Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W Zagłębiu

Otwarcie zmodernizowanego Centrum Psychiatrii dla Dzieci i Młodzieży

dodane 15.03.2017
[Sosnowiec] Zakończyła się rozbudowa Centrum Psychiatrii dla Dzieci i Młodzieży w Sosnowcu. To teraz największy w województwie śląskim ośrodek szpitalnego oraz ambulatoryjnego leczenia dzieci i młodzieży z problemami psychicznymi. Zmodernizowana placówka została oficjalnie otwarta w środę 15 marca.   Centrum Psychiatrii dla Dzieci i Młodzieży powstało na bazie funkcjonujących do tej pory w Centrum Pediatrii w Sosnowcu poradni oraz oddziałów psychiatrycznych. Budynek został jednak rozbudowany, wyposażono go też w nowe funkcje. Centrum będzie pierwszym w woj. śląskim ośrodkiem leczącym dzieci i młodzież kompleksowo, zgodnie z wytycznymi, jakie znalazły się w Narodowym Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego.   W skład Centrum Psychiatrii wchodzi funkcjonujący już wcześniej, ale dzięki przebudowie powiększony Oddział Kliniczny Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego, z wyodrębnionym pododdziałem terapii zaburzeń emocjonalnych i odżywiania, Dzienny Oddział Rehabilitacji Psychiatrycznej, a także Poradnia Zdrowia Psychicznego.   - Ideą naszej placówki nie jest wyłącznie leczenie szpitalne - zaznacza prof. Małgorzata Janas-Kozik, kierownik Centrum Psychiatrii dla Dzieci i Młodzieży. - Chcemy wpisywać się w światowy trend zmian w psychiatrii, zgodnie z którym ciężar leczenia przesuwa się z leczenia szpitalnego na środowiskowe. Dążymy do tego, by coraz więcej pacjentów korzystało z pobytów dziennych, porad ambulatoryjnych oraz psychoterapii, jak również mogło być leczonych w swoim rodzinnym środowisku.   W Centrum Psychiatrii leczeni są pacjenci z wszystkimi jednostkami chorobowymi występującymi u dzieci i młodzieży, z wyjątkiem terapii uzależnień od substancji psychoaktywnych, którą zajmują się inne, przeznaczone do tego placówki. W Centrum leczeni są pacjenci z zaburzeniami odżywiania (anoreksją i bulimią), cierpiący na schizofrenię, depresję, manię oraz zaburzenia neurorozwojowe.   Całkowity koszt inwestycji wyniósł 9 mln zł. Realizacja inwestycji była możliwa dzięki współfinansowaniu przez Urząd Marszałkowski, który przekazał na ten cel 2,5 mln zł. W ramach tej kwoty rozbudowano część szpitalną i terapeutyczną – powiększono Oddział Kliniczny Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego. Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci wzbogaciła się o dodatkowy gabinet. Oddział Dzienny zyskał nowe komfortowe pomieszczenia przeznaczone do terapii.   W części szpitalnej powstały nowe sale chorych, a istniejące wcześniej zostały gruntownie odremontowane. Wszystkie sale chorych zostały wyposażone w łazienki oraz nowoczesne i ekologiczne systemy klimatyzacji. Cały budynek jest monitorowany.   Pacjenci Centrum mogą teraz korzystać z nowej, przestronnej jadalni, dużych klas lekcyjnych oraz sali gimnastycznej. W budynku zastosowano liczne przeszklenia, dzięki czemu maksymalnie zostało wykorzystane światło dzienne, które nie tylko pozawala ograniczyć zużycie energii, ale jest też ważnym czynnikiem sprzyjającym terapii. Wykończenie wszystkich pomieszczeń jest nowoczesne oraz przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.   (s)  

Finał olimpiady wiedzy o ubezpieczeniach społecznych bez zagłębiowskich uczniów

dodane 15.03.2017
[Region] W gronie półfinalistów olimpiady wiedzy o ubezpieczeniach społecznych, realizowanej pod nazwą „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych” brakło reprezentantów zagłębiowskich szkół. Województwo śląskie w zmaganiach krajowych olimpiady wiedzy w tym zakresie będą reprezentować uczennice Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Rudzie Śląskiej: Oliwia Owczarek, Anna Iwanowska oraz Agata Mateja. Zwycięska drużyna we wtorkowych, śląskich zmaganiach, które odbyły się w siedzibie Oddziału ZUS w Chorzowie, zdobyła 24 punkty (na 25 możliwych) i w ten sposób zakwalifikowała się do finału olimpiady, który odbędzie się 26 kwietnia br. w Centrali ZUS w Warszawie. Dziewczęta z rudzkiego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 trzema punktami pokonały reprezentację Technikum Ekonomicznego w Zespole Szkół Ekonomicznych im. O. Langego w Chorzowie, która co prawda w nieco innym składzie osobowym, ale zwyciężyła w półfinale konkursu organizowanego w województwie śląskim w 2015 roku. Także 21 punktów w tegorocznej rywalizacji i tym samym III miejsce zajęła reprezentacja Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich im. W. Reymonta w Wiśle. W tym przypadku, o zajęciu II i III miejsca zadecydował krótszy czas oddania wypełnionego testu. Poziom wiedzy uczestników był bardzo wysoki, mimo niełatwej tematyki konkursu. Zwycięskie drużyny, podobnie jak w ubiegłych latach, otrzymały nagrody rzeczowe i pamiątkowe dyplomy. Warto przypomnieć, że do pierwszego etapu olimpiady zgłosiła się na terenie województwa śląskiego największa liczba uczniów, ponad 4 tysiące, co oznacza, że z roku na rok rośnie liczba chętnych, którzy chcą wziąć udział w tymże projekcie edukacyjnym (w poprzednim roku do udziału w konkursie zgłosiło się 79 szkół z terenu województwa śląskiego). Do drugiego etapu zakwalifikowało się 20 trzyosobowych zespołów, które reprezentowały placówki oświatowe z całego województwa śląskiego. W tegorocznej edycji udział wzięło ponad 24,5 tysiąca uczniów szkół ponadgimnazjalnych z całego kraju, w ubiegłym roku było ich 19 tysięcy. Tak jak w poprzednim roku, drużynom kibicowali nauczyciele i opiekunowie, którzy przygotowywali ich do konkursu oraz dyrektorzy i pracownicy stanowisk ds. edukacji i komunikacji wszystkich oddziałów ZUS z w województwie śląskim. Aby wziąć udział w olimpiadzie i przyswoić tak rozległą i przydatną wiedzę z zakresu ubezpieczeń społecznych, uczniowie zrealizowali program 4 lekcji, których treść została przygotowana przez metodyków nauczania, a ich program odpowiada podstawie programowej z zakresu „Wiedzy o społeczeństwie” oraz „Podstaw przedsiębiorczości”. Niewątpliwym sukcesem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest nie tylko to, że konkurs spotkał się z tak dużym zainteresowaniem ze strony młodzieży i placówek oświatowych, ale także fakt, iż zdobyta wiedza, jak twierdzi młodzież uczestnicząca w rywalizacji, okaże się przydatna ich rodzinom i otoczeniu, bowiem pełnią oni teraz w swoim środowisku rolę ekspertów z tematyki ubezpieczeń społecznych. Założeniem projektu było także to, by młodzi ludzie w nim uczestniczący zdobyli nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także umiejętności użyteczne na zmiennym rynku pracy, np. jak zgłosić się do ZUS jako przedsiębiorca, jak zgłosić pracowników czy rozliczyć składki za pomocą pierwszego kompleksowego e-urzędu w Polsce-Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Trzymamy kciuki za żeńską reprezentację ze Śląska w finałowych zmaganiach, które odbędą się w Warszawie.   Aldona Węgrzynowicz regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim  

Dyrektorzy chcą wiedzieć, jak promować swoje szkoły

dodane 14.03.2017
[Sosnowiec] Ponad stu dyrektorów placówek oświatowych wzięło udział w kolejnej konferencji z cyklu „Dyrektor liderem…”. Tym razem spotkanie, które odbyło się 13 marca w Wyższej Szkole Humanitas poświęcone zostało zagadnieniom marketingu i promocji placówki oświatowej, zwłaszcza w sytuacji zmiany dotykającej obecnie szkolnictwo w Polsce. Wśród prelegentów nie zabrakło doświadczonych ekspertów i praktyków w swoich dziedzinach. Konferencja była także okazją do przyjęcia nowych członków w poczet Sieci Współpracy Edukacyjnej – inicjatywy WSH zrzeszającej szkoły z całego województwa śląskiego.   Konferencja „Dyrektor liderem marketingu. Budowanie wizerunku placówki oświatowej w sytuacji zmiany”, to, jak podkreślił otwierając wydarzenie rektor Wyższej Szkoły Humanitas, prof. Michał Kaczmarczyk, odpowiedź na obecną sytuację w polskim szkolnictwie i związane z nią wyzwania, jakie czekają na dyrektorów szkół. – Rozmawialiśmy z państwem już o wielu tematach związanych z zarządzaniem placówkami oświatowymi. Dziś trudno wyobrazić sobie ważniejszy, niż ten dotyczący marketingu. Zwłaszcza, że słowo „zmiana” odmieniają dziś państwo przez wszystkie przypadki. Marketing to kwestia priorytetowa, również z perspektywy gmin, które rywalizują ze sobą uznając oświatę za jeden z atrybutów wizerunkowych – podkreślił rektor Wyższej Szkoły Humanitas, który, jako medioznawca oraz specjalista w zakresie komunikacji i marketingu, był również jednym z prelegentów. W auli Wyższej Szkoły Humanitas zgromadziło się ponad 100 dyrektorów z całego województwa śląskiego, a także naczelnicy wydziałów edukacji miast i gmin. Dzięki prelekcjom zaproszonych specjalistów, zostali wyposażeni w niezbędną wiedzę i praktyczne wskazówki dotyczące marketingu i promocji swoich placówek. Świetnym wstępem do poruszanej tematyki było wystąpienie Olgi Borgieł, która zjawisko zmiany, a także związane z nim plusy i minusy rozłożyła na czynniki pierwsze, dając słuchaczom wskazówki, jak z oporu wobec przemian uczynić coś pozytywnego. Postrzeganie placówki oświatowej w dużej mierze zależy również od jej relacji ze środowiskiem lokalnym. Jak je wykorzystać radził prof. nadzw. dr hab. Krzysztof Gajdka, ekspert w dziedzinie promocji jednostek samorządu lokalnego. Z kolei prof. Michał Kaczmarczyk przybliżył słuchaczom w jaki sposób wykorzystywać do promocji swojej szkoły relacje z mediami. Zwłaszcza zaś z tymi lokalnymi, bo, jak zaznaczył, to one w największym stopniu docierają do rodziców i uczniów, a więc osób potencjalnie zainteresowanych ofertą konkretnej szkoły. Część plenarną zakończyło wystąpienie dra Krystiana Dudka, pełnomocnika kanclerza WSH ds. PR, dyrektora Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej WSH i prezesa Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Poruszył on istotne zagadnienia z zakresu komunikacji wewnętrznej oraz technik motywacyjnych w obrębie placówek oświatowych.   – Komunikacja wewnętrzna, motywacja i działania public relations to system naczyń połączonych. Budowanie wizerunku jednostki oświaty zaczyna się właśnie od wewnętrznych relacji pomiędzy jej pracownikami i ich przekonania o prezentowanych wartościach. Każdy pracownik szkoły jest bowiem jej ambasadorem – mówił dr Dudek. W trakcie konferencji poszerzono także Sieć Współpracy Edukacyjnej, do której przystąpiło kolejnych 13 szkół z terenu województwa śląskiego. Nie zabrakło także tradycyjnej muzycznej niespodzianki w postaci występu utalentowanego artysty młodego pokolenia, Krzysztofa Knapczyka, znanego m.in. z nowatorskich projektów artystycznych, jak „Opera na ulicy”, czy jednej z głównych ról w musicalu „Karol”. Zwieńczeniem konferencji był konkurs wizytówkowy, w którym do wygrania był m.in. voucher edukacyjny o wartości 2000 zł na dowolne studia podyplomowe w WSH, a także vouchery i upominki od partnerów uczelni. (s)

W gronie liderów bezrobocia

dodane 10.03.2017
[Sosnowiec] Sosnowiec, obok Bytomia i Częstochowy, znalazł się w 2016 roku w gronie miast o największej liczbie bezrobotnych. W całym regionie wynosiła ona 119 981 osób. Czy Sosnowiec jest przyjaznym miastem dla osób poszukujących zatrudnienia? Jak wypada w tej kwestii na tle pozostałych miejscowości? Jeżeli spojrzymy na dane sprzed ponad roku, okaże się, że w styczniu 2016 stopa bezrobocia w Sosnowcu wynosiła 11,7 proc., co stanowiło wartość o półtora punktu procentowego wyższą, aniżeli ten sam wskaźnik dla całego kraju. Czy w ciągu roku coś się zmieniło? Zdecydowanie tak – i to na lepsze! Jak wynika z danych Powiatowego Urzędu Preacy, do grudnia 2016 poziom bezrobocia w Sosnowcu spadł do równych 10 proc. Nadal jednak pozostaje on poniżej średniej krajowej (8,3 proc.) i jest o połowę wyższy od średniej dla całego województwa Śląskiego (wynoszącej 6,6 proc.). Ponadto w porównaniu do całego województwa śląskiego to właśnie w Sosnowcu, Bytomiu i Częstochowie odnotowano największy poziom bezrobocia w regionie. Z czego to wynika? Powodów może być wiele – mała ilość nowych firm poszukujących pracowników, wolniejszy rozwój przedsiębiorstw niż w Katowicach, a co za tym idzie, równocześnie mniejsze zapotrzebowanie na nowe osoby do pracy. Teoretycznie wysoki poziom bezrobocia może oznaczać problemy z uzyskaniem dobrej pensji. Jednak z danych zebranych w 2015 roku przez firmę Sedlak & Sedlak wynika, że mediana zarobków w Sosnowcu względem mediany w całym województwie różniła się o około 65 złotych (porównując pensje brutto).   – Pracodawcy wbrew pozorom nie mają aż tak dużego pola do obniżania pensji ze względu na bardzo dobre połączenia komunikacyjne z Katowicami. Wielu, zwłaszcza młodych, mieszkańców właśnie tam szuka pracy – komentuje redakcja portalu Praca Sosnowiec. Komentatorzy zwracają również uwagę na fakt, że w przypadku wysokich kwalifikacji, różnice w zarobkach możliwych do osiągnięcia w Sosnowcu i w Katowicach są zdecydowanie większe, niż kilkadziesiąt złotych – co tym bardziej skłania młodych ludzi do poszukiwania ofert w sąsiednim mieście. Tendencja ta dotyczy w szczególności osób z wykształceniem o profilu technicznym. Posiadanie kompetencji tego typu, jak wykazał opublikowany w 2016 roku raport Regionalnych Portalów Pracy, silnie koreluje z uzyskiwaniem wynagrodzenia przekraczającego średnią. I choć w samym Sosnowcu również można znaleźć prace z takimi umiejętnościami, w Katowicach jest po prostu więcej odpowiednio dopasowanych ofert.   (s)

Śląsk vs Zagłębie – w Termalnej Bitwie Regionów wygrały dzieci!

dodane 10.03.2017
[Region, Dąbrowa Górnicza] Hanysi zdobyli Chochołów! II Termalna Bitwa Regionów dobiegała końca, ale walka mieszkańców Śląska i Zagłębia była tak wyrównana, że organizatorzy postanowili rozszerzyć grono zwycięzców. W zależności od wyników Termalnej Bitwy Regionów w kwietniu do Chochołowskich Term mieli zostać zaproszeni podopieczni Domu Dziecka „Tęcza” w Katowicach lub Fundacji Godne Życie z Dąbrowy Górniczej. Ostatecznie oba ośrodki dostaną możliwość skorzystania z gorących kąpieli i innych atrakcji Term. Termalna Bitwa Regionów to zabawa organizowana przez Chochołowskie Termy, w ramach której mieszkańcy Śląska i Zagłębia rywalizowali o zniżki dla siebie oraz o bezpłatne zaproszenia dla podopiecznych wybranych placówek. Aby włączyć się do akcji, należało odwiedzić termy w Chochołowie w okresie od 27 lutego do 5 marca. Wygrała drużyna, która w wyznaczonym terminie uzyskała wyższy procent odwiedzających w stosunku do liczby mieszkańców danego regionu. – Tym razem to drużyna Śląska zdobyła nagrodę w postaci 30% zniżki na każdą kwietniową wizytę w Chochołowskich Termach – ogłosił Marek Wnukowicz z Chochołowskich Term. – Szczegółowy skład drużyny jest dostępny na naszej stronie internetowej. Jednak oprócz zniżek, klienci term walczyli także o realizację celu charytatywnego, którym było zaproszenie wychowanków społecznych organizacji do Chochołowa. W zależności od wyników Termalnej Bitwy Regionów w kwietniu do Chochołowskich Term mieli zostać zaproszeni podopieczni Domu Dziecka „Tęcza” w Katowicach lub Fundacji Godne Życie z Dąbrowy Górniczej. Ostatecznie oba ośrodki dostaną możliwość skorzystania z gorących kąpieli i innych atrakcji Term. – Już w trakcie walki drużyn Śląska i Zagłębia doszliśmy do wniosku, że wychowankowie obu ośrodków powinni zostać nagrodzeni – zaznacza Marek Wnukowicz z Chochołowskich Term. – Chodziło nam bowiem o to, by pokazać, że pomimo zaciętej walki o jakiś cel, są sprawy, które powinny łączyć. A zdrowie i dobre samopoczucie dzieciaków to dla nas sprawa nadrzędna – podkreślił Marek Wnukowicz. W skład zwycięskiej drużyny wchodzą mieszkańcy następujących miast: Katowice, Zabrze, Gliwice, Bielsko-Biała, Bytom, Ruda Śląska, Rybnik, Tychy, Opole, Chorzów, Jastrzębie-Zdrój, Mysłowice, Siemianowice Śląskie, Kędzierzyn-Koźle, Żory, Tarnowskie Góry, Piekary Śląskie, Racibórz, Świętochłowice, Wodzisław Śląski, Pszczyna, Głubczyce, Pruszków, Pyskowice, Toszek, Strzelce Opolskie.   Chochołowskie Termy działające na pograniczu Chochołowa i Witowa zostały otwarte 1 czerwca 2016 roku. Baseny wypełnione są wodą o właściwościach leczniczych i terapeutycznych wydobywaną z głębokości blisko 3600 m z najzasobniejszego ujęcia w regionie. Łączna powierzchnia lustra ma ok. 3000 m2. Obiekt dysponuje największym saunarium na Podhalu (w tym przeszkloną sauną z widokiem na Tatry), SPA, strefą malucha i salami konferencyjnymi. Posiada także pierwszy w Polsce kryty basen pływacki wypełniony wodą termalną.   Więcej informacji o przebiegu bitwy oraz zniżkach można znaleźć na stronie internetowej www.chocholowskietermy.pl oraz na fanpage’u: facebook.com/chocholowskietermy.   (s)
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl