Radzimy - pomagamy
Obowiązki biura turystycznego
Mam problem dotyczący realizacji usługi turystycznej. Zawarłem umowę z biurem podróż na dwutygodniowy pobyt w Egipcie. Przedmiotem umowy poza zakwaterowaniem czterech osób był również przelot na trasie Katowice – Sharm El Sheikh – Katowice, wyżywienie w opcji All inclusive za cenę 6 tys. 844 zł. Z uwagi na brak aktualnych paszportów moja rodzina nie została wpuszczona na terytorium Egiptu. Złożyłem reklamację, biuro odrzuciło ją, proponując obniżenie kosztów i pobranie jedynie kosztów przelotu. Biuro nie poczuwa się do winy za brak informacji o dokumentach wizowych i paszportowych. Czy biuro ma obowiązek informować o obowiązujących wymaganiach wizowo-paszportowych?
Odpowiada Adrianna Peć, rzecznik praw konsumenta w Sosnowcu
Obowiązki organizatorów turystyki określone są w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn. Dz.U. Z 2004 r. Nr 223 poz. 2268). Zgodnie z treścią art. 11A „(...) organizator odpowiada za (...) nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych.”
Odpowiedzialność ta nie może być wyłączona lub ograniczona w umowie. Organizator turystyki w umowie z klientami może ograniczyć odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług turystycznych w czasie imprezy turystycznej do dwukrotności ceny imprezy turystycznej względem każdego klienta. Postanowienia w/w ustawy nakładają na organizatorów turystyki oraz pośredników turystycznych przedkontraktowy obowiązek informacyjny. Zgodnie z art. 12 podmioty te są zobowiązane wskazać w broszurach, folderach, katalogach w sposób dokładny i zrozumiały ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej.
Informacje te nie mogą wprowadzać klienta w błąd. Dodatkowo informacje te powinny być podane klientowi na piśmie przed zawarciem umowy (art. 13 ust 3a). Jeżeli umowa zawarta z klientem nie zawiera odmiennych postanowień, to odpowiednie wskazania zawarte w katalogach itp. stają się elementem umowy.
Ważne jest zatem dokładne zapoznanie się z warunkami umowy, regulaminem świadczenia usług turystycznych oraz innymi ważnymi informacjami podanymi w katalogach jeszcze przed zawarciem umowy. W przypadku, gdy wszelkie wymagane prawem informacje zostały podane, a turysta nie będzie posiadał wymaganych dokumentów podróży, narazi się na niepotrzebne kłopoty i koszty oraz zmarnuje urlop. W sytuacji zaś gdy to biuro nie dopełni w/w obowiązków informacyjnych, zachodzi podstawa do złożenia reklamacji i domagania się roszczeń z tytułu nienależycie wykonanej usługi turystycznej.
Reklamację do organizatora imprezy najlepiej złożyć w formie pisemnej za potwierdzeniem. Klient może złożyć organizatorowi turystyki reklamację w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy i musi ona zawierać wskazanie nieprawidłowości w sposobie wykonania umowy oraz określenie żądania klienta.
Alert
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?
Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
Adres redakcji: "Wiadomości Zagłębia" 41-200 Sosnowiec e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
|