Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

Zmiany w rozkładzie jazdy linii lotniskowych. Autobusy pojadą szybciej

dodane 06.02.2019
[Region, Sosnowiec, Będzin] Dwa nowe przystanki, dodatkowe nocne kursy, korekty godzin kursowania, a także krótsze czasy przejazdu. To najważniejsze zmiany w rozkładzie jazdy metropolitalnych autobusów na lotnisko. Zostały wprowadzone na podstawie konsultacji, przeprowadzonych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz analizie zgłoszeń otrzymanych od pasażerów. Zaczną obowiązywać od 11 lutego.   – Od kiedy uruchomiliśmy linie na lotnisko, analizowaliśmy bardzo uważnie ich funkcjonowanie – mówi Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Transportu i Komunikacji w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Po niemal trzech miesiącach dokonujemy pierwszych zmian, które zostały opracowane na podstawie naszych obserwacji, a także konsultacji z pasażerami – tłumaczy.   Na dwóch liniach pojawią się dwa dodatkowe przystanki. Autobus AP1 zatrzyma się na przystanku „Gliwice Zajezdnia”, a autobus linii AP4 na przystanku „Tychy Hotelowiec”. Ponadto w Tychach zmieni się trasa przejazdu. Oprócz tego na wszystkich liniach zaplanowano korekty godzin odjazdów oraz nieco skrócono czasy przejazdu. Na prośbę pasażerów uruchomione zostaną również dodatkowe, nocne, kursy linii AP2, jadącej z Katowic przez Sosnowiec i Będzin, aby dopasować się do porannej fali odlotów. Do jej obsługi zostały przesunięte autobusy, które do tej pory jeździły na linii AP3.   – To pierwsza korekta w rozkładzie jazdy metropolitalnych autobusów na lotnisko. Kolejna, większa zmiana zostanie wprowadzone na początku marca. Będzie ona dotyczyć linii AP1, w tym m.in. obsługi przystanków w centrum Zabrza i Bytomia – wyjaśnia Małgorzata Gutowska, dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego.   Szczegółowe korekty na poszczególnych liniach:   Linia AP1 – będzie obsługiwać dodatkowy przystanek „Gliwice Zajezdnia”. W rozkładzie jazdy wprowadzono również korekty przejazdów pomiędzy poszczególnymi przystankami, dzięki temu czas przejazdu skróci się o około 5 minut.   Linia AP2 – pomiędzy 22.40 a 05.30 uruchomione zostaną dodatkowe połączenia. Skorygowane będą również wybrane godziny odjazdów, tak aby dopasować kursy autobusów do rozkładów lotów oraz połączeń przesiadkowych. Zmieni się też czas przejazdu pomiędzy poszczególnymi przystankami – będzie krótszy o ok. 2-4 minuty.   Linia AP3 – między 22.40 a 05.00 linia nie będzie kursować. Wprowadzona zostanie korekta godzin przejazdów pomiędzy poszczególnymi przystankami – czas przejazdu skróci się 6-7 minut.   Linia AP4 – zmieni się trasa przyjazdu, na której pojawi się nowy przystanek „Tychy Dworzec PKP”. Autobusy pojadą ulicami: Asnyka, Budowlanych (z obsługą przystanku „Tychy Hotelowiec”), Aleją Bielską, Katowicką, Beskidzką oraz Pszczyńską do przystanku „Giszowiec Osiedle”, gdzie włączą się na obecną trasę. W przeciwnym kierunku trasa prowadzona będzie analogicznie. Wprowadzone będą również korekty odjazdów (w celu utrzymania połączeń przesiadkowych, umożliwiający dojazd do portu lotniczego). Czas przejazdu linii będzie skrócony o około minutę.   Przypomnijmy, że biletem podstawowym, uprawniającym do podróżowania liniami lotniskowymi jest bilet dobowy, który kosztuje 14 zł. Na jego podstawie można również jednorazowo skorzystać z przejazdów pociągami Kolei Śląskich na terenie Metropolii.   (s)   foto: Wojciech Mateusiak

ZUS wysyła PIT-y

dodane 31.01.2019
[Region] Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę ok. 9,5 mln deklaracji podatkowych PIT do wszystkich, którzy w ubiegłym roku pobierali świadczenia z ubezpieczeń społecznych.   Co roku, w drugiej połowie stycznia, ZUS rozpoczyna akcję wysyłkową deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11. Trwa tegoroczna wysyłka PITów, która potrwa do połowy lutego. Przed 1 marca wszyscy, którzy w ubiegłym roku choćby tylko jeden raz pobrali świadczenie z ZUS, otrzymają należną im deklarację podatkową. Z ponad 9,5 mln wysyłanych deklaracji, w granicach 8,3 mln otrzymają emeryci i renciści. Pozostałe formularze trafią m.in. do osób, które w ubiegłym roku pobierały zasiłki chorobowe, macierzyńskie czy opiekuńcze.   PIT-40A otrzymają emeryci i renciści, którzy przynajmniej w grudniu pobierali świadczenie z ZUS. Deklaracja ta trafi także do osób, które korzystały ze świadczenia lub zasiłku przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego czy renty socjalnej.   PIT-11A to informacja o dochodach dotycząca osób, które pobierały inne niż wymienione powyżej świadczenia z ZUS (zasiłki chorobowe, macierzyńskie) oraz tych, które w momencie rozliczania podatku nie są już świadczeniobiorcami ZUS. Deklarację tę otrzymają również m.in. osoby, które złożyły w ZUS oświadczenie o zamiarze wspólnego rozliczania dochodów z małżonkiem, albo też złożyły wniosek o obliczanie i pobieranie zaliczki na podatek wg wyższej skali podatkowej czy wniosek o niesporządzaniu rocznego obliczenia podatku na PIT-40A   PIT-11 otrzymają z kolei osoby, które pobrały w ubiegłym roku świadczenie należne po osobie zmarłej lub alimenty potrącone ze świadczenia wypłacanego przez ZUS dla osób alimentowanych na podstawie wyroku sądu lub ugody.   Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że emeryci i renciści, którzy mogą skorzystać z odliczeń od dochodu lub od podatku powinni to zrobić w zeznaniu podatkowym PIT-37 lub PIT-36, które złożą w urzędzie skarbowym do 30 kwietnia 2019 r. Każdy emeryt i rencista może również przekazać 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Jeżeli jest to ta sama organizacja co w roku ubiegłym, świadczeniobiorca nie musi składać żadnej dodatkowej dokumentacji w urzędzie skarbowym. Jeżeli jest to inna organizacja, należy wówczas złożyć w urzędzie skarbowym druk PIT-OP.   W szczególnych, uzasadnionych losowo, okolicznościach Zakład Ubezpieczeń Społecznych może wydać świadczeniobiorcy duplikat deklaracji PIT wcześniej, przed dostarczeniem jej standardową drogą pocztową. Duplikat można otrzymać w każdej placówce ZUS. Beata Kopczyńska regionalny rzecznik prasowy ZUS

Twój e-PIT od 15 lutego 2019 r. elektronicznie na Portalu Podatkowym

dodane 31.01.2019
[Region] Usługa Twój e-PIT w 2019 r. będzie dostępna dla podatników rozliczających się na formularzach PIT-37 i PIT-38. Od przyszłego roku usługa obejmie też PIT-36, PIT-36L i PIT-28. Rozliczenia roczne za 2018 r. w usłudze Twój e-PIT zostaną automatycznie i bezpłatnie przygotowane przez system na podstawie danych zgromadzonych przez administrację skarbową. Będzie je można sprawdzić już od 15 lutego 2019 r. wyłącznie elektronicznie na Portalu Podatkowym podatki.gov.pl. Aby uzyskać dostęp do swojego zeznania podatkowego za 2018 r., przygotowanego w ramach usługi Twój e-PIT, nie trzeba składać żadnego wniosku ani przynosić dokumentów do urzędu skarbowego – zeznanie będzie wystawione automatycznie i bezpłatnie dla wszystkich podatników, którzy rozliczają się na formularzach PIT-37 i PIT-38. Będzie je można sprawdzić od 15 lutego do 30 kwietnia 2019 r. wyłącznie elektronicznie na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów (podatki.gov.pl). – Nasze systemy informatyczne są już na tyle zaawansowane i wyposażone w odpowiednie dane, że możemy zaproponować zupełnie nowe podejście do rozliczeń podatkowych. Na bazie informacji przesyłanych od płatników udostępnimy propozycję rocznego zeznania. To istotna zmiana w duchu filozofii 3xP, czyli prostych, przejrzystych i przyjaznych podatków – powiedziała minister finansów prof. Teresa Czerwińska.   Co będzie zawierać Twój e-PIT W usłudze Twój e-PIT to system automatycznie przygotuje i udostępni dla podatnika zeznanie roczne. Usługa wykorzystuje przy tym wyłącznie te dane, które posiada administracja skarbowa. Są to informacje od pracodawców, dane z ubiegłorocznych zeznań dotyczące ulgi na dzieci czy informacje o organizacji pożytku publicznego, którą podatnik wskazał rok wcześniej.   Jeżeli podatnik chce skorzystać np. z odliczenia darowizny na cele krwiodawstwa czy kultu religijnego, wydatków na cele rehabilitacyjne lub użytkowania internetu czy wpłat na IKZE – uzupełnia swoje zeznanie samodzielnie, po zalogowaniu do usługi. Resort finansów będzie oferować pomoc w przypadku pytań dotyczących rozliczenia (telefonicznie, e-mailowo czy podczas czatu z konsultantem).   Zeznanie w usłudze Twój e-PIT jest wypełnione dla podatnika indywidualnie. Sposób rozliczenia można zmienić na wspólny z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dzieci. Aby to zrobić, również wystarczy się zalogować do usługi i wybrać odpowiednią opcję.   Wsparcie dla milionów podatników Usługa Twój e-PIT ułatwi coroczne rozliczenie PIT milionom Polaków. Każdy będzie mógł zapoznać się ze swoim PIT-37 lub PIT-38 za 2018 r. na portalu podatki.gov.pl. Wtedy zdecyduje, czy chce skorzystać z przygotowanego dla niego zeznania podatkowego i ewentualnie je uzupełnić, czy też chce samodzielnie rozliczyć PIT (elektronicznie lub składając formularz w wersji papierowej w urzędzie skarbowym).   W 2020 r. z usługi Twój e-PIT będą mogli skorzystać kolejni podatnicy, którzy rozliczają się na formularzach PIT-36, PIT-36L i PIT-28. A to wszystko bezpłatnie, bezpiecznie i bez konieczności składania jakichkolwiek dokumentów.   Michał Kasprzak Izba Administracji Skarbowej w Katowicach  

Nowy „Płatnik” już do pobrania

dodane 17.01.2019
[Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Zawiercie, Jaworzno]   Jedną ze zmian, która obowiązuje od stycznia 2019 r. było wprowadzenie projektu e-akta, czyli skrócenie okresu przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej z 50. do 10. lat. Zakład Ubezpieczeń Społecznych dostosował program Płatnik i aplikację ePłatnik do nowych przepisów. Osoby, które nie pobrały jeszcze nowej wersji Płatnika mają na to czas do 25 stycznia. Od 1 do 25 stycznia będą funkcjonowały równolegle dwie wersje programu, dotychczasowa 10.01.001 oraz nowa 10.02.002. Od 26 stycznia nowy Płatnik na dobre zastąpi „starego”. Przedsiębiorcy, którzy będą rozliczać składki za grudzień 2018 r. mogą zrobić to jeszcze  z wykorzystaniem „starej” wersji Płatnika. Ci, którzy pobrali nową wersję programu, składki za grudzień rozliczą już w zaktualizowanym formularzu ZUS DRA. Przy przekazywaniu danych za ubezpieczonych w rozliczeniu za grudzień 2018 r. nie należy jeszcze używać dokumentu ZUS RPA.   Nową wersję należy pobrać, jeśli w pierwszej połowie stycznia 2019 r. zamierzamy wyrejestrować pracownika z ubezpieczeń. Należy pamiętać, że z pierwszym dniem nowego roku zmienił się dokument ZUS ZWUA. Oznacza to, że przy wyrejestrowywaniu pracowników konieczne będzie uzupełnienie kodu przyczyny wyrejestrowania oraz podanie podstawy prawnej rozwiązania stosunku pracy.   Rozliczenie składek za styczeń 2019 r. (w lutym) trzeba już przygotować w nowej wersji programu. Jeśli pracownik w styczniu tego roku osiągnął bądź osiągnie przychody za poprzednie lata (np. „trzynastkę”) poza raportem  ZUS RCA powinno się przekazać do Zakładu także nowy dokument ZUS RPA. Tak będzie przy rozliczaniu składek za każdy miesiąc, w którym nastąpi wypłata za ubiegłe lata. Więcej informacji na temat „nowego” Płatnika na stronie zus.pl oraz w każdej stacjonarnej placówce ZUS.   Więcej informacji na temat zakresu danych, jakie będą wykorzystywane w nowych raportach ZUS RIA i ZUS RPA oraz zmian wprowadzonych w formularzach ZUS ZWUA, ZUS DRA, informacji rocznej oraz miesięcznej dla osoby ubezpieczonej można znaleźć na stronie www.zus.pl  oraz www.e-akta.gov.pl. Dodatkowo Oddziały ZUS w województwie śląskim organizują bezpłatne szkolenia z zakresu e-akt. Najbliższe w miastach Zagłębia szykuje się 22 stycznia o godz. 9.00 w Dąbrowie Górniczej, Zawierciu i w Sosnowcu (zapisy email: Sosnowiec_szkolenia@zus.pl) oraz  25 stycznia o godz. 9.00 w Jaworznie (zapisy Sosnowiec_szkolenia@zus.pl). Kto nie zdąży w tych terminach, to jeszcze może skorzystać ze szkolenia organizowanego 30 stycznia o godz. 10.00 w Oddziale ZUS w Chorzowie (zapisy pod nr tel. 32 349 06 81).   Informacje o szkoleniach można znaleźć na stronie www.zus.pl, w zakładce „Wydarzenia i szkolenia”.   Beata Kopczyńska regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego

Studencie, graj o staż w Brukseli

dodane 15.01.2019
[Region]   Wystartowała czwarta edycja konkursu „Grasz o Staż”, organizowanego przez Europosła Marka Plurę. Główną nagrodą jest miesięczny, płatny staż w brukselskim biurze poselskim w Parlamencie Europejskim. W konkursie mogą brać udział studenci z województwa śląskiego. – Bardzo chcę, aby młodzi, aktywni śląscy studenci zdobyli ciekawe i cenne doświadczenia, które przydadzą się im w przyszłej karierze zawodowej. Parlament Europejski to świetne miejsce, aby spróbować swoich sił w międzynarodowym środowisku i przesiąknąć trochę europejskim klimatem. Dlatego co roku staram się, aby nie zabrakło tu osób z mojego rodzinnego województwa śląskiego – mówi europoseł Marek Plura. Trójka zwycięzców zostanie wyłoniona podczas finałowego etapu w lutym w Katowicach. Zwycięzcy otrzymają stypendium w wysokości tysiąca euro na zakwaterowanie i podróż. Podczas stażu laureaci będą mieli okazję zapoznać się z tym jak działa Parlament Europejski, biuro poselskie, uczestniczyć w spotkaniach grup parlamentarnych i politycznych, licznych konferencjach i seminariach.   Staż w brukselskim biurze Marka Plury w Europarlamencie, odbyło już w sumie kilkudziesięciu studentów ze Śląska. Eurodeputowany serdecznie zachęca do zgłaszania się do konkursu studentów z niepełnosprawnościami. Poselskie biuro Marka Plury w Brukseli jest w pełni dostępne. Miał okazję przekonać się o tym ubiegłoroczny laureat Andrey Tikhonov, który jest osobą niewidomą. Nie przeszkodziło mu to jednak w tym, aby znaleźć się w Brukseli. Zgłoszenie do konkursu należy wysłać na adres marek.plura@ep.europa.eu do końca stycznia 2019 roku. Regulamin konkursu oraz formularz rekrutacyjny znajdują się na stronie Europosła Marka Plury www.plura.pl.   (s)

Dyżur policjanta w sosnowieckim ZUS dla seniorów

dodane 15.01.2019
[Sosnowiec] Mimo apeli policjantów, akcji profilaktycznych i informacji medialnych wciąż seniorzy bywają łatwym łupem dla oszustów. Co rusz wymyślają oni nową metodę, której celem jest wyłudzenie pieniędzy od bezbronnych starszych osób. Jak zadbać o swoje i naszych najbliższych bezpieczeństwo, jakich sytuacji się wystrzegać, by nie zostać okradzionym to tylko niektóre z pytań, które możemy zadać policjantowi podczas dyżuru telefonicznego w Oddziale ZUS w Sosnowcu. Sosnowiecki oddział ZUS ściśle współpracuje z tutejszą Komendą Policji przy działaniach mających na celu przestrzeganie seniorów przed oszustami. - Chociaż wydaje się, że o oszustwach wiemy już wszystko, znamy metodę na „wnuczka, który nagle znalazł się w trudnej sytuacji życiowej”, czy też na pracownika gazowni, to wciąż pojawiają się nowe pomysły oszustów, które mają na celu pozbawienie oszczędności i kosztowności starszych osób . Stąd też pomysł na zorganizowanie dyżuru telefonicznego policjanta  dla seniorów - mówi dr Małgorzata Męcik, koordynator ds. komunikacji i edukacji w sosnowieckim ZUS. 22 stycznia, w godzina od 09:00 do 13:00 funkcjonariusz z Komendy Miejskiej Policji w Sosnowcu pod numerem telefonu 32 368-34-48 będzie odpowiadał na pytania starszych mieszkańców naszego miasta. Można dzwonić w każdej sprawie, z którą spotkały się starsze osoby, można dowiedzieć się jakich sytuacji się wystrzegać, jak pilnować swojego portfela i co powinno wzbudzić nasz niepokój w kontaktach z nieznajomymi. Policjant przekaże informację jak nie dać się oszukać „metodą na wnuczka”, która  jest najczęściej stosowanym przez oszustów sposobem wyłudzania pieniędzy od osób starszych.   Beata Kopczyńska regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim

„Okienko górnicze” dwa razy w miesiącu

dodane 10.01.2019
[Region] 376 osób skorzystało z porad ekspertów w ramach „okienka górniczego” w oddziale ZUS w Chorzowie. Funkcjonowało w każdy poniedziałek, począwszy od 11 czerwca aż do końca ubiegłego roku. Jak wynika ze statystyk klienci chętnie korzystali z porad specjalistów, dlatego też „okienko górnicze” będzie funkcjonować także w tym roku. Zmieni się tylko jego częstotliwość. Chorzowski Oddział ZUS „okienko górnicze” utworzył 11 czerwca 2018 r. Konsultacje z zakresu tematyki emerytur górniczych odbywały się w każdy popołudniowy poniedziałek. Już pierwsze dyżury ekspertów pokazały, że pomysł był trafiony. Z porad skorzystało podczas kilkadziesiąt osób. W sumie przez nieco ponad pół roku z porad ekspertów „okienka górniczego” skorzystało 376 osób. Klienci przyzwyczaili się już do tej nowej formy wsparcia w obsłudze, dlatego też decyzją dyrekcji Oddziału ZUS w Chorzowie postanowiono, że inicjatywa będzie kontynuowana także w 2019 r. Zmieni się jego częstotliwość. Od początku tego roku punkt porad i konsultacji jest do dyspozycji w pierwszy i ostatni poniedziałek miesiąca w godz. od 14:00 do 17:00. W większości osoby, które trafiały do ekspertów ZUS zainteresowane były przeliczeniem swojej emerytury górniczej, bądź informacją jak oblicza się okresy pracy górniczej do ustalenia prawa do emerytury z tytułu pracy pod ziemią. Sporo też pytań dotyczyło kwalifikacja poszczególnych okresów pracy oraz stosowanie przeliczników przy obliczaniu wysokości emerytury. Wśród klientów „okienka górniczego” pojawiali się też płatnicy składek, którzy podejmowali współpracę z podmiotami górniczymi i zatrudniają górników. Warto dodać, że informacje o wszelkich sprawach związanych z emeryturami, rentami, także górniczymi, są standardowo udzielane we wszystkich śląskich placówkach ZUS, w salach obsługi klientów. „Okienko górnicze” będzie czynne do końca roku w siedzibie Oddziału ZUS w Chorzowie przy ul. gen. H. Dąbrowskiego 45 pokój nr 42. Harmonogram spotkań: 7 i 28 stycznia 1 i 29 lipca 4 i 25 lutego 5 i 26 sierpnia 4 i 25 marca 2 i 30 września   1 i 29 kwietnia 7 i 28 października   6 i 27 maja 4 i 25 listopada   3 i 24 czerwca 2 i 30 grudnia     Beata Kopczyńska regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim  

W 2019 r. to urząd skarbowy rozliczy większość podatników

dodane 08.01.2019
[Region] Ministerstwo Finansów uruchomiło nową usługę „Twój e-PIT”. Dzięki niej podatnik nie będzie zobowiązany do samodzielnego wypełniania swojego zeznania podatkowego. Deklarację przygotuje w jego imieniu Krajowa Administracja Skarbowa na podstawie przesłanych do urzędów skarbowych przez płatników informacji PIT-11 oraz PIT-8C.   Z przygotowanym PIT-37 oraz PIT-38 będzie można zapoznać się od 15 lutego br. w serwisie podatki.gov.pl logując się za pomocą danych autoryzujących (PESEL/NIP, daty urodzenia, kwoty przychodu za rok poprzedni oraz kwoty jednego z przychodów za rok 2018) albo używając profilu zaufanego. Tak przygotowany PIT będzie można: zweryfikować i zaakceptować bez zmian, poprawić, uzupełnić o dane, których nie posiada urząd skarbowy. Dostępne na portalu zeznanie będzie zawierało dane, jakie zostały podane w roku ubiegłym (np. dane dotyczące przekazania 1% podatku, czy odliczoną ulgę na dzieci). Twój e-PIT będzie można też odrzucić i rozliczyć się samodzielnie. W takiej sytuacji należy pamiętać, że nawet jeśli podatnik prześle swój PIT przed dniem 15 lutego, będzie on uznany za złożony 15 lutego. Jeżeli podatnik nie wykona żadnego ruchu, ani też nie rozliczy się samodzielnie, przygotowane przez KAS zeznanie z dniem 30 kwietnia 2019 r. uznane zostanie za zaakceptowane i przyjęte przez urząd skarbowy. Kolejną zmianą jest również termin oczekiwania na zwrot nadpłaty podatku. Od 2019 r. dla rozliczeń złożonych elektronicznie jest to 45 dni. Należy jednak pamiętać, że w przypadku gdy podatnik zdecyduje się złożyć swoje zeznanie przed dniem 15 lutego, to skrócony termin zwrotu liczony będzie liczony od tej daty. Podobnie jak w latach ubiegłych podatnicy posiadający Kartę Dużej Rodziny i składający zeznanie drogą elektroniczną mogą liczyć na zwrot nadpłaty w terminie 30 dni od daty złożenia zeznania. Bez zmian pozostaje możliwość złożenia przez emerytów i rencistów oświadczenia o przekazaniu 1% podatku organizacji pożytku publicznego PIT-OP. Oświadczenie będzie można złożyć w terminie od 1 stycznia do 30 kwietnia br.   Michał Kasprzak Izba Administracji Skarbowej w Katowicach

Projekt „Od szkolenia do zatrudnienia” 2019

dodane 03.01.2019
[Sosnowiec] Sosnowiecki Punkt Pośrednictwa Pracy prowadzi kontynuację naboru do Projektu Unijnego pn. „Od szkolenia do zatrudnienia”, który rusza w styczniu. Podczas trwania projektu uczestnik otrzymuje stypendium w wysokości ok. 1000 zł plus zwrot kosztów dojazdu, ciepłe posiłki podczas szkoleń, metamorfozę w salonie fryzjerskim, kosmetyczki, spotkanie w galerii handlowej z wizażystą oraz zakup stroju na rozmowę kwalifikacyjna, a także,  dla najlepszych uczestników, możliwość bezpłatnego odbycia kursu prawa jazdy kat. „B”. Grupą docelową realizowanego projektu są osoby młode w wieku 18-24 lat pozostające bez zatrudnienia, nieuczące się, których ograniczenia materialne i środowiskowe, a także brak kwalifikacji zawodowych, zbyt niskie kwalifikacje zawodowe lub kwalifikacje zawodowe niedostosowane do potrzeb rynku pracy oraz brak doświadczenia zawodowego i wiedzy na temat skutecznych metod poszukiwania pracy utrudniają samodzielne nabycie umiejętności umożliwiających wejście na rynek pracy i gwarantujących udany start życiowy. – Główna ścieżka wsparcia w ramach projektu zakłada indywidualne i kompleksowe podejście do każdego z uczestników, a formy pomocy zostaną tak skonstruowane, aby pomagać rozwiązywać problemy konkretnej młodej osoby. Profil opracowany dla każdego uczestnika będzie obejmował działania mające na celu przede wszystkim wsparcie młodej osoby w przygotowaniu do wejścia na rynek pracy, jednak w pierwszej kolejności zaplanowana została pomoc o charakterze miękkim, tj. wsparcie psychologiczne, które pomoże w przezwyciężeniu barier związanych z podjęciem aktywności zawodowej oraz naukę aktywnego poszukiwania zatrudnienia. Każdy z uczestników otrzyma pełną ofertę wsparcia, obejmującą takie formy pomocy, które zostaną zidentyfikowane u danej osoby jako niezbędne w celu poprawy jej sytuacji na rynku pracy lub uzyskaniu zatrudnienia. Udzielenie wsparcia każdorazowo poprzedzone zostanie diagnozą potrzeb i predyspozycji zawodowych uczestnika poprzez opracowanie Indywidualnego Planu Działania dla każdego z nich – informuje Magdalena Padacz, pośrednik pracy. Ponadto, zgodnie z opracowanym profilem, udzielane będzie wsparcie docelowe mające na celu uzupełnienie lub zdobycie umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w celu wejścia na rynek pracy i utrzymania zatrudnienia. – Tego typu wsparcie będzie skoncentrowane na dopasowaniu umiejętności uczestnika projektu do potrzeb rynku pracy. Określenie jego indywidualnej sytuacji życiowej i aktualnych potrzeb oraz predyspozycji zawodowych umożliwi trafny dobór wszystkich koniecznych elementów wsparcia niezbędnych do zastosowania w ramach projektu w celu poprawy sytuacji danej osoby na rynku pracy lub jej zatrudnienia – wyjaśnia Magdalena Padacz. Osoby zainteresowane udziałem w projekcie mogą zgłaszać się w Punkcie Pośrednictwa Pracy w Sosnowcu, ul. Rzeźnicza 12 p. 108 41 w godz. 8.00-15.00.   (s)

„Mały ZUS” – czas na decyzję do 8 stycznia

dodane 03.01.2019
[Region] Przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoją działalność na niewielką skalę mogą skorzystać z tzw. „małego ZUS-u” i opłacać składki uzależnione od przychodu. Czas na podjęcie decyzji mają do 8 stycznia. Do tego momentu mogą zgłosić się do ZUS do ubezpieczeń społecznych z nowym kodem, który zaczyna się od cyfr 05 90 lub 05 92, aby skorzystać z „małego ZUS”. Poniżej krótki poradnik co należy zrobić, jakich terminów pilnować i kto może skorzystać z „małego ZUS”. Jeśli przedsiębiorca chce skorzystać z tej ulgi musi złożyć w ZUS dokumenty: •wyrejestrowania z ubezpieczeń (ZUS ZWUA) z kodem tytułu ubezpieczenia zaczynającym się od 05 10, 05 12, jeśli kontynuuje prowadzenie działalności prowadzonej w 2018 r. •zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych (ZUS ZUA) albo - jeśli podlega wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu - zgłoszenie do tego ubezpieczenia (ZUS ZZA) z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się od 05 90 albo 05 92 (kod tytułu ubezpieczenia przewidziany dla osób posiadających rentę przyznaną z tytułu niezdolności do pracy). Dokumenty te musi przekazać w terminie 7 dni liczonymi od: •1 stycznia (czyli do 8 stycznia 2019 r.) – jeśli kontynuuje prowadzenie działalności prowadzonej w 2018 r. albo też jeśli z końcem grudnia zakończył okres ulgi „preferencyjne składki” (wyrejestrowanie z ubezpieczeń z kodem 05 70 albo 05 72 i zgłoszenie z kodem 05 90 albo 05 92), •pierwszego dnia prowadzenia działalności gospodarczej lub wznowienia działalności gospodarczej, •pierwszego dnia, w którym będzie spełniał warunki do korzystania z „małego ZUS” (np. skończył okres „preferencyjne składki” w trakcie roku, w którym chce skorzystać z „małego ZUS”). Przypomnijmy z małego ZUS będzie mogła skorzystać osoba, gdy: • jest przedsiębiorcą zarejestrowanym w CEIDG (również wspólnikiem spółki cywilnej), • w poprzednim roku kalendarzowym nie miały do niej zastosowania przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i nie korzystała ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług, •przychody, które osiągnęła z działalności gospodarczej za ubiegły rok kalendarzowy, nie przekroczą progu uprawniającego do korzystania z ulgi, • nie spełnia warunków do płacenia preferencyjnych składek na ubezpieczenia społeczne  (od podstawy wynoszącej 30 proc. minimalnego wynagrodzenia), • prowadziła działalność gospodarczą przez co najmniej 60 dni w poprzednim roku kalendarzowym, • nie wykorzystała 36-miesięcznego limitu (w ciągu 60 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej) korzystania z „małego ZUS", • nie wykonuje działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, dla którego przed dniem jej rozpoczęcia wykonywała (w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy) w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym czynności wchodzące w zakres działalności. Z „małego ZUS" nie może skorzystać przedsiębiorca, który w poprzednim roku prowadził także inną pozarolniczą działalność jako: • twórca, artysta, • osoba wykonująca wolny zawód, • wspólnik spółki jawnej, komandytowej, partnerskiej albo jednoosobowej spółki z o.o., • osoba prowadząca publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół. Z „małego ZUS” będzie można korzystać przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca będzie mógł zrezygnować z tego uprawnienia w każdym czasie, a więc także od dnia nabycia do niego prawa. Rezygnacja będzie nieodwołalna. Tym samym do końca roku kalendarzowego przedsiębiorca będzie zobowiązany ustalać podstawę wymiaru składek zgodnie z art. 18 ust. 8 ustawy o sus (czyli od kwoty nie niższej niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego ustalonej na dany rok). Przedsiębiorca, który dopiero rozpoczął działalność, nie będzie mógł od razu skorzystać z „małego ZUS", ponieważ warunkiem płacenia niższych składek jest prowadzenie działalności gospodarczej przynajmniej przez 60 dni w poprzednim roku. Po rozpoczęciu działalności może jednak skorzystać z innych ulg – ulgi na start i/lub preferencyjnych składek ZUS. Korzystanie z nich wiąże się z mniejszą liczbą formalności.   Beata Kopczyńska regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl