjusza. Na stoiskach z dystrybutorami serwowana jest woda gazowana i niegazowana. – Woda pochodzi bezpośrednio z wodociągów. To ta sama woda, która płynie w kranach mieszkańców Dąbrowy Górniczej. Dąbrowską wodą można się nie tylko ochłodzić w upalny dzień, ale także pić ją bezpośrednio z kranu, ponieważ jest bardzo dobrej jakości. Jest zdrowa, pochodzi w ponad 80 procentach z ujęć głębinowych z obszaru jurajskiego, bogatego w składniki mineralne, wśród nich wapń i magnez. Jest też bezpieczna, każdego miesiąca wykonujemy ok. 1300 badań jej jakości – zapewnia Andrzej Malinowski, prezes zarządu Dąbrowskich Wodociągów. Darmową i orzeźwiającą wodę można otrzymać na stoiskach Dąbrowskich Wodociągów zlokalizowanych przy Centrum Sportów Letnich i Wodnych przy zbiorniku Pogoria 3 oraz w centrum miasta: na Placu Wolności przy Pałacu Kultury Zagłębia i przy wejściu do Parku Hallera. Przy dwóch ostatnich lokalizacjach oraz na Placu Bema stoją także kurtyny wodne, swoim wyglądem przypominające bramę, do której można wejść po wodną dawkę orzeźwienia. – Wybrane przez nas lokalizacje to miejsca tłumnie odwiedzane przez dąbrowian. Zarówno stoiska z dystrybutorami z dąbrowską wodą, jak i kurtyny wodne przydadzą się przy przystankach autobusowych, gdzie promienie słońca są szczególnie uciążliwe. Nic więc dziwnego, że cieszą się one ogromnym zainteresowaniem – zaznacza Andrzej Malinowski. Upały mogą okazać się niebezpieczne dla zdrowia, dlatego warto pamiętać o kilku podstawowych sprawach, zwłaszcza w mieście, gdzie duży ruch uliczny i nagrzewające się mury, asfalt i beton potęgują odczucie gorąca. – Podczas wysokich temperatur organizm ludzki ma większe zapotrzebowanie na wodę, dorośli powinni pić 2-2,5 litra wody na dobę. Szczególnie narażone na upały są dzieci oraz osoby starsze. Wychodząc z domu nie zapominajmy o nakryciu głowy, czas spędzony na słońcu ograniczmy do niezbędnego minimum. Dobrze też zaopatrzyć się w okulary przeciwsłoneczne i ograniczyć wysiłek fizyczny. Podczas upałów może nam towarzyszyć gorsze samopoczucie, bóle głowy, obniżona sprawność – mówi Karolina Dziwak, instruktor fitness z jednego z klubów sportowych w Dąbrowie Górniczej. Instalacja dystrybutorów i kurtyn wodnych to kontynuacja akcji „Piję wodę z kranu”, którą w kwietniu rozpoczęły Dąbrowskie Wodociągi. Wówczas po raz pierwszy uczestnicy Dąbrowskiego Półmaratonu zamiast wody butelkowanej otrzymali wodę prosto z kranu. – Chcemy przekonać mieszkańców Dąbrowy Górniczej do wysokiej jakości wody dostarczanej przez naszą firmę – mówi Andrzej Malinowski i dodaje: – Picie wody z kranu jest bezpieczne i zdrowe, to duża oszczędność i ekologia. Jeden metr sześcienny wody w Dąbrowie Górniczej kosztuje 6,56 zł, czyli cena litra to niespełna 1 grosz (0,007 zł), a przy okazji chronimy środowisko nie zużywając plastikowych butelek. (s)

Obozowe wakacje z Funduszem

dodane 22.07.2015
[Region] Harcerski Ośrodek Wodny w Poraju, gdzie wypoczywają dzieci i młodzież z województwa śląskiego, jest jednym z wielu miejsc, w których organizowany jest wakacyjny wypoczynek dofinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Obozowiczów odwiedzili przedstawiciele Funduszu wraz z lokalnymi władzami. Odwiedzającym harcerski ośrodek w Poraju zaprezentowane zostały warunki, w jakich wypoczywają dzieci i młodzież z województwa śląskiego, goście mieli także okazję zobaczyć, jak prowadzone są podczas obozu programy z zakresu edukacji ekologicznej, które także wspiera finansowo Fundusz. W trakcie obozu podejmowane są działania o charakterze poznawczym i prewencyjnym oraz zadania związane z ochroną  środowiska, takie jak: sortowanie śmieci, składowanie w workach, wywóz śmieci poza obręb lasu, oczyszczanie zbiorników wodnych. Organizowane są konkursy ekologiczne, spotkania z leśnikami, zwiady terenowe. Uczestnicy obozu zapoznają się także ze sposobami utylizacji odpadów, zabezpieczaniem terenów przed skażeniem. Edukację Ekologiczną Fundusz dofinansował kwotą 503 345 zł. Dofinansowanie z zakresu edukacji ekologicznej zostało przeznaczone między innymi na zorganizowanie i przeprowadzenie cyklu warsztatów dla dzieci i młodzieży, przeprowadzenie konkursów ekologicznych, zakup i wręczenie nagród laureatom konkursów, zakup materiałów niezbędnych do przeprowadzenia warsztatów oraz  zakup pomocy dydaktycznych. – Cieszę, że WFOŚiGW w Katowicach współpracuje z takimi partnerami jak ZHP. Jestem przekonany, że także w przyszłości uda nam się zrealizować wiele wspólnych ciekawych działań – powiedział prezes WFOŚiGW Andrzej Pilot.   Fundusz od 1997 roku dofinansował ZHP Chorągiew Śląską kwotą 10 694 095 zł . Środki te były przeznaczone na zadania z zakresu: profilaktyki zdrowotnej dzieci wraz z edukacją ekologiczną realizowaną w okresie wakacji i ferii zimowych, edukacji ekologicznej. W roku 2015 Fundusz wsparł wyjazdy na ferie zimowe kwotą 128 000 zł, a wyjazdy wakacyjne kwotą 660 000 zł.   Z wyjazdów wakacyjnych skorzysta w roku 2015 około 3 840 dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjów specjalnych. Wnioskodawca organizuje  wyjazdy dla dzieci do miejscowości czystych ekologicznie. Zadanie realizowane jest w Harcerskich Ośrodkach Obozowych znajdujących  się na terenie całej Polski, szczególne morze i góry. Organizowane obozy sprzyjają teoretycznemu i  praktycznemu doskonaleniu się w wędrówce, żeglowaniu, pływaniu, w trakcie obozów odbywają się również zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży.   (s)

Zapisz się na Bal u Baby Jagi

dodane 22.07.2015
[Sosnowiec] W ramach projektu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu pt. „Literackie lato grozy na wesoło" w Filii nr 13 – Maczki przy ul. Krakowskiej 26 odbędzie się kostiumowy „Balu u Baby Jagi". W nocy z 31 lipca na 1 sierpnia najodważniejsi pogromcy strachów, lubiący fantastyczną zabawę, będą balować do białego rana. Właśnie rozpoczął się nabór uczetników na tę niezwykłą imprezę. „Upiorne” kostiumy mile widziane.Wstęp wolny! Bal będzie doskonałą okazją, by poznać szalone i rozrywkowe oblicze wspaniałej wodzirejki, Baby Jagi, która zadba o dobre samopoczucie balowiczów. W programie m.in. Wielki Drużynowy Turniej z nagrodami, Wybory Zmory i Zmorucha Balu, i oczywiście cała noc pełna śmiechu, zabawy i strrrrasznie mocnych wrażeń, jak zapowiadają organizatorzy. Do udziału w imprezie zapraszają dzieci w wieku 9-15 lat, zgłoszone przez rodzica lub opiekuna na podstawie wypełnionej i podpisanej zgody. Formularz zgłoszeniowy jest do pobrania na stronie: www.biblioteka.sosnowiec.pl. Dokument należy zeskanować i przesłać na adres: promocja@biblioteka.sosnowiec.pl lub dostarczyć osobiście do Działu Instruktażu i Promocji MBP przy ul. Kościelnej 11 w Sosnowcu. Liczba miejsc ograniczona!!! Każdy uczestnik powinien przynieść: śpiwór lub koc, małą poduszkę („jasiek"), karimatę lub mały materac, piżamę lub dres do spania, gładki T-shirt, stary lub nowy, który będzie przeznaczony do pomalowania przez dzieci. Organizatorzy jednocześnie proszą, aby dziecko nie zabierało ze sobą produktów spożywczych (jedzenia i napojów), gdyż nie biorą odpowiedzialności za zatrucie pokarmowe dziecka, wynikające ze spożycia posiłków innych, niż przygotowane przez organizatora oraz cennych przedmiotów, gdyż także w tym przypadku nie biorą odpowiedzialności za zagubienie i kradzież rzeczy. „Bal u Baby Jagi" stanowi część projektu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu „Literackie lato grozy na wesoło", dofinansowanego ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Operacyjnego „Promocja literatury i czytelnictwa". (s)

Trenerzy MKS-u odkrywają karty

dodane 22.07.2015
[Dąbrowa Górnicza] Szkoleniowcy MKS-u Dąbrowa Górnicza, Wojciech Wieczorek i Michał Dukowicz, ostatni tydzień spędzili w Las Vegas śledząc rozgrywki Ligi Letniej NBA i wypatrując wzmocnień dla swojej ekipy. – Stworzyliśmy ranking siedmiu-ośmiu graczy na każdą pozycję, a teraz rozpoczynamy intensywne rozmowy z agentami zawodników – zdradza trener Wieczorek. – Przez osiem dni mieliśmy styczność z koszykówką na bardzo wysokim poziomie, w praktyce po trzynaście-czternaście godzin dziennie. Od dziewiątej do trzynastej byliśmy na różnego rodzaju campach organizowanych wokół Ligi Letniej. Było ich kilkanaście, więc staraliśmy się uczestniczyć w nich w jak największym zakresie, a od trzynastej każdego dnia oglądaliśmy mecze Ligi Letniej, które trwały do dwudziestej drugiej – opisuje pobyt w Las Vegas Wojciech Wieczorek. Oprócz nowych doświadczeń, trenerzy MKS-u Dąbrowa Górnicza przywieźli do Polski mnóstwo materiałów, w tym filmowych, do analizy. – Naszym celem była próba znalezienia zawodników, którzy po Lidze Letniej nie trafią do NBA i będą szukali zatrudnienia w Europie. Na trzech interesujących nas pozycjach stworzyliśmy rankingi po siedmiu-ośmiu graczy i rozpoczynamy intensywne rozmowy z ich agentami. Mamy świadomość, że nie wszyscy koszykarze, którzy nam się spodobali, będą w naszym zasięgu czy realnie do pozyskania, stąd tak rozległe listy. Pierwsze wymiany informacji z menedżerami już za nami – ujawnia szkoleniowiec dąbrowskiej drużyny. Wbrew pojawiającym się w internecie pojedynczym anonimowym głosom krytycznym, dotyczącym pomysłu wyjazdu sztabu szkoleniowego MKS-u do USA, nie miał on nic wspólnego z „wakacjami na koszt klubu”. – Z zarządem uznaliśmy, że lepiej wydać pieniądze na bilet w dwie strony dla dwóch trenerów, niż w trakcie sezonu płacić osiem-dziewięć razy za wyjazdy i przyjazdy zawodników, którzy się nie sprawdzili, bo zostali zaangażowani na podstawie opinii agentów czy zmontowanych materiałów filmowych, co w wielu innych polskich klubach się zdarzało – podkreśla Wieczorek. Damian Juszczyk foto: Adrianna Antas/MKS Dąbrowa Górnicza

Akcja „Przygotuj się na wstrząs” w PKM

dodane 22.07.2015
[Sosnowiec] W pojazdach PKM Sosnowiec od początku lipca trwa akcja pn. „Przygotuj się na wstrząs”. Pasażerowie znajdą w nich materiały edukacyjne dotyczące pierwszej pomocy we wstrząsie anafilaktycznym. Pracownicy natomiast otrzymają przeszkolenie z udzielania pierwszej pomocy we wstrząsie. Akcja jest częścią kampanii „Przygotuj się na wstrząs!”, objętej patronatem Polskiego Towarzystwa Alergologicznego, i potrwa do końca wakacji.   Wstrząs anafilaktyczny może przytrafić się każdemu i w każdym miejscu. Może go wywołać reakcja alergiczna na pokarm, na leki, po wysiłku fizyczny a także w wyniku użądlenia osy lub pszczoły. Jak zatem zareagować w kryzysowej sytuacji? Chcąc zwrócić uwagę pasażerów transportu miejskiego na problem wstrząsu anafilaktycznego, specjaliści kampanii „Przygotuj się na wstrząs!” już po raz kolejny postanowili przygotować pakiet informacji, który pozwoli odróżnić zasłabnięcie czy zawał od anafilaksji, a także przełamać lęk przy podejmowaniu akcji udzielania pierwszej pomocy. Dzięki praktycznym wskazówkom umożliwi sprawne zapanowanie nad sytuacją kryzysową.   Dla mieszkańców Sosnowca, podróżujących komunikacją miejską, eksperci „Przygotuj się na wstrząs!” opracowali dedykowane informacje na temat pierwszej pomocy we wstrząsie anafilaktycznym. Zostaną one umieszczone w autobusach w postaci plakatów edukacyjnych. Pasażerowie podczas codziennych przejazdów będą mogli przeczytać, czym jest wstrząs anafilaktyczny, jakie są jego objawy i co należy zrobić w sytuacji, kiedy jesteśmy świadkiem lub ofiarą takiego zdarzenia. Ponieważ w tej sytuacji liczy się każda minuta, ważna jest znajomość kilku podstawowych kroków, które mogą uratować czyjeś życie. Jak reagować? Wstrzyknąć sobie adrenalinę domięśniowo (jeśli ją masz), wezwać pogotowie ratunkowe (tel. 999, 112), poprosić o pomoc najbliższą osobę z otoczenia.   „Przygotuj się na wstrząs!” to ogólnopolski program edukacyjno-informacyjny dotyczący problemu anafilaksji. Celem programu jest edukacja społeczeństwa, pacjentów i ich rodzin na temat przyczyn anafilaksji, konsekwencji oraz zasad postępowania w sytuacji wystąpienia wstrząsu anafilaktycznego. Kampania ma pomóc w szybkim i trafnym rozpoznawaniu objawów, w poprawnym określaniu alergenów oraz w prawidłowym zachowaniu się wobec osoby we wstrząsie anafilaktycznym.   Anafilaksja to ciężka, zagrażająca życiu, systemowa lub uogólniona, natychmiastowa reakcja nadwrażliwości. Nadwrażliwość natomiast określana jest jako obiektywnie występujące, powtarzalne objawy wywołane przez ekspozycję na bodziec o sile (dawce) dobrze tolerowanej przez osoby zdrowe. Inaczej mówiąc, to uogólniona reakcja organizmu na alergen lub inne czynniki (np. wysiłek fizyczny). Charakteryzuje ją nagły początek objawów z upośledzeniem drożności dróg oddechowych i/lub objawami ze strony układu krążenie (wiodący objaw to spadek ciśnienia tętniczego krwi i zasłabnięcie lub utrata przytomności). Zwykle występują także objawy skórne w postaci pokrzywki i świądu skóry. Do reakcji anafilaktycznej dochodzi w ciągu kilku minut, a z reguły nie później niż kilku godzin po kontakcie z alergenem.   Wstrząs anafilaktyczny jest najcięższą postacią anafilaksji. Wstrząs anafilaktyczny to zespół ciężkich zaburzeń czynności organizmu wywołanych nagłym niedotlenieniem, najczęściej w następstwie ostrych zaburzeń w układzie krążenia. W miarę rozwoju reakcji wstrząsowej stopniowo dochodzi do upośledzenia funkcji narządów najbardziej wrażliwych na niedotlenienie. Im szybciej wystąpią objawy tym z reguły gwałtowniejszy jest ich przebieg i tym większe zagrożenie dla zdrowia i życia. Anafilaksja jest nieprzewidywalna – trudno jest przewidzieć jej wystąpienie i przebieg. Najczęściej występuje nagle u dotychczas zdrowej osoby.   Więcej informacji nt. kampanii „Przygotuj się na wstrząs!” można znaleźć na www.odetchnijspokojnie.pl oraz na www.facebook.com/odetchnijspokojnie. (s)    

Brembo Poland wyróżniona nagrodą Gold Standard

dodane 21.07.2015
[Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza] Zakład produkcyjny Brembo w Dąbrowie Górniczej, produkujący tarcze hamulcowe do modeli Range Rover, Range Rover Sport, Discovery i Defender, otrzymał od firmy Jaguar Land Rover prestiżową nagrodę Gold Standard dla międzynarodowego dostawcy w 2015 roku.   Zakład nagrodzono za terminowość i utrzymywanie wysokiej jakości, spełnianie zarówno międzynarodowych norm, jak i standardów firmy Jaguar Land Rover, a także elastyczne podejście do rozwijających się potrzeb firmy. Jaguar Land Rover w tym roku po raz pierwszy uhonorował swoich dostawców tą szczególną nagrodą, której celem jest wzmocnienie współpracy i osiągnięcie najwyższej jakości wykonania samochodów osobowych.   – Jesteśmy zaszczyceni otrzymaniem tej ważnej nagrody przyznanej przez Jaguar Land Rover, renomowanego producenta OEM. Stanowi ona wyraz uznania za zaangażowanie i ciężką pracę każdego pracownika naszego zakładu w Dąbrowie Górniczej. To właśnie oni sprawiają, że nieprzerwanie dostarczamy produkty najwyższej jakości, zapewniając klientom obsługę na poziomie przekraczającym ich oczekiwania – powiedział Guido Rovaro, Brembo Brake Disc Division Director.   Uroczystość, która miała miejsce w zakładzie produkcyjnym, odbyła się z udziałem Iana Harnetta – VP Purchasing & HR i Terry`ego Sampsona – Global STA & Programmes Director z Jaguar Land Rover oraz Guido Rovaro, Brembo Brake Disc Division Director i Enrico Bologna, Country General Manager Brembo Poland.   Firma Brembo posiada w Polsce dwa zakłady produkcyjne. Pierwszy z nich został otwarty w roku 1995 w Częstochowie i produkuje systemy hamulcowe do wyposażenia seryjnego pojazdów. W 2003 roku Brembo uruchomiło drugą fabrykę w Polsce – w Dąbrowie Górniczej, która początkowo specjalizowała się w obróbce tarcz hamulcowych. W 2006 roku do zakładu została dodana odlewnia żeliwa. W 2011 roku Brembo zainaugurowało otwarcie nowego centrum produkcyjnego w Dąbrowie Górniczej, co pozwoliło Grupie lepiej obsługiwać zakłady niemieckich, francuskich, brytyjskich i włoskich kilientów z Europy Środkowo-Wschodniej.   (s)  
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl