Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W Zagłębiu

Sosnowieccy gimnazjaliści z wizytą we Francji

dodane 14.04.2017
[Sosnowiec] Grupa trzynastu uczniów oraz pięciu nauczycieli z Zespołu Szkół Ogółnokształcących nr 7 w Sosnowcu odwiedziła szkołę Saint Jacques de Compostelle w Dax we Francji. Celem tygodniowego spotkania w dniach 3-7 kwietnia było podsumowanie trzyletniej współpracy uczniów z trzech krajów: Francji, Polski i Rumunii. W wyjeździe uczestniczyli uczniowie z dwóch projektów. Pierwszy polegał na stworzeniu kolekcji krótkich filmów video w języku angielskim przedstawiających sytuacje z życia codziennego, drugi projekt miał na celu stworzenie słownika przysłów w oparciu o odkrywanie wspólnych europejskich wartości i podnoszenie świadomości kulturowej. W trakcie wizyty młodzież z pierwszego projektu pracowała nad przygotowanym na spotkaniu w Rumunii materiałem filmowym oraz ćwiczeniami dydaktycznymi, które mają stanowić przyszłą bazę edukacyjną dla nauczycieli i uczniów z innych krajów europejskich. Materiały dydaktyczne zostaną opublikowane na oficjalnej stronie projektu „Klasa Europejska”. Uczniowie z drugiego projektu poszukiwali przysłów w języku angielskim równocześnie tłumacząc przysłowia na język polski, francuski i angielski oraz przedstawiali przysłowia w formie plastycznej. Podczas wizyty przeprowadzono warsztaty oraz lekcje otwarte, które miały na celu zintegrować grupę, przybliżyć uczniom wiedzę na temat krajów partnerskich oraz nauczyć współpracy w międzynarodowym gronie. Polska i rumuńska młodzież poznała zasady funkcjonowania szkoły w Dax, zwiedziła miasto oraz najbliższą okolicę. Jednak głównym zadaniem uczniów było opracowanie materiału filmowego, ćwiczeń edukacyjnych oraz stworzenie słownika przysłów, które będą efektem finalnym trzyletniej współpracy. W ramach wymiany uczniowie z Polski i Rumunii byli goszczeni przez francuskie rodziny, które zaangażowały się w przybliżanie kultury regionu oraz zwyczajów panujących we francuskich domach. W czasie wolnym uczniowie wraz z goszczącymi ich rodzinami zwiedzili najbliższą okolicę. Brali również udział w różnych aktywnościach rekreacyjno-kulturalnych. Międzynarodowe spotkanie projektowe pozwoliło uczniom oraz nauczycielom podnieść kompetencje językowe, poznać obyczaje Francji, jak również dostrzec różnice wynikające z różnorodności kulturowej. Wizyta przyniosła uczniom wiele niezapomnianych wrażeń oraz zaowocowała nawiązaniem nowych przyjaźni. Wizyta w Dax była jednym z ostatnich z cyklu spotkań odbywających się w ramach realizowanego w ZSO nr 7 projektu „Klasa Europejska” z programu Erasmus+ finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Projekt „Klasa Europejska – European Classroom” realizowany jest w ramach akcji 2 „Partnerstwa strategiczne” i polega na trzyletniej, międzynarodowej współpracy szkół. Celem działań jest wprowadzenie długofalowych zmian, innowacji i dobrych praktyk wszędzie tam, gdzie jest to niezbędne do zapewnienia wysokiej jakości kształcenia edukacyjnego. W szczególności chodzi o zwiększanie osiągnięć młodych ludzi (szczególnie tych zagrożonych przedwczesnym opuszczeniem szkoły lub z niskim poziomem umiejętności podstawowych), a także o podnoszenie jakości wczesnej edukacji i opieki oraz rozwijanie i wzmacnianie kompetencji zawodowych nauczycieli.     (s)

Wielkanocne dekorowanie w CH Pogoria

dodane 13.04.2017
[Dąbrowa Górnicza] W środę, 12 kwietnia, najmłodsi mieszkańcy Dąbrowy Górniczej i okolic wzięli udział w Wielkanocnych warsztatach plastycznych. Inicjatywa zorganizowana we współpracy z Młodzieżowym Ośrodkiem Pracy Twórczej odbyła się na terenie Centrum Handlowego Pogoria. Centrum Handlowe Pogoria w Dąbrowie Górniczej postanowiło przybliżyć swoim najmłodszym gościom tradycje związane z nadchodzącymi świętami Wielkanocnymi. Podczas warsztatów dzieci miały niepowtarzalną okazję wykonania własnych ozdób na wielkanocny stół i nie tylko. – Celem Wielkanocnych warsztatów było popularyzowanie tradycji wielkanocnych, promowanie tradycyjnego rękodzieła, jak również rozbudzanie potencjału twórczego najmłodszych. Event wielkanocny w Pogorii to spotkanie z tradycją i sztuką ludową w ciekawej, nieszablonowej formie – informuje Iwona Wilk, dyrektor MOPT w Dąbrowie Górniczej. Na najmłodszych bywalców galerii czekały nie lada atrakcje. Animatorzy MOPT zadbali o to, by dzieci poznały genezę tradycji wykonywania wielkanocnych ozdób, a także pomogli uczestnikom zajęć w stworzeniu niebanalnych świątecznych ozdób. W ramach kilkugodzinnych warsztatów dzieci mogły wypróbować rozmaite techniki przygotowania kolorowych, artystycznych pisanek: metodę tradycyjną, bardziej współczesną oraz niekonwencjonalną. Animatorzy MOPT zaprezentowali uczestnikom, w jaki sposób mogą zrobić stroik świąteczny i jak mogą wykorzystać wiosenne kwiaty wiosenne w świątecznych dekoracjach. Ekscytującym wyzwaniem okazało się także projektowanie i wykonywanie kartek świątecznych przy wykorzystaniu różnych materiałów – od kolorowych dziurkaczy, stempli z wielkanocnymi wzorami, po gotowe ozdoby piankowe, brokatowe i inne. Do stworzenia świątecznych akcesoriów posłużyły m.in. styropianowe figurki, kolorowe farby, flamastry, bibułki, sizal i rafia. Podczas warsztatów prowadzący zapoznali też dzieci z najciekawszymi ludowymi dekoracjami, przybliżając polską tradycję celebrowania Wielkanocy, bogatą w symbole i barwne ozdoby. Warsztatom towarzyszyła atmosfera doskonałej zabawy i radości.   – Nasze Wielkanocne warsztaty to wydarzenie edukacyjne, ale również źródło wspaniałej rozrywki dla całej rodziny. W ten sposób chcieliśmy zachęcić wszystkich do wspólnych przygotowań do tych najważniejszych w roku świąt. Chcieliśmy też sprawić, aby dzięki udziałowi w zajęciach plastycznych święta naszych klientów – tych dorosłych i tych najmłodszych – były w tym roku szczególnie barwne i niezwykłe, dzięki samodzielnie wykonanym dekoracjom – zaznacza Ewelina Nowak-Olszowiec, Regional Marketing Manager, CH Pogoria. (s)  

Finał projektu „Lessons for present, lessons for future”

dodane 12.04.2017
[Sosnowiec] Ostatnie już, międzynarodowe spotkanie nauczycieli i uczniów w ramach projektu Erasmus+ „Lessons for present, lessons for future”, realizowanego przez Gimnazjum nr 9 im. Jana Pawła II w Sosnowcu, odbyło się w terminie od 2 do 9 kwietnia w siedzibie głównego koordynatora projektu IES Tirant lo Blanc w Elche w Hiszpanii.   Wcześniej, 31 marca, miało miejsce wydarzenie upowszechniające rezultaty pracy intelektualnej, czyli publiczna prezentacja wydanej przez partnerów projektu książki z innowacyjnymi scenariuszami lekcji na temat II wojny światowej, Holokaustu i Hiszpańskiej Wojny Domowej oraz filmu dokumentalnego. W spotkaniu uczestniczył były premier Hiszpanii, José Luis Rodríguez Zapatero, koordynatorzy wszystkich szkół partnerskich, burmistrz Elche oraz Andrés Ajo Lázaro, dyrektor SEPIE (Servicio Español para la Internacionalización de la Educación), a także nauczyciele i uczniowie IES Tirant Lo Blanc.   Po wizycie w szkole, gdzie premier Zapatero spotkał się z koordynatorami projektu, nauczycielami, uczniami oraz z prasą, a także wręczył dyplomy i podziękował uczniom zaangażowanym w projekt, wszyscy udali się do Centrum Kongresowego, gdzie miała miejsce publiczna prezentacja książki, strony internetowej www.lessonsforfuture.com, na której dostępne są wszystkie opracowane materiały oraz zwiastunu filmu dokumentalnego. Po krótkim przemówieniu premier osobiście wręczył podziękowania oraz egzemplarze książki nauczycielom IES Tirant Lo Blanc oraz koordynatorom wszystkich szkół partnerskich.   Wymiana uczniów rozpoczęła się 2 kwietnia. Sosnowiecki zespół reprezentowali: Dominika Sękowska, Martyna Niżnikowska, Nicol Lipecka, Natalia Kwiatek, Natalia Knapik, Magda Kucia, Julia Migacz, Tymek Masarczyk, Konrad Strzelecki, Daniel Parzych oraz opiekunowie: Iwona Janik-Sikora, Małgorzata Pełka oraz Renata Bartoś. Podczas wizyty uczniowie szkoły organizującej spotkanie, jak i wszyscy obecni, uczestniczyli w warsztatach przygotowanych przez wszystkich partnerów projektu na temat „Poznaj mój naród, poznaj moją kulturę, poznaj mnie…” oraz „Lekcje na dziś, lekcje na przyszłość – prezentacja aspektu projektu”. Dzięki uprzejmości Roz Jacobs i Żydowskiego Muzeum Galicja zespół z Sosnowca przeprowadził Projekt Pamięć – Łączenie sztuki z historią, podczas którego uczestnicy zapoznani zostali z najważniejszymi faktami dotyczącymi Holokaustu, mieli możliwość poznać biografie osób, które doświadczyły Holokaustu, a także narysować ich portret. Uczniowie wszystkich szkół partnerskich zaprezentowali także swoje tańce narodowe. Uczestnicy wymiany mieli możliwość zwiedzić Elche i poznać zabytki kulturalne tego miasta – słynne Misterium Elche, czyli dwuaktowy sakralny dramat o śmierci, wniebowzięciu i ukoronowaniu Najświętszej Marii Panny w języku walenckim, odgrywany corocznie w dniach 14–15 sierpnia w bazylice św. Marii w Elche, które stanowi Arcydzieło Ustnego i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości i zostało wpisane na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO. Odwiedzili także Walencję. Ponadto uczniowie poprzez uczestnictwo w lekcjach mogli zobaczyć, jak uczy się w hiszpańskiej szkole. W związku z tym, że była to ostatnia wizyta, a wszystkie cele zostały zrealizowane, program był mniej napięty niż zazwyczaj, więc uczestnicy mieli więcej czasu na wspólne spędzanie czasu, szlifowanie języka, nawiązywanie przyjaźni i wzajemne uczenie się. Projekt dobiega końca, jego uczestnicy zachęcają wszystkich, nie tylko nauczycieli, do odwiedzania strony www.lessonsforfuture.com, gdzie wkrótce pojawi się także film dokumentalny stanowiący swoisty pamiętnik projektu. O projekcie można przeczytać także na blogu: gim9lessonsforpresentlessonsforfuture.blogspot.com.   Joanna Janas-Sajdak    

III Ogólnopolski Konkurs Wiedzy „Przyszłość w rozumie” w Humanitas

dodane 11.04.2017
[Sosnowiec] Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu po raz trzeci zaprasza uczniów szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski do udziału w Konkursie Wiedzy „Przyszłość w rozumie”. Tegoroczną edycję wydarzenia zaplanowano na 19 kwietnia br. o godz. 10:00, a odbędzie się ona tradycyjnie w siedzibie sosnowieckiej uczelni. Uczniowie będą walczyć o nagrody finansowe i rzeczowe, a także kurs szybkiego czytania o wartości prawie 1000 zł oraz złoty indeks WSH uprawniający do bezpłatnych studiów na wybranym kierunku.   Ogólnopolski Konkurs Wiedzy „Przyszłość w rozumie” organizowany jest od 2015 roku. Już pierwsza edycja przyciągnęła szerokie grono zainteresowanych osób. W dwóch kategoriach tematycznych zmierzyło się ponad 100 uczestników. W roku następnym frekwencja ta jeszcze tylko wzrosła.   – Nasz konkurs cieszy się popularnością, gdyż dla młodzieży jest on doskonałą okazją do sprawdzenia swojej wiedzy z podstawowych przedmiotów maturalnych. Przy okazji zaś można zdobyć atrakcyjne nagrody. W ubiegłym roku pierwsze miejsce premiowane było wycieczką zagraniczną. W tym roku przygotowaliśmy nagrody pieniężne oraz kurs szybkiego czytania, który z pewnością przyda się w dalszym rozwoju naukowym – podkreśla Izabela Kieliś, rzecznik prasowy Wyższej Szkoły Humanitas.   Pytania, opracowywane przez uznanych pracowników naukowych WSH, ale także ekspertów i praktyków w danych dziedzinach, przygotowywane są w oparciu o aktualne programy kształcenia. W tym roku każdy uczestnik zgłoszony do konkursu, może wybrać jedną spośród trzech kategorii: język polski – literatura romantyzmu i pozytywizmu; historia i WOS oraz dyktando językowe w języku angielskim.   Laureaci pierwszego miejsca mogą liczyć na nagrody finansowe, a także kurs szybkiego czytania o wartości blisko 1000 zł ufundowany przez firmę Lucky Mind. Pozostali zdobywcy podium również otrzymają gratyfikację finansową, jak również nagrody rzeczowe od partnerów wydarzenia. Upominki przewidziano również dla szkoły laureata oraz nauczycieli przygotowujących zdobywców podium. Ponadto pośród zwycięzców rozlosowany zostanie „Złoty Indeks” uprawniający do bezpłatnych studiów na wybranym kierunku z oferty Wyższej Szkoły Humanitas.   Zgłoszenia do konkursu przyjmowane są do 16 kwietnia br. Szczegółowy regulamin wydarzenia oraz formularz zgłoszeniowy online dostępne są pod adresem www.humanitas.edu.pl/okw.   (s)

Sieć KiK zawitała do Sosnowca

dodane 07.04.2017
[Sosnowiec] Firma KiK wyszła naprzeciw świąteczno-zakupowym potrzebom mieszkańców Sosnowca, otwierając tu wczoraj swój kolejny punkty na mapie Polski. Sosnowiecki KiK znajduje się przy ulicy ul. 11 Listopada 122. Można robić w nim zakupy od poniedziałku do soboty od 9:00 do 21:00, a w niedzielę od 10:00 do 20:00. Huczna inauguracja działalności nowego skleu KiK wzbudziła duże zainteresowanie mieszkańców. Początek świętowania wyznaczyło uroczyste przecięcie wstęgi, a od wejścia przybywających gości otaczały wszechobecne czerwone i srebrne baloniki, radosna muzyka i uśmiechnięte hostessy zapraszające do wspólnej zabawy. Odwiedzający mogli brać udział w licznych grach i konkursach. Niesłabnącym zainteresowaniem cieszył się popularny element otwarć sklepów KiK, czyli Koło Fortuny. Jego fenomen polega na tym, że w tej loterii nie ma przegranych, a żeby wziąć udział w zabawie wystarczy przedstawić paragon za zakupy w sklepie KiK na minimum 20 zł. Ten wymóg nie stanowił jednak żadnego utrudnienia – koszyki zakupowe obecnych wypełniały się po brzegi w ekspresowym tempie, tym bardziej, że dla obecnych na wielkim otwarciu przewidziane były dodatkowe rabaty. Chociaż ceny na co dzień są atrakcyjne, to w dniu otwarcia oraz kolejnym, czyli 7 kwietnia, wszystkie produkty z oferty były tańsze o 10%. Marka KiK stara się zapewnić coraz lepszy dostęp do swoich produktów, oferuje bogaty asortyment, obejmujący wysokiej jakości odzież, biżuterię, dodatki, zabawki oraz tekstylia domowe. Swoją ofertę firma kieruje do osób ceniących modne i markowe produkty w atrakcyjnej cenie. Pomimo tego, że na naszym rynku funkcjonuje zaledwie od pięciu lat, szybko zdobywa kolejne miejscowości. W Polsce znajduje się już ponad 150 lokalizacji, a w planach są kolejne otwarcia. (s)   Foto: KiK

I Ogólnopolski Kongres Biblioteczno-Wydawniczy

dodane 07.04.2017
[Sosnowiec] W dniach 4-5 kwietnia w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu odbył się I Ogólnopolski Kongres Biblioteczno-Wydawniczy, pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce, którego celem była integracja środowiska bibliotekarzy i wydawców. Wydarzenie to zorganizowały Biblioteka WSH i Oficyna Wydawnicza „Humanitas” w ramach obchodów jubileuszu 20-lecia Uczelni. W Kongresie wzięło udział blisko 100 uczestników z całej Polski, w tym m.in. z Katowic, Krakowa, Lublina, Warszawy, Torunia i Szczecina, których powitał prof. dr hab. Michał Kaczmarczyk, rektor WSW, uroczyście otwierając obrady. W trakcie dwóch dni słuchacze i goście mieli okazję wysłuchać 12 prelekcji, wygłoszonych przez 15 prelegentów, które zostały podzielonych na 3 panele tematyczne: biblioteki, wydawcy i czasopisma naukowe. Pierwszego dnia bibliotekarze dowiedzieli się jak uatrakcyjnić ofertę swojej biblioteki i jak ją skutecznie promować. Karol Baniak, pracownik Zakładu Wypożyczania Krajowego i Zagranicznego Biblioteki Narodowej, opowiedział czym jest i jak działa ACADEMICA – Cyfrowa, wypożyczalnia międzybiblioteczna książek i czasopism naukowych. Wojciech Kowalewski, instruktor w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Krakowie i przewodniczący Rady Konsorcjum Bibliotek – Użytkowników Systemów SOWA, nawiązując do rozwoju technologicznego i wywołanych nim zmian w zachowaniach informacyjnych, przedstawił zagadnienie katalogów semantycznych, nazywanych katalogami bibliotecznymi nowej generacji. Anna Radoszewska, menedżer ds. kluczowych klientów IBUK Libra, zaprezentowała zasoby platformy książek elektronicznych IBUK Libra i jej najnowsze funkcjonalności, a Marcin Bućko, menedżer ds. klientów strategicznych Wydawnictwa C.H. Beck, przybliżył strukturę i zawartość Systemu Informacji Prawnej Legalis. Jan Mejor, główny specjalista w Zakładzie Technologii Informatycznych Biblioteki Narodowej, przedstawił wszystkie e-usługi, które będą dostępne dla wydawnictw i bibliotek w ramach projektu „e-usługa OMNIS”, realizowanego z funduszy europejskich przez Bibliotekę Narodową. Następnie Remigiusz Lis, Marek Szulc i Przemysław Batkowski z Działu Mediów Cyfrowych „Digitarium” Biblioteki Śląskiej, opowiedzieli o procesie tworzenia ebooka Cyfrowa pamięć regionu. 10 lat Śląskiej Biblioteki Cyfrowej, zachęcając tym samym do tworzenia tego typu publikacji i wykorzystywania ich jako narzędzia marketingu. Z kolei ostatni z prelegentów pierwszego dnia Kongresu, Wojciech Kuliński, kierownik Działu Automatyzacji Procesów Bibliotecznych w Centralnej Bibliotece Wojskowej i koordynator projektów filmowych CBW, namawiał do tworzenia filmów promujących biblioteki i ich zasoby, prezentując wybrane fragmenty filmów stworzonych przez CBW. Tego dnia uczestnicy Kongresu mieli także okazję zwiedzić Bibliotekę Wyższej Szkoły Humanitas. Drugi dzień Kongresu rozpoczął się prelekcją dr Katarzyny Krzan, właścicielki Agencji Internetowej A3M i redaktor naczelnej wydawnictwa internetowego e-bookowo, która w ramach panelu dla wydawców opowiedziała o promocji i dystrybucji cyfrowych publikacji w sieci. Z dużym zainteresowaniem spotkało się wystąpienie Aleksandry Burby i Jędrzeja Maciejewskiego, przedstawicieli Stowarzyszenia Autorów i Wydawców Copyright Polska, którzy dokładnie omówili zasady rozliczania z wydawnictwami repartycji opłat reprograficznych i wynagrodzeń za wypożyczenia biblioteczne oraz zasady zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Ostatnią prelekcję w panelu dla wydawców wygłosił dr Krystian Dudek, pełnomocnik Kanclerza WSH ds. Public Relations, prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, właściciel Instytutu Publico, który pokazał w jaki sposób i przy użyciu jakich narzędzi wydawnictwa powinny budować i wdrażać swoje strategie PR. W trzecim panelu, czyli panelu dla redakcji czasopism naukowych, dr Natalia Pamuła-Cieślak, adiunkt w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliologii UMK oraz redaktorka w Directory of Open Access Journal, szczegółowo omówiła wszystkie wytyczne, które powinny spełniać czasopisma open accessowe chcące aplikować do bazy DOAJ, będącej najważniejszą na świecie bazą indeksującą czasopisma otwarte. Jako ostatnia w drugim dniu Kongresu wystąpiła dr Anna Matysek, adiunkt w Zakładzie Zarządzania Informacją Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, która omówiła wybrane narzędzia i systemy typu open source umożliwiające publikowanie czasopism elektronicznych. Dzięki interesującej tematyce wystąpień, wygłoszonych przez specjalistów i fachowców w swoich dziedzinach, uczestnicy Kongresu mieli okazję zdobyć nową wiedzę i poznać nowe ciekawe rozwiązania, które wielu z nich na pewno wykorzysta w swojej codziennej pracy. Druga edycja Kongresu Biblioteczno-Wydawniczego już za rok. Sponsorami wydarzenia byli: Wydawnictwo C.H. Beck, IBUK Libra i Sokrates Software. Patronat honorowy sprawowali: Miasto Sosnowiec, Polskie Towarzystwo Wydawców Książek i Instytut Publico, a patronat medialny: Lustro Biblioteki, wirtualnywydawca.pl, EBIB – Elektroniczna Biblioteka i Wiadomości Zagłębia.   Małgorzata Caban    

Wniosków o emerytury będzie więcej

dodane 07.04.2017
[Region] W ramach wdrażania przez ZUS ustawy z 16 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw obniżającej od 1 października 2017 roku powszechny wiek emerytalny - tzw. ustawa obniżająca wiek emerytalny lub ustawa wiekowa - przeprowadzono symulacje dotyczące wpływu dodatkowych wniosków związanych z ustawą wiekową. Wdrożenie ustawy obniżającej powszechny wiek emerytalny spowoduje wzrost liczby wpływających do ZUS wniosków.   Analiza prognozowanego wpływu wniosków emerytalno-rentowych w perspektywie 5-letniej (lata 2017-2021) wskazuje, że największy wzrost obciążenia Zakładu odnotowany zostanie w 2017 roku, natomiast w kolejnych latach skutki te będą niższe. Prognozowany wpływ dodatkowych wniosków pierwszorazowych i pierwszorazowo-zamiennych (dla osób pobierających już świadczenie z ZUS) związanych z ustawą obniżającą wiek emerytalny w IV kw. 2017 r. wyniesie w całym kraju około 331,3 tys. (w województwie śląskim ponad 50 tys.), natomiast w kolejnych latach wpływ wniosków będzie stopniowo malał i wyniesie: 148 tys. w 2018 roku, 90 tys. w 2019 roku, 92 tys. w 2020 roku i 54 tys. w 2021 roku.   Największego wpływu wniosków Zakład spodziewa się w IV kwartale 2017 r. Szacuje się, że liczba złożonych wniosków będzie o 24% wyższa od średniej z kwartałów w 2016 r. Liczba wniosków, które trafią do obsługi do oddziałów Zakładu będzie zróżnicowana i wyniesie od 15 do 34%. Do tych obliczeń przyjęto, że struktura wniosków, w związku z ustawą wiekową, będzie podobna do obecnej proporcji wniosków pierwszorazowych i pierwszorazowo-zamiennych w ogólnej liczbie składanych przez klientów wniosków. Aldona Węgrzynowicz regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego

Realizują program „Kto się przezywa, sam się tak nazywa”

dodane 07.04.2017
[Sosnowiec] Uczniów klas III Szkoły Podstawowej nr 10 w Sosnowcu odwiedzili 5 kwietnia policjanci z II Komisariatu Policji. Przedstawiciele KMP przeprowadzili zajęcia pod hasłem „Kto się przezywa, sam się tak nazywa”.   Policjanci rozmawiali z dziećmi na temat tolerancji wobec kolegów bez względu na kolor skóry, religię, zainteresowania, czy wygląd. Poruszyli również temat akceptacji ludzi innych, niż my. Mówili o negatywnym skutkach nienawiści i złości, które niszczą relacje między ludźmi. Przypomnieli uczniom, iż każdy człowiek ma swoje prawa, ale również i obowiązki, które należy w poszanowaniu godności swojej i innych wykonywać. Spotkanie zakończyło się rozwiązaniem edukacyjnej krzyżówki, tematycznie związanej z poruszanymi zagadnieniami. „Kto się przezywa, sam się tak nazywa” to program, którego adresatem są uczniowie wszystkich klas III sosnowieckich szkół podstawowych. Pierwsza edycja programu zostanie zrealizowana od kwietnia do czerwca. Część druga natomiast pomiędzy wrześniem a grudniem 2017 roku. Głównym celem programu jest uwrażliwienie młodzieży na coraz częściej pojawiający się problem dotyczący nietolerancji i wykluczenia społecznego, u którego podstaw leżą różnice kulturowe, materialne, religijne oraz rasowe. Działania profilaktyczne ukierunkowane są na wyczulenie oraz wykształcenie nawyku reagowania na przejawy stosowania przemocy rówieśniczej na jakimkolwiek tle.   W ramach tego programu przygotowano też konkurs pod tytułem „Inny nie znaczy gorszy”. Zadaniem uczestników będzie wykonanie maksymalnie dużej liczby materiałowych maskotek, zgodnie ze wzorem przekazanym przez KMP w Sosnowcu. Rozstrzygnięcie konkursu w ramach pierwszej edycji nastąpi w czerwcu, edycji drugiej w grudniu tego roku. Maskotki zostaną przekazane do Caritas, domów dziecka, szpitali oraz za pośrednictwem Kurii Diecezjalnej na misje zagraniczne. Dla zwycięzców przewidziano nagrody rzeczowe: wycieczkę całej klasy do Afrykarium i Oceanarium we Wrocławiu, asystowanie piłkarzom Zagłębia Sosnowie podczas wejścia na murawę w trakcie meczu oraz vouchery na mecze MKS Będzin. Finał konkursu odbędzie się w czerwcu br. w Sali Widowiskowo-Koncertowej Muza w Sosnowcu.   Uczniowie sosnowieckich szkół biorą udział w dwóch programach „Nie tylko alkohol rodzi przemoc” i „Kto się przezywa sam się tak nazywa” realizowanych wspólnie przez Komendę Miejską Policji w Sosnowcu, Kurię Diecezjalną w Sosnowcu, Wydział Zdrowia Urzędu Miejskiego oraz miejscowy MOPS.   (s)  
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl