Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W Zagłębiu

Startuje III edycja Fabryki Kreatywnego Biznesu

dodane 24.10.2018
[Dąbrowa Górnicza] „Fabryka Kreatywnego Biznesu” to projekt, który ma zachęcić młodych ludzi do rozwijania twórczego potencjału, kreowania postaw przedsiębiorczych, współdziałania w grupie, a także zdobywania nowych doświadczeń. Organizowane w ramach przedsięwzięcia warsztaty, wykłady i konsultacje przygotują uczestników do stworzenia firmy, której działalność zlokalizowana będzie na terenie Fabryki Pełnej Życia w Dąbrowie Górniczej. Projekt skierowany jest do uczniów dąbrowskich szkół ponadgimnazjalnych (klasy I i II) i będzie przebiegał pod merytoryczną opieką Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu.   Przedsięwzięcie realizowane będzie od listopada 2018 r. do kwietnia 2019 r., natomiast inaugurację „Fabryki Kreatywnego Biznesu” zaplanowano na 13 listopada o godz. 16.30 w sali audiowizualnej Biblioteki Głównej  w Dąbrowie Górniczej przy ul. T. Kościuszki 25. W trakcie przedsięwzięcia uczestnicy będą zdobywali punkty, które zostaną przeliczone na nagrody finansowe, a także wskażą najbardziej przedsiębiorczy zespół. Działania młodych ludzi wspierać będą mentorzy – przedstawiciele lokalnych przedsiębiorstw, z którymi drużyny będą w stałym kontakcie.   Rekrutacja uczestników odbywa się na podstawie wypełnionych formularzy zgłoszeniowych, które należy złożyć w Dziale Marketingu i Organizacji Imprez MBP (ul. Kościuszki 25) lub przesłać drogą mailową na adres: marketing@biblioteka-dg.pl do 5 listopada br. Organizatorami projektu są: Miejska Biblioteka Publiczna i Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej. Patronat nad akcją objęli: Prezydent Miasta Dąbrowa Górnicza, Dąbrowska Rada Biznesu, Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. Patronatu medialnego udzieliło Radio Eska. Tegoroczną edycję „Fabryki Kreatywnego Biznesu” wsparli: Agencja Reklamowa Komart, Biuro rachunkowe Wn-Ma, Centrum Aktywności Obywatelskiej, FURIA Centrum Gier Fabularnych, Horror Escape Room, JACO.PRO, Ogólnopolska Szkoła Językowa British School, PRONOBIS STUDIO, Studio Kreatywne ANNANAS, Stowarzyszenie „Przedsiębiorcy z Wyboru”.   Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.   Regulamin wraz z formularzem zgłoszenia dostępne są na www.biblioteka-dg.pl. Więcej informacji pod nr tel. 32 639 03 01.   (s)

Rzeczpospolita Ubezpieczonych – wystawa

dodane 24.10.2018
[Sosnowiec] Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu serdecznie zaprasza do zwiedzania wystawy poświęconej historii ubezpieczeń społecznych na ziemiach polskich, zatytułowanej „Rzeczpospolita Ubezpieczonych”, która prezentowana będzie w pasażu Zagłębiowskiej Mediateki przy ul. Kościelnej 11 w dn. 25 października – 3 listopada. Ekspozycja powstała z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Wystawa została objęta Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Wstęp wolny.   Wystawa składa się z dwudziestu tablic. Znajdują się na niej materiały z czasów powstawania systemu ubezpieczeń społecznych, z okresu, gdy odradzające się państwo samodzielnie tworzyło jeden z najnowocześniejszych w ówczesnej Europie tego typu systemów. Są też dokumenty dotyczące działalności Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - od momentu jego powstania w 1934 roku. Nie zabrakło też dokumentów dotyczących czasów okupacji, świadczących o bohaterstwie pracowników ZUS, ofiarnie wykonujących swoje obowiązki oraz wspierających osoby represjonowane przez okupanta, czasem płacących za to życiem. Kilka oddzielnych tablic poświęconych zostało okresowi powojennemu i różnorodnym przekształceniom, którym poddawano system ubezpieczeń społecznych, by ostatecznie powrócić do sprawdzonego i funkcjonalnego modelu sprzed wojny.   Do stworzenia ekspozycji wykorzystane zostały materiały pochodzące z archiwum Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz z prywatnych zbiorów obecnych i byłych jego pracowników, a także z rozmaitych archiwów instytucji kulturalnych i zasobów państwowych. Dzięki temu rozwój systemu ubezpieczeń społecznych ukazany został na tle najważniejszych wydarzeń i istotnych przemian społecznych i politycznych, jakie przechodziła Polska.   (s)    

Dzień Seniora w ZUS „Aktywnie i bezpiecznie”

dodane 19.10.2018

Metropolia: Wspólny bilet komunikacji miejskiej i Kolei Śląskich

dodane 19.10.2018
[Region] Sześć stref i wspólne bilety miesięczne, umożliwiające podróżowanie zarówno autobusami, tramwajami i trolejbusami, jak i pociągami Kolei Śląskich. To właśnie METROBILET, będący kolejnym krokiem integracji transportu publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W czwartek 18 października GZM, Urząd Marszałkowski, Koleje Śląskie oraz KZK GOP podpisali porozumienie w tej sprawie. Wspólne bilety powinny zacząć obowiązywać z końcem pierwszego kwartału 2019 roku. Natomiast już od 1 listopada  bilety dobowe komunikacji miejskiej zyskają nową funkcjonalność - będą uprawniały do przejazdu autobusami metropolitalnych linii ekspresowych na lotnisko oraz dodatkowo jednorazowego przejazdu pociągami KŚ.   – Wprowadzenie wspólnego biletu, obowiązującego w komunikacji miejskiej oraz pociągach Kolei Śląskich, to milowy krok w usprawnianiu funkcjonowania transportu publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii  – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM o METROBILECIE. Tak bowiem nazywa się wspólna oferta, umożliwiająca podróżowanie po obszarze GZM nie tylko autobusami, tramwajami i trolejbusami, ale również pociągami Kolei Śląskich.   – Naszym celem jest odbudowanie znaczenia transportu szynowego w metropolitalnym systemie transportu publicznego. Każdy z nas zdaje sobie sprawę, że rozbudowa infrastruktury kolejowej to nie zadanie na rok czy dwa, ale nawet na dekadę. Natomiast wspólny bilet z KŚ jest tym elementem, który można i, z czego bardzo się cieszę, uda się wprowadzić w pierwszym kwartale 2019 roku – dodaje.     METROBILET to efekt dobrej współpracy   Celem Metropolii od samego początku była integracja i poprawa funkcjonowania transportu na swoim obszarze. Wprowadzenie METROBILETU nie byłoby jednak możliwe, gdyby nie współpraca podmiotów, zaangażowanych w ten projekt: Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Urzędu Marszałkowskiego, który jest właścicielem spółki Koleje Śląskie oraz organizatorów transportu, działających w Metropolii.   – Wspólny bilet Kolei Śląskich oraz organizatorów transportu zbiorowego to ważny krok na drodze integracji systemu komunikacji w województwie – ocenia Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego. – To wyraźny znak dobrej współpracy pomiędzy władzami regionu a Metropolią. Właśnie takie projekty powodują, że ludzie pozytywnie odczują skutki powstania nowego organizmu miejskiego jakim jest Metropolia – dodaje.   – Niezmiernie cieszymy się z podpisanego porozumienia, ponieważ wspólny bilet będzie służył przede wszystkim mieszkańcom – zauważa z kolei Marek Kopel, zastępca przewodniczącego zarządu KZK GOP, który również jest sygnatariuszem czwartkowego porozumienia.   – Dążenie do ciągłej poprawy funkcjonowania komunikacji zbiorowej to cel, który przyświeca nam od początku naszej działalności. Wspólny bilet miesięczny z pewnością ułatwi podróżowanie po całej Metropolii – podkreśla.   Realna alternatywa dla samochodów   Integracja transportu publicznego w Metropolii oraz tworzenie oferty, ułatwiającej i usprawniającej korzystanie z komunikacji zbiorowej, ma jeden cel. A jest nim to, by transport publiczny stawał się realną konkurencją dla samochodów.   – Zawsze cieszę się z różnego rodzaju inicjatyw zmierzających do współpracy różnych gałęzi transportu publicznego. Wychodzę bowiem z założenia, że tylko spójna, intuicyjna i prosta w obsłudze komunikacja publiczna ma szansę konkurować z indywidualnym transportem samochodowym – mówi Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich.   – METROBILET to kolejna forma wspólnego biletu, której poświęciliśmy sporo wysiłku i sami jesteśmy ciekawi, jak zostanie ona przyjęta przez mieszkańców regionu. W miarę możliwości, wspólnie z pozostałymi partnerami projektu, będziemy się starać dalej udoskonalać tę ofertę. Mam nadzieję, że METROBILET zachęci nowych pasażerów do korzystania z naszej wspólnej oferty, a tym podróżnym, którzy już wcześniej korzystali z Kolei Śląskich, pozwoli na jeszcze lepsze planowanie codziennych podróży – dodaje prezes KŚ.   Sześć stref i trzy warianty cenowe   W ramach METROBILETU obszar komunikacyjny Metropolii zostanie podzielony na sześć stref: Strefę Katowice oraz Żółtą, Zieloną, Czerwoną, Niebieską i Pomarańczową. Będą to bilety miesięczne, które na początku będą dostępne w taryfie normalnej, ale opracowywana jest wspólna taryfy dla biletów ulgowych, dla studentów do 26 roku życia. Oto trzy warianty cenowe dla biletów normalnych: Strefa Katowice, która uprawnia do przejazdu pociągami KŚ oraz komunikacją miejską w obrębie Katowic – 119 zł Jedna, wybrana strefa plus Strefa Katowice. Bilet będzie uprawniał do przejazdu pociągami KŚ w ramach wskazanej linii kolejowej, wraz z wszystkimi przystankami kolejowymi na terenie Katowic oraz do korzystania z autobusów, tramwajów i trolejbusów na terenie całej Metropolii – 179 zł Bilet na całą sieć, obejmujący wszystkie sześć stref – 229 zł   W sprzedaży pozostanie m.in. dotychczas funkcjonujący EkoBilet, który uprawnia do podróżowania pociągami KŚ oraz komunikacją miejską, organizowaną przez KZK GOP, MZKP Tarnowskie Góry oraz MZK Tychy, przez dobę, 12 godzin oraz 6 godzin. Jego cena wynosi – odpowiednio -38 zł, 24 zł i 16 zł.   Bilet dobowy. Na lotnisko i pociągiem   Od 1 listopada w automatach biletowych ŚKUP będzie dostępny bilet dobowy w wersji papierowej, który zyska nową funkcjonalność. Od 1 listopada bilet dobowy będzie uprawniał bowiem również do jednorazowego przejazdu połączeniami, oferowanymi przez Koleje Śląskie na terenie Metropolii. Zgodnie z dotychczasowymi zapowiedziami, bilet dobowy będzie także honorowany w metropolitalnych liniach lotniskowych. Cena tego biletu pozostanie bez zmian i wyniesie 14 zł.   (s)

Jaworzno w gronie zwycięzców konkursu na „Najpiękniejsze Miasto 75. Tour de Pologne”

dodane 18.10.2018
[Region, Jaworzno] Tour de Pologne to więcej niż wydarzenie sportowe. Nasz narodowy wyścig to nie tylko najlepsi kolarze świata, ale także wspaniali kibice oraz zarządcy miast, którzy rozumieją sport i szanse, jakie daje. To dla nich od kilku lat jest organizujemy konkurs na „Najpiękniejsze miasto Tour de Pologne”. Tym razem wielki finał i ogłoszenie wyników odbyło się w Katowicach. Na miejscu pojawił się prezydent Katowic Marcin Krupa, dyrektor Tour de Pologne Czesław Lang, dyrektor ds. Mediów Elżbieta Lang, prezes Zarządu Lang Team Adam Siluta, przedstawiciele miast nominowanych w roku 2018, przedstawiciele miast zwycięskich w roku 2017, sponsorzy oraz media. W tym roku odbyła się wyjątkowa edycja Tour de Pologne, bo kolarze wystartowali 90 lat po tym, jak pierwszy raz ruszyli na szosy naszego kraju, a wszystko odbyło się w roku 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości. – To dlatego stworzyliśmy pierwsze na świecie mobilne muzeum Tour de Pologne, które od miesięcy podróżuje po Polsce. Kolejny raz mogliśmy też liczyć na sprawdzonych partnerów. Od początku wiedziałem, że wybór najlepszych będzie bardzo trudnym zadaniem. Specjalna kapituła pracowała nad wyborem wiele godzin – mówi dyrektor generalny Tour de Pologne Czesław Lang, który też w tym roku obchodził jubileusz. Równo 25 lat temu wicemistrz olimpijski stanął na czele wyścigu i razem z zespołem sprawił, że wyścig dzisiaj należy do prestiżowego cyklu World Tour. – Nasz narodowy wyścig ma wieloletnią tradycję, był wielokrotnie nagradzany tytułami Najlepszej Sportowej Imprezy Roku w plebiscycie „Przeglądu Sportowego”, tytułami Sportowego Wydarzenia Roku czy Sportowej Marki – opowiada Czesław Lang. Zwycięstwo w konkursie w największej corocznej imprezie sportowej w naszej części Europy jest więc bardzo prestiżowe. Najlepsi w kategoriach: Miasto Startu, Miasto Premii i Miasto Mety otrzymali z rąk poprzednich zwycięzców wyjątkowe, multimedialne puchary. A triumfator w kategorii Miasta Mety także dodatkowy prezent w postaci kampanii wizerunkowej od firmy Cityboard Media. Kto cieszył się tym razem? W kategorii Miasta Startu nagrodę odebrali przedstawiciele Krakowa i Jaworzna, Miasto Premii Wilamowice, a Miastem Mety zostały Katowice. Inni nominowani to w kategorii Miasta Startu: BUKOVINA RESORT, Miasta Premii: Szaflary, Ruda Śląska oraz Siemianowice Śląskie oraz Miasta Mety: Kraków i Bielsko-Biała. – Naprawdę wszyscy spisali się na medal, bo już dzisiaj mogę powiedzieć, że za nami jeden z najlepszych wyścigów w historii. Dopisała nam pogoda, kolarze, ze zwycięzcą Michałem Kwiatkowskim na czele i wszyscy, którzy pracowali na sukces. Mam tu na myśli miasta, samorządy, naszych partnerów, którzy tworzą wielką rodzinę Tour de Pologne, a przede wszystkim kibiców, bo dla nich to wszystko od wielu lat robimy – powiedział Czesław Lang. Tegoroczny wyścig faktycznie był niezwykły. Na starcie stanęli czołowi kolarze świata z myślą o walce o wygraną. Triumfował Michał Kwiatkowski, który odniósł zwycięstwo w żółtej koszulce Carrefour. Polak pokonał późniejszego zwycięzcę Vuelta a Espana Simona Yatesa oraz pierwszego kolarza słynnego Il Lombardia Thibauta Pinota. Zacięta walka trwała też w innych klasyfikacjach. Najaktywniejszym kolarzem Lotto został Belg Jenthe Biermans, klasyfikację górską Tauron wygrał Austriak Patrick Konrad, a Michał Kwiatkowski został najlepszym sprinterem Hyundai oraz zwycięzcą premii Lotos dla najlepszego polskiego zawodnika. O sukcesie wyścigu najlepiej świadczą liczby. Nasz narodowy wyścig znajduje się w TOP 5 siły medialnej wyścigów kolarskich cyklu World Tour. Obraz realizowany jest w najnowocześniejszy sposób za pomocą kilku kamer bezprzewodowych na motocyklach i helikopterów, a sygnał transmitowany do ponad 100 krajów, rywalizację ogląda kilkadziesiąt milionów ludzi, a przy trasie można spotkać ponad 3 miliony kibiców, którzy na żywo śledzą zmagania kolarzy.   – Przy okazji sportowego wydarzenia na najwyższym poziomie, piękne polskie miasta mogły pokazać światu to, co u nich najbardziej atrakcyjne. Kolejny raz mieliśmy możliwość zaprezentowania tego, jak rozwinął się nasz kraj. I tak samo będzie przy okazji kolejnej edycji. A później znowu spotkamy się z najlepszymi miastami –zanaczają organizatorzy.   (s) Foto: S. Rybok/UMK  

Debata prezydencka w Humanitas 2018

dodane 18.10.2018
[Sosnowiec] W Wyższej Szkole Humanitas odbyła się debata kandydatów na prezydenta Sosnowca. Kandydaci mieli okazję zaprezentować swoje wizje Sosnowca, zadać sobie wzajemnie pytania i odpowiedzieć na pytania uczestników, internautów i prowadzącego spotkanie.   W debacie wzięli udział: Aleksander Kalański (Sosnowiec Moje Miasto), Grażyna Welon (Prawo i Sprawiedliwość), Tomasz Niedziela (SLD Lewica Razem), Arkadiusz Chęciński (Platforma.Nowoczesna Koalicja Obywatelska), Karol Winiarski (Sosnowiczanie z Karolem Winiarskim) oraz Barbara Chrobak (Kukiz 15’). Tematy, które zostały poruszone podczas spotkania, dotyczyły m.in. gospodarki, inwestycji, jakości życia, sportu, kultury czy oświaty. Swoje wizje i pomysły na Sosnowiec wyraziło pięcioro ze startujących kandydatów, bowiem kandydatka z ramienia Prawa i Sprawiedliwości podczas pierwszej rundy wydała oświadczenie o rezygnacji z debaty i opuściła wypełnioną po brzegi aulę Humanitas. Na wydarzenie tłumnie przybyli mieszkańcy Sosnowca, a osoby, którym brakło miejsc na auli, mogły obserwować transmisję on-line w sali wykładowej obok. Debatę poprowadził dr Krystian Dudek, pełnomocnik Kanclerza Wyższej Szkoły Humanitas ds. Public Relations, ekspert z zakresu marketingu politycznego. Spotkanie otworzył JM Rektor Wyższej Szkoły Humanitas, dr hab. prof. WSH Michał Kaczmarczyk. Warto podkreślić, że zarówno kandydaci, jak i widownia przestrzegali przyjętych reguł dzięki czemu atmosfera w auli Humanitas sprzyjała merytorycznej dyskusji, godnej debaty prezydenckiej. Teraz czekamy na wyniki wyborów w Sosnowcu.   (s)

Regionalny Konkurs „Zagłębie Dąbrowskie – Moja Mała Ojczyzna”

dodane 18.10.2018
[Sosnowiec] Szkoła Podstawowa nr 27 w Sosnowcu jest organizatorem i inicjatorem Regionalnego Konkursu „Zagłębie Dąbrowskie – moja mała Ojczyzna” z udziałem zespołu FEEL. Jest on kontynuacją Miejskiego Konkursu Wiedzy o Regionie „Sosnowiec – Moja Mała Ojczyzna” oraz Regionalnego Konkursu „Zagłębie – Moja Mała Ojczyzna” o Puchar Prezydenta Miasta Sosnowca, który zapoczątkowany został w 2000 r. przez Renatę Smoleń, nauczycielkę ze Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu. Konkursowi tegorocznej edycji patronują Prezydent Miasta Sosnowiec i Burmistrz Miasta Czeladź. Celem konkursu Miejskiego Konkursu Wiedzy o Regionie „„Sosnowiec – Moja Mała Ojczyzna” zainicjowanego w 2000 roku było rozbudzenie u dzieci i nauczycieli zainteresowania swoją „Małą Ojczyzną” oraz poszerzenie wiedzy na temat historii i perspektyw rozwoju miasta i regionu. Inicjatywa spotkała się z ogromnym zainteresowaniem ówczesnych władz miasta i dyrektora Muzeum w Sosnowcu, którzy zostali współorganizatorami konkursu. Przez wszystkie lata konkurs był objęty honorowym patronatem Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz Prezydenta Miasta Sosnowca. Podczas wieloletniej organizacji konkursów dbano także wysoki poziom części artystycznej. Gośćmi wydarzenia byli artyści o dużej sławie, między innymi: Jacek Cygan, zespół Dżem, FELL, Bahamas, Jacek Borusiński oraz inni znani artyści scen polskich. Tegoroczna edycja konkursu przebiega w trzech etapach. W pierwszym zostały wyłonione drużyny, które będą reprezentowały daną szkołę w kolejnych etapach. Drugi, adresowany do klas I-III oraz klas IV-VIII szkół podstawowych, odbył się w Galerii Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Czeladzi 1 października br. Zadaniem drużyn było wspólne wykonanie pracy plastycznej promującej piękne, ciekawe i wyjątkowe zakątki swojego miasta. Uczniowie z klas I-III wykonali pocztówki swojego miasta, a uczniowie z kas IV- VIII plakaty zachęcające do odwiedzenia swojego miasta. Etap trzeci pn. „Szansa na sukces z zespołem FELL” odbędzie się 23 października o godz. 10.00 w Sali Widowiskowo-Koncertowej MUZA w Sosnowcu. Przeszło do niego 5 najlepszych drużyn, które po drugim etapie uzyskały największą ilość punktów. Zadaniem drużyn w tym etapie będzie przygotowanie prezentacji pięciu piosenek zespołu FELL (każda z grup wiekowych będzie mieć do wykonania inne utwory) oraz zaprezentowanie jednej, wylosowanej bezpośrednio przed występem, piosenki. Organizatorami tegorocznej edycji Regionalnego Konkursu „Zagłębie Dąbrowskie – Moja Mała Ojczyzna” są: Szkoła Podstawowa nr 27 w Sosnowcu – inicjator konkursu, Szkoła Podstawowa nr 3 w Czeladzi, Miejski Klub Jana Kiepury w Sosnowcu,Galeria Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Czeladzi.   (s)

8. Europejski Kongres MŚP czas start!

dodane 17.10.2018
[Region, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Zawiercie] Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw już pierwszego dnia przyciągnął do Międzynarodowego Centrum Kongresowego tłumy. W inauguracji wydarzenia wzięli udział m.in. komisarz UE ds. Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Mariya Gabriel oraz Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz, która podkreślała ważkość dla polskiej gospodarki sektora MSP. Pierwszy dzień Kongresu zakończyła uroczysta gala, na której wręczono nagrody laureatom 8 edycji programu „Samorząd, który wspiera MŚP”. Dyplomy i statuetki „Liderów, którzy wspierają MŚP” w kategorii „Miasto” otrzymały z Zagłębia Dąbrowskiego samorządy Sosnowca i Zawiercia, natomiast  Dąbrowy Górniczej wyróżnienie honorowe. Tuż przed oficjalna inauguracją uroczyście otwarto Targi Biznes EXPO - największa imprezę towarzysząca EKMŚP. Od godziny 9:00 ponad 100 firm prezentowało produkty i usługi. Oficjalna inauguracja kongresu nastąpiła 2 godziny później. Wówczas wystąpili m.in. prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach Tomasz Zjawiony, były premier i przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek, komisarz UE ds. Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Mariya Gabriel, minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, członek Zarządu Volkswagen Samochody Użytkowe i prezes Zarządu Volkswagen Poznań Jens Ocksen, minister cyfryzacji Marek Zagórski oraz rzecznik małych i średnich przedsiębiorców Adam Abramowicz.   – Małe i średnie przedsiębiorstwa to fundament polskiej gospodarki. (…) To, co nas cieszy to to, że one wciąż się rozwijają, wciąż zatrudniają i wciąż inwestują – wymieniała Jadwiga Emilewicz. – Zmierzamy ku 4. rewolucji cyfrowej. Digitalizacja, cyfryzacja dzieje się we wszystkich sektorach na świecie. Podejrzewam, że moja wnuczka w 2030 r. nie będzie potrzebowała prawa jazdy, bo będą wówczas pojazdy autonomiczne – powiedział Jens Ocksen.   Spośród około 25 wydarzeń zaplanowanych na pierwszy dzień kongresu jednym z tych, które wzbudziło największe zainteresowanie był „Dialog Obywatelski o cyfrowej Europie”. Podczas panelu wystąpili komisarz UE ds. Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Mariya Gabriel oraz były premier i przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek. Zgromadzeni dyskutowali m.in. o tym czym tak naprawdę jest rynek cyfrowy, jaki wpływ ma cyfryzacja na życie ludzi oraz o deficycie specjalistów w zakresie IT.   Obecność wielkich firm na Kongresie potwierdza istotną rolę małych i średnich przedsiębiorstw w polskiej gospodarce. – Możliwość dialogu małego biznesu, dużych firm jak Volkswagen Group Polska i Skoda oraz przedstawicieli rządu i samorządów, jaką oferuje Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw jest bardzo cennym elementem wpływającym na rozwój polskiej gospodarki – stwierdził Tomasz Porawski, dyrektor marki Škoda w Polsce i dodał: – Tworzymy szereg rozwiązań dedykowanych małym i średnim przedsiębiorcom. Rozwiązania takie jak różne formy najmu długoterminowego, czy nasz najnowszy projekt Biznes Partner realnie wpływają na rozwój polskich firm. Tomasz Porawski podkreślił, że programy te pozwalają przedsiębiorcom na efektywne zarządzanie flotą samochodów i optymalizację kosztów związanych z jej użytkowaniem.  – Śmiało można powiedzieć, że parę lat temu sprzedawaliśmy samochody, a dziś dostarczamy firmom innowacyjne rozwiązania mobilności – zauważył Porawski.   Jutro drugi dzień EKMŚP. Organizatorzy przypuszczają, że zainteresowanie zaplanowanymi wydarzeniami może być jeszcze większe niż dzisiaj. – W kolejnych dniach przyspieszamy. Dwa razy więcej paneli, dwa raz więcej ekspertów, dwa raz więcej praktycznych zastosowań w biznesie – powiedział Tomasz Zjawiony, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach. Tegoroczna edycja jest wyjątkowa pod wieloma względami. Dla uczestników przygotowano 12 ścieżek tematycznych, co w dotychczasowej historii EKMŚP jest rekordem. Na 8. EKMŚP debiutuje również w roli współgospodarza Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.   Pierwszy dzień Kongresu zakończyła uroczysta gala, na której wręczono nagrody laureatom 8 edycji programu „SAMORZĄD, KTÓRY WSPIERA MŚP”. Dyplomy i statuetki „Liderów, którzy wspierają MŚP”, otrzymali: w kategorii „Miasto”: Katowice, Sosnowiec, Rzeszów, Świętochłowice, Wodzisław Śląski, Zawiercie, Bytom, Zamość, Kędzierzyn-Koźle, Olsztyn i Jastrzębie-Zdrój; w kategorii „Gmina miejsko-wiejska”: Czechowice-Dziedzice, Strzelce Opolskie i Pszczyna; w kategorii „Gmina wiejska”: Jasienica.   Ponadto kapituła programu zdecydowała o wręczeniu 5 wyróżnień honorowych dla Województwa Śląskiego, Województwa Małopolskiego, Zabrza, Dąbrowy Górniczej i Piekar Śląskich. Otrzymanie tych tytułów z rąk środowisk biznesowych jest wyraźnym sygnałem, że podejmują działania, które zauważają i doceniają firmy sektora MŚP.   (s)

Starcie kandydatów o fotel prezydenta Sosnowca w Wyższej Szkole Humanitas

dodane 16.10.2018
[Sosnowiec] W czwartek 18 października o godz. 18.00 w auli im. Cz. Kupisiewicza Wyższej Szkoły Humanitas odbędzie się Debata Prezydencka. Spotkanie będzie miało formę moderowanej dyskusji między kandydatami. Poprowadzi ją dr Krystian Dudek, pełnomocnik Kanclerza Wyższej Szkoły Humanitas ds. Public Relations, ekspert z zakresu marketingu politycznego. Debata będzie transmitowana za pośrednictwem profilu Wyższej Szkoły Humanitas na Facebooku.   –  Wyższa Szkoła Humanitas od lat jest areną ważnych dla mieszkańców Zagłębia wydarzeń. Od 2 kadencji jest też miejscem najważniejszych debat politycznych, stanowiących o przyszłości stolicy Zagłębia. Debaty te rozumiemy jako dyskusję akademicką o tym, co ważne. Cieszy nas fakt, że w zabieganej i często upraszczanej rzeczywistości, która nas otacza, Uczelnia jako instytucja pozostaje przestrzenią apolityczną, jednocześnie otwartą na konfrontowanie różnych spojrzeń i wizji otaczającego nas świata,  to jedno ze znaczeń idei Humanitas – zaznacza dr hab. prof. WSH Michał Kaczmarczyk,  rektor Wyższej Szkoły Humanitas.  –  To istotne, że liderzy polityczni również tak postrzegają rolę uczelni, czego dowodem jest fakt potwierdzenia udziału w debacie wszystkich kandydatów – dodaje Michał Kaczmarczyk.   Podczas debaty kandydaci będą mieli okazję zaprezentowania swoich programów i wizji miasta, a mieszkańcy możliwość wyrobienia sobie opinii na temat kandydatów. –  W historii marketingu politycznego debaty zawsze odgrywały bardzo ważną rolę i wielokrotnie wpływały na wynik wyborów. Słynna debata telewizyjna w 1960 r. w USA, podczas, której z mało znanym senatorem Kennedym przegrał pewny siebie wiceprezydent R. Nixon (spocony, niedogolony zrobił złe wrażenie) udowodniła, że w debatach liczy się nie tylko doświadczenie czy merytoryka, ale też wrażenie, jakie kandydaci robią zachowaniem mową ciała, wyglądem. Spośród innych debat o wielkim znaczeniu dla wyniku wyborów w danym kraju możemy wymienić niedawne debaty w kampanii Clinton –  Trump, w Polsce pamiętna debata Tusk – Kaczyński (z pytaniem o produkty spożywcze), Kwaśniewski – Wałęsa (gdy sprowokowany Wałęsa niekulturalnie zachował się nie podając ręki Kwaśniewskiemu, co wpłynęło na jego minimalną, ale jednak porażkę). W ostatnich wyborach prezydenckich w telewizyjnej debacie kandydatów nie uczestniczył Bronisław Komorowski. Czarnym koniem okazał się Adrian Zandberg, który zrobił bardzo dobre wrażenie, dzięki któremu Partia Razem osiągnęła zaskakujące poparcie, a Zjednoczona Lewica pod wodzą Barbary Nowackiej nie weszła do Parlamentu – mówi dr Krystian Dudek i dodaje: –  Sztuka wygrywania debat polega na dobrym przygotowaniu przez sztab: oryginalnym i skutecznym zaprezentowaniu swojej kandydatury; przewidzeniu, czym może zaskoczyć konkurent, albo czym sami możemy go zaskoczyć. Znaczenie mają wszystkie szczegóły: wygląd, ubiór, psychologia kolorów, sposób prezentowania swoich argumentów, stosunek do konkurentów, zastosowany język i narracja.   Przebieg debaty ustalony z przedstawicielami sztabów podczas spotkania w Humanitas: Runda 1: Każdy kandydat ma 3 minuty na zaprezentowanie swojej wizji miasta. Kandydaci mogą skorzystać z prezentacji, filmów, rekwizytów. Runda 2: Każdy kandydat będzie mógł zadać dwa pytania, wybranym przez siebie kontrkandydatom. Nie można pytań zadawać samemu sobie. Pytania dotyczyć będą obszarów: zdrowie i ekologia (smog), edukacja, inwestycje, sport i kultura, komunikacja- transport, polityka społeczna. Przewidziany czas na zadanie pytania – 30 s.; czas na odpowiedź – 2 min.; czas na ripostę – 30 s. Runda 3: Przedstawiciele sztabów będą mogli zadać po jednym pytaniu wybranemu kandydatowi –  także swojemu. Runda 4: 2 pytania od widowni. Jedno zgłoszone za pośrednictwem facebooka WSH, drugie wylosowane spośród pytań zgłoszonych przez widownię uczestniczącą w debacie. Kandydaci mogą też odpowiadać na zadane przez internautów pytania –  bezpośrednio na facebooku Humanitas. Runda 5: Kandydaci losują po jednym pytaniu przygotowanym przez prowadzącego. Runda 6: Runda podsumowań – każdy kandydat ma 1 minutę na podsumowanie swojego udziału w debacie. Przyjęto też zasadę, zgodnie z którą jeśli widzowie z danego sektora złamią reguły dobrego wychowania podczas debaty, ich kandydat zostaje ukarany odebraniem 30 sekund czasu na wypowiedź w najbliższej rundzie pytań.   (s)
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl