Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

Papierowe zaświadczenia lekarskie nie dłużej niż do 30 czerwca 2018 roku

dodane 28.04.2017
[Region] Sejm zdecydował, że lekarze będą mogli wystawiać zaświadczenia lekarskie w dotychczasowej formie papierowej nie dłużej niż do 30 czerwca 2018 r. Decyzją posłów lekarze będą mogli w nowy sposób uwierzytelniać zaświadczenia lekarskie wystawiane w formie elektronicznej. Obok dotychczasowych form uwierzytelniania – kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP – lekarze będą mogli elektronicznie podpisać zaświadczenie z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych, dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.   Przypomnijmy, że 2017 rok miał być ostatnim rokiem, w którym lekarze mogli wystawiać zwolnienia zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Sejm zdecydował jednak, że okres przejściowy, w którym lekarze mogą wystawiać zwolnienia w dwóch formach, zostanie wydłużony do połowy 2018 roku. Po tym terminie, jedyną obowiązującą formą wystawiania zwolnienia lekarskiego, dokumentującą czasową niezdolność do pracy z powodu choroby, pobytu w szpitalu lub też konieczności sprawowania osobistej opieki nad chorym członkiem rodziny będą zaświadczenia lekarskie wystawione w formie dokumentu elektronicznego e-ZLA.     Do końca 2015 roku lekarze mogli wystawiać zwolnienia jedynie w formie papierowej. Zmieniło się to 1 stycznia 2016 roku. Od tego dnia mogą oni wystawiać zwolnienia także przez internet, a dokładniej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE). W tak zwanym okresie przejściowym lekarz ma możliwość wystawiania zaświadczenia lekarskiego w formie papierowej lub elektronicznej. Zwolnienia papierowe miały zniknąć 1 stycznia 2018 roku. Zarówno na zaświadczeniu papierowym jak i elektronicznym muszą zostać wprowadzone odpowiednie dane. Lekarz uzupełnia dane identyfikacyjne pacjenta (nr PESEL oraz jego imię i nazwisko). Następnie wypełnia dane o adresie, pod którym ubezpieczony będzie przebywał podczas choroby (nie musi to być adres zameldowania ani nawet adres zamieszkania) oraz numer NIP pracodawcy pacjenta. Kolejne informacje uzupełniane przez lekarza to: okres niezdolności do pracy (data początku i końca zwolnienia), numer statystyczny choroby, wskazania lekarskie (czy chory powinien leżeć, czy może chodzić) oraz adnotacja, czy i ile dni zwolnienia przypada na czas pobytu chorego w szpitalu. Lekarz umieszcza w formularzu również kod potrzebny do ustalenia, czy zasiłek przysługuje i w jakiej wysokości należy go wypłacić. Dla przykładu: kod B oznacza, że zwolnienie przypada na okres ciąży, a kod C – że niezdolność do pracy została spowodowana nadużyciem alkoholu. Jeśli lekarz wystawia zwolnienie elektronicznie, to dzięki PUE ma dostęp do danych pacjenta, jego pracodawców i członków rodziny. Wpisanie numeru PESEL pacjenta powoduje, że część danych wczytuje się do formularza automatycznie (dane te lekarz potwierdza u ubezpieczonego). Każde zwolnienie lekarz musi podpisać (w przypadku zwolnień elektronicznych – podpisem elektronicznym, np. bezpłatnym zaufanym profilem ePUAP) a w przypadku papierowych zwolnień również opatrzyć pieczęcią. Każde zwolnienie musi mieć też określoną datę wystawienia (przy papierowych zaświadczeniach wpisuje ją lekarz, przy elektronicznych - system).   Zaświadczenie papierowe wystawiane jest na formularzu ZUS ZLA. Wzór tego formularza określony jest w rozporządzeniu. Formularze ZUS ZLA są drukami ścisłego zarachowania i wydawane są lekarzom w jednostkach ZUS. Formularz składa się z oryginału i dwóch kopii. Oryginał lekarz przekazuje w ciągu 7 dni do ZUS, natomiast pierwszą kopię wręcza pacjentowi. Osoba, która otrzymała zwolnienie lekarskie musi je w ciągu 7 dni dostarczyć do swojego pracodawcy lub do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Spóźnienie z dostarczeniem zwolnienia wiąże się z obniżeniem wysokości zasiłku. Drugą kopię zwolnienia papierowego lekarz musi przechowywać przez okres 3 lat.   Istotą e-ZLA jest szybkie dostarczenie zwolnienia do zainteresowanych osób przy pomocy PUE. Po podpisaniu e-ZLA automatycznie trafia przez internet do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz za pośrednictwem ZUS do pracodawcy chorego, który ma profil na PUE. Również ubezpieczony ma podgląd do danych swojego zwolnienia. Jeśli chce je obejrzeć, to wystarczy, że zaloguje się na własny profil na www.zus.pl. Ponieważ pracodawca dostanie e-ZLA przez internet, to pracownik nie musi mu już dostarczać zwolnienia.   System tak działa, gdy wszystkie strony (lekarz, pacjent i jego pracodawca) mają swoje profile na PUE ZUS. Obowiązek odbierania zwolnień lekarskich przez internet mają ci pracodawcy, którzy zatrudniają więcej niż pięć osób. Dla pozostałych jest to opcja dobrowolna. Jeśli pracodawca nie założy profilu na PUE, to chory pracownik powinien mu dostarczyć zwolnienie lekarskie w tradycyjny sposób – na papierze. W przypadku wystawienia e-ZLA, pracownik dostanie od lekarza wydruk elektronicznego zwolnienia opatrzony pieczęcią.   Aldona Węgrzynowicz regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego  

Co potencjalny emeryt wiedzieć powinien…

dodane 13.04.2017
[Region] W związku ze zmianą ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, której przepisy od 1 października 2017 r. spowodują  obniżenie wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, ZUS  spodziewa się  wzmożonego wpływu wniosków o emeryturę osób, które już ukończyły ten wiek, lub też do końca 2017 r. osiągną powszechny wiek emerytalny. Emerytura dla tych osób ustalona będzie według nowych, zreformowanych zasad, gdzie podstawą  jej obliczenia jest m.in. kwota zwaloryzowanych składek emerytalnych i kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego.   W grupie osób uprawnionych do emerytury znajdą się zatem osoby, które nigdy nie miały ustalonego kapitału początkowego, dlatego osoby te powinny złożyć wniosek o ustalenie kapitału początkowego wraz z dokumentacją potwierdzającą przebieg ubezpieczenia, przypadającego do 31 grudnia 1998r. oraz dokumentacją potwierdzającą wysokość osiągniętych wynagrodzeń  do  31 grudnia 1998r.   Ponadto w grupie tych ubezpieczonych będą także osoby, które  co prawda miały już  ustalony kapitał początkowy, jednak w związku ze zmianami przepisów w sposobie jego obliczenia (które miały miejsce w latach 2011 i 2013) przeliczenie kapitału początkowego może spowodować korzystniejsze obliczenie jego wysokości. Przypominamy,  że kapitał początkowy podlega przeliczeniu (tj. ponownemu ustaleniu) w razie nadesłania do ZUS dokumentów, które nie były wcześniej dostarczone, np. może to być nowy dowód umożliwiający zwiększenie stażu pracy, tj. okresów składkowych lub nieskładkowych, albo nowe dowody w sprawie wynagrodzenia (dochodu). W jednostkach organizacyjnych ZUS lub na stronie internetowej  ZUS dostępny jest formularz wniosku o ponowne ustalenie kapitału początkowego: ZUS Kp- 3. Gdzie szukać dokumentów płacowych? Warto przypomnieć, że brak wymaganych dokumentów płacowych pracownika - przyszłego emeryta, może skutkować wyliczeniem znacznie niższej kwoty comiesięcznej wypłaty świadczenia. Wielu potencjalnych emerytów ma problemy ze zgromadzeniem kompletnej dokumentacji, umożliwiającej ustalenie kapitału początkowego. Może to zmniejszyć emeryturę nawet o kilkaset złotych. Jeżeli pracownik nie może udowodnić wysokości osiąganych zarobków z powodu likwidacji zakładu pracy (a wiemy, że na Śląsku było wiele takich przypadków…) lub zniszczenia dokumentacji płacowej, wówczas osiągane wynagrodzenie może być ustalone na podstawie dokumentacji zastępczej, jeśli taką ktoś posiada. Często zdarza się, że pracodawcy nie zabezpieczają dokumentacji w odpowiedni sposób. Niekiedy zbieranie dokumentów trwa bardzo długo, dlatego nie warto zwlekać z tą czynnością na ostatnią chwilę. Jeżeli ktoś nie może udowodnić wysokości osiąganych zarobków z powodu likwidacji zakładu pracy lub zniszczenia dokumentacji płacowej, wówczas osiągane wynagrodzenie może być ustalone na podstawie dokumentacji zastępczej, jeśli taką ktoś posiada (mogą to być umowy o pracę, pisma o mianowaniu, powołaniu, w których zawarte są dane dot. wynagrodzenia pracownika). Jeśli zakład pracy nie istnieje, to na podstawie zachowanych dokumentów, powinniśmy ustalić jego dokładną  nazwę oraz adres, a także, w jakich strukturach organizacyjnych był umieszczony, a następnie szukać pomocy w wymienionych instytucjach i archiwach.  Jeżeli zlikwidowanym zakładem pracy było przedsiębiorstwo państwowe, to jego dokumentację osobowo-płacową powinien przejąć następca prawny lub organ założycielski, albo organ nadrzędny pracodawcy.  W przypadku braku następcy prawnego należy zwrócić się do organu założycielskiego albo organu nadrzędnego swojego byłego pracodawcy. Najczęściej byli nimi wojewoda lub właściwy minister, którzy mają obowiązek prawny przejmowania, zabezpieczania i udostępniania dokumentacji pracowniczej po zlikwidowanych lub zniesionych państwowych jednostkach organizacyjnych.   W przypadku likwidacji spółdzielni lub organizacji spółdzielczych dokumentację niearchiwalną, której okres przechowywania jeszcze nie upłynął może przechowywać związek rewizyjny, w którym była zrzeszona spółdzielnia, a jeśli takiego związku nie ma lub został zlikwidowany - Krajowej Radzie Spółdzielczej.   Spółki prawa cywilnego i handlowego, (czyli firmy prywatne) w przypadku ich likwidacji zobowiązane są do zabezpieczenia dokumentacji pracowniczej i innej dokumentacji niearchiwalnej we własnym zakresie. Niektóre z nich przekazują taką dokumentację do dalszego, przechowywania firmom zajmującym się przechowalnictwem akt np. do Archiwum Dokumentacji Osobowej i Płacowej w Milanówku (05-822 Milanówek, ul. St. Okrzei 1), które od października 2013 r. jest oddziałem Archiwum Państwowego w Warszawie. W archiwum tym, pod numerem telefonu (22) 635 68 22,  działa punkt konsultacyjno-informacyjny. Archiwum prowadzi także największą w Polsce internetową bazę danych o miejscach przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej. Jej adres to: https://ewidencja.apdop.gov.pl/miejsca.php. Niekiedy dokumentację pracowniczą przechowują byli właściciele danej firmy prywatnej. Pewne wskazówki dotyczące miejsc jej przechowywania można uzyskać za pośrednictwem wydziałów rejestrowych właściwych terytorialnie sądów lub urzędów administracji terenowej. Zasady postępowania z dokumentacją w niepaństwowych jednostkach organizacyjnych, partiach politycznych, organizacjach politycznych, spółdzielczych, społecznych, w kościołach i związkach wyznaniowych - jednostki te ustalają we własnym zakresie.   ZUS dysponuje również spisem zlikwidowanych zakładów pracy wraz z wykazem miejsc, gdzie przechowywane są dokumenty tych firm. Spis ten dostępny jest w każdej jednostce ZUS oraz na stronie internetowej ZUS.   Jak ZUS przygotowuje się do obsługi dodatkowej liczby klientów, którzy już wkrótce uzyskają uprawnienia emerytalne? Wejście w życie przepisów, które spowodują obniżenie wieku emerytalnego jest ogromnym wyzwaniem dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Warto przypomnieć, że wnioski o emeryturę będzie można składać na 30 dni przed wejściem w życie tych przepisów, czyli już od 1 września br. ZUS przygotowuje się do tej operacji logistycznej już od dłuższego czasu.   Na przełomie czerwca i lipca we wszystkich placówkach ZUS w naszym kraju pojawi się 570 doradców emerytalnych, którzy aktualnie szkoleni są do realizacji tych zadań. Do ich zadań będzie należała pomoc i swego rodzaju opieka nad każdym naszym klientem, który będzie chciał przejść na emeryturę, w związku z obniżeniem wieku emerytalnego.Ponadto na przełomie czerwca i lipca na stronie internetowej ZUS (www.zus.pl) zostanie udostępniony kalkulator emerytalny, gdzie będziemy mogli dokonać wyliczenia kwoty naszej emerytury.   Ponieważ część Polaków nie ma obliczonego kapitału początkowego, wciąż apelujemy, by osoby te już dziś o to zadbały. W wakacje klienci ZUS otrzymają listy z informacją o stanie konta emerytalnego w ZUS. Obok stanu konta oraz hipotetycznej emerytury będzie również informacja o kapitale początkowym.   Aldona Węgrzynowicz regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego

Porady specjalistów i pomoc w rozliczniu PIT

dodane 31.03.2017
[Dąbrowa Górnicza] Miejskie Centrum Informacji w Dąbrowie Górniczej zaprasza do udziału w bezpłatnych spotkaniach ze specjalistami. W kwietniu w punkcie informacyjnym usytuowanym w CH Pogoria na mieszkańców czekać będą: doradca obywatelski, ekolog, doradca zawodowy oraz prawnik. W tym miesiącu specjaliści MCI pomogą również wypęłnić PIT. Wszystkie porady są świadczone bezpłatnie.   W kwietniu kontynuowane będzie bezpłatne rozliczanie PIT-ów. Doradcy z Fundacji Godne Życie jedynie pomogą wypełnić PIT- a, a następnie wyślą go przez internet. PIT-y rozliczane będą elektronicznie, a podatnicy na miejscu otrzymają urzędowe potwierdzenie odbioru zeznania. Trzeba zabrać ze sobą odpowiednie dokumenty, czyli rozliczenie PIT-11 lub inne świadczące o uzyskanych dochodach w 2015 roku. Bardzo ważne jest, by mieć ze sobą zeszłoroczne rozliczenie PIT (za 2015 rok) lub dokładną kwotę przychodu uzyskanego w 2015 roku. Informacje te będą potrzebne do identyfikacji danych w systemie e-Deklaracje. Fundacja Godne Życie pomoże także odpisać ulgę prorodzinną. Nie trzeba być mieszkańcem Dąbrowy Górniczej, aby uzyskać pomoc. Akcja ma na celu zachęcenie do przekazywania 1 proc. podatku na rzecz dzieci i młodzieży z Fundacji Godne Życie. W sprawie rozliczanie PIT do MCI przychodzić można od pn-pt w godz. 12:00-18:00 i so-nd w godz. 12:00-16:00.   7 kwietnia od 14:00-15:30 w Miejskim Centrum Informacji porad udzielać będzie Powiatowy Rzecznik Konsumenta, który opowie o prawnych możliwościach działania i pomoże zwrócić się z reklamacją. W dniach 13 i 27 kwietnia porad w Miejskim Centrum Informacji udzielać będzie prawnik. Radca prawny udzieli bezpłatnych konsultacji z zakresu prawa rodzinnego, spadkowego, prawa pracy, prawa cywilnego i karnego. Na poradnictwo prawne obowiązują zapisy. Zapisy do prawnika dokonywane są w każdy czwartek, na tydzień przed spotkaniem. Odbywają się telefonicznie pod numerem tel. 511-982-448 (od godz. 9:00) lub przez kontakt osobisty w placówce Fundacji Godne Życie przy ul. Kr. Jadwigi 8.   19 kwietnia w godzinach od 12:00-17:00 osoby zainteresowane tematyką planowania i kształtowania kariery zawodowej lub poszukujące pracy mogą skorzystać z bezpłatnych konsultacji z doradcą zawodowym, który podpowie jak stworzyć profesjonalne CV, przedstawi jaką rolę pełnią dokumenty aplikacyjne, odpowie na pytania w kwestii kariery zawodowej, warunków kształtujących aktualny i przyszły rynek pracy oraz pomoże ocenić indywidualne kompetencje zawodowe i wskaże najwłaściwsze kierunki rozwoju.   20 kwietnia z okazji obchodów Dnia Ziemi w MCI w godzinach od 15:00-18:00 odbędą się warsztaty ekologiczne dla dzieci. W tych godzinach odbędzie się również dyżur ekologa. 20 kwietnia dnia w godzinach od 12:00-13:00 będzie dyżurował także doradca obywatelski, który podpowie jak wpływać na swoje otoczenie, podpowie gdzie zgłosić dziurę w chodniku, co zrobić by przed domem lub blokiem postawiono ławki lub doposażono plac zabaw.   Szczegółowy harmonogram poradnictwa specjalistycznego w kwietniu: Bezpłatne rozliczanie PIT pn-pt: 12:00-18:00 so-nd: 12:00-16:00 Powiatowy Rzecznik Konsumenta 07.04.2017 14:00-15:30 Bezpłatne poradnictwo prawne 13.04.2017 15:30-18:30 27.04.2017 13:00-16:00 Doradztwo zawodowe 19.04.2017 12:00-17:00   Ekolog 20.04.2017 15:00-18:00 Doradca obywatelski 20.04.2017 12:00-13:00   (s)

Emeryci mogą więcej dorobić

dodane 31.03.2017
[Region] Wielu emerytów i rencistów, mimo że pobiera świadczenie z ZUS, nadal pracuje, by poprawić swoją stopę życiową. Warto jednak wiedzieć, w jakich sytuacjach i do jakiej wysokości dochodów można dorobić, by nie stracić prawa do świadczenia. Progi zarobkowe zmieniają się zawsze w ostatnim miesiącu kwartału. Od 1 marca 2017r. pracujący świadczeniobiorcy mogą dorobić więcej. Szczególną uwagę na tę kwestię powinni zwrócić świadczeniobiorcy, którzy nie ukończyli tzw. ustawowego wieku emerytalnego, bowiem jeśli zarabiają więcej aniżeli ustalone limity-ZUS zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, może im zmniejszyć albo zawiesić świadczenie. Jeśli zatem otrzymujemy świadczenie, a nie ukończyliśmy powszechnego wieku emerytalnego, powinniśmy o tym fakcie zawiadomić ZUS. Wysokość kwot wpływających na zmniejszenie lub zawieszenie świadczenia zmienia się cztery razy do roku: w marcu, w czerwcu, wrześniu i grudniu. Można bez żadnych konsekwencji dorabiać do świadczenia, jeśli nasz przychód nie jest wyższy niż 70 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (za poprzedni kwartał ostatnio ogłoszonego przez prezesa GUS). Kwota ta obecnie wynosi 2953,30 zł. Jeśli jednak przekroczymy ten próg, a nie osiągnęliśmy powszechnego wieku emerytalnego i nie posiadamy ustalonego prawa do emerytury- Zakład może nam zawiesić lub zmniejszyć świadczenie. Nasze świadczenie zostanie zmniejszone, jeśli osiągniemy przychód przekraczający 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, ale nie wyższy aniżeli 130% tego wynagrodzenia. Jeśli nasz dochód przekroczy 130% przeciętnego wynagrodzenia, która to kwota obecnie wynosi 5884,60 zł-ZUS zawiesi nam wypłatę świadczenia.   Warto także pamiętać o tym, że nasze świadczenie nie może być zmniejszone o więcej niż o: 565,53 zł-emerytura, renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy; 424,18 zł-renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy; 480,73 zł-renta rodzinna dla jednej osoby. Należy także pamiętać o tym, że Zakład może nam zawiesić rentę socjalną, jeśli osiągamy przychód z działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego w kwocie wyższej niż 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (obecnie kwota ta wynosi 2953,30 zł). Na zwieszenie lub zmniejszenie świadczenia wpływa przychód (nie mylić z dochodem) uzyskany z tytułu: pracy wykonywanej w ramach umowy o pracę; pracy wykonywanej na podstawie umowy o pracę nakładczą; pracy wykonywanej w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i spółdzielniach kółek rolniczych; pracy wykonywanej na podstawie umowy agencyjnej lub umowy- zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące tych umów albo umowy o dzieło, której wykonywanie jest objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi, jeśli umowę taką emeryt lub rencista zawarł z pracodawcą, u którego nadal jest zatrudniony, lub jeżeli w tramach takiej umowy(zawartej z inna firmą) wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, u którego jest zatrudniony; prowadzenia pozarolniczej działalności oraz współpracy przy jej wykonywaniu; (jako przychód z tytułu prowadzonej działalności przyjmuje się podstawę wymiaru składek na FUS) pracy wykonywanej w rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych, pozarolniczej działalności gospodarczej; uposażenia z tytułu służby. Więcej na ten temat można się dowiedzieć skontaktując się z ZUS poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej (tel. 22 560 16 00). Konsultanci COT dostępni są od poniedziałku do piątku w godz. od 7.00 do 18.00. Zapraszamy także do placówek ZUS, których lista znajduje się na stronie internetowej ZUS (www.zus.pl). Można także skontaktować się z ZUS za pośrednictwem formularza kontaktowego zapytania ogólnego, który to formularz gwarantuje nam bezpieczeństwo przekazywanych informacji, zatem możemy podać w nim konkretne informacje dot. naszej osobistej sprawy. Pytania można także skierować na adres poczty elektronicznej do zapytań ogólnych: cot@zus.pl. Aldona Węgrzynowicz regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego      

Nowe formularze ZUS od kwietnia w całej Polsce

dodane 29.03.2017
[Region] Są bardziej czytelne i mniej w nich pisania – to jedno z głównych spostrzeżeń klientów po pilotażu nowych formularzy, wprowadzonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W kwietniu nowe uproszczone formularze wejdą do użytku już w całym kraju. Z nowych, uproszczonych formularzy przez cały luty mogli korzystać klienci oddziałów ZUS w Jaśle, Toruniu i Warszawie przy ul. Podskarbińskiej. Przygotowane, do przetestowania w pilotażu, formularze były zarówno dużo krótsze jak i prostsze w doborze użytego w nich słownictwa. Samodzielne wypełnienie druków miało nie nastręczać trudności.   Na bazie 60 dotychczasowych wniosków utworzono 40 nowych, co w założeniu miało ułatwić ich właściwy wybór. Wyniki, wypełnianej w pilotażu ankiety jasno wskazują, że klienci oceniają nowe druki pozytywnie. – Klienci docenili zarówno uproszczony i zrozumiały język druków, jak i nową, minimalistyczną grafikę – podkreśla Magdalena Mazur-Wolak, dyrektor departamentu obsługi klientów ZUS.   Najistotniejszymi zmianami, na które zwracali uwagę klienci oddziałów z pilotażu, było zmniejszenie liczby stron i danych do wypełnienia, prostota zwrotów i poleceń, a także czytelność podpowiedzi i wyjaśnień. Respondenci mogli ocenić jakość nowych wniosków w 5-stopniowej skali. Średnia wystawionych blisko 5,5 tys. ocen przekroczyła 4. Co niezwykle istotne, Zakład zdecydował się wprowadzić do niektórych formularzy jeszcze pewne poprawki, które sugerowali klienci, jak wytłuszczenie najważniejszych informacji, czy powiększenie czcionki.   Po uzyskaniu pozytywnej opinii klientów w pilotażu, w kwietniu nowe uproszczone formularze zaczną już obowiązywać w całym kraju, we wszystkich placówkach ZUS. Jest to pierwsza grupa formularzy, nad kolejnymi ZUS będzie pracować do końca roku. Nie tylko formularze Od początku roku w ramach akcji „Prosto z ZUS” Zakład Ubezpieczeń Społecznych, oprócz uproszczenia formularzy, upraszcza także język pism kierowanych do swoich klientów. W tej chwili odbywa się cykl szkoleń dla pracowników, które mają podnieść standard komunikacji z klientami. Zespół ekspertów zewnętrznych wyszkoli ponad stu konsultantów językowych, którzy będą odpowiedzialni m.in. za dalsze przeszkolenie załogi ZUS.   Współpracująca z ZUS przy projekcie Pracownia Prostej Polszczyzny pracuje nad polskim standardem stylu plain language od 2010 r., gdy Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego przeprowadził pierwszą ekspertyzę komunikatywności tekstów o Funduszach Europejskich.   Aldona Węgrzynowicz regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego

Druga edycja projektu „Poznaj swojego dzielnicowego”

dodane 27.03.2017
[Dąbrowa Górnicza] We wtorek 28 marca o godz. 17.00 w Dziennym Domu „Senior – WIGOR przy ul. Jaworowej 4 w Dąbrowie Górniczej odbędzie się spotkanie w ramach akcji informacyjno - edukacyjnej pod hasłem „Poznaj swojego dzielnicowego”. Spotkanie adresowane jest do mieszkańców dzielnicy Mydlice Południowe. To już druga edycja projektu, którego pomysłodawcą jest Dąbrowska Wspólnota Samorządowa. Partnerami akcji są Komenda Miejskia Policji w Dąbrowie Górniczej, dąbrowska Straż Miejska oraz spóldzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Ma ona głównie na celu zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w lokalnych społecznościach oraz wdrażanie projektu „Dzielnicowy bliżej nas”. W trakcie siedmiu zaplanowanych do 30 czerwca spotkań w klubach osiedlowych, administracjach osiedli oraz szkołach organizatorzy będą spotykali się z dąbrowianami zamieszkującymi takie dzielice jak: Mydlice Południowe, Mydlice Północne, Reden, Strzemieszyce, Łęknice, Błędów i Ujejsce-Trzebiesławice. – Będziemy mówić o bezpieczeństwie w najbliższej okolicy, zachęcać do korzystania z Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa, miejskiego portalu „NaprawmyTo”, przybliżać sylwetki dzielnicowych, którzy w zaplanowanych spotkaniach mają być motywem przewodnim. Będziemy wskazywać nowe kanały kontaktu z dzielnicowymi, choćby za pośrednictwem aplikacji na urządzenia mobilne „Moja Komenda”. Sylwetki dąbrowskich dzielnicowych sukcesywnie będą również prezentowane w miesięczniku „Przegląd Dąbrowski” oraz na antenie dąbrowskiej audycji Telewizji Kablowej „Telpol” – informuje Edward Bober, prezes Dąbrowskiej Wspólnoty Samorządowej. Następne spotkanie dla mieszkanców dzielnicy Mydlice Północne zaplanowane jest na 4 kwietnia na godz. 17.00 w Zespole Szkół Sportowych przy ul. Fryderyka Chopina 34 w Dąbrowie Górniczej. (s)

Rozlicz PIT-a w centrum handlowym

dodane 23.03.2017
[Sosnowiec, Jaworzno, Czeladź]   Już w najbliższy piątek i sobotę możesz wysłać swój PIT podczas zakupów. Przez dwa dni pracownicy urzędów skarbowych będą czekać na osoby rozliczające PIT w kilkudziesięciu galeriach handlowych w całym kraju. Pomogą wypełnić zeznanie podatkowe i wysłać je elektronicznie bezpośrednio do urzędu skarbowego. Akcja odbędzie się w 93 galeriach w 72 miastach w całej Polsce. W Zagłębiu są to: M1 Czeladź przy ul. Będzińskiej 80, Plaza Sosnowiec przy ul. Sienkiewicza 2 oraz Galeria Galena przy ul. Grunwaldzkiej 59 w Jaworznie. 24 i 25 marca w godz. 12.00-20.00 na wyznaczonych stanowiskach informacyjnych w centrach handlowych eksperci z urzędów skarbowych udzielą szczegółowych informacji na temat rozliczenia podatku dochodowego za ubiegły rok. Wyjaśnią też wątpliwości związane z wypełnieniem zeznania podatkowego czy korzystaniem z ulg podatkowych i odliczeń. Najważniejsze jednak jest to, że urzędnicy pomogą wprowadzić PIT-a do systemu e-Deklaracje i sprawnie wysłać go przez internet do dowolnego urzędu skarbowego w Polsce. Osoby rozliczające się na miejscu otrzymają także urzędowe potwierdzenie odbioru zeznania (UPO). Każdy podatnik może skorzystać z darmowej pomocy urzędników. Wystarczy mieć ze sobą rozliczenie PIT-11, które otrzymujemy od pracodawców lub inne dokumenty, które świadczą o uzyskanych dochodach w 2016 r. Jeśli chcemy skorzystać z ulg podatkowych, to należy również pamiętać o dokumentach, które potwierdzają wydatki do odliczenia. Bardzo ważne jest też, aby mieć ze sobą zeszłoroczne rozliczenie PIT (za 2015 rok) lub dokładną kwotę przychodu uzyskanego w 2015 r. Będzie to potrzebne do identyfikacji danych w systemie e-Deklaracje. Na stanowiskach w galeriach handlowych urzędnicy nie będą przyjmować zeznań podatkowych PIT w formie papierowej.Od 15 marca br. podatnicy mogą korzystać z nowej formy rozliczenia z urzędem skarbowym. Wystarczy złożyć online wniosek PIT-WZ, a urząd skarbowy sam przygotuje zeznanie podatkowe na podstawie danych, które posiada. To najprostszy, najszybszy i najpewniejszy sposób rozliczenia dochodów.  Mimo że usługa ta jest dostępna dopiero od kilku dni, złożono już prawie 9 tys. wniosków. W PIT-WZ podatnik przekazuje urzędowi informacje o korzystaniu z odliczeń od podatku lub dochodu, np. z tytułu przysługującej ulgi na dzieci, wydatków na cele rehabilitacyjne, podwyższonych kosztów uzyskania przychodów czy przekazaniu 1% podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego. Również ten wniosek będzie można złożyć w centrach handlowych. (s)

Wielkie Badanie Wzroku do końca marca

dodane 22.03.2017
[Sosnowiec] W trzech salonach optycznych w Sosnowcu trwa Wielkie Badanie Wzroku. Każdy chętny może skorzystać z akcji do końca marca w sosnowieckich salonach Vision Express zlokalizowanych w: CH Auchan przy ul. Zuzanny 22, CH Plejada przy ul. Staszica 8B oraz Plaza przy ul. Sienkiewicza 2. Czekają eksperci, którzy nie tylko zbadają ostrość widzenia, ale również doradzą, jak dbać o wzrok.   Wielkie Badanie Wzorku – to ogólnopolska kampania, organizowana przez Vision Express, której celem jest podniesienie świadomości Polaków w zakresie konieczności regularnego badania wzroku. W jej ramach prowadzone są działania edukacyjne, a także akcje badania wzroku w ponad 170 salonach optycznych w całej Polsce.   Wskazania ekspertów są jasne i proste – wzrok powinien być badany co roku. Nawet w przypadku braku zdiagnozowanej wady. Zdarza się – i to wcale nie rzadko – że osoby przekonane, że widzą świetnie, dopiero w salonie optycznym, badane przez okulistę lub optometrystę, dowiadują się, że tak nie jest. Ludzie przyzwyczajają się do tego, jak widzą i często nie wiedzą, że mogą widzieć po prostu lepiej – ostrzej i wyraźniej.   O regularnych wizytach powinny pamiętać też osoby, które już teraz korzystają z okularów lub soczewek kontaktowych. Wady wzroku, potrafią się zmieniać, a najczęściej pogłębiać. Nosząc cały czas te same szkła, można wzrokowi zaszkodzić, zamiast pomóc. Dodatkowo, mniejszy komfort patrzenia często prowadzi do uczucia zmęczenia oczu, bólu głowy oraz zapalenia spojówek. Lekarze i eksperci od lat przekonują, że warto raz w roku skontrolować wzrok. Dobre widzenie ułatwia codzienne życie – szybciej odnajdujemy się w przestrzeni i łatwiej przyswajamy informacje. Wzrok jest również fundamentem bezpieczeństwa, nie tylko zresztą dla kierowców.   Wielkie Badanie Wzorku to ogólnopolska kampania, organizowana przez Vision Express, której celem jest podniesienie świadomości Polaków w zakresie konieczności regularnego badania wzroku. W jej ramach prowadzone są działania edukacyjne, a także akcje badania wzroku w ponad 170 salonach optycznych w całej Polsce.   Więcej szczegółów oraz adresy salonów w innych miastach znaleźć można na www.WielkieBadanieWzroku.pl.   (s)
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl