Radzimy - pomagamy
Nowa lepsza gwarancja
Od 25 grudnia 2014 roku w obrocie konsumenckim obowiązują nowe przepisy reklamacyjne, zmianie uległy także przepisy o gwarancji. Jest ona prawem, które jest udzielane dobrowolnie przez gwaranta.
Gwarantem zwykle nie jest sprzedawca lecz najczęściej producent, czasem importer, dystrybutor itp. Aby mówić o gwarancji, musi ona zatem zostać udzielona. Dane gwaranta - przedsiębiorcy, który jej udziela - powinny być podane w oświadczeniu gwarancyjnym, np. karcie gwarancyjnej. W przypadku, gdy nie można tego ustalić, należy przyjąć, że gwarantem jest ten podmiot, który złożył oświadczenie gwarancyjne. Gwarancja może mieć formę papierową, najczęściej są to książeczki gwarancyjne lub karty gwarancyjne, albo być wydana na innym trwałym nośniku. Gwarancja może zostać także udzielona w reklamie.
Gwarancja powinna zostać wydana przez sprzedawcę razem z towarem i ma być sformułowana w sposób jasny i zrozumiały w języku polskim. Gwarancja musi określać czas jej trwania, zasięg terytorialny, uprawnienia kupującego oraz informację, że gwarancja nie zawiesza i nie ogranicza uprawnień wynikających z tytułu rękojmi. Brak wymienionych elementów nie powoduje nieważności gwarancji.
Zasady i zakres gwarancji określa sam gwarant. Może on np. ograniczyć swoją odpowiedzialność do poszczególnych części składowych rzeczy. Np. termin gwarancji może być inny w odniesieniu do telefonu i do baterii, albo na baterię może nie być w ogóle udzielona. W gwarancji powinny zostać określone uprawnienia kupującego i obowiązki gwaranta. Zwykle gwarancja obejmuje naprawę towaru, a czasem wymianę, przy czym tę ostatnią zastrzega się zwykle na wypadek niemożliwości naprawy lub wielokrotności istotnych napraw. Zawsze jednak należy sprawdzić w karcie gwarancyjnej, do czego gwarant się zobowiązał i na jaki okres została udzielona. W razie wątpliwości przyjmuje się, że gwarant ma obowiązek usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
W razie skorzystania z gwarancji, kupujący dostarcza towar na koszt gwaranta do miejsca określonego w gwarancji lub do miejsca wydania towaru. Natomiast w przypadku gdy towar jest dużych rozmiarów, lub postanowiono tak w gwarancji, wada powinna być usunięta na miejscu, gdzie znajduje się towar.
Gwarant powinien wykonać swoje obowiązki, np. naprawić towar w terminie określonym w gwarancji. Jeśli natomiast w gwarancji nie określono terminu, wówczas gwarant powinien wykonać obowiązki niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych, licząc od dnia dostarczenia towaru do gwaranta lub jego udostępnienia w miejscu, w którym się znajduje.
Jeżeli w ramach gwarancji dokonano wymiany towaru lub też istotnej naprawy, wówczas termin gwarancji biegnie na nowo od momentu dostarczenia wymienionego lub naprawionego towaru. W przypadku wymiany części, termin biegnie od nowa na tę część, a w sytuacji nieistotnej naprawy lub gdy nie uznano reklamacji, okres gwarancji wydłuża się o czas, w którym uprawniony do gwarancji nie mógł korzystać z rzeczy.
W przypadku, gdy kupujący korzysta z uprawnień gwarancyjnych, bieg terminu do wykonywania uprawnień z tytułu rękojmi zostaje zawieszony od momentu zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Chcąc skorzystać z gwarancji warto zatem od razu zawiadomić sprzedawcę o wadzie towaru, co spowoduje, że zawieszeniu ulegną równolegle uprawnienia z tytułu rękojmi. Dla zawiadomienia sprzedawcy o wadzie nie zastrzeżono żadnej szczególnej formy, ale najlepiej dla celów dowodowych dokonać takiego zawiadomienia pisemnie, czy też drogą elektroniczną i zadbać o potwierdzenia przyjęcia.
UWAGA!
Powyższe zasady gwarancyjne dotyczą zakupów dokonanych po 25 grudnia 2014 roku. Do 24 grudnia 2014 r. obowiązują przepisy ustawy o sprzedaży konsumenckiej, zgodnie z którymi zasady gwarancji - uprawnienia kupującego, czas realizacji obowiązków gwarancyjnych, czas trwania gwarancji i jej ewentualnego przedłużenia określał sam gwarant.
Adrianna Peć
rzecznik praw konsumenta w Sosnowcu
Alert
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?
Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
Adres redakcji: "Wiadomości Zagłębia" 41-200 Sosnowiec e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
|