Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

Zgłoś się na bezpłatną mammografię!

dodane 07.08.2015
[Sosnowiec] Wyjątkowa możliwość dla pań niekwalifikujących się do badania w ramach Programu finansowanego przez NFZ. LUX MED Diagnostyka zaprasza panie w dwóch grupach wiekowych na bezpłatne badania mammograficzne w mammobusie, które odbędą się w Sosnowcu 13, 14, 17 i 18 sierpnia przy Centrum Handlowym Plejada przy ul. Staszica 8B. – Mimo iż mammografia to najskuteczniejsza metoda profilaktyki raka piersi, nadal mniej niż połowa kobiet poddała się bezpłatnemu badaniu w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi – mówi dr Małgorzata Cymerman z LUX MED Diagnostyka. – Zachęcamy panie do profilaktyki związanej z rakiem piersi, gdyż jest to najczęściej występujący nowotwór złośliwy wśród Polek – dodaje. W roku 2014 w mammobusach LUX MED Diagnostyka przebadało się około 240 tysięcy kobiet. Każdego miesiąca mammobusy odwiedzają około 200 miejscowości, realizując program badań przesiewowych dla pań. Bezpłatna mammografia przeznaczona jest dla pań w wieku 50 – 69 lat. Badanie, wykonywane w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi, refundowane jest kobietom co 2 lata przez Narodowy Fundusz Zdrowia lub co 12 miesięcy dla kobiet, które w ramach realizacji programu otrzymały odpowiednie pisemne wskazanie. Nie jest wymagane skierowanie lekarskie. Ponadto dla kobiet w wieku 40 – 49 lat oraz 70 – 75 lat badania wykonywane są w ramach Projektu „Poprawa dostępności i jakości usług medycznych w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi” współfinansowanego z funduszy EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Tutaj wymagane jest skierowanie lekarskie od lekarza dowolnej specjalizacji. Więcej Informacji o badaniach oraz wzór skierowania na stronie: www.fundusze.mammo.pl. – Na badania w ramach obu programów prosimy o wcześniejszą rejestrację pod nr tel. 58 666 2 444. Call Center czynne jest 7 dni w tygodniu – informują organiztorzy z LUX MED Diagnostyka. Mammografia trwa jedynie kilka minut i polega na zrobieniu 4 zdjęć rentgenowskich – dwóch projekcji każdej piersi. Badania nie należy się obawiać, ponieważ promieniowanie, które emituje jest nie większe niż przy RTG zęba. Pozwala na rozpoznanie i wykrycie tzw. zmian bezobjawowych, guzków oraz innych nieprawidłowości w piersi, w bardzo wczesnym etapie rozwoju – wtedy, kiedy nie są one wyczuwalne przez kobietę lub lekarza, co bardzo istotnie zwiększa szansę wyleczenia. (s)

Bezpłatne badanie anty-HCV

dodane 24.07.2015
[Dąbrowa Górnicza] Dwa punkty diagnostyczne w Dąbrowie Górniczej, w których każdy będzie mógł skorzystać z bezpłatnych badań przesiewowych anty-HCV, będą dostępne dla mieszkańców naszego regionu 28 lipca. W godz. 7:00-12:30 będzie je można zrobić w punkcie pobrań Diagonstyka przy al. Piłsudskiego 92, natomiast całodobowo będzie przyjmować punkt pobrań Diagonstyka przy ul. Szpitalnej 13. Badanie można wykonać bez uprzedniej rejestracji,  nie wymaga ono też szczególnych, wcześniejszych przygotowań.   Akcję pod hasłem „Zbadaj się! Bądź świadomy!” organizuje Fundacja „Gwiazda Nadziei” z okazji przypadającego 28 lipca Światowego Dnia WZW. Odbęzie się ona w 12 miastach Polski, w naszym regione w Dąbrowie Gorniczej. Z bezpłatnych badań przesiewowych anty-HCV będzie mogło skorzystać 4000 osób. Co roku w wyniku działania HBV i HCV umiera 1,5 miliona osób. Wobec faktu, że już co 12 osoba na świecie zakażona jest jednym z tych wirusów, Światowa Organizacja Zdrowia uznała wirusowe zapalenie wątroby typu B i C za jedno z największych zagrożeń epidemiologicznych XXI wieku. Ustanowiony w 2010 roku Światowy Dzień Wirusowego Zapalenia Wątroby ma na celu podniesienie świadomości zdrowotnej społeczeństw i zwrócenie uwagi na problemy, wynikające z rosnącej liczby zakażonych. – Obchodzony 28 lipca Światowy Dzień Wirusowego Zapalenia Wątroby to dobra okazja, aby pomyśleć o swoim zdrowiu i zrobić prosty test z krwi, aby przekonać się, że jesteśmy zdrowi. To również doskonały moment, aby edukować całe społeczeństwo na temat wirusowego zapalenia wątroby typu B i C oraz konieczności prowadzenia profilaktycznych badań – mówi Barbara Pepke, prezes Fundacji „Gwiazda Nadziei”, działającej na rzecz osób z chorobami wątroby. – Większość zakażonych nie wie, że ma HCV. Test anty-HCV nie tylko zwiększa nasze możliwości wyleczenia ewentualnego wirusowego zapalanie wątroby typu C, zwłaszcza wobec faktu zwiększenia w Polsce dostępu do nowych terapii, ale przede wszystkim oznacza, że nie będziemy nieświadomie zakażać wirusem innych – podkreśla Barbara Pepke. Jako członek World Hepatitis Alliance (WHA) oraz European Liver Patients Associations – międzynarodowych organizacji pozarządowych, zrzeszających pacjentów z zapaleniami wątroby typu B i C na całym świecie, Fundacja „Gwiazda Nadziei” jest od kilku lat organizatorem Światowego Dnia WZW w Polsce. Wraz z partnerami Koalicji Hepatologicznej zajmuje się poszerzaniem wiedzy na temat HBV i HCV, które mogą prowadzić do marskości i raka wątroby. Szacuje się, że Polsce ponad 230 tys. osób jest zakażonych HCV. Jednak dotychczas jedynie 30 tys. spośród nich zostało zdiagnozowanych. Szczególną uwagę w ramach działań przywiązuje się do edukacji na temat dróg zakażenia wirusem i wyjaśniania, jakie codzienne sytuacje mogą stanowić potencjalne źródło przeniesienia wirusa na inną osobę. Do zakażenia może dojść bardzo łatwo, ponieważ wystarczy kontakt z niewielką ilością krwi, jaki może mieć miejsce w codziennych sytuacjach, jak używanie nieodpowiednio wysterylizowanych przyrządów higienicznych typu cążki, maszynka do golenia czy szczoteczka do zębów. Inne potencjalnie niebezpieczne sytuacje możemy spotkać chociażby w gabinetach kosmetycznych podczas poddawania się drobnym zabiegom kosmetycznym, jak tatuaż, manicure czy przekłuwanie uszu. Fundacja „Gwiazda Nadziei” przypomina o tym, jak ważna jest profilaktyka, umożliwiając co roku przeprowadzenie bezpłatnych badań pod kątem występowania w krwi wirusa, powodującego zapalenie wątroby.   (s)

Układ ratalny

dodane 23.07.2015
[Region] Rozmowa z Elżbietą Grzesik, naczelnikiem Wydziału Realizacji Dochodów Oddziału ZUS w Sosnowcu Co to jest układ ratalny? Jest to możliwość spłaty zadłużenia z tytułu składek w miesięcznych ratach w okresie uzgodnionym z ZUS-em. Z tym, że odbywa się to na innych zasadach w przypadku przedsiębiorców opłacających składki na pracowników, a na innych w przypadku, gdy przedsiębiorca opłaca składki tylko na własne ubezpieczenia. Jakie korzyści daje taki układ? Oczywiście poza tym, że przedsiębiorca może spłacać zadłużenie przez dłuższy czas, zostaje zawieszone postępowanie egzekucyjne. Ponadto przedsiębiorcy od następnego dnia po dniu, w którym złoży wniosek o rozłożenie zadłużenia na raty, ZUS nie będzie naliczał odsetek, a jedynie opłatę prolongacyjną. Stanowi ona 50% stawki odsetek za zwłokę obowiązującej w dniu podpisania umowy. Co ZUS może rozłożyć na raty? W przypadku składek za osoby prowadzących jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą, ZUS może rozłożyć na raty całe zadłużenie natomiast gdy przedsiębiorca zatrudnia pracowników musi przed zawarciem układu opłacić tę część składek, które z własnych środków finansują pracownicy. Co trzeba zrobić, aby ubiegać się o rozłożenie zadłużenia na raty? Przede wszystkim trzeba złożyć wniosek wraz z uzasadnieniem. Jeśli przedsiębiorca nadal prowadzi działalność, musi opłacać bieżące składki oraz zapłacić koszty egzekucyjne, jeśli ma w ZUS zadłużenie z tego tytułu. W jaki sposób można złożyć wniosek? Zarówno pisemnie, jak i ustnie do protokołu w jednostce ZUS, elektronicznie lub telefonicznie. Co powinien zawierać wniosek o rozłożenie zadłużenia na raty? Wniosek powinien zawierać: informację o kwocie i okresie zadłużenia o jakie osoba zainteresowana wnioskuje aby zostało rozłożone na raty, propozycję spłaty zadłużenia – termin płatności rat, ich liczbę i wysokość, wskazanie powodu zaprzestania opłacania składek, wyczerpująca informację i uzasadnienie wskazujące, że zainteresowany nie jest w stanie jednorazowo uregulować zadłużenia, określenie rodzaju pomocy publicznej, o jaką zainteresowany się ubiega, jeżeli nadal jest przedsiębiorcą.   Jakie podstawowe dokumenty należy dołączyć do wniosku? Do wniosku należy dołączyć: oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej – formularze dostępne w ZUS lub na stronie www.zus.pl, dokumenty obrazujące sytuację finansową oraz możliwości płatnicze, np. roczne zeznania PIT, wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za ostatnie 3 lata, dokumenty dotyczące pomocy publicznej, jeżeli osoba zainteresowana nadal jest przedsiębiorcą.   Czy w najbliższym czasie przewidywane są jakieś dodatkowe udogodnienia dla pracodawców, którzy mają kłopoty z opłacaniem składek? Tak, mam dla tych firm dobrą wiadomość. Od 1 grudnia 2015r. wchodzą w życie przepisy, które umożliwią objęcie układem ratalnym wszystkich składek. Uzyskanie układu ratalnego będzie więc jeszcze łatwiejsze.   Rozmawiała: Joanna Biniecka

Reklamacja bez paragonu

dodane 17.07.2015
[Region] Kupiłem amortyzatory do samochodu przez internet. Po kilku miesiącach stwierdziłem ich wady i skontaktowałem się ze sprzedawcą telefonicznie celem ustalenia szczegółów reklamacji. Sprzedawca poinformował mnie, że koniecznie muszę razem z towarem przesłać paragon. Niestety, nie mam paragonu, ale dysponuję potwierdzeniem przelewu za towar, a także zamówieniem, które otrzymałem drogą elektroniczną. W moim przekonaniu sprzedawca bezpodstawnie uzależnia złożenie przeze mnie reklamacji od przesłania paragonu, podczas gdy posiadam przecież inne dowody na dokonanie zakupu.   Ma Pan rację. Aby skorzystać z prawa do reklamacji kupujący powinien wykazać okoliczność dokonania zakupu. Dowody mogą natomiast być różne. Paragon jest jedynie jednym z wielu dowodów potwierdzających zakup. Uzależnianie reklamacji od przedłożenia wyłącznie paragonu nie tylko nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach, ale także stanowi wprowadzenie kupującego konsumenta w błąd co do przysługującego prawa do reklamacji, co stanowi nieuczciwą praktykę rynkową zakazaną przepisami ustawy z dnia 23.08.2007r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. nr 171 poz.1206). Działania w postaci przekazywania nieprawdziwych informacji, w wyniku czego konsument zostaje wprowadzony w błąd, mogą dotyczyć w szczególności procedury reklamacyjnej oraz praw konsumenta, w szczególności do naprawy lub wymiany produktu na nowy, albo prawa do obniżenia ceny lub do odstąpienia od umowy. Takie działanie u konsumenta, który otrzymuje informację o konieczności przesłania paragonu jako warunku niezbędnego do złożenia reklamacji, mimo że posiada inne dowody zakupu, może spowodować podjęcie przez niego decyzji o rezygnacji z dochodzenia roszczeń. Przeciętny konsument nie musi znać obowiązujących przepisów dotyczących reklamacji rzeczy i może przypuszczać, że informacja udzielona przez przedsiębiorcę jest prawdziwa i wynika np. z przepisów prawa. Dlatego też kupujący na podstawie nieprawdziwej informacji może podejmować decyzje, których nie podjąłby, jeżeli otrzymałby informację zgodne z prawem. Ani przepisy o sprzedaży konsumenckiej dotyczące reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową, ani też aktualne przepisy kodeksu cywilnego o rękojmi, nie wskazują, że do złożenia reklamacji niezbędne jest posiadanie przez konsumenta paragonu fiskalnego. Zaznaczyć trzeba, że to na konsumencie ciąży obowiązek wykazania, że zakupu dokonał u tego sprzedawcy, od którego dochodzi roszczeń reklamacyjnych, jednak konsument może wykazywać, iż zakupił dany towar u konkretnego sprzedawcy za pomocą innych dostępnych dowodów. Paragon zatem nie jest wyłącznym dowodem na potwierdzenie zakupu, ale jego posiadanie może znacznie ułatwić dochodzenie roszczeń. Natomiast gdy kupujący dysponuje jakimkolwiek innym dowodem potwierdzającym zakup, ma pełne prawo dochodzić roszczeń reklamacyjnych od sprzedawcy. Adrianna Peć miejski rzecznik konsumentów w Sosnowcu

ZUS ostrzega przed fałszywymi mailami

dodane 17.07.2015
[Region] Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że jeżeli nie zdecydowali się na kontakt z opiekunem klienta drogą mailową, to ZUS maili do nich nie wysyła. Prosi, by koniecznie uważać na wszelką korespondencję elektroniczną, zwracającą uwagę na błędy w rozliczeniach składkowych! Ostrzeżenie to wynik wzmożonej aktywności osób podszywających się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W ostatnich dniach szereg przedsiębiorców zgłosiło do ZUS informację o dziwnych mailach, które zawierały sugestię błędnych rozliczeń z tytułu należności składkowych i konieczność ich natychmiastowego sprostowania. Maile były rzekomo podpisane przez jednego z dyrektorów ZUS.   Tymczasem maile z ZUS trafiają jedynie do tych przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na taki kontakt ze swoim indywidualnym opiekunem z Zakładu i zawsze widnieje w nich podpis tegoż opiekuna. W związku z tym ZUS ponownie przypomina, że pracownicy Zakładu nie kontaktują się z klientami w ich indywidualnych sprawach za pośrednictwem e-maili. Tym bardziej tą drogą nie przekazują informacji o możliwych błędach w rozliczeniach. Prosimy więc o szczególną ostrożność w przypadku otrzymania tego typu korespondencji.   W celu uniknięcia problemów na pewno nie należy na tą korespondencję odpowiadać. Jednocześnie we wszelkich wątpliwych dla naszych klientów sprawach prosimy o kontakt z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numerem telefonu: 22 560 16 00. Joanna Biniecka rzecznik prasowy Sosnowieckiego Odziału ZUS    

Informacja o stanie konta

dodane 07.07.2015
[Region] Od czerwca trwa wysyłka „Informacji o stanie konta ubezpieczonego w ZUS”. Otrzymują ją ubezpieczeni urodzeni po 31 grudnia 1948 r.  posiadający indywidualne konta w ZUS. Informacja dotyczy dwóch lat: 2013 i 2014.   Adresat dowie się o wielkości zwaloryzowanego kapitału początkowego (jeżeli pracował przed 1999 r. i złożył wniosek o wyliczenie kapitału). Dowie się także, ile ma zgromadzonych na koncie zwaloryzowanych składek emerytalnych. Przedstawione są również niezwaloryzowane składki na ubezpieczenia emerytalne za lata 2013 i 2014, w rozbiciu na poszczególne miesiące, za jakie wpływały. ZUS przekazuje również informacje o środkach zewidencjonowanych na subkoncie, czyli w ramach II filaru ZUS. Tu składki przedstawiono w rozbiciu na te, które pracodawca  (czy też osoba prowadząca działalność gospodarczą) powinien opłacić, oraz na te, które faktycznie opłacił. Podobne rozbicie dotyczy składek na OFE. Z informacji można także poznać stan swojego subkonta po przelewie 51,5 proc. środków z  rachunku w OFE , który miał miejsce w lutym 2014 r.   Osoby, które do 31 grudnia 2014 r. ukończyły 35 lat, otrzymują również informacje o wysokości hipotetycznej emerytury, przysługującej im ze środków zgromadzonych na koncie ZUS w I filarze. Należy zaznaczyć, że do hipotetycznej emerytury nie są wliczone składki z subkonta i OFE. Została ona przedstawiona w dwóch wariantach. Pierwszy, to kwota emerytury, jaką zainteresowany uzyskałby w wieku emerytalnym na podstawie dotychczas zgromadzonych na koncie składek i kapitału początkowego. Drugi to symulacja, jak wyglądałoby świadczenie w przypadku pracy aż do osiągnięcia wieku emerytalnego i comiesięcznego odprowadzania średniej wysokości składki z dotychczasowych lat pracy. Do przesłanej przez ZUS korespondencji dołączony został załącznik, który opisuje poszczególne pozycje z „Informacji o stanie konta ubezpieczonego w ZUS” według stanu na 31 grudnia 2014 r. Joanna Biniecka

Termin zawiadomienia sprzedawcy o wadzie towaru

dodane 24.06.2015
[Region] W 2014 roku 15 grudnia kupiłem buty sportowe. Po niespełna roku, w styczniu 2015 r. stwierdziłem wadę butów, która polegała na ich rozklejeniu. Niestety, zapodział mi się paragon, odnalazłem go dopiero w maju i wtedy złożyłem reklamację. Ale sprzedawca odmówił jej uznania twierdząc, że zbyt późno ją zgłosiłem. Słyszałem, że zmieniły się przepisy, czy zatem sprzedawca ma rację odrzucając moją reklamację?   Niestety, sprzedawca ma rację. Rzeczywiście przepisy dotyczące reklamacji towarów zmieniły się, jednakże zmiany weszły w życie od 25 grudnia 2014 r. A zatem wszystkie reklamacje dotyczące zakupów dokonanych przed tą datą, podlegają przepisom obowiązującym do wejścia w życie zmian. Do zakupów dokonanych do 24 grudnia 2014 r. stosować należy przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, które regulują odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Zgodnie z przywołanymi przepisami, konsument ma obowiązek zawiadomić sprzedawcę o niezgodności towaru z umową w terminie 2 miesięcy od jej stwierdzenia. W przypadku zbyt późnego zgłoszenia reklamacji, sprzedawca ma prawo odmówić jej przyjęcia, gdyż skutkiem opóźnienia jest utrata uprawnień do żądania naprawy, wymiany, obniżenia ceny towaru oraz odstąpienia od umowy i zwrotu ceny. Aby zachować termin, wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.   Nowe przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta znajdują zastosowanie do zakupów dokonanych po 25 grudnia 2014 r. Nowe przepisy nie przewidują już 2- miesięcznego terminu na zawiadomienie sprzedawcy o wadzie. Jednakże również obecnie dochodzenie roszczeń jest ograniczone w czasie. Roszczenie o naprawę lub wymianę towaru przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem 2 lat od wydania towaru.   Reasumując, w zależności od momentu dokonania zakupu, zależeć będzie zastosowanie starych, bądź nowych przepisów. Buty zakupił Pan przed zmianami, a zatem obowiązywał 2 -miesięczny termin na zgłoszenie reklamacji, a jego niedotrzymanie wywołało skutek w postaci utraty uprawnień reklamacyjnych i sprzedawca miał prawo odmówić przyjęcia reklamacji.   Adrianna Peć, miejski rzecznik praw konsumenta w Sosnowcu        

ZUS dofinansowuje przedsiębiorców

dodane 24.06.2015
[Region] W ramach programu obejmującego działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy, ZUS finansuje zarówno projekty inwestycyjne, jak i projekty doradcze.   Pierwsze dotyczą podniesienia bezpieczeństwa technicznego w bezpośrednim otoczeniu pracowników. Może to być np. zakup urządzeń oczyszczające powietrze, instalacja osłon do niebezpiecznych maszyn i urządzeń, czy kabin dźwiękoszczelnych. W mniejszych firmach – zatrudniających do 49 pracowników – Zakład może też wesprzeć zakup środków ochrony indywidualnej pracowników, ale pod warunkiem, że pracodawca przedstawi dokumentację prawidłowo przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego na poszczególnych stanowiskach.   W przypadku projektów doradczych, ZUS dofinansowuje działania które mają pomóc przedsiębiorcom ocenić zagrożenia występujące w miejscu pracy. Polega to np. na przeprowadzeniu pomiarów hałasu, wibracji, zapylenia lub ocenie ergonomii miejsc pracy, czy instalacji technicznych. Co ważne, przedsiębiorca możę połączyć projekt inwestycyjny z doradczym.   W 2015 r. na wszelkie projekty z zakresu poprawy bezpieczeństwa w pracy, ZUS przeznaczył 27 mln zł. Z roku na rok tych środków będzie więcej. I tak w 2016 r. Zakład przeznaczy na ten cel prawie 35 mln zł, a w 2017 r. już przeszło 46 mln zł. Z góry określona na dany rok pula pieniędzy nie oznacza, że po jej wyczerpaniu nabór projektów będzie wstrzymany. Przyjęty zostanie każdy wniosek. Spieszyć się nie trzeba. Dotacje bowiem ZUS wypłaca w dwóch transzach. Pierwszą przedsiębiorca odbiera w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Pozostałą część Zakład przekazuje po zakończeniu inwestycji i weryfikacji, czy została zrealizowana zgodnie z umową. Niejednokrotnie więc jest tak, że pierwsza z transz wypłacana jest jednego roku, a druga w roku kolejnym.   Skala dofinansowania danego przedsięwzięcia z zakresu poprawy bezpieczeństwa w miejscu pracy zależy od wielkości firmy i liczby zatrudnionych pracowników. Mikroprzedsiębiorstwa, które zatrudniają do 9 pracowników, mogą liczyć na środki pkrywające 90 proc. kosztów inwestycji, do wysokości 140 tys. zł. Firmy małe, z załogą do 49 osób, otrzymają maksymalnie 210 tys. zł, które to środki pokryją do 80 proc. inwestycji. Przedsiębiorstwa średnie, do 249 pracowników, mogą się ubiegać o dofinansowanie w wysokości 60 proc. wszystkich kosztów modernizacji, do kwoty 340 tys. zł. Największe podmioty, zatrudniające od 250 osób w górę, skorzystają z finansowania 20 proc. nakładów inwestycyjnych, ale do kwoty aż 500 tys. zł. Podkreślić należy przy tym, że nie ma przeszkód przed skorzystaniem ze środków z ZUS więcej niż jeden raz.   Wniosek o dofinansowanie, wraz z dokładną listą możliwych do realizacji projektów, dostępne są na stronie internetowej Zakładu pod adresem www.zus.pl/prewencja. Na portalu ZUS jest także poradnik, jak wypełnić wniosek. Należy pamiętać, że istotnym elementem oceny składanego przez przedsiębiorcę wniosku jest weryfikacja inwestycji przez zewnętrznego eksperta, biegłego w danej dziedzinie. Taki ekspert dokonuje też odbioru inwestycji, stwierdzając poprawność jej realizacji. Joanna Biniecka

Powszechna Informacja Medyczna już na Śląsku

dodane 25.05.2015
[Region] Powszechna Informacja Medyczna czyli zaawansowany system porządkowania, wyszukiwania i udzielania informacji o świadczeniach medycznych właśnie zaczyna funkcjonować w województwie śląskim. System umożliwia m.in. uzyskanie potrzebnej informacji związanej z usługami medycznymi, ułatwia umówienie się do lekarza czy sprawdzenie np. godzin przyjęć do konkretnego specjalisty. Powszechna Informacja Medyczna składa się z portalu dla pacjentów i lekarzy www.medyczna.info, który gromadzi wszystkie użyteczne w praktyce rodzaje informacji dotyczące świadczeń medycznych, a także z infolinii dla pacjentów obsługiwanej przez wyspecjalizowanych doradców medycznych. Doradcy udzielając pomocnych informacji, na bieżąco rozpoznają też potrzeby informacyjne pacjentów i uczestniczą w stałym dostosowaniu systemu do aktualnych potrzeb. Baza dla mieszkańców Śląska jest już dostępna, infolinia będzie niebawem. Obecnie trwają ostatnie prace nad zgromadzeniem możliwie pełnej i obiektywnej oferty usług medycznych, zarówno tych na NFZ jak i prywatnych. Funkcja rejestracji lekarzy będzie w pełni dostępna od maja. System oficjalnie ruszył na marcu na terenie województwa świętokrzyskiego.   Stopniowo udostępniane będą coraz bardziej zaawansowane rozwiązania dla wyszukiwania świadczeń, profesjonalistów medycznych czy placówek. Na bieżąco trwają prace nad budową i aktualizacją bazy w kolejnych województwach. Planowo pod koniec roku 2015 system Powszechnej Informacji Medycznej powinien objąć już całą Polskę. W obecnej formie w bazie dotyczącej tylko terenu województwa śląskiego zgromadzono aż 7 tys. poradni, około 3 tys. praktyk lekarskich, ponad 2 tys. jednostek diagnostycznych i przychodni medycznych. Dużą liczbę stanowią praktyki stomatologiczne, szpitale, oraz inne także poszukiwane placówki jak np. fundacje czy stowarzyszenia pomagające pacjentom.   – Powszechna Informacja Medyczna powstała, aby udostępniać pacjentom rzetelne i wiarygodne informacje o świadczeniach medycznych. Naszym celem jest rozwijanie systemu dostarczającego możliwie pełnej, aktualnej i obiektywnej informacji – mówi dr Witold Rezner, prezes Powszechnej Informacji Medycznej. – To miejsce, które umożliwi sprawdzenie najkrótszego czasu oczekiwania na wizytę, tam pacjent uzyska również odpowiedź m.in. na pytanie, gdzie można wykonać konkretne, czasem trudno dostępne badanie, a także gdzie i jak szukać np. rehabilitacji czy świadczeń pielęgnacyjno-opiekuńczych – dodaje. Platforma www.medycznainfo skierowana jest nie tylko do pacjentów, ale również do lekarzy i innych profesjonalistów medycznych oraz wszystkich placówek ochrony zdrowia. Profesjonaliści medyczni i placówki mogą bezpłatnie zamieszczać i aktualizować praktycznie wszystkie istotne dla pacjentów dane, a kolejność wyświetlania wyników nie jest oparta o kryteria promocyjne, ale o aktualność i kompletność danych. Infolinia Powszechnej Informacji Medycznej obsługiwana jest przez wyspecjalizowanych doradców medycznych, głównie specjalistów zdrowia publicznego. To oni ułatwiają poruszanie się pacjenta po skomplikowanym systemie, oszczędzając tym samym czas, niepotrzebny stres i nierzadko spore pieniądze osób korzystających z infolinii. To ich wsparcie pozwala pacjentom czuć się bezpieczniej, a personelowi ochrony zdrowia skupić na czynnościach ściśle medycznych. Twórcy projektu są przekonani, że powstała usługa usprawni przepływ informacji na linii pacjent-lekarz i placówka-pacjent, oraz przyczyni się do wypełnienia luk informacyjnych.   (s)    
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl