Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

Bezpłatnie doradzą także w kwietniu

dodane 04.04.2016
[Dąbrowa Górnicza] Fundacja Godne Życie, prowadząca punkt informacyjny Dąbrowy Górniczej, niezmiennie, jak co miesiąc, oferuje mieszkańcom miasta bezpłatne poradnictwo specjalistyczne. W Miejskim Centrum Informacji w Centrum Handlowym Pogoria w kwietniu dyżurować będzie m in. prawnik, ekolog i powiatowy rzecznik konsumenta.   W dniach 5, 12 i 19 kwietnia, w godzinach od 17:00-19:00, w Miejskim Centrum Informacji wszelkie wątpliwości na temat zieleni miejskiej, składowania i segregowania odpadów, wycinki drzew na posesji czy smogu rozwieje ekolog. Natomiast w piątek 8 kwietnia porad udzielać będzie Powiatowy Rzecznik Konsumenta, który opowie o prawnych możliwościach działania w sytuacji, gdy poszkodowanym będzie konsument.   Dzień później, w sobotę 9 kwietnia, w Miejskim Centrum Informacji Fundacja Godne Życie pomoże rozliczyć się z fiskusem i wypełnić PIT. PIT-y rozliczane będą elektronicznie, a podatnicy na miejscu otrzymają urzędowe  potwierdzenie odbioru zeznania. Trzeba zabrać ze sobą odpowiednie dokumenty, czyli rozliczenie PIT-11 lub inne świadczące o uzyskanych dochodach w 2015 roku. Bardzo ważne jest, by mieć ze sobą zeszłoroczne  rozliczenie PIT (za 2014 rok) lub dokładną kwotę przychodu uzyskanego w 2014 roku. iInformacje te będą potrzebne do identyfikacji danych w systemie e-Deklaracje.   PIT-y można także rozliczyć w kwietniowe poniedziałki i środy, od godz. 9:00 do 13:00, w Zielonym Domku (Budynek ZHP) przy ul. Kr. Jadwigi 8. Nie trzeba być mieszkańcem Dąbrowy Górniczej, by skorzystać z akcji organizowanej przez Fundację Godne Życie, służy ona bowiem przekonaniu rozliczanych podatników do przekazania 1 procenta na cele statutowe Fundacji.   Kolejny dyżur odbędzie się 17 kwietnia pomiędzy godziną 12:00 a 15:00. W  MCI dyżurować będzie Łukasz Kolber, specjalista ds. obywatelskich. Podpowie, jak załatwić sprawy w Urzędzie Miejskim oraz co należy uczynić, by mieć realny wpływ na swoje otoczenie.   21 kwietnia w godzinach od 16:00-19:00 i 28 kwietnia w godzinach od 13:00-16:00 porad w Miejskim Centrum Informacji udzielać będzie prawnik. Radca prawny udzieli bezpłatnych konsultacji z zakresu prawa rodzinnego, prawa pracy, prawa cywilnego i karnego.  Na poradnictwo prawne obowiązują zapisy. Zapisy na dyżur prawnika przyjmowane są w każdy czwartek, na tydzień przed spotkaniem, telefonicznie pod numerem tel. 511-982-448 (od godz. 9:00) lub osobiście w placówce Fundacji Godne Życie przy ul. Kr. Jadwigi 8.   Również po wcześniejszym ustaleniu terminu chętni mogą spotkać się osobą zajmującą się problemem cukrzycy. Specjalistka przeprowadzi pomiar cukru i ciśnienia. Zapisywać można się osobiście w Miejskim Centrum Informacji lub telefonicznie pod numerem 32 725 66 61.   (s)  

Startuje okienko transferowe ZUS-OFE

dodane 30.03.2016
[Region] Już 1 kwietnia rusza okienko transferowe w ramach II filara emerytalnego. Do końca lipca można decydować, czy całość składki emerytalnej pozostawić w ZUS, czy też część przekazywać do OFE. Od decyzji osób ubezpieczonych w II filarze zależy los składki w wysokości 2,92 proc. podstawy wymiaru (wynagrodzenia). Pozostała cześć składki emerytalnej, czyli 16,6 proc. trafia do ZUS i jest zapisywana na koncie emerytalnym (12,22 proc.) i subkoncie (4,38 proc.). Od 1 kwietnia do 31 lipca każdy, kto jest uczestnikiem drugiego filara, może zdecydować, że wskazane 2,92 proc. składki trafi na subkonto w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych lub do wybranego otwartego funduszu emerytalnego. Jeżeli nie będziemy zmieniać decyzji podjętej w poprzednim okienku transferowym w 2014 r., lub przy okazji wchodzenia na rynek pracy po zamknięciu poprzedniego okienka, to nie musimy składać żadnych deklaracji. Jeżeli jednak decyzję, a tym samym miejsce przeznaczenia składki chcemy zmienić, to należy wypełnić specjalne oświadczenie dostępne w każdej jednostce ZUS oraz na stronie internetowej www.zus.pl.   Oświadczenie można dostarczyć osobiście do placówki ZUS, za pośrednictwem poczty lub przy wykorzystaniu zusomatów dostępnych w większych placówkach ZUS przez 24 godziny na dobę. Klienci posiadający profil na Platformie Usług Elektronicznych mogą natomiast złożyć oświadczenie przez internet, właśnie przy wykorzystaniu profilu na PUE. Jednocześnie ZUS przypomina, że deklaracji o przeznaczeniu 2,92 proc. składki emerytalnej nie składają osoby, które mają do ukończenia powszechnego wieku emerytalnego 10 lub mniej lat. W przypadku tych osób bowiem – zgodnie z prawem – ZUS zaprzestaje odprowadzania składek do OFE, a fundusze rozpoczynają stopniowy transfer środków z OFE do ZUS. Składki osób wchodzących na rynek pracy, tak podczas okienka transferowego, jak i po jego zakończeniu, a które nie złożą oświadczenia o ich przekazywaniu do OFE i nie zawrą umowy z OFE, z automatu trafią na subkonto w ZUS. Kolejne okienka transferowe będą się odbywać co cztery lata. Najbliższe będzie więc miało miejsce od 1 kwietnia do 31 lipca 2020 r. Więcej informacji można uzyskać w każdej placówce ZUS, na stronie internetowej Zakładu www.zus.pl, za pośrednictwem swojego profilu na PUE lub dzwoniąc pod numer Centrum Obsługi Telefonicznej: 22 560 16 00.   (JB)  

Bezpłatnie rozliczą PIT

dodane 21.03.2016
[Dąbrowa Górnicza] Dąbrowska Fundacja Godne Życie wychodzi z inicjatywą bezpłatnego rozliczania PIT-ów za rok 2015. PIT-y będzie można rozliczyć w Miejskim Centrum Informacji w Dąbrowie Górniczej oraz w biurze Fundacji Godne Życie. Akcja ma na celu zachęcenie do przekazywania 1%  podatku na rzecz dzieci i młodzieży będących pod opieką Fundacji. By skorzystać z pomocy, nie trzeba być mieszkańcem Dąbrowy Górniczej.   W poniedziałki i środy od godz. 9:00 do godz. 13:00 PIT-y będzie można rozliczyć w Zielonym Domku (Budynek ZHP) przy ul. Kr. Jadwigi 8. Drugim miejscem prowadzonej akcji jest  Miejskie Centrum Informacji w CH Pogoria przy ul. Sobieskiego 6, przy czym doradcy będą dostępni wyłącznie w godzinach wyznaczonych dyżurów. Harmonogram rozliczania PIT-ów w Miejskim Centrum Informacji wygląda następująco: 21 marca – 15:00-19:00, 23 marca  – 11:00-19:00, 24 marca – 15:00-19:00, 25 marca – 15:00-19:00, 29 marca – 11:00-15:00, 30 marca – 11:00-15:00, 31 marca –11:00-15:00.   Organizatorzy akcji PIT przypominają o tym, że doradcy z Fundacji Godne Życie nie będą przyjmowali zeznań w formie „papierowej”. PIT-y rozliczane będą elektronicznie. Doradcy pomogą wypełnić PIT, a następnie wyślą go przez internet oraz przekażą urzędowe potwierdzenie odbioru zeznania. Trzeba zatem zabrać ze sobą odpowiednie dokumenty, czyli rozliczenie PIT-11 lub inne dokumenty świadczące o uzyskanych dochodach w 2015 roku. Bardzo ważne jest, by mieć ze sobą zeszłoroczne  rozliczenie PIT (za 2014 rok) lub dokładną kwotę przychodu uzyskanego w 2014 roku. Informacje te będą potrzebne do identyfikacji danych w systemie e-Deklaracje. Doradcy Fundacji Godne Życie pomogą także odpisać ulgę prorodzinną. Aby uzyskać bezpłatną pomoc w wypelnieniu tegorocznego zeznania podatkowego, nie trzeba być mieszkańcem Dąbrowy Górniczej. Akcja ma bowiem na celu zachęcenie do przekazywania 1% podatku na rzecz dzieci i młodzieży będących pod opieką Fundacji Godne Życie. Fundacja otacza swoją opieką dzieci i młodzież z Dąbrowy Górniczej, pochodzącą z rodzin potrzebujących wsparcia. W ramach pomocy oferuje w swoich świetlicach m.in. dożywianie, pomoc w nauce, zajęcia sportowe i artystyczne oraz wsparcie w realizacji swoich pasji i ambicji. Każdy może przekazać swój 1% podatku na dowolną organizację pożytku publicznego (w przypadku Fundacji Godne Życie - KRS 0000139088). Wysokość kwoty nie ma znaczenia. Każdy gest jest na wagę złota. Więcej informacji pod numerami telefonu 511 982 448  oraz  32 725 66 61 lub adresem mailowym: info@fundacjagodnezycie.eu.   (s)

Bezpłatne konsultacje pediatryczne

dodane 07.03.2016
[Sosnowiec] W trakcie Dni Otwartych w Przychodni Brackiej Porąbka-Klimontów w Sosnowcu, zlokalizowanej w dzielnicy Zagórze, każdy może skorzystać z nieodpłatnej konsultacji lekarza pediatry, niezależnie od tego, czy jest zdeklarowany w tej przychodni. Dni Otwarte zaczynają się 7 marca, potrwają do 18 marca. Nowy gabinet pediatryczny działa w Przychodni Brackiej Porąbka-Klimontów już od 1 marca. Poradnia dla dzieci powstała w nowo wyremontowanych pomieszczeniach, w specjalnie wydzielonej części przychodni, dzięki czemu udało się stworzyć strefę zapewniającą spokój i komfort małym pacjentom oraz ich rodzicom. Opieka medyczna dla dzieci jest sprawowana w ramach kontraktu NFZ. Opiekę nad najmłodszymi pacjentami objął w przychodni znany już w Sosnowcu specjalista pediatrii Zbigniew Glądała. W czasie Dni Otwartych każdy, kto chciałby uzyskać nieodpłatnie poradę lekarza pediatry, może przyjść do przychodni i umówić się na konsultację. Aby uzyskać poradę nie jest wymagane złożenie deklaracji. – Dni otwarte to doskonała okazja do poznania lekarza, ale również czas na rozmowę i zadanie pytań dotyczących szczepień ochronnych czy badań profilaktycznych zalecanych dla dzieci – powiedziała Joanna Sojka, kierownik przychodni. Lekarz czeka na wszystkie zainteresowane osoby codziennie w godzinach: poniedziałek 8.00 – 11.30; wtorek 14.30 – 18.00; środa 8.00 – 11.30; czwartek 12.00 – 15.30; piątek 8.00 – 11.30. Kontakt do Przychodni Brackiej Porąbka-Klimontów pod numerem telefonu 32 298 89 37. (s)  

Dokument elektroniczny nie wystarczy

dodane 01.03.2016
[Region] O zmianach w wystawianiu  L-4 w formie elektronicznej z Hanną Stachowicz, naczelnikiem wydziału zasiłków z Sosnowieckiego Odziału ZUS, rozmawia Joanna Biniecka. Od stycznia br. lekarze mogą wystawiać tzw. L-4 w formie elektronicznej. Ale to nie oznacza, że pracownik nie musi dostarczać do ZUS-u dokumentów w formie papierowej. Oto np. pracownik choruje od marca br., zasiłek chorobowy będzie miał wypłacany przez ZUS, lekarz wystawia mu zaświadczenie  o czasowej niezdolności do pracy w formie dokumentu elektronicznego e-ZLA. W związku ze zmianą przepisów, jakie dokumenty powinien złożyć w ZUS aby otrzymać zasiłek chorobowy? Postępowanie o zasiłek chorobowy  przy pierwszym zaświadczeniu lekarskim (e-ZLA) ZUS  wszczyna  na podstawie druku ZUS Z-3, w przypadku kolejnego zaświadczenia lekarskiego (e-ZLA) z tytułu nieprzerwanej niezdolności do pracy  uprawnienia  ustalane są  w oparciu o druk ZUS Z-3 wypełniony do punktu pierwszego włącznie. W przypadku kolejnego zaświadczenia lekarskiego za nieprzerwany okres niezdolności do pracy, jeżeli ubezpieczony przekaże bezpośrednio do ZUS wniosek ZAS 53  lub wniosek w innej formie, ZUS ustali uprawnienia do zasiłku, nie żądając od płatnika poświadczenia ubezpieczenia chorobowego lub wypadkowego na druku ZUS Z-3. A jeżeli o zasiłek chorobowy wystąpi osoba prowadząca pozarolniczą działalność lub wykonująca umowę zlecenia, to czy oprócz e-ZLA   ma obowiązek złożenia dodatkowych wniosków? Osoby prowadzące działalność pozarolniczą, osoby z nimi współpracujące lub duchowni, zarówno przy pierwszym  zachorowaniu orzeczonym e-ZLA, jak i kolejnym zobowiązane są złożyć druk ZUS Z-3b. (w przypadku kolejnego zaświadczenia lekarskiego z tytułu nieprzerwanej niezdolności  do pracy  płatnik  wypełnia  dane tylko do punktu pierwszego), lub wniosek  ZAS-53, albo wniosek w innej formie. Osoby wykonujące umowę zlecenia, dla których płatnikiem zasiłku jest ZUS składają w przypadku pierwszego zaświadczenia lekarskiego e-ZLA  druk ZUS Z-3a, a w przypadku kolejnego zaświadczenia e-ZLA z tytułu nieprzerwanej niezdolności do pracy druk ZUS Z-3a wypełniony do punktu drugiego włącznie. Natomiast  w przypadku wniosku o zasiłek z ubezpieczenia wypadkowego  do punktu trzeciego włącznie. A jak będzie wyglądało postępowanie  o zasiłek opiekuńczy z tytułu sprawowania opieki nad chorym dzieckiem lub chorym członkiem rodziny? Jeżeli podmiotem uprawnionym do wypłaty zasiłku opiekuńczego jest ZUS lub płatnik składek,  oprócz  e-ZLA  należy złożyć druk ZUS Z-15. Czy ubezpieczeni będą mieć prawo do zasiłku chorobowego lub opiekuńczego jeżeli niezdolność do pracy zostanie orzeczona przez lekarza  na druku ZUS ZLA w formie papierowej? Druki papierowe ZUS ZLA nadal obowiązują, dopiero od 1 stycznia  2018 r. zostaną wycofane. Zaświadczenie lekarskie wystawione na druku ZUS ZLA należy odpowiednio, płatnikowi składek lub płatnikowi zasiłku, dostarczyć w terminie siedmiu dni od daty jego otrzymania. Niedotrzymanie tego terminu skutkuje obniżeniem o 25% zasiłku za okres od ósmego dnia niezdolności do pracy orzeczonej w tym zaświadczeniu. Rozmawiała: Joanna Biniecka

Akcja „Zapytaj Farmaceutę… Nadciśnienie tętnicze”

dodane 01.03.2016
[Dąbrowa Górnicza] W niedzielę 6 marca w godz. 13:00 – 17:00 w Centrum Handlowym Pogoria przy ulicy Jana III Sobieskiego 6A w Dąbrowie Górniczej będzie się odbywać akcja profilaktyczna „Zapytaj Farmaceutę… Nadciśnienie tętnicze”. Zainteresowani będą mogli bezpłatnie zrobić badania i zasięgnąć porady farmaceutów. Wydarzenie skierowane jest zarówno do osób z nadciśnieniem tętniczym, jak i do osób znajdujących się w grupie ryzyka, niezależnie od grupy wiekowej. Akcję organizuje Młoda Farmacja Sosnowiec. – Celem akcji profilaktycznej „Zapytaj Farmaceutę… Nadciśnienie tętnicze” jest kreowanie świadomości społecznej w zakresie opieki, prewencji i edukacji pacjenta na temat choroby nadciśnieniowej – informuje Bartłomiej Żołnierczyk, koordynator ds. PR Młodej Farmacji Sosnowiec. – Zadaniem opieki farmaceutycznej w nadciśnieniu tętniczym jest bowiem nie tylko prawidłowo prowadzona farmakoterapia, ale także profilaktyka i odpowiednio wczesne wykrycie choroby, szczególnie u osób z grup ryzyka – podkreśla. Nadciśnienie tętnicze jest przewlekłą chorobą układu krążenia, która charakteryzuje się stale lub okresowo podwyższonym ciśnieniem tętniczym krwi. Program opieki farmaceutycznej w nadciśnieniu powinien więc obejmować poprawę efektywności leczenia u pacjentów już zdiagnozowanych, monitorowanie ich stanu zdrowia, a także profilaktykę i ciągłą edukację na temat chorób układu sercowo-naczyniowego.W niedzielę w Centrum Handlowym Pogoria na zainteresowanych będą oczekiwali specjaliści, którzy wykonają pomiar ciśnienia tętniczego krwi, pomiar glukozy we krwi, pomiar zawartości tkanki tłuszczowej oraz wykonają analizę składu ciała. Będzie również można zasięgnąć porady farmaceutów. Dla dzieci zostanie zorganizowany specjalny kącik. Akcja profilaktyczna prowadzona będzie w tym samym dniu w wielu miastach w Polsce, w tym przez Młodą Farmację Sosnowiec w Dąbrowie Górniczej. Partnerem strategicznym akcji jest Powszechny Zakład Ubezpieczeń PZU, a partnerami Diagnosis S.A. I MedPharm Polska. Więcej informacji na temat opieki farmaceutycznej i wydarzenia na http://mf.edu.pl/zapytajfarmaceute/.   (s)

Jednorazowy dodatek dla świadczeniobiorców w 2016 roku

dodane 23.02.2016
[Region] Zakład Ubezpieczeń Społecznych od 1 marca br. rozpocznie realizację wypłaty jednorazowego dodatku pieniężnego. Jednorazowy dodatek pieniężny przysługuje świadczeniobiorcom, którzy spełniają łącznie określone warunki, tj. na dzień 29 lutego 2016 r. i mają ustalone prawo do jednego z niżej wymienionych świadczeń. Są to: renty inwalidy wojennego/wojskowego lub renty rodzinnej po inwalidzie wojennym/ wojskowym, renty z tytułu niezdolności do pracy przysługującej w związku z pobytem w miejscach odosobnienia określonych w ustawie kombatanckiej, renty rodzinnej po osobach pobierających rentę z tytułu niezdolności do pracy w związku z pobytem w miejscach odosobnienia określonych w ustawie kombatanckiej, emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy albo renty rodzinnej przyznanej w drodze wyjątku na podstawie ustawy o kombatantach, emerytury, emerytury częściowej, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty szkoleniowej lub renty rodzinnej, określonych w ustawie emerytalnej, renty z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem (przy pracy, w drodze do pracy lub z pracy) albo spowodowanej chorobą zawodową, w tym renty szkoleniowej lub do renty rodzinnej wypadkowej, renty z tytułu niezdolności do pracy wskutek wypadku w szczególnych okolicznościach oraz wskutek choroby zawodowej lub renty rodzinnej po osobie, która zmarła wskutek wypadku w szczególnych okolicznościach lub wskutek choroby zawodowej, renty socjalnej, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, świadczenia pieniężnego przysługującego cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych, okresowej emerytury kapitałowej, emerytury pomostowej, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Łącznie wysokość osiąganych świadczeń ustalonych na dzień 29 lutego 2016 r. nie przekracza kwoty 2 000,00 zł miesięcznie. Podstawa prawna wypłaty jednorazowego dodatku pieniężnego Ustawa z dnia 15 stycznia 2016 r. o jednorazowym dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenia przedemerytalne, zasiłki przedemerytalne, emerytury pomostowe albo nauczycielskie świadczenia kompensacyjne w 2016 r. (Dz. U z 2016 r. , poz. 188) Jaka jest wysokość jednorazowego dodatku pieniężnego Wysokość jednorazowego dodatku pieniężnego jest zróżnicowana, w zależności od wysokości świadczeń przysługujących na dzień 29 lutego 2016 r. Jednorazowy dodatek pieniężny przysługuje odpowiednio w wysokości: 400,00 zł – jeżeli świadczenie lub suma świadczeń przysługujących osobie uprawnionej nie przekracza kwoty 900,00 zł, 300,00 zł - jeżeli świadczenie lub suma świadczeń przysługujących osobie uprawnionej wynosi powyżej 900,00 zł, nie więcej jednak niż 1 100,00 zł, 200,00 zł - jeżeli świadczenie lub suma świadczeń przysługujących osobie uprawnionej wynosi powyżej 1 100,00 zł, nie więcej jednak niż 1 500,00 zł, 50 zł - jeżeli świadczenie lub suma świadczeń przysługujących osobie uprawnionej wynosi powyżej 1 500,00 zł, nie więcej jednak niż 2 000,00 zł. Przy ustalaniu wysokości świadczenia uwzględnia się miesięczną kwotę świadczenia, łącznie ze wszystkimi dodatkami, ekwiwalentami i innymi świadczeniami pieniężnymi, przysługującymi na podstawie odrębnych przepisów. Prawo do jednorazowego dodatku pieniężnego lub jego wysokość może zostać ponownie ustalone, jeżeli na dzień 29 lutego 2016 r. : zmianie uległa wysokość wypłacanych świadczeń, lub prawo do świadczeń podlegało zawieszeniu, albo przysługiwała wypłata świadczenia. Uwaga! Jeżeli osoba pobiera więcej niż jedno świadczenie – przy ustalaniu kwoty jednorazowego dodatku pieniężnego - przyjmuje się sumę wszystkich wypłacanych na dzień 29 lutego 2016 r. świadczeń. Kwota jednorazowego dodatku pieniężnego jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych oraz nie stanowi podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, a także nie dokonuje się z niej potrąceń i egzekucji.   Zasady wypłaty jednorazowego dodatku pieniężnego Dodatek pieniężny zostanie wypłacony z urzędu wraz ze świadczeniem za marzec 2016 r., co oznacza, że świadczeniobiorcy nie muszą zgłaszać w tej sprawie wniosku. Osoby uprawnione do zasiłku przedemerytalne otrzymają wypłatę jednorazowego dodatku pieniężnego w kwietniu 2016 r. wraz ze świadczeniem za marzec 2016 r. Jeżeli wypłata świadczenia jest wstrzymana (np. w związku z osiąganiem przychodu ponad 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia lub w związku z kontynuowaniem zatrudnienia bez rozwiązania stosunku pracy), jednorazowy dodatek pieniężny zostanie wypłacony z chwilą podjęcia wypłaty świadczenia. W sprawie jednorazowego dodatku pieniężnego zostanie wydana odrębna decyzja i dodatek będzie wypłacony przez terenową jednostkę organizacyjną ZUS, która wypłaca świadczenie emerytalno - rentowe.   Od decyzji w sprawie jednorazowego dodatku pieniężnego stronie, która uzna, że decyzja nie jest zgodna z przepisami lub ze stanem faktycznym ,przysługuje prawo złożenia odwołania do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych za pośrednictwem organu rentowego w terminie miesiąca od dnia jej doręczenia. Na podstawie regulacji zawartych w ustawie o jednorazowym dodatku pieniężnym decyzja wydana przez organ rentowy będzie zamiast podpisu zawierać nadruk z imieniem i nazwiskiem oraz stanowiskiem służbowym osoby upoważnionej do jej wydania (podpis mechaniczny). Decyzja w sprawie jednorazowego dodatku pieniężnego zostanie wysłana wraz z decyzją w sprawie waloryzacji świadczeń. Joanna Biniecka

Udzielą bezpłatnie pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwem

dodane 18.02.2016
[Sosnowiec] W dniach od 22 lutego do 27 lutego Ministerstwo Sprawiedliwości, wzorem lat ubiegłych, organizuje „Tydzień Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem”. Zainteresowane osoby będą mogły skorzystać z bezpłatnych porad i informacji udzielanych przez prawników, psychologów oraz przedstawicieli środowisk biorących udział w tegorocznej edycji akcji.   Z bezpłatnych porad prawnych oraz informacji o uprawnieniach i obowiązkach  osób pokrzywdzonych przestępstwem będzie można skorzystać w siedzibie Prokuratury Rejonowej Sosnowiec-Południe w Sosnowcu przy ul. Teatralnej 1. Wyznaczeni prokuratorzy będą pełnić dyżury w godzinach od 8.00 do 15.00 w okresie od poniedziałku 22 lutego do piątku 26 lutego.   W obchody „Tygodnia Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem” włączyły się jak co roku: Naczelna Rada Adwokacka, Krajowa Izba Radców Prawnych, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, Komenda Główna Policji, Komenda Główna Straży Granicznej, Prokuratura Generalna, Krajowa Rada Komornicza, Krajowa Rada Notarialna, Krajowa Rada Komornicza a także Naczelna Izba Lekarska. W siedzibach tych instytucji w dniach 22 lutego - 27 lutego będą się odbywały dyżury specjalistów. Od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 - 18:00, natomiast w sobotę w godzinach 10:00-13:00.   Lista podmiotów, w których będzie można uzyskać niezbędną informację i ich adresy znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości oraz na stronie www.pokrzvwdzeni.qov.pl.   (s)  

Projekt „Obudź swój potencjał” pomoże młodym zdobyć pracę

dodane 10.02.2016
[Region, Sosnowiec] Młodzieżowe Biuro Pracy OHP w Katowicach oraz Punkty Pośrednictwa Pracy na terenie województwa śląskiego rozpoczynają projekt unijny pod nazwą „Obudź swój potencjał”. Projekt jest adresowany do młodych osób w wieku 18-24 lat. Jego uczestnik otrzymuje stypendium w wysokości około 1000 złotych oraz zwrot kosztów dojazdu. Już można zgłaszać swój akces do udziału w projekcie. W projekcie „Obudź swój potencjał” mogą brać udział osoby spełniające kryterium wieku, tj. 18-24 lat, pozostające bez zatrudnienia, nieuczące się, których ograniczenia materialne i środowiskowe, a także brak kwalifikacji zawodowych, zbyt niskie kwalifikacje zawodowe lub kwalifikacje zawodowe niedostosowane do potrzeb rynku pracy oraz brak doświadczenia zawodowego i wiedzy na temat skutecznych metod poszukiwania pracy, utrudniają samodzielne nabycie umiejętności umożliwiających wejście na rynek pracy i gwarantujących udany start życiowy.Wsparcie przewidziane w ramach projektu zakłada indywidualne i kompleksowe podejście do każdego z uczestników, a formy pomocy zostaną tak skonstruowane, aby pomagać rozwiązywać problemy konkretnej młodej osoby. Profil opracowany dla każdego uczestnika będzie obejmował działania mające na celu przede wszystkim wsparcie młodej osoby w przygotowaniu do wejścia na rynek pracy, jednak w pierwszej kolejności zaplanowana została pomoc o charakterze miękkim, tj. wsparcie psychologiczne, które pomoże w przezwyciężeniu barier związanych z podjęciem aktywności zawodowej oraz naukę aktywnego poszukiwania zatrudnienia. Każdy z uczestników otrzyma pełną ofertę wsparcia, obejmującą takie formy pomocy, które zostaną zidentyfikowane u danej osoby jako niezbędne w celu poprawy jej sytuacji na rynku pracy lub uzyskaniu zatrudnienia. Udzielenie wsparcia każdorazowo poprzedzone zostanie diagnozą potrzeb i predyspozycji zawodowych uczestnika poprzez opracowanie Indywidualnego Planu Działania dla każdego z nich. Ponadto, zgodnie z opracowanym profilem, udzielane będzie wsparcie docelowe mające na celu uzupełnienie lub zdobycie umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w celu wejścia na rynek pracy i utrzymania zatrudnienia. Tego typu wsparcie będzie skoncentrowane na dopasowaniu umiejętności uczestnika projektu do potrzeb rynku pracy. Określenie jego indywidualnej sytuacji życiowej i aktualnych potrzeb oraz predyspozycji zawodowych umożliwi trafny dobór wszystkich koniecznych elementów wsparcia, niezbędnych do zastosowania w ramach projektu, w celu poprawy sytuacji danej osoby na rynku pracy lub jej zatrudnienia.Podczas trwania projektu uczestnik otrzymuje stypendium w wysokości około 1000 zł oraz zwrot kosztów dojazdu.Osoby zainteresowane udziałem w projekcie mogą zgłaszać się do Punktu Pośrednictwa Pracy w Sosnowcu przy ul. Rzeźniczej 12, pokój 108, w godz. 8.00-15.00.   (s)
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl