Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

W Zagłębiu

dodane 07.02.2018

Metropolia apeluje o rozbudowę torów na odcinku Będzin-Katowice Ligota

[Region, Będzin]

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wystosowała apel w sprawie realizacji kręgosłupa kolei metropolitalnej, czyli o rozbudowę torów na odcinku Będzin-Katowice Ligota do Prezesa Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Ministra Infrastruktury.


– Rozbudowa torowiska na odcinku Będzin-Katowice Ligota, to bardzo dobry projekt. Jeśli został uwzględniony w planach rozwojowych PKP PLK, które są zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce, to bardzo kibicujemy, aby został jak najszybciej zrealizowany. Stąd właśnie nasz apel. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chciałaby w przyszłości kupić pociągi, które mogłyby być użytkowane przez Koleje Śląskie, ale aby inwestycja ta miała sens, musi powstać nowa infrastruktura kolejowa – informuje Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.


W 2017 r PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy z Krajowego Programu Kolejowego o wartości ponad 18,5 mld zł. W realizacji są umowy o wartości ponad 25 mld zł. (...)” informuje PKP PLK na swojej stronie internetowej. Według zapowiedzi sprzed kilkunastu miesięcy, w 2017 roku spółka miała podpisać umowy na łączną kwotę 29 mld zł. Z kolei na początku lipca 2017 roku do miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dotarła wiadomość o tym, że PKP Polskie Linie Kolejowe nie zrealizują zapowiadanej wcześniej budowy tzw. kolei metropolitarnej, która jest częścią projektu pod nazwą „Prace na linii kolejowej E 65 na ode. Będzin-Katowice-Tychy-Czechowice Dziedzice-Zebrzydowice”. Wykonany jedynie zostanie odcinek Tychy-Zebrzydowice o zakładanej wartości 2 mld zł. Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK, tłumacząc decyzję o realizacji tylko części inwestycji wyjaśniał, że rozbudowa odcinka Będzin-Katowice-Tychy, jest możliwa pod warunkiem wygospodarowania środków z osiąganych oszczędności przetargowych.


(...) W związku z tym, że takie oszczędności się pojawiły, zwracamy się z apelem o realizację kręgosłupa kolei metropolitarnej, czyli dobudowę torów na odcinku Będzin-Katowice Ligota. Budowa kolei aglomeracyjnej w naszym regionie ma głębokie uzasadnienie. W tej chwili najważniejszą drogą łączącą miasta Zagłębia i Śląska jest S86, trasa, która na odcinku pomiędzy Sosnowcem i Katowicami jest trzypasmowa. Niestety, wystarczy drobna kolizja lub zwyczajna awaria samochodu, by kierowcy utknęli w korku. Każdy z włodarzy miast zmaga się obecnie z problemem zbyt dużej liczby samochodów, które nasi mieszkańcy wybierają jako środek transportu, a robią to kosztem komunikacji publicznej. Jeżeli chcemy ten trend odwrócić, musimy postawić na rozwój transportu zbiorowego. Jest to szczególnie widoczne w sercu 2,5 milionowej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (…) ” czytamy w treści apelu wystosowanego do Ireneusza Merchela, prezesa Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

(...)Funkcjonująca od kilku miesięcy Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ma w swoich planach zakup pociągów, które byłyby użytkowane przez Koleje Śląskie. Realizacja tego zadania nie jest możliwa bez nowej infrastruktury kolejowej. Jesteśmy przekonani, że powstanie kolei metropolitarnej będzie najlepszą promocją transportu szynowego w naszym regionie, bowiem żaden inny środek transportu nie pozwoli na tak szybkie przemieszczanie się mieszkańców pomiędzy naszymi miastami.

W imieniu mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zwracam się z apelem o zabezpieczenie środków wygospodarowanych w wyniku oszczędności przetargowych na rzecz budowy kolei metropolitarnej na odcinku Będzin-Katowice Ligota(...)” - argumentuje w apelu do Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

(s)



Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl