Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

Informacja o stanie konta

dodane 07.07.2015
[Region] Od czerwca trwa wysyłka „Informacji o stanie konta ubezpieczonego w ZUS”. Otrzymują ją ubezpieczeni urodzeni po 31 grudnia 1948 r.  posiadający indywidualne konta w ZUS. Informacja dotyczy dwóch lat: 2013 i 2014.   Adresat dowie się o wielkości zwaloryzowanego kapitału początkowego (jeżeli pracował przed 1999 r. i złożył wniosek o wyliczenie kapitału). Dowie się także, ile ma zgromadzonych na koncie zwaloryzowanych składek emerytalnych. Przedstawione są również niezwaloryzowane składki na ubezpieczenia emerytalne za lata 2013 i 2014, w rozbiciu na poszczególne miesiące, za jakie wpływały. ZUS przekazuje również informacje o środkach zewidencjonowanych na subkoncie, czyli w ramach II filaru ZUS. Tu składki przedstawiono w rozbiciu na te, które pracodawca  (czy też osoba prowadząca działalność gospodarczą) powinien opłacić, oraz na te, które faktycznie opłacił. Podobne rozbicie dotyczy składek na OFE. Z informacji można także poznać stan swojego subkonta po przelewie 51,5 proc. środków z  rachunku w OFE , który miał miejsce w lutym 2014 r.   Osoby, które do 31 grudnia 2014 r. ukończyły 35 lat, otrzymują również informacje o wysokości hipotetycznej emerytury, przysługującej im ze środków zgromadzonych na koncie ZUS w I filarze. Należy zaznaczyć, że do hipotetycznej emerytury nie są wliczone składki z subkonta i OFE. Została ona przedstawiona w dwóch wariantach. Pierwszy, to kwota emerytury, jaką zainteresowany uzyskałby w wieku emerytalnym na podstawie dotychczas zgromadzonych na koncie składek i kapitału początkowego. Drugi to symulacja, jak wyglądałoby świadczenie w przypadku pracy aż do osiągnięcia wieku emerytalnego i comiesięcznego odprowadzania średniej wysokości składki z dotychczasowych lat pracy. Do przesłanej przez ZUS korespondencji dołączony został załącznik, który opisuje poszczególne pozycje z „Informacji o stanie konta ubezpieczonego w ZUS” według stanu na 31 grudnia 2014 r. Joanna Biniecka

Termin zawiadomienia sprzedawcy o wadzie towaru

dodane 24.06.2015
[Region] W 2014 roku 15 grudnia kupiłem buty sportowe. Po niespełna roku, w styczniu 2015 r. stwierdziłem wadę butów, która polegała na ich rozklejeniu. Niestety, zapodział mi się paragon, odnalazłem go dopiero w maju i wtedy złożyłem reklamację. Ale sprzedawca odmówił jej uznania twierdząc, że zbyt późno ją zgłosiłem. Słyszałem, że zmieniły się przepisy, czy zatem sprzedawca ma rację odrzucając moją reklamację?   Niestety, sprzedawca ma rację. Rzeczywiście przepisy dotyczące reklamacji towarów zmieniły się, jednakże zmiany weszły w życie od 25 grudnia 2014 r. A zatem wszystkie reklamacje dotyczące zakupów dokonanych przed tą datą, podlegają przepisom obowiązującym do wejścia w życie zmian. Do zakupów dokonanych do 24 grudnia 2014 r. stosować należy przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, które regulują odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Zgodnie z przywołanymi przepisami, konsument ma obowiązek zawiadomić sprzedawcę o niezgodności towaru z umową w terminie 2 miesięcy od jej stwierdzenia. W przypadku zbyt późnego zgłoszenia reklamacji, sprzedawca ma prawo odmówić jej przyjęcia, gdyż skutkiem opóźnienia jest utrata uprawnień do żądania naprawy, wymiany, obniżenia ceny towaru oraz odstąpienia od umowy i zwrotu ceny. Aby zachować termin, wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.   Nowe przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta znajdują zastosowanie do zakupów dokonanych po 25 grudnia 2014 r. Nowe przepisy nie przewidują już 2- miesięcznego terminu na zawiadomienie sprzedawcy o wadzie. Jednakże również obecnie dochodzenie roszczeń jest ograniczone w czasie. Roszczenie o naprawę lub wymianę towaru przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem 2 lat od wydania towaru.   Reasumując, w zależności od momentu dokonania zakupu, zależeć będzie zastosowanie starych, bądź nowych przepisów. Buty zakupił Pan przed zmianami, a zatem obowiązywał 2 -miesięczny termin na zgłoszenie reklamacji, a jego niedotrzymanie wywołało skutek w postaci utraty uprawnień reklamacyjnych i sprzedawca miał prawo odmówić przyjęcia reklamacji.   Adrianna Peć, miejski rzecznik praw konsumenta w Sosnowcu        

ZUS dofinansowuje przedsiębiorców

dodane 24.06.2015
[Region] W ramach programu obejmującego działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy, ZUS finansuje zarówno projekty inwestycyjne, jak i projekty doradcze.   Pierwsze dotyczą podniesienia bezpieczeństwa technicznego w bezpośrednim otoczeniu pracowników. Może to być np. zakup urządzeń oczyszczające powietrze, instalacja osłon do niebezpiecznych maszyn i urządzeń, czy kabin dźwiękoszczelnych. W mniejszych firmach – zatrudniających do 49 pracowników – Zakład może też wesprzeć zakup środków ochrony indywidualnej pracowników, ale pod warunkiem, że pracodawca przedstawi dokumentację prawidłowo przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego na poszczególnych stanowiskach.   W przypadku projektów doradczych, ZUS dofinansowuje działania które mają pomóc przedsiębiorcom ocenić zagrożenia występujące w miejscu pracy. Polega to np. na przeprowadzeniu pomiarów hałasu, wibracji, zapylenia lub ocenie ergonomii miejsc pracy, czy instalacji technicznych. Co ważne, przedsiębiorca możę połączyć projekt inwestycyjny z doradczym.   W 2015 r. na wszelkie projekty z zakresu poprawy bezpieczeństwa w pracy, ZUS przeznaczył 27 mln zł. Z roku na rok tych środków będzie więcej. I tak w 2016 r. Zakład przeznaczy na ten cel prawie 35 mln zł, a w 2017 r. już przeszło 46 mln zł. Z góry określona na dany rok pula pieniędzy nie oznacza, że po jej wyczerpaniu nabór projektów będzie wstrzymany. Przyjęty zostanie każdy wniosek. Spieszyć się nie trzeba. Dotacje bowiem ZUS wypłaca w dwóch transzach. Pierwszą przedsiębiorca odbiera w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Pozostałą część Zakład przekazuje po zakończeniu inwestycji i weryfikacji, czy została zrealizowana zgodnie z umową. Niejednokrotnie więc jest tak, że pierwsza z transz wypłacana jest jednego roku, a druga w roku kolejnym.   Skala dofinansowania danego przedsięwzięcia z zakresu poprawy bezpieczeństwa w miejscu pracy zależy od wielkości firmy i liczby zatrudnionych pracowników. Mikroprzedsiębiorstwa, które zatrudniają do 9 pracowników, mogą liczyć na środki pkrywające 90 proc. kosztów inwestycji, do wysokości 140 tys. zł. Firmy małe, z załogą do 49 osób, otrzymają maksymalnie 210 tys. zł, które to środki pokryją do 80 proc. inwestycji. Przedsiębiorstwa średnie, do 249 pracowników, mogą się ubiegać o dofinansowanie w wysokości 60 proc. wszystkich kosztów modernizacji, do kwoty 340 tys. zł. Największe podmioty, zatrudniające od 250 osób w górę, skorzystają z finansowania 20 proc. nakładów inwestycyjnych, ale do kwoty aż 500 tys. zł. Podkreślić należy przy tym, że nie ma przeszkód przed skorzystaniem ze środków z ZUS więcej niż jeden raz.   Wniosek o dofinansowanie, wraz z dokładną listą możliwych do realizacji projektów, dostępne są na stronie internetowej Zakładu pod adresem www.zus.pl/prewencja. Na portalu ZUS jest także poradnik, jak wypełnić wniosek. Należy pamiętać, że istotnym elementem oceny składanego przez przedsiębiorcę wniosku jest weryfikacja inwestycji przez zewnętrznego eksperta, biegłego w danej dziedzinie. Taki ekspert dokonuje też odbioru inwestycji, stwierdzając poprawność jej realizacji. Joanna Biniecka

Powszechna Informacja Medyczna już na Śląsku

dodane 25.05.2015
[Region] Powszechna Informacja Medyczna czyli zaawansowany system porządkowania, wyszukiwania i udzielania informacji o świadczeniach medycznych właśnie zaczyna funkcjonować w województwie śląskim. System umożliwia m.in. uzyskanie potrzebnej informacji związanej z usługami medycznymi, ułatwia umówienie się do lekarza czy sprawdzenie np. godzin przyjęć do konkretnego specjalisty. Powszechna Informacja Medyczna składa się z portalu dla pacjentów i lekarzy www.medyczna.info, który gromadzi wszystkie użyteczne w praktyce rodzaje informacji dotyczące świadczeń medycznych, a także z infolinii dla pacjentów obsługiwanej przez wyspecjalizowanych doradców medycznych. Doradcy udzielając pomocnych informacji, na bieżąco rozpoznają też potrzeby informacyjne pacjentów i uczestniczą w stałym dostosowaniu systemu do aktualnych potrzeb. Baza dla mieszkańców Śląska jest już dostępna, infolinia będzie niebawem. Obecnie trwają ostatnie prace nad zgromadzeniem możliwie pełnej i obiektywnej oferty usług medycznych, zarówno tych na NFZ jak i prywatnych. Funkcja rejestracji lekarzy będzie w pełni dostępna od maja. System oficjalnie ruszył na marcu na terenie województwa świętokrzyskiego.   Stopniowo udostępniane będą coraz bardziej zaawansowane rozwiązania dla wyszukiwania świadczeń, profesjonalistów medycznych czy placówek. Na bieżąco trwają prace nad budową i aktualizacją bazy w kolejnych województwach. Planowo pod koniec roku 2015 system Powszechnej Informacji Medycznej powinien objąć już całą Polskę. W obecnej formie w bazie dotyczącej tylko terenu województwa śląskiego zgromadzono aż 7 tys. poradni, około 3 tys. praktyk lekarskich, ponad 2 tys. jednostek diagnostycznych i przychodni medycznych. Dużą liczbę stanowią praktyki stomatologiczne, szpitale, oraz inne także poszukiwane placówki jak np. fundacje czy stowarzyszenia pomagające pacjentom.   – Powszechna Informacja Medyczna powstała, aby udostępniać pacjentom rzetelne i wiarygodne informacje o świadczeniach medycznych. Naszym celem jest rozwijanie systemu dostarczającego możliwie pełnej, aktualnej i obiektywnej informacji – mówi dr Witold Rezner, prezes Powszechnej Informacji Medycznej. – To miejsce, które umożliwi sprawdzenie najkrótszego czasu oczekiwania na wizytę, tam pacjent uzyska również odpowiedź m.in. na pytanie, gdzie można wykonać konkretne, czasem trudno dostępne badanie, a także gdzie i jak szukać np. rehabilitacji czy świadczeń pielęgnacyjno-opiekuńczych – dodaje. Platforma www.medycznainfo skierowana jest nie tylko do pacjentów, ale również do lekarzy i innych profesjonalistów medycznych oraz wszystkich placówek ochrony zdrowia. Profesjonaliści medyczni i placówki mogą bezpłatnie zamieszczać i aktualizować praktycznie wszystkie istotne dla pacjentów dane, a kolejność wyświetlania wyników nie jest oparta o kryteria promocyjne, ale o aktualność i kompletność danych. Infolinia Powszechnej Informacji Medycznej obsługiwana jest przez wyspecjalizowanych doradców medycznych, głównie specjalistów zdrowia publicznego. To oni ułatwiają poruszanie się pacjenta po skomplikowanym systemie, oszczędzając tym samym czas, niepotrzebny stres i nierzadko spore pieniądze osób korzystających z infolinii. To ich wsparcie pozwala pacjentom czuć się bezpieczniej, a personelowi ochrony zdrowia skupić na czynnościach ściśle medycznych. Twórcy projektu są przekonani, że powstała usługa usprawni przepływ informacji na linii pacjent-lekarz i placówka-pacjent, oraz przyczyni się do wypełnienia luk informacyjnych.   (s)    

ZUS zaprasza osoby niepełnosprawne

dodane 13.05.2015
[Region] Rozmowa z Elżbietą Niewiarą, zastępcą dyrektora ds. świadczeń w Sosnowieckim Oddziale ZUS W środę, 20 maja, w Oddziale ZUS w Sosnowcu oraz Inspektoratach w Dąbrowie Górniczej, Jaworznie i Zawierciu odbywać się będzie Dzień Otwarty dla Osób Niepełnosprawnych. Na czym polega ta akcja? Jest to akcja informacyjna, organizowana przez nas od kilku lat. Jej idea polega na tym, aby ułatwić osobom niepełnosprawnym dotarcie do informacji, po które muszą na ogół zgłaszać się do wielu instytucji, nieraz zlokalizowanych w różnych, często odległych od siebie częściach miasta. Natomiast podczas naszej akcji będą mogły w jednym miejscu dowiedzieć się wszystkiego na temat praw osób niepełnosprawnych w zakresie ubezpieczeń społecznych, rehabilitacji zawodowej i społecznej, przysługujących świadczeń i dotacji, a w razie potrzeby poprosić o wyjaśnienia i rady. Będą więc dyżury ekspertów? Tak, od godz.9.00 do godz.14.00 w naszych placówkach na salach obsługi klientów będą dyżurowali eksperci z ZUS z zakresu świadczeń i rehabilitacji oraz z zaproszonych instytucji. W przypadku Oddziału będą to przedstawiciele: PFRON-u, Miejskiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności, NFZ-u, MOPS-u oraz Powiatowego Urzędu Pracy. Ponadto podczas akcji będą obecni lekarze aby zmierzyć osobom zainteresowanym ciśnienie. W Inspektoracie Dąbrowie Górniczej dyżurować będą przedstawiciele Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności oraz Stowarzyszenia „Godne Życie”, w Jaworznie – Powiatowego Urzędu Pracy i MOPS-u. Do Inspektoratu został również zaproszony Pełnomocnik Prezydenta ds. Osób Niepełnosprawnych. Natomiast w Inspektoracie w Zawierciu obecni będą przedstawiciele Powiatowego Urzędu Pracy, MOPS-u i Centrum Pomocy Rodzinie. Zakres tematyczny będzie więc bardzo szeroki… Każdy zainteresowany będzie miał możliwość zasięgnięcia wszelkich informacji związanych z niepełnosprawnością. Na przykład jaki jest tryb postępowania o przyznanie renty z tytułu niezdolności do pracy czy renty socjalnej, na czym polegają zasady orzekania o niepełnosprawności, jakie są uprawnienia pracownicze osób niepełnosprawnych, w jaki sposób PFRON wspiera osoby niepełnosprawne z własnych środków, a jakie dotacje przysługują z NFZ-tu. Będą również udostępniane informatory dla osób niepełnosprawnych przygotowane przez PFRON i ZUS. Zapraszając osoby, do których nasza akcja jest adresowana, pragnę podkreślić, że zasięgać informacji w naszych placówkach można codziennie na salach obsługi klientów. Jednak są to informacje wyłącznie z zakresu działalności ZUS-u. Natomiast dzięki obecności ekspertów w zewnątrz, osoby niepełnosprawne mają okazję uzyskać pełną, potrzebną i przydatną im wiedzę. Rozmawiała: Joanna Biniecka

Co się zalicza do pracy górniczej

dodane 13.05.2015
[Region] Obowiązujące przepisy prawne przewidują w zasadzie dwa rodzaje emerytur górniczych: bez względu na wiek górnika, oraz drugi rodzaj: dla górników, którzy ukończyli wiek 50 lub 55 lat. W obydwu przypadkach ważny jest wymagany staż pracy górniczej, jednak jest on nieco inaczej kwalifikowany i liczony. Okresy pracy górniczej to kluczowe pojęcia przy ustalaniu prawa do górniczej emerytury.   Praca górnicza to zatrudnienie:   pod ziemią w kopalniach węgla, rud, kruszców, surowców ogniotrwałych, glin szlachetnych, kaolinów, magnezytów, gipsu, anhydrytu, soli kamiennej i potasowej, fosforytów oraz barytu; pod ziemią i przy głębieniu szybów w przedsiębiorstwach budowy kopalń oraz pod ziemią w przedsiębiorstwach i innych podmiotach wykonujących dla tych kopalń roboty górnicze lub przy budowie szybów; pod ziemią w przedsiębiorstwach montażowych, przedsiębiorstwach maszyn górniczych, zakładach naprawczych i innych podmiotach wykonujących dla kopalń podziemne roboty budowlano-montażowe, roboty przy naprawie maszyn i wdrażaniu nowych urządzeń; pracownikom zatrudnionym w tych przedsiębiorstwach, zakładach i innych podmiotach uznaje się za pracę górniczą te miesiące zatrudnienia, w których co najmniej połowę dniówek roboczych przepracowali pod ziemią; na odkrywce w kopalniach siarki i węgla brunatnego przy ręcznym lub zmechanizowanym urabianiu, ładowaniu oraz przewozie nadkładu i złoża, przy pomiarach w zakresie miernictwa górniczego oraz przy bieżącej konserwacji agregatów i urządzeń wydobywczych, a także w kopalniach otworowych siarki oraz w przedsiębiorstwach i innych podmiotach wykonujących roboty górnicze dla kopalń siarki i węgla brunatnego, na stanowiskach określonych w odrębnym rozporządzeniu; pod ziemią na stanowiskach dozoru ruchu oraz kierownictwa ruchu kopalń, przedsiębiorstw i innych podmiotów określonych w pkt 1-3, a także w kopalniach siarki i węgla brunatnego oraz w przedsiębiorstwach i innych podmiotach, o których mowa w pkt 4, na stanowiskach określonych w odrębnym rozporządzeniu’ w charakterze członków drużyn ratowniczych kopalń określonych w pkt 1 i 4, mechaników sprzętu ratowniczego tych drużyn oraz w charakterze ratowników zawodowych w stacjach ratownictwa górniczego; na stanowiskach maszynistów wyciągowych na szybach oraz na stanowiskach sygnalistów na nadszybiach szybów w kopalniach, przedsiębiorstwach i innych podmiotach określonych w pkt 1 i 2; na stanowiskach pracy pod ziemią w nieczynnych kopalniach wymienionych w pkt 1; na stanowiskach instruktorów zawodu w górniczych polach szkoleniowych pod ziemią oraz w kopalniach siarki i węgla brunatnego.   Obowiązujące przepisy prawne przewidują w zasadzie dwa rodzaje emerytur górniczych: bez względu na wiek górnika, oraz drugi rodzaj: dla górników, którzy ukończyli wiek 50 lub 55 lat. W obydwu przypadkach ważny jest wymagany staż pracy górniczej, jednak jest on nieco inaczej kwalifikowany i liczony.   Joanna Biniecka rzecznik prasowy Sosnowieckiego Oddziału ZUS  

Emerytura górnicza i praca równorzędna

dodane 17.04.2015
[Region, Sosnowiec] Emerytura górnicza przysługuje pracownikowi, który ukończył 50 lat życia, jeśli posiada okres pracy górniczej, łącznie z okresami pracy równorzędnej, co najmniej 20 lat w przypadku kobiet i 25 lat w przypadku mężczyzn, a w tym przynajmniej 15 lat czystej pracy górniczej. Natomiast osoba, która ukończy 55 lat, może przejść na górniczą emeryturę jeśli posiada okres pracy górniczej, łącznie z okresami pracy równorzędnej co najmniej 20 lat w przypadku kobiet i 25 lat w przypadku mężczyzn, a w tym przynajmniej 10 lat czystej pracy górniczej. Przy emeryturach z wieku pojawia się nowe pojęcie: okresy pracy równorzędnej. Za pracę równorzędną z pracą górniczą uważa się: zatrudnienie w urzędach górniczych na stanowiskach wymagających kwalifikacji inżyniera lub technika w zakresie górnictwa, jeżeli zatrudnienie jest związane z wykonywaniem czynności inspekcyjno-technicznych w kopalniach, przedsiębiorstwach i innych podmiotach górniczych, pod warunkiem uprzedniego przepracowania w kopalniach, przedsiębiorstwach i innych podmiotach górniczych, co najmniej 10 lat pod ziemią, na odkrywce w kopalniach siarki lub węgla brunatnego, a także w kopalniach otworowych siarki albo na stanowiskach dozoru lub kierownictwa ruchu; zatrudnienie przy innych pracach, (także w zupełnie innym zakładzie pracy), do których pracownik wykonujący prace górnicze przeszedł w związku z likwidacją kopalni, zakładu górniczego. Maksymalnie 5 lat takiego zatrudnienia można zaliczyć do pracy równorzędnej.   Przy ustalaniu niezbędnego stażu, gwarantującego prawo do górniczej emerytury w wieku 50 lub 55 lat, niektóre okresy pracy pod ziemią zalicza się w wymiarze półtorakrotnym, czyli 1 rok pracy zalicza się jako 1,5 roku. Ta zasada dotyczy następujących rodzajów pracy górniczej wykonywanej na obszarze Państwa Polskiego: praca w przodkach bezpośrednio przy urabianiu i ładowaniu urobku oraz przy innych pracach przodkowych, przy montażu, likwidacji i transporcie obudów, maszyn urabiających, ładujących i transportujących w przodkach, przy głębieniu szybów i robotach szybowych, w drużynach ratowniczych. Pozostałe okresy pracy górniczej wykonywanej pod ziemią zalicza się do stażu rok do roku.   Okresy pracy w drużynach ratowniczych zalicza się w wymiarze półtorakrotnym również pracownikom dozoru ruchu i kierownictwa ruchu kopalń, którzy przez co najmniej połowę dniówek roboczych w miesiącu pracują pod ziemią, w kopalni siarki lub węgla brunatnego. Odrębne rozporządzenie określa szczegółowo stanowiska pracy, na których zatrudnienie zalicza się w wymiarze półtorakrotnym.   W przypadku gdy pracodawca nie posiada pełnej ewidencji okresów pracy, ewidencję uzupełnia się w oparciu o ustalenia komisji weryfikacyjnej. Komisja weryfikacyjna wszczyna postępowanie wyjaśniające na wniosek pracownika. Joanna Biniecka rzecznik prasowy Sosnowieckeigo Oddziału ZUS        

Głosowanie korespondencyjne dla wszystkich

dodane 10.04.2015
[Region] W wyborach prezydenckich 10 maja 2015 roku po raz pierwszy wszyscy wyborcy będą mogli zagłosować za pośrednictwem poczty. Aby móc to zrobić, do 27 kwietnia trzeba zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w Urzędzie Gminy lub Urzędzie Miasta. Do tej pory, od 2011 roku, zagłosować korespondencyjnie mogły tylko osoby z niepełnosprawnościami i przebywające za granicą. Zamiar głosowania korespondencyjnego należy zgłosić w urzędzie gminy lub miasta najpóźniej do 27 kwietnia 2015 r. Wyborca niepełnosprawny niewidzący lub słabo widzący może zażądać dołączenia do pakietu wyborczego nakładki na kartę do głosowania sporządzonej w alfabecie Braille'a. Zgłoszenie może być dokonany ustnie, pisemnie, faksem lub w formie elektronicznej. Musi zawierać: nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL wyborcy, oznaczenie wyborów, których dotyczy zgłoszenie, a także adres, na który ma być wysłany pakiet wyborczy lub deklarację osobistego odbioru. Do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie o wpisaniu wyborcy do rejestru wyborców w danej gminie (nie dotyczy to wyborców mieszkających na stałe za granicą i nieposiadających meldunku w Polsce). Wyborca wnioskujący o możliwość głosowania korespondencyjnego umieszczany jest w spisie wyborców w obwodzie głosowania dostosowanym do potrzeb wyborców niepełnosprawnych. Jeśli wniosek o głosowanie korespondencyjne nie spełni tych wymogów, to wyborca  zostanie wezwany do uzupełnienia zgłoszenia w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania. Jeśli wniosek będzie spełniał wymogi, wyborca otrzyma pakiet wyborczy w ciągu 7 dni, nie później jednak niż do 4 maja 2015 r. Jeśli wyborca zadeklarował we wniosku odbiór osobisty, musi taki pakiet odebrać samodzielnie. W skład pakietu wyborczego wchodzą: zaadresowana koperta zwrotna; jedna karta do głosowania; koperta na kartę do głosowania; instrukcja głosowania korespondencyjnego; oświadczenie o osobistym i tajnym oddaniu głosu na karcie do głosowania, które wyborca musi wypełnić, aby głos był ważny; nakładka na kartę do głosowania sporządzona w alfabecie Braille'a (jeżeli wyborca zażądał ich przesłania). Wyborca wypełnienia kartę do głosowania, a następnie wkłada ją do koperty na kartę do głosowania i ją zakleja. Uwaga! Niezaklejenie koperty na kartę do głosowania spowoduje, że karta taka nie będzie policzona. Kopertę na kartę do głosowania wkłada się z kolei do koperty zwrotnej razem z podpisanym oświadczeniem o osobistym i tajnym głosowaniu. Koperta ta jest już zaadresowana i zwolniona z opłat pocztowych, dlatego wystarczy ją przed dniem głosowania wrzucić do skrzynki pocztowej. Uwaga! Niewłożenie oświadczenia o osobistym i tajnym głosowaniu do koperty zwrotnej lub niepodpisanie go spowoduje, że karta do głosowania nie będzie policzona. Przed dniem głosowania możliwe jest dostarczenie koperty zwrotnej do swojego urzędu gminy lub miasta. Wyborca może również osobiście dostarczyć kopertę zwrotną do obwodowej komisji wyborczej w obwodzie głosowania, w którym jest wpisany do spisu wyborców podczas trwania głosowania. Wyborcy głosujący za granicą wysyłają kopertę na własny koszt do właściwego konsula. Można też dostarczyć kopertę zwrotną osobiście do konsulatu przed dniem głosowania. - Koalicja Masz Głos, Masz Wybór od lat apelowała o wprowadzenie możliwości głosowania  korespondencyjnego dla wszystkich wyborców. Mamy nadzieję, że to ułatwienie wpłynie na wzrost frekwencji wyborczej. Teraz niezwykle istotne jest, aby o tej możliwości dowiedzieli się wszyscy zainteresowani - mówi Joanna Załuska, dyrektor programu Masz Głos, Masz Wybór w Fundacji im. Stefana Batorego. Głosowanie korespondencyjne dla wszystkich możliwe jest m.in. w Niemczech, Irlandii, Hiszpanii i Szwajcarii. W Niemczech regularnie głosuje w ten sposób około 1/5 wyborców.   (s)

Przeciwko wykluczeniu finansowemu seniorów

dodane 09.04.2015
[Region] Bank BPH i ZUS nawiązały współpracę w celu zachęcenia seniorów i rencistów do bezgotówkowego pobierania świadczeń w ZUS oraz korzystania z produktów bankowych. Przygotowano dla nich ofertę specjalną. Emeryci i renciści zakładający w Banku BPH Kapitalne Konto, na które wpływać będą świadczenia z ZUS, przez dwa lata nie będą ponosić opłat za jego prowadzenie. Bank nie pobierze też żadnych opłat za przelewy krajowe wykonywane w oddziale banku, przez telefon czy Internet, wypłatę gotówki z bankomatów na terenie całego kraju, zlecenia stałe i polecenia przelewu. Bezpłatne jest też wydanie, obsługa i wznowienie karty płatniczej do konta. Co więcej, emerytom i rencistom płacącym kartą za zakupy w aptekach bank zwróci 5 % tych wydatków, do kwoty 30 zł miesięcznie.   Posiadacze Kapitalnego Konta mogą też ubiegać się o dodatkowe środki w postaci limitu na koncie osobistym do kwoty 2,5 tys. zł na preferencyjnych warunkach – bez opłaty za przyznanie i coroczne odnowienie. Seniorzy mają do dyspozycji bezpłatne powiadomienia SMS, dzięki którym można np. otrzymać informację o wpływie emerytury na konto. Ponadto posiadacze Kapitalnego Konta, dzięki pakietowi usług assistance (domowego, medycznego i samochodowego) mogą też liczyć na bezpłatną pomoc w nieoczekiwanych sytuacjach. W ramach tej oferty klienci mogą korzystać z bezpłatnych wizyt lekarza czy pielęgniarki, dostawy leków lub sprzętu rehabilitacyjnego, transportu medycznego, pomocy specjalisty (np.hydraulika. elektryka czy ślusarza), naprawy lub holowania samochodu. Zaplanowano także działania edukacyjne, np. specjalne spotkania z seniorami. Z oferty specjalnej Banku BPH mogą korzystać osoby, które: skończyły 55 lat, między 1 kwietnia 2015 r. a 31 marca 2017 r. założą Kapitalne Konto wraz z kartą do tego konta, będą zapewniać comiesięczne wpływy na konto z tytułu świadczenia emerytalnego lub rentowego, od stycznia 2015 r. do kwietnia 2015 r. nie posiadały konta w Banku BPH. Joanna Biniecka rzecznik prasowy Sosnowieckiego Oddziału ZUS  
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl