Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

Platforma korzyści

dodane 18.03.2015
[Region] Rozmowa z Anną Błaszczyk, naczelnikiem wydziału obsługi klientów i korespondencji w Sosnowieckim Oddziale ZUS Czym jest Platforma Usług Elektronicznych, czyli PUE? Jest to zestaw nowoczesnych usług dla klientów ZUS. Jej sercem jest portal internetowy pue.zus.pl. Dzięki tej szybkiej i wygodnej platformie kontaktu z ZUS, można zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi przez internet, czyli bez konieczności wizyty w placówce ZUS. Poprzez portal PUE, możliwe jest uzyskanie informacji o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach, a także sprawdzenie wszelkich swoich danych zapisanych na koncie w ZUS. Za pośrednictwem portalu PUE można także przesyłać wnioski i dokumenty oraz rozliczyć składki. Aby uzyskać dostęp do swoich danych zapisanych na indywidualnym koncie w ZUS, wystarczy założyć profil użytkownika na portalu internetowym pue.zus.pl. Gdzie i jak można założyć profil na PUE? Założenie profilu PUE przebiega dwuetapowo. Najpierw należy zarejestrować się na portalu pue.zus.pl . Następnie, dla zapewnienia bezpieczeństwa danych do których uzyskuje się dostęp, konieczne jest potwierdzenie swojej tożsamości. Potwierdzenia można dokonać w każdej jednostce ZUS, poprzez okazanie dowodu osobistego lub paszportu, pracownikowi ZUS na Sali Obsługi Klientów. Na końcu tego etapu klient otrzymuje potwierdzenie założenia konta oraz unikalny numer identyfikacyjny, czyli login oraz wybiera hasło dla swojego profilu PUE. Przy okazji można też założyć profil zaufany ePUAP. Czemu służy ten profil? Jest to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Każdy, kto chce wysłać i odbierać wnioski , pisma, dokumenty przez Internet, musi dysponować podpisem elektronicznym: bezpłatnym profilem zaufanym ePUAP albo podpisem weryfikowanym przy pomocy płatnego certyfikatu kwalifikowanego. Dlatego, aby móc korzystać ze wszystkich funkcjonalności PUE, trzeba posiadać profil zaufany ePUAP albo certyfikat kwalifikowany. Dla zapewnienia sobie możliwości korzystania z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP, wystarczy złożyć wniosek o taki profil na stronie epuap.gov.pl i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS. Warto dodać, że jeśli klient posiada już bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym lub profil zaufany ePUAP, a nie posiada jeszcze profilu użytkownika PUE w ZUS, możne - po zarejestrowaniu się na pue.zus.pl - samodzielnie potwierdzić swoją tożsamość. Od razu po rejestracji uzyskuje się dostęp do pełnego katalogu funkcjonalności PUE. A czy poprzez PUE przedsiębiorca można także wysyłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe? Tak, w ramach platformy PUE funkcjonuje aplikacja ePłatnik. Aby móc pracować w aplikacji ePłatnik, należy być zarejestrowanym klientem PUE, czyli posiadać swój profil, mieć nadane uprawnienia do roli płatnika oraz aktywować aplikację dla tego płatnika. W aplikacji ePłatnik można tworzyć i edytować dokumenty ubezpieczeniowe przy pomocy kreatorów oraz samodzielnie. Można też przeglądać, drukować i wysyłać do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe. Aplikacja ułatwia wypełnianie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych. Prowadzi użytkownika krok po kroku, dzięki czemu wypełnianie i przekazywanie do ZUS dokumentów jest przyjazne i proste. Aplikacja ePłatnik pozwala na podpisywanie dokumentów nie tylko za pomocą bezpiecznego podpisu kwalifikowanego, ale również profilu zaufanego ePUAP.   Rozmawiała: Joanna Biniecka

Dokumentowanie pracy w szczególnych warunkach

dodane 25.02.2015
[Region]   Osoby, które wykonywały tzw. prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze mogą, po spełnieniu innych warunków, ubiegać się o wcześniejszą emeryturę. Oczywiście należy udokumentować taką pracę.   Podstawowym dokumentem stwierdzającym wykonywanie prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze jest świadectwo wykonywania pracy w szczególnych warunkach, wystawione według wzoru stanowiącego załącznik do resortowych aktów prawnych, lub świadectwo pracy zawierające odpowiedni zapis wskazujący na wykonywanie prac w szczególnych warunkach oraz wskazanie działu pozycji i nazwy aktu prawnego, w których dane stanowisko zostało wymienione. Wymienione dokumenty powinny zostać sporządzone przez: zakład pracy, w którym pracownik świadczył pracę, lub następcę prawnego zakładu pracy, lub zakład pracy, który przejął pracownika na podstawie art.23 Kodeksu pracy, organy założycielskie zlikwidowanych zakładów pracy, w tym przez byłe Ministerstwo Gospodarki, Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa.   UWAGA! Jednostki zajmujące się przechowywaniem dokumentacji zatrudnienia (archiwa), nie są uprawnione do kwalifikowania prac w szczególnych warunkach i do wystawiania świadectw wykonywania pracy w szczególnych warunkach. Przy ustalaniu okresów prac w szczególnych warunkach należy pamiętać o następujących zasadach: praca w szczególnych warunkach musi być wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy przewidzianym dla danego stanowiska pracy. Wykonywanie pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy bądź wykonywanie różnego rodzaju prac, innych niż wykazane w rozporządzeniu Rady Ministrów z 7.02.1983r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze, nie może stanowić podstawy do uznania wskazanego w świadectwie okresu - jako okresu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.   przy ustalaniu okresu zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze nie uwzględnia się okresów niewykonywania pracy, za które pracownik otrzymał po 14 listopada 1991 r. wynagrodzenie lub świadczenia z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.   okresy czynnej służy wojskowej, przypadające od dnia 29 listopada 1967r. do dnia 31 sierpnia 1979 r. podlegają zaliczeniu do pracy w szczególnych warunkach, jeżeli w ciągu 30 dni od dnia zwolnienia z tej służby pracownik zgłosił pracodawcy swój powrót do pracy w celu podjęcia zatrudnienia na tych samych warunkach, u którego był zatrudniony w chwili powołania do służby. Zasady tej nie stosuje się przy ustalaniu uprawnień do emerytury na podstawie art. 46 w związku z art. 32 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.   przy ustalaniu okresu pracy w szczególnych warunkach prace wykonywane na stanowiskach wymienionych w wykazie B wymienionego rozporządzenia mogą być zaliczane do okresów pracy wykonywanych na stanowiskach wymienionych w wykazie A. Jednakże prace wymienione w wykazie A nie mogą zostać zaliczone do prac wymienionych w wykazie B.   stanowisko, na którym wykonywana była praca w szczególnych warunkach, powinno być zgodne z wykazem prac w szczególnych warunkach, zawartym w jednym z następujących aktów prawnych:   1) rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.     2) zarządzeniach, uchwałach resortowych wydanych na podstawie § 1 ust. 2 wymienionego rozporządzenia – przez właściwych dla danego resortu ministrów, kierowników urzędów centralnych oraz centralne związki spółdzielcze dla podległych i nadzorowanych zakładów pracy (dotyczy zakładów pracy, w których takie wykazy obowiązywały).   Joanna Biniecka rzecznik prasowy Sosnowieckiego Oddziału ZUS  

Nowe prawo dla umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość

dodane 25.02.2015
[Region]   Obowiązująca od grudnia ubiegłego roku nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadza spore zmiany do umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.   Wydłużeniu uległ termin na odstąpienie od umowy i wynosi aktualnie 14 dni. Termin ten w przypadku zakupu towaru liczy się od dnia następnego po dniu jego otrzymania i są to dni kalendarzowe. Z kolei, gdy przedmiotem sprzedaży jest kilka towarów dostarczanych osobno, partiami lub w częściach, termin liczy się od następnego dnia po otrzymaniu ostatniej rzeczy, partii lub części. Natomiast w sytuacji, gdy umowa dotyczy regularnej dostawy towarów przez określony czas, termin liczy się od dnia następnego po otrzymaniu pierwszej rzeczy. W przypadku gdy przedmiotem umowy są np. usługi, termin liczy się od dnia następnego po dniu zawarcia umowy.   Odstąpienie od umowy nie musi być poparte uzasadnieniem. Podobnie jak dotychczas, odstępować można bez podawania przyczyny. Odstąpienie może być złożone w dowolnej formie, jednakże ze względów dowodowych najlepiej zrobić to na piśmie za potwierdzeniem. Można wysłać list polecony za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, można złożyć oświadczenie osobiście za pokwitowaniem jego przyjęcia, można wysłać oświadczenie pocztą elektroniczną. Ważne jest, aby zostało ono nadane przed upływem 14 dni. Nie ma natomiast znaczenia kiedy dotrze do przedsiębiorcy. Można skorzystać z wzoru odstąpienia przekazanego przez przedsiębiorcę lub sporządzić własne oświadczenie.   Skutkiem skorzystania z prawa do odstąpienia jest obowiązek zwrotu przez strony wzajemnych świadczeń. Konsument ma obowiązek zwrócić towar i ma na to 14 dni od odstąpienia, a sprzedawca w takim samym terminie, 14 od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu, ma zwrócić wszelkie otrzymane płatności. Przedsiębiorca może powstrzymać się ze zwrotem należności do czasu otrzymania zwrotu towaru lub dowodu jego odesłania.   Zwrot pieniędzy powinien odbyć się w taki sam sposób, w jaki uregulowano cenę, a za zgodą kupującego w inny sposób, o ile nie będzie to związane z dodatkowymi kosztami dla klienta. Przedsiębiorca jest zobowiązany zwrócić nie tylko cenę towaru, ale także koszty dostarczenia rzeczy do kupującego, odpowiadające jednak tylko najtańszemu spośród oferowanych przez sprzedawcę sposobów dostawy. W przypadku zatem, gdy najtańszym oferowanym sposobem był list polecony, a kupujący wybierze sposób dostawy inny niż najtańszy, np. firmę kurierską, może liczyć na zwrot tylko w kwocie odpowiadającej opłacie za list polecony.   Zasadą jest, że kupujący pokrywa koszty zwrotu towaru, chyba że przedsiębiorca nie poinformował o konieczności pokrycia tych kosztów, albo zobowiązał się je pokryć. Przedsiębiorca może również sam odebrać rzecz od kupującego, o ile tak uzgodniono. Jeśli natomiast zawarto umowę poza lokalem przedsiębiorstwa i przedsiębiorca sam dostarczał towar do mieszkania konsumenta, wówczas jest on zobowiązany również do jego odebrania. Podobnie, gdyby rodzaj towaru, np. jego wielkość, nie pozwala na odesłanie go w zwykły sposób pocztą. Wówczas również sprzedawca powinien odebrać rzecz od konsumenta na własny koszt.   WAŻNE! Jeśli przedsiębiorca nie poinformuje konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy, wówczas termin 14 dni nie rozpoczyna biegu, a prawo do odstąpienia wygasa dopiero po 12 miesiącach, licząc od upływu 14 dniowego terminu na odstąpienie. Adrianna Peć miejski rzecznik praw konsumenta w Sosnowcu  

ZUS odpowiada na pytania o emerytury pomostowe

dodane 16.02.2015
[Region] Wykonuję pracę w szczególnych warunkach, ale na pół etatu. Czy mój pracodawca ma obowiązek oplacania za mnie składek na Fundusz Emerytur pomostowych? Obowiązek opłacania składek na FEP nie jest uzależniony od wymiaru zatrudnienia pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Składki te należy opłacać zarówno za pracowników zatrudnionych w pełnym jak i niepełnym wymiarze czasu pracy. Jednak wymiar czasu zatrudnienia ma wpływ na prawo do emerytury pomostowej, które przysługuje wyłącznie osobom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy. Chcę ubiegać się o emeryturę pomostową. Od kiedy przysługuje prawo do tego świadczenia po złożeniu wniosku? Jeżeli wniosek jest zgłoszony w miesiącach następujących po miesiącu spełnienia warunków wymaganych do nabycia prawa do emerytury pomostowej, prawo do tego świadczenia powstaje nie wcześniej, niż od pierwszego dnia miesiąca, w którym zgłoszono wniosek. Mam przyznaną emeryturę pomostową, ale jednocześnie trochę sobie dorabiam pomagając szwagrowi w warsztacie i opłacane są za mnie składki. Czy w związku z tym wysokość mojego świadczenia będzie wyższa? Jeżeli po dniu, od którego przyznano emeryturę pomostową, emeryt podlegał ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym - wysokość emerytury pomostowej ulega ponownemu ustaleniu na zasadach określonych w art.108 ustawy emerytalnej, tzn. świadczenie powiększa się o kwotę wynikającą z podzielenia składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego po dniu zgłoszenia wniosku o przeliczenie z uwzględnieniem ich waloryzacji przez wyrażone w miesiącach średnie dalsze trwanie życia ustalone dla faktycznego wieku danego ubezpieczonego w dniu złożenia wniosku o ponowne ustalenie wysokości emerytury pomostowej. Ponowne ustalenie wysokości emerytury pomostowej następuje na wniosek zgłoszony nie wcześniej niż po upływie roku kalendarzowego lub po ustaniu ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Joanna Biniecka, rzecznik prasowy Sosnowieckiego Oddziału ZUS

Kiedy rękojmia, a kiedy gwarancja

dodane 11.02.2015
[Region]   Od 25 grudnia ub.r. w obrocie konsumenckim obowiązują nowe przepisy reklamacyjne. Mimo coraz większej świadomości konsumenckiej, wiele osób nadal nie wie na czym polega gwarancja lub myli ją z odpowiedzialnością sprzedawcy z tytułu rękojmi lub niezgodności towaru z umową. Czym zatem jest gwarancja?   Gwarancja jest prawem, które jest udzielane dobrowolnie przez gwaranta. Gwarantem zwykle nie jest sprzedawca lecz najczęściej producent, czasem importer, dystrybutor itp. Aby mówić o gwarancji, musi ona zatem zostać udzielona. Dane gwaranta, czyli przedsiębiorcy, który jej udziela, powinny być podane w oświadczeniu gwarancyjnym, np. karcie gwarancyjnej.   Na towary drobne, codziennego użytku np. obuwie, odzież, gwarancji zwykle nie ma. To nie oznacza, że nie można tych rzeczy reklamować. Jak najbardziej podlegają one reklamacji, ale tylko z rękojmi i do sprzedawcy. Natomiast jeśli zostanie udzielona na towar gwarancja, wówczas kupujący dysponuje dwoma osobnymi i niezależnymi prawami: rękojmią do sprzedawcy i gwarancją do gwaranta. To kupujący wybiera, z którego prawa przy reklamacji skorzysta. Nie jest dopuszczalne jedynie łączne, czyli równoczesne dochodzenie roszczeń z obydwu praw.   Ale jeśli gwarant nie uzna reklamacji, lub nie wywiąże się ze swoich obowiązków, wówczas kupujący może sięgnąć po rękojmię i złożyć reklamację do sprzedawcy. Możliwa jest również sytuacja odwrotna, skorzystanie z gwarancji w sytuacji, gdy sprzedawca nie uzna reklamacji z rękojmi.   Konsumencie pamietaj!   Gwarancja to prawo wobec gwaranta, rekojmia to prawo wobec sprzedawcy. Może się zdarzyć, że sprzedawca udzieli gwarancji, wówczas to on ponosi odpowiedzialniść z rękojmi i z gwarancji. Wybór natomiast, z którego prawa złożyć reklamację, zawsze należy do kupującego. Zasady rękojmi opisano w kodeksie cywilnym i działa ona z mocy prawa od wydania towaru. O udzieleniu zaś i zasadach gwarancji decyduje gwarant, a przepisy kodeksu cywilnego o gwarancji stosuje się wtedy, gdy gwarant nie określi w gwarancji wymaganych elementów. Zasze zatem należy zapoznać się z treścią gwarancji, zanim z niej skorzystamy.   Nowe zasady reklamacji z rękojmi i z gwarancji dotyczą tylko tych zakupów, których dokonano już po 25 grudnia 2014 r. Do towarów kupionych przed tą datą odnoszą się przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Prawo do reklamowania rzeczy ruchomej u sprzedawcy na starych zasadach nazywa się niezgodnością towaru z umową. Gwarancja natomiast przysługuje wobec gwaranta, a jej zasady określa sam gwarant w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie.     DO 24.12.2014r.   1. NIEZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ DO  SPRZEDAWCY – 2 lata od wydania  towaru 2.GWARANCJA DO GWARANTA NA ZASADACH OKREŚLONYCH W GWARANCJI   OD  25.12.2014r. 1. RĘKOJMIA DO SPRZEDAWCY- 2 lata od wydania  towaru lub gdy określono dłuży  okres przydatności  towaru trwa przez ten okres. 2. GWARANCJA DO GWARANTA  NA ZASADACH OKRESLONYCH PRZEZ  GWARANTA. JEŚLI NIE  OKREŚLONO TERMINU TRWA 2 LATA. Adrianna Peć, rzecznik praw konsumenta w Sosnowcu

Odwieszanie emerytury

dodane 30.01.2015
[Region] ZUS wypłaca wraz z należnymi odsetkami emerytury, które były zawieszone od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r. Przyczyną ich zawieszenia było nierozwiązanie stosunku pracy przed przejściem na emeryturę. Wypłata zawieszonego świadczenia może nastąpić tylko na wniosek zgłoszony przez emeryta. Zasady ustalania i wypłaty zawieszonych od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r. w związku z kontynuowaniem zatrudnienia podjętego przed przejściem na emeryturę określa ustawa z 13 grudnia 2013 r. Przepisy te weszły w życie 19 lutego 2014 r. i dotyczą wszystkich emerytów nimi objętych. Po zgłoszeniu wniosku wypłatę zawieszonej emerytury otrzymują więc zarówno ci, którzy otrzymali decyzję odmowną z ZUS, jak i ci, którzy przegrali sprawę w sądzie. Wypłata zawieszonej emerytury nie przysługuje natomiast osobom, którym – na podstawie prawomocnego wyroku sadu – ZUS wypłacił już emeryturę. Kwota emerytury zostanie ustalona w wysokości, w jakiej byłaby wypłacana, gdyby nie została zawieszona. Przy jej ustalaniu zostanie więc uwzględniona waloryzacja od 1 marca 2012 r. Do kwoty obliczonej do wypłaty zawieszonej emerytury doliczone zastaną odsetki za okres do dnia wejścia w życie ustawy, tj. do 19 lutego 2014 r. Wypłata zawieszonej emerytury nastąpi tylko na wniosek zgłoszony przez emeryta. Podpisany wniosek powinien zawierać dane zainteresowanego (imię, nazwisko, adres zamieszkania), numer świadczenia oraz nazwę i adres oddziału ZUS. Musi też określać, czego dotyczy, czyli wypłaty zawieszonej emerytury od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r. wraz z odsetkami lub tylko wypłaty odsetek, jeżeli emerytura została wcześniej wypłacona na mocy wyroku sądu bez odsetek. Emeryt może złożyć wniosek o wypłatę zawieszonej emerytury wraz z odsetkami w dowolnym czasie. Roszczenie o zwrot zawieszonej emerytury nie przedawnia się. Joanna Biniecka

Nowa lepsza gwarancja

dodane 27.01.2015
[Region] Od 25 grudnia 2014 roku w obrocie konsumenckim obowiązują nowe przepisy reklamacyjne, zmianie uległy także przepisy o gwarancji. Jest ona prawem, które jest udzielane dobrowolnie przez gwaranta.   Gwarantem zwykle nie jest sprzedawca lecz najczęściej producent, czasem importer, dystrybutor itp. Aby mówić o gwarancji, musi ona zatem zostać udzielona. Dane gwaranta - przedsiębiorcy, który jej udziela - powinny być podane w oświadczeniu gwarancyjnym, np. karcie gwarancyjnej. W przypadku, gdy nie można tego ustalić, należy przyjąć, że gwarantem jest ten podmiot, który złożył oświadczenie gwarancyjne. Gwarancja może mieć formę papierową, najczęściej są to książeczki gwarancyjne lub karty gwarancyjne, albo być wydana na innym trwałym nośniku. Gwarancja może zostać także udzielona w reklamie.   Gwarancja powinna zostać wydana przez sprzedawcę razem z towarem i ma być sformułowana w sposób jasny i zrozumiały w języku polskim. Gwarancja musi określać czas jej trwania, zasięg terytorialny, uprawnienia kupującego oraz informację, że gwarancja nie zawiesza i nie ogranicza uprawnień wynikających z tytułu rękojmi. Brak wymienionych elementów nie powoduje nieważności gwarancji.   Zasady i zakres gwarancji określa sam gwarant. Może on np. ograniczyć swoją odpowiedzialność do poszczególnych części składowych rzeczy. Np. termin gwarancji może być inny w odniesieniu do telefonu i do baterii, albo na baterię może nie być w ogóle udzielona. W gwarancji powinny zostać określone uprawnienia kupującego i obowiązki gwaranta. Zwykle gwarancja obejmuje naprawę towaru, a czasem wymianę, przy czym tę ostatnią zastrzega się zwykle na wypadek niemożliwości naprawy lub wielokrotności istotnych napraw. Zawsze jednak należy sprawdzić w karcie gwarancyjnej, do czego gwarant się zobowiązał i na jaki okres została udzielona. W razie wątpliwości przyjmuje się, że gwarant ma obowiązek usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.   W razie skorzystania z gwarancji, kupujący dostarcza towar na koszt gwaranta do miejsca określonego w gwarancji lub do miejsca wydania towaru. Natomiast w przypadku gdy towar jest dużych rozmiarów, lub postanowiono tak w gwarancji, wada powinna być usunięta na miejscu, gdzie znajduje się towar.   Gwarant powinien wykonać swoje obowiązki, np. naprawić towar w terminie określonym w gwarancji. Jeśli natomiast w gwarancji nie określono terminu, wówczas gwarant powinien wykonać obowiązki niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych, licząc od dnia dostarczenia towaru do gwaranta lub jego udostępnienia w miejscu, w którym się znajduje.   Jeżeli w ramach gwarancji dokonano wymiany towaru lub też istotnej naprawy, wówczas termin gwarancji biegnie na nowo od momentu dostarczenia wymienionego lub naprawionego towaru. W przypadku wymiany części, termin biegnie od nowa na tę część, a w sytuacji nieistotnej naprawy lub gdy nie uznano reklamacji, okres gwarancji wydłuża się o czas, w którym uprawniony do gwarancji nie mógł korzystać z rzeczy.   W przypadku, gdy kupujący korzysta z uprawnień gwarancyjnych, bieg terminu do wykonywania uprawnień z tytułu rękojmi zostaje zawieszony od momentu zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Chcąc skorzystać z gwarancji warto zatem od razu zawiadomić sprzedawcę o wadzie towaru, co spowoduje, że zawieszeniu ulegną równolegle uprawnienia z tytułu rękojmi. Dla zawiadomienia sprzedawcy o wadzie nie zastrzeżono żadnej szczególnej formy, ale najlepiej dla celów dowodowych dokonać takiego zawiadomienia pisemnie, czy też drogą elektroniczną i zadbać o potwierdzenia przyjęcia.   UWAGA! Powyższe zasady gwarancyjne dotyczą zakupów dokonanych po 25 grudnia 2014 roku. Do 24 grudnia 2014 r. obowiązują przepisy ustawy o sprzedaży konsumenckiej, zgodnie z którymi zasady gwarancji - uprawnienia kupującego, czas realizacji obowiązków gwarancyjnych, czas trwania gwarancji i jej ewentualnego przedłużenia określał sam gwarant.   Adrianna Peć rzecznik praw konsumenta w Sosnowcu

Zadbaj o swoje serce – bezpłatne badania profilaktyczne

dodane 22.01.2015
[Sosnowiec] Już w najbliższą sobotę 24 stycznia w Centrum Handlowym Auchan w Sosnowcu odbędą się bezpłatne badania kardiologiczne, organizowane w ramach ogólnopolskiej kampanii „Zadbaj o swoje serce”. W godzinach od 10:00 do 18:00 na terenie galerii będzie można wykonać badanie EKG, pomiar ciśnienia, oznaczyć poziom cholesterolu we krwi, jak również skorzystać z porady dietetyka.   Kampania bezpłatnych badań kardiologicznych „Zadbaj o swoje serce” jest adresowana do wszystkich klientów CH Auchan, niezależnie od wieku. Badania będą przeprowadzane w specjalnie wydzielonych stanowiskach na terenie galerii handlowej. Po rejestracji pacjent będzie mógł nieodpłatnie wykonać badanie poziomu cholesterolu we krwi, pomiar ciśnienia tętniczego, obliczyć wskaźnik BMI (wskaźnik masy ciała) oraz przejść badanie EKG. Obecni na miejscu lekarze będą interpretować wyniki badań i dadzą pacjentom wskazówki dotyczące ewentualnego dalszego leczenia. Podczas akcji każdy zainteresowany będzie mógł nieodpłatnie skonsultować się z dietetykiem i zaplanować korzystną dla układu krążenia dietę.   Celem ogólnopolskiej kampanii „Zadbaj o swoje serce”, prowadzonej od 2006 roku, jest wzrost świadomości w zakresie profilaktyki chorób serca, w szczególności nadciśnienia tętniczego i wysokiego poziomu cholesterolu. Te schorzenia są w Polsce najczęstszą przyczyną zgonów. Kampania ma na celu pokazanie, jak ważną dla zdrowia rolę odgrywa profilaktyka, aktywny styl życia oraz odpowiednia dieta.   Kampania organizowana jest przez Telemedycynę Polską S.A. przy wsparciu ZT „Kruszwica” S.A., dystrybutora margaryny Optima Cardio. – W ciągu 1 minuty serce dorosłego człowieka pompuje 5–6 litrów krwi, a w ciągu całego dnia przepompowuje ponad 7 tysięcy litrów. Warto je regularnie badać i dbać, by działało sprawnie – argumentują organizatorzy, motywując do skorzystania z akcji.   (s)    

Jak uniknąć składania PIT-a

dodane 09.01.2015
[Region] Dziś ostatni dzień, aby skorzystać z możliwości rozliczenia przez płatnika, np. pracodawcę, dochodów. Wystarczy, by pracownik przed 10 stycznia złożył pracodawcy oświadczenie PIT-12. Możliwość ta dotyczy wyłącznie osób fizycznych, uzyskujących przychody u jednego płatnika. W PIT-12 pracownik oświadcza, że przez cały rok podatkowy uzyskiwał dochody u jednego pracodawcy, nie będzie korzystał z preferencyjnego rozliczenia swoich dochodów, np. z łącznego opodatkowania dochodów małżonków i nie będzie korzystał z ulg podatkowych, wówczas płatnik oblicza roczny podatek na formularzu PIT-40 i przekazuje go urzędowi skarbowemu do 2 lutego (w przypadku płatników składających PIT-40 w formie papierowej) lub 2 marca (w przypadku płatników składających PIT-40 w postaci dokumentu elektronicznego), zaś podatnikowi w terminie do 2 marca. Jeśli jednak pracownik w 2014 r. uzyskiwał inne dochody opodatkowane według skali podatkowej, bądź zamierza skorzystać z ulg podatkowych, musi rozliczyć się samodzielnie, w terminie do końca kwietnia, składając zeznanie podatkowe. Osoba, której rocznego obliczenia podatku dokonał płatnik, i która osiągnęła również przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości, z praw majątkowych, z kapitałów pieniężnych, z działalności gospodarczej opodatkowanej jednolitą stawką 19 proc. lub przychody opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, powinna złożyć odrębne zeznania przeznaczone do rozliczenia tych przychodów. W ubiegłym roku na terenie województwa śląskiego pracodawcy rozliczyli 46,9 tys osób, to 4 tys więcej osób niż dwa lata temu. UWAGA! Od 1 stycznia 2015 r. weszły w życie nowe obowiązki wynikające ze zmian do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mające zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2014 r.Wprowadzone zmiany nakładają na płatników i inne podmioty niepełniące funkcji płatnika, obowiązane do sporządzania i przekazywania informacji o dochodach osób fizycznych nowy - wyłącznie elektroniczny sposób przesyłania do urzędów skarbowych deklaracji, informacji i rocznych obliczeń podatku za osoby fizyczne np. za pracowników. Oznacza to obowiązek ich przesyłania w formie dokumentu elektronicznego.Wyjątkowo ww. podmioty przesyłające informacje do urzędów skarbowych dla nie więcej niż 5 podatników mogą nadal składać te dokumenty w formie papierowej, z zastrzeżeniem, że dokumentów tych nie składa w ich imieniu biuro rachunkowe. W tym wypadku obowiązuje ich krótszy termin (o miesiąc) w stosunku do terminu określonego dla przesyłania urzędom skarbowym dokumentów elektronicznych tj. 31 stycznia. Michał Kasprzak rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Katowicach  

Nowe zasady w uldze na dzieci

dodane 08.01.2015
[Region] Z początkiem 2015 r. weszły w życie przepisy rozszerzające zasady przyznawania ulg podatkowych na dzieci. Z ulgi będą mogły skorzystać wszystkie rodziny, w których przynajmniej jedno z rodziców płaci podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), nastąpi też podwyższenie ulgi na trzecie i każde kolejne dziecko o 20 proc. Szacuje się, że zmiany będą dotyczyć ponad miliona polskich rodzin, w których wychowuje się około dwóch milionów dzieci. Zmiany poprawią sytuację tych podatników, dla których dotąd pełne wykorzystanie ulgi było nieosiągalne, w tym dla blisko połowy rodzin wielodzietnych, których podatek był niższy od maksymalnego poziomu ulgi. Teraz budżet państwa dopłaci tym rodzinom, zwracając kwotę niewykorzystanej ulgi. Aby ulga nie stała się zniechęcającą do pracy i uzależniającą zapomogą, zwrot nie będzie mógł przekroczyć łącznej kwoty zapłaconych przez podatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Warunkiem zwrotu jest zatem opodatkowana i oskładkowana praca przynajmniej jednego z rodziców. Ma to stymulować wsparcie tych rodzin, w których praca, a nie zasiłek, jest sposobem utrzymania.Na dodatkowe wsparcie w postaci zmienionej ulgi na dzieci będzie mógł liczyć ponad milion rodzin (ok. 1,8 mln podatników), w których wychowuje się ok. dwa miliony dzieci. Dzięki temu ponad 97 proc rodzin – płatników PIT – będzie mogło wykorzystać tę ulgę w pełni. Nastąpi też podwyższenie ulgi na trzecie i każde kolejne dziecko o 20 proc. To kontynuacja zmian z 2013 r., kiedy podwyższono ulgę na trzecie dziecko o 50 proc., a na czwarte i każde kolejne o 100 proc. Stąd już w 2015 r. kwoty odliczenia będą wynosić na pierwsze i drugie dziecko – 1.112,04 zł, na trzecie – 2.000,04 zł, a na każde kolejne 2.700 zł. Jest to związane z tym, że stopa ubóstwa jest najwyższa właśnie w rodzinach wielodzietnych i rośnie wraz z liczbą dzieci w rodzinie.Długofalowym celem rządu jest również poprawa sytuacji demograficznej Polski, gdzie współczynnik dzietności wynosi ok. 1,3 i jest znacznie poniżej wartości zapewniającej zastępowalność pokoleń (ok. 2,1), której nie gwarantuje model 2+2, czyli posiadanie przez rodzinę dwójki dzieci. Pomimo pozytywnych sygnałów, takich jak obserwowany w pierwszej połowie 2014 r. wzrost liczby urodzeń (pierwszy od lat), polityka państwa musi zachęcać do posiadania dzieci. Jak wynika z badań prowadzonych w innych krajach, najskuteczniejszym instrumentem finansowym wpływającym na zwiększenie dzietności jest wsparcie rodziców przy decyzji właśnie o trzecim dziecku. O ile bowiem sytuacja finansowa nie jest kluczowym kryterium w przypadku decyzji o posiadaniu pierwszego i zwykle drugiego dziecka, o tyle decyzja o trzecim dziecku jest często determinowana właśnie sytuacją ekonomiczną.Nowe regulacje pomagają też walczyć z szarą strefą i promować legalne zatrudnienie, ponieważ osoby pracujące bez żadnej umowy nie uzyskają zwrotu podatku i są pozbawione ubezpieczeń społecznych, których koszty w istocie zrefinansowałoby im państwo w postaci ulgi. Ich koszt oszacowano na ok. 1 mld zł.Zmiany w tzw. uldze na dzieci to kolejny znaczący element polityki prorodzinnej po wydłużeniu urlopu rodzicielskiego, zwiększeniu dostępności przedszkoli i obniżeniu odpłatności za nie oraz czterokrotnym wzroście liczby żłobków (od 2010 r.). W latach 2015-2020 ponad 2 mld zł zostanie przeznaczonych na tworzenie przyzakładowych żłobków i przedszkoli, a od 2016 r. z urlopów rodzicielskich będą mogli korzystać także rodzice bezrobotni, pracujący na umowy o dzieło, studenci i rolnicy. Otrzymają oni ok. 1.000 zł świadczenia. A już od 2016 r. w polityce rodzinnej ma zostać wprowadzona zasada „złotówka za złotówkę" – świadczenie będzie pomniejszone o taką kwotę, o jaką przekroczy się próg dochodowy. Michał Kasprzak rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Katowicach
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl