Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

ZUS odpowiada na pytania o emerytury pomostowe

dodane 16.02.2015
[Region] Wykonuję pracę w szczególnych warunkach, ale na pół etatu. Czy mój pracodawca ma obowiązek oplacania za mnie składek na Fundusz Emerytur pomostowych? Obowiązek opłacania składek na FEP nie jest uzależniony od wymiaru zatrudnienia pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Składki te należy opłacać zarówno za pracowników zatrudnionych w pełnym jak i niepełnym wymiarze czasu pracy. Jednak wymiar czasu zatrudnienia ma wpływ na prawo do emerytury pomostowej, które przysługuje wyłącznie osobom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy. Chcę ubiegać się o emeryturę pomostową. Od kiedy przysługuje prawo do tego świadczenia po złożeniu wniosku? Jeżeli wniosek jest zgłoszony w miesiącach następujących po miesiącu spełnienia warunków wymaganych do nabycia prawa do emerytury pomostowej, prawo do tego świadczenia powstaje nie wcześniej, niż od pierwszego dnia miesiąca, w którym zgłoszono wniosek. Mam przyznaną emeryturę pomostową, ale jednocześnie trochę sobie dorabiam pomagając szwagrowi w warsztacie i opłacane są za mnie składki. Czy w związku z tym wysokość mojego świadczenia będzie wyższa? Jeżeli po dniu, od którego przyznano emeryturę pomostową, emeryt podlegał ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym - wysokość emerytury pomostowej ulega ponownemu ustaleniu na zasadach określonych w art.108 ustawy emerytalnej, tzn. świadczenie powiększa się o kwotę wynikającą z podzielenia składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego po dniu zgłoszenia wniosku o przeliczenie z uwzględnieniem ich waloryzacji przez wyrażone w miesiącach średnie dalsze trwanie życia ustalone dla faktycznego wieku danego ubezpieczonego w dniu złożenia wniosku o ponowne ustalenie wysokości emerytury pomostowej. Ponowne ustalenie wysokości emerytury pomostowej następuje na wniosek zgłoszony nie wcześniej niż po upływie roku kalendarzowego lub po ustaniu ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Joanna Biniecka, rzecznik prasowy Sosnowieckiego Oddziału ZUS

Kiedy rękojmia, a kiedy gwarancja

dodane 11.02.2015
[Region]   Od 25 grudnia ub.r. w obrocie konsumenckim obowiązują nowe przepisy reklamacyjne. Mimo coraz większej świadomości konsumenckiej, wiele osób nadal nie wie na czym polega gwarancja lub myli ją z odpowiedzialnością sprzedawcy z tytułu rękojmi lub niezgodności towaru z umową. Czym zatem jest gwarancja?   Gwarancja jest prawem, które jest udzielane dobrowolnie przez gwaranta. Gwarantem zwykle nie jest sprzedawca lecz najczęściej producent, czasem importer, dystrybutor itp. Aby mówić o gwarancji, musi ona zatem zostać udzielona. Dane gwaranta, czyli przedsiębiorcy, który jej udziela, powinny być podane w oświadczeniu gwarancyjnym, np. karcie gwarancyjnej.   Na towary drobne, codziennego użytku np. obuwie, odzież, gwarancji zwykle nie ma. To nie oznacza, że nie można tych rzeczy reklamować. Jak najbardziej podlegają one reklamacji, ale tylko z rękojmi i do sprzedawcy. Natomiast jeśli zostanie udzielona na towar gwarancja, wówczas kupujący dysponuje dwoma osobnymi i niezależnymi prawami: rękojmią do sprzedawcy i gwarancją do gwaranta. To kupujący wybiera, z którego prawa przy reklamacji skorzysta. Nie jest dopuszczalne jedynie łączne, czyli równoczesne dochodzenie roszczeń z obydwu praw.   Ale jeśli gwarant nie uzna reklamacji, lub nie wywiąże się ze swoich obowiązków, wówczas kupujący może sięgnąć po rękojmię i złożyć reklamację do sprzedawcy. Możliwa jest również sytuacja odwrotna, skorzystanie z gwarancji w sytuacji, gdy sprzedawca nie uzna reklamacji z rękojmi.   Konsumencie pamietaj!   Gwarancja to prawo wobec gwaranta, rekojmia to prawo wobec sprzedawcy. Może się zdarzyć, że sprzedawca udzieli gwarancji, wówczas to on ponosi odpowiedzialniść z rękojmi i z gwarancji. Wybór natomiast, z którego prawa złożyć reklamację, zawsze należy do kupującego. Zasady rękojmi opisano w kodeksie cywilnym i działa ona z mocy prawa od wydania towaru. O udzieleniu zaś i zasadach gwarancji decyduje gwarant, a przepisy kodeksu cywilnego o gwarancji stosuje się wtedy, gdy gwarant nie określi w gwarancji wymaganych elementów. Zasze zatem należy zapoznać się z treścią gwarancji, zanim z niej skorzystamy.   Nowe zasady reklamacji z rękojmi i z gwarancji dotyczą tylko tych zakupów, których dokonano już po 25 grudnia 2014 r. Do towarów kupionych przed tą datą odnoszą się przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Prawo do reklamowania rzeczy ruchomej u sprzedawcy na starych zasadach nazywa się niezgodnością towaru z umową. Gwarancja natomiast przysługuje wobec gwaranta, a jej zasady określa sam gwarant w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie.     DO 24.12.2014r.   1. NIEZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ DO  SPRZEDAWCY – 2 lata od wydania  towaru 2.GWARANCJA DO GWARANTA NA ZASADACH OKREŚLONYCH W GWARANCJI   OD  25.12.2014r. 1. RĘKOJMIA DO SPRZEDAWCY- 2 lata od wydania  towaru lub gdy określono dłuży  okres przydatności  towaru trwa przez ten okres. 2. GWARANCJA DO GWARANTA  NA ZASADACH OKRESLONYCH PRZEZ  GWARANTA. JEŚLI NIE  OKREŚLONO TERMINU TRWA 2 LATA. Adrianna Peć, rzecznik praw konsumenta w Sosnowcu

Odwieszanie emerytury

dodane 30.01.2015
[Region] ZUS wypłaca wraz z należnymi odsetkami emerytury, które były zawieszone od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r. Przyczyną ich zawieszenia było nierozwiązanie stosunku pracy przed przejściem na emeryturę. Wypłata zawieszonego świadczenia może nastąpić tylko na wniosek zgłoszony przez emeryta. Zasady ustalania i wypłaty zawieszonych od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r. w związku z kontynuowaniem zatrudnienia podjętego przed przejściem na emeryturę określa ustawa z 13 grudnia 2013 r. Przepisy te weszły w życie 19 lutego 2014 r. i dotyczą wszystkich emerytów nimi objętych. Po zgłoszeniu wniosku wypłatę zawieszonej emerytury otrzymują więc zarówno ci, którzy otrzymali decyzję odmowną z ZUS, jak i ci, którzy przegrali sprawę w sądzie. Wypłata zawieszonej emerytury nie przysługuje natomiast osobom, którym – na podstawie prawomocnego wyroku sadu – ZUS wypłacił już emeryturę. Kwota emerytury zostanie ustalona w wysokości, w jakiej byłaby wypłacana, gdyby nie została zawieszona. Przy jej ustalaniu zostanie więc uwzględniona waloryzacja od 1 marca 2012 r. Do kwoty obliczonej do wypłaty zawieszonej emerytury doliczone zastaną odsetki za okres do dnia wejścia w życie ustawy, tj. do 19 lutego 2014 r. Wypłata zawieszonej emerytury nastąpi tylko na wniosek zgłoszony przez emeryta. Podpisany wniosek powinien zawierać dane zainteresowanego (imię, nazwisko, adres zamieszkania), numer świadczenia oraz nazwę i adres oddziału ZUS. Musi też określać, czego dotyczy, czyli wypłaty zawieszonej emerytury od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r. wraz z odsetkami lub tylko wypłaty odsetek, jeżeli emerytura została wcześniej wypłacona na mocy wyroku sądu bez odsetek. Emeryt może złożyć wniosek o wypłatę zawieszonej emerytury wraz z odsetkami w dowolnym czasie. Roszczenie o zwrot zawieszonej emerytury nie przedawnia się. Joanna Biniecka

Nowa lepsza gwarancja

dodane 27.01.2015
[Region] Od 25 grudnia 2014 roku w obrocie konsumenckim obowiązują nowe przepisy reklamacyjne, zmianie uległy także przepisy o gwarancji. Jest ona prawem, które jest udzielane dobrowolnie przez gwaranta.   Gwarantem zwykle nie jest sprzedawca lecz najczęściej producent, czasem importer, dystrybutor itp. Aby mówić o gwarancji, musi ona zatem zostać udzielona. Dane gwaranta - przedsiębiorcy, który jej udziela - powinny być podane w oświadczeniu gwarancyjnym, np. karcie gwarancyjnej. W przypadku, gdy nie można tego ustalić, należy przyjąć, że gwarantem jest ten podmiot, który złożył oświadczenie gwarancyjne. Gwarancja może mieć formę papierową, najczęściej są to książeczki gwarancyjne lub karty gwarancyjne, albo być wydana na innym trwałym nośniku. Gwarancja może zostać także udzielona w reklamie.   Gwarancja powinna zostać wydana przez sprzedawcę razem z towarem i ma być sformułowana w sposób jasny i zrozumiały w języku polskim. Gwarancja musi określać czas jej trwania, zasięg terytorialny, uprawnienia kupującego oraz informację, że gwarancja nie zawiesza i nie ogranicza uprawnień wynikających z tytułu rękojmi. Brak wymienionych elementów nie powoduje nieważności gwarancji.   Zasady i zakres gwarancji określa sam gwarant. Może on np. ograniczyć swoją odpowiedzialność do poszczególnych części składowych rzeczy. Np. termin gwarancji może być inny w odniesieniu do telefonu i do baterii, albo na baterię może nie być w ogóle udzielona. W gwarancji powinny zostać określone uprawnienia kupującego i obowiązki gwaranta. Zwykle gwarancja obejmuje naprawę towaru, a czasem wymianę, przy czym tę ostatnią zastrzega się zwykle na wypadek niemożliwości naprawy lub wielokrotności istotnych napraw. Zawsze jednak należy sprawdzić w karcie gwarancyjnej, do czego gwarant się zobowiązał i na jaki okres została udzielona. W razie wątpliwości przyjmuje się, że gwarant ma obowiązek usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.   W razie skorzystania z gwarancji, kupujący dostarcza towar na koszt gwaranta do miejsca określonego w gwarancji lub do miejsca wydania towaru. Natomiast w przypadku gdy towar jest dużych rozmiarów, lub postanowiono tak w gwarancji, wada powinna być usunięta na miejscu, gdzie znajduje się towar.   Gwarant powinien wykonać swoje obowiązki, np. naprawić towar w terminie określonym w gwarancji. Jeśli natomiast w gwarancji nie określono terminu, wówczas gwarant powinien wykonać obowiązki niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych, licząc od dnia dostarczenia towaru do gwaranta lub jego udostępnienia w miejscu, w którym się znajduje.   Jeżeli w ramach gwarancji dokonano wymiany towaru lub też istotnej naprawy, wówczas termin gwarancji biegnie na nowo od momentu dostarczenia wymienionego lub naprawionego towaru. W przypadku wymiany części, termin biegnie od nowa na tę część, a w sytuacji nieistotnej naprawy lub gdy nie uznano reklamacji, okres gwarancji wydłuża się o czas, w którym uprawniony do gwarancji nie mógł korzystać z rzeczy.   W przypadku, gdy kupujący korzysta z uprawnień gwarancyjnych, bieg terminu do wykonywania uprawnień z tytułu rękojmi zostaje zawieszony od momentu zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Chcąc skorzystać z gwarancji warto zatem od razu zawiadomić sprzedawcę o wadzie towaru, co spowoduje, że zawieszeniu ulegną równolegle uprawnienia z tytułu rękojmi. Dla zawiadomienia sprzedawcy o wadzie nie zastrzeżono żadnej szczególnej formy, ale najlepiej dla celów dowodowych dokonać takiego zawiadomienia pisemnie, czy też drogą elektroniczną i zadbać o potwierdzenia przyjęcia.   UWAGA! Powyższe zasady gwarancyjne dotyczą zakupów dokonanych po 25 grudnia 2014 roku. Do 24 grudnia 2014 r. obowiązują przepisy ustawy o sprzedaży konsumenckiej, zgodnie z którymi zasady gwarancji - uprawnienia kupującego, czas realizacji obowiązków gwarancyjnych, czas trwania gwarancji i jej ewentualnego przedłużenia określał sam gwarant.   Adrianna Peć rzecznik praw konsumenta w Sosnowcu

Zadbaj o swoje serce – bezpłatne badania profilaktyczne

dodane 22.01.2015
[Sosnowiec] Już w najbliższą sobotę 24 stycznia w Centrum Handlowym Auchan w Sosnowcu odbędą się bezpłatne badania kardiologiczne, organizowane w ramach ogólnopolskiej kampanii „Zadbaj o swoje serce”. W godzinach od 10:00 do 18:00 na terenie galerii będzie można wykonać badanie EKG, pomiar ciśnienia, oznaczyć poziom cholesterolu we krwi, jak również skorzystać z porady dietetyka.   Kampania bezpłatnych badań kardiologicznych „Zadbaj o swoje serce” jest adresowana do wszystkich klientów CH Auchan, niezależnie od wieku. Badania będą przeprowadzane w specjalnie wydzielonych stanowiskach na terenie galerii handlowej. Po rejestracji pacjent będzie mógł nieodpłatnie wykonać badanie poziomu cholesterolu we krwi, pomiar ciśnienia tętniczego, obliczyć wskaźnik BMI (wskaźnik masy ciała) oraz przejść badanie EKG. Obecni na miejscu lekarze będą interpretować wyniki badań i dadzą pacjentom wskazówki dotyczące ewentualnego dalszego leczenia. Podczas akcji każdy zainteresowany będzie mógł nieodpłatnie skonsultować się z dietetykiem i zaplanować korzystną dla układu krążenia dietę.   Celem ogólnopolskiej kampanii „Zadbaj o swoje serce”, prowadzonej od 2006 roku, jest wzrost świadomości w zakresie profilaktyki chorób serca, w szczególności nadciśnienia tętniczego i wysokiego poziomu cholesterolu. Te schorzenia są w Polsce najczęstszą przyczyną zgonów. Kampania ma na celu pokazanie, jak ważną dla zdrowia rolę odgrywa profilaktyka, aktywny styl życia oraz odpowiednia dieta.   Kampania organizowana jest przez Telemedycynę Polską S.A. przy wsparciu ZT „Kruszwica” S.A., dystrybutora margaryny Optima Cardio. – W ciągu 1 minuty serce dorosłego człowieka pompuje 5–6 litrów krwi, a w ciągu całego dnia przepompowuje ponad 7 tysięcy litrów. Warto je regularnie badać i dbać, by działało sprawnie – argumentują organizatorzy, motywując do skorzystania z akcji.   (s)    

Jak uniknąć składania PIT-a

dodane 09.01.2015
[Region] Dziś ostatni dzień, aby skorzystać z możliwości rozliczenia przez płatnika, np. pracodawcę, dochodów. Wystarczy, by pracownik przed 10 stycznia złożył pracodawcy oświadczenie PIT-12. Możliwość ta dotyczy wyłącznie osób fizycznych, uzyskujących przychody u jednego płatnika. W PIT-12 pracownik oświadcza, że przez cały rok podatkowy uzyskiwał dochody u jednego pracodawcy, nie będzie korzystał z preferencyjnego rozliczenia swoich dochodów, np. z łącznego opodatkowania dochodów małżonków i nie będzie korzystał z ulg podatkowych, wówczas płatnik oblicza roczny podatek na formularzu PIT-40 i przekazuje go urzędowi skarbowemu do 2 lutego (w przypadku płatników składających PIT-40 w formie papierowej) lub 2 marca (w przypadku płatników składających PIT-40 w postaci dokumentu elektronicznego), zaś podatnikowi w terminie do 2 marca. Jeśli jednak pracownik w 2014 r. uzyskiwał inne dochody opodatkowane według skali podatkowej, bądź zamierza skorzystać z ulg podatkowych, musi rozliczyć się samodzielnie, w terminie do końca kwietnia, składając zeznanie podatkowe. Osoba, której rocznego obliczenia podatku dokonał płatnik, i która osiągnęła również przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości, z praw majątkowych, z kapitałów pieniężnych, z działalności gospodarczej opodatkowanej jednolitą stawką 19 proc. lub przychody opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, powinna złożyć odrębne zeznania przeznaczone do rozliczenia tych przychodów. W ubiegłym roku na terenie województwa śląskiego pracodawcy rozliczyli 46,9 tys osób, to 4 tys więcej osób niż dwa lata temu. UWAGA! Od 1 stycznia 2015 r. weszły w życie nowe obowiązki wynikające ze zmian do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mające zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2014 r.Wprowadzone zmiany nakładają na płatników i inne podmioty niepełniące funkcji płatnika, obowiązane do sporządzania i przekazywania informacji o dochodach osób fizycznych nowy - wyłącznie elektroniczny sposób przesyłania do urzędów skarbowych deklaracji, informacji i rocznych obliczeń podatku za osoby fizyczne np. za pracowników. Oznacza to obowiązek ich przesyłania w formie dokumentu elektronicznego.Wyjątkowo ww. podmioty przesyłające informacje do urzędów skarbowych dla nie więcej niż 5 podatników mogą nadal składać te dokumenty w formie papierowej, z zastrzeżeniem, że dokumentów tych nie składa w ich imieniu biuro rachunkowe. W tym wypadku obowiązuje ich krótszy termin (o miesiąc) w stosunku do terminu określonego dla przesyłania urzędom skarbowym dokumentów elektronicznych tj. 31 stycznia. Michał Kasprzak rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Katowicach  

Nowe zasady w uldze na dzieci

dodane 08.01.2015
[Region] Z początkiem 2015 r. weszły w życie przepisy rozszerzające zasady przyznawania ulg podatkowych na dzieci. Z ulgi będą mogły skorzystać wszystkie rodziny, w których przynajmniej jedno z rodziców płaci podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), nastąpi też podwyższenie ulgi na trzecie i każde kolejne dziecko o 20 proc. Szacuje się, że zmiany będą dotyczyć ponad miliona polskich rodzin, w których wychowuje się około dwóch milionów dzieci. Zmiany poprawią sytuację tych podatników, dla których dotąd pełne wykorzystanie ulgi było nieosiągalne, w tym dla blisko połowy rodzin wielodzietnych, których podatek był niższy od maksymalnego poziomu ulgi. Teraz budżet państwa dopłaci tym rodzinom, zwracając kwotę niewykorzystanej ulgi. Aby ulga nie stała się zniechęcającą do pracy i uzależniającą zapomogą, zwrot nie będzie mógł przekroczyć łącznej kwoty zapłaconych przez podatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Warunkiem zwrotu jest zatem opodatkowana i oskładkowana praca przynajmniej jednego z rodziców. Ma to stymulować wsparcie tych rodzin, w których praca, a nie zasiłek, jest sposobem utrzymania.Na dodatkowe wsparcie w postaci zmienionej ulgi na dzieci będzie mógł liczyć ponad milion rodzin (ok. 1,8 mln podatników), w których wychowuje się ok. dwa miliony dzieci. Dzięki temu ponad 97 proc rodzin – płatników PIT – będzie mogło wykorzystać tę ulgę w pełni. Nastąpi też podwyższenie ulgi na trzecie i każde kolejne dziecko o 20 proc. To kontynuacja zmian z 2013 r., kiedy podwyższono ulgę na trzecie dziecko o 50 proc., a na czwarte i każde kolejne o 100 proc. Stąd już w 2015 r. kwoty odliczenia będą wynosić na pierwsze i drugie dziecko – 1.112,04 zł, na trzecie – 2.000,04 zł, a na każde kolejne 2.700 zł. Jest to związane z tym, że stopa ubóstwa jest najwyższa właśnie w rodzinach wielodzietnych i rośnie wraz z liczbą dzieci w rodzinie.Długofalowym celem rządu jest również poprawa sytuacji demograficznej Polski, gdzie współczynnik dzietności wynosi ok. 1,3 i jest znacznie poniżej wartości zapewniającej zastępowalność pokoleń (ok. 2,1), której nie gwarantuje model 2+2, czyli posiadanie przez rodzinę dwójki dzieci. Pomimo pozytywnych sygnałów, takich jak obserwowany w pierwszej połowie 2014 r. wzrost liczby urodzeń (pierwszy od lat), polityka państwa musi zachęcać do posiadania dzieci. Jak wynika z badań prowadzonych w innych krajach, najskuteczniejszym instrumentem finansowym wpływającym na zwiększenie dzietności jest wsparcie rodziców przy decyzji właśnie o trzecim dziecku. O ile bowiem sytuacja finansowa nie jest kluczowym kryterium w przypadku decyzji o posiadaniu pierwszego i zwykle drugiego dziecka, o tyle decyzja o trzecim dziecku jest często determinowana właśnie sytuacją ekonomiczną.Nowe regulacje pomagają też walczyć z szarą strefą i promować legalne zatrudnienie, ponieważ osoby pracujące bez żadnej umowy nie uzyskają zwrotu podatku i są pozbawione ubezpieczeń społecznych, których koszty w istocie zrefinansowałoby im państwo w postaci ulgi. Ich koszt oszacowano na ok. 1 mld zł.Zmiany w tzw. uldze na dzieci to kolejny znaczący element polityki prorodzinnej po wydłużeniu urlopu rodzicielskiego, zwiększeniu dostępności przedszkoli i obniżeniu odpłatności za nie oraz czterokrotnym wzroście liczby żłobków (od 2010 r.). W latach 2015-2020 ponad 2 mld zł zostanie przeznaczonych na tworzenie przyzakładowych żłobków i przedszkoli, a od 2016 r. z urlopów rodzicielskich będą mogli korzystać także rodzice bezrobotni, pracujący na umowy o dzieło, studenci i rolnicy. Otrzymają oni ok. 1.000 zł świadczenia. A już od 2016 r. w polityce rodzinnej ma zostać wprowadzona zasada „złotówka za złotówkę" – świadczenie będzie pomniejszone o taką kwotę, o jaką przekroczy się próg dochodowy. Michał Kasprzak rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Katowicach

Będzie łatwiej ogłosić upadłość konsumencką

dodane 02.01.2015
[Region] Z nowym rokiem wchodzą w życie zmiany w prawie ułatwiające ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Jest to dobra wiadomość dla osób borykających się z nadmiernym zadłużeniem. Dzięki uproszczonej procedurze ogłaszania upadłości więcej osób zyska szansę na powrót do normalnego życia.   Dotychczas bardzo niewiele osób korzystało z możliwości ogłoszenia upadłości konsumenckiej, ponieważ przepisy były bardzo restrykcyjne. Do 2011 roku na zgłoszonych 2 tys. wniosków o upadłość konsumencką tylko 60 spotkało się z pozytywnym rozpatrzeniem sądu. Ustawodawcy zależy, aby jak najwięcej osób mogło skorzystać ze znowelizowanego prawa i wyjść z szarej strefy. Procedura ubiegania się o ogłoszenie upadłości majątkowej będzie teraz krótsza i łatwiejsza, a łagodniejsze warunki zwiększą zapewne ilość wniosków o upadłość konsumencką. – Nowelizacja ustawy pomoże przede wszystkim osobom, które z powodu często dramatycznej sytuacji życiowej, nie są w stanie spłacać narastających długów – mówi Sebastian Grzybowski z Lokomotywy, firmy pomagającej w oddłużaniu. – Dzięki nowelizacji, prawo nie jest już tak restrykcyjne wobec dłużników – dodaje. Wniosek o upadłość konsumencką może składać każdy, kto posiada długi przewyższające jego dochody i wartość posiadanego majątku. Dłużnik we wniosku o upadłość konsumencką powinien opisać swoją sytuację finansową i życiową, a także przedstawić wykaz wierzycieli i zobowiązań finansowych. Po rozpatrzeniu wniosku sąd decyduje o licytacji majątku i ustaleniu planu spłaty długu, który został skrócony z 5 do 3 lat. Po tym czasie, gdy dłużnik spłaci ustaloną w planie kwotę, pozostałe długi zostają umorzone, a dłużnik może zacząć życie na nowo, z czystą kartą. Warto zaznaczyć, że zadłużony nie spłaca wszystkich zobowiązań, lecz tylko ich część określoną przez sąd. Dzięki temu po 3 latach, jeśli zrealizuje założony plan spłaty, jest wolny od wszystkich zobowiązań.   W wyjątkowych okolicznościach sąd może zwolnić dłużnika z realizacji planu spłaty długów i umorzyć je w całości, a kosztami postępowania obciążyć Skarb Państwa. – Co ważne, jeśli dłużnik straci mieszkanie w wyniku licytacji majątku, to sąd może przyznać środki pieniężne na zapewnienie potrzeb mieszkaniowych na okres 24 miesięcy – zaznacza Sebastian Grzybowski z Lokomotywy.   Jest to znacząca pomoc dla osób, które tracą cały majątek i muszą zacząć życie od nowa. Dzięki nowelizacji ustawy takie osoby w końcu mają szansę na wyjście z szarej strefy i normalne życie.   (s)

Zmiany w reklamacjach już po świętach

dodane 23.12.2014
[Region] Z datą 25 grudnia 2014 roku w obrocie konsumenckim zaczną obowiązywać nowe przepisy w związku z wejściem w życie Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014, poz.827). Dla konsumentów i sprzedawców nadchodzi nowa reklamacyjna era. Wracamy do pojęcia rękojmi, jakie obowiązywało do 1 stycznia 2003 r., tj. do czasu gdy weszły w życie przepisy ustawy o sprzedaży konsumenckiej, wprowadzające niezgodność towaru z umową.   Aby mówić o prawach konsumenckich warto przypomnieć kluczową dla tego porządku definicję KONSUMENTA. Zgodnie z art. 22 1 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną, dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej, niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Konsumentem jest zatem wyłącznie osoba fizyczna dokonująca zakupów, czy zawierająca umowę o usługę dla osobistych, konsumpcyjnych potrzeb.   Dotychczasowe prawo do reklamacji u sprzedawcy towaru, będącego rzeczą ruchomą, nazywało się niezgodnością towaru z umową. Od 25 grudnia 2014 r. niezgodność zostanie zastąpiona przez rękojmię. Zatem np. buty kupione do 24 grudnia 2014 r. reklamować będziemy z tytułu niezgodności towaru z umową, a te kupione od 25 grudnia już z tytułu rękojmi. Okres odpowiedzialności sprzedawcy w obydwu przypadkach jest taki sam i wynosi 2 lata od daty wydania towaru. Jednakże według nowego prawa, gdy sprzedawca albo producent określi termin przydatności produktu do użycia na okres dłuższy, np. 3 lata, reklamację z rękojmi można będzie zgłaszać jeśli wada ujawni się przed upływem wskazanego terminu.   Z tytułu RĘKOJMI odpowiada SPRZEDAWCA, czyli przedsiębiorca dokonujący sprzedaży. Umowa sprzedaży wiąże bezpośrednio sprzedawcę i kupującego konsumenta i właśnie sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi za towar. RĘKOJMIA to odpowiedzialność za wady fizyczne lub prawne rzeczy. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności gdy rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, gdy nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony, albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia. Kolejny warunek to brak u rzeczy sprzedanej właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór. Wadą jest również sytuacja, gdy rzecz sprzedana nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia lub rzecza została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.   Rzecz sprzedana ma wadę fizyczną ponadto w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.   Wada prawna natomiast występuje, gdy rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej, albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu. W razie sprzedaży, sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie tego prawa.   W myśl nowych przepisów, jeżeli wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego. Domniemanie to wiąże się z obowiązkami dowodowymi stron umowy. W okresie domniemania to sprzedawca, chcąc zwolnić się z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, musi wykazać, że wada jest wynikiem okoliczności powstałych po wydaniu towaru, np. że uszkodzenie jest wynikiem niewłaściwego użytkowania. Według obecnie obowiązujących przepisów okres domniemania niezgodności w chwili wydania wynosi 6 miesięcy. Jeśli wada zostanie podstępnie zatajona przez sprzedawcę, wówczas nawet po upływie 2 lat kupującemu przysługują uprawnienia z tytułu rękojmi.   Nowe przepisy nie przewidują już krótkiego terminu na zawiadomienie sprzedawcy o wadzie. Dotychczasowy termin 2 miesięcy na zawiadomienie o niezgodności nie będzie obowiązywał przy towarach zakupionych po 25 grudnia br.   Obecne przepisy wymagają, aby kupujący złożył żądanie z tytułu rękojmi w ciągu roku od dnia stwierdzenia wady. Termin na złożenie reklamacji nie może się jednak skończyć przed upływem 2-letniego okresu rękojmi. Składając reklamację z tytułu rękojmi kupujący będzie mógł dochodzić: naprawy towaru, wymiany towaru na rzecz wolną od wad, obniżenia ceny albo odstąpić od umowy pod warunkiem, że wada jest istotna. Wszystkie powyższe uprawnienia są równorzędne, tzn. odmiennie niż dotychczas kupujący nie musi już w pierwszej kolejności żądać naprawy albo wymiany towaru.   Do umów zawartych przed 25.12.2014 r. zastosowanie znajdą dotychczasowe uregulowania o sprzedaży konsumenckiej i niezgodności.   Adrianna Peć, miejski rzecznik konsumentów w Sosnowcu

Karp też ma prawa!

dodane 22.12.2014
[Region] Co roku Klub Gaja, przy wsparciu instytucji, aktorów, pisarzy, dziennikarzy i obywateli przypomina Polakom, że karpie - masowo i żywcem sprzedawane przed świętami Bożego Narodzenia - odczuwają ból, strach i stres. Przypadki niehumanitarnego traktowania karpi np. pakowanie żywych do foli, okaleczanie czy przetrzymywanie bez wody mogą być zgłaszane na policję. W tegorocznej odsłonie kampanii „Jeszcze żywy KARP” Klub Gaja podjął współpracę z komendami policji, by skuteczniej stosowano i egzekwowano prawa zwierząt, w tym karpi. Prawo polskie chroni karpie i inne ryby. Prokurator Generalny szczegółowo wylicza, jakie niewłaściwe traktowanie ryb jest łamaniem prawa. Znęcaniem się jest m.in. transportowanie żywych ryb w pojemnikach pozbawionych wody, foliowych workach lub koszykach. Z braku wiedzy i dopracowanych procedur reagowania stosowanie ustawy o ochronie zwierząt wciąż napotyka na ogromne trudności praktyczne. Pierwsze szkolenie policjantów odbyło się w listopadzie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Funkcjonariusze z Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach oraz Komend Miejskich i Powiatowych Policji Garnizonu Śląskiego zapoznali się z przepisami ustawy o ochronie zwierząt, jej praktycznym stosowaniem i egzekwowaniem oraz udziałem organizacji społecznej w postępowaniu. Rzeczniczka Komendy Miejskiej w Żorach, w swoim wystąpieniu do koleżanek i kolegów, podkreślała jakie obowiązki spoczywają na policjantach w sytuacji kiedy mają do czynienia z niehumanitarnym traktowaniem zwierząt. – Kiedyś tych zjawisk jakby się nie dostrzegało, nie były prowadzone postępowania w takiej ilości, nie było tyle zgłoszeń, nie było tyle interwencji. Teraz można powiedzieć, że staramy się stosować do tego, żeby policja działała tak, jak w dwudziestym pierwszym wieku. Żeby respektować prawa naszych braci mniejszych. Policjanci są coraz bardziej przeszkoleni, coraz bardziej świadomi – komentował nadkomisarz Tomasz Gogolin z Zespołu Prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach. Od kilku lat Klub Gaja zachęca konsumentów do kupowania karpi w płatach. Do zeszłorocznej odsłony kampanii pod hasłem „Nie kupujemy żywych karpi” dołączyli urzędnicy państwowi, ludzie mediów i matki z dziećmi. W tym roku dla obywateli przygotowano krótką instrukcję – kartę, którą można schować w portfelu i skorzystać z niej podczas świątecznych zakupów gdy zauważymy, że karpie są źle traktowane. Oto trzy kroki jak reagować: 1 Krok – Oceń sytuację: ryby stłoczone w basenach czy pojemnikach; ryby żywe pakowane; ryby zabijane na oczach klientów. 2 Krok – Zgłoś łamanie prawa: zadzwoń na 112; zrób zdjęcie, nagraj film komórką (najlepiej 5 minut), zapisz kontakt do świadków zdarzenia; zgłoś na policję, zapisz kto przyjął zgłoszenie; zgłoś do wiadomości Klubu Gaja. 3 Krok – Sprawdź: zadzwoń na policję i sprawdź czy podjęto interwencję; sprawdź czy sytuacja zmieniła się. – Uważam, że spotkania naukowców z praktykami, funkcjonariuszy publicznych z aktywistami, są spoiwem nieodzownym dla zbudowania silnego i efektywnie działającego środowiska, skutecznie rozwiązującego problemy krzywdzenia zwierząt – podsumowuje dr Agnieszka Bielska-Brodziak z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.   Klub Gaja od początku swojej działalności występuje przeciwko męczeniu żywych karpi w okresie przedświątecznym. Od kilku lat zachęca konsumentów do kupowania karpi w płatach. Są już sieci sklepów, które nie oferują konsumentom żywych karpi. Do zeszłorocznej odsłony kampanii pod hasłem „Nie kupujemy żywych karpi” dołączyli urzędnicy państwowi, ludzie mediów i matki z dziećmi. Konsekwentne działania kampanii „Jeszcze żywy KARP” doprowadziły do zmiany w  ustawie o ochronie zwierząt, a także do nagłośnienia problemu.   Więcej o kampanii na www.jeszczezywywkarp.pl.   (s)
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl