Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Eko - wiadomości

Kolejne inwestycje środowiskowe w dąbrowskiej hucie

dodane 14.08.2018
[Dąbrowa Górnicza] Oddział ArcelorMittal Poland w Dąbrowie Górniczej, czyli dawna Huta Katowice, realizuje kolejne projekty, które zmniejszą oddziaływanie zakładu na środowisko. Chodzi o budowę trzech elektrofiltrów, m.in. dla punktu przeładunkowego koksu i rudy żelaza, który jest usytuowany w sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej przy skrzyżowaniu ulicy Koksowniczej z ulicą Kazdębie. Inwestycje warte blisko 30 mln złotych zakończą się jeszcze w tym roku. Montowane obecnie ogromne filtry hybrydowe pozwolą spiekalni ponad sześciokrotnie zmniejszyć emisję z wysokiego na 250 metrów komina. Dąbrowska huta na tym jednak nie poprzestaje i modernizuje system odpylania również dla niższych kominów spiekalni. Dwa z trzech nowych elektrofiltrów przeznaczone będą do odpylania części rozładunkowych oraz chłodni taśm spiekalniczych nr 1 i 3. Trzeci elektrofiltr będzie odpylać punkt przeładunkowy m.in. koksu i rudy żelaza.   Elektrofiltry to olbrzymie instalacje, które wielkością przypominają bloki mieszkalne. Dwie takie instalacje przeznaczone dla chłodni są długie na 24 metry, szerokie na 10 metrów i wysokie na prawie 24 metry. Elektrofiltr dla punktu przeładunkowego m.in. koksu i rudy żelaza jest niewiele mniejszy – różni się tylko długością, która wynosi prawie 18 metrów.   Takie elektrofiltry odpylają gaz poprzez przyciąganie naelektryzowanych cząstek pyłu do elektrod zbiorczych. W instalacji znajdują się dwa rodzaje elektrod. Jedne mają za zadanie naładować elektrycznie przechodzący przez nie pył, by mógł zostać przyciągnięty przez elektrody o przeciwnym ładunku. Skuteczność odpylania w montowanych elektrofiltrach sięga nawet 99,95 proc.   Nowe elektrofiltry zajmą miejsce dotychczasowych instalacji opylających. – Realizowane projekty pozwolą na zastąpienie obecnych urządzeń odpylających najnowocześniejszymi rozwiązaniami. Budowane elektrofiltry będą w stanie osiągnąć bardzo dużą wydajność. Większa będzie ich niezawodność, a niższe zużycie energii elektrycznej – informuje Sebastian Tynior, kierownik projektów z Biura Inwestycji ArcelorMittal Poland.   Efektem pracy nowych urządzeń będzie ponaddwukrotna redukcja emisji pyłu z kominów przeznaczonych dla punktów rozładowczych oraz chłodni spieku taśm spiekalniczych nr 1 i 3 z obecnych 60 mg/Nm3 do wartości poniżej 30 mg/Nm3. Ponadto nowy elektrofiltr punktu przeładunkowego znajdującego się niedaleko skrzyżowania ulicy Koksowniczej z ulicą Kazdębie zostanie wyposażony w wyciszone wentylatory, co pozwoli obniżyć emisję hałasu w otoczeniu instalacji. Wszystkie elektrofiltry zaczną działać jeszcze w tym roku.   – Te prace to część wartego 700 mln złotych pakietu inwestycji w dąbrowskiej hucie, który obecnie realizujemy. Obejmuje on modernizację systemu odpylania stalowni, dzięki czemu trzykrotnie zwiększymy wydajność odpylania, budowę nowego systemu odpylania dla taśm spiekalniczych, które pozwolą nam na ponad sześciokrotne ograniczenie emisji oraz budowę instalacji odsiarczania i odazotowania spalin elektrociepłowni TAMEH POLSKA, która emisje pyłowe ograniczy o 90 proc. Już niebawem mieszkańcy odczują efekty realizowanych przez nas inwestycji – podkreśla Tomasz Ślęzak, członek zarządu i dyrektor Energii i Ochrony Środowiska.   (s)

Metropolia: Polska Rewolucja Eko-mobilności

dodane 26.07.2018
[Region] 10 miliardów złotych zostanie przeznaczone na rozwój eko-mobilności w Polsce – ogłosił na spotkaniu Impact Roundtable Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Szczegóły planu zostaną przedstawione 12 września podczas Impact mobilty rEVolution’18 w Katowicach. To prawdziwa rewolucja, która ma odmienić sposób w jaki się przemieszczamy.   W siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie odbyło się spotkanie dotyczące rozwoju polskiego sektora automotive. Po raz pierwszy w Polsce przy okrągłym stole usiedli przedstawiciele świata biznesu, nauki, instytucji publicznych i rządu. Udział w spotkaniu wzięła Jadwiga Emilewicz – minister Przedsiębiorczości i Technologii, kluczowe osoby z agencji wspierających – Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i Polskiego Funduszu Rozwoju. Sektor nauki reprezentowany był przez Politechnikę Warszawską i Politechnikę Śląską, a świat biznesu przez Volkswagena, Volvo i Toyotę. Nie zabrakło także samorządowców, m.in. z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wziął udział w dyskusji. – Przełom w dziedzinie mobilności odbywa się na naszych oczach tu i teraz – mówiła na spotkaniu z dziennikarzami Jadwiga Emilewicz, minister Przedsiębiorczości i Technologii. – I nie należy się go bać, tylko aktywnie w nim uczestniczyć. 150 lat temu w Jaworze była manufaktura produkująca dyliżansy. Dzisiaj w tym samym mieście odbywa się produkcja podzespołów do samochodów. To pokazuje, że postęp technologiczny nie zabija starych modeli biznesowych, a jedynie przyspiesza ich ewolucję.   Rekordowa kwota, która w całości ma zostać przeznaczona dla samorządów, pochodzić będzie z kilku źródeł finansowania. W dużej mierze będzie to opłata paliwowa, czyli nowe środki płynące do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, opłata z biopaliw oraz środki własne NFOŚiGW. Czas przeznaczony na wydatkowanie 10 miliardów to 10 lat. Dzięki temu ma zostać zabezpieczona realizacja strategii nisko- oraz zeroemisyjnego transportu w Polsce. Cały program ruszy oficjalnie we wrześniu br. Na samo opracowanie strategii dla największych ośrodków miejskich przeznaczonych jest 10 mln zł. – Wydaje się, że będziemy dysponować nawet większym budżetem – dodał prezes Michalski. – Wszystko zależy od tego, jakie będą wpływy z opłaty paliwowej, a już szacuje się, że wpływy do NFOŚiGW przekroczą zaplanowane przez nas dziesięć miliardów złotych, a to oznacza, że większa liczba samorządów będzie mogła skorzystać z dofinansowań.   Pieniądze przeznaczone są bowiem na wymianę taboru pojazdów transportu publicznego. Nie muszą to jednak być wyłącznie bezemisyjne autobusy. Równie dobrze mogą być trolejbusy a nawet tramwaje czy metro. Środki powinny zabezpieczyć również rozbudowę infrastruktury – np. sieci stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. – Ale nikt nie mówi, że mamy ograniczać się wyłącznie do pojazdów elektrycznych – dodaje Michalski. – Równie dobrze możemy postawić na inne technologie, np. wodorową.   Z wodorem jest jednak o wiele trudniej. W Polsce ciągle nie ma uregulowań prawnych i certyfikacji dotyczących ładowania samochodów zasilanych paliwem wodorowym. Przeszkodą jest też fakt, że tego typu autobusy są przynajmniej dwa razy droższe niż ich elektryczne odpowiedniki.   Do polskiej „Eko-Rewolucji” włączyło się także Narodowe Centrum Badania i Rozwoju. Obecny na spotkaniu zastępca dyrektora NCBR prof. Aleksander Nawrat przypomniał, że w ramach programu Bezemisyjny transport publiczny Centrum podpisało już porozumienie z 26 miastami oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią zrzeszająca 41 gmin.   – Nasi partnerzy zdecydowali się na powierzenie nam przygotowania przetargów na zamówienie innowacyjnych pojazdów zeroemisyjnego transportu publicznego – tłumaczył prof. A. Nawrat. – Chcemy kupić produkt, którego na rynku jeszcze nie ma. W ramach tzw. partnerstwa innowacyjnego NCBR przeznaczy blisko 200 mln zł na prace badawczo-rozwojowe, by taki produkt powstał i był uszyty na miarę.   Jak podkreślił zastępca dyrektora NCBR, Centrum podchodzi do problemu elektromobilności w sposób kompleksowy. Komponentem programu „Bezemisyjny transport publiczny” są prace nad infrastrukturą ładowania, co w praktyce oznacza, że miasta biorące udział w programie zyskają nie tylko innowacyjne autobusy, ale także dostęp do rozwiązań do ich ładowania. Równolegle NCBR prowadzi program, którego efektem ma być przygotowanie mobilnego zasobnika wodoru, który może być wykorzystany m.in. w ogniwach paliwowych. Gotowość do prowadzenia prac w tym zakresie zgłosiło 9 wykonawców, których wnioski są obecnie na etapie oceny.   To jednak nie wszystko. Podczas Impact Roundtable sektor prywatny zgłosił problem, z którym borykać się będzie niedługo cała branża automotive. Chodzi o brak odpowiednich specjalistów na rynku pracy. Tutaj Centrum również ma pomóc. Profesor zapewnił, że już teraz NCBR prowadzi program dofinansowywania odpowiednich kierunków studiów. – Chcemy łączyć polskie uczelnie ze światem biznesu – zapewniał.   Samorządy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie różnego rodzaju „zielonych” pomysłów związanych z transportem – najistotniejszy będzie jednak wybór nisko- lub zeroemisyjnego transportu publicznego i jego odpowiednie wkomponowanie w strukturę miasta. Niezwykle ambitny plan wymiany taboru ma Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Chcemy dostarczyć naszym mieszkańcom 300 nowoczesnych i elektrycznych autobusów – zadeklarował na spotkaniu Impact Karolczak. – Umożliwi nam to porozumienie, które końcem grudnia ubiegłego roku zawarliśmy z NCBR. Sądziliśmy, że dofinansowanie rządowe, które będziemy mogli otrzymać na ten cel, wyniesie 85 proc. Okazało się jednak, że możemy liczyć nawet na 100 proc. Po naszej stronie będzie leżeć natomiast stworzenie odpowiedniej infrastruktury. Metropolia to 41 miast i gmin, gęsta sieć komunikacyjna, a to sprawia, że mamy potężny potencjał do testowania nowoczesnych technologii w dziedzinie transportu publicznego – podkreślił Kazimierz Karolczak. Dostarczenie 300 elektrycznych autobusów oznacza dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zastąpienie aż 30 proc. diesli, które dzisiaj funkcjonują w jej systemie komunikacji miejskiej. W związku z tak dużym zamówieniem, Metropolia jest liderem całego programu. Karolczak dodaje, że aktualnie do wszystkich samorządów w Polsce, w ramach programu NCBR, zaplanowane jest dostarczenie około tysiąca elektrycznych autobusów. Przeprowadzenie zamówienia na tak wysokim poziomie pozwoli z jednej strony znacząco obniżyć koszty zakupu, a z drugiej da dostawcy gwarancję ciągłości produkcji i zapewni dalszy rozwój zielonej technologii w transporcie publicznym.   Dokąd zmierza ekosystem oparty o cyfrową i elektryczną rewolucję w transporcie oraz motoryzacji? Co obecnie jest na szczycie fali porywających wizji i skrupulatnych prognoz, mających redefiniować najbliższą przyszłość? Jest miejsce, gdzie można zobaczyć cały obraz nadchodzących zmian. To Impact mobility rEVolution’18 to największy w Polsce kongres poświęcony mobilności, przemysłowi transportowemu i zaawansowanym technologiom. Uczestnicy Impact mobility rEVolution’18 zyskają wgląd w nieodległą przyszłość Polski i świata - dowiedzą się jak inteligentna mobilność zmieni wkrótce życie ludzi, poznają jej praktyczne aspekty oraz nawiążą cenne kontakty biznesowe. Prezentowane podczas IMR’18 technologie są w fazie projektowania, testów lub już działają. Opowiadają o nich ludzie, którzy przewodzą rewolucji inteligentnej mobilności w Polsce i na świecie - wybitni innowatorzy, praktycy biznesu, naukowcy, politycy samorządowi i władz centralnych, a także przedstawiciele czołowych firm motoryzacyjnych, finansowych i technologicznych.   Organizatorzy spodziewają się w Katowicach 400 firm, 200 start-upów i 150 mówców z całego świata, wśród nich liderów takich koncernów jak Volkswagen, Volvo, Nissan, czy Airbus i Boeing. Z pewnością nie zabraknie też wielkich nazwisk z polskiej sceny m.in. premiera Mateusza Morawieckiego, wicepremiera Jarosława Gowina oraz przedstawicieli największych polskich spółek, w tym m.in. PLL LOT, Orlenu, JSW, Tauronu czy Grupy Azoty. Cel? Zapewnić Polsce udział w nadchodzącej rewolucji inteligentnej mobilności.   (s)

Ekologiczna energia w elektrociepłowni TAMEH POLSKA

dodane 18.07.2018
[Dąbrowa Górnicza] W elektrociepłowni TAMEH POLSKA w Dąbrowie Górniczej zostanie uruchomiona pierwsza w Polsce instalacja turbin wytwarzających energię elektryczną w procesie rozprężania gazu wielkopiecowego („TRT” Top-Pressure Recovery Turbine). Turbiny będą produkować energię elektryczną w sposób całkowicie ekologiczny, nie emitując do atmosfery żadnych gazów i pyłów. Dwie turbiny, każda o masie 81 ton, działające podobnie jak wiatraki zostaną połączone ze zmodernizowaną instalacją gazu wielkopiecowego. Do każdego z dwóch wielkich pieców pracujących w dąbrowskiej hucie będzie przeznaczona jedna turbina z generatorem. Obie zostały już zamontowane. Zanim turbiny pojawiły się w dąbrowskiej hucie, musiały odbyć długą morską podróż. Wyruszyły z Japonii, gdzie zostały wyprodukowane, a następnie podróżowały przez Chiny, Singapur, Arabię Saudyjską, Grecję i Niemcy, skąd przypłynęły do Gdańska. Stamtąd drogą lądową dotarły do Dąbrowy Górniczej. By ten niecodzienny transport mógł wjechać na teren huty, trzeba było demontować fragment bramy nr 4: słup i barierki. Do tej pory elektrociepłownia TAMEH POLSKA produkowała energię między innymi z gazu wielkopiecowego, którego ciśnienie musiało być wcześniej obniżone. – Teraz w miejscu, w którym zmniejszaliśmy ciśnienie gazu zamontujemy turbiny TRT. Napędzane siłą rozprężanego gazu wielkopiecowego będą produkować energię – tłumaczy Artur Łój, kierownik projektu w biurze Zarządzania Programem Inwestycyjnym w TAMEH POLSKA. – Dzięki zastosowaniu tych turbin do produkcji energii nie trzeba będzie wykorzystywać węgla. Technologia TRT jest całkowicie bezemisyjna, zatem nie będzie obciążała środowiska – zaznacza. Każda z turbin ma moc 12,5 MW czyli łącznie mają moc 25 MW. By wyprodukować taką samą ilość energii przy użyciu paliw kopalnych, trzeba byłoby spalić aż 45 tys. ton węgla kamiennego rocznie, czyli 900 wagonów pełnych węgla. Dzięki tej inwestycji TAMEH POLSKA uniknie emisji do środowiska blisko 90 ton dwutlenku siarki i tlenków azotu oraz prawie 9 ton pyłu w ciągu roku. Turbiny TRT to pierwsza tego typu instalacja w Polsce. Na całym świecie jest ich kilkaset i są stosowane głównie w Azji, a w Europie jest ich na razie zaledwie kilkadziesiąt. W dąbrowskiej elektrociepłowni TAMEH POLSKA turbiny pozwolą zwiększyć ilość energii elektrycznej produkowanej w zakładzie - nie zwiększając kosztów i nie generując dodatkowej emisji. Turbiny, umieszczone w kontenerach szerokich na 4,5 metra, wysokich na 5 i długich na 8 metrów zostały już zamontowane. Teraz trwa montaż generatorów i rurociągów. Następnie trzeba będzie podpiąć turbiny do instalacji gazu wielkopiecowego dwóch wielkich pieców. – Terminy montażu dostosowaliśmy do harmonogramu pracy wielkich pieców, by wpasować się w planowane postoje i nie zaburzać rytmu ich pracy – wyjaśnia Artur Łój z TAMEH POLSKA. W realizację inwestycji, która zakończy się jeszcze w tym roku, poza Generalnym Wykonawcą (konsorcjum firm Primetals z Austrii i EKO ENERGIA z Krakowa), zaangażowanych jest wiele firm z regionu. Na placu budowy codziennie pracuje ponad 100 osób. Wartość inwestycji znacznie przekracza 100 mln zł.   (s)

Kampania „Ekososna z Ekostacji! Wymień surowce na sadzonki sosny”

dodane 16.07.2018
[Sosnowiec] W niedzielę 15 lipca Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami w Sosnowcu rozpoczęło kampanię „Ekososna z Ekostacji! Wymień surowce na sadzonki sosny”, w której zachęca mieszkańców miasta do zbiórki surowców wtórnych - butelek PET i aluminiowych puszek. Akcja skierowana jest do wszystkich, którym bliska jest idea dbania o środowisko i ekologia. Akcja „Ekososna z Ekostacji! Wymień surowce na sadzonki sosny” potrwa od 15 lipca do 15 września 2018 r. Jej założeniem jest zbiórka butelek PET i aluminiowych puszek. Każda osoba, która przywiezie do Ekostacji Juliusz - Gminnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (Sosnowiec, ul. Grenadierów 21) aluminiowe puszki i butelki PET, będzie mogła wziąć udział w programie i zbierać punkty, by po zakończeniu akcji otrzymać sadzonkę sosny. Jednorazowo trzeba przywieźć co najmniej 15 aluminiowych puszek i 20 butelek PET. Uczestnicy otrzymają Ekokarty, na których będą mogli zbierać pieczątki za oddane surowce. Za każde oddane 20 butelek PET przysługuje 1 pkt., a za każde oddane 15 puszek aluminiowych również przysługuje 1 pkt. Zebranie 8 pieczątek upoważnia do odbioru sadzonki sosny. Zbiórka surowców, które nadają się do ponownego wykorzystania, to doskonała okazja do ograniczenia wyrzucania odpadów, a tym samym przyczynienie się do pozytywnego postrzegania Sosnowca, jako miasta, które dba o naturę. W kampanii akcji MPGO Sp. z o.o., organizator akcji, będzie publikować na stronie internetowej (www.mpgo.sosnowiec.pl) i w mediach społecznościowych (www.facebook.com/mpgo.sosnowiec) częściowe wyniki zbiórki w formie rankingu. Dla osoby, która zbierze największą ilość surowców Organizator ufunduje specjalną nagrodę. Regulamin akcji  znajduje się na stronie internetowej (www.mpgo.sosnowiec.pl), oraz w miejscu zbiórki surowców: Ekostacji Juliusz. Ekostacja Juliusz czynna jest od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00-17.00. (s)

Bociany pod opieką energetyków Grupy TAURON

dodane 06.07.2018
[Region] TAURON Dystrybucja kolejny rok realizuje akcję „Bocian Nasz”. Projekt polega m.in. na obrączkowaniu piskląt i opiece nad bocianimi gniazdami. Na słupach energetycznych bociany zaskakująco chętnie zakładają gniazda. Energetycy są wówczas jedynymi osobami, które ze względu na uprawnienia i wiedzę mogą dotrzeć do bocianów. Spółka na co dzień współpracuje z ornitologami i konsultuje swoje działania na rzecz bocianów, aby jak najlepiej pomagać ptakom. To ważne, bo na słupach energetycznych zarządzanych przez TAURON Dystrybucja, znajduje się około 1600 bocianich gniazd. W okresie letnim współpraca z ornitologami obejmuje obrączkowanie ptaków. – Dzięki akcji obrączkowania, jak ta realizowana przy wsparciu energetyków z TAURON Dystrybucja, możemy nie tylko założyć obrączki, ale co ważniejsze pozyskać dane statystyczne na temat piskląt, zweryfikować ich kondycję, ilość, płeć, czy udzielić pomocy, gdyby była taka potrzeba. Podnośniki hydrauliczne obsługiwane przez doświadczonych pracowników Grupy TAURON zapewniają bezpieczne dotarcie ornitologów do gniazda – mówi ornitolog dr Jacek Betleja. Bociany coraz częściej budują swoje gniazda na słupach energetycznych. Taka lokalizacja jest dla nich komfortowa, ponieważ chroni je przed drapieżnikami. Niemniej gniazda, które mogą ważyć nawet kilkaset kilogramów, mogą być przyczyną poważnych awarii sieci energetycznych. Bliskość przewodów zagraża także życiu piskląt. Dlatego TAURON Dystrybucja każdego roku oczyszcza domostwa bocianów i wynosi gniazda na specjalne platformy, powyżej sieci energetycznej. Zapewnia tym samym bezpieczeństwo ptaków i bezawaryjność sieci. Obrączkowanie ma też duże znaczenie dla TAURON Dystrybucja, bo wiele ptaków odchowuje potomstwo w gniazdach na infrastrukturze energetycznej spółki. – Bociany lubią naszą sieć. Biorąc udział w takich akcjach, jak obrączkowanie, uczymy się zachowań ptaków i słuchamy instrukcji specjalistów. Ta wiedza pozwala nam właściwie troszczyć się o gniazda i ich mieszkańców, a przy tym właściwie wykonywać swoją pracę związaną z zapewnieniem zasilania naszym klientom – tłumaczy Tomasz Banaś starszy elektromonter z TAURON Dystrybucja. Obrączkowanie to naukowa metoda badawcza stosowana od ponad 100 lat na całym świecie. Pozwala, zdobyć bezcenną wiedzę na temat bocianów. Jest przy tym całkowicie bezpieczna dla ptaków, pod warunkiem że realizują ją wykwalifikowani fachowcy. Na obrączce zakładanej bocianom wytłoczony jest skrócony adres centralnej stacji obrączkowania w kraju (tj. Gdańsk Polska) oraz niepowtarzalny kod literowo-cyfrowy, który pozwala zidentyfikować ptaka przy powtórnym schwytaniu lub obserwacji, nawet po wielu latach. Porównanie danych np. daty, miejsca zaobrączkowania z danymi ponownej obserwacji dostarcza informacji np. o migracji ptaków, długości życia i innych elementach życia osobnika w przyrodzie. Grupa TAURON dba o kwestie zrównoważonego rozwoju i ochronę różnorodności biologicznej. Celem organizacji jest pogodzenie biznesu, środowiska naturalnego i innowacyjnych rozwiązań. Do tego typu działań zaliczono projekt „Bocian Nasz” podczas  trwającego w maju I Forum na rzecz bioróżnorodności. Dobra praktyka TAURONA znalazła się w Raporcie Dobrych Praktyk „Biznes na rzecz Różnorodności”. Docenili ją również eksperci Forum Odpowiedzialnego Biznesu – akcja znalazła się w prestiżowym raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2017. Dobre praktyki”. Obecnie firma zajmuje czołowe lokaty w rankingach poświęconych działalności społecznej i jest laureatem wielu nagród w tym obszarze.   (s)  

Trzecia edycja projektu „Zakręceni w przestrzeni”

dodane 05.07.2018
[Region] Trwa trzecia edycja projektu organizowanego przez WSPÓLNIE – Fundację LafargeHolcim w ramach projektu ECO-MIASTO. Projekt „Zakręceni w przestrzeni” pozwala dzieciom i młodzieży przekonać się o własnym wpływie na przestrzeń publiczną i nauczyć się wykorzystywać go w jak najlepszy sposób. Uczestnicy uczą się również, że są za tę przestrzeń odpowiedzialni. Konkurs „Zakręceni w przestrzeni” stanowi część programu ECO-MIASTO, którego celem jest promowanie idei zrównoważonego rozwoju miast. Elementem tej koncepcji jest także tworzenie atrakcyjnych, przyjaznych mieszkańcom przestrzeni oraz wzmacnianie poczucia przynależności do miejsca zamieszkania. Organizatorami projektu ECO-MIASTO są Ambasada Francji w Polsce oraz Centrum UNEP/GRID-Warszawa. – Ambasada od wielu lat wspiera samorządy lokalne na drodze ekologicznego rozwoju. Planowanie przestrzenne, tworzenie zielonych, przyjaznych miejsc, czyli szeroko rozumiana urbanistyka jest ściśle powiązana z ochroną środowiska. Promocja takich działań, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, jest jednym z celów, które chcemy realizować w Polsce – podkreśla Pierre Lévy, Ambasador Francji w Polsce.   Zadaniem uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych jest zaprojektowanie zmian w najbliższym otoczeniu, zgodnie z hasłem tegorocznej edycji OD_NOWA i przesłanie prac konkursowych do 19 września br. Przy ocenie prac w sposób szczególny doceniane będzie kreatywne podejście, a także troska o środowisko naturalne. Tegoroczna, trzecia edycja realizowana pod hasłem OD_NOWA, ma jeszcze mocniej zachęcić dzieci i młodzież do wykorzystania materiałów ekologicznych, upcycling’u niepotrzebnych rzeczy oraz uwzględnienia w swoich koncepcjach zieleni.   – Chcemy pokazać dzieciom i młodzieży, że pomimo bardzo młodego wieku mają wpływ na swoje najbliższe otoczenie. Jeśli tylko pobudzi się wyobraźnię, okazuje się, że z niepotrzebnych bądź uszkodzonych materiałów można stworzyć coś wyjątkowego. Poprzednie edycje konkursu udowodniły, że taka inicjatywa jest bardzo potrzebna. Chcemy zarażać młodych ludzi pasją do projektowania i razem z nimi udowadniać, że każdy może zmienić przestrzeń, aby była bardziej przyjazna dla ludzi i środowiska – informuje Jolanta Bosca, dyrektor WSPÓLNIE – Fundacji LafargeHolcim.   Uczniowie klas 1-6 szkół podstawowych prezentują swoje pomysły w formie prac plastycznych, które zostaną ocenione w kategorii klas 1-3 i 4-6. Nagrodą dla laureatów są zestawy Lego Architecture. Oprócz tego szkoła, która zgłosi największą liczbę prac plastycznych, otrzyma nagrodę w postaci warsztatów architektonicznych.   Uczniowie klas 7-8 oraz szkół ponadpodstawowych tworzą projekty w niewielkich zespołach. Uczniowie sami decydują, czy chcą przedstawić swój pomysł w formie krótkiej prezentacji, makiety czy filmu. Autorzy najlepszych projektów zostaną nagrodzeni grantami na ich realizację oraz warsztatami architektonicznymi.   Zgłoszenia do konkursu są przyjmowane do 19 września br. Prace konkursowe można przesyłać w formie elektronicznej. Więcej informacji oraz regulamin konkursu są dostępne na stronie zakreceniwprzestrzeni.pl.   (s)    

Zostań pszczelarzem w muzealnej pasiece

dodane 02.07.2018
[Region] Na terenie Muzeum Śląskiego stanęła miejska pasieka. Pszczoły mieszkać będą do końca lipca w czterech ulach zlokalizowanych na terenie północnym. W tym czasie odbywać się będą również warsztaty pszczelarskie. Ochrona pszczół jest obecnie jednym z najważniejszych aspektów ekologicznej działalności człowieka. Rośliny, w dużej mierze zapylane przez pszczoły, stanowią 75 proc. naszego pożywienia. Owady te dają nam więc nie tylko miód, ale są kluczowym elementem ekosystemu, w którym funkcjonujemy. Na terenie katowickiego Muzeum przy ul. Dobrowolskiego 1 stanęły cztery ule, w każdym z nich mieszka około 50 000 pszczół, z czego tylko jedna trzecia to pszczoły lotne – reszta pozostaje wewnątrz. Pszczoły pracować będą w promieniu do dwóch kilometrów, znacznie wpływając na wzrost zapylenia roślin.– Na cały lipiec zaplanowaliśmy warsztaty pszczelarskie „Tajemnice pszczelego ula” – mówi Paweł Świerczek z Działu Promocji. – Przeznaczone dla dzieci zajęcia odbywać się będą przy otwartych ulach, a uczestnicy będą brać udział w typowych pracach pszczelarskich z udziałem żywych owadów. Będzie można zajrzeć do ula i dowiedzieć się, jak powstaje miód, a zajęcia poprowadzi Łukasz Przybył z Pszczelarium Katowice – wyjaśnia. Rodziny z dziećmi muzealnicy zapraszają na warsztaty w niedziele 8 i 22 lipca o godz. 11.00 i 12.30 (zbiórka przy kasach holu centralnego 15 minut wcześniej). Bilety w cenie 24 zł (dziecko + opiekun) i 10 zł (dodatkowy opiekun) można kupić w kasach muzeum oraz na bilety.muzeumslaskie.pl. Zajęcia dla grup zorganizowanych odbywać się będą w lipcowe środy (4, 11 i 18 lipca o godz. 10.30, 20.00 i 13.30, 25 lipca tylko o godz. 10.30) oraz czwartki (5, 12, 19 i 26 lipca o godz. 10.30). Wstęp 10 zł od osoby. Zapisy i szczegółowe informacje pod numerem telefonu 32 213 08 36 oraz adresem lekcjemuzealne@muzeumslaskie.pl. Teresa Stokłosa

Konkurs ECO-MIASTO 2018

dodane 29.06.2018
[Region, Dąbrowa Górnicza, Jaworzno] Już 9 miast z województwa śląskiego zdobyło tytuł laureata lub wyróżnienie w konkursie ECO-MIASTO. Samorządy, które postanowią wziąć udział w tegorocznej edycji, mogą zaprezentować swoje osiągnięcia w nowej kategorii – gospodarka o obiegu zamkniętym. W poprzednich edycjach konkursu wśród miast nagrodzonych lub wyróżnionych z Zagłębia Dąbrowskiego znalazły się Dąbrowa Górnicza i Jaworzno.   W tym roku po raz pierwszy jury konkursu oceni miasta za ich działania zmierzające w kierunku wprowadzenia gospodarki o obiegu zamkniętym. Zgodnie z tą ideą odpady nie powinny trafiać na wysypiska śmieci, dlatego konieczne jest efektywne gospodarowanie zasobami i zmniejszanie ilości produkowanych odpadów. Jeśli już one powstają, to mogą być przetwarzane w procesie recyklingu albo – w dalszej kolejności – stać się źródłem energii.   W szóstej edycji programu ECO-MIASTO pierwszy raz elementem formularzy konkursowych są projekty realizowane w ramach budżetu obywatelskiego, czyli wydzielonej budżetu miasta, która przeznaczona jest na inicjatywy i projekty inwestycyjne zgłaszane bezpośrednio przez społeczeństwo lokalne. Dzięki tej zmianie jury będzie mogło wyróżnić samorządy także za bliską współpracę z mieszkańcami. Wiele projektów realizowanych z ich inicjatywy doskonale wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju: odpowiadają one na potrzeby lokalnych społeczności i podnoszą jakość życia mieszkańców, a jednocześnie przynoszą korzyści środowiskowe.   Uczestnicy konkursu dla miast mogą przesyłać zgłoszenia w pięciu kategoriach: mobilność zrównoważona, gospodarka wodna, gospodarka o obiegu zamkniętym, efektywność energetyczna budynków oraz zieleń a powietrze. Formularze zgłoszeniowe są dostępne na stronie eco-miasto.pl.   Do udziału w konkursie ECO-MIASTO zaproszone są wszystkie polskie miasta i związki gminne. W każdej kategorii konkursowej przyznane zostaną dwie nagrody – jedna jest przeznaczona dla ośrodków z liczbą mieszkańców mniejszą niż 100 tys., a drugą otrzyma miasto powyżej 100 tys. mieszkańców. Uroczystość wręczenia nagród w konkursie odbędzie się w ostatnim tygodniu września 2018 r. podczas międzynarodowej konferencji nt. rozwoju zrównoważonego miast w Warszawie. Uczestnicząc w konkursie ECO-MIASTO, samorządy otrzymują możliwość promowania swoich działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dzięki temu zyskuje wizerunek miast – nie tylko na poziomie ogólnopolskim, lecz także lokalnym, ponieważ ekologiczne projekty samorządów mogą stać się lepiej rozpoznawalne wśród mieszkańców. ECO-MIASTO stwarza również przestrzeń do wymiany doświadczeń między władzami miast, co sprzyja naśladowaniu dobrych praktyk.   W ramach projektu ECO-MIASTO odbywa się trzecia już edycja projektu edukacyjnego „Zakręceni w przestrzeni” organizowanego przez Wspólnie - Fundacja LafargeHolcim. Celem projektu jest zaangażowanie dzieci i młodzieży do czynnego udziału w projektowaniu i tworzeniu przyjaznych miejsc, w których funkcjonują na co dzień, takich jak szkoła, biblioteka, dom kultury. Tegoroczna edycja realizowana pod hasłem OD_NOWA jeszcze bardziej zachęca dzieci i młodzież do wykorzystania materiałów ekologicznych, upcyclingu, uwzględnienia zieleni w projektowanych przestrzeniach, co może pozytywnie wpływać na samopoczucie uczniów oraz poprawić jakość i estetykę miejsc.   Konkurs dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych potrwa do 19 września br. Laureaci w kategorii szkół podstawowych otrzymają zestawy LEGO Architecture, a najlepsze pomysły uczniów szkół ponadpodstawowych na zmianę przestrzeni zostaną zrealizowane.   W dotychczasowych edycjach konkursu ECO-MIASTO wzięło udział blisko 100 miast. Organizatorzy otrzymali w sumie 262 formularze zgłoszeniowe. 43 miasta z 11 województw zostały nagrodzone lub wyróżnione. Laureatami edycji 2017 zostały Gdynia (w trzech kategoriach), Jaworzno, Karlino, Częstochowa, Leszno, Katowice, Ostrów Wielkopolski, Wołomin, Lublin i Kartuzy.   Organizatorami projektu ECO-MIASTO są Ambasada Francji w Polsce oraz Centrum UNEP/GRID-Warszawa. ECO-MIASTO jest realizowane we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Grupą Saint-Gobain, Ceetrus Polska, DK Energy i TIRU – grupa Dalkia, a także Wspólnie – Fundacja LafargeHolcim.   Więcej informacji można znaleźć na: www.eco-miasto.pl/konkurs-dla-miast-2/konkurs-dla-miast/laureaci-minionych-edycji/.   (s)    

Kolejne wsparcie dla proekologicznych inwestycji w Łazach

dodane 19.06.2018
[Powiaty] Do 85 procent dofinansowania mogą otrzymać mieszkańcy gminy Łazy, który zdecydują się na proekologiczne inwestycje, które ograniczają tzw. niską emisję. To kolejny program wspierający mieszkańców, tym razem dopłaty mają zostać przeznaczone na kolektory słoneczne, fotowoltaikę lub pompy ciepła.   – Środki pochodzą z Unii Europejskiej, bardzo liczymy na ten projekt – podkreśla burmistrz Łaz Maciej Kaczyński. – Pod wspólnym projektem podpisały się, oprócz Łaz,  Zawiercie, Sosnowiec, Irządze, Poręba i Szczekociny. Program cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców naszej gminy. Zebraliśmy ponad 700 wniosków od mieszkańców – zaznacza Kaczyński.   Środki na dofinansowanie projektu związanego z montażem odnawialnych źródeł energii mają pochodzić z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i są rozdysponowywane przez samorząd wojewódzki. Maksymalny poziom dofinansowania wynosi do 85% kosztów kwalifikowanych instalacji, zatem 15% stanowić będzie koszt własny mieszkańców.   Wspólna realizacja projektu z gminami: Zawiercie, Irządze, Poręba, Szczekociny i Sosnowiec ma zwiększyć szanse Łaz na otrzymanie dopłat dla mieszkańców. Rozstrzygnięcie konkursu zaplanowano na wrzesień 2018 roku, w przypadku jego pozytywnej oceny mieszkańcy Łaz będą mogli liczyć na dofinansowanie w 2019 roku.   To kolejny proekologiczny program realizowany przez samorząd Łaz. W kwietniu radni zdecydowali o wsparciu dla mieszkańców inwestujących w nowe kotły grzewcze. Łącznie na ten cel samorząd Łaz w latach 2018-2022 chce przeznaczyć 860 tysięcy złotych.   W 2011 roku samorząd wspierał inwestycje związane z montażem kolektorów słonecznych.  Wtedy mieszkańcy mogli otrzymać do 85 procent dopłaty na zainstalowanie kolektorów słonecznych. Ten program realizowano w ramach unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego „Czyste Powietrze”. Panele solarne już działają w Parku Wodnym „Jura” w Łazach. Ten program również finansowano z unijnych środków. Większość obiektów gminnych przeszło termomodernizację, ocieplono je i wymieniono ogrzewanie na nowoczesne.   – Przygotowujemy także kolejne termomodernizację świetlic wiejskich i remiz strażackich. Walka z zanieczyszczonym powietrzem oraz działania dotyczące szeroko rozumianej ochrony środowiska od wielu lat są priorytetem gminy Łazy – podkreślił burmistrz Łaz Maciej Kaczyński.   (s)
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

PRACA

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl