Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Kultura

dodane 28.02.2019

„Przełamując fale” – premiera na Scenie w Galerii

[Region]

Na pierwszą tegoroczną premierę na Scenie w Galerii katowicki Teatr Śląski zaprasza w sobotę, 2 marca o godz. 19.00. Widzowie zobaczą arcydzieło Larsa von Triera „Przełamując fale" („Breaking the Waves”) w w reżyserii i adaptacji Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej oraz Agnieszki Zawadowskiej.


Ten znany film z 1996 roku jest historią Bess w spektaklu Barbórki która z miłości przekracza kolejne granice poświęcenia i moralności. Jej mąż ulega poważnemu wypadkowi, a ona robi wszystko, aby przywrócić mu zdrowie. Jak daleko posunie się dla tej miłości?

 

Przypomnijmy, że „Przełamując fale”, to duński obraz w reżyserii Larsa von Triera, do którego scenariusz napisali von Trier, Peter Asmussen i David Pirie. Główne role zagrali Emily Watson oraz Stellan Skarsgård. W filmie, który zdobył Grand Prix na festiwalu w Cannes, widoczne są wpływy ruchu Dogma 95, którego założycielem był reżyser. Akcja, osadzona w realiach prowincji Szkocji lat 70. XX w., przedstawia historię młodej Bess McNeill, która wychodzi za mąż za pracującego na odległej platformie wiertniczej Jana. Małżeństwo z „obcym”, o którym niewiele wiadomo, spotyka się z ostracyzmem małej lokalnej społeczności i konserwatywnego  kościoła kalwińskiego. Głęboko religijna Bess wierzy jednak, że rozmawia z Bogiem, a ten ją wysłuchuje. Pragnąc, by rozłąka z mężem trwała jak najkrócej prosi,  żeby Jan powrócił wcześniej. Tak się też staje, ale na skutek wypadku przy pracy. Powraca na ląd sparaliżowany, a Bess uznaje, że to jej wina. Para nie może już uprawiać  seksu, dlatego Jan prosi swoją żonę, by ta kochała się z innymi mężczyznami i opowiadała mu o tym, bo ponoć tylko w ten sposób może być szczęśliwa. Bess stopniowo zaczyna wierzyć, że to co robi jest życzeniem samego Boga, a oddając się innym mężczyznom może sprawić, iż Jan odzyska zdrowie. Uprawia zatem rytualną prostytucję i  zostaje zamordowana przez przygodnie poznanych marynarzy. Po śmierci zostaje potępiona przez wspólnotę religijną, ale jej mąż odzyskuje władzę w nogach.


Ten jeden z najbardziej poruszających filmów Larsa von Triera postanowiła przenieść na scenę Agnieszka Lipiec-Wróblewska. Swoim spektaklem zadaje pytania widzom o granice człowieczeństwa i „normalności” – mówi Aleksandra Czapla-Oslislo, rzeczniczka prasowa Teatru Śląskiego. Ile jesteście w stanie poświęcić dla ukochanej osoby? Zastanawialiście się kiedyś nad tym? Czy miłość może przezwyciężyć instytucjonalny system opresji, który trzyma w ryzach lokalną wspólnotę? „Przełamując fale” to opowieść o poszukiwaniu sensu w świecie, którego zasad nie potrafimy zrozumieć, a jednak się im podporządkowujemy. To historia o wyrażaniu zgody na cierpienie w imię wartości, w które wierzymy. Tym spektaklem rozpoczynamy cykl adaptacji filmowych wyjaśnia.


Agnieszka Lipiec-Wróblewska tworząc adaptację dzieła Larsa von Triera nie odcięła się od języka filmowego. Jednak spektakl jest nam bliższy, bo dzieje się w naszym lokalnym środowisku, bohaterka ma na imię Barbórka, mąż ulega wypadkowi na kopalni. Zarazem  wykorzystuje specjalne projekcje, które pozwalają odbiorcy wniknąć w subiektywny świat głównej bohaterki, czyli granej przez Annę Lemieszek Barbórki. Projekcje  zostały przygotowane we współpracy z kopalniami „Wujek”, „Wieczorek” i Muzeum Górnictwa Węglowego.


Realizatorzy: Agnieszka Lipiec-Wróblewska reżyseria, Agnieszka Lipiec-Wróblewska i Agnieszka Zawadowska – adaptacja, Agnieszka Zawadowska scenografia i kostiumy, Wojciech Staroń – wideo, operator, autor zdjęć, Jan Miklaszewski muzyka, projekcje, Piotr Roszczenko – reżyseria światła.


Grają:  Anna Lemieszek – Barbórka, Michał Rolnicki – Jan, Ewa Kutynia – Matka, Natalia Jesionowska – Doma, Marcin Szaforz Tadeusz / Maska, Michał Piotrowski Doktor Hofmann.

 

Scena w Galerii znajduje się na 2 poziomie Galerii Katowickiej przy ul. 3 Maja.


Teresa Stokłosa

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl