Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

Dostęp do telewizji to nie treści cyfrowe

dodane 14.01.2016
[Region] Poza lokalem przedsiębiorstwa - w moim mieszkaniu w Sosnowcu - zawarłam umowę o świadczenie usług telewizji cyfrowej oraz instalację zestawu do odbioru sygnału. Instalacja zestawu nie została wykonana, nie rozpoczęto również świadczenia usługi, wobec tego pisemnie odstąpiłam od umowy. W odpowiedzi odmówiono uwzględnienia mojej rezygnacji twierdząc, że nie mam prawa do odstąpienia, gdyż wyraziłam zgodę na rozpoczęcie dostarczania treści cyfrowych przed upływem 14 dniowego terminu uprawniającego do odstąpienia od umowy. Przywołano zapis regulaminu, zgodnie z którym abonent jest świadomy, iż w przypadku, gdy dostawca usług rozpocznie dostarczanie treści cyfrowych, nie będzie mu przysługiwało prawdo do odstąpienia od umowy.   Zgodnie z art. 38 pkt 13 ustawy o prawach konsumenta prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy. Przepis ten wyłącza konsumenckie prawo odstąpienia od umowy pod warunkiem, że przedmiotem umowy są treści cyfrowe i zostaną spełnione łącznie dwie przesłanki: spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.   Pod pojęciem „wyraźnej zgody” należy rozumieć oświadczenie, wyrażające w sposób jednoznaczny i bezwarunkowy wolę konsumenta uzyskania danego świadczenia. Zgoda taka może być wyrażona np. poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola wyboru w formularzu. Nie spełnia wymogu wyraźnego oświadczenia konsumenta wyinterpretowanie takiej zgody z treści umowy, czy ogólnych postanowień regulaminu świadczenia usług.   Wskazany przez przedsiębiorcę zapis regulaminu nie wyczerpuje obowiązku uzyskania przez przedsiębiorcę wyraźnej zgody konsumenta na świadczenie usługi przez upływem terminu na skorzystanie z uprawnienia do odstąpienia od umowy. Uzyskanie takiej wyraźnej zgody może polegać na wprowadzeniu do formularza przy oświadczeniu, lub pod jego treścią rubryk, które konsument może zaznaczyć i tym sposobem wyrazić swoją zgodę, albo przeciwnie, sprzeciwić się świadczeniu usług przed upływem ustawowego terminu na skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy. Oświadczenie wpisane w treści umowy czy regulaminu, które jest niejako odgórnie narzucone konsumentowi, który nie ma możliwości zaznaczenia opcji przeciwnej, nie wyczerpuje wymogu wyrażenia wyraźnej zgody. Po drugie, warunkiem do wyłączenia prawa do odstąpienia jest rozpoczęcie świadczenia usług. Jeśli nie było wyraźnej zgody i nie rozpoczęto świadczenia usług, nie zachodzą przesłanki do utraty prawa do odstąpienia.   Po trzecie, traktowanie całej umowy o świadczenie usług telewizji cyfrowej jako dostarczanie „treści cyfrowych” jest nieprawidłowe i sprzeczne z przepisami ustawy z dnia 30.05.2014 r. o prawach konsumenta. Usługi dostępu do telewizji nie stanowią treści cyfrowych. Zatem prawo do odstąpienia jak najbardziej w ta kiej sytuacji przysługuje.   Adrianna Peć powiatowy rzecznik konsumentów w Sosnowcu  

Bezpłatna mammografia w styczniu

dodane 17.12.2015
[Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Zawiercie, Jaworzno] Paniom urodzonym w roku 1966 już przysługuje bezpłatne badanie mammograficzne, refundowane przez NFZ, realizowane w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi. Z bezpłatnej mammografii mogą także skorzystać panie w wieku 40 – 49 oraz 70 – 75 lat dzięki programowi, który jest współfinansowany z funduszy EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Mammobusy będą dostępne w zagłębiowskich miastach od początku stycznia, już można się rejestrować. W Sosnowcu mammobus pojawi się w dniach od 3 do 10 stycznia przy Centrum Handlowym Plejada, ul. Staszica 8B. W Dąbrowie Górniczej bezpłatne badania mammograficzne odbędą się 12 i 13 stycznia. Mammobus stanie przy Hali Widowiskowo Sportowej, Aleja Róż - Park Hallera. W Jaworznie będzie można skorzystać z badań 14 stycznia w mammobusie przy Aptece Bezcenne Zdrowie, ul. Bogusławskiego 7 oraz 15 i 18 stycznia w mammobusie przy hipermarkecie Kaufland, ul. Jana Matejki 27. Natomiast w Zawierciu mammobus będzie oczekiwał na panie 11 stycznia przy Hali Widowiskowo-Sportowej, ul. Blanowska 40. Bezpłatna mammografia dla pań w wieku od 50 do 69 lat wykonywana jest w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi. Badanie jest refundowane kobietom co 2 lata przez Narodowy Fundusz Zdrowia lub co 12 miesięcy dla kobiet, które w ramach realizacji programu otrzymały odpowiednie pisemne wskazanie. Nie jest wymagane skierowanie lekarskie. Z bezpłatnej mammografii mogą także skorzystać panie w wieku 40 – 49 oraz 70 – 75 lat. Badania wykonywane są w ramach projektu „Poprawa dostępności i jakości usług medycznych w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi” współfinansowanego z funduszy EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Wymagane jest skierowanie lekarskie od lekarza dowolnej specjalizacji. Więcej informacji o badaniach oraz wzór skierowania na stronie: www.fundusze.mammo.pl. Organizator badań, LUX MED Diagnostyka, zwraca się z prośbą o wcześniejszą rejestrację na badania w ramach obu programów. Rejestrować można się pod nr tel. 58 666 2 444. Call Center czynne jest 7 dni w tygodniu. Mammografia trwa jedynie kilka minut i polega na zrobieniu 4 zdjęć rentgenowskich – dwóch projekcji każdej piersi. Pozwala na rozpoznanie i wykrycie tzw. zmian bezobjawowych (guzków oraz innych nieprawidłowości w piersi) w bardzo wczesnym etapie rozwoju – wtedy, kiedy nie są one wyczuwalne przez kobietę lub lekarza, co bardzo istotnie zwiększa szansę wyleczenia. – Mimo iż mammografia to najskuteczniejsza metoda profilaktyki raka piersi, nadal mniej niż połowa kobiet poddała się bezpłatnemu badaniu w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi – mówi dr Małgorzata Cymerman z LUX MED Diagnostyka. – Zachęcamy panie do profilaktyki związanej z rakiem piersi, gdyż jest to najczęściej występujący nowotwór złośliwy wśród Polek – podkreśla Małgorzata Cymerman.   (s)

Umowa o sprzedaży energii elektrycznej zawarta w domu, czyli grzechy główne konsumenta

dodane 17.12.2015
[Region, Sosnowiec] Do mojego mieszkania zgłosił się przedstawiciel zakładu energetycznego i poinformował, że będzie wymiana liczników energii elektrycznej na nowoczesne, elektroniczne. Poprosił o mój rachunek za prąd i mój dowód osobisty. Wypełnił dokumenty, poprosił o podpis. Podpisałem, ale nie otrzymałem egzemplarza podpisanych dokumentów. Po wyjściu przedstawiciela zadzwoniłem do mojego zakładu energetycznego i dowiedziałem się, że nikogo do mnie nie wysyłano i nie jest planowana wymiana licznika - tego rodzaju problemów i zgłoszeń konsumentów jest bardzo dużo. Wynikają one często z nieuczciwych praktyk przedstawicieli handlowych, ale niestety także z nadmiernego zaufania i braku ostrożności ze strony konsumentów oraz niedołożenia minimalnej nawet staranności. We wszystkich tego rodzaju przypadkach chodziło o zmianę sprzedawcy energii elektrycznej. Możliwość zmiany sprzedawcy prądu istnieje od 1 lipca 2007 roku. Do tego czasu odbiorca w gospodarstwie domowym kupował energię i usługę dystrybucji tej energii od jednego – tego samego przedsiębiorcy – spółki dystrybucyjnej, która była przypisanym terytorialnie przedsiębiorstwem energetycznym, które świadczyło usługi na podstawie zawartej jednej umowy tzw. umowy kompleksowej. Taka umowa jest powszechnie stosowana w obrocie konsumenckim. Na podstawie tej umowy dokonywana jest sprzedaż energii elektrycznej i jej dostawa, czyli dystrybucja. Konsument ma zatem jedną umowę na dwa świadczenia: sprzedaż energii i jej przesył. Na rynku działa wiele firm oferujących sprzedaż energii elektrycznej. Konsument nie musi jej kupować ciągle od tej samej firmy. Odbiorca może zawrzeć nową umowę sprzedaży z innym sprzedawcą. Wówczas zamiast jednej umowy kompleksowej na dwa świadczenia łącznie, zostaną zawarte dwie umowy – osobno na sprzedaż i osobno na dystrybucję , czyli transport energii. Konsument wówczas zamiast jednego łącznego rachunku za sprzedaż i przesył energii otrzyma dwa osobne rachunki: jeden za sprzedaż energii, drugi za jej dystrybucję. Możliwe jest także zawarcie nowej umowy kompleksowej z innym przedsiębiorstwem na obie te usługi łącznie. W przypadku, gdy konsument zawarł umowę w swoim domu lub mieszkaniu, to umowa taka będzie traktowana jako zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa. W przypadku tego rodzaju umów konsument jest szczególnie chroniony przez prawo i przysługuje mu uprawnienie do odstąpienia od tej umowy w terminie 14 dni od jej zawarcia, pod warunkiem wszakże, że wie z kim taka umowa została zawarta. W znakomitej większości przypadków konsumenci nie czytają podpisywanych dokumentów, nie dbają o ich otrzymanie, a jeśli już je otrzymują, odkładają do szuflady i reagują dopiero po otrzymaniu rachunków. Konsumencie pamiętaj! Wymiana licznika następuje na podstawie pisemnego zlecenia przez uprawnione do tego przedsiębiorstwo energetyczne. Wymiana znajduje potwierdzenie w protokole, którego egzemplarz otrzymuje odbiorca po dokonaniu wymiany. Pracownik zgłaszający się do wymiany licznika powinien mieć stosowne upoważnienie do jej dokonania. Jeśli masz wątpliwości, najlepiej natychmiast skontaktować się ze swoim zakładem energetycznym (nr infolinii podany na rachunku) celem sprawdzenia, czy przysłano do ciebie pracownika. Zawiadomienia o planowanych wizytach inkasentów odczytujących zużycie energii również są uprzednio wywieszane w budynkach. Zawsze masz prawo upewnić się, czy rzeczywiście przysyłano pracowników celem odczytu licznika lub innego rodzaju czynności. ZADZWOŃ DO ZAKŁADU ENERGETYCZNEGO ZANIM PODPISZESZ! Często wystarczy przeczytać sam początek dokumentu, zwykle pierwsze zdanie lub tytuł, aby zorientować się, że mam do czynienia z umową i to z innym przedsiębiorstwem, niż nasz dotychczasowy dostawca. Czasem wystarczy popatrzeć na logo, charakterystyczny znak firmowy stosowany przez sprzedawcę, aby zorientować się, że mamy do czynienia z innym sprzedawcą. Warto też, jeśli nie jesteśmy pewni o co chodzi, poprosić o pomoc sąsiadów, a tym bardziej jeśli nie dowidzimy lub nie rozumiemy o co chodzi, nie składać żadnych podpisów, nie przekazywać dokumentów tożsamości i nie pozwolić na ich fotografowanie. Jeśli umowa została zawarta w domu odbiorcy konsumenta, ma on prawo odstąpienia w terminie 14 dni od daty jej zawarcia. Najlepiej takie oświadczenie złożyć pisemnie. Do zachowania tego terminu wystarczy nadanie takiego pisma na poczcie Jeśli przedsiębiorca nie dopełni obowiązku informacyjnego, konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 12 miesięcy i 14 dni od dnia zawarcia umowy. Opisany na wstępie przypadek jest jednym z najgorszych, gdyż konsument mimo przysługujących praw nie jest w stanie z nich skorzystać, gdyż nie wie z kim została zawarta umowa i do kogo wysłać oświadczenie z odstąpieniem. Pierwszym podmiotem, który zostanie powiadomiony o nowej umowie, jest dotychczasowy sprzedawca energii, gdyż to właśnie do niego wpłynie wypowiedzenie dotychczasowej umowy. Warto zatem kontaktować się z dotychczasowym sprzedawcą celem ustalenia, czy została wypowiedziana umowa kompleksowa i jaka firma złożyła wypowiedzenie. Konsumencie pamiętaj! Podpisując dokumenty bez czytania robisz to na własne ryzyko. Podpis oznacza akceptację, nawet jeśli nie przeczytałeś podpisanego dokumentu. Jeśli potwierdziłeś podpisem również otrzymanie egzemplarza umowy, może nie być możliwe udowodnienie, że go nie dostałeś i że dokonano nieuczciwej praktyki rynkowej. Adrianna Peć powiatowy rzecznik konsumentów w Sosnowcu    

Zbiegi tytułów ubezpieczeń zleceniobiorcy

dodane 11.12.2015
[Region] Rozmowa z Anną Święchowicz, naczelnikiem wydziału ubezpieczeń i składek Sosnowieckiego Oddziału ZUS Od 1 stycznia 2016 r. wchodzą w życie przepisy związane ze zmianami w zakresie zbiegów tytułów ubezpieczeń zleceniobiorcy. Wprowadziła je ustawa z 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Kogo to dotyczy? Dotyczy to osób, które wykonują umowę zlecenia, a jednocześnie mają inny tytuł do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych np.: wykonują kolejną lub kolejne umowy zlecenia, wykonują współpracę ze zleceniobiorcą, są osobą duchowną, posłem lub senatorem, wykonują pracę nakładczą, współpracują przy wykonywaniu pozarolniczej działalności. Jeżeli podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu umowy zlecenia jest dla jej wykonawcy w danym miesiącu niższa od minimalnego wynagrodzenia, to podlega on obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym również z innych tytułów, jeżeli spełnia warunki do objęcia tymi ubezpieczeniami.   A więc podstawa wymiaru składek będzie ustalana poprzez sumowanie dwóch lub większej ilości podstaw wymiaru. Tak, z tym że ustalenia łącznej podstawy wymiaru składek należy dokonywać dla każdego miesiąca odrębnie, a przy sumowaniu nie uwzględnia się podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wykazanej za miesiąc po ustaniu danego tytułu ubezpieczenia. Jeśli osoba zainteresowana chciałaby zgłębić temat tych zmian bardziej szczegółowo, to ZUS przygotował specjalne szkolenia. Tak, szkolenia z zakresu zmian dotyczących zbiegów tytułów ubezpieczeń zleceniobiorcy odbywać się będą w Oddziale ZUS w Sosnowcu oraz w Inspektoratach w Dąbrowie Górniczej, Jaworznie i Zawierciu w dniach; 21 grudnia, 28 grudnia 2015 r. i 11 stycznia 2016 r. Szkolenia zaczynają się o godz. 9.00. Ja ze swej strony dodam, że podczas tych szkoleń zostanie omówiony również temat postępowania w sprawie przyznania i wypłaty zasiłku chorobowego oraz opiekuńczego w sytuacji, gdy niezdolność do pracy została udokumentowana elektronicznym zaświadczeniem lekarskim e-ZLA. Bowiem od stycznia przyszłego roku wchodzą również w życie przepisy umożliwiające lekarzom wystawianie e-ZLA. Otóż przedsiębiorcy, którzy mają swój profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) będą otrzymywać zwolnienia lekarskie swoich pracowników bezpośrednio na PUE. Pozostali płatnicy nie mają takiego obowiązku, ale mogą to zrobić, bo dostęp do elektronicznych zwolnień lekarskich na PUE to same korzyści: natychmiastowa wiedza o zwolnieniu wystawionym pracownikowi, brak konieczności sprawdzania, czy pracownik dostarczył zwolnienie w terminie 7 dni od jego otrzymania, dostęp do zbioru zwolnień pracowników oraz eksportu tych zwolnień do pliku. Tak więc zapraszamy do naszych placówek na szkolenia. Rozmawiała: Joanna Biniecka

Oddział ZUS w Sosnowcu dla przedsiębiorców

dodane 16.11.2015
[Region] W ramach Tygodnia Przedsiębiorcy, który odbywać się będzie w tym roku od 23 do 27 listopada, Oddział ZUS w Sosnowcu przygotował seminaria, szkolenia oraz dyżury ekspertów. Oprócz specjalistów ZUS-u, z którymi będzie się można konsultować od godz.8.00 do 15.00, dyżurować będą eksperci innych instytucji. I tak w Oddziale w Sosnowcu od 23 listopada do 27 listopada w godz. od. 8.00 do 15.00 będą to przedstawiciele Urzędu Skarbowego oraz Powiatowego Urzędu Pracy, natomiast 23 listopada w tych samych godzinach na przedsiębiorców czekać będzie również przedstawiciel Państwowej Inspekcji Pracy. W Inspektoracie w Dąbrowie Górniczej od godz.10.00 do 14.00 w dniach 23 i 27 listopada  gościć będzie przedstawiciel Urzędu Miasta, 24 i 26 listopada – Urzędu Skarbowego, natomiast 25 listopada – Powiatowego Urzędu Pracy.   W Inspektoracie w Jaworznie od godz.10.00 do 14.00 obecni będą przedstawiciele: 23 listopada – Urzędu Skarbowego, 24 listopada – Powiatowego Urzędu Pracy, 25 listopada – Jaworznickiej Agencji Rozwoju Lokalnego i 26 listopada – Urzędu Miejskiego.   W Inspektoracie w Zawierciu eksperci z zaproszonych instytucji dyżurować będą od godz.8.00 do 14.00. I tak 25 listopada będzie to przedstawiciel Urzędu Pracy, a 27 listopada – przedstawiciele Urzędu Skarbowego i Urzędu Miejskiego. Dla przedsiębiorców przygotowano również liczne poradniki i ulotki. Warto po nie sięgnąć, ponieważ zawierają informacje o najnowszych przepisach prawnych oraz tych, które wkrótce wejdą w życie. Sosnowiecki Oddział przygotował również seminaria. Ich tematyka to: „Rozpoczynasz prowadzenie działalności – poznaj swoje prawa i obowiązki”, „Rozliczanie i wypłata świadczeń”, „Świadczenia przedemerytalne i inne świadczenia długoterminowe dla osób prowadzących działalność”, „Jakość danych, a rozliczenie konta”, „To nie koniec abolicji – umarzanie należności powstałych z tytułu niezapłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2012 r.”   Dokładne terminy znajdują się na stronie internetowej www.zus.pl. Seminaria będą się odbywać zarówno w placówkach ZUS, jak i w siedzibach zaprzyjaźnionych firm, m.in. w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu. Wszyscy zainteresowani będą mogli również wziąć udział w seminarium internetowym tzw. webinbarium przygotowanym przez Centralę ZUS, Na stronie internetowej Polskiego Radia 23 listopada zostanie zaprezentowany materiał, który w całości będzie dotyczył Interaktywnego Płatnika ZUS.   Na stronie www.polskieradio.pl/gospodarka zaprezentowanych zostanie 8 krótkich filmików, w których krok po kroku omówione będą najważniejsze kwestie związane z IPP. Materiał trwać będzie ok.35 minut. W jego trakcie i po zakończeniu zainteresowani będą mogli przez ok.2 godziny zadawać pytania ekspertom. Pytania wraz z odpowiedziami przesłane zostaną na wskazany adres e-mail.   Dokładnej godziny rozpoczęcia webinarium należy szukać na stronie www.zus.pl. w zakładce Tydzień Przedsiębiorcy.     Joanna Biniecka

ZUS pomaga przedsiębiorcom w spłacie należności

dodane 09.11.2015
[Region] Rozmowa z Elżbieta Grzesik, naczelnikiem wydziału realizacji dochodów w Sosnowieckiem Oddziale ZUS   Czy przedsiębiorcy, którzy np. z przyczyn gospodarczych mają problemy z płatnościami wobec ZUS, mogą liczyć na pomoc ze strony Zakładu? Takie osoby mogą występować z wnioskiem o rozłożenie należności na raty lub odroczenie terminu płatności. Jakie korzyści przyniesie rozłożenie należności na raty? ZUS nie będzie prowadził egzekucji tych należności, a jeśli postępowanie egzekucyjne zostało już wszczęte, ZUS je zawiesi po podpisaniu umowy. Od dnia następującego po dniu złożenia wniosku o rozłożenie należności na raty, a jeżeli wniosek ten dotyczy należności przyszłych, to od dnia następującego po terminie płatności, przedsiębiorca nie zapłaci odsetek na zwłokę, a jedynie opłatę prolongacyjną. A jakie korzyści wynikają z odroczenia terminu płatności? Podobnie jak w poprzednim przypadku, ZUS nie będzie prowadził egzekucji tych należności, a od dnia następującego po terminie płatności, przedsiębiorca nie zapłaci odsetek za zwłokę, a jedynie opłatę prolongacyjną. Wniosek o odroczenie przedsiębiorca musi złożyć lub nadać w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego najpóźniej w dniu terminu płatności składek. ZUS nie rozpatruje wniosków, które złożono lub nadano po tym terminie. Co ZUS może rozłożyć na raty? W przypadku składek za osoby prowadzące jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą, ZUS może rozłożyć na raty całe zadłużenie natomiast gdy przedsiębiorca zatrudnia pracowników musi przed zawarciem układu opłacić tę część składek, którą z własnych środków finansują pracownicy. Mam jednak dobrą wiadomość dla firm, które chciałyby podpisać z ZUS-em umowę ratalną bądź odroczyć  termin płatności składek a nie są w stanie opłacić wcześniej należności, które uldze nie podlegają. W najbliższym czasie przewidywane są dodatkowe udogodnienia dla pracodawców, którzy mają kłopoty z opłacaniem składek. Od 1 grudnia 2015r. wchodzą w życie przepisy, które umożliwią objęcie układem ratalnym wszystkich składek. Uzyskanie układu ratalnego będzie więc jeszcze łatwiejsze. Co to jest umorzenie należności?   ZUS może umorzyć należności z tytułu składek w całości lub części. Umorzenie jest jednak rozwiązaniem o charakterze wyjątkowym, stosowanym w zasadzie wtedy, gdy należności są całkowicie nieściągalne, lub ze względu na trudną sytuację finansową i rodzinną przedsiębiorcy. W jaki sposób osoby zainteresowane tymi ulgami mogą dowiedzieć się czegoś więcej? Informacje udzielane są w każdej placówce ZUS. Zamieszczone też zostały na stronie internetowej Zakładu www.zus.pl. Niezależnie od tego w dniach 23-27 listopada br. organizowana jest akcja edukacyjno-informacyjna „Tydzień Przedsiębiorcy”, podczas której porad udzielają specjaliści a także prowadzone są różne seminaria dla przedsiębiorców. W zakresie umarzania należności przewidziano seminarium pt. „To nie koniec abolicji – umarzanie należności z tytułu niezapłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2012 r.”. Seminarium odbędzie się 26 listopada br. o godz.13.00 w Agencji Rozwoju Lokalnego w Sosnowcu przy ul. Wojska Polskiego 8. Serdecznie zapraszam. Rozmawiała: Joanna Biniecka

Zapraszają wystawców na „Targi Informacji Zawodowej”

dodane 06.11.2015
[Dąbrowa Górnicza] Fundacja Godne Życie w Dąbrowie Górniczej organizuje 20 listopada Targi Informacji Zawodowej 2015, adresowane dla mieszkańców miasta i okolic, które odbędą się w Centrum Handlowym „Pogoria” w Dąbrowie Górniczej. Do udziału w przedsięwzięciu w roli wystawcy organizatorzy zapraszają wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców. „Targi Informacji Zawodowej” adresowane są do młodzieży uczącej się ale zainteresowanej podjęciem pracy, absolwentów wchodzących na rynek pracy oraz osób bezrobotnych i poszukujących pracy osób niepełnosprawnych. Mają na celu zapoznanie z warunkami zatrudnienia i wymaganiami lokalnego rynku pracy, a także rolą pracy społecznej i podejmowaniem wolontariatu w zwiększaniu swoich szans na znalezienie wymarzonej pracy. Ideą akcji jest nie tylko przedstawienie oferty pracy, staży i praktyk pracodawców i instytucji rynku pracy, ale także dostarczenie cennych wskazówek ułatwiających poszukiwanie pracy i tworzenie własnej ścieżki kariery zawodowej. Fundacja Godne Życie organizuje tego typu wydarzenie już po raz trzeci. W poprzednich latach miały miejsce Integracyjne Targi Pracy i Wolontariatu „Aktywni społecznie - aktywni zawodowo” i „Targi Informacji Zawodowej”. Swoją pomoc w poszukiwaniu zatrudnienia poprzez oferty pracy, szkolenia i wolontariat proponowało uczestnikom wydarzenia 34 wystawców. O szczegóły można pytać za pomocą maila: biuro@fundacjagodnezycie.eu lub telefonicznie: 505-582-720.   (s)

Rejestracja paragonów tylko do soboty!

dodane 30.10.2015
[Region] Narodowa Loteria Paragonowa to akcja promująca właściwe nawyki konsumenckie i uczciwą konkurencję wśród przedsiębiorców. Jej atrakcyjność polega na możliwości wygrania cennych nagród. 16 listopada odbędzie się pierwsze losowanie – wezmą w nim udział wystawione w październiku paragony, które zostaną zarejestrowane do końca tego miesiąca. Do wygrania są 2 tablety iPad Air 2 oraz samochód osobowy Opel Astra. W akcji nadzorowanej przez Ministerstwo Finansów może wziąć udział każda pełnoletnia osoba. Aby spróbować szczęścia w losowaniu atrakcyjnych nagród, wystarczy na stronie internetowej www.loteriaparagonowa.gov.pl zarejestrować paragon fiskalny opiewający na kwotę minimum 10 zł. Każdy pełnoletni uczestnik loterii może zgłosić dowolną liczbę paragonów – ważne jest jednak, by uczynił to w miesiącu ich wystawienia. Jeśli termin zostanie przekroczony, dowody sprzedaży stracą ważność i nie będą mogły brać udziału w listopadowych losowaniach. Zarejestrowane paragony należy zachować – w przypadku wygranej, szczęśliwy los będzie poddany weryfikacji i stanie się podstawą do wydania nagrody. Rejestracja paragonu fiskalnego nie sprawia trudności, nie zajmuje dużo czasu i nie wymaga posiadania dodatkowych dokumentów. Niemniej nasz udział w losowaniu będzie zależał od tego, czy poprawnie wypełnimy formularz zgłoszeniowy. Co powinno się w nim znaleźć? – Żeby nasz paragon fiskalny został zarejestrowany, musimy wprowadzić do formularza zgłoszeniowego następujące dane: numer unikatowy kasy rejestrującej, NIP firmy, z której pochodzi dokument, datę sprzedaży, kolejny numer wydruku oraz kwotę brutto. Jeżeli to będzie nasz pierwszy paragon, konieczne okaże się również podanie danych osobowych, takich jak numer telefonu i adres e-mail – tłumaczy Marcin Ciechowicz, ekspert Polskiego Centrum Kas Fiskalnych. Dane te to doskonała okazja do sprawdzenia, czy w konkretnym punkcie handlowym otrzymaliśmy – zgodnie z przepisami – właściwy wydruk potwierdzający sprzedaż, czy też innego rodzaju dokument. – Regulamin Narodowej Loterii Paragonowej skłania do weryfikacji dokumentu, który wydał nam przedsiębiorca. W losowaniach mogą brać udział jedynie poprawnie wystawione paragony fiskalne – wszelkiego rodzaju potwierdzenia płatności kartą, faktury VAT czy tzw. rachunki kelnerskie nie będą brane pod uwagę – nadmienia Marcin Ciechowicz. Te same zasady dotyczą branży premiowanej. Co kwartał odbędzie się dodatkowe losowanie nagrody specjalnej, czyli samochodu osobowego Opel Insignia. Wezmą w nim udział paragony pochodzące z wytypowanej na dany czas branży. Obecnie należą do niej usługi świadczone w salonach fryzjerskich i gabinetach kosmetycznych. Narodowa Loteria Paragonowa kusi nagrodami, ale wspólna zabawa nie jest celem samym w sobie. Formuła akcji ma również charakter edukacyjny: jej zadanie to uświadomienie Polakom, jak ważnym dokumentem jest paragon fiskalny – nie tylko z punktu widzenia praw konsumenta do zwrotu lub reklamacji, ale także ze względu na uczciwą konkurencję wśród przedsiębiorców, którzy odprowadzają należne podatki. Loteria przyczynia się zatem do sukcesywnej likwidacji „szarej strefy” oraz wzmocnienia narodowej gospodarki. Akcja ruszyła 1 października i od samego początku zyskiwała coraz większą sympatię społeczeństwa. Świadczą o tym liczby: już w pierwszym tygodniu loterii zarejestrowano milion paragonów, zaś obecnie jest ich ponad 5 500 000. Czas trwania zabawy został zaplanowany na okrągły rok. Jeśli jej popularność nie osłabnie – istnieje duże prawdopodobieństwo, że potrwa kolejne pół roku.   (s)
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl