Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W Zagłębiu

Grzegorz Kasdepke z MegaMisją w Sosnowcu

dodane 07.11.2016
[Sosnowiec] Około 200 dzieci z Zespołu Szkół Ogólnokształcących z oddziałami integracyjnymi i specjalnymi nr 5 w Sosnowcu wzięło udział w spotkaniu z ambasadorem programu MegaMisja Grzegorzem Kasdepke. Wizyta pisarza to nagroda w konkursie organizowanym w ramach programu Fundacji Orange dla szkolnych świetlic. Pisarz przepytał uczniów z gatunków literackich, w zabawny sposób tłumaczył znaczenie związków frazeologicznych, dzieci dowiedziały się co to znaczy „pocałować klamkę” czy „zrobić kogoś w balona”. Uczniowie mieli też okazję wcielić się w rolę dziennikarzy. Podczas zainscenizowanej konferencji prasowej Grzegorz Kasdepke zdradził, że właśnie pracuje nad szóstą częścią przygód „Detektywa Pozytywki”. Po oficjalnej części, w szkolnej świetlicy ze swoim ambasadorem spotkały się dzieci biorące udział w zajęciach MegaMisji. Uczniowie zaprezentowali swoje postępy w programie, a w konkursie wiedzy o MegaMisji wygrywali książki z autografem. – Dzieci trzeba uczyć poruszania się po wirtualnym gąszczu. To my, dorośli, musimy wziąć na siebie rolę rozważnych przewodników, którzy mówią: nie idź tą ścieżką, wywiedzie cię na manowce. To my, dorośli, mamy obowiązek być bardziej refleksyjni niż nasze dzieci i musimy szybciej wyciągać wnioski z ewentualnych zagrożeń. Dlatego nie zostawiałbym rodziców samym sobie. Powinna ich wesprzeć szkoła, powinny je wesprzeć mądre programy budujące internetowe kompetencje, takie jak chociażby MegaMisja – mówi Grzegorz Kasdepke.   Wizyta pisarza była nagrodą dla uczniów w konkursie organizowanym w ramach programu Fundacji Orange MegaMisja. Jury wybrało najciekawiej prowadzony fanpage spośród założonych przez szkoły oraz świetlice (zwycięski fanpage można polubić na https://www.facebook.com/ZSO5Sosnowiec/?fref=ts ). To właśnie jego twórców odwiedził ambasador programu. MegaMisja Fundacji Orange jest pierwszym w Polsce kompleksowym programem edukacji cyfrowej skierowanym do świetlic szkolnych. Jego cel to przygotowanie dzieci w wieku 6-10 lat do bezpiecznego i kreatywnego korzystania z technologii cyfrowych, a zarazem wzbogacenie oferty zajęć świetlicowych. Obecnie w programie bierze udział 350 świetlic szkolnych, które obejmują swoimi działaniami ok. 10 tys. dzieci. Postępy szkół w programie można obserwować na stronie: www.megamisja.pl.   (s)

Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 1 wspiera Hospicjum św. Tomasza w Sosnowcu

dodane 07.11.2016
[Sosnowiec] „Artystycznie dla Hospicjum” – pod takim hasłem odbył się koncert charytatywny zorganizowany przez Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Sosnowcu we współpracy z Wyższą Szkołą Humanitas, Zespołem Szkół Muzycznych oraz Szkołą Podstawową nr 10. Podczas wydarzenia udało się zebrać ponad dwa tysiące złotych. Prócz wokalnych i tanecznych pokazów zdolnej sosnowieckiej młodzieży odbyła się aukcja obrazu autorstwa Gergany Petrovej Gushterovej – laureatki Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Plastycznego „Inne spojrzenie”.   W koncercie udział wzięli artyści, którym los drugiego człowieka nie jest obojętny. Na scenie pojawił się zespół „Na Poddaszu” prowadzony przez Katarzynę Kożuch: Eliza Beniowska, Bartosz Masłowski i Marta Rzepka, którzy do występu zostali przygotowani pod kierunkiem Zofii Metto. Swingiem zaskoczył wokalista i konferansjer Konrad Bilski, który wraz z Katarzyną Kurpińską poprowadził koncert. Publiczność mogła również podziwiać układy taneczne w wykonaniu grupy musicalowej z sosnowieckiej Szkoły Podstawowej nr 10, nad którą czuwa Zuzanna Pycia.   Tradycyjnie zachwycili swym występem specjalni goście, Kasia i Mirek Posikatowie oraz Jagoda i Sebastian Wypychowie – gwiazdy programu telewizyjnego „Aplauz, Aplauz”. – Nie zastanawialiśmy się długo nad przyjęciem zaproszenia organizatorów. Znamy ich projekty i wiemy, że są przygotowywane na najwyższym poziomie i zawsze w słusznym celu. Na szczęście z Kłobucka nie jest tak daleko – przekonuje Sebastian Wypych, wokalista i gitarzysta.   Wśród publiczności zasiedli m.in. Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca, Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa, radni miejscy na czele z Wilhelmem Zychem, przewodniczącym, Ewa Kraus, prodziekan Wyższej Szkoły Humanitas oraz przedstawiciele lokalnego biznesu, świata naukowego i kulturalnego.   – Wyższa Szkoła Humanitas od początku swojego istnienia wspiera wiele inicjatyw społecznych, w tym również te charytatywne. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy pomóc wybudować sosnowieckie hospicjum. Wierzymy, że OPP nr 1 ma przed sobą jeszcze wiele wspaniałych projektów, w które chętnie będziemy się angażować – przekonuje prodziekan Ewa Kraus.   Podczas wieczoru nie zabrakło uroczystych podziękowań dla wszystkich, którzy włączyli się w organizację przedsięwzięcia. Artyści wraz zaproszonymi gośćmi wykonali na scenie finałowy utwór. – Nasza publiczność nigdy nas nie zawodzi. Sam obraz laureatki Grand Prix naszego międzynarodowego konkursu plastycznego udało się sprzedać za tysiąc złotych. Jesteśmy naprawdę wszystkim bardzo wdzięczni i za tę pomoc szczerze dziękujemy. Razem budujemy Hospicjum św. Tomasza w Sosnowcu. W przyszłym roku kolejny koncert – zapowiada Elżbieta Skiba-Posikata, dyrektor OPP nr 1 oraz pomysłodawczyni koncertu „Artystycznie dla Hospicjum”.   (koB)    

Operacja wyburzanie „Szkieletora”

dodane 04.11.2016
[Sosnowiec] Piątek 04.11.2016 r. Sosnowiec, okolice ulicy Ostrogórskiej. Godzina 11.00. Atmosfera gęstnieje. Sprawdzane są posterunki obserwacyjne, systemy, tu nie może być mowy o pomyłce. Wszystko poprzedziły mozolne przygotowania i ustalenia, a dotyczyły konstrukcji, która od wielu lat straszyła w centrum Sosnowca i była potocznie nazywana „Szkieletorem”. Dziś część budynku przestała istnieć.   Jego historia sięga połowy lat 70. ubiegłego wieku. Zaprojektowany i wznoszony był dla potrzeb Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Jego budowa nigdy nie została zakończona. Prace budowlane zostały przerwane w 1993 roku. Minuty do godziny „zero”. Operatorzy kamer, dziennikarze zajmują bezpieczne pozycje. Za chwilę usłyszymy długą, około siedmiosekundową syrenę, po której nastąpi wybuch. Godzina 12:00 – rozlega się głośny huk i 1/3 budynku zaczyna się walić w sposób kontrolowany w stronę rzeki. Towarzyszą temu kłęby kurzu z rozkruszonej konstrukcji budynku. Gdy opada pył, oczom zgromadzonych ukazuje się widok jak po ataku bombowym: rozkruszone bryły betonu, elementy zbrojenia, kratownice... . Użyto do tego 20 kg materiałów wybuchowych rozmieszczonych w około 160 otworach strzałowych. Był to pierwszy etap prac rozbiórkowych, podzielonych pierwotnie na trzy etapy. Powodem były obawy mieszkańców o stabilność kamienic w sąsiedztwie. Firma Complex, która była głównym wykonawcą prac rozbiórkowych, dołożyła wszelkich starań, by wyburzenie było bezpieczne. Resztki budynku wpadły do specjalnie wykonanej niecki, która z założenia miała zamortyzować upadek. W sąsiedztwie zagrożonych kamienic umieszczono aparaturę badawczą, mającą ocenić przyspieszenia działające przy wybuchu.   Po analizie materiału badawczego przez GIG zostaną podjęte dalsze decyzje odnośnie przebiegu prac wyburzeniowych.   Tekst i foto: Rafał Nizicki

Rusza akcja „Młodzież siłą miasta”

dodane 04.11.2016
[Dąbrowa Górnicza] Zawodnicy MKS Dąbrowa Górnicza rozpoczynają tegoroczne wizyty w szkołach – w tym roku będą one miały również dodatkowy charakter, bowiem klub rozpoczyna akcję społeczną, której celem jest wsparcie dla najbardziej potrzebujących uczniów w dąbrowskich szkołach. Zawodnicy będą odwiedzać jedną wybraną placówkę miesięcznie, w której zostanie przeprowadzona bardzo nietypowa zbiórka środków na wyznaczone przez szkołę potrzeby. Może to być wyposażenie szkolne, posiłki w szkolnej stołówce, niezbędny sprzęt. Środki zbierane będą w formie zdjęć publikowanych w mediach społecznościowych. – Będą to zdjęcia dokumentujące aktywność fizyczną, przez którą rozumie się np. spacer z rodziną, trening na siłowni, grę w koszykówkę, siatkówkę czy piłkę nożną oraz wiele, wiele innych form aktywności ruchowej, a także aktywny udział w meczach MKS Dąbrowa Górnicza i wsparcie graczy na trybunach. Zdjęcia publikujemy w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram), każde zdjęcie oznaczamy hashtagiem #SiłaMiasta, a następnie za każde tak opublikowane zdjęcie nasz klub przekazuje złotówkę na rzecz wybranej przez szkołę potrzeby – wyjaśnia zasady akcji Michał Kajzerek, rzecznik prasowy MKS Dąbrowa Górnicza.   – Każda zbiórka trwać będzie równo 30 dni. Na początku wyznaczamy cel i jego wartość. Od was drodzy kibice zależy, ile środków uda się w ten sposób zebrać. Mamy wielką nadzieję, że w przeciągu całego sezonu uda nam się wypełnić wszystkie cele – podkreśla Michał Kajzerek. – Oczywiście, poza wizytami w szkołach włączonych w naszą akcję, będziemy także odwiedzać wraz z zawodnikami inne placówki, by każdemu z was pokazać, jak wspaniałym sportem jest koszykówka! – dodaje. Dziś zawodnicy Piotr Pamuła, Marcin Piechowicz i Kerron Johnson są z wizytą w Gimnazjum nr 4 w Dąbrowie Górniczej. Relacja z przebiegu wizyty będzie dostępna na Facebooku. (s)

Największa na świecie akcja promująca czytelnictwo trafiła do Sosnowca

dodane 03.11.2016
[Sosnowiec] Dziś Sosnowiec, jako jedno z zaledwie 16 polskich miast, uruchomił bezpłatne wypożyczalnie e-booków i audiobooków. W ramach akcji Czytaj PL do czytelników trafi za darmo 12 bestsellerów autorstwa m.in. Stephena Kinga, Davida Lagercrantza i Jacka Dukaja.   Rolę wypożyczalni spełniają citylighty na przystankach komunikacji miejskiej oraplakaty. Na każdym z nośników znajduje się kod umożliwiający bezpłatne wypożyczenie książek. Do pobrania zachęcają hasła, m.in.: „Co byś zrobił, aby otrzymać dostęp do 12 bestsellerów za darmo?” czy „Ten kod QR nie rozczarowuje”. Ale to nie wszystko. Użytkownicy będą mogli dzielić się kodami ze swoimi znajomymi za pomocą aplikacji, czynnie angażując się w promowanie czytelnictwa.   Akcja swoją skalą przebija pilotażowy projekt z zeszłego roku. Dzięki darmowym wypożyczalniom e-booków i audiobooków umieszczonych na 600 nośnikach w kilkunastu miastach oraz szerokiemu wejściu w świat wirtualny Czytaj PL dotrze do 4 milionów Polaków. – Ubiegłoroczny pilotaż w 6 miastach pokazał, że znaleźliśmy sposób na przekonanie do czytania. To niebanalna forma, duża skala i tytuły zarazem dobre, jak i popularne. W tym roku Czytaj PL to nie tylko akcja w pełni ogólnokrajowa, ale i zorganizowana na niespotykaną gdziekolwiek indziej na świecie skalę – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego organizującego kampanię.   Kampania Czytaj PL jest innowacyjna nie tylko ze względu na swój zasięg i wykorzystanie przestrzeni miasta, ale także dzięki doborowi książek, wśród których znalazły się bestsellery i kultowe tytuły. Na kolekcję Czytaj PL składają się zarówno pozycje zaliczane do klasyki swoich gatunków, jak „Inne pieśni” Jacka Dukaja czy „Lśnienie” Stephena Kinga, jak i nowe tytuły, jak „Trawers” napisany przez Remigiusza Mroza, określanego mianem najgorętszego nazwiska polskiego kryminału, „Co nas nie zabije” Davida Lagercrantza, następcy Stiega Larssona, czy „Czerwony kapitan” Dominika Dana, na podstawie którego nakręcono film z Maciejem Stuhrem w roli głównej.   Na półce wirtualnej wypożyczalni znalazła się także biografia największego wizjonera XXI wieku Elona Muska i książki dla poszukiwaczy ciekawostek naukowych – „W rzeczy samej” Marka Miodownika, oraz dla miłośników języka polskiego i Pauliny Mikuły. Pulę dwunastu tytułów zamykają „Złodziejska magia”, czyli pierwsza część popularnej trylogii fantasy „Prawo millenium” Trudi Canavan, kultowy „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”, popularna na całym świecie opowieść dla młodzieży o magicznym krześle stworzona przez Andrzeja Maleszkę oraz „Ósme życie” gruzińskiej pisarki Nino Haratischwili.   – Osiem tytułów będzie dostępnych w dwóch wersjach, jako e-book oraz audiobook. Są wśród nich dwie superprodukcje, zrealizowane z rozmachem i nagrane z udziałem czołowych polskich aktorów. Po raz pierwszy w akcji udostępniamy również komiks – mówi Paweł Polański z platformy Woblink.com, współorganizatora akcji.   Aplikacja, za pomocą której można pobierać książki, została całkowicie zmieniona, a użytkownicy mogą korzystać z wielu nowych funkcji. Obecnie do wypożyczenia wszystkich książek wystarczy jeden kod. Wprowadzona została także możliwość zaproszenia do akcji 5 znajomych i podarowania im dostępu do całej kolekcji. Aby skorzystać z darmowych książek należy ze sklepu App Store lub Google Play pobrać aplikację Woblink i przejść do zakładki Czytaj PL. Następnie można już skanować kody QR dające darmowy dostęp do konkretnych książek.   Czytaj PL trwa od 2 do 30 listopada. Lokalizator darmowych wypożyczalni w Sosnowcu można znaleźć na stronie www.czytajPL.pl   Organizatorzy: Krakowskie Biuro Festiwalowe jako operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO oraz platforma Woblink.com; wydawcy: Audioteka, Filia, Galeria Książki, Karakter, Media Rodzina, Prószyński i S-ka, Sound Tropez, Świat Książki, Wydawnictwo Literackie, Wydawnictwo Otwarte, Znak, Czarna Owca; miasta biorące udział w akcji: Sosnowiec, Kraków, Rzeszów, Lublin, Białystok, Bydgoszcz, Bielsko-Biała, Łódź, Katowice, Poznań, Toruń, Wrocław, Częstochowa, Gdańsk, Szczecin, Warszawa; partnerzy: Instytut Książki; patron medialny: Lubimy Czytać.   Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.   (s)  
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl