Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W Zagłębiu

Olimpiada „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”

dodane 08.03.2018
[Sosnowiec, Będzin, Dąbrowa Górnicza] 16 marca w Oddziale ZUS w Chorzowie odbędzie się etap wojewódzki olimpiady pt. „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych” dla reprezentacji 22 szkół z terenu województwa śląskiego. W tym gronie są placówki z Zagłębia Dąbrowskiego: II Liceum Ogólnokształcące z Będzina, II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Dąbrowie Górniczej, Zespół Szkół ponadgimnazjalnych nr 4 im. Królowej Jadwigi w Jaworznie oraz IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Sosnowcu i Technikum nr 1 Ekonomiczne w CKZiU w Sosnowcu. Miesiąc później w centrali ZUS w Warszawie odbędzie się finał. Do zdobycia w finale są nagrody rzeczowe: laptopy, tablety, czytniki e-booków oraz indeksy i preferencyjne warunki w rekrutacji na uczelnię. Na najlepszych czekają indeksy Uniwersytetu Warszawskiego,, Uniwersytetu Gdańskiego, UJK w Kielcach, Akademii Pomorskiej, UMK w Toruniu, UWM w Olsztynie, lubelskiego KUL oraz UPH w Siedlcach. Ułatwienia w rekrutacji na studia oferują: Wyższa Szkoła Biznesu z Dąbrowy Górniczej, Akademia Pomorska, Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe w Płocku, Krośnie, Nowym Sączu, Kaliszu, Pile, Wałbrzychu i Zamościu, Wyższe Szkoły Bankowe w Poznaniu i Toruniu, UMK w Toruniu, WSZiA w Zamościu, Uniwersytet Zielonogórski oraz WSAP w Ostrołęce. Podniesienie rangi konkursu do statusu Olimpiady mocno wpłynęło na zainteresowanie imprezą wśród uczniów. Od początku projektu, który trwa od 2014 roku w „Lekcjach z ZUS” uczestniczyło ponad 157 tysięcy uczniów. Blisko 85 tysięcy brało udział w Olimpiadzie. U źródeł powstania projektu leży bardzo nikła świadomość Polaków w zakresie ubezpieczeń społecznych, co potwierdzają badania opinii publicznej prowadzone przez Instytut Spraw Publicznych oraz Millward Brown. Celem tego przedsięwzięcia jest upowszechnianie wiedzy o ubezpieczeniach społecznych, która jest niezbędna przy podejmowaniu wielu decyzji, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Z doświadczeń uczniów biorących udział w poprzedniej edycji konkursu (a obecnie olimpiady) wynika, że wiedza, którą udało im się zdobyć w trakcie „ Lekcji z ZUS”, okazała się przydatna nie tylko dla nich, ale także dla członków ich rodzin, czy też ich najbliższemu otoczeniu. Projekt „Lekcje z ZUS” jest autorskim projektem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, który realizowany jest również przy współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Składa się z cyklu czterech spotkań, podczas których uczniowie poznają istotę ubezpieczeń społecznych oraz dowiadują się, dlaczego ubezpieczenia te są obowiązkowe, jakie korzyści wynikają z opłacania składek, poznają zasady funkcjonowania systemu emerytalnego, a także zasady prowadzenia biznesu w aspekcie systemu ubezpieczeń społecznych. Tematyka lekcji jest spójna z podstawą programową w szkołach ponadgimnazjalnych. Pedagodzy, którzy zechcieli prowadzić w swoich szkołach takie lekcje mogli liczyć na pomoc ZUS. Zakład ze swojej strony m.in. przekazywał materiały dydaktyczne – zeszyt dla nauczyciela i zeszyty dla uczniów biorących udział w projekcie (w tym również materiały multimedialne na płycie CD: prezentacje do lekcji, krótkie filmy), jak również służył wsparciem i pomocą pracowników merytorycznych poszczególnych oddziałów ZUS. Po zakończeniu cyklu czterech lekcji, szkoła zgłaszała chętnych uczniów do udziału w Olimpiadzie, organizowanej pn. „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”. Olimpiada składa się z trzech etapów: szkolnego, wojewódzkiego i centralnego. Za pierwsze trzy miejsca, w etapie wojewódzkim, zespoły otrzymują nagrody rzeczowe. W ostatnim etapie przewidziane są cenne nagrody, zarówno dla laureatów, nauczycieli, jak i szkół. W roku szkolnym 2014/2015 odbyła się I edycja konkursu, dla uczniów którzy brali udział w projekcie „Lekcje z ZUS”. W I etapie konkursu wzięło wówczas udział ponad 11 tys. uczniów z całej Polski ( w tym z 35 szkół z terenu województwa śląskiego). Niezmiernie nas cieszy fakt, że w kolejnej, II edycji konkursu do udziału w projekcie zgłosiło się już ponad 19 tys. uczniów z całej Polski, zaś z terenu województwa śląskiego udział w projekcie wzięło aż 79 szkół (najwięcej spośród wszystkich województw).   Za każdym razem poziom wiedzy uczestników był bardzo wysoki. Zarówno w I jak i II edycji konkursu zespoły reprezentujące województwo śląskie, osiągnęły jedne z najlepszych rezultatów w rywalizacji krajowej. Tym razem jedna z 22 drużyn będzie miała szansę reprezentować nasze województwo w rywalizacji krajowej.   (s)

Epoka Gierka w pałacu Schoena

dodane 06.03.2018
[Sosnowiec] Na multimedialną lekcję historii współczesnej zaprasza sosnowieckie Muzeum w Pałacu Schoena. W czwartek, 8 marca o godz. 18.00, zostanie tam otwarta wystawa „Edward Gierek. Między Wschodem a Zachodem”, przypominająca osobę i dokonania byłego I sekretarza KC PZPR, osiągnięcia, ale także cienie dekady lat 70. XX wieku. – Do tej wystawy, ze względu na duże zainteresowanie społeczne tematem, przymierzaliśmy się od dłuższego czasu – wyjaśnia nam kustosz Joanna Kunysz z Działu Edukacji i Promocji. – Po kilkumiesięcznych przygotowaniach mamy zaszczyt zaprosić do obejrzenia kilkudziesięciu bardzo interesujących eksponatów i materiału ikonograficznego pochodzących ze zbiorów Instytutu Pamięci Narodowej, rodzinnych europosła prof. Adama Gierka, Macieja Gadaczka, Marka Janickiego, Dariusza Kindlera, Józefa Makala, Pałacu Schoena, Muzeum PRL-u. Fundacja Minionej Epoki w Rudzie Śląskiej, Muzeum PRL-u w Nowej Hucie, Muzeum Miejskiego „Sztygarka”, Muzeum Historii Katowic oraz Muzeum Historycznego Miasta Krakowa – wylicza. – Okres PRL-u, czyli Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, coraz bardziej fascynuje i coraz chętniej do niego sięgamy – mówi adiunkt Ewa Wojtoń z Działu Historii i Kultury Miasta. – Doceniamy modę i sztukę tamtego czasu, zaczynamy chronić architekturę doby PRL-u. Jaki naprawdę był okres Polski Ludowej? Czy wspominanie go z sentymentem jest uprawnione? Czy żyło nam się wtedy lepiej? Czy był to czas wolności, swobody i pełnych półek, czy raczej represji, prześladowań i braku towarów podstawowych? Lata 70. XX wieku w pamięci wielu Polaków zapisały się jako okres dobrobytu, a ówczesny I sekretarz KC PZPR, sosnowiczanin Edward Gierek, uważany jest za jego twórcę – dodaje. Jak pisze J. Eisler w publikacji „Siedmiu wspaniałych: poczet pierwszych sekretarzy KC PZPR”, wydanej w roku 2014: „Edward Gierek należał do postaci, które wywarły istotny wpływ na historię Polski w drugiej połowie XX w., dyskusyjną pozostaje tylko ocena jego działalności uzależniona od tego, kto i w jakim celu jej dokonuje. „Epoka Gierka” to jednak nie tylko czas prosperity, ale także momenty trudne w polskiej historii, a jej główny bohater przez część społeczeństwa postrzegany jest jako dobry gospodarz, a przez drugą część jako działacz komunistyczny, na którym spoczywa ciężar pacyfikacji protestów z czerwca 1976 roku oraz odpowiedzialność za zadłużenie kraju. Trzeba jednocześnie przyznać, że Gierek jako jedyny przywódca PRL doczekał się różnych form uhonorowania w III RP (ulice jego imienia, ronda itp.), a o jego osobie pozytywnie wypowiadali się m.in. politycy jak najdalsi od wspierania komunizmu. Ośrodek Badania Opinii Publicznej jesienią 1999 r. na zlecenie „Polityki” przeprowadził sondaż, w którym pytał o rolę Gierka w historii Polski: 54 proc. respondentów odpowiedziało, że była ona pozytywna, a 19 proc., że negatywna. Blisko połowa pytanych odpowiedziała, że lepiej im żyło się w latach 70. ubiegłego wieku, przeciwnego zdania było 26 proc. Podobnie wypadła sonda przeprowadzona dwa lata przed śmiercią byłego I sekretarza zlecona przez Centrum Badania Opinii Społecznej”. – Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu tą ekspozycją wychodzi naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców miasta, którzy w ubiegłorocznych konsultacjach społecznych, dotyczących ich stosunku do osoby Edwarda Gierka, wypowiedzieli się zdecydowanie pozytywnie na jego temat – podkreśla Ewa Wojtoń. – Przypomnijmy, że ponad 97 proc. osób biorących udział w referendum odpowiedziało, że Gierkowi należy się upamiętnienie w przestrzeni miejskiej Sosnowca. Wystawa „Edward Gierek. Między Wschodem a Zachodem” prezentowana w zabytkowym Pałacu Schoena, to opowieść o życiu i działalności jednego z przywódców doby Polski Ludowej, wpleciona w najważniejsze momenty w dziejach naszego kraju. Twórcy wystawy poprzez jej narrację wzbogaconą o materiał ikonograficzny, filmowy, zbiory rodzinne oraz muzealia z epoki pragną pokazać zarówno jasne jak i ciemne strony PRL-u. Jak tłumaczy Ewa Wojtoń, w poszczególnych salach zostaną zaprezentowane i zatytułowane, zgodnie z chronologią: nNajwcześniejsze lata Gierka na tle biedy sosnowieckiej okresu międzywojennego, wzbogacone o pamiątki rodzinne tamtego okresu (Rozgoryczenie); Polska stalinowska (Uwiedzenie), okres represji, prześladowań, ale także czas odradzającego się po wojnie, powstającego z popiołów, kraju z pierwszymi dużymi budowami socjalizmu, jak np. Nowa Huta; Czas „śląskiej Katangi” (W drodze na szczyt) – wspólnych rządów Edwarda Gierka i Jerzego Ziętka w Katowicach, okres rozbudowy, przebudowy centrów zarówno Katowic i Sosnowca, rozwoju regionu, zamknięty klamrami wydarzeń 1956 i 1970 oraz roku 1968; Dekada Gierka (Szczyt) – otwarcie Polski na świat, rozbudowa kraju przeprowadzana w dużej mierze dzięki kredytom zagranicznym, czas względnego poluzowania w polityce wewnętrznej. Dodatkowym wątkiem będzie budowa Huty Katowice, jednego z największych zakładów produkcyjnych w Polsce. Nie można jednak pominąć kwestii związanych z pojawieniem się w tym okresie kartek na cukier, co było spowodowane narastającym kryzysem gospodarczym, protestów roku 1976, wreszcie wyboru kardynała Karola Wojtyły na papieża i jego pierwszej wizyty w Polsce. Dekadę kończy karnawał „Solidarności”. Narrację tej części wystawy uzupełnia rekonstrukcja sali obrad partyjnych i najsłynniejsze przemówienia Gierka; Jako ostatni jest przedstawiany okres po odsunięciu od władzy (Upokorzenie), czas stanu wojennego i internowania, wreszcie wyborów 1989, życia na emeryturze i pamięci o I sekretarzu po jego śmierci, który uzupełnia film podsumowujący dekadę Gierka. Dopełnieniem wystawy są rekonstrukcja typowego mieszkania lat 70. XX w. oraz oś czasu, ukazująca najważniejsze wydarzenia z życia Gierka na tle epoki, wzbogacona o wizualizację tzw. gierkówki. Ponadto wydarzeniami towarzyszącymi są cztery wykłady, zawsze o godz. 18.00. 15 marca Piotra Lipińskiego „Wokół ludzi władzy PRL”, 22 marca „Życie codzienne w latach 70. XX w.” przypomni Joanna Kunysz, 20 kwietnia odbędzie się spotkanie z prof. Adamem Gierkiem „Wokół rodziny”, zaś „Życie artystyczne w latach 70. XX w.” podsumuje Ewa Chmielewska. Wystawę, prezentowaną na ok. 330 m. kw. pierwszego piętra pałacowego Muzeum przy ul. Chemicznej, będzie można oglądać od czwartku 8 marca (wernisaż o godz. 18.00) do 29 kwietnia br. Opr. Teresa Stokłosa

VI edycja projektu Tropem Wilczym „Bieg Pamięci Żołnierzy Wyklętych”

dodane 02.03.2018

Naukowcy z UŚ zaprojektowali monitor oddechu

dodane 28.02.2018
[Region] Naukowcy z Uniwersytetu Śląskiego – na zdjęciu od lewej: dr Małgorzata Janik, dr Paweł Janik oraz mgr inż. Michał Pielka – opracowali wielofunkcyjne urządzenie pozwalające m.in. kontrolować czynności oddechowe, w tym częstotliwość i siłę oddechu, a także puls i zmianę położenia ciała dziecka. Zaprojektowany monitor, poprzez kontrolę jakości snu, ma zapobiegać m.in. zespołowi nagłej śmierci łóżeczkowej. Produkt będzie mógł być wykorzystywany również jako: lampka, ładowarka, budzik, wzmacniacz sygnału, a nawet monitor czystości powietrza.   Urządzenie składa się z modułu pacjenta i stacji bazowej. Pierwszy z elementów jest okrągłym czujnikiem o średnicy około 4 cm z zapinką, który należy umieścić na brzuchu dziecka np. pod pieluchą, drugi przypomina kolumnę w kształcie klepsydry. Każdy z modułów działa niezależnie, stacja bazowa podłączana jest do prądu za pośrednictwem zasilacza. Dodatkowo, na wypadek przerwy w dostawie prądu, układ wyposażono w akumulator umożliwiający pracę w trybie awaryjnym. Moduł pacjenta posiada natomiast zasilanie akumulatorowe z ładowaniem indukcyjnym. – Bardzo ważne jest, aby narzędzia monitorujące parametry życiowe człowieka działały w sposób ciągły – podkreśla dr Paweł Janik z Wydziału Informatyki i Nauki o Materiałach, lider grupy projektowej.   – Urządzenia tworzone z myślą o małych dzieciach szybko przestają być potrzebne, dlatego postanowiliśmy rozszerzyć funkcjonalność naszych modułów. Stacja bazowa, dzięki zastosowanym rozwiązaniom, może być wykorzystywana także jako lampka nocna, zegarek z budzikiem, ładowarka, wzmacniacz sygnału, a nawet monitor zanieczyszczenia powietrza pod kątem występowania pyłów czy alergenów – wymienia dr Małgorzata Janik z Instytutu Informatyki, która współpracuje ze środowiskiem lekarskim m.in. w zakresie statystyki medycznej. – Zależało nam również na tym, aby urządzenie było estetycznie wykonane i mogło pełnić funkcje ozdobne w mieszkaniu – dodaje członek grupy projektowej. Kształt monitora oddechu oraz oprogramowanie zaprojektował mgr inż. Michał Pielka, doktorant z Wydziału Informatyki i Nauki o Materiałach UŚ, który został wyróżniony w tegorocznej edycji konkursu „Student-Wynalazca” zorganizowanego przez Politechnikę Świętokrzyską. – Chciałem, aby wygląd urządzenia wpisywał się w nurt organicznego designu. Jego płynne, plastyczne kształty mają przypominać klepsydrę z elementami nawiązującymi do roślinności – wyjaśnia doktorant. Jak dodaje, największym wyzwaniem było zaprojektowanie algorytmu pozwalającego wykrywać oddech i puls dziecka, a także implementacja takich rozwiązań, dzięki którym urządzenie będzie mogło wykonać szereg skomplikowanych obliczeń przy niewielkim zużyciu energii i wykorzystaniu mikrokontrolera mieszczącego się w miniaturowym module radiowym.Zaprojektowane w Instytucie Informatyki rozwiązania wpisują się w zakres inżynierii biomedycznej. Co istotne, mogą być także wykorzystywane do monitorowania oddechu starszych dzieci i osób dorosłych, u których należy badać jakość snu lub monitorować parametry oddechu ze względu na przewlekłe schorzenia układu dróg oddechowych, takie jak  np. astma oskrzelowa czy mukowiscydoza. Prowadzone są również konsultacje z przedstawicielami środowiska lekarskiego, dzięki którym skonstruowane przez naukowców narzędzia mogą znaleźć kolejne medyczne zastosowania. – W tej chwili posiadamy już prototyp monitora gotowy do wprowadzenia na rynek. Jesteśmy otwarci na współpracę z partnerami biznesowymi – mówi dr Paweł Janik. Obudowa urządzenia służącego do monitorowania oddechu została objęta ochroną wzoru przemysłowego na terenie całej Unii Europejskiej. Projekt jest realizowany we współpracy ze spółką celową Uniwersytetu Śląskiego SPIN-US Sp. z o.o. w ramach projektu Inkubator Innowacyjności+ współfinansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.   (s) Foto:Julia Agnieszka Szymala
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl