Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

Darmowe poradnictwo prawne i obywatelskie

dodane 15.03.2019
[Dąbrowa Górnicza] Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej mogą skorzystać z oferty bezpłatnego poradnictwa prawnego. Od początku 2019 roku w mieście funkcjonują również punkty nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Obowiązują zapisy. Aby skorzystać z poradnictwa należy ustalić termin dzwoniąc pod numer telefonu: 32/262-61-43. Prawnik podczas spotkania poinformuje o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących uprawnieniach lub spoczywających na nas obowiązkach. Zgodnie z ustawą prawnik wskaże też sposób rozwiązania problemu prawnego oraz może sporządzić projekt pisma, z wyłączeniem jednak pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu przed sądem administracyjnym. Możliwe jest także sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym. Prawnicy udzielą m.in. porady z zakresu prawa rodzinnego, karnego, administracyjnego czy cywilnego. Wytłumaczą także mechanizmy działania systemu ubezpieczeń społecznych. Należy mieć na uwadze, że bezpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności. Punkty Nieodpłatnej Pomocy Prawnej w Dąbrowie Górniczej zlokalizowane są przy ul. Chemicznej 2 w Ząbkowicach, w budynku MOPS przy ul. Piłsudskiego 2  (punkt prowadzony przez Fundację Godne Życie)oraz w Strzemieszycach przy ul. Obrońców Pokoju 7. Poradnictwo w tych punktach odbywa się w następujących godzinach. Przy ul. Chemiczna 2: poniedziałek 13:00-17:00, wtorek 8:00-12:00, środa 16:00-20:00, czwartek 16:00-20:00, piątek 8:00-12:00. Przy ul. Piłsudskiego 2: poniedziałek 15:00-19:00, wtorek 15:00-19:00, środa 15:00-19:00, czwartek 15:00-19:00, piątek 15:00-19:00 (urzędują adwokaci). Przy ul. Obrońców Pokoju 7: poniedziałek 15:30-19:30, wtorek 13:00-17:00, środa 13:00-17:00, czwartek 13:00-17:00, piątek 13:00-17:00 (urzędują radcowie prawni). Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie zgodnie z przepisami ustawy obejmuje poinformowanie osoby korzystającej z pomocy o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcie w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego, a także udzielenie informacji o mediacji. Z  Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego można skorzystać w dwóch punktach prowadzonych przez Fundację Godne Życie. Przy ul. Wyszyńskiego 1: poniedziałek 8:00-12:00, wtorek 8:00-12:00, środa 13:00-17:00, czwartek 8:00-12:00, piątek 13:00-17:00. Przy ul. Wybickiego 4: poniedziałek 13:00-17:00, wtorek 8:00-12:00, środa 8:00-12:00, czwartek 8:00-12:00, piątek 8:00-12:00. Krąg osób, które mogą z takiej pomocy skorzystać jest bardzo szeroki. Zgodnie z ustawą nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie od 1 stycznia 2019 r. przysługują każdej osobie, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. – Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej, którzy nie spełniają kryteriów uprawniających do skorzystania z Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, mogą skorzystać z bezpłatnej oferty Dąbrowskich Poradni Prawnych, prowadzonych przez Fundację Godne Życie od ośmiu lat. Są one przeznaczone dla osób i rodzin walczących z używkami. Aby spotkać się z prawnikiem należy się skontaktować z tygodniowym wyprzedzeniem – mówi pomysłodawca i założyciel Dąbrowskich Poradni Prawnych, Łukasz Kolber, wiceprezes Fundacji Godne Życie. Dąbrowskie Poradnie Prawne mieszczą się w: Zielonym Domku przy ul. Kr. Jadwigi, Miejskim Centrum Informacji w CH Pogoria przy ul. Sobieskiego 6 oraz Miejskiej Bibliotece Publicznej przy ul. Kościuszki 25. Kontakt w sprawie porad możliwy jest w każdy czwartek od godz. 9:00 telefonicznie pod numerem 511-982-448 lub osobiście w biurze Fundacji Godne Życie przy ul. Sienkiewicza 6A. Nieodpłatna Pomoc Prawna i Nieodpłatne Poradnictwo Obywatelskie realizowane są na zlecenie Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej ze środków pochodzących z dotacji celowej przekazanej z budżetu państwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej. Dąbrowskie Poradnie Prawne finansowane są z środków Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.   (s)

3,5 tys. wniosków Mama 4+ w województwie śląskim

dodane 13.03.2019
[Region] Do oddziałów ZUS w województwie śląskim wpłynęło 3,5 tys. wniosków o rodzicielskie świadczenie uzupełniające - Mama 4+. To najwięcej w całej Polsce. Wnioski wpływają od kobiet, ale jest też jeden wniosek złożony przez ojca. Choć przepisy dotyczące rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego obowiązują od 1 marca, już od połowy lutego oddziały odnotowywały spore zainteresowanie tym tematem, a dokumenty składane były jeszcze przed dniem wejścia w życie przepisów. Do 11 marca do Oddziału ZUS w Rybniku wpłynęło 1450 wniosków, do bielskiego Oddziału 454, a do chorzowskiego ZUS 371. W Oddziale ZUS w Częstochowie 333 panie złożyły odpowiednie dokumenty o świadczenie Mama 4+, a w sosnowieckim ZUS takich kobiet było 260. W Oddziale ZUS w Zabrzu odnotowano 629 wniosków od kobiet i jeden od mężczyzny. Już w wielu przypadkach zapadły decyzje przyznające świadczenie. Najwięcej takich decyzji, ponad 340, wydał oddział ZUS w Rybniku, ale też przecież w rybnickim ZUS wpływ wniosków jest kilkukrotnie większy niż w innych oddziałach. W większości osoby, które starają się o świadczenie Mama 4+ są w przedziale wiekowym od 60 do 69 lat, ale w województwie śląskim jest też 7 osób w wieku 90-99 lat. Wśród wszystkich osób zgłaszających się o to świadczenie jest 8 osób, które wychowały co najmniej 9 dzieci. Dla kogo świadczenie Przypomnijmy, świadczenie może być przyznane: matce, która ukończyła 60 lat, urodziła i wychowała lub wychowała co najmniej czworo dzieci i nie ma dochodu zapewniającego niezbędne środki utrzymania oraz ojcu, który ukończył 65 lat i wychował co najmniej czworo dzieci, w przypadku śmierci matki dzieci albo porzucenia dzieci przez matkę lub w przypadku długotrwałego zaprzestania wychowywania dzieci przez matkę. Rodzicielskie świadczenie uzupełniające może być przyznane ojcu, jeśli nie posiada dochodu zapewniającego niezbędne środki utrzymania. Świadczenie przysługiwać będzie nie tylko w przypadku wychowywania własnych dzieci, ale także w razie wychowywania dzieci współmałżonka, dzieci przysposobionych lub przyjętych na wychowanie w ramach rodziny zastępczej (z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej). Kto nie dostanie świadczenia Świadczenie nie przysługuje osobie uprawnionej do emerytury lub renty w wysokości co najmniej najniższej emerytury. Rodzicielskie świadczenie uzupełniające nie przysługuje również osobie, która jest tymczasowo aresztowana lub odbywa karę pozbawienia wolności (oprócz osób, odbywających karę pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego). Ponadto Prezes ZUS (lub KRUS) może odmówić przyznania rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego: osobie, którą sąd pozbawił władzy rodzicielskiej lub której sąd ograniczył władzę rodzicielską przez umieszczenie dziecka lub dzieci w pieczy zastępczej oraz w przypadku długotrwałego zaprzestania wychowywania dzieci. Ile dostanie Mama4+ Świadczenie nie ma stałej kwoty, lecz nie może przekroczyć wysokości najniższej emerytury, która od 1 marca wynosi 1100 zł brutto. Oznacza to, że osoba, która spełnia warunki wymagane do przyznania świadczenia, nigdy nie pracowała i nie ma prawa do emerytury lub renty - może uzyskać prawo do świadczenia w kwocie 1100 zł. Natomiast osoba, która pobiera emeryturę lub rentę w kwocie niższej niż wysokość najniższej emerytury - może mieć przyznane rodzicielskie świadczenie uzupełniające w wysokości dopełnienia do kwoty najniższej emerytury, np.: matka wypracowała sobie emeryturę w kwocie 800 zł - rodzicielskie świadczenie uzupełniające może stanowić różnicę pomiędzy wysokością najniższej emerytury a pobieraną emeryturą - w tym przypadku 300 zł. Pozostałe warunki do przyznania rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego to: zamieszkiwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i posiadanie po ukończeniu 16 roku życia centrum interesów osobistych lub gospodarczych na terenie RP przez okres co najmniej 10 lat, posiadanie obywatelstwa Rzeczypospolitej Polskiej, posiadanie prawa pobytu lub prawa stałego pobytu na terytorium RP - dotyczy obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, legalne przebywanie na terytorium RP - dotyczy cudzoziemców. Konieczny wniosek Rodzicielskie świadczenie uzupełniające nie jest przyznawane automatycznie, trzeba złożyć wniosek w ZUS (lub w KRUS). Wniosek o świadczenie mogą złożyć osoby, które ukończyły 60 lat (kobiety) lub 65 lat (mężczyźni) i nie mają wypracowanej emerytury lub renty w wysokości najniższej emerytury oraz niezbędnych środków utrzymania. Do wniosku należy dołączyć: akty urodzenia dzieci,numery PESEL dzieci, oświadczenie o sytuacji osobistej, rodzinnej, majątkowej i materialnej, oświadczenie o innych okolicznościach, których ustalenie jest niezbędne do przyznania świadczenia, inne dokumenty, które mogą mieć wpływ na przyznanie świadczenia. Prawo do świadczenia powstaje od pierwszego dnia miesiąca, w którym wydano decyzję z zastrzeżeniem, że świadczenie nie może być przyznane wcześniej niż od osiągnięcia ustawowego wieku emerytalnego czyli 60 lat (kobiety) i 65 lat (mężczyźni). Świadczenia są finansowane z budżetu państwa.   Beata Kopczyńska regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim

Pierwsze decyzje waloryzacyjne już wysłane

dodane 11.03.2019

10 marca – korekta rozkładu jazdy

dodane 07.03.2019
[Region] W najbliższą niedzielę 10 marca wejdzie w życie korekta rozkładu jazdy wynikająca z prac remontowo-modernizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W związku z tym, że wraz z nadejściem wiosny prowadzone prace przybierają na sile, podróżni kilku linii będą się musieli liczyć z utrudnieniami.     Największej liczby zmian i dni z zastępczą komunikacją autobusową spodziewać się mogą podróżni z okolic Rybnika. Duże utrudnienia będzie generować również modernizacja odcinka Częstochowa – Zawiercie i związany z tym ruch jednotorowy. W pojedynczych terminach autobusy zastępcze będzie można spotkać również m.in. na odcinku Zebrzydowice – Cieszyn, przy czym w tym przypadku wstrzymanie ruchu nastąpi poza godzinami szczytowymi, tj. od godziny 8:20 do 15:00.   Linia S1: Częstochowa – Katowice – Gliwice Ze względu na prace prowadzone pomiędzy Częstochową a Zawierciem, podobnie jak w okresie zimowym, tak i tym razem część pociągów będzie musiała kursować w skróconej relacji, kończąc kurs w Zawierciu zamiast w Częstochowie. Taka sytuacja będzie dotyczyć czterech pociągów w wybranych okresach maja i czerwca. W pojedynczych przypadkach na powyższym odcinku będzie można spotkać również zastępczą komunikację autobusową (ZKA). Taka sytuacja będzie miała miejsce np. 26 maja w przypadku pociągu numer 40644 (wyjazd z Gliwic o 22:11, przyjazd do Myszkowa o 23:45) oraz w nocy z 2 na 3 i 7 na 8 czerwca – wówczas ZKA będzie dotyczyć ostatnich wieczornych i pierwszych porannych kursów. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na to, że część pociągów będzie kursować objazdem przez Mirów, z pominięciem stacji Korwinów.   Istotne prace w okolicach Rybnika – linie S7, S71 i S72 Z największą liczbą utrudnień będą się musieli liczyć pasażerowie korzystający z linii w kierunku Rybnika. W pierwszej kolejności nastąpi wstrzymanie ruchu w godzinach nocnych w dniach 14-15 marca na odcinku na odcinku Leszczyny – Rybnik. Następnie, od 18 marca do 18 kwietnia zamknięcie będzie dotyczyć odcinka Mikołów – Leszczyny. Pomiędzy tymi stacjami zamiast pociągów będą musiały kursować autobusy zastępcze. Od 23 kwietnia do 28 maja nieprzejezdny będzie również odcinek Rydułtowy – Sumina. Pociągi Kolei Śląskich będą wówczas kursować drogą okrężną przez Jejkowice, a na odcinku Górki Śląskie – Rybnik transport będzie realizowany przez autobusy zastępcze. W pojedynczych dniach w okresie maja i kwietnia zastępcza komunikacja autobusowa zostanie również wprowadzona na odcinku Rybnik – Racibórz oraz Rybnik – Rybnik Towarowy. Warto również zwrócić uwagę na zmiany na linii S72 czyli Rybnik – Pszczyna – Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała. W tym wypadku zastępcze autobusy będzie można spotkać na odcinku Pszczyna - Rybnik w okresie od 11 do 15 maja. Prace prowadzone na wyżej wymienionych odcinkach będą miały też wpływ na kursowanie pociągu Kubalonka, który niedawno został wprowadzony jako nowość do rozkładu jazdy Kolei Śląskich, z myślą o turystycznych kursach z Gliwic do Wisły przez Knurów, Rybnik, Żory i Strumień. W dniach 25 i 26 maja pociąg ten będzie kursował z wykorzystaniem zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Leszczyny – Rybnik (pozostała część trasy w obu kierunkach będzie obsługiwana transportem kolejowym). W przypadku wyżej wymienionych linii Koleje Śląskie szczególnie zachęcają do uważnego zapoznania się z liniowym rozkładem jazdy, ponieważ będziemy mieli niestety do czynienia z wielością wariantów kursowania poszczególnych pociągów.   Honorowanie biletów w pociągach innych przewoźników Aby maksymalnie zniwelować powstałe niedogodności, spółka podjęła współpracę w zakresie dodatkowego honorowania biletów Kolei Śląskich w pociągach Przewozów Regionalnych i PKP Intercity. Oznacza to, że na najbardziej newralgicznych odcinkach podróżni będą mogli korzystać z pociągów tych przewoźników na podstawie biletów KŚ. W przypadku linii S1 taka możliwość będzie na odcinku Częstochowa – Zawiercie w pociągach PKP IC o numerach: 4116 (wyjazd z Zawiercia o 8:53, przyjazd do Częstochowy o 9:51), 1411 (wyjazd z Częstochowy o 8:33, przyjazd do Zawiercia o 9:26), 4110 (wyjazd z Zawiercia o 18:45, przyjazd do Częstochowy o 19:45), 1417 (wyjazd z Częstochowy o 18:26, przyjazd do Zawiercia o 19:19) w dni robocze w terminie od 27 maja do 7 czerwca. Z kolei w niedziele 26 maja i 2 czerwca podróżni na tym odcinku będą mogli korzystać z pociągów numer 4154 (wyjazd z Zawiercia o 18:45, przyjazd do Częstochowy o 19:45) i 1417 (wyjazd z Częstochowy o 18:26, przyjazd do Zawiercia o 19:19). Na podobnych zasadach honorowanie biletów zostanie wprowadzone w pociągach Przewozów Regionalnych na odcinku Katowice – Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki (w obu kierunkach) w terminach 18.03-18.04 oraz 11.05-27.05. W tym wypadku do dyspozycji podróżnych Kolei Śląskich są wszystkie pociągi Przewozów Regionalnych i odwrotnie. Wzajemne honorowanie dotyczyć będzie wszystkich biletów na wspomnianym odcinku – zarówno okresowych, jak i jednorazowych. Honorowane będą przy tym również bilety zakupione w internetowych oraz mobilnych kanałach sprzedaży obu spółek.   Kierunki górskie Dobrą wiadomością dla miłośników górskich wędrówek będzie z pewnością informacja, że w przypadku połączeń do Ustronia i Wisły nie zachodzą żadne istotne zmiany i całą trasę można wygodnie pokonać pociągiem. W porównaniu do poprzednich okresów zmniejszy się również intensywność prac na linii S5 (Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń). W tym przypadku autobusy zastępcze będzie można spotkać jedynie przy kursach poza godzinami szczytu. Od 11 marca do 17 kwietnia taka sytuacja będzie miała miejsce w dni robocze w godzinach 8-14 na odcinku Węgierska Górka – Żywiec, natomiast w nocy z 15 na 16, 16 na 17,22 na 23 i 23 na 24 marca ZKA będzie dotyczyć odcinka Żywiec – Zwardoń. Ważne zmiany nastąpią natomiast w przypadku kursowania pociągów Ornak do Zakopanego. Ze względu na prace modernizacyjno-remontowe prowadzone na odcinku Nowy Targ – Szaflary od 10 marca do 8 czerwca pociągi Kolei Śląskich nie będą dojeżdżać do stolicy polskich Tatr, kończąc swój kurs w Rabce-Zdroju. Co ciekawe, na ten czas Ornak zmieni swoją nazwę handlową na Diablak, co stanowi nawiązanie do nazwy szczytu górskiego. Drobne zmiany na wniosek podróżnych W ramach korekty Koleje Śląskie w miarę możliwości starają się też wprowadzać drobne poprawki w rozkładzie jazdy zgłaszane przez podróżnych. Od 10 marca taka zmiana nastąpi np. na linii S8 (Oświęcim – Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lubliniec), gdzie poprawi się skomunikowanie z pociągiem Przewozów Regionalnych z Wielunia Dąbrowy. Dzięki współpracy z Przewozami Regionalnymi rozkład jazdy zostanie tak zmodyfikowany, by możliwa była wygodna przesiadka na powyższy pociąg w Tarnowskich Górach o godzinie 15:48. Co istotne, powyższe skomunikowanie będzie utrzymane zarówno w dni robocze, jak i w weekendy.   Sprawdź zmiany przed podróżą Drobne zmiany w godzinach odjazdów poszczególnych pociągów mogą zajść również na liniach nieobjętych remontami. Dlatego warto dokładnie sprawdzić rozkład jazdy przed niedzielnymi wycieczkami czy poniedziałkowym wyjściem do pracy. Szczegółowy rozkład jazdy jest dostępny m.in. na stronie internetowej przewoźnika w zakładce Rozkład Jazdy. Kolejna korekta rozkładu jazdy będzie wprowadzana 9 czerwca.     (s)  

Dzień Seniora w Urzędzie Skarbowym

dodane 07.03.2019
[Region] Już w najbliższą środę 13 marca br. Seniorzy województwa śląskiego będą mieli okazję zapoznać się z usługą Twój e-PIT. A wszystko to z okazji organizowanego przez urzędy skarbowe Dnia Seniora.   W środę 13 marca br. urzędy skarbowe z terenu województwa śląskiego (poza urzędami wyspecjalizowanymi, tj. Pierwszym Śląskim Urzędem Skarbowym w Sosnowcu oraz Drugim Śląskim Urzędem Skarbowym w Bielsku – Białej) zapraszają wszystkich emerytów i rencistów w godz. 7.00 – 15.00 na Dzień Seniora. W tym dniu seniorzy, w ramach kampanii promującej usługę Twój e-PIT,  będą mogli skorzystać z fachowej pomocy urzędników oraz uzyskać informacje w zakresie przysługujących im ulg i odliczeń. Pracownicy urzędów skarbowych pomogą również zainteresowanym emerytom i rencistom wypełnić oświadczenie PIT-OP pozwalające na przekazanie 1% podatku należnego na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego. Usługa Twój e-PIT to nowe narządzie Ministerstwa Finansów, dzięki któremu od 15 lutego istnieje możliwość zapoznania się z przygotowanym przez system zeznaniem PIT-37 oraz PIT-38. Logując się do serwisu podatki.gov.pl tak przygotowane zeznanie można zaakceptować bez zmian i pobrać urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), zmodyfikować w zakresie sposobu opodatkowania, przysługujących ulg i odliczeń lub wskazując numer KRS organizacji pożytku publicznego, której chcemy przekazać 1% podatku należnego. Zeznanie można również odrzucić i rozliczyć się samodzielnie. Jeśli nie wykonamy żadnej z opisanych powyżej czynności PIT przygotowany przez system zostanie z dniem 30 kwietnia automatycznie zaakceptowany i przekazany do właściwego urzędu skarbowego.   W tym roku nowością dla podatników jest możliwość zgłoszenia numeru rachunku bankowego w formularzu PIT-37 (wcześniej służył do tego odrębny druk) oraz zwrot nadpłaty w terminie 45 dni dla tych podatników, którzy zdecydują się skorzystać z usługi Twój e-PIT lub rozliczyć się elektronicznie samodzielnie, np. za pośrednictwem aplikacji e-deklaracje DESKTOP. (s)

ZUS wysyła listy do płatników składek

dodane 28.02.2019
[Region, Sosnowiec] Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę ponad 2,5 mln listów do przedsiębiorców z podsumowaniem wpłat w ramach e-składki. W województwie śląskim informacja z rozliczeniem trafi do około 290 tys. firm, natomiast z terenu oddziału ZUS w Sosnowcu do ponad 40 tys. płatników składek. W ciągu najbliższych dwóch tygodni każdy z płatników składek otrzyma z ZUS list z podsumowaniem wpłat na swój indywidualny rachunek składkowy w 2018 r. Z korespondencji z tej przedsiębiorca będzie mógł się dowiedzieć, w jakiej wysokości wpłacił w ubiegłym roku składki na swój indywidualny rachunek oraz jakie należności zostały z nich pokryte. Dowie się również, czy jego konto jest rozliczone na tzw. "zero", czy też występuje nadpłata bądź niedopłata. - List nie jest żadnym wezwanie do zapłaty, lecz informacją, która może służyć do samodzielnego podejmowania działań w kwestii rozliczeń z ZUS. Chcemy, żeby nasi klienci mieli wiedzę, jak prowadzone są rozliczenia na ich kontach. Zależy nam na tym, by każdy płatnik, który otrzyma korespondencję, uważnie ją przeczytał i zweryfikował ze swoimi księgami finansowymi. Jeśli pojawią się jakieś wątpliwości zachęcamy do kontaktu z ZUS, by to wyjaśnić - podkreśla Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego. Na kłopoty układ ratalny W liście z ZUS może pojawić się np. informacja o nawet groszowej czy kilkugroszowej niedopłacie lub nadpłacie. Gdy przedsiębiorca stwierdzi, że na koncie jest zadłużenie albo nadpłata, może podjąć od razu odpowiednie działania. Gdy kwoty zaległości są niewielkie, można je uregulować przy bieżących wpłatach.   Przy wyższych kwotach należy wziąć pod uwagę konieczność doliczenia także odsetek za zwłokę, pomocny w tym może być kalkulator odsetkowy dostępny na stronie internetowej ZUS. - Jeżeli przedsiębiorca nie jest w stanie jedną wpłatą spłacić zaległości zachęcamy do zawarcia układu ratalnego i tym samym wstrzymanie naliczania odsetek za zwłokę. W takiej sytuacji najlepiej skontaktować się z naszymi doradcami ds. ulg i umorzeń, którzy wskażą możliwe rozwiązania - dodaje rzeczniczka. E-składka - jeden przelew Możliwość przedstawienia przedsiębiorcom stanu bieżących rozliczeń składkowych to efekt wprowadzonego w ubiegłym roku projektu e-składki, czyli indywidualnych numerów rachunków składkowych dla każdego płatnika składek. Dziś przedsiębiorca zamiast trzech lub czterech przelewów dokonuje jednej tylko płatności, a Zakład sam rozksięgowuje ją na poszczególne fundusze. Informacja o stanie rozliczeń z ZUS będzie przesyłana przedsiębiorcom każdego roku. Pomocne PUE ZUS Informacja o saldzie rozliczenia konta płatnika składek jest także dostępna na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS). Można ją także uzyskać u doradcy płatnika w każdej placówce ZUS, a osoba która ma konto na PUE ZUS w Centrum Obsługi Telefonicznej (nr tel. 22 560 16 00).   (s)  

W Sosnowcu ruszyła akcja Wielkie Badanie Wzroku

dodane 26.02.2019
[Sosnowiec] W najnowszym badaniu zrealizowanym na potrzeby Wielkiego Badania Wzroku prawie połowa respondentów z województwa śląskiego deklaruje, że ma wadę wzroku lub chorobę oczu, a prawie 30% przyznaje że niewystarczająco dba o wzrok. Rozpoczynająca się właśnie akcja jest okazją do kontrolnej lub profilaktycznej wizyty u specjalisty, który wykona badania i udzieli porad odnośnie odpowiedniej dbałości o oczy. Prawie 11% mieszkańców woj. śląskiego nie wie czy ma wadę wzroku, a 12% źle ocenia kondycję swoich oczu. Warto pamiętać, że niebezpieczeństwo mogą stanowić nie tylko wykryte i już korygowane wady wzroku, lecz również nieświadomość ich występowania. Do występujących najczęściej należą krótkowzroczność (31%) i astygmatyzm (13%). Najbardziej odczuwalną dolegliwością jest suchość oczu – skarży się na niego prawie 80% mieszkańców śląskiego. Ból, niewyraźne widzenie oraz zaczerwienienie doskwiera ponad 70%. Niestety większość dostrzega problem dopiero w momencie pojawienia się pierwszych uciążliwych symptomów. Prawidłowa higiena oczu może poprawić ich kondycję, nie zwalnia jednak z systematycznej diagnostyki. Eksperci zgodnie podkreślają – podstawą dbania o wzrok są regularne, coroczne kontrole okulistyczne. Oczy należy badać co najmniej raz w roku, niezależnie od wcześniej potwierdzonej diagnozy czy występujących dolegliwości. Niektóre z chorób rozwijają się bezobjawowo, dlatego tak ważna jest profilaktyka, by je wykluczyć lub w razie konieczności wdrożyć jak najszybciej odpowiednie leczenie. Eksperci zgodnie podkreślają – podstawą dbania o wzrok są regularne kontrole u specjalisty. – Z wiekiem nasz wzrok zmienia się, dlatego aby mieć pewność dobrego i komfortowego widzenia należy badać jego ostrość przynajmniej raz w roku – niezależnie od wcześniej potwierdzonej wady czy występujących dolegliwości. Często ze względu na stopniowe postępowanie wady możemy nie odczuwać pogorszenia widzenia lub je po prostu ignorować. Ma to duży wpływ na codzienne funkcjonowanie poszczególnych grup zawodowych, np. kierowców, operatorów maszyn czy pracowników biurowych, których wzrok nieustannie narażony jest na wytężoną pracę i często decyduje nie tylko o jakości, ale także bezpieczeństwie wykonywanych czynności – mówi dr n. biol. Robert Grabowski, dyrektor medyczny Vision Express. Wielkie Badanie Wzroku, które odbędzie się między 18 lutego a 31 marca jest doskonałą okazją na wizytę u specjalisty i poddanie się badaniu. W tym czasie koszt badania to jedynie 9 zł, a dodatkową zachętą są atrakcyjne zniżki na zakup okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych. Mieszkańcy Sosnowca mogą wziąć udział w akcji Wielkie Badanie Wzroku do końca marca w następujących salonach Vision Express: ul. Zuzanny 22 w CH Auchan Sosnowiec, ul. Zuzanny 22 w CH Auchan Sosnowiec,ul. Staszica 8B w CH Plejada. Więcej szczegółów dotyczących akcji, adresy wszystkich salonów oraz informacje o zapisach można znaleźć na stronie www.WielkieBadanieWzroku.pl.   (s)

Waloryzacja emerytur i rent – na czym polega i ile wyniesie

dodane 20.02.2019
[Region] Od 1 marca wzrosną emerytury, renty oraz dodatki wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tegoroczny wskaźnik waloryzacji emerytur i rent wynosi 102,86 proc. Świadczenia objęte zostaną waloryzacją kwotowo-procentową.   Oznacza to, że zwiększane są o taki sam procent, z zastrzeżeniem, że kwota podwyżki nie może być mniejsza niż 70 zł brutto. Przy czym osoby, które nie mają prawa do minimalnej emerytury, nie otrzymają gwarantowanej podwyżki, a ich świadczenie zostanie przeliczone przy użyciu wskaźnika waloryzacji.   – Świadczenia podlegają waloryzacji z urzędu, w związku z tym nie trzeba składać żadnego wniosku. Każdy emeryt i rencista otrzyma decyzję z ZUS z podaną nową kwotą, a podwyższone świadczenie otrzyma w dotychczasowym terminie wypłaty. Pamiętajmy jednak, że jeśli z jakiegoś powodu wypłata świadczenia była wstrzymana, to nie podlega ona waloryzacji. Podwyżka będzie możliwa dopiero przy wznowieniu wypłaty świadczenia – wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.   Co to jest waloryzacja Waloryzacja to podnoszenie wysokości świadczeń, aby zachowały realną wartość. Zasady waloryzacji są związane z sytuacją gospodarczą kraju m.in. z inflacją oraz wzrostem gospodarczym. Waloryzacja świadczeń dokonywana jest zawsze 1 marca danego roku. W tym roku emerytury i renty zostaną objęte waloryzacją kwotowo-procentową. Oznacza to, że każde świadczenie zwiększamy o taki sam procent (102,86 proc.), z zastrzeżeniem, że kwota podwyżki nie może być mniejsza niź 70 zł brutto. Jednak tutaj są pewne obwarowania, bowiem osoby, które nie mają prawa do minimalnej emerytury, nie otrzymają gwarantowanej podwyżki, a ich świadczenie zostanie przeliczone przy użyciu wskaźnika waloryzacji. Niezbędnym warunkiem decydującym o prawie do minimalnej emerytury jest zgromadzenie odpowiedniego stażu pracy: kobiety 20 lat składkowych i nieskładkowych, mężczyźni – 25 lat składkowych i nieskładkowych.   Co to jest wskaźnik waloryzacji Wskaźnik waloryzacji to średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym, który jest zwiększany o co najmniej 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych jest liczony ogółem, albo tylko dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów.   Jakie świadczenia podlegają waloryzacji Waloryzacji podlegają wszystkie świadczenia emerytalno-rentowe, do których prawo powstanie do końca lutego 2019 r. Natomiast jeżeli wypłata świadczenia jest wstrzymana (np. w związku z osiąganiem przychodu ponad 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia lub w związku z kontynuowaniem zatrudnienia bez rozwiązania stosunku pracy), świadczenie zostanie zwaloryzowane z chwilą podjęcia jego wypłaty.   Od 1 marca wzrosną także najniższe gwarantowane świadczenia emerytalno-rentowe • emerytura, renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renta rodzinna, renta socjalna wzrosną z kwoty 1029,80zł brutto do 1100zł brutto • renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy z 772,35zł brutto do 825zł brutto • w przypadku renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy i renty inwalidzkiej III grupy, gwarantowana minimalna podwyżka z tytułu waloryzacji wyniesie 52,5 zł brutto • w przypadku osób pobierających emeryturę częściową kwota z tytułu waloryzacji nie będzie mogła być niższa niż połowa kwoty waloryzacji, tj. 35 zł. • świadczenie przedemerytalne z 1070,99zł do 1140,99zł brutto.     (s)

Będzie łatwiej o nieodpłatną pomoc prawną

dodane 20.02.2019
[Region] 1 stycznia 2019 roku weszła w życie ustawa zmieniająca dotychczasowe zasady działania nieodpłatnej pomocy prawnej. Dzięki nowym przepisom, wprowadzonym z inicjatywy Prezydenta RP, z tego rodzaju świadczenia skorzystać może każdy, kto zadeklaruje, że nie jest w stanie ponieść kosztów pomocy odpłatnej. Ale to nie jedyna nowość. Ustawa wprowadza także między innymi możliwość skorzystania z nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kto i w jaki sposób może skorzystać z nowych zasad? Katalog otwarty na zaufanie Nowelizacja ustawy, o której mowa, nie tylko zmienia zasady organizowania nieodpłatnej pomocy prawnej, ale właściwie buduje ten system zupełnie od nowa. Przede wszystkim otwiera się, ograniczony dotąd, katalog osób uprawnionych do korzystania z jej benefitów.  Nieodpłatna pomoc prawna oraz poradnictwo obywatelskie są dostępne dla każdego, kto złoży oświadczenie, że nie może pozwolić sobie na skorzystanie z pomocy odpłatnej. Warto podkreślić, że do takiej deklaracji nie trzeba dołączać żadnych zaświadczeń urzędowych, ani innych dokumentów.  System opiera się na zaufaniu państwa do obywatela.   Dobry plan, czyli poradnictwo obywatelskie Nowością w ustawie jest również instytucja „poradnictwa obywatelskiego”. Polega ono na udzieleniu wsparcia poprzez przygotowanie planu rozwiązania problemu, z jakim zgłasza się osoba potrzebująca, np. wyjścia z zadłużenia kredytowego. Doradca poinformuje interesanta o przysługujących mu uprawnieniach oraz o spoczywających na nim obowiązkach i udzieli pomocy w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym w realizacji przygotowanego wspólnie planu.   Sprawy, z którymi zgłaszają się obywatele, często wymagają współpracy trwającej dłużej niż tylko jedno spotkanie. Niekiedy sama pomoc w postaci wyjaśnienia przepisów i napisania pisma jest niewystarczająca. Konieczne wówczas jest opracowanie całego planu wyjścia z trudnej sytuacji - skomplikowanej nie tylko z powodu problemów prawnych. Nowa ustawa wprowadza taką możliwość. Pomoc na wyciągnięcie ręki Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub poradnictwa obywatelskiego odbywa się w punktach wyznaczonych przez powiaty, według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Istnieje możliwość skorzystania z pomocy poza kolejnością, jeżeli uzasadniają to ważne powody.   Bardzo ważnym aspektem nowej ustawy jest nałożenie na starostę obowiązku sporządzania i aktualizowania listy instytucji, które świadczą nieodpłatne poradnictwo rodzinne, psychologiczne, pedagogiczne, z zakresu pomocy społecznej, w sprawie rozwiązywania problemów alkoholowych i innych uzależnień, w sprawie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w ramach interwencji kryzysowej, dla bezrobotnych, dla osób pokrzywdzonych przestępstwem, a także z zakresu praw konsumentów, praw dziecka, praw pacjenta, ubezpieczeń społecznych, prawa pracy, prawa podatkowego, dla osób w sporze z podmiotami rynku finansowego i inne.   Aby usługi świadczone w ramach poradnictwa były możliwie najlepiej dostosowane do potrzeb mieszkańców poszczególnych gmin, ustawa daje możliwość zawierania porozumień pomiędzy powiatami i gminami, w których określone mogą być szczegółowe zasady oraz zakres pomocy świadczonej na danym terenie.   Nieodpłatna, ale nie bezpłatna, czyli kto za to zapłaci? Nieodpłatnej pomocy prawnej udziela osobiście adwokat lub radca prawny, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, z ich upoważnienia, aplikant adwokacki lub aplikant radcowski. Pomoc zostaje udzielona potrzebującemu nieodpłatnie, co nie oznacza, że osoba ją świadcząca nie jest wynagradzana. Usługa świadczona jest przez profesjonalistów na podstawie umowy zawartej z powiatem. Jest ona finansowana z budżetu państwa z części będącej w dyspozycji wojewodów, poprzez udzielanie dotacji celowej powiatom.  Wysokość takiej dotacji, jest ustalana corocznie przez Ministra Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budżetu w trybie i terminach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wspólne zaangażowanie W Polsce wciąż bardzo wielu obywateli nie ma dostępu do podstawowej pomocy, umożliwiającej rozwiązanie pojawiających się w ich życiu problemów prawnych, ponieważ nie stać ich na odpłatną pomoc. Zaangażowanie urzędników, organizacji pozarządowych, adwokatów, radców prawnych w propagowanie idei i upowszechnianie informacji o możliwości skorzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej jest kluczowe dla możliwość wyjścia z trudnej sytuacji. Nierzadko bowiem to właśnie brak informacji o możliwościach skorzystania z fachowego wsparcia przyczynia się do podejmowania błędnych decyzji i pogorszenia sytuacji danej osoby. Dlatego prawidłowe działanie systemu pomocy prawnej oraz poradnictwa obywatelskiego zależy przede wszystkim od zaangażowania i dobrej woli włodarzy gmin i powiatów. Bardzo ważne jest informowanie wszystkich mieszkańców o możliwości korzystania z pomocy oferowanej przez państwo.   (s)  

Ruszył Twój e-PIT. Nowa jakość w rozliczeniu podatku

dodane 15.02.2019
[Region] 15 lutego 2019 r. na Portalu Podatkowym podatki.gov.pl została uruchomiona nowa usługa Twój e-PIT. Urząd skarbowy automatycznie przygotuje i udostępni roczne zeznanie podatkowe PIT-37 i PIT-38 na podstawie danych które posiada. Podatnik samodzielnie wybierze czy chce skorzystać z Twojego e-PIT-a sporządzonego przez administrację skarbową, czy też samodzielnie wypełnić zeznanie podatkowe. Czym jest Twój e-PIT Twój e-PIT to usługa wspierająca podatnika w wypełnianiu obowiązków podatkowych przez wykorzystanie danych, które posiada Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) i bez konieczności ich ponownego podawania przez podatnika. Podniesie to jakość świadczonych usług i obsługi klienta. Podatnik oszczędzi czas i łatwiej rozliczy ulgi, ponieważ nie musi już dostarczać do urzędu skarbowego dokumentów, które potwierdzają prawo do skorzystania  z odliczenia lub ulgi.  Ponadto podatnicy którzy skorzystają z elektronicznej formy rozliczenia podatku szybciej otrzymają zwrot nadpłaty podatku – w ciągu maksymalnie 45 dni, zamiast 3 miesięcy.   KAS poinformuje o nowej usłudze Płatnicy przesłali 35 mln dokumentów (PIT-8C, PIT-R, PIT-40A, PIT-11, PIT-11A). Na ich podstawie oraz na bazie danych z rozliczenia PIT za 2017 r. powstały elektroniczne zeznania, które zostaną udostępnione w usłudze Twój e-PIT.   KAS przygotowała 23 mln PIT-37 i 250 tys. PIT-38. Pracownicy urzędów skarbowych i konsultanci Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) pomogą podatnikom poznać nową usługę i wyjaśnią, jak z niej korzystać. W infolinii KIS (z tel. stacjonarnego 0 801 055 055, z tel. komórkowego (22) 330 03 30) działa nowa opcja – po wybraniu 6 następuje połącznie z konsultantem, który odpowie na pytania dotyczące Twojego e-PIT-a.   Dodatkowo w urzędach skarbowych w całej Polsce udostępniono podatnikom ponad 500 stanowisk komputerowych z bezpiecznym dostępem do Portalu Podatkowego podatki.gov.pl. Jeżeli ktoś nie ma Internetu albo nie wie jak korzystać z usługi Twój e-PIT, może przyjść do urzędu skarbowego i z pomocą pracowników sprawdzić rozliczenie PIT, które dla niego przygotowano.   Twój e-PIT – najważniejsze rzeczy które powinieneś wiedzieć 1. Dla kogo będzie dostępna usługa Twój e-PIT w 2019 r.? W 2019 r. (z zastosowaniem do rozliczeń za 2018 r.) usługa będzie dostępna dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podatników, którzy uzyskują przychody z kapitałów pieniężnych (np. ze zbycia akcji), tj. składają PIT-37 lub PIT-38.   2. Gdzie i kiedy będzie dostępny Twój e-PIT? Zeznanie podatkowe będzie dostępne od 15 lutego do 30 kwietnia 2019 r. na Portalu Podatkowym podatki.gov.pl.   3. Czy skorzystanie z usługi Twój e-PIT będzie obowiązkowe? Nie. Podatnik samodzielnie wybierze, czy chce skorzystać z e-PIT-a sporządzonego przez administrację skarbową, czy też samodzielnie wypełnić zeznanie podatkowe.   4. Czy korzystając z usługi można liczyć na szybszy zwrot podatku? Termin zwrotu nadpłaty podatku wynikający ze złożonego zeznania przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych został skrócony z 3. miesięcy do 45. dni, o ile zeznanie zostanie złożone drogą elektroniczną. Nie oznacza to jednak, że podatnicy będą oczekiwali na zwrot nadpłaty podatku aż 45 dni. To termin maksymalny, urzędy skarbowe będą się starały, aby podatnicy którzy złożą zeznanie podatkowe za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej otrzymali zwrot nadpłaty podatku jak najszybciej.   5. Jak wygląda zapłata podatku wynikającego z zeznania przygotowanego przez KAS w ramach usługi e-PIT? Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT, ani nie odrzuci zeznania przygotowanego przez KAS, to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane. W sytuacji gdy z zeznania przygotowanego w usłudze Twój e-PIT będzie wynikała kwota podatku do zapłaty, urząd skarbowy do końca maja prześle podatnikowi informację o podatku do zapłaty. Podatnik będzie miał 7 dni na zapłatę podatku – termin ten będzie liczony od dnia otrzymania informacji z urzędu. Za okres od 1 maja do upływu 7-dniowego terminu podatnikowi nie będą naliczane odsetki za zwłokę w zapłacie podatku.   (s)  
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl