Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

Spotkanie na temat boreliozy i żółtaczki nad Pogorią III

dodane 23.08.2018
[Dąbrowa Górnicza] 25 sierpnia w godzinach 11:00-17:00 pod namiotem Miejskiego Centrum Informacji w okolicach dąbrowskiego molo nad jeziorem Pogoria III odbędzie się spotkanie ze specjalistą z Centrum Medycznego Wielkoszyński – placówki specjalizującej się w diagnostyce boreliozy. Podczas spotkania będzie można uzyskać wszelkie informacje na boreliozy i Wirusowego Zapalenia Wątroby typu C oraz zapisać się na bezpłatne badania.   Żółtaczka i borelioza to dwie podstępne choroby, które działają w ukryciu i potrafią zrujnować zdrowie. To właśnie im będzie poświęcone spotkanie organizowane przez prowadzone przez Fundację Godne Życie Miejskie Centrum Informacji oraz Centrum Medyczne Wielkoszyński 25 sierpnia nad Pogorią III. Na miejscu będzie można oddać za 1 zł kleszcza na badanie w kierunku boreliozy i zapisać się na promocyjne badanie Micro Blot Array. – Badanie kleszcza po ugryzieniu to najszybszy i najpewniejszy sposób, by dowiedzieć się, czy istnieje ryzyko zarażenia boreliozą i natychmiast przeciwdziałać ewentualnej boreliozie. Jeśli kleszcz jest nosicielem boreliozy, należy rozważyć wprowadzenie profilaktyki antybiotykowej oraz bezwzględnie wykonać badania na boreliozę po 4-6 tygodniach od ukąszenia – mówi prof. Tomasz Wielkoszyński.   Szacuje się się, że 1-2% Polaków (czyli nawet co 50. osoba) jest przewlekle zakażonych HCV. Do zakażenia HCV dochodzi drogą kontaktu z krwią (niestety najczęściej w trakcie zabiegów medycznych lub kosmetycznych naruszających ciągłość skóry lub błon śluzowych, a także w wyniku dożylnego stosowania substancji odurzających). Zazwyczaj zakażenie ma przebieg powolny i podstępny – przez lata przebiega bezobjawowo, by po 20-30 latach doprowadzić do marskości wątroby lub pierwotnego raka wątroby. Końcowe etapy zakażenia wirusem HCV powodują nieodwracalne uszkodzenie wątroby i bardzo źle rokują. Niestety, nadal nie ma szczepionki przeciw WZW C. Dlatego bardzo ważna jest profilaktyka i okresowe badania w kierunku przeciwciał anty-HCV. Zakażenie wcześnie wykryte daje szanse na wyleczenie (od kilku lat dostępne są bardzo skuteczne, doustne leki zwalczające wirusa HCV w ciągu kilku tygodni).   Centrum Medyczne Wielkoszyński do końca września br. zaprasza wszystkie osoby z Dąbrowy Górniczej i okolic na badanie kleszczy w kierunku boreliozy. Akcja prowadzona przez Centrum Medyczne Wielkoszyński ma na celu zwrócenie uwagi lokalnej społeczności na profilaktykę boreliozy. Koszt takiego badania w ramach akcji CM Wielkoszyński wynosi 1 zł, podczas gdy cena standardowa to koszt ponad 100 zł.   Spotkanie nad jeziorem Pogoria to szansa dla dąbrowian, by poznać nową placówkę prof. Tomasza Wielkoszyńskiego przeniesioną w 2018 r. z Bytomia do Dąbrowy Górniczej (Aleja Piłsudskiego 10, 41-300 Dąbrowa Górnicza, tel.: 506 112 819, wielkoszynski.pl). Centrum oferuje specjalistyczne badania w kierunku boreliozy i innych chorób odkleszczowych. Jako jedyne w Polsce przeprowadza badania o najwyższej skuteczności: Micro Array i niebawem badania EliSpot i LTT, dostępne do tej pory wyłącznie w renomowanych ośrodkach zagranicą.   Prof. Tomasz Wielkoszyński – lekarz, docent habilitowany diagnostyki i profesor nadzw. dąbrowskiej WSPS. Od 2008 roku specjalizuje się w badaniach wykrywających boreliozę oraz inne choroby odkleszczowe. Przeprowadził wiele krajowych i międzynarodowych projektów badawczych z diagnostyki boreliozy. Na co dzień prowadzi ze studentami zajęcia z immunologii, bakteriologii i wirusologii oraz chorób zakaźnych. Od kilkunastu lat kieruje również Laboratorium Analityczno-Bakteriologicznym w Zakładzie Pulmonologii w Tarnowskich Górach.   (s)  

TAURON rusza z nową kampanią informacyjną

dodane 22.08.2018
[Region] TAURON codziennie otrzymuje zgłoszenia od klientów, którzy podpisali umowę z przedstawicielem handlowym, który odwiedził ich w domu i twierdził, że przyszedł „w sprawie umowy z TAURONEM”. Tymczasem TAURON nie chodzi po domach, aby sprzedawać prąd lub gaz. Klienci relacjonują, że nieuczciwi akwizytorzy uzyskują podpis na nowych umowach na zakup energii elektrycznej wykorzystując różne, podstępne sposoby. Na przykład podają się za pracowników TAURONA i „zakładu energetycznego”. Nieuczciwi akwizytorzy przekazują też klientom inne, nieprawdziwe informacje, np. „trzeba podpisać nową umowę, bo zmienia się system rozliczeń” lub „trzeba podpisać nową umowę, bo wynika to z przepisów prawa”. Zdarza się również, że do TAURONA wpływają pisma wypowiadające umowę na zakup energii z podrobionymi podpisami klientów. Ofiarą oszustów padają przede wszystkim osoby starsze, dlatego działania informacyjne skierowane są głównie do nich. Każdego roku TAURON realizuje kampanie informacyjno-edukacyjne lub jest partnerem akcji kierowanych do seniorów. W ramach realizowanych akcji organizowane są eventy i wykłady, emitowane są spoty informacyjne w mediach i publikowane artykuły prasowe. W 2018 roku – aby dotrzeć do jeszcze większej liczby odbiorców – wyemitowane zostanie także słuchowisko radiowe, którego scenariusz ma poruszać problemy ważne z perspektywy seniorów, m.in. problem nieuczciwych sprzedawców energii czy prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza siedzibą firmy, czyli np. w domu klienta. Najbliższa edycja kampanii TAURONA skierowanej do osób starszych rozpocznie się już we wrześniu. Komunikaty TAURONA zostaną zamieszczone m.in. w prasie, radiu czy Internecie a także w punktach obsługi TAURONA. TAURON zachęca, by klienci sprawdzali przedstawicieli handlowych, którzy pukają do ich drzwi. Ważne jest, żeby przed podpisaniem jakichkolwiek dokumentów dokładnie zapoznawać się z przedstawianą ofertą. Każdemu klientowi przysługuje ponadto prawo do odstąpienia od umowy podpisanej poza lokalem sprzedawcy (np. w domu) w ciągu 14 dni, bez podawania przyczyn i bez ponoszenia konsekwencji. Pod numerem 555 444 555 działa infolinia TAURONA, gdzie można zasięgnąć wszelkich informacji, warto odwiedzić też specjalny serwis internetowy z informacjami i poradami, które pomogą  obronić się przed działaniami nieuczciwych sprzedawców: www.tauron.pl/stop.   (s)  

Wystartowała wyszukiwarka ułatwiająca złożenie wniosku 300+ dla ucznia

dodane 08.08.2018
[Region] Od sierpnia wnioski w programie „Dobry Start” można również składać osobiście m.in. w urzędach miast, gmin czy ośrodkach pomocy społecznej. Aby wesprzeć rodziców i opiekunów, wyszukiwarka lokalna panoramafirm.pl uruchomiła listę z wykazem miejsc, w których można osobiście złożyć wniosek o jednorazowe wsparcie dla ucznia rozpoczynającego rok szkolny. Program „Dobry Start” rozpoczął się w lipcu, a początkowo wnioski można było składać wyłącznie online lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Od 1 sierpnia br. można zrobić to również osobiście w wybranych punktach. Wyszukiwarka lokalna panoramafirm.pl przygotowała specjalnie dla użytkowników listę miejsc, w których można osobiście składać wnioski o tak zwane „piórnikowe”. Aby skorzystać z funkcjonalności, wystarczy odwiedzić stronę wyszukiwarki. Po wpisaniu słów kluczowych takich jak „dobry start”, „dobry start+”, „dobry start dla ucznia”, „300+” czy „piórnikowe” i wskazaniu lokalizacji, wyszukiwarka pokazuje listę punktów przyjmujących zgłoszenia w danej okolicy. Każdy punkt zawiera pełne dane teleadresowe oraz jest zlokalizowany na mapie, daje możliwość wyznaczenia najkrótszej trasy dojazdu do wybranego miejsca. Obecnie w serwisie znajduje się 2489 punktów z całej Polski.   – Do tej pory złożono  prawie 850 tysięcy wniosków drogą elektroniczną, ale podobnie jak w przypadku programu „500+”, zapewne większość uprawnionych osób zechce złożyć wnioski osobiście. Chcemy ułatwić ten proces, dlatego w Panoramie Firm pokazujemy listę punktów przyjmujących wnioski – mówi Adrian Hinc, kierownik Produktu w Eniro Polska. – Dzięki tej funkcji można szybko namierzyć najbliższy punkt przyjmujący zgłoszenia, sprawdzić jego położenie na mapie, wyznaczyć trasę dojazdu. Obecnie baza punktów obsługujących program „Dobry Start” liczy blisko 2,5 tysiąca miejsc, ale na bieżąco aktualizujemy i rozbudowujemy tę listę – dodaje Adrian Hinc.   Wyprawka 300 plus to świadczenie w ramach programu „Dobry Start”. Umożliwia on jednorazową wypłatę 300 zł na ucznia w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego, pod warunkiem, że mieszka on oraz uczy się na terenie Polski. Świadczenie to przysługuje rodzicom na dziecko uczące się, aż do ukończenia 20. roku życia lub 24. roku życia w przypadku dzieci niepełnosprawnych. Pieniądze są przyznawane niezależnie od dochodu rodziny.   Osoby, które złożyły już wnioski w lipcu lub złożą w sierpniu, otrzymają wypłatę świadczenia do końca września. Pozostałe osoby, którym nie uda się złożyć wniosku w wakacje, w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku. Należy jednak pamiętać, że na złożenie dokumentów jest czas jedynie do 30 listopada.   Z myślą o rodzicach i opiekunach poszukujących punktów do złożenia wniosku o dofinansowanie z programu „Dobry Start”, wyszukiwarka lokalna panoramafirm.pl z początkiem sierpnia udostępniła dedykowaną funkcjonalność w serwisie. Pomaga ona odnaleźć odpowiedni urząd lub placówkę oraz pokazuje jak do niej najszybciej dotrzeć. Użytkownicy mogą z niej skorzystać zarówno w mobilnej jak i desktopowej wersji serwisu.   (s)  

Szybkie e-zwolnienie

dodane 08.08.2018
[Region] Mniej niż 40 sekund trwa wystawianie elektronicznego zwolnienia lekarskiego. Lekarze przekonują się do tej formy wystawiania zwolnienia, co widać po statystyce w całym kraju. W oddziale ZUS w Sosnowcu już co czwarte zwolnienie jest wystawiane elektronicznie. W lipcu do Oddziału ZUS w Sosnowcu wpłynęło ponad 31 tys. zwolnień lekarskich, z czego ponad 8,3 tys. stanowiły te wystawione elektronicznie. To daje nam 26 proc. udział e-ZLA w stosunku do wszystkich zwolnień. Lekarze coraz chętniej przekonują się do tej formy, bo jest to nie tylko wygodna, ale i szybka forma wystawiania „chorobowego”.  Przy e-ZLA większość danych wypełnia się automatycznie, dzięki czemu cały proces trwa maksymalnie 40 sekund.  Nie trzeba do tego specjalnych kwalifikacji, bo e-zwolnienie  może wystawić każdy lekarz, który ma uprawnienie do wystawiana zwolnień lekarskich oraz ma założony profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Lekarz podczas wystawiania e-ZLA wykonuje w systemie cztery kroki, a w przypadku zwolnienia wystawianego na opiekę sześć kroków. – Lekarz ma w systemie dostęp do danych pacjenta, jego pracodawców oraz członków rodziny (jeśli zwolnienie będzie wystawiane w celu opieki nad nimi). Po wpisaniu numeru PESEL pozostałe dane są automatycznie uzupełniane przez system, a adres pacjenta czy dane płatnika lekarz może wybierać z listy. System podpowiada również kod literowy i numer statystyczny choroby. Lekarz sam wypełnia datę niezdolności do pracy i adnotację, czy chory musi leżeć w łóżku – wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego. E-zwolnienie to ułatwienie i oszczędność także dla pacjenta. Do czasu powszechnego wejścia w użycie elektronicznego zwolnienia lekarskiego , czyli od 1 grudnia, Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma obowiązek obniżyć o 25 proc. świadczenie wszystkim tym, którzy w ciągu 7 dni nie dostarczą zwolnienia pracodawcy lub do ZUS. Świadczenie jest obniżane za każdy dzień zwłoki, począwszy od 8 dnia zwolnienia. Niestety, wciąż jest grono osób, które zapomina dostarczyć zwolnienie na czas lub też takiej możliwości nie ma. Dlatego też osoby te otrzymują niższe świadczenie. W pierwszym półroczu tego roku w sosnowieckim ZUS było 534 takich przypadków. Łączna kwota obniżenia wyniosła 33,6 tys. zł. W całym kraju ZUS obniżył z tego tytułu świadczenie chorobowe na kwotę blisko 2,1 mln zł. E-ZLA to wygoda także dla pracodawcy. Dzięki e-zwolnieniu ma szybką informację o absencji swojego pracownika i może zorganizować zastępstwo, tak by praca w firmie odbywała się bez przeszkód. – Zachęcamy wszystkich lekarzy do wystawiania zwolnień elektronicznych już dziś. Na naszej stronie internetowej znajduje się kontakt do koordynatorów e-ZLA. Można też zapoznać się z instrukcją, jak krok po kroku wystawić zwolnienie w systemie internetowym. W zakładce wydarzenia i szkolenia jest też aktualna informacja o szkoleniach z PUE i e-ZLA – dodaje rzeczniczka.   (s)

Od sierpnia taniej na Circle K z Kartą Dużej Rodziny

dodane 03.08.2018
[Sosnowiec, Czeladź] Od 1 sierpnia sieć stacji paliw Circle K dołączyła do programu Karta Dużej Rodziny realizowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Dzięki nawiązanej współpracy Circle K zaoferuje posiadaczom kart specjalne zniżki i rabaty na paliwo, usługę myjni, a także produkty z oferty gastronomicznej. W ramach programu klienci stacji, za okazaniem Karty Dużej Rodziny, będą mogli skorzystać z atrakcyjnych zniżek na paliwa bazowe w wysokości 8 groszy za litr (benzyna miles® 95, olej napędowy miles® diesel, gaz LPG SupraGas), a także na paliwa premium w wysokości 15 groszy za litr (benzyna milesPLUS® 95, benzyna milesPLUS® 98, olej napędowy milesPLUS® diesel, milesPLUS® diesel arktyczny). Do dyspozycji beneficjentów będzie również zniżka 20% na wybrane produkty oferty gastronomicznej oraz rabat 25% na usługę myjni (dotyczy wybranych stacji). – Podróżowanie dużą rodziną to nierzadko wyzwanie, szczególnie w okresie wakacyjnym. Cieszymy się, że dołączając do programu możemy wspierać rodziców i ich dzieci w rozsądnym planowaniu codziennych wydatków – mówi Rafał Droździak, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji w Circle K Polska. Karta Dużej Rodziny to program koordynowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej obejmujący szereg zniżek na towary i usługi oferowane zarówno przez podmioty publiczne jak i prywatne. Program skierowany jest do rodzin wielodzietnych (posiadających trójkę lub więcej dzieci) i można do niego przystąpić niezależnie od dochodów. Więcej informacji, lista stacji oraz produktów objętych rabatami: https://www.circlek.pl/pl_PL/pg1334116499963/osoby-prywatne/produkty-i-uslugi/KartaDu%C5%BCejRodziny.html.   (s)

Sprawdź, co zrobić by mieć wyższą emeryturę

dodane 03.08.2018
[Sosnowiec] Jeśli otrzymałeś list z ZUS z prognozą przyszłej emerytury i chciałbyś wiedzieć jak została wyliczona, a może interesuje cię, co możesz zrobić by podwyższyć swoje przyszłe świadczenie skorzystaj z dyżuru telefonicznego ZUS. 8 sierpnia, w godzinach 10:00 do 13:00, pod specjalnie uruchomionym numerem telefonu 32 368 32 89 będą dyżurować eksperci sosnowieckiego ZUS, którzy odpowiedzą na pytania dotyczące przyszłej emerytury, składek na koncie i podwyższenia świadczenia.   Ponad 19 milionów osób otrzyma do końca sierpnia list z Informacją o Stanie Konta Ubezpieczonego w ZUS. W naszym województwie trafi on do blisko 2,4 mln osób. Warto uważnie go przeczytać. Znajdziemy w nim informacje o sumie składek na naszym koncie emerytalnym oraz wyliczenie prognozowanej emerytury. Kwoty umieszczone w przesyłkach niektórych ubezpieczonych zdziwiły, bo wyliczone przyszłe świadczenie okazało się niższe, niż to podane w zeszłym roku.   Zmiana spowodowana jest innym sposobem liczenia. ZUS wcześniej brał pod uwagę wyższy powszechny wiek emerytalny, który wówczas obowiązywał. Teraz jest on niższy: 60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn. To także ma wpływ na zwiększeniem długości pobierania emerytury. Stąd też i inne wyliczenie. – Trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim to, że jest to prognozowana kwota emerytury. Nie należy się do niej przywiązywać. Wyliczenia nie uwzględniają takich zmiennych jak wzrost zarobków, który następuje wraz z rozwojem kariery zawodowej. Ostatecznie to od każdego ubezpieczonego zależy, jaki będzie efekt jego aktywności zawodowej, dlatego już teraz warto wiedzieć, co ma wpływ na wysokość emerytury i co zrobić, by nasze przyszłe świadczenie było wyższe – informuje Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego. Chcesz mieć wyższą emeryturę? Nie przegap tego terminu - zadzwoń!   (s)

Darmowe szkolenia komputerowe dla mieszkańców Śląska i Opolszczyzny

dodane 31.07.2018
[Region] „Obywatel.IT – program rozwoju kompetencji cyfrowych osób powyżej 25 roku życia w śląskim i opolskim” to projekt mający na celu przeszkolenie 10 tys. mieszkańców z województwa śląskiego i opolskiego z zakresu kompetencji cyfrowych. W szkoleniach może wziąć udział każdy mieszkaniec gminy śląskiej i opolskiej w wieku powyżej 25 roku życia.   – Bardzo nam zależy, aby w szkolenia zaangażowały się osoby, które na co dzień nie mają okazji korzystać z tego typu wsparcia. Mowa tu przede wszystkim o osobach pomiędzy 30 a 50 rokiem życia. Ze wstępnych obserwacji widzimy jednak, że głównymi odbiorcami szkoleń będą głównie seniorzy, co również nas cieszy. To pokazuje, że możemy odegrać ważną rolę w odwróceniu niechlubnych statystyk w zakresie poziomu kompetencji cyfrowych Polaków na tle innych narodów Europy  – mówi Piotr Czarnojańczyk, koordynator projektu.   Szkolenia będą prowadzone przez wykwalifikowanych instruktorów w siedmiu modułach tematycznych: rodzic w Internecie, rolnik w sieci, działalność w sieciach społecznościowych, prowadzenie własnej strony internetowej, kultura w sieci, transakcje przez Internet, biznes w sieci. Programy szkoleń zostały napisane w taki sposób, aby każda osoba, nawet nie mająca doświadczenia w pracy z komputerem, mogła wziąć w nich udział.   – Naszym celem jest to, aby założona grupa docelowa posiadła przynajmniej jedną z podstawowych kompetencji cyfrowych, jak np. pisanie wiadomości e-mail. Zdajemy sobie sprawę, że nawet podstawowe umiejętności są konieczne do prawidłowego funkcjonowania w rzeczywistości cyfrowej. Oczywiście udział w szkoleniach jest bezpłatny. O tym, czy w danej gminie można skorzystać z darmowych szkoleń, należy dowiadywać się w lokalnych urzędach – podkreśla Czarnojańczyk.   Szkolenia będą prowadzone do końca lipca 2019 r. Więcej informacji na temat programu Obywatel.IT można znaleźć na stronie internetowej www.obywatel-it.com.   Projekt jest realizowany przez Instytut Pracy i Edukacji, Instytut Rozwoju Rynku Pracy i Ośrodek Wspierania Inicjatyw Społecznych. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wartość projektu to: 6 165 910,00 zł w tym wartość dofinansowania wynosi: 6 102 500,00 zł.   (s)

Pracuję legalnie, czyli ZUS promuje legalne zatrudnienie

dodane 31.07.2018
[Region] Legalna praca to nie tylko gwarancja comiesięcznej wypłaty, ale także gromadzenia składek na indywidualnym koncie emerytalnym. Umowa z pracodawcą zapewnia pracownikowi także prawo do bezpłatnego leczenia, płatnego zwolnienie lekarskiego oraz odszkodowania i rehabilitacji w razie wypadku przy pracy. Państwowa Inspekcja Pracy prowadzi kampanię informacyjno –edukacyjną „Pracuj legalnie”. Zakład Ubezpieczeń Społecznych został partnerem strategicznym akcji. Wyniki kontroli ZUS i Państwowej Inspekcji Pracy wskazują, że praca bez umowy i bez zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego to nadal jeden z najistotniejszych problemów polskiego rynku pracy. – Wielu pracowników, szczególnie tych młodych, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy nie zdajesobie sprawy z tego jak ważne jest podpisanie umowy z pracodawcą – mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim. – Pokusą pracy „na czarno” jest wyższe wynagrodzenie, które otrzymujemy w kopercie, pod stołem, bez składek na ubezpieczenia. A to się w dalszej perspektywie zupełnie nie opłaca. Dlatego akcja skierowana jest do osób zarabiających w tzw. „szarej strefie” – dodaje rzeczniczka. Ideą kampanii jest pokazanie pracującym korzyści z wykonywania pracy legalnej oraz zagrożeń, które wynikają z wykonywania pracy „na czarno” a także piętnowanie niedozwolonych praktyk stosowanych przez tych pracodawców, którzy decydują się na powierzanie pracy z naruszeniem obowiązujących przepisów prawa. Problem nielegalnego zatrudnienia dotyczy również pracy cudzoziemców. W pierwszym półroczu 2016 roku ponad 3,3 tys. obywateli państw spoza Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (czyli tzw. państw trzecich) pracowało w Polsce nielegalnie. Jest to ponad 23 proc. pracowników z tych krajów objętych kontrolą. To 7 razy więcej takich przypadków niż w pierwszym półroczu 2015 roku. – Chcemy dotrzeć także do pracujących w Polsce obcokrajowców, szczególnie pracowników z Ukrainy, którzy bardzo często pracują bez jakiejkolwiek umowy, a ponieważ pracują w branżach, w których często dochodzi do wypadków są szczególnie narażeni na to, że zostaną bez jakiejkolwiek pomocy medycznej i finansowej w razie nieszczęśliwego zdarzenia – tłumaczy Beata Kopczyńska. Korzyści z legalnej pracy Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę korzysta z ochrony zawartej w Kodeksie Pracy, dotyczącej m.in.: minimalnego wynagrodzenia, pracę w godzinach nadliczbowych oraz prawa do urlopu czy płatnego „chorobowego”. W przypadku, gdy ktoś wykonuje pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej, trzeba pamiętać, że mają do niej zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego, a nie Kodeksu Pracy, a to oznacza, że nie ma prawa do urlopu oraz innych uprawnień wynikających z prawa pracy. Właściwa umowa, prawidłowe zgłoszenie ZUS regularnie prowadzi kontrole płatników składek, po to zweryfikować, czy osoby zatrudnione w danej organizacji są prawidłowo zgłoszone do ubezpieczeń społecznych. Najwięcej nieprawidłowości kontrolerzy znajdują w zawieranych umowach o dzieło (nieoskładkowane) w sytuacji, gdy z treści umów wynika, że były to umowy – zlecenia, od których należy odprowadzać składki do ZUS. Najczęstsze branże, w których ZUS stwierdza nieprawidłowości to budownictwo, zakłady produkcyjne, placówki edukacyjne oraz handlowe.   (s)    

Klienci i e-klienci w ZUS

dodane 30.07.2018
[Sosnowiec] Sosnowiecki oddział ZUS tylko w pierwszym półroczu tego roku obsłużył blisko 194 tys. osób. Przez dwa i pół roku placówkę odwiedziło ponad 1 mln 81 tys. klientów, z czego 488 tys. stanowili emeryci i renciści. Rośnie też popularność kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych przez internet i telefon. W niecałe 2,5 roku ZUS w całej Polsce przyjął ponad 9 mln wniosków w formie elektronicznej i praktycznie taką sama liczbę połączeń telefonicznych na swojej infolinii. Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma około 25 mln klientów: ubezpieczonych, emerytów i rencistów oraz płatników składek – najczęściej przedsiębiorców. Każdego roku przez sale obsługi klienta przewija się ponad 20 mln osób. W 2016, 2017 i w pierwszych pięciu miesiącach 2018 r. ZUS obsłużył na swoich salach 48,5 mln klientów. Najwięcej z nich, bo prawie 19 mln stanowili emeryci i renciści. Oddział ZUS w Sosnowcu od 2016 roku do końca czerwca 2018 r. obsłużył 1 081 918 klientów. Tylko w pierwszym półroczu tego roku sale obsługi w ZUS w Sosnowcu, Dąbrowie Górniczej, Jaworznie i Zawierciu odwiedziło ponad 193 tys. osób. Największą grupę stanowili emeryci i renciści. W ciągu dwóch i pół roku odnotowano przeszło 488 tys. wizyt świadczeniobiorców. W ciągu dwóch i pół roku na stanowiskach dla płatników składek i ubezpieczonych obsłużonych zostało ponad 275 tys. osób. Natomiast 270 tys. klientów skorzystało z porad ekspertów przy stanowisku zasiłkowym. Liczba osób korzystających ze stanowiska dla osób niesłyszących z roku na rok rośnie, w 2016 r. obsłużono 41 osób, w 2017 r. aż 134, natomiast w pierwszym półroczu tego roku już 124 osoby. Co ciekawe, niecałego roku trzeba było by blisko 600 doradców emerytalnych, którzy pojawili się we wszystkich placówkach ZUS w połowie ubiegłego roku, doradziło ponad 2 mln osób. Średniomiesięcznie każdy pracownik sali obsługi klientów ZUS, obsługuje w granicach 540 osób. Co niezwykle istotne, przeciętny czas oczekiwania na obsługę w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych to jedynie nieco ponad 5 minut, co stawia Zakład w czołówce instytucji najsprawniej obsługujących klientów.   Dodatkowo Zakład systematycznie dopasowuje swoje usługi do najbardziej palących potrzeb klientów. Dotychczas wprowadził już doradców emerytalnych, doradców płatników składek, a niedawno doradców ds. e-ZLA. Jednak z roku na rok da się zauważyć rosnącą liczbę klientów, których Zakład Ubezpieczeń Społecznych obsługuje przez internet i telefon. Dziś już 2,4 mln klientów ma swój profil na Platformie Usług Elektronicznych. W ciągu nieco ponad roku liczba zarejestrowanych profili na PUE ZUS wzrosła o 600 tysięcy. W niecałe 2,5 roku za pośrednictwem platformy internetowej klienci złożyli w ZUS 9,1 mln wniosków. Za pośrednictwem elektronicznego oprogramowania Płatnik Zakład przyjął w tym czasie 163 mln dokumentów ubezpieczeniowych.   Co roku rośnie liczba obsługiwanych przez ZUS połączeń telefonicznych. W ubiegłym roku było to już 3,7 mln, czyli o 400 tys. więcej niż w 2016 r. Do końca maja tego roku pracownicy Centrum Obsługi Telefonicznej obsłużyli już blisko 2 mln połączeń.   Beata Kopczyńska regionalny rzecznik ZUS w województwie śląskim
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl