Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Eko - wiadomości

Dąbrowa chroni „zielone działki”

dodane 12.03.2013
[Dąbrowa Górnicza] Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej mogą spać spokojnie. Zielonym terenom w śródmieściu nic nie zagraża. Po tym jak dąbrowianie rozpoczęli akcję, którą jednoznacznie dali władzom miasta do zrozumienia, że będą walczyć o każdy skrawek zieleni w mieście, prezydent Zbigniew Podraza zdecydował, że „zielone tereny” inwestycyjne w centrum Dąbrowy nie zostaną sprzedane. -  Nakazałem  wycofać z planów sprzedaży „zielone działki” w centrum miasta. Decyzja ta dotyczy działki znajdującej się przy wejściu do Parku Hallera, działki w części B Parku Hallera przy Szkole Podstawowej nr 20 oraz działki na plantach przy ul. Poniatowskiego – mówi Zbigniew Podraza i dodaje: – Kazałem również przygotować zarządzenie, w myśl którego „zielone tereny” będące własnością miasta i znajdujące się w śródmieściu będą mogły być sprzedane tylko i wyłącznie inwestorom, którzy przedstawią konkretne projekty zagospodarowania danego terenu i projekty te w drodze konsultacji uzyskają akceptację mieszkańców Dąbrowy.Ta decyzja to odpowiedź na głosy mieszkańców niezadowolonych z prywatnej inwestycji, którą rozpoczęto w centrum miasta. Prywatny inwestor, firma RI Investmen z Katowic, buduje w tak zwanym Małpim Gaju, tuż obok centrum handlowego Pogoria, obiekt handlowo -usługowy. W tym celu wycięto ponad 20 drzew.   Brak możliwości wstrzymania decyzji o budowie i zablokowania wycinki drzew wynika z faktu, że od maja 2006 roku teren ten jest w rękach prywatnych. Ówczesny prezydent miasta odkupił tę działkę w 2005 roku od Bytomskiej Spółki Węglowej, przygotował do sprzedaży i sprzedał firmie Geant Polska, która w tamtym czasie przygotowywała się do budowy Centrum Handlowego Pogoria.Również w 2006 roku Rada Miejska podjęła decyzję o rozpoczęciu prac nad opracowaniem jednego z najważniejszych miejskich dokumentów „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Dąbrowa Górnicza”. To właśnie na etapie prac nad tym dokumentem, podczas jednego z publicznych wyłożeń dokumentu, swoją uwagę do niego zgłosił pełnomocnik właściciela tego terenu, aby minimalnie ograniczyć pas zieleni, co pozwoliłoby mu wybudować w tym miejscu planowany hotel.Wniosek ten został uwzględniony, studium przyjęte, a w lutym 2011 roku obecna Rada Miejska niemal jednogłośnie przyjęła Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, opracowany w oparciu o studium i zakładający w tym miejscu możliwość prowadzenia nieuciążliwej działalności usługowej.To, co się stało z drzewami w Małpim Gaju oburzyło dąbrowian. Jak widać, protesty poskutkowały a władze miasta zadziałały tak, by w przyszłości ocalić resztę zieleni w śródmieściu.   Teresa Szczepanek

Sosnowiec jak Madryt?

dodane 12.03.2013
[Sosnowiec] Sosnowieckie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej stara się o dofinansowanie zakupu dziesięciu ekologicznych autobusów hybrydowo-gazowych. Pieniądze mają pochodzić z programu „Gazela”. Ewentualny zakup byłby możliwy już w przyszłym roku.   Używane w Polsce autobusy miejskie w zdecydowanej większości napędzane są silnikami wysokoprężnymi (diesla). Charakteryzują się one dużymi przebiegami i stosunkowo niskimi kosztami eksploatacji ze względu na niewielkie zużycie paliwa. Ich wadą jest jednak zwiększona emisja szkodliwych związków powstających podczas spalania w komorach silników o dużym stopniu sprężenia. Należą do nich tlenek węgla, tlenki azotu, cząstki stałe (sadze) i rakotwórcze związki organiczne. Nowoczesne autobusy, wykorzystywane w transporcie publicznym na świecie, napędzane są natomiast coraz częściej gazem. Zarówno dobrze znanym w Polsce LPG (propan-butan), jak i gazem ziemnym (LNG, CNG, HCNG) lub biogazem uzyskiwanym m.in. ze ścieków. Najnowocześniejsze są autobusy hybrydowe, których napęd spalinowy uzupełniony jest napędem elektrycznym, zdolnym m.in. odzyskiwać energię, najczęściej bezpowrotnie traconą podczas hamowania pojazdu. O dofinansowanie na takie właśnie pojazdy stara się sosnowieckie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. – Aplikujemy do programu pomocowego o nazwie „Gazela”. Naszym celem jest zakup bardzo ekologicznych autobusów hybrydowo-gazowych. Takich pojazdów jeszcze w Polsce nie ma. Kilka jeździ między innymi w Madrycie. Na cały program przeznaczono 80 milionów złotych do podziału. My chcielibyśmy kupić 10 autobusów. Ze względu na procedury, ewentualny zakup mógłby nastąpić dopiero w przyszłym roku – tłumaczy prezes PKM Marek Pikuła.  –Trzeba odnawiać tabor, a trudno w tym zakresie liczyć tylko na dotacje gminy – stwierdza. Arkadiusz Kaczor apla Celem programu „Gazela” jest ograniczenie lub uniknięcie emisji dwutlenku węgla (docelowo o 828 ton rocznie) poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie miejskim. Można to osiągnąć zarówno przez stosowanie nowoczesnych, niskoemisyjnych silników w pojazdach transportu publicznego, jak i przez stosowanie zachęt dla mieszkańców miast do rezygnowania z podróżowania samochodami na rzecz transportu zbiorowego (buspasy) lub rowerowego (drogi dla rowerów).
Wróć

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl