Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

Zaakceptuj Twój e-PIT na podatki.gov.pl

dodane 23.04.2019
[Region] Termin na składanie rocznych deklaracji PIT za 2018 r. mija 30 kwietnia. Zostało już tylko kilka dni, aby w usłudze Twój e-PIT zaakceptować albo odrzucić PIT za 2018 r. Jeśli do 30 kwietnia nie zrobisz tego oraz nie rozliczysz się w inny sposób, to przygotowany dla ciebie e-PIT zostanie uznany za złożony.   Jeśli do 30 kwietnia nie skorzystasz z usługi Twój e-PIT, tzn. nie zaakceptujesz ani nie odrzucisz przygotowanego dla ciebie PIT-37 lub PIT-38 oraz nie złożysz deklaracji w żaden inny sposób (np. przez e-Deklaracje lub w wersji papierowej w urzędzie skarbowym), to przygotowany dla ciebie e-PIT zostanie uznany za złożony. Znajdziesz go wtedy na podatki.gov.pl w sekcji „Złożone dokumenty”. Jeśli z takiego automatycznie zaakceptowanego zeznania podatkowego będzie wynikać, że masz niedopłatę podatku – to do 31 maja otrzymasz informację o tym z urzędu skarbowego. Będziesz mieć 7 dni od dnia jej doręczenia, aby wpłacić kwotę niedopłaty na konto twojego urzędu skarbowego za pomocą przelewu bankowego lub za pośrednictwem poczty. Numery kont bankowych urzędów skarbowych znajdziesz na stronie podatki.gov.pl. Natomiast jeśli z twojego e-PIT-a będzie wynikać nadpłata podatku, to odpowiednią kwotę otrzymasz przelewem na konto bankowe – jeżeli urząd skarbowy posiada numer twojego konta. Jeśli nie posiada, to pieniądze otrzymasz przekazem pocztowym. W tej sytuacji 45-dniowy termin do zwrotu nadpłaty będzie liczony od 1 maja br.   (s)  

Serwisant komputerowy od TAURONA

dodane 18.04.2019
[Region] TAURON wprowadza nową usługę dla gospodarstw domowych oraz małych i średnich przedsiębiorstw: Serwisanta komputerowego 24H. To kolejny produkt z linii usług 24H, która zapewnia wsparcie fachowców. Klienci firmy mogą teraz liczyć na pomoc informatyka, elektryka, serwisanta sprzętów elektrycznych lub gazowych oraz hydraulika, ślusarza i szklarza. Produkty z linii 24H są nie tylko chętnie wybierane, ale i bardzo wysoko oceniane przez klientów. – Sukces usług serwisowych, które mamy w ofercie od 2014 roku, wynika z dobrego dopasowania produktu do potrzeb rynku. Obecnie ponad 1,5 mln klientów spółki korzysta z produktów, które łączą media energetyczne z serwisem. Systematycznie sprawdzamy oczekiwania naszych klientów, dzięki temu elastycznie dopasowujemy się do ich potrzeb. Z badań wynika, że aż 95 proc. użytkowników tych usług jest z nich zadowolonych – podkreśla Kamil Kamiński, wiceprezes zarządu ds. klienta i wsparcia korporacyjnego. Prąd z Serwisantem komputerowym 24H zapewnia klientom m.in. zdalną pomoc informatyka, która realizowana jest do godziny od momentu dokonania zgłoszenia. Informatyk może pomóc m.in. przy konfiguracji systemu operacyjnego, usunięciu wirusów czy aktualizacji oprogramowania. Usługa gwarantuje też naprawę sprzętu – komputer lub tablet odbierany jest od klienta do 24 godzin od momentu zgłoszenia (od poniedziałku do piątku). Produkt „Prąd z Serwisantem komputerowym 24H” zawiera również pomoc elektryka w przypadku awarii wewnętrznej instalacji elektrycznej w lokalu klienta. W ramach usługi pokrywane są koszty transportu, robocizny oraz części zamiennych do 1000 zł na jedno zdarzenie. Z takiej pomocy klient może skorzystać 3-krotnie w trakcie trwania umowy. Co ważne, w przypadku bardziej kosztownej naprawy istnieje możliwość zsumowania dwóch limitów maksymalnie do 2000 zł. W tej ofercie cena sprzedaży prądu za kilowatogodzinę (kWh) jest co najmniej o 5 proc. niższa w stosunku do taryfy TAURONA. W przypadku gospodarstw domowych, zakup oferty za pośrednictwem serwisu Mój TAURON premiowany jest bonusem w wysokości 100 zł w programie „Zwrot za prąd”. Szczegóły oferty dostępne są na stronie www.tauron.pl, pod numerem telefonu 555 444 555 oraz w każdym biurze obsługi klienta TAURONA.   (s)

Upływa termin na złożenie wniosku dla kobiet z rocznika ‘53

dodane 17.04.2019
[Region] Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina kobietom z rocznika 1953, że do 23 kwietnia mogą złożyć wniosek o wznowienie postępowania w sprawie przeliczenia emerytury. Dotyczy to kobiet, które od decyzji ZUS nie odwoływały się do sądu.   Wyrokiem z 6 marca Trybunał Konstytucyjny zakwestionował przepis, na podstawie którego emerytury przyznawane po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego były pomniejszane o wypłacone dotychczas tzw. emerytury wcześniejsze. Wyrok oznacza, że kobiety urodzone w 1953 roku mogą złożyć wniosek o wznowienie postępowania, a tym samym przeliczenie świadczenia już bez jego pomniejszania. Tryb i termin zależy od tego, czy sprawa przyznania emerytury była przedmiotem postępowania odwoławczego przed sądem, czy też zakończyła się decyzją ZUS.   Kobiety z rocznika 1953, które nie odwołały się od decyzji ZUS do sąd, po wyroku Trybunału Konstytucyjnego miały miesiąc na złożenie tzw. skargi o wznowienie postępowania do ZUS. Termin ten mija już w przyszłym tygodniu, dokładnie 23 kwietnia. Z kolei panie, które od decyzji ZUS odwołały się do sądu, po wyroku TK mają 3 miesiące na złożenie skargi o wznowienie postępowania sądowego. Skargę powinny złożyć w tym samym sądzie, w którym zapadł wyrok. W tym przypadku czas na złożenie skargi mija 21 czerwca.   Jednocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że niestety nie będzie mógł przeliczyć świadczenia tym paniom, którym od doręczenia decyzji minęło już 5 lat. Przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego jasno wskazują, że mimo wyroku Trybunału Konstytucyjnego decyzji nie można uchylić po upływie 5 lat od dnia jej doręczenia.       Beata Kopczyńska regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego

Wyższe emerytury, bo żyjemy krócej

dodane 11.04.2019
[Region] Od kwietnia zmieniły się tablice średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn. Stanowią one podstawę do obliczenia emerytur na nowych zasadach. To już drugi rok z rzędu, gdy obniża się średnie dalsze trwanie życia, co ma wpływ na wyliczenie emerytury. Tablice trwania życia ogłasza corocznie prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Wyrażają one w miesiącach, wspólne dla kobiet i mężczyzn, średnie dalsze trwanie życia. Obowiązują od 1 kwietnia do 31 marca następnego roku. Według nowych tablic kobieta w wieku emerytalnym tj. po ukończeniu 60-ciu lat statystycznie od 1 kwietnia tego roku powinna żyć 260,7 miesiąca, a mężczyzna  przechodząc na emeryturę w 65 lat ma przed sobą 217,1 miesięcy życia. Od początku reformy emerytalnej aż do 2016 roku tablice publikowane przez GUS podawały, że średnia trwania życia wydłuża się. Pierwszy spadek liczby miesięcy nastąpił właśnie 2016 r. , potem w 2017 r. nastąpił nieznaczny wzrost średniego dalszego trwania życia, a w 2018 r. i 2019 r. odnotowujemy spadek. Po co nam tablice średniego trwania życia Tablice pomagają ustalić jak długo prawdopodobnie będziemy na emeryturze i równomiernie rozłożyć zgromadzone składki. Wysokość emerytury obliczonej według zreformowanych zasad jest wyliczana poprzez podzielenie sumy zwaloryzowanych składek, zwaloryzowanego kapitału początkowego oraz kwoty środków zewidencjonowanych na subkoncie  przez średnie dalsze trwanie życia  obowiązujące w dniu zgłoszenia wniosku o emerytury. Może być też tak, że jeżeli osoba przeszła na emeryturę w wieku późniejszym niż powszechny wiek emerytalny, to do ustalenia wysokości emerytury mogą być zastosować tablice trwania życia obowiązujące w dniu, w którym osoba ubiegająca się o świadczenie osiągnęła wiek emerytalny, albo w momencie przejścia na emeryturę, wszystko zależy od tego, która dana liczbowa jest dla niej korzystniejsza. Kto jest zainteresowany tablicami GUS Swoją statystykę może poznać każdy, kto ma ukończone 30 lat. Według tych szacowań dzisiejszy trzydziestolatek będzie żył do 78 lat i 6 miesięcy, natomiast czterdziestolatek  ma przed sobą prognozowany wiek 78 lat i 11 miesięcy. Jednak do tych tablic najczęściej zaglądają ci, którym do emerytury zostało niewiele. - System ubezpieczeń społecznych oparty jest na koncepcji zdefiniowanej składki, która zakłada, że im dłużej pracujemy, im wyższe składki płacimy i później przechodzimy na emeryturę, tym mamy wyższe świadczenie emerytalne. Trzeba pamiętać o tym, że przejście na emeryturę to jednak możliwość, a nie obowiązek. Tę decyzję każdy podejmuje indywidualnie, czy w momencie osiągniecia wieku emerytalne chce skorzystać ze świadczenia, czy też dalej pracować. W podjęciu decyzji może pomóc doradca emerytalny w ZUS, który przy pomocy kalkulatora emerytalnego wyliczy nam prognozowane świadczenie i zobrazuje jak zmieni się emerytura, gdy popracujemy rok, albo dwa dłużej. Żeby taka symulacja była wiarygodna, powinniśmy mieć wyliczony kapitał początkowy - mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.   (s)

Decyzje waloryzacyjne już wysłane

dodane 08.04.2019
[Region] Ponad tydzień przed terminem Zakład Ubezpieczeń Społecznych zakończył wysyłkę ponad 8 mln decyzji waloryzacyjnych. Ostatnia partia listów wyszła w piątek, 5 kwietnia, do adresatów.   Łącznie do emerytów, rencistów oraz osób na świadczeniach przedemerytalnych trafiło 8 277 951 listów. Wysyłka decyzji waloryzacyjnych ruszyła 11 marca i miała potrwać nieco ponad miesiąc, tj. do 12 kwietnia. Jednak ostatnie 318 tys. listów zostało przekazanych do wysyłki i wysłanych już 4 kwietnia.   Zakład Ubezpieczeń Społecznych, wraz z ostatnim terminem płatności świadczeń tj. 25 marca, zakończył równocześnie sam proces wypłaty zwaloryzowanych emerytur i rent. Wszystkie świadczenia, w nowej wysokości, zostały przekazane klientom Zakładu w standardowych terminach płatności. Poza 25 marca były to: 1, 6, 10, 15 i 20.   Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie po raz pierwszy, ale i na pewno nie po raz ostatni daje dowód na swój pełen profesjonalizm. Wysyłka decyzji waloryzacyjnych to kolejne zadanie zrealizowane przez nas przed terminem.   Wskaźnik tegorocznej waloryzacji wyniósł 2,86 procent. W tym roku jednak waloryzacja była kwotowo-procentowa. Minimalna kwota, o którą wzrosły świadczenia, od najniższej gwarantowanej przez państwo emerytury i renty, wyniosła 70 zł. Oznacza to, że o kwotę 70 zł wzrosły świadczenia od 1029 do 2450 zł brutto. Wszyscy pozostali zostali objęci waloryzacją procentową, ze wskaźnikiem 2,86 proc.   Beata Kopczyńska regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego

Od 1 kwietnia wyższe kwoty jednorazowego odszkodowania z ZUS

dodane 31.03.2019
[Region] Gdy przydarzy nam się wypadek przy pracy lub dotknie nas choroba zawodowa możemy liczyć na różnego rodzaju świadczenia. W takiej sytuacji oprócz zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego, czy renty możemy skorzystać z jednorazowego odszkodowania. Jeżeli decyzja ZUS zostanie wydana po 31 marca 2019 r. obejmą nas nowe stawki.   1 kwietnia 2019 roku zmianie ulegną  kwoty jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, w skutek których ubezpieczony doznał stałego lub długotrwałego uszczerbek na zdrowiu. Świadczenia z funduszu wypadkowego mogą również otrzymać członkowie rodziny m.in. ubezpieczonego, który zmarł w wyniku wypadku przy pracy lub chorobowy zawodowej. Nowe wysokości kwot ustalone została w oparciu o przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2018 r., które wyniosło 4 585,03 zł. Stawki obowiązywać będą od 1 kwietnia 2019 roku do 31 marca 2020 roku. Jednorazowe odszkodowanie wynosi 20% przeciętnego wynagrodzenia za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, czyli 1 proc. uszczerbku na zdrowiu stałego lub długotrwałego od 1 kwietnia wynosi 917 zł.   Dla kogo? Jednorazowe odszkodowanie przysługuje osobie ubezpieczonej, która z  powodu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej będzie miała ustalony stały lub długotrwały uszczerbek na zdrowiu. Stopień tego uszczerbku oraz jego związek z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową ocenia lekarz orzecznik ZUS lub komisja lekarska ZUS (jeśli wpłynie sprzeciw lub prezes ZUS zgłosi zarzut wadliwości orzeczenia), gdy zakończy się leczenie.   Stały lub długotrwały uszczerbek Stały uszczerbek na zdrowiu to takie naruszenie sprawności organizmu, które powoduje upośledzenie jego czynności i nie można oczekiwać poprawy. Długotrwały uszczerbek na zdrowiu to takie naruszenie sprawności organizmu, które powoduje upośledzenie jego czynności na okres, który przekracza 6 miesięcy, ale są szanse na poprawę. Wysokość jednorazowego odszkodowania ustala się co roku na okres od 1 kwietnia do 31 marca.   Dwa tygodnie na decyzję Przyznanie, odmowa oraz ustalenie wysokości jednorazowego odszkodowania należy do  Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Decyzję w tej sprawie ZUS wydaje  w terminie 14 dni od: otrzymania orzeczenia lekarza orzecznika lub komisji lekarskiej, wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.       Beata Kopczyńska   regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego

Na kłopoty w biznesie układ z ZUS

dodane 26.03.2019
[Region] Twoja firma przechodzi przejściowe problemy finansowe? Masz trudności z bieżącym regulowaniem należności składek w ZUS? Możesz starać się w ZUS-ie o odroczenie płatności lub ulgę w spłacie należności z tytułu składek. W każdym przypadku pojawienia się ryzyka niewypłacalności przedsiębiorca może liczyć na ZUS, który pomoże pokonać kryzys. Prawo przewiduje kilka wyjść z takiej „podbramkowej sytuacji" np. raty i odroczenie terminu płatności – są to formy wsparcia, które Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych przypisała Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych.   Chwilowe problemy Gdy mamy trudności w bieżącym opłacaniu składek pomocne może być odroczenie terminu płatności składek, czyli mówiąc prościej - możliwość zapłacenia ich później. Z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek przedsiębiorca musi wystąpić najpóźniej przed upływem ostatniego dnia terminu płatności danej składki. Jednak – co istotne – odroczenie może dotyczyć więcej niż jednej składki. Po złożeniu wniosku w tej sprawie ZUS nie nalicza firmie odsetek i cierpliwie czeka, aż ta „stanie na nogi". Pobierana jest tylko opłata prolongacyjna naliczana do nowego terminu płatności odroczonej składki.   Gdy dług już urósł Układ ratalny to rozwiązanie dla firm, które mają zaległości w ZUS. Wówczas ZUS zamraża naliczone już odsetki i nie powiększa już ich kwoty. O ulgę w spłacie mogą ubiega się obecni i byli płatnicy składek, a także osoby, na które ZUS przeniósł odpowiedzialność za cudze zobowiązania, np. spadkobiercy. Warunki spłaty określane są w umowie i uzależnione od środków  jakie zobowiązany może przeznaczyć na spłatę długu. Układ ratalny pozwala przedsiębiorcom na uporządkowanie jego sytuacji. Jeżeli raty są płacone terminowo i w ustalonej wysokości oraz reguluje się bieżące składki, przedsiębiorca ma możliwość uzyskania zaświadczenia o niezaleganiu o opłacaniu składek, które jest potrzebne m.in. w postępowaniu przetargowym.   - Gdy umowa jest realizowana ZUS nie podejmuje działań zmierzających do wyegzekwowania należności, a dotychczas prowadzone postępowanie egzekucyjne zawiesza. Do składek objętych ulgą nie nalicza się odsetek, w ich miejsce pobiera się natomiast opłatę prolongacyjną - podkreśla Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.   Wnioski o rozłożenie zadłużenia na raty można składać elektronicznie przez profil PUE,  pisemnie, bądź ustnie - do protokołu. Zakres dokumentów, jakie należy dołączyć do wniosku zawsze ustalany jest indywidualnie i zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz formy opodatkowania.   Doradca w ZUS pomoże Gdy w firmie pojawiają się kłopoty z płatnościami składek na ubezpieczenia społeczne nie warto czekać z ich rozwiązaniem. Każde odkładanie sprawy na później powoduje, że z miesiąca na miesiąc  coraz trudniej podnieść się spod ciężaru odsetek. A wystarczy tylko złożyć wniosek, by licznik z odsetkami zatrzymał się w miejscu.   - Klienci, którzy mają problemy z terminowym opłacaniem składek mogą liczyć na wsparcie naszych doradców do spraw ulg i umorzeń dostępnych w ZUS. Na podstawie informacji przedstawionych przez klienta, doradca przedstawi najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań dostosowane do jego indywidualnej sytuacji oraz możliwości finansowych. Zadaniem doradców jest również pomoc klientom w zgromadzeniu, przygotowaniu i wypełnieniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku - informuje rzeczniczka. Jak podkreśla ZUS-em można i należy rozmawiać. - Mamy świadomość, że w firmach zdarzają się różne sytuacje i kłopoty - czasem chwilowe, czasem trwające dłużej. Jesteśmy od tego, by wspólnie z klientem znaleźć sposób, jak w granicach prawa sobie z nimi poradzić - dodaje.   Więcej informacji na temat ulg i umorzeń można uzyskać u doradcy ds. ulg i umorzeń w każdej jednostce ZUS oraz na stronie www.zus.pl.   (s)  
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl