Radzimy - pomagamy
Zwrot kosztów na szkolenie pracownika
Pracownik odbywający szkolenie podnoszące kwalifikacje zawodowe opłacane przez pracodawcę musi mieć świadomość, że w pewnych sytuacjach może być zobowiązany do zwrotu kosztów, jakie poniósł pracodawca w związku z podnoszeniem przez niego kwalifikacji zawodowych z tytułu udzielenia mu dodatkowych świadczeń.
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że pracodawca powinien zawrzeć z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe stosowną umowę o szkolenie, która określi wzajemne prawa i obowiązki stron w związku ze skierowaniem i odbyciem przez pracownika szkoleń. Umowa taka nie jest wymagana, jeśli pracodawca nie zamierza zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po zakończeniu podnoszenia kwalifikacji, jednak jej zawarcie może w przyszłości ułatwić dochodzenie ewentualnych roszczeń przez każdą ze stron.
Obowiązek zwrotu dodatkowych świadczeń przeznaczonych na podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika powstaje w przypadku zaistnienia określonych zdarzeń, w szczególności niektórych form rozwiązania stosunku pracy. Pierwszym przypadkiem powodującym powstanie tego zobowiązania jest sytuacja, w której pracownik bez uzasadnionych przyczyn nie podejmie podnoszenia kwalifikacji zawodowych albo przerwie podnoszenie tych kwalifikacji. Uzasadnionymi przyczynami będą zarówno przyczyny leżące po stronie pracodawcy (np. nieudzielenie urlopu szkoleniowego) jak i niezawinione okoliczności po stronie pracownika (np. choroba uniemożliwiająca udział w zajęciach obowiązkowych).
Wyjaśnić należy także, co ustawodawca rozumie przez przerwanie podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Będą to wszystkie sytuacje, w których pracownik przedwcześnie zakończy proces podnoszenia kwalifikacji w sposób nieprzewidziany prawem lub wewnętrznymi regulacjami podmiotu kształcącego. Przykładowo w sytuacji, gdy wymagana jest obecność na zajęciach oraz dany kurs kończy się egzaminem, za moment ukończenia uważa się datę złożenia egzaminu, a nie chwilę odbycia ostatnich zajęć.
Kolejne przesłanki obowiązku zwrotu dodatkowych świadczeń za szkolenia związane są ze sposobem rozwiązania stosunku pracy. Obowiązek ten powstaje m.in. w sytuacji, kiedy pracodawca rozwiąże umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika w trakcie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub po ich zakończeniu, w terminie określonym w umowie o szkolenie (nie dłuższym niż 3 lata). Ponadto do zwrotu kosztów zobowiązany jest pracownik, który w powołanym wyżej terminie rozwiąże umowę o pracę za wypowiedzeniem, z wyjątkiem sytuacji, kiedy przyczyną złożenia wypowiedzenia jest mobbing. Ostatnim przypadkiem powstania obowiązku zwrotu pracodawcy kosztów szkolenia będzie rozwiązanie przez pracownika stosunku pracy bez wypowiedzenia (np. w przypadku szkodliwego wpływu wykonywanej pracy na zdrowie pracownika), w terminie określonym w umowie o szkolenie, jeżeli w rzeczywistości nie istniały podstawy do rozwiązania umowy bez wypowiedzenia.
Niezależnie od tego, który z omawianych przypadków jest podstawą do żądania zwrotu kosztów, pracownik, który zawarł umowę o szkolenie zobowiązany będzie do ich zwrotu w wysokości proporcjonalnej do przewidzianego okresu zatrudnienia po zakończeniu podnoszenia kwalifikacji lub okresu zatrudnienia w trakcie ich podnoszenia, jeśli mówimy o pracowniku, który nie zobowiązał się do pozostawania w zatrudnieniu po zakończeniu szkolenia. Przerwanie podnoszenia kwalifikacji skutkuje natomiast obowiązkiem zwrotu całości kosztów.
Adrian Nowak, prawnik
Alert
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?
Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
Adres redakcji: "Wiadomości Zagłębia" 41-200 Sosnowiec e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
|