Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

Dzień Seniora w Urzędzie Skarbowym

dodane 07.03.2019
[Region] Już w najbliższą środę 13 marca br. Seniorzy województwa śląskiego będą mieli okazję zapoznać się z usługą Twój e-PIT. A wszystko to z okazji organizowanego przez urzędy skarbowe Dnia Seniora.   W środę 13 marca br. urzędy skarbowe z terenu województwa śląskiego (poza urzędami wyspecjalizowanymi, tj. Pierwszym Śląskim Urzędem Skarbowym w Sosnowcu oraz Drugim Śląskim Urzędem Skarbowym w Bielsku – Białej) zapraszają wszystkich emerytów i rencistów w godz. 7.00 – 15.00 na Dzień Seniora. W tym dniu seniorzy, w ramach kampanii promującej usługę Twój e-PIT,  będą mogli skorzystać z fachowej pomocy urzędników oraz uzyskać informacje w zakresie przysługujących im ulg i odliczeń. Pracownicy urzędów skarbowych pomogą również zainteresowanym emerytom i rencistom wypełnić oświadczenie PIT-OP pozwalające na przekazanie 1% podatku należnego na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego. Usługa Twój e-PIT to nowe narządzie Ministerstwa Finansów, dzięki któremu od 15 lutego istnieje możliwość zapoznania się z przygotowanym przez system zeznaniem PIT-37 oraz PIT-38. Logując się do serwisu podatki.gov.pl tak przygotowane zeznanie można zaakceptować bez zmian i pobrać urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), zmodyfikować w zakresie sposobu opodatkowania, przysługujących ulg i odliczeń lub wskazując numer KRS organizacji pożytku publicznego, której chcemy przekazać 1% podatku należnego. Zeznanie można również odrzucić i rozliczyć się samodzielnie. Jeśli nie wykonamy żadnej z opisanych powyżej czynności PIT przygotowany przez system zostanie z dniem 30 kwietnia automatycznie zaakceptowany i przekazany do właściwego urzędu skarbowego.   W tym roku nowością dla podatników jest możliwość zgłoszenia numeru rachunku bankowego w formularzu PIT-37 (wcześniej służył do tego odrębny druk) oraz zwrot nadpłaty w terminie 45 dni dla tych podatników, którzy zdecydują się skorzystać z usługi Twój e-PIT lub rozliczyć się elektronicznie samodzielnie, np. za pośrednictwem aplikacji e-deklaracje DESKTOP. (s)

ZUS wysyła listy do płatników składek

dodane 28.02.2019
[Region, Sosnowiec] Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę ponad 2,5 mln listów do przedsiębiorców z podsumowaniem wpłat w ramach e-składki. W województwie śląskim informacja z rozliczeniem trafi do około 290 tys. firm, natomiast z terenu oddziału ZUS w Sosnowcu do ponad 40 tys. płatników składek. W ciągu najbliższych dwóch tygodni każdy z płatników składek otrzyma z ZUS list z podsumowaniem wpłat na swój indywidualny rachunek składkowy w 2018 r. Z korespondencji z tej przedsiębiorca będzie mógł się dowiedzieć, w jakiej wysokości wpłacił w ubiegłym roku składki na swój indywidualny rachunek oraz jakie należności zostały z nich pokryte. Dowie się również, czy jego konto jest rozliczone na tzw. "zero", czy też występuje nadpłata bądź niedopłata. - List nie jest żadnym wezwanie do zapłaty, lecz informacją, która może służyć do samodzielnego podejmowania działań w kwestii rozliczeń z ZUS. Chcemy, żeby nasi klienci mieli wiedzę, jak prowadzone są rozliczenia na ich kontach. Zależy nam na tym, by każdy płatnik, który otrzyma korespondencję, uważnie ją przeczytał i zweryfikował ze swoimi księgami finansowymi. Jeśli pojawią się jakieś wątpliwości zachęcamy do kontaktu z ZUS, by to wyjaśnić - podkreśla Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego. Na kłopoty układ ratalny W liście z ZUS może pojawić się np. informacja o nawet groszowej czy kilkugroszowej niedopłacie lub nadpłacie. Gdy przedsiębiorca stwierdzi, że na koncie jest zadłużenie albo nadpłata, może podjąć od razu odpowiednie działania. Gdy kwoty zaległości są niewielkie, można je uregulować przy bieżących wpłatach.   Przy wyższych kwotach należy wziąć pod uwagę konieczność doliczenia także odsetek za zwłokę, pomocny w tym może być kalkulator odsetkowy dostępny na stronie internetowej ZUS. - Jeżeli przedsiębiorca nie jest w stanie jedną wpłatą spłacić zaległości zachęcamy do zawarcia układu ratalnego i tym samym wstrzymanie naliczania odsetek za zwłokę. W takiej sytuacji najlepiej skontaktować się z naszymi doradcami ds. ulg i umorzeń, którzy wskażą możliwe rozwiązania - dodaje rzeczniczka. E-składka - jeden przelew Możliwość przedstawienia przedsiębiorcom stanu bieżących rozliczeń składkowych to efekt wprowadzonego w ubiegłym roku projektu e-składki, czyli indywidualnych numerów rachunków składkowych dla każdego płatnika składek. Dziś przedsiębiorca zamiast trzech lub czterech przelewów dokonuje jednej tylko płatności, a Zakład sam rozksięgowuje ją na poszczególne fundusze. Informacja o stanie rozliczeń z ZUS będzie przesyłana przedsiębiorcom każdego roku. Pomocne PUE ZUS Informacja o saldzie rozliczenia konta płatnika składek jest także dostępna na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS). Można ją także uzyskać u doradcy płatnika w każdej placówce ZUS, a osoba która ma konto na PUE ZUS w Centrum Obsługi Telefonicznej (nr tel. 22 560 16 00).   (s)  

W Sosnowcu ruszyła akcja Wielkie Badanie Wzroku

dodane 26.02.2019
[Sosnowiec] W najnowszym badaniu zrealizowanym na potrzeby Wielkiego Badania Wzroku prawie połowa respondentów z województwa śląskiego deklaruje, że ma wadę wzroku lub chorobę oczu, a prawie 30% przyznaje że niewystarczająco dba o wzrok. Rozpoczynająca się właśnie akcja jest okazją do kontrolnej lub profilaktycznej wizyty u specjalisty, który wykona badania i udzieli porad odnośnie odpowiedniej dbałości o oczy. Prawie 11% mieszkańców woj. śląskiego nie wie czy ma wadę wzroku, a 12% źle ocenia kondycję swoich oczu. Warto pamiętać, że niebezpieczeństwo mogą stanowić nie tylko wykryte i już korygowane wady wzroku, lecz również nieświadomość ich występowania. Do występujących najczęściej należą krótkowzroczność (31%) i astygmatyzm (13%). Najbardziej odczuwalną dolegliwością jest suchość oczu – skarży się na niego prawie 80% mieszkańców śląskiego. Ból, niewyraźne widzenie oraz zaczerwienienie doskwiera ponad 70%. Niestety większość dostrzega problem dopiero w momencie pojawienia się pierwszych uciążliwych symptomów. Prawidłowa higiena oczu może poprawić ich kondycję, nie zwalnia jednak z systematycznej diagnostyki. Eksperci zgodnie podkreślają – podstawą dbania o wzrok są regularne, coroczne kontrole okulistyczne. Oczy należy badać co najmniej raz w roku, niezależnie od wcześniej potwierdzonej diagnozy czy występujących dolegliwości. Niektóre z chorób rozwijają się bezobjawowo, dlatego tak ważna jest profilaktyka, by je wykluczyć lub w razie konieczności wdrożyć jak najszybciej odpowiednie leczenie. Eksperci zgodnie podkreślają – podstawą dbania o wzrok są regularne kontrole u specjalisty. – Z wiekiem nasz wzrok zmienia się, dlatego aby mieć pewność dobrego i komfortowego widzenia należy badać jego ostrość przynajmniej raz w roku – niezależnie od wcześniej potwierdzonej wady czy występujących dolegliwości. Często ze względu na stopniowe postępowanie wady możemy nie odczuwać pogorszenia widzenia lub je po prostu ignorować. Ma to duży wpływ na codzienne funkcjonowanie poszczególnych grup zawodowych, np. kierowców, operatorów maszyn czy pracowników biurowych, których wzrok nieustannie narażony jest na wytężoną pracę i często decyduje nie tylko o jakości, ale także bezpieczeństwie wykonywanych czynności – mówi dr n. biol. Robert Grabowski, dyrektor medyczny Vision Express. Wielkie Badanie Wzroku, które odbędzie się między 18 lutego a 31 marca jest doskonałą okazją na wizytę u specjalisty i poddanie się badaniu. W tym czasie koszt badania to jedynie 9 zł, a dodatkową zachętą są atrakcyjne zniżki na zakup okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych. Mieszkańcy Sosnowca mogą wziąć udział w akcji Wielkie Badanie Wzroku do końca marca w następujących salonach Vision Express: ul. Zuzanny 22 w CH Auchan Sosnowiec, ul. Zuzanny 22 w CH Auchan Sosnowiec,ul. Staszica 8B w CH Plejada. Więcej szczegółów dotyczących akcji, adresy wszystkich salonów oraz informacje o zapisach można znaleźć na stronie www.WielkieBadanieWzroku.pl.   (s)

Waloryzacja emerytur i rent – na czym polega i ile wyniesie

dodane 20.02.2019
[Region] Od 1 marca wzrosną emerytury, renty oraz dodatki wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tegoroczny wskaźnik waloryzacji emerytur i rent wynosi 102,86 proc. Świadczenia objęte zostaną waloryzacją kwotowo-procentową.   Oznacza to, że zwiększane są o taki sam procent, z zastrzeżeniem, że kwota podwyżki nie może być mniejsza niż 70 zł brutto. Przy czym osoby, które nie mają prawa do minimalnej emerytury, nie otrzymają gwarantowanej podwyżki, a ich świadczenie zostanie przeliczone przy użyciu wskaźnika waloryzacji.   – Świadczenia podlegają waloryzacji z urzędu, w związku z tym nie trzeba składać żadnego wniosku. Każdy emeryt i rencista otrzyma decyzję z ZUS z podaną nową kwotą, a podwyższone świadczenie otrzyma w dotychczasowym terminie wypłaty. Pamiętajmy jednak, że jeśli z jakiegoś powodu wypłata świadczenia była wstrzymana, to nie podlega ona waloryzacji. Podwyżka będzie możliwa dopiero przy wznowieniu wypłaty świadczenia – wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.   Co to jest waloryzacja Waloryzacja to podnoszenie wysokości świadczeń, aby zachowały realną wartość. Zasady waloryzacji są związane z sytuacją gospodarczą kraju m.in. z inflacją oraz wzrostem gospodarczym. Waloryzacja świadczeń dokonywana jest zawsze 1 marca danego roku. W tym roku emerytury i renty zostaną objęte waloryzacją kwotowo-procentową. Oznacza to, że każde świadczenie zwiększamy o taki sam procent (102,86 proc.), z zastrzeżeniem, że kwota podwyżki nie może być mniejsza niź 70 zł brutto. Jednak tutaj są pewne obwarowania, bowiem osoby, które nie mają prawa do minimalnej emerytury, nie otrzymają gwarantowanej podwyżki, a ich świadczenie zostanie przeliczone przy użyciu wskaźnika waloryzacji. Niezbędnym warunkiem decydującym o prawie do minimalnej emerytury jest zgromadzenie odpowiedniego stażu pracy: kobiety 20 lat składkowych i nieskładkowych, mężczyźni – 25 lat składkowych i nieskładkowych.   Co to jest wskaźnik waloryzacji Wskaźnik waloryzacji to średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym, który jest zwiększany o co najmniej 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych jest liczony ogółem, albo tylko dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów.   Jakie świadczenia podlegają waloryzacji Waloryzacji podlegają wszystkie świadczenia emerytalno-rentowe, do których prawo powstanie do końca lutego 2019 r. Natomiast jeżeli wypłata świadczenia jest wstrzymana (np. w związku z osiąganiem przychodu ponad 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia lub w związku z kontynuowaniem zatrudnienia bez rozwiązania stosunku pracy), świadczenie zostanie zwaloryzowane z chwilą podjęcia jego wypłaty.   Od 1 marca wzrosną także najniższe gwarantowane świadczenia emerytalno-rentowe • emerytura, renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renta rodzinna, renta socjalna wzrosną z kwoty 1029,80zł brutto do 1100zł brutto • renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy z 772,35zł brutto do 825zł brutto • w przypadku renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy i renty inwalidzkiej III grupy, gwarantowana minimalna podwyżka z tytułu waloryzacji wyniesie 52,5 zł brutto • w przypadku osób pobierających emeryturę częściową kwota z tytułu waloryzacji nie będzie mogła być niższa niż połowa kwoty waloryzacji, tj. 35 zł. • świadczenie przedemerytalne z 1070,99zł do 1140,99zł brutto.     (s)

Będzie łatwiej o nieodpłatną pomoc prawną

dodane 20.02.2019
[Region] 1 stycznia 2019 roku weszła w życie ustawa zmieniająca dotychczasowe zasady działania nieodpłatnej pomocy prawnej. Dzięki nowym przepisom, wprowadzonym z inicjatywy Prezydenta RP, z tego rodzaju świadczenia skorzystać może każdy, kto zadeklaruje, że nie jest w stanie ponieść kosztów pomocy odpłatnej. Ale to nie jedyna nowość. Ustawa wprowadza także między innymi możliwość skorzystania z nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kto i w jaki sposób może skorzystać z nowych zasad? Katalog otwarty na zaufanie Nowelizacja ustawy, o której mowa, nie tylko zmienia zasady organizowania nieodpłatnej pomocy prawnej, ale właściwie buduje ten system zupełnie od nowa. Przede wszystkim otwiera się, ograniczony dotąd, katalog osób uprawnionych do korzystania z jej benefitów.  Nieodpłatna pomoc prawna oraz poradnictwo obywatelskie są dostępne dla każdego, kto złoży oświadczenie, że nie może pozwolić sobie na skorzystanie z pomocy odpłatnej. Warto podkreślić, że do takiej deklaracji nie trzeba dołączać żadnych zaświadczeń urzędowych, ani innych dokumentów.  System opiera się na zaufaniu państwa do obywatela.   Dobry plan, czyli poradnictwo obywatelskie Nowością w ustawie jest również instytucja „poradnictwa obywatelskiego”. Polega ono na udzieleniu wsparcia poprzez przygotowanie planu rozwiązania problemu, z jakim zgłasza się osoba potrzebująca, np. wyjścia z zadłużenia kredytowego. Doradca poinformuje interesanta o przysługujących mu uprawnieniach oraz o spoczywających na nim obowiązkach i udzieli pomocy w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym w realizacji przygotowanego wspólnie planu.   Sprawy, z którymi zgłaszają się obywatele, często wymagają współpracy trwającej dłużej niż tylko jedno spotkanie. Niekiedy sama pomoc w postaci wyjaśnienia przepisów i napisania pisma jest niewystarczająca. Konieczne wówczas jest opracowanie całego planu wyjścia z trudnej sytuacji - skomplikowanej nie tylko z powodu problemów prawnych. Nowa ustawa wprowadza taką możliwość. Pomoc na wyciągnięcie ręki Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub poradnictwa obywatelskiego odbywa się w punktach wyznaczonych przez powiaty, według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Istnieje możliwość skorzystania z pomocy poza kolejnością, jeżeli uzasadniają to ważne powody.   Bardzo ważnym aspektem nowej ustawy jest nałożenie na starostę obowiązku sporządzania i aktualizowania listy instytucji, które świadczą nieodpłatne poradnictwo rodzinne, psychologiczne, pedagogiczne, z zakresu pomocy społecznej, w sprawie rozwiązywania problemów alkoholowych i innych uzależnień, w sprawie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w ramach interwencji kryzysowej, dla bezrobotnych, dla osób pokrzywdzonych przestępstwem, a także z zakresu praw konsumentów, praw dziecka, praw pacjenta, ubezpieczeń społecznych, prawa pracy, prawa podatkowego, dla osób w sporze z podmiotami rynku finansowego i inne.   Aby usługi świadczone w ramach poradnictwa były możliwie najlepiej dostosowane do potrzeb mieszkańców poszczególnych gmin, ustawa daje możliwość zawierania porozumień pomiędzy powiatami i gminami, w których określone mogą być szczegółowe zasady oraz zakres pomocy świadczonej na danym terenie.   Nieodpłatna, ale nie bezpłatna, czyli kto za to zapłaci? Nieodpłatnej pomocy prawnej udziela osobiście adwokat lub radca prawny, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, z ich upoważnienia, aplikant adwokacki lub aplikant radcowski. Pomoc zostaje udzielona potrzebującemu nieodpłatnie, co nie oznacza, że osoba ją świadcząca nie jest wynagradzana. Usługa świadczona jest przez profesjonalistów na podstawie umowy zawartej z powiatem. Jest ona finansowana z budżetu państwa z części będącej w dyspozycji wojewodów, poprzez udzielanie dotacji celowej powiatom.  Wysokość takiej dotacji, jest ustalana corocznie przez Ministra Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budżetu w trybie i terminach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wspólne zaangażowanie W Polsce wciąż bardzo wielu obywateli nie ma dostępu do podstawowej pomocy, umożliwiającej rozwiązanie pojawiających się w ich życiu problemów prawnych, ponieważ nie stać ich na odpłatną pomoc. Zaangażowanie urzędników, organizacji pozarządowych, adwokatów, radców prawnych w propagowanie idei i upowszechnianie informacji o możliwości skorzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej jest kluczowe dla możliwość wyjścia z trudnej sytuacji. Nierzadko bowiem to właśnie brak informacji o możliwościach skorzystania z fachowego wsparcia przyczynia się do podejmowania błędnych decyzji i pogorszenia sytuacji danej osoby. Dlatego prawidłowe działanie systemu pomocy prawnej oraz poradnictwa obywatelskiego zależy przede wszystkim od zaangażowania i dobrej woli włodarzy gmin i powiatów. Bardzo ważne jest informowanie wszystkich mieszkańców o możliwości korzystania z pomocy oferowanej przez państwo.   (s)  

Ruszył Twój e-PIT. Nowa jakość w rozliczeniu podatku

dodane 15.02.2019
[Region] 15 lutego 2019 r. na Portalu Podatkowym podatki.gov.pl została uruchomiona nowa usługa Twój e-PIT. Urząd skarbowy automatycznie przygotuje i udostępni roczne zeznanie podatkowe PIT-37 i PIT-38 na podstawie danych które posiada. Podatnik samodzielnie wybierze czy chce skorzystać z Twojego e-PIT-a sporządzonego przez administrację skarbową, czy też samodzielnie wypełnić zeznanie podatkowe. Czym jest Twój e-PIT Twój e-PIT to usługa wspierająca podatnika w wypełnianiu obowiązków podatkowych przez wykorzystanie danych, które posiada Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) i bez konieczności ich ponownego podawania przez podatnika. Podniesie to jakość świadczonych usług i obsługi klienta. Podatnik oszczędzi czas i łatwiej rozliczy ulgi, ponieważ nie musi już dostarczać do urzędu skarbowego dokumentów, które potwierdzają prawo do skorzystania  z odliczenia lub ulgi.  Ponadto podatnicy którzy skorzystają z elektronicznej formy rozliczenia podatku szybciej otrzymają zwrot nadpłaty podatku – w ciągu maksymalnie 45 dni, zamiast 3 miesięcy.   KAS poinformuje o nowej usłudze Płatnicy przesłali 35 mln dokumentów (PIT-8C, PIT-R, PIT-40A, PIT-11, PIT-11A). Na ich podstawie oraz na bazie danych z rozliczenia PIT za 2017 r. powstały elektroniczne zeznania, które zostaną udostępnione w usłudze Twój e-PIT.   KAS przygotowała 23 mln PIT-37 i 250 tys. PIT-38. Pracownicy urzędów skarbowych i konsultanci Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) pomogą podatnikom poznać nową usługę i wyjaśnią, jak z niej korzystać. W infolinii KIS (z tel. stacjonarnego 0 801 055 055, z tel. komórkowego (22) 330 03 30) działa nowa opcja – po wybraniu 6 następuje połącznie z konsultantem, który odpowie na pytania dotyczące Twojego e-PIT-a.   Dodatkowo w urzędach skarbowych w całej Polsce udostępniono podatnikom ponad 500 stanowisk komputerowych z bezpiecznym dostępem do Portalu Podatkowego podatki.gov.pl. Jeżeli ktoś nie ma Internetu albo nie wie jak korzystać z usługi Twój e-PIT, może przyjść do urzędu skarbowego i z pomocą pracowników sprawdzić rozliczenie PIT, które dla niego przygotowano.   Twój e-PIT – najważniejsze rzeczy które powinieneś wiedzieć 1. Dla kogo będzie dostępna usługa Twój e-PIT w 2019 r.? W 2019 r. (z zastosowaniem do rozliczeń za 2018 r.) usługa będzie dostępna dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podatników, którzy uzyskują przychody z kapitałów pieniężnych (np. ze zbycia akcji), tj. składają PIT-37 lub PIT-38.   2. Gdzie i kiedy będzie dostępny Twój e-PIT? Zeznanie podatkowe będzie dostępne od 15 lutego do 30 kwietnia 2019 r. na Portalu Podatkowym podatki.gov.pl.   3. Czy skorzystanie z usługi Twój e-PIT będzie obowiązkowe? Nie. Podatnik samodzielnie wybierze, czy chce skorzystać z e-PIT-a sporządzonego przez administrację skarbową, czy też samodzielnie wypełnić zeznanie podatkowe.   4. Czy korzystając z usługi można liczyć na szybszy zwrot podatku? Termin zwrotu nadpłaty podatku wynikający ze złożonego zeznania przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych został skrócony z 3. miesięcy do 45. dni, o ile zeznanie zostanie złożone drogą elektroniczną. Nie oznacza to jednak, że podatnicy będą oczekiwali na zwrot nadpłaty podatku aż 45 dni. To termin maksymalny, urzędy skarbowe będą się starały, aby podatnicy którzy złożą zeznanie podatkowe za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej otrzymali zwrot nadpłaty podatku jak najszybciej.   5. Jak wygląda zapłata podatku wynikającego z zeznania przygotowanego przez KAS w ramach usługi e-PIT? Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT, ani nie odrzuci zeznania przygotowanego przez KAS, to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane. W sytuacji gdy z zeznania przygotowanego w usłudze Twój e-PIT będzie wynikała kwota podatku do zapłaty, urząd skarbowy do końca maja prześle podatnikowi informację o podatku do zapłaty. Podatnik będzie miał 7 dni na zapłatę podatku – termin ten będzie liczony od dnia otrzymania informacji z urzędu. Za okres od 1 maja do upływu 7-dniowego terminu podatnikowi nie będą naliczane odsetki za zwłokę w zapłacie podatku.   (s)  

ZUS pomaga wrócić do pracy

dodane 12.02.2019
[Region] Tylko w 2018 roku z rehabilitacji leczniczej prowadzonej przez ZUS skorzystało ponad 90 tys. osób w kraju, a w województwie śląskim ponad 15 tys.  Z Oddziału ZUS w Sosnowcu do sanatorium z ZUS wyjechało 3833 mieszkańców regionu. Blisko połowa ubezpieczonych, którzy biorą udział w programach rehabilitacyjnych wraca do aktywności zawodowej. Z rehabilitacji leczniczej mogą skorzystać osoby ubezpieczone, które między innymi przebywają na zwolnieniu lekarskim i są zagrożone długotrwałą niezdolnością do pracy, a której można uniknąć poprzez właśnie rehabilitację. Rehabilitacja lecznicza, na którą kieruje ZUS odbywa się ambulatoryjnie lub stacjonarnie, a jej koszty wraz z dojazdem całkowicie pokrywa Zakład. Liczba osób, które korzystają z rehabilitacji prowadzonej przez ZUS systematycznie rośnie. W 2018 roku skorzystało z niej ponad 90,5 tys. osób, z których większość, bo aż 76,7  tys. cierpiała na schorzenia narządu ruchu. W dalszej kolejności rehabilitacja dotyczyła schorzeń układu krążenia (5,2 tys.) i problemów psychosomatycznych (blisko 3 tys.). W województwie śląskim na rehabilitację leczniczą w ramach prewencji rentowej ZUS w ubiegłym skierował 15 132 osoby. Najwięcej, podobnie jak wykazują statystyki krajowe, bo ponad 13 tys. ubezpieczonych ze schorzeniami narządu ruchu. 602 osoby zostało skierowanych do sanatorium z ZUS w związku z chorobami układu krążenia, a 499 osób z problemami psychosomatycznymi. W dalszej statystyce są schorzenia układu oddechowego, związane z onkologią gruczołu piersiowego i chorobami narządu głosu. Co niezwykle istotne, to fakt, że z roku na rok rośnie skuteczność rehabilitacji leczniczej ZUS. Już blisko połowa osób, które z niej korzystają wraca do aktywności zawodowej. Dla porównania, jeszcze w 2006 roku było to nieco ponad 28 proc., a w 2012 roku – ok. 38 proc. Jak wyjechać do sanatorium z ZUS Jeśli lekarz pierwszego kontaktu, bądź jakikolwiek inny lekarz wykrywa schorzenie, które przeszkadza w wykonywaniu zawodu, lub może do tego w niedługim czasie do niego doprowadzić, może wysłać swojego pacjenta na rehabilitację leczniczą prowadzoną przez ZUS. Podczas wystawiania e-ZLA system sam podpowiada lekarzowi o możliwości skierowania pacjenta na leczenie w sanatorium ZUS. Wniosek wraz z dokumentacją medyczną potwierdzającą rozpoznanie schorzenia należy złożyć w ZUS. Jeżeli lekarz orzecznik ZUS wyda orzeczenie o potrzebie rehabilitacji taki pacjent może szykować się do wyjazdu do sanatorium z ZUS. Do takiej osoby wysyłane jest zawiadomienie o skierowaniu do ośrodka rehabilitacyjnego. Orzeczenie o potrzebie rehabilitacji leczniczej lekarz orzecznik ZUS może wydać, jak już wyżej wspomniano na wniosek lekarza prowadzącego leczenie, ale  o konieczności przeprowadzenia rehabilitacji leczniczej pacjent może dowiedzieć się także w ZUS od lekarza orzecznika podczas kontroli zaświadczenia lekarskiego o czasowej niezdolności do pracy, przy ustalaniu uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego i podczas orzekania o niezdolności do pracy dla celów rentowych. Co wyklucza nas z prewencji Może okazać się, że lekarz orzekający stwierdzi, iż mimo zaleceń lekarza prowadzącego, pobyt w sanatorium nie jest wskazany. - Zależy nam na tym, by do sanatoriów trafiały osoby, które po rehabilitacji będą miały duże szanse na odzyskanie zdolności do pracy, aby nadal mogły wykonywać swoją profesję. Dla ZUS sanatorium ma więc pomagać w odzyskaniu tej zdolności, a nie stanowić dobrą opcję urlopowo-wypoczynkową na koszt wszystkich ubezpieczonych - mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim. Ile trwa pobyt w sanatorium Turnus rehabilitacyjny trwa 24 dni. Czas trwania rehabilitacji może być przedłużony lub skrócony przez ordynatora ośrodka rehabilitacyjnego po uprzednim uzyskaniu zgody ZUS w przypadku pozytywnego rokowania co do odzyskania zdolności do pracy w przedłużonym czasie trwania rehabilitacji, wcześniejszego przywrócenia zdolności do pracy. Po zakończonej rehabilitacji, pacjent otrzymuje kartę informacyjną, w której zawarte są szczegóły odnośnie przebiegu rehabilitacji oraz opinię odnośnie stanu zdrowia w aspekcie powrotu do pracy. Sanatorium dostosowane do nas Jeśli w danym terminie ubezpieczony nie może wyjechać do sanatorium musi powiadomić o tym ZUS. Istnieje nieodpłatna możliwość zmiany terminu pobytu. Powody ubezpieczonego mogą być różne, np. czasem zdarza się, że ktoś choruje na kręgosłup, dostaje skierowanie na rehabilitację, ale w międzyczasie występują inne schorzenia, np. sercowe. Wtedy oczywiście istotniejsze jest leczenie serca np. po zawale w szpitalu. Jednak zmiana terminu i miejsca tylko w uzasadnionych przypadkach i za zgodą Głównego Lekarza Orzecznika. Warto zaznaczyć, że na pobyt w sanatorium nie musimy czekać zbyt długo. Średni czas oczekiwania na wyjazd do sanatorium to około 3 miesięcy, wszystko jednak zależy od schorzenia. Są takie które wymagają dłuższego oczekiwania nawet do pół roku, ale też takie, gdzie nawet do dwóch miesięcy od decyzji można wyjechać do sanatorium z ZUS. Prawie sto ośrodków Obecnie ZUS prowadzi program rehabilitacji w prawie 100 ośrodkach rehabilitacyjnych, m.in. w Ciechocinku, Krynicy, Ustroniu, Nałęczowie, czy Kołobrzegu. W tym roku Zakład planuje podpisanie umów z kolejnymi placówkami, w drugim kwartale ruszy konkurs na wybór ośrodków, które będą realizowały między innymi wczesną rehabilitację powypadkową. W ramach rehabilitacji Zakład gwarantuje  pięć lub nawet sześć  zabiegów leczniczych dziennie.   (s)  

Podnoś swoje kwalifikacje zawodowe nawet za… 0 zł!

dodane 07.02.2019
[Region, Sosnowiec] Wyższa Szkoła Humanitas posiada w swojej ofercie ponad 60 kierunków studiów podyplomowych z obszarów takich jak: prawo, administracja, finanse i rachunkowość, biznes, zarządzanie, bhp,  pedagogika, psychologia i terapia. Oferta prezentuje szeroki wachlarz możliwości doszkalania dla przeróżnych obszarów, zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym. Jednak nie tylko oferta kierunków jest rozbudowana. WSH – dzięki umowom partnerskim oraz wsparciu m.in. Unii Europejskiej czy też Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej  – proponuje dofinansowanie kształcenia ustawicznego nawet do 100%. Na taką pomoc w podnoszeniu kwalifikacji swoich pracowników mogą liczyć mikroprzedsiębiorstwa, a wszystko to dzięki Krajowemu Funduszowi Szkoleniowemu. Pozostali pracodawcy mogą skorzystać z również bardzo korzystnych 80% zniżki.  Celem utworzenia KFS jest zapobieganie utracie zatrudnienia przez osoby pracujące z powodu kompetencji nieadekwatnych do wymagań dynamicznie zmieniającej się gospodarki. Zwiększenie inwestycji w potencjał kadrowy powinno poprawić zarówno pozycję firm jak i samych pracowników na konkurencyjnym rynku pracy. To jednak nie koniec możliwości cięcia kosztów studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Humanitas. Uczelnia – w ramach projektu „Partnerstwo dla wiedzy” – proponuje do 50% dofinansowania określonych kierunków dla klienta indywidualnego. Tu nie potrzebujemy już zgody pracodawcy, a możemy wybierać spośród tak przydatnych na rynku pracy kierunków jak: Administracja publiczna Bezpieczeństwo i higiena pracy Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych Prawo finansowe i rachunkowość budżetowa w administracji publicznej Zarządzanie zasobami ludzkimi Logopedia - (kierunek uzyskał rekomendację Polskiego Związku Logopedów) Neurologopedia Oligofrenopedagogika - edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - (kierunek realizowany we współpracy z Zespołem Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu) Rewalidacja i edukacja osób ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera oraz innymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi Terapia pedagogiczna z elementami rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Jeśli w liście powyższych kierunków nie odnaleźliście tego co Was interesujące to nic straconego! Pełna oferta studiów podyplomowych to jeszcze kolejnych 52 propozycji, a dla zdecydowanych do końca lutego 2019 r. Wyższa Szkoła Humanitas przygotowała zniżkę 200 zł. Natomiast dla absolwentów WHS aktywna jest promocja 30% zniżki na kolejny kierunek studiów. Proponowana oferta – zarówno edukacyjna, jak i promocyjna – jest tak szeroka, że w zasadzie nie sposób przejść obok niej obojętnie. Nic tylko studiować.   Zainteresowanych odsyłamy do kontaktu z Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń pod nr tel.: (32) 36 31 221. e-mail: podyplomowe@humanitas.edu.pl

Zmiany w rozkładzie jazdy linii lotniskowych. Autobusy pojadą szybciej

dodane 06.02.2019
[Region, Sosnowiec, Będzin] Dwa nowe przystanki, dodatkowe nocne kursy, korekty godzin kursowania, a także krótsze czasy przejazdu. To najważniejsze zmiany w rozkładzie jazdy metropolitalnych autobusów na lotnisko. Zostały wprowadzone na podstawie konsultacji, przeprowadzonych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz analizie zgłoszeń otrzymanych od pasażerów. Zaczną obowiązywać od 11 lutego.   – Od kiedy uruchomiliśmy linie na lotnisko, analizowaliśmy bardzo uważnie ich funkcjonowanie – mówi Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Transportu i Komunikacji w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Po niemal trzech miesiącach dokonujemy pierwszych zmian, które zostały opracowane na podstawie naszych obserwacji, a także konsultacji z pasażerami – tłumaczy.   Na dwóch liniach pojawią się dwa dodatkowe przystanki. Autobus AP1 zatrzyma się na przystanku „Gliwice Zajezdnia”, a autobus linii AP4 na przystanku „Tychy Hotelowiec”. Ponadto w Tychach zmieni się trasa przejazdu. Oprócz tego na wszystkich liniach zaplanowano korekty godzin odjazdów oraz nieco skrócono czasy przejazdu. Na prośbę pasażerów uruchomione zostaną również dodatkowe, nocne, kursy linii AP2, jadącej z Katowic przez Sosnowiec i Będzin, aby dopasować się do porannej fali odlotów. Do jej obsługi zostały przesunięte autobusy, które do tej pory jeździły na linii AP3.   – To pierwsza korekta w rozkładzie jazdy metropolitalnych autobusów na lotnisko. Kolejna, większa zmiana zostanie wprowadzone na początku marca. Będzie ona dotyczyć linii AP1, w tym m.in. obsługi przystanków w centrum Zabrza i Bytomia – wyjaśnia Małgorzata Gutowska, dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego.   Szczegółowe korekty na poszczególnych liniach:   Linia AP1 – będzie obsługiwać dodatkowy przystanek „Gliwice Zajezdnia”. W rozkładzie jazdy wprowadzono również korekty przejazdów pomiędzy poszczególnymi przystankami, dzięki temu czas przejazdu skróci się o około 5 minut.   Linia AP2 – pomiędzy 22.40 a 05.30 uruchomione zostaną dodatkowe połączenia. Skorygowane będą również wybrane godziny odjazdów, tak aby dopasować kursy autobusów do rozkładów lotów oraz połączeń przesiadkowych. Zmieni się też czas przejazdu pomiędzy poszczególnymi przystankami – będzie krótszy o ok. 2-4 minuty.   Linia AP3 – między 22.40 a 05.00 linia nie będzie kursować. Wprowadzona zostanie korekta godzin przejazdów pomiędzy poszczególnymi przystankami – czas przejazdu skróci się 6-7 minut.   Linia AP4 – zmieni się trasa przyjazdu, na której pojawi się nowy przystanek „Tychy Dworzec PKP”. Autobusy pojadą ulicami: Asnyka, Budowlanych (z obsługą przystanku „Tychy Hotelowiec”), Aleją Bielską, Katowicką, Beskidzką oraz Pszczyńską do przystanku „Giszowiec Osiedle”, gdzie włączą się na obecną trasę. W przeciwnym kierunku trasa prowadzona będzie analogicznie. Wprowadzone będą również korekty odjazdów (w celu utrzymania połączeń przesiadkowych, umożliwiający dojazd do portu lotniczego). Czas przejazdu linii będzie skrócony o około minutę.   Przypomnijmy, że biletem podstawowym, uprawniającym do podróżowania liniami lotniskowymi jest bilet dobowy, który kosztuje 14 zł. Na jego podstawie można również jednorazowo skorzystać z przejazdów pociągami Kolei Śląskich na terenie Metropolii.   (s)   foto: Wojciech Mateusiak
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl