Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W Zagłębiu

Co łączy Polskę i Norwegię? Uczestnicy konkursu „Na tropie” już to wiedzą!

dodane 29.03.2018
[Zawiercie] Przez trzy tygodnie uczniowie ze szkół ponadpodstawowych w całej Polsce, położonych w gminach o liczbie mieszkańców do 100 000, szukali wątków polsko-norweskich. W jakim celu? Odpowiedź jest prosta – by lepiej poznać elementy łączące dwa – na pozór – różne narody. A także mieć możliwość spotkania się z norweskimi rówieśnikami podczas edukacyjnej wizyty studyjnej w Warszawie. Zwycięzcami konkursu został zespół z II Liceum Ogólnokształcącego im. Heleny Malczewskiej w Zawierciu, nagrodzony za film „On the way to Norway”.   Edukacyjny konkurs polsko-norweski „Na tropie” został organizowany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Zadanie konkursowe nie należało do najłatwiejszych: uczniowie w 7-osobowych zespołach wraz z opiekunem-nauczycielem musieli wyszukać i przedstawić wątki polskiej historii, kultury, sztuki, nauki, tradycji, w których pojawia się aspekt norweski (lub odwrotnie) albo miejsca ważne dla Polski i Norwegii. Celem było wzbudzenie wśród uczniów zainteresowania relacjami Polski i Norwegii w różnorodnych dziedzinach.   Sygryda Storrada, Bitwa o Narwik czy Stanisław Przybyszewski? Materiały wideo nadesłane w ramach konkursu ukazywały rozmaite wątki łączące Polskę i Norwegię. Największą popularnością cieszyła się postać Świętosławy, córki Mieszka I, która poślubiła norweskiego króla i znana jest jako Sygryda Storrada. Innym często przejawiającym się motywem była historyczna bitwa o Narwik. Wśród nadesłanych prac znalazły się też niezwykle oryginalne ujęcia tematu: zespół z Suwałk połączył historię głazów obecnych w ich regionie z lodowcem z Norwegii, natomiast uczniowie z Zespołu Szkół w Ostrzeszowie im. Przyjaźni Polsko-Norweskiej udowodnili, że nazwa ich szkoły zobowiązuje! Młodzież szukając inspiracji w swoim regionie odkrywała także niezwykłe miejsca, w których splatają się wątki polskie i norweskie, m.in. Świątynię Wang, natomiast zespół z Augustowa (I LO z Augustowa) skorzystał z potencjału jaki dają panujące lokalne warunki klimatyczne i perfekcyjnie odtworzył atmosferę panującą na północy Norwegii.   W konkursie nagrodzone zostały zespoły z: II Liceum Ogólnokształcącego im. Heleny Malczewskiej w Zawierciu za film „On the way to Norway”; Zespołu Szkół Ogólnokształcących I Liceum Ogólnokształcącego w Augustowie za film „The Polish Polar Station in Hornsund”; Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży za film „Our Common Fate”. Wyjątkowym wydarzeniem dla trzech zwycięskich zespołów była wizyta studyjna w Warszawie. Polscy uczniowie mieli okazję nie tylko odwiedzić stolicę Polski, ale także spotkać się ze swoimi norweskimi rówieśnikami. – Konkurs pokazał nam, że pomimo dość dużej odległości na mapie, Polska i Norwegia są naprawdę blisko – mówi Olka Ćmiel z Liceum w Zawierciu.   Podczas wizyty w Warszawie uczniowie zwiedzili m.in. Zamek Królewski, Muzeum Powstania Warszawskiego, Centrum Nauki Kopernik, wzięli również udział w zajęciach networkingowych oraz polsko-norweskich warsztatach kulinarnych – przygotowując potrawy zarówno kuchni polskiej i norweskiej uczniowie mieli możliwość zasmakować bilateralny charakter wizyty studyjnej.   – Wizyta w Warszawie była wspaniała, pozwoliła nam obejrzeć i odkryć to miasto z różnych perspektyw. Poznaliśmy naszych polskich rówieśników, a także dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy na temat Polski – podkreśla Emilie Marty Bye z Norwegii.   Edukacyjny konkurs polsko-norweski „Na tropie” pozwolił uczniom nie tylko zgłębić wątki polsko-norweskie, ale również rozwijać umiejętności pracy w grupie i szkolić swój warsztat filmowy. Dzięki spotkaniu z norweskimi rówieśnikami polscy uczniowie mieli możliwość poznać ich kulturę, tradycję czy styl. – Mamy nadzieję, że konkurs stał się inspiracją dla uczniów w rozwijaniu swoich pasji, a wrażenia z wizyty pozostaną na długo w pamięci młodych Polaków i Norwegów i będą początkiem na nowym polu współpracy polsko-norweskiej – zaznacza w imieniu organizatorów Karolina Koziejowska.   Wszystkie nadesłane filmy na konkurs „Na tropie” opublikowane są na YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCaoGxzjspt9GGld4a_wfsRw. Relację z konkursu i wizyty studyjnej można zobaczyć na: https://www.youtube.com/watch?v=_1eQ8i7hzS4&feature=youtu.be. Więcej informacji na temat konkursu i wątków polsko-norweskich na: www.facebook.com/konkursnatropie/ oraz na www.konkursnatropie.pl.   (s)    

PFR zainwestuje w budowę bloku 910 MW w Jaworznie

dodane 28.03.2018
[Jaworzno] TAURON Polska Energia podpisał z Funduszami Inwestycyjnymi zarządzanymi przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) umowę inwestycyjną i umowę wspólników określające warunki zaangażowania w realizację budowy bloku energetycznego 910 MW w Jaworznie. Polski Fundusz Rozwoju zainwestuje w budowę do 880 mln zł. – Cieszę się, że realizowane są nowe inwestycje w energetyce. Dzięki nim sektor energetyczny będzie gotowy na wyzwania, jakie staną przed nim w najbliższych latach. Budowa bloku o mocy 910 MW w Jaworznie to kluczowa inwestycja. Nowy blok będzie wytwarzać rocznie  do 6,5 TWh energii elektrycznej, a to prąd dla 2,5 mln gospodarstw domowych – powiedział minister energii Krzysztof Tchórzewski. Stronami umowy inwestycyjnej i umowy wspólników są TAURON Polska Energia S.A., Nowe Jaworzno Grupa TAURON sp. z o.o. oraz Fundusz Inwestycji Infrastrukturalnych – Kapitałowy Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych i Fundusz Inwestycji Infrastrukturalnych – Dłużny Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych, których częścią portfela inwestycyjnego zarządza Polski Fundusz Rozwoju S.A. – Umowy z Funduszami Inwestycyjnymi to kolejna z szeregu podjętych przez nas inicjatyw, dzięki którym zagwarantowane zostały środki finansowe niezbędne dla dalszego rozwoju Grupy i prowadzonych przez nas inwestycji – podkreśla Filip Grzegorczyk, prezes zarządu TAURON Polska Energia. – Budowa bloku o mocy 910 MW w Jaworznie jest obecnie największym przedsięwzięciem, realizowanym w ramach programu inwestycyjnego Grupy. Angażujemy nasze środki w nowe moce wytwórcze, dbając jednocześnie o odpowiednie modelowanie struktury finansowania, które umożliwia utrzymanie wskaźników zadłużenia na bezpiecznym poziomie, dzięki czemu Grupa zachowuje stabilność finansową – dodaje prezes. Na podstawie zawartych umów Fundusze zainwestują w budowę bloku łącznie do 880 mln zł, w drodze obejmowania przez nie nowych udziałów w spółce celowej Nowe Jaworzno Grupa TAURON sp. z o.o. (NJGT) będącej obecnie jednoosobową spółką TAURON Polska Energia, która realizuje budowę bloku energetycznego 910 MW w Jaworznie. – Zaangażowanie finansowe w budowę bloku w Jaworznie doskonale wpisuje się w politykę inwestycyjną zarządzanych przez nas funduszy infrastrukturalnych i strategię PFR, której głównym celem jest wspieranie procesów tworzenia aktywów kluczowych dla polskiej gospodarki. Nowe źródła wytwórcze, takie jak blok w Jaworznie, gwarantują bezpieczeństwo energetyczne Polski w horyzoncie kolejnych kilkudziesięciu lat – powiedział Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju. Udział Funduszy w kapitale zakładowym NJGT na dzień oddania bloku energetycznego do eksploatacji powinien wynosić ok. 14%, a udział TAURON Polska Energia S.A. co najmniej 50% + 1 udział. Zawarcie powyższych umów z Funduszami stanowi istotny element realizacji strategii Grupy TAURON na lata 2016-2025 w zakresie budowy bloku 910 MW w Jaworznie w formule finansowania polegającej na obejmowaniu udziałów spółki NJGT przez partnerów zewnętrznych. Termin zainwestowania środków przez Fundusze jest uzależniony od spełniania przez TAURON i NJGT określonych warunków zawieszających między innymi od uzyskania zgody na koncentrację oraz uzyskania decyzji zatwierdzającej warunki umowy sprzedaży energii elektrycznej, która stanowi jedną z kluczowych umów dokumentacji transakcyjnej. Spółka Nowe Jaworzno Grupa TAURON powstała poprzez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa z TAURON Wytwarzanie S.A. i rozpoczęła działalność w kwietniu 2017 roku. Obecne zaawansowanie budowy bloku 910MW w Jaworznie przekroczyło 60%. Blok będzie przystosowany do spełnienia restrykcyjnych norm z zakresu ochrony środowiska, znacznie ograniczając emisje CO2 oraz pozostałych gazów emisyjnych. Blok o sprawności 45,9% netto budowany jest w technologii węglowej na parametry nadkrytyczne z wyprowadzeniem mocy linią 400 kV, przyłączonej do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Planowane roczne zużycie węgla wyniesie do 2,8 mln ton. Paliwo w większości będzie pochodzić z kopalń Grupy TAURON. Blok wytworzy rocznie do 6,5 TWh energii elektrycznej, co odpowiada zapotrzebowaniu 2,5 mln gospodarstw domowych. Po zakończeniu inwestycji, ze względu na ponad 10% wzrost sprawności w stosunku do bloków oddanych do eksploatacji w latach 70 i 80 ubiegłego wieku do atmosfery trafi o 2 mln ton CO2 mniej, a w ramach wymagań polityki klimatycznej, blok będzie przygotowany pod budowę instalacji wychwytu CO2 ze spalin (CCS ready).   (s)

Konferencja Dyrektor Liderem – Edukacja Włączająca

dodane 27.03.2018
[Sosnowiec] Jak sprostać wyzwaniu i włączyć w program swojej placówki Edukację Włączającą? Prawie stu dyrektorów szkół, placówek oświatowych, a także Naczelników Wydziałów Oświaty wzięło udział w spotkaniu podczas VII konferencji z cyklu „Dyrektor Liderem”, która odbyła się 27 marca w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu.   Edukacja włączająca to jeden z priorytetów polityki oświatowej państwa polskiego na rok 2017/2018. Jako jedna z form kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi umożliwia dzieciom i młodzieży zdobywanie wiedzy w szkołach i klasach ogólnodostępnych. O jej pozytywnych i negatywnych aspektach w odniesieniu do realiów współczesnej szkoły opowiadał dyrektor Instytutu Pedagogiki WSH, profilaktyk systemowy, terapeuta, trener, superwizor, pedagog specjalny i adiunkt akademicki dr Aleksander Mańka, który zaznaczył: – W Polsce nadal pokutuje myślenie, że szkoła specjalna to stygmatyzacja.   Jak organizować i finansować nową pomoc psychologiczno-pedagogiczną w postaci edukacji włączającej? Na to pytanie odpowiedziała Maria Utracka – edukator, ekspert i trener w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie. Przedstawiła prawne aspekty organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w polskim systemie oświaty w świetle obowiązujących zmian prawnych i finansowych. Zaprezentowała też możliwości budowania tożsamości społecznej osób niepełnosprawnych z pozycji organu prowadzącego, dyrektora i nauczyciela, a także omówiła kadrowe aspekty zatrudniania pedagoga, psychologa, nauczycieli organizujących kształcenie specjalne i specjalistów, organizację ich pracy oraz finansowanie edukacji uczniów z niepełnosprawnością. – Edukację Włączającą należy zacząć od rodziców, bo to rodzice najlepiej orientują się, czy rozwój ich dziecka jest inny od rówieśników – podkreśliła.   Temat deficytu w rozwoju ruchowym oraz jego wpływ na umiejętności szkolne i zachowanie uczniów przybliżyła Renata Ranocha, ekspert w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami, w tym z zaburzeniami integracji sensorycznej, autyzmem; starszy asystent fizjoterapii na Oddziale Wczesnej Interwencji i Poradni Rehabilitacyjnej Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu. Ekspert wydawnictwa Nowa Era, Katarzyna Sirak, przedstawiła możliwości połączenia tradycyjnych metod pracy z technologią na przykładzie produktów eduSensus. Uczestnicy konferencji spotkali się również z Katarzyną Kocoń – Rychter, doktorem nauk medycznych, psychologiem, psychoterapeutą, wykładowcą akademickim i adiunktem WSH. Pani doktor dokonała analizy potrzeb nauczyciela, całej klasy, a także ucznia o specjalnych wymaganiach edukacyjnych. Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu Iwona Durek, opierając się na praktyce i doświadczeniu, przedstawiła metody pracy takie jak: arteterapia - ceramika, szkło, kreatywność; Oryginal Play; muzykoterapia, teatr, relaksacja; logopedia, biofeedback, Snoezelen, Montessori, samoobsługa, edukacja seksualna, terapie wspomagające z udziałem zwierząt; tężnia, grota, masaż, hydroterapia.   Pomiędzy wystąpieniami prelegentów zorganizowany został panel dyskusyjny, w którym udział wzięli Maria Utracka – edukator, ekspert i trener w Ośrodku Rozwoju Edukacji, Aleksandra Antczak – dyrektor Centrum Obsługi Edukacji w Gminie Michałowice, Grażyna Jurek – dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Tychach, Katarzyna Sirak – Ekspert wydawnictwa Nowa Era. Uczestnicy próbowali odpowiedzieć na pytania: Czy zmiana roli zawodowej nauczycieli jest koniecznością? Jakie trudności i jakie potrzeby wsparcia widzą dyrektorzy szkół ogólnodostępnych? Jaka jest rola i pomoc gminy – dobre praktyki. Moderatorem dyskusji była Ewa Kraus – prodziekan Wydziału Nauk Humanistycznych WSH. Konferencja została zwieńczona trzema warsztatami: „Trudny” uczeń – porażka czy sukces? Sposoby pracy z uczniami o różnych dysfunkcjach w klasie ogólnodostępnej”, podczas którego uczestnicy dowiedzieli się jakie są przyczyny zachowania trudnego ucznia, a także wzięli udział w ćwiczeniach z pracy grupowej i indywidualnej; „Arteterapia w świetle psychologii pozytywnej z wykorzystaniem sztuk wizualnych”, którego celem było wprowadzenie w psychologię pozytywną oraz zaprezentowanie ćwiczeń arteterapeutycznych; „Specyfika i metody pracy z uczniem niedosłyszącym”, mający na celu zwrócenie uwagi uczestników na typowe reakcje ucznia niezdiagnozowanego, wskazujące na problemy ze słuchem. Sponsorami wydarzenia były firmy: Aktin, Nowa Era oraz Verbena. (s)  

Laureaci konkursu „Bohaterowie potrzebni od zaraz”

dodane 27.03.2018
[Będzin] W Zespole Szkół  Techniczno-Usługowych w Będzinie podczas gali I Powiatowego Konkursu dla Szkół Podstawowych, Gimnazjalnych i Ponadgimnazjalnych pn. „Danuta Siedzikówna Inka – ktoś taki, jak ja”, laureaci w kategoriach prac plastycznych i prac literackich odebrali nagrody i wyróżnienia. Przygotowując się do konkursu, uczestnicy czytali książki poświęcone  Ince, szukali informacji o niej w różnych źródłach, oglądali spektakle, słuchali piosenek. Wszystkie te poszukiwania dały początek osobistym refleksjom, przemyśleniom, zrodziły emocje wyrażone w pracach prozatorskich, wierszach  i pracach plastycznych w różnorodnych technikach. Szkolne Koło Teatralne działające przy ZST-U przygotowało pod kierunkiem Agnieszki Górskiej -Dworak i Renaty Włodek montaż artystyczny, stanowiący impresję na temat życia Danuty Siedzikówny. Autorką tekstu literackiego, który posłużył za kanwę scenariusza, była Oliwia Lemanik, uczennica trzeciej klasy Technikum nr 2 w ZST-U, wyróżniona w konkursie. Jako pierwsi nagrodzeni zostali najmłodsi uczestnicy – uczniowie szkół podstawowych, którzy przygotowali prace plastyczne. Miejsce pierwsze przypadło Wiktorii Domagale, drugie miejsce zajęła Julia Matura, a trzecią nagrodę zdobyła Martyna Sarnecka. Wszystkie laureatki na co dzień są uczennicami Szkoły Podstawowej nr  3 w  Wojkowicach. W kategorii prac plastycznych uczniów gimnazjów pierwsza nagroda trafiła w ręce Aleksandry Mróz, uczennicy Gimnazjum nr  3 w  Będzinie, drugą otrzymała Alicja Półtorak, uczennica Gimnazjum nr  3 w  Będzinie, trzeciej nagrody nie przyznano. Wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych tryumfatorką została Julia Postół, uczennica Technikum nr  2 im. Danuty Siedzikówny Inki w Zespole Szkół Techniczno-Usługowych w  Będzinie, miejsce drugie zajęła Paulina Grzeszna, uczennica  III Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida w Będzinie. Na miejscu trzecim uplasował się Oskar Pasteczka , uczeń Technikum nr  2 im. Danuty Siedzikówny Inki w Zespole Szkół Techniczno-Usługowych w  Będzinie. W tej kategorii przyznano także wyróżnienia. Otrzymały je: Kasandra Pucek, uczennica  I Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Będzinie oraz Wiktoria Prangel, uczennica Szkoły Branżowej I stopnia im. Danuty Siedzikówny Inki w ZST-U w Będzinie. W dziedzinie literatury prace do konkursu zgłosili w tym roku wyłącznie uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. Laureatką została Aleksandra Podgórska, uczennica Liceum Ogólnokształcącego im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych  w Wojkowicach. Miejsce drugie przypadło Soni Michoń, uczennicy  III Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida w Będzinie, natomiast trzecie miejsce zajęła Laura Majka, uczennica I Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika  w  Będzinie. Wyróżnienia w tej kategorii otrzymały Oliwia Lemanik, uczennica  Technikum nr 2 im. Danuty Siedzikówny Inki w ZST-U w Będzinie oraz Wiktoria Natalia Strzelińska, uczennica Szkoły Branżowej I stopnia im. Danuty Siedzikówny Inki w ZST-U w Będzinie. Wręczenie nagród i wyróżnień młodym autorom  nie było jedynym wydarzeniem uroczystej gali. Po raz trzeci w siedzibie ZST-U została otwarta wystawa Instytutu Pamięci Narodowej pn. „Niech polska ziemia utuli ich do spokojnego snu. Ekshumacje i identyfikacje ofiar terroru komunistycznego”. Monika Bortlik-Dźwierzyńska, przedstawicielka oddziału IPN w Katowicach, wygłosiła prelekcję wprowadzającą w treści wystawy, którą goście gali mogli obejrzeć po zakończeniu części oficjalnej uroczystości. Honorowym patronatem konkurs objęli poseł Waldemar Andzel i starosta będziński Arkadiusz Watoła. (KP)

III Wojewódzki Konkurs „Uczniowskie Inspiracje Kulinarne 2018”

dodane 26.03.2018
[Sosnowiec, Zawiercie] W Technikum Gastronomiczno-Hotelarskim nr 3 w Sosnowcu odbył się III Wojewódzki Konkurs „Uczniowskie Inspiracje Kulinarne 2018”, którego tematem był „Kolorowy deser z wykorzystaniem owoców i/lub warzyw”. Wzięło w nim udział 10 dwuosobowych drużyn z 10 szkół województwa śląskiego. W gronie lauretów na III miejscu znalazła się repreznetacja z Zespołu Szkół i Placówek im. Hugo Kołłątaja w Zawierciu: Wiktoria Stobińska i Aleksandra Sołtysik. Celem konkursu było podniesienie rangi zawodu kucharza i jakości kształcenia zawodowego, rozwijanie wśród młodzieży zainteresowania zawodem oraz pogłębianie wiedzy i umiejętności kulinarnych. Na wykonanie zadania uczestnicy konkursu mieli 120 minut. Czas ten w pełni wykorzystali na przygotowanie oryginalnych i smacznych deserów, które zaprezentowano wszystkim w części oficjalnej, podsumowującej konkursowe zmagania kulinarne. Do udziału w uroczystym podsumowaniu konkursu i wręczeniu nagród zaproszeni zostali przedstawiciele władz miasta Sosnowca, przedstawiciele firm współpracujących ze szkołą oraz przedstawiciele sosnowieckich szkół, których przywitała Elżbieta Czernik, dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu. Rozdanie nagród konkursowych uświetnili swoją obecnością: Elżbieta Fudro, wizytator Kuratorium Oświaty w Katowicach, Wilhelm Zych, przewodniczący Rady Miasta, Janusz Kubicki, Adam Wolski i Jan Bosak, radni miasta Sosnowca, Małgorzata Pochopień, przewodnicząca Związku Zawodowego Solidarność, Paweł Wójcik, prezes Śląsko- Jurajskiego Stowarzyszenia Kulinarnego, które objęło patronat nad konkursem i Maria Banachowicz z Izby Rzemieślniczej z Katowic oraz Kamila Liptak i Pan Seweryn Wypchło, przedstawiciele Firmy Nestle Professional, która była fundatorem rzeczowych nagród konkursowych. W III Wojewódzkim Konkursie „Uczniowskie Inspiracje Kulinarne 2018” pierwsze miejsce zajęli Karol Knapik i Dawid Charyga z Zespołu Szkół Gastronomicznych im. Gustawa Morcinka  w Katowicach, na drugim znalazły się Julia Neska i Karolina Kurszewska z Zespołu Szkół nr 7 w Tychach, trzecie miejsce zajęły Wiktoria Stobińska i Aleksandra Sołtysik z Zespołu Szkół i Placówek im. Hugo Kołłątaja w Zawierciu. Konkurs „Uczniowskie Inspiracje Kulinarne 2018" został przygotowany przez Magdalenę Domagałę i Agnieszkę Nawrat z Technikum Gastronomiczno-Hotelarskim nr 3 w Sosnowcu.   (s)

Niemcy „w walizce” w sosnowieckiej SP 6

dodane 26.03.2018
[Sosnowiec] Szkoła Podstawowa nr 6 im. J. Słowackiego w Sosnowcu zaprasza zainteresowanych kulturą i językiem niemieckim na interaktywną wystawę, prezentowaną w budynku przy ul. Legionów 21. Ekspozycja pn. „Niemcy – kraj i mieszkańcy w dwóch wielkich walizkach”, zorganizowana przez nauczycielkę języka niemieckiego Alicję Janus, powstała przy współpracy Goethe – Institut w Warszawie.   Charakter ekspozycji  zapewni  dobrą zabawę zarówno uczniom znającym język niemiecki, jak i też tym wszystkich, którzy dopiero zamierzają rozpocząć swoją przygodę z językiem niemieckim. W pierwszej walizce „Niemcy – kraj i ludzie” m.in. na tle zamku Neuschwanstein przedstawione zostały stereotypy na temat Niemiec, jak np. grupa ogrodowych krasnali podczas pracy czy szereg wypełnionych płatkami śniegu szklanych  kul z postaciami z bajek. Na dwóch mapach znajduje się zgadywanka,  dotycząca największych miast Niemiec. W prawej części kufra zwiedzający ujrzą karty zawierające obrazy i teksty – kalejdoskop osób i myśli, zarówno wesołych, jak i tych poważnych, a w ośmiu szufladach można znaleźć zadziwiające odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące Niemiec.   Drugi kufer poświęcony jest osobliwościom i pięknu języka niemieckiego. Na ekranie widać m.in.  dłoń zapisującą jeden z wierszy miłosnych Goethego, jest tu też wiele ciekawostek związanych z językiem niemieckim, z których wynika, że prawie każdy zna już jakieś niemieckie słowa. Dzięki tej interaktywnej wystawie łączącej zabawę z nauką można nauczyć się kilku nowych, niemieckich zwrotów. (s)

Kiermasz Wielkanocny i Stokrotkowo

dodane 23.03.2018
[Powiaty] Jak co roku, przed Wielkanocą Łazy zapraszają na wyjątkowy kiermasz. Wystawcy ze świątecznymi towarami i niespodziankami pojawią się w centrum miasta, na placu przy fontannie, już w najbliższą sobotę 24 marca od godziny 8.00 do 15.00.   Świąteczne kiermasze organizowane przed Bożym Narodzeniem i Wielkanocą stały się już tradycją w Łazach i przyciągają wielu mieszkańców. Jednak kiermasze to nie tylko okazja do kupna rękodzieła artystycznego, ozdób świątecznych, ceramiki, regionalnych produktów oraz smakołyków i ciast.   – W tym roku Kiermasz Wielkanocny w Łazach to także propozycja warsztatów plastycznych dla wszystkich chętnych. Podczas tych warsztatów będziemy przygotowywać świece i wianki wielkanocne. To propozycja dla dzieci w wieku od 6 do 12 lat. I tradycyjnie także przegląd twórczości dzieci z przedszkoli z terenu Gminy Łazy – podkreśla Grzegorz Piłka, dyrektor MOK Łazy. – W trakcie kiermaszu będzie można wejść do Miejskiego Ośrodka Kultury, gdzie występować będą nasi najmłodsi artyści, wszystko w ramach drugiego Gminnego Przeglądu Twórczości Przedszkolnej „Stokrotkowo”. Nieprzypadkowo przedszkolaki wystąpią w tym terminie, przywitają symbolicznie zbliżającą się wiosnę  – dodaje dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Łazach.   W przeglądzie wystąpią dzieci z placówek przedszkolnych z terenu Miasta i Gminy Łazy. Jego organizatorami są: Miejski Ośrodek Kultury w Łazach oraz Publiczne Przedszkole nr 1 im. Jana Brzechwy w Łazach.   (s)    
Wróć
Nowsze 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 Starsze

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl