Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

Na wakacje pociągiem zabierz ze sobą wiedzę o prawach pasażera!

dodane 07.07.2017
[Region] Rozpoczął się sezon wakacyjnych wyjazdów, na które część z nas wyruszy pociągiem. Oprócz kupna biletu i spakowania walizek, warto także zapoznać się z prawami przysługującym pasażerom kolei. O czym należy pamiętać i jak postępować w razie przeszkód w podróży, w tym znacznych opóźnień pociągów, podpowiada D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. Popularność kolei w Polsce z roku na rok rośnie. Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, pociągi przewiozły w zeszłym roku prawie 292,6 mln pasażerów, o ponad 12 mln więcej niż rok wcześniej, notując tym samym wzrost przewozów o blisko 4,4% r/r.1 Wakacje to czas wzmożonego ruchu na dworcach, co nie zwalnia przewoźników kolejowych z odpowiedzialności związanej z zapewnieniem nam komfortowej podróży i punktualnego dotarcia na miejsce docelowe. Pasażer pociągu to też klient Kupując bilet na pociąg, który ma nas zawieść na wakacje, do pracy czy na spotkanie, zawieramy z przewoźnikiem umowę, która daje nam określone prawa. – Obowiązki należytego wypełnienia warunków umowy przez przewoźnika rodzą się wraz z zakupem biletu. Kwestie ich niedopełnienia i ewentualnej reklamacji przez pasażera gwarantują przepisy krajowe oraz unijne. Warto więc wiedzieć, że podróżując pociągiem dalekobieżnym możemy również ubiegać się np. o rekompensatę za opóźnienie także przy podróży przez państwa unijne – wskazuje Marta Gradowska ekspertka D.A.S. Gdy pociąg nie przyjedzie na czas W podróży koleją najczęściej spotykanym problemem pasażerów są opóźnienia pociągów. To zmora każdego podróżującego, szczególnie, gdy mamy w planach przesiadkę lub konkretne plany po przyjeździe, np. koncert czy wycieczkę. W przypadku opóźnień pociągów, najistotniejsze prawa nabywamy po 1 godzinie czekania. Jak wskazują przepisy, gdy zachodzi uzasadnione przypuszczenie ponad 60-minutowego opóźnienia przyjazdu do miejsca przeznaczenia pasażer zyskuje prawo do: zwrotu kosztu zakupionego biletu, zmiany trasy i skorzystania z najbliższych możliwych połączeń do docelowej lokalizacji na porównywalnych warunkach, dokonania zmiany rezerwacji na późniejszy, dogodny termin lub bezpłatnego przejazdu do miejsca rozpoczęcia podróży w najbliższym możliwym terminie, gdy dalsza podróż jest bezcelowa, bo nie możne już zrealizować swoich pierwotnych planów. Dodatkowo, w przypadku pociągów dalekobieżnych, typu Express, Express InterCity, EuroCity, EuroNight, po godzinie oczekiwania pasażer zyskuje prawo do rekompensaty w wysokości 25% ceny biletu, a gdy opóźnienie przekroczy 2 godziny wzrasta ona do 50%. Warto pamiętać, że regulacje te nie obejmują przewozów miejskich, podmiejskich i regionalnych. – Prawo do częściowego zwrotu ceny biletu w ramach rekompensaty za opóźnienie jest niezależne od przyczyn opóźnienia pociągu – dodaje Marta Gradowska z D.A.S. – Przewoźnik nie może się w takim wypadku powołać np. na siłę wyższą, jak trudne warunki pogodowe. Z drugiej strony pasażer traci możliwość wnioskowania o reklamację czy odszkodowanie, jeśli przed dokonaniem zakupu biletu na przejazd został on poinformowany o opóźnieniu – wyjaśnia ekspertka D.A.S. Czego potrzebujemy do reklamacji? Opóźnione kursy pociągów to dla pasażerów zwykle duże nerwy. Rezygnując z podróży, nie należy jednak z wściekłości drzeć biletu czy wyrzucać go do kosza. – Jeśli spełnione zostały przesłanki do reklamacji, bilet jest dowodem zakupu i powinniśmy dołączyć go do wniosku. Jeśli bilet został nabyty przez Internet, to w przypadku niektórych przewoźników reklamację można również złożyć online – informuje Marta Gradowska z D.A.S. Trzeba jednak pamiętać, że o odszkodowanie za opóźnienie możemy ubiegać się tylko, gdy cena biletu przekracza minimalny próg równowartości 4 euro. Pomocne w uzyskaniu odszkodowania może być też poświadczenie o opóźnieniu, które uzyskamy u pracownika danego przewoźnika, np. kierownika pociągu. Warto występować o takie poświadczenie w każdym przypadku. Samą reklamację oraz wniosek o rekompensatę należy złożyć nie później niż rok od nieterminowego przejazdu. Przewoźnik musi odpowiedzieć na ten wniosek w ciągu 30 dni. – Pamiętajmy też, aby wszystkie wysłane lub otrzymane dokumenty kopiować i zachowywać te kopie. Będą potrzebne, jeśli przewoźnik nie odpowie na reklamację lub ją odrzuci i będziemy chcieli odwołać się od jego decyzji w innych instytucjach – uczula ekspertka D.A.S. Dodatkowe odszkodowanie za straty Przez opóźniony pociąg możemy nie tylko stracić czas, ale i ponieść straty materialne. Gdy opóźnienie spowodowało, że nie mogliśmy na przykład skorzystać z biletów na letni festiwal, uciekł nam samolot do wakacyjnego kurortu czy dalszy przejazd innym pociągiem, istnieje szansa aby uzyskać od przewoźnika adekwatną rekompensatę, jednakże uzależnione jest to od okoliczności konkretnego przypadku. – W takiej sytuacji zastosowanie mają bowiem zasady ogólne odpowiedzialności za szkodę, a zatem należy odpowiednio wykazać fakt doznania szkody, określić jej wysokość oraz związek przyczynowy miedzy szkodą a działaniem przewoźnika – tłumaczy Marta Gradowska z D.A.S.   W tym celu musimy np. przedstawić niezrealizowany bilet na imprezę czy przegapiony lot oraz potwierdzenia wszelkich dodatkowych kosztów z tym związanych, np. przymusowego noclegu w hotelu, gdy po opóźnionym przyjeździe stracimy możliwość dalszego kontynuowania podróży i możemy ją podjąć dopiero następnego dnia. – Przewoźnik może uznać całość naszych roszczeń lub tylko ich część, a nawet je odrzucić, dlatego dowody są bardzo istotne i w razie odmowy wypłaty odszkodowania lub jego nieadekwatnej kwoty należy się liczyć z koniecznością skierowania takiej sprawy do sądu – podkreśla ekspertka D.A.S. Liczy się nie tylko czas, ale i komfort Bilet uprawnia pasażera nie tylko do odbycia przejazdu zgodnie z rozkładem, ale także w konkretnych warunkach. O rekompensatę u przewoźnika możemy się ubiegać również wtedy, gdy pociąg będzie miał inny skład, nie było w nim przewidzianego na bilecie wagonu restauracyjnego, nasze miejsce znajdowało się w niższej klasie czy wystąpiły inne niedogodności, np. zepsuta klimatyzacja. Przewoźnik może nam z tego tytułu zrefundować np. różnicę w kosztach między miejscami w różnych klasach wagonów czy podarować bon zniżkowy na kolejną podróż. Pasażer nieusatysfakcjonowany warunkami podróży pociągiem, np. czystością wagonów czy poziomem obsługi może również wystąpić do przewoźnika ze skargą. Nie wiąże się ona jednak z roszczeniem finansowym pasażera. Rozstrzyganie sporów z przewoźnikiem ma być łatwiejsze O pomoc można się zwrócić także do Rzecznika Praw Kolei. Ta niedawno powołana instytucja ma ułatwić pasażerom pociągów dochodzenie swoich praw. Do jej zadań będzie należało m.in. polubowne rozwiązywanie sporów pasażerów z przewoźnikami na drodze pozasądowej. Postępowanie przed Rzecznikiem jest bezpłatne. Jednak, żeby się do tej instytucji zwrócić, trzeba spełnić kilka warunków, w tym m.in. podjąć próbę samodzielnego rozwiązania sporu, np. w formie reklamacji oraz skompletować niezbędne dokumenty. A zatem Rzecznik nie wyręczy nas w kontakcie z przewoźnikiem ani w przygotowaniu reklamacji czy wnioskowaniu o odszkodowanie za opóźnienie pociągu.   – Wracamy więc do punktu wyjścia. To pasażer powinien znać swoje prawa i starać się je wyegzekwować. Warto o tym pamiętać i wiedzieć, co powinniśmy zrobić w razie kłopotów przed i w trakcie podróży pociągiem. To po prostu leży w naszym interesie. Przydatnym w takiej sytuacji może być posiadanie ubezpieczenia ochrony prawnej. Jeśli posiadamy taką umowę ubezpieczenia, możemy skorzystać chociażby z porad prawnych czy pomocy na temat tego jak sporządzić reklamację i gdzie ją wnieść. Gdy wyczerpiemy polubowne możliwości rozwiązania sporu, ubezpieczenie ochrony prawnej sfinansuje koszty sądowe i koszty prawnika reprezentującego nas w sądzie – wskazuje Gradowska z D.A.S.   Ekspertka dodaje, że taka polisa może się również przyda w przypadku kłopotów w podróży innymi środkami transportu, np. w razie opóźnienia samolotu, zgubienia przez linie lotnicze naszego bagażu czy problemów prawnych związanych z prowadzeniem auta, także na zagranicznych drogach. – Oprócz polisty turystycznej, warto więc pomyśleć o zabezpieczeniu się na wakacje i resztę roku polisą ochrony prawnej, aby podróżować bez stresu związanego z kłopotami prawnymi – podsumowuje Marta Gradowska z D.A.S. (s)

Śląskie biura podróży zadłużone. Sprawdź je, zanim wykupisz wakacyjną ofertę!

dodane 22.06.2017
[Region] Na koniec I kwartału 2017 r., w bazie ERIF Biura Informacji Gospodarczej S.A. znajdowały się informacje na temat 238 biur podróży i organizatorów wypoczynku. Wszystkie z nich posiadają aż 366 niespłaconych zobowiązań na łączną kwotę 3,5 mln zł. Najwięcej zadłużonych firm znajdziemy w województwie mazowieckim – aż 48. Ich zadłużenie łącznie wynosi 605 tys. zł. W tym niechlubnym rankingu kolejne miejsca zajmują: Małopolska z 31 firmami turystycznymi zadłużonymi na 692 tys. zł i Śląsk z 30 touroperatorami, których zadłużenie wynosi 838 tys. zł.   Z bazy ERIF BIG S.A. wynika, że rekordzistą wśród najbardziej zadłużonych biur podróży w Polsce, jest przedsiębiorstwo z województwa łódzkiego. Jego zaległości sięgają 312 tys. zł. Najmniej zagrożonych upadkiem biur podróży jest na ziemi lubuskiej. Jest tam tylko jedno zadłużone biuro podróży, którego zadłużenie to zaledwie 1 tys. zł.   Polskie firmy z branży turystycznej zalegają w największym stopniu z opłatami za usługi telefoniczne i multimedia. Nieopłacone rachunki z tego tytułu wynoszą łącznie 1 mln zł. Biura podróży zalegają również z płatnościami rat umów leasingowych – łączna kwota zadłużenia wynosi 842 tys. zł, a także rat kredytów – 754 tys. zł. Równie duży problem z terminowym spłacaniem należności wśród polskich organizatorów wypoczynku dotyczy produktów ubezpieczeniowych – opóźnienia te opiewają na łączną kwotę 328 tys. zł i z tytułu umów dzierżawy – 312 tys. zł.   – Niezależnie od tego, czy wybieramy się na urlop całą rodziną, czy wysyłamy nasze dzieci na wakacyjne obozy sportowe lub kolonie - aby uniknąć kłopotów związanych np. z upadłością firmy organizującej wypoczynek, powinniśmy wcześniej sprawdzić jej wiarygodność płatniczą w biurze informacji gospodarczej. To właśnie kondycja płatnicza organizatora jest pierwszym, niezwykle ważnym wskaźnikiem jego płynności finansowej i wypłacalności. Wciąż nie każda osoba wie, że może zostać klientem biura informacji gospodarczej (w skrócie: BIG) i m.in. skorzystać z usługi sprawdzenia wybranej firmy, np. biura podróży. W raporcie kredytowym BIG można znaleźć aktualne informacje o terminowych lub zaległych płatnościach swojego organizatora wypoczynku. I tak na przykład, aby sprawdzić wiarygodność płatniczą wybranej firmy turystycznej w biurze informacji gospodarczej ERIF, wystarczy skorzystać z serwisu infoKonsument.pl. Wystarczą trzy proste kroki: należy założyć bezpłatne konto, zalogować się i przygotować NIP wybranego touroperatora do wprowadzenia do wyszukiwarki podmiotów – mówi Edyta Szymczak, prezes zarządu ERIF BIG S.A.   Na co dzień sprawdzenie przedsiębiorcy w BIG jest odpłatną usługą. Jednak z uwagi na rozpoczynający się sezon wakacyjny w ERIF Biurze Informacji Gospodarczej, polscy konsumenci mogą sprawdzić wybrane biuro podróży. Do końca sierpnia br. usługa sprawdzenia przedsiębiorcy w bazie ERIF jest bezpłatna. Wystarczy skorzystać z serwisu infoKonsument.pl.Poza sprawdzeniem wiarygodności płatniczej biur podróży w BIG, warto też sprawdzić je w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych na stronie www.turystyka.gov.pl. Można też skontaktować się z właściwym Urzędem Marszałkowskim w regionie, w którym mieszkamy, by upewnić się, że organizator wyjazdu posiada wpis do rejestru organizatorów turystyki prowadzonego przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę biura. Z kolei wypoczynek dzieci i młodzieży powinien każdorazowo zostać zgłoszony w Kuratorium Oświaty właściwego dla siedziby organizatora wyjazdu. Warto jednak mieć na uwadze, że sam wpis do takich rejestrów nie stanowi dla klienta gwarancji rzetelności danego biura, dlatego tak ważne jest sięganie równolegle do baz BIG. Poza tym niezależnie od wszystkiego warto zapoznać się z warunkami uczestnictwa w imprezie wyjazdowej, które powinny być dołączone do umowy. Znajdują się w nich między innymi prawa i obowiązki zarówno biura podróży jak i klienta.   Co możemy zrobić, kiedy biuro podróży upadnie?   Warto przed podpisaniem umowy dotyczącej wypoczynku poprosić o wgląd do umowy ubezpieczenia lub gwarancji organizatora turystycznego i zwrócić uwagę, jaka jest kwota zabezpieczenia finansowego. W zależności od wysokości takiego ubezpieczenia, możemy sprawdzić, jaka suma może zostać przeznaczona na pokrycie roszczeń klientów.   Z chwilą ogłoszenia upadłości biuro podróży ma obowiązek zapewnienia transportu wszystkim uczestnikom wycieczki lub innego wyjazdu. Jeśli dany operator turystyczny jest niewypłacalny, poszkodowani mogą zwrócić się po pomoc do Marszałka Województwa odpowiedniego dla miejsca działalności danej firmy turystycznej. Organizator jest zobowiązany do zwrócenia poniesionych kosztów nie tylko osobom, które już wyjechały na wycieczkę lub wczasy, ale również tym, które wpłaciły część lub całą sumę pieniędzy na pokrycie kosztów udziału w imprezie a jeszcze nie wyjechały.   (s)

ZUS rozpoczął wysyłkę blisko 19 mln listów

dodane 21.06.2017
[Region] Każdy kto ma odłożony choćby 1 grosz na koncie emerytalnym w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, otrzyma wkrótce Informację o Stanie Konta Ubezpieczonego. Warto do niej zajrzeć i sprawdzić wielkość odłożonych składek oraz wyliczoną hipotetyczną emeryturę. Wczoraj Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął akcję wysyłki blisko 19 mln Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego. Całość korespondencji ma trafić do klientów do końca sierpnia. IOSKU to nic innego jak dokładny opis stanu finansowego konta emerytalnego, na 31 grudnia 2016 r., osób z powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych, za które trafiła na konto przynajmniej jedna składka. Przedstawia sumę wszystkich zwaloryzowanych składek oraz kapitału początkowego, a także wskazanie ile składek zgromadzonych jest na subkoncie w ZUS, a ile trafiło do otwartego funduszu emerytalnego (jeżeli ktoś jest członkiem OFE). Informacja zawiera też wskazanie jak wyglądał wpływ składek emerytalnych miesiąc po miesiącu w całym 2016 r. Osoby, które mają 35 lat lub więcej z IOSKU mogą się dowiedzieć o wysokości swojej hipotetycznej emerytury w dwóch wariantach: gdyby już do emerytury nie pracowali tylko bazowali na składkach dotychczas zebranych oraz gdyby pracowali i odprowadzali składki w średniej wysokości dotychczasowych wpłat. Dodatkowe dwa warianty uwzględniają dodatkowo w emeryturze także składki z subkonta w ZUS. Rzecz ważna: wyliczenia dotyczą obecnie obowiązującego wieku emerytalnego, nie zaś tego, który będzie obowiązywał od 1 października. – Pamiętajmy, że prezentowana w Informacji hipotetyczna emerytura to nie wynik subiektywnych decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ale efekt lat naszej aktywności zawodowej, efekt odkładanych przez lata składek. ZUS jedynie przeprowadza proste matematyczne obliczenia. Wpływ zaś na działanie matematyczne mamy my sami i nasza praca – mówi Ewa Kosowska, dyrektor departamentu ubezpieczeń i składek centrali ZUS. W IOSKU, obok wszystkich danych liczbowych i matematycznych obliczeń mamy również informację o tym jakie konkretne świadczenia przysługują z ZUS gdy opłacamy składki na ubezpieczenia społeczne. Informacja jest pisana prostym językiem w oparciu o zasady tzw. plain language, a dodatkowo zawiera instrukcję jak czytać poszczególne pozycje danych. Osoby, które mają zarejestrowany profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, wskazane w IOSKU dane mają udostępniane w internecie. Aldona Węgrzynowicz regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego

Rekrutacja z innej perspektywy – rusza nowa akcja Capgemini

dodane 13.06.2017
[Region] Capgemini Polska ogłasza nową akcję rekrutacyjną pn. „Taste your career with Capgemini”. Idea projektu pozornie przypomina jedną z wielu akcji rekrutacyjnych – są konkretne wymagania i konkretne propozycje. Capgemini Polska poszukuje osób z dobrą znajomością języków obcych, przede wszystkim angielskiego, francuskiego i niemieckiego oraz holenderskiego. Oferuje pracę w dynamicznie rozwijającej się firmie, z możliwością rozwoju kompetencyjnego, nie tylko na rynku polskim. I na tym podobieństwa się kończą i zaczynają schody. I to dosłownie.   – Żeby wejść na pierwsze spotkanie z cyklu „Taste your career with Capgemini” trzeba pokonać niemal 140 stopni. Kręte schody doprowadzą kandydatów na dach Teatru Śląskiego w Katowicach. Tam czekać będzie kolejna niespodzianka – opowiada Angelika Gawlik-Gajda z Employer Branding Administrator z Capgemini.   Niespodzianką jest biznesowy lunch z udziałem pracowników Capgemini, którzy opowiedzą o projektach, które są realizowane przez firmę i o tym jak na co dzień wygląda praca w Capgemini. Spotkaniu towarzyszyć będą także, spotkania rekrutacyjne w znanej już studentom formie speed recruiting.   W kolejnej odsłonie cyklu „Taste your career with Capgemini” o smaku kariery w tej międzynarodowej korporacji będzie można porozmawiać na poddaszu Filharmonii Śląskiej, gdzie zlokalizowane jest Spencer Bistro oraz w podziemiach sosnowieckiego Hotelu Centrum, czyli Restauracji Warszawskiej.   – Osób, które dołączą do naszego zespołu szukamy w nietypowych dla działań rekrutacyjnych miejscach, by podkreślić wartości jakie wyznajemy w firmie, to jest wolność i przyjemność. Wolność obejmuje kreatywność, innowacyjność, niezależność myślenia a bez tak zwanego „funu” praca staje się niezwykle trudna. Oczywiście, najpierw sprawdzamy kompetencje, w tym wypadku językowe, które powinny być na bardzo dobrym poziomie – podkreśla Gawlik-Gajda.   Aby wziąć udział w rekrutacji należy wysłać swoje CV przez stronę internetową akcji. Na spotkania rekrutacyjne przy lunchu zostaną zaproszone wybrane osoby, które otrzymają potwierdzenie uczestnictwa.   Więcej informacji o przebiegu akcji można znaleźć na stronie internetowej www.pl.capgemini.com/tasteyourcareerwithcapgemini oraz na stronie wydarzenia: facebook.com/events/128552584388828/.   (s)

Telefoniczny dyżur ekspercki w sprawie kapitału początkowego

dodane 08.06.2017
[Region] W związku ze zmianą ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, której przepisy od 1 października 2017 r. spowodują obniżenie wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, ZUS spodziewa się wzmożonego wpływu wniosków o emeryturę osób, które już ukończyły ten wiek, lub też do końca 2017 r. osiągną powszechny wiek emerytalny. ZUS zachęca do skorzystania z możliwości rozmowy z ekspertami ZUS w sprawie kapitału początkowego.   Telefoniczny dyżur ekspercki pracowników Oddziału ZUS w Chorzowie w sprawie kapitału początkowego odbywa się w każdy kolejny wtorek miesiąca czerwca tj.  w dniach: 13 czerwca, 20 czerwca i 27 czerwca w godzinach od 10.00 do 14.00 pod numerem telefonu + 48 502 006 453. Emerytura dla osób ubiegających się o emeryturę wg znowelizowanych przepisów ustalona będzie według nowych, zreformowanych zasad, gdzie podstawą jej obliczenia jest m.in. kwota zwaloryzowanych składek emerytalnych i kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego. W grupie osób uprawnionych do emerytury znajdą się zatem osoby, które nigdy nie miały ustalonego kapitału początkowego, dlatego osoby te powinny złożyć wniosek o ustalenie kapitału początkowego wraz z dokumentacją potwierdzającą przebieg ubezpieczenia, przypadającego do 31 grudnia 1998r. oraz dokumentacją potwierdzającą wysokość osiągniętych wynagrodzeń do 31 grudnia 1998r. Ponadto w grupie tych ubezpieczonych będą także osoby które, co prawda miały już ustalony kapitał początkowy, jednak w związku ze zmianami przepisów w sposobie jego obliczenia (które miały miejsce w latach 2011 i 2013) przeliczenie kapitału początkowego może spowodować korzystniejsze obliczenie jego wysokości. ZUS przypomina, że kapitał początkowy podlega przeliczeniu (tj. ponownemu ustaleniu) w razie nadesłania do ZUS dokumentów, które nie były wcześniej dostarczone, np. może to być nowy dowód umożliwiający zwiększenie stażu pracy, tj. okresów składkowych lub nieskładkowych, albo nowe dowody w sprawie wynagrodzenia (dochodu). W jednostkach organizacyjnych ZUS lub na stronie internetowej ZUS dostępny jest formularz wniosku o ponowne ustalenie kapitału początkowego: ZUS Kp- 3. Aldona Węgrzynowicz regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego  

ZUS i PFRON przeciw wykluczeniu

dodane 01.06.2017
[Region] Zakład Ubezpieczeń Społecznych wraz z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych będą współdziałać na rzecz aktywizacji osób z niepełnosprawnością. Fundusz dodatkowo sfinansuje dostosowanie stanowisk pracy w ZUS do potrzeb niepełnosprawnych, co pozwoli Zakładowi zwiększyć zatrudnienie tej grupy osób. Prezes ZUS, prof. Gertruda Uścińska oraz Robert Kwiatkowski, Prezes Zarządu PFRON podpisali dzisiaj dwa niezwykle istotne społecznie porozumienia. Pierwsze o współpracy w przeciwdziałaniu wykluczeniu zawodowemu i społecznemu osób niepełnosprawnych, a drugie – o  wsparciu finansowym dla ZUS w związku z planami zwiększenia zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Porozumienie o współpracy podpisane zostało pod auspicjami Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Elżbiety Rafalskiej oraz Krzysztofa Michałkiewicza, Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych. – Misją Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest stwarzanie warunków umożliwiających osobom niepełnosprawnym pełne uczestnictwo w życiu zawodowym i społecznym. Naszym naturalnym sojusznikiem jest administracja i instytucje publiczne, które ze względu na społeczną siłę oddziaływania powinny być liderami w zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – mówi Robert Kwiatkowski, prezes Funduszu. Porozumienie o współpracy między ZUS a PFRON przewiduje przede wszystkim promocję kompleksowej rehabilitacji wśród osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym w związku z orzeczeniem o niepełnosprawności, a także wprowadzeniu w życie narzędzi, które posłużą tworzeniu warunków do powrotu do pracy osobom niepełnosprawnym i utrzymaniu się na tym rynku. Obie strony deklarują też prowadzenie wspólnych kampanii informacyjnych służących aktywizacji niepełnosprawnych. Drugie z porozumień jest pierwszym widocznym efektem współpracy pomiędzy obydwiema instytucjami. W ramach realizowanego przez Fundusz programu „Stabilne Zatrudnienie – osoby niepełnosprawne w administracji i służbie publicznej”, Zakład Ubezpieczeń Społecznych otrzyma finansowe wsparcie na tworzenie i dostosowywanie miejsc pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym także wypłatę specjalnych dodatków motywacyjnych. – Osoby niepełnosprawne to pełnosprawni pracownicy. Musimy wykorzystać w Zakładzie potencjał i doświadczenie tych osób, tym bardziej, że niejednokrotnie ten ich potencjał jest większy niż osób pełnosprawnych. Chcemy by Zakład był miejscem przyjaznym dla osób niepełnosprawnych i jednocześnie chcemy pokazać, że niepełnosprawność nie oznacza niezdolności do pracy – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS. W ramach programu „Stabilne Zatrudnienie – osoby niepełnosprawne w administracji i służbie publicznej” ZUS może liczyć na dofinansowanie jednego miejsca pracy osoby niepełnosprawnej do kwoty 18 tys. zł. Celem ZUS jest dojście w zatrudnieniu osób niepełnosprawnych do pułapu 6 proc. wszystkich zatrudnionych w Zakładzie. Aldona Węgrzynowicz regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego

Dzień Dziecka ze specjalistami z Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka

dodane 31.05.2017
[Region] Konkursy, zabawy, warsztaty plastyczne i taneczne – tegoroczny Dzień Dziecka na katowickim Rynku zapowiada się bardzo atrakcyjnie. Ważną częścią imprezy, która odbędzie się w godz. od 10.00 do 18.00 będą też warsztaty zdrowia dla dzieciaków, prowadzone przez specjalistów z Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka. Organizatorzy zaplanowali dla najmłodszych gry i zabawy sportowe, warsztaty plastyczne, pokazy i warsztaty taneczne, ogromne zjeżdżalnie, tory samochodowe oraz zajęcia edukacyjne. A jako że oficjalna nazwa imprezy to Kosmiczny Dzień Dziecka, na katowickim Rynku nie zabraknie więc planetarnych zabaw, wielkiej rakiety oraz muzycznej inwazji ufoludków.Ważną częścią będą też warsztaty zdrowia dla dzieciaków. Za ich przygotowanie odpowiadają Śląski Uniwersytet Medyczny, Górnośląskie Centrum Zdrowia Dziecka oraz Akademickie Centrum Stomatologii i Medycyny Specjalistycznej. – Dla każdego rodzica zdrowie dziecka jest najważniejsze, dlatego przygotowaliśmy szereg atrakcji, które nie tylko bawią, ale i uczą, w jaki sposób o zdrowie dbać. Będzie można m.in. skonsultować się ze specjalistami z zakresu prawidłowej postawy ciała i właściwego żywienia. Nasi studenci pokażą najmłodszym, jak prawidłowo udzielić pierwszej pomocy – zachęca do udziału w imprezie prof. Violetta Skrzypulec-Plinta, prorektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Na katowickim Rynku na dzieci i ich rodziców będą więc czekać specjaliści z Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka: dietetycy, rehabilitanci, logopedzi i edukatorzy, a także lekarze z Akademickiego Centrum Stomatologii w Zabrzu. Kiedy rodzice będą z ekspertami rozmawiać o zdrowiu swoich pociech, dzieci pod opieką doświadczonych terapeutów zajęciowych z GCZD wezmą udział w zabawach i konkursach z nagrodami. Będą też mogły przyjrzeć się pokazowi pierwszej pomocy, który przeprowadzą studenci SUM. Nad wszystkim będzie oczywiście czuwał Miś Zdrowuś – chodząca maskotka Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka. Dzień Dziecka na katowickim Rynku odbędzie się w czwartek 1 czerwca w godz. od 10.00 do 18.00.   (s)

Targi Artykułów Dziecięcych i Zabawek

dodane 25.05.2017
[Sosnowiec] Spotkania z iluzjonistami, warsztaty literackie, teatralne i pokaz mody dla najmłodszych to tylko kilka z atrakcji, które będą czekały na zwiedzających Targi Artykułów Dziecięcych i Zabawek RODZICE i DZIECIAKI, które odbędą się 27 i 28 maja w sosnowieckim Centrum Wystawienniczo-Konferencyjnym Expo Silesia.   Na rodziców, a także osoby dopiero przygotowujących się do tej życiowej roli, czekają spotkania i konsultacje ze specjalistami, a także bogata oferta produktów i usług dla nich i dla dzieci. Tegoroczną edycję RODZICÓW i DZIECIAKÓW uzupełni Salon Zdrowej Żywności, Ekoproduktów i Aktywności Sportowej RODZINA BIO-EKO-FIT, podczas którego zaprezentowane zostaną kosmetyki naturalne, żywność oraz produkty ekologiczne, a także sposoby na to, by być fit. W gronie wystawców targów znajdą się firmy i instytucje prezentujące m.in. zabawki i gry edukacyjne, akcesoria dla maluszków, odzież i obuwie, wózki, akcesoria dla przyszłych i obecnych mam, a także specjaliści prezentujący masaż dziecięcy, fotografowie oraz organizatorzy bajkowych urodzin. W strefie hand-made zaprezentowana zostanie oryginalna odzież dziecięca, zabawki, akcesoria, drobiazgi oraz grafiki do dziecięcego pokoju. Po raz kolejny w Expo Silesia gościć będzie MAMblog – spotkanie blogujących rodziców.   Przyszli i świeżo upieczeni rodzice będą mogli wziąć udział w specjalnie dla nich przygotowanych prelekcjach, a w strefie konsultacyjnej skorzystać z porad specjalistów – m.in. położnej, dietetyka, fizjoterapeuty, psychologa, logopedy – i porozmawiać o nurtujących ich problemach i wątpliwościach. Joga dla kobiet w ciąży i mam z dziećmi, wsparcie douli w porodzie, czy twórczy rozwój dziecka to tylko kilka z tematów, o których mówić będą fachowcy w Expo Silesia. Najmłodszych uczestników targów zaprosimy do targowego przedszkola oraz strefy kreatywności. W ramach rodzinnej zabawy przygotowano moc atrakcji – m.in. gry planszowe i rodzinne, kącik czytelniczy, teatrzyk oraz zajęcia plastyczne.   Starsze dzieci i ich opiekunowie również nie będą się nudzić, ponieważ organizatorzy przygotowali dla nich dużo ciekawych zajęć – od warsztatów LEGO® i LEGO DUPLO®, przez plastyczne i dźwiękowe po warsztaty szycia ręcznego! Dla tych, którzy pragną być FIT, partnerzy targów przygotowali pokazy tańca [zumba, jazz, hip-hop, balet, bachata] i pokazy aikido. Dzieci mogą także wziąć udział w warsztatach szycia ręcznego, spotkaniach z superbohaterami oraz postaciami z bajek i filmów. Szukających nowych i mocniejszych wrażeń zaprosimy na eksperymenty fizyczno-chemiczne, spotkania z iluzjonistą, prezentację wozów strażackich oraz prezentację węży i ptaków drapieżnych. Zwolennicy spotkań z kulturą będą mogli wziąć udział w warsztatach literackich, koncertach piosenki dziecięcej, a także warsztatach aktorskich i teatralnych. Na targowej scenie zagości także pokaz mody dla najmłodszych, podczas którego małe topmodelki i topmodele będą prezentować designerskie ubranka wystawców, uczestniczących w RODZICE i DZIECIAKI. Wśród targowych atrakcji znajdzie się także fotobudka i MONOPOLY Recykling w Sosnowcu – kultowa gra, której ta szczególna wersja jest poświęcona tematyce ekologii i recyklingu.   Doskonałe uzupełnienie Targów RODZICE i DZIECIAKI stanowi Salon Zdrowej Żywności, Ekoproduktów i Aktywności Sportowej RODZINA BIO-EKO-FIT, organizowany po raz pierwszy w Expo Silesia. W tej strefie zwiedzający znajdą żywność naturalną i ekologiczną, a także zdrowe soki i napoje. Ofertę uzupełnią suplementy diety, kosmetyki naturalne, ubranka i zabawki ekologiczne. Będzie można wypróbować najnowszej generacji urządzenie oparte na wykorzystaniu fal elektromagnetycznych, pozwalające w krótkim czasie uzyskać stosunkowo kompleksową wiedzę o kondycji organizmu. Nie zabraknie propozycji klubów fitness i pokazów tańca, a na specjalny trening i konsultacje zaprosi Klaudia Szczęsna. Więcej informacji o wydarzeniu, program targów oraz lista wystawców na stronie www.rodziceidzieciaki.pl oraz www.bio-eko-fit.pl.

Będzie kolejna akcja bezpłatnych badań płuc

dodane 19.05.2017
[Sosnowiec] Sosnowiec to jedno z ponad setki miast, które w tym roku ponownie odwiedzi spirobus Fundacji NEUCA dla Zdrowia. Już 2 czerwca na mieszkańców czekać będzie wykwalifikowany personel, który bezpłatnie wykona badania i udzieli fachowych porad odnośnie profilaktyki chorób układu oddechowego.   Fundacja NEUCA dla Zdrowia, współpracująca z aptekami działającymi w ramach programu PARTNER+, po raz kolejny organizuje bezpłatną akcję badań spirometrycznych w całej Polsce, w tym również w Sosnowcu. Fundacja współdziała w tym przedsięwzięciu z Polską Profilaktyką oraz Polską Federacją Chorych na Astmę Alergię i POCHP.   - Szacuje się, że na choroby płuc cierpi ponad 6 mln Polaków. Około 4 mln na astmę a 2,5 mln na POChP. Niestety połowa chorych na astmę i ponad trzy czwarte chorych na POCHP nie wie o swojej chorobie. Dlatego tak ważne jest wykonywanie profilaktycznych badań spirometrycznych, które pomagają w postawieniu diagnozy. Wykrycie schorzenia w odpowiednim czasie pozwala na zastosowanie odpowiedniego leczenia, które poprawia jakość życia i często pozwala na wydłużenie życia chorego - komentuje dr n.med. Piotr Dąbrowiecki, przewodniczący Zarządu Polskiej Federacji Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP.   Spirometria to badanie, podczas którego mierzy się pojemność płuc oraz przepływ powietrza przez poszczególne partie układu oddechowego. Badanie jest bezbolesne i trwa ok. 10 minut. Służy ocenie wydolności oddechowej człowieka. Dzięki niemu możemy rozpoznać POCHP a także określić stopień kliniczny astmy oskrzelowej. W trakcie każdego badania na miejscu obecny będzie wykwalifikowany personel medyczny, który wykona badania i udzieli fachowych porad w zakresie profilaktyki chorób układu oddechowego.   Spirobus będzie stacjonował w Sosnowcu 2 czerwca przy ulicy 1 Maja 21, między godzinami 10.00 a 16.30, przy siedzibie partnera akcji. Udział w badaniu jest bezpłatny, wymagane są jednak wcześniejsze zapisy. Można ich dokonywać czternaście dni przed planowanym badaniem pod tym samym adresem, gdzie odbywać się będą badania.   (s)    

Specjaliści bezpłatnie w maju

dodane 09.05.2017
[Dąbrowa Górnicza] Miejskie Centrum Informacji w Dąbrowie Górniczej zaprasza do udziału w bezpłatnych spotkaniach ze specjalistami. W maju w punkcie informacyjnym usytuowanym w CH Pogoria na mieszkańców czekać będą m.in. Powiatowy Rzecznik Konsumenta, doradca zawodowy, psycholog, dietetyk oraz radca prawny. 10 maja w godzinach 12:00-17:00 sytuowane Miejskie Centrum Informacji w CH Pogoria przy ul. Sobieskiego 6 w Dąbrowie Górniczej zaprasza wszystkie osoby zainteresowane tematyką planowania i kształtowania kariery zawodowej lub poszukujące pracy. W ramach wydarzenia odbędą się bezpłatne konsultacje z doradcą zawodowym, który podpowie jak stworzyć profesjonalne CV, przedstawi jaką rolę pełnią dokumenty aplikacyjne, odpowie na pytania w kwestii kariery zawodowej, warunków kształtujących aktualny i przyszły rynek pracy oraz pomoże ocenić indywidualne kompetencje zawodowe i wskaże najwłaściwsze kierunki rozwoju.   12 maja w godz. 14:00-15:30 porad udzielać będzie Powiatowy Rzecznik Konsumenta, który opowie o prawnych możliwościach działania i pomoże zwrócić się z reklamacją. Natomiast 18 i 25 maja bezpłatnych konsultacji z zakresu prawa rodzinnego, spadkowego, prawa pracy, prawa cywilnego i karnego udzieli radca prawny. Na poradnictwo prawne obowiązują zapisy. Zapisy do prawnika dokonywane są w każdy czwartek, na tydzień przed spotkaniem. Odbywają się telefonicznie pod numerem tel. 511-982-448 (od godz. 9:00) lub osobiście w biurze Fundacji Godne Życie przy ul. Sienkiewicza 6A. Również 18 maja w godzinach 12:00-13:00 będzie dyżurował doradca obywatelski Łukasz Kolber, który podpowie jak wpływać na swoje otoczenie, korzystając z możliwości jakie daje bycie mieszkańcem Dąbrowy Górniczej. Podpowie gdzie zgłosić dziurę w chodniku, co zrobić by przed domem lub blokiem postawiono ławki lub doposażono plac zabaw.   19 maja w godzinach 15:00-18:00 Miejskie Centrum Informacji organizuje akcję „Czas na zdrowie”. Celem wydarzenia jest promocja, edukacja i informacja w zakresie możliwych działań profilaktycznych w celu obniżenia zachorowalności na choroby cywilizacyjne takie jak: nowotwory, cukrzyca, otyłość czy nadciśnienie tętnicze oraz zwiększenie świadomości w kwestii udziału w programach badań profilaktycznych. Podczas wydarzenia dietetyk Joanna Wardenga wskaże rolę diety w zapobieganiu chorobom oraz przeprowadzi analizę składu ciała, wskaźnika BMI i wieku metabolicznego, natomiast pielęgniarka z Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków udzieli rad chorym na cukrzycę i przeprowadzi pomiary poziomu cukru we krwi oraz zmierzy ciśnienie tętnicze. Rad udzieli także psycholog z Fundacji „Przystań”.   Na spotkania nie obowiązują zapisy. Udział we wszystkich spotkaniach jest bezpłatny.   (s)  
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl