Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W regionie

Lwowscy Ormianie gośćmi u Schoena

dodane 07.03.2017
[Sosnowiec] W czwartek, 9 marca o godz. 18.00 odbędzie się wernisaż wystawy „Katedra ormiańska we Lwowie i jej twórcy" przygotowanej przez Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, która będzie okazją do poznania wyjątkowości nieznanego szerzej w Polsce ormiańskiego obrządku i kilkusetletnich dziejów lwowskich Ormian.   – Oprócz dzieła Henryka Rosena i problemów jego konserwacji, w naszym pałacu Schoena pokazane zostaną prace jakie przed stu laty na rzecz katedry zostały wykonane przez krakowskich artystów, Franciszka Mączyńskiego i Józefa Mehoffera – mówi nam Joanna Kunysz, kustosz z Działu Promocji i Edukacji sosnowieckiego Muzeum. Katedra ormiańska ufundowana w II połowie XIV w., to jeden z najstarszych i najcenniejszych zabytków sakralnych Lwowa. Na początku XX w. poddana została gruntownej przebudowie, a charyzmatyczny duszpasterz, który stał wtedy na czele katedry, arcybiskup Józef Teodorowicz do współpracy zaprosił wybitnych artystów, czołowych przedstawicieli okresu Młodej Polski. Za architektoniczną stronę przebudowy i nadanie jej „rysu wschodniego” odpowiadał Franciszek Mączyński, najważniejszy krakowski projektant epoki secesji i wczesnego modernizmu. Dekoracje w prezbiterium, m.in. mozaiki w kopule to dzieło Józefa Mehoffera. Uzupełnienie całości stanowił zespół malowideł ściennych, które zostały przygotowane przez Jana Henryka Rosena, już po zakończeniu pierwszej wojny światowej. Przebudowa, rearmenizowanie lwowskiej świątyni, trwała do 1938 r. i zakończyła się wraz ze śmiercią jej wybitnego duszpasterza. Powstały zespół stanowi jedno z ważniejszych dzieł polskiej sztuki sakralnej okresu międzywojennego. Warto wiedzieć, że Jan Henryk Rosen (1891–1982) wychował się i wykształcił w Paryżu i Lozannie, ale nigdy nie odebrał formalnej edukacji artystycznej: rysować i malować nauczył się w pracowni ojca. Przez pewien czas był sekretarzem Ignacego Jana Paderewskiego i towarzyszył mu podczas negocjacji w Lidze Narodów w Genewie, decydujących dla kształtu odradzającego się, po I wojnie światowej, państwa polskiego. Przez rok (1922–1923) był też urzędnikiem w Ministerstwie Spraw Zagranicznych w Warszawie, ale zrezygnował, by zająć się malarstwem. W pierwszej połowie lat dwudziestych XX w. tworzył niewielkich rozmiarów obrazy o tematyce religijnej, inspirowane sztuką średniowieczną i żywotami świętych. To właśnie te obrazy zachwyciły grono krytyków i amatorów sztuki, w tym arcybiskupa Józefa Teodorowicza, który zaproponował Rosenowi wykonanie monumentalnych malowideł w katedrze ormiańskiej. Dzieło to otworzyło mu drogę do kariery malarza kościelnego, a także zapewniło nominację na profesora Politechniki Lwowskiej.   Ekspozycja, przygotowana przez Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie dla Pałacu Schoena – Muzeum w Sosnowcu, jest znakomitą okazją do poznania wyjątkowości mało znanego w Polsce ormiańskiego obrządku i kilkusetletnich dziejów Ormian we Lwowie. – Pretekstem do prezentacji wystawy jest przede wszystkim wielokulturowość Sosnowca, miasta wielu wyznań, gdzie łączyły się losy katolików, protestantów, wyznawców judaizmu i prawosławia, ale także możliwość porównania malowideł Henryka Rosena z wnętrza lwowskiej świątyni pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny z pracami Włodzimierza Tetmajera i Henryka Uziębło zdobiących sosnowiecką katedrę, także pw. Wniebowzięcia NMP – wyjaśnia Joanna Kunysz. – Pragnę tu ponadto przypomnieć, że przed paroma laty dużą frekwencją cieszyła się nasza wystawa właśnie o różnych wyznaniach i parafiach starego Sosnowca.   Wyjątkowo zaaranżowana, pod kierunkiem Joanny Krzysztofik, ekspozycja zajmuje całe I piętro pałacu przy ul. Chemicznej 12. Składa się z 26 ogromnych (2x1,5 m), kolorowych, poziomych plansz i dużej makiety katedry. Ekspozycji towarzyszy, liczący 293 strony, kolorowy katalog z reprodukcjami prac oraz dawnymi i współczesnymi fotografiami Lwowa i Krakowa, z tekstami m. in. Jacka Purchla, Joanny Wolańskiej, Pawła Baranowskiego.   Szczególnymi gośćmi czwartkowego wernisażu będą ambasador Armenii w Polsce, pan Edgar Ghazaryan i ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski. Słowo wstępu wygłosi prof. dr Jacek Purchla, dyrektor krakowskiego MCK. Niewątpliwą atrakcją uroczystości będzie degustacja potraw kuchni ormiańskiej. Wystawa potrwa do 30 kwietnia br. Teresa Stokłosa

Zostań ekologicznym projektantem

dodane 07.03.2017
[Dąbrowa Górnicza] Wspólne projektowanie niepowtarzalnych parasolek i ekologicznych toreb – obowiązkowo z wodnymi akcentami – oraz występy artystyczne będą atrakcjami obchodów Światowego Dnia Wody w Dąbrowie Górniczej organizowanych przez Dąbrowskie Wodociągi, które odbędą się w sobotę 11 marca w Centrum Handlowym Pogoria. Projektowanie parasolek i ekologicznych toreb uświetnią występy wokalistów z Młodzieżowego Ośrodka Pracy Twórczej. Najwięcej atrakcji przygotowano z myślą o najmłodszych. Dzieci będą mogły m.in. przyozdobić swoje buzie najróżniejszymi wodnymi „tatuażami” oraz wziąć udział w licznych konkursach z nagrodami. Odwiedzający będą też mogli zobaczyć dwie wystawy. Pierwsza z nich pod hasłem „Wodny świat” prezentować będzie ceramikę i tkaniny, druga to wystawa zdjęć laureatów pięciu edycji Fotokonkursu organizowanego przez Dąbrowskie Wodociągi. Jego 6 edycja startuje już 22 marca. Tym razem każdy uczestnik konkursu powinien uwiecznić na fotografii swoją wodną przygodę. Najlepsze zdjęcie wystarczy tylko wrzucić na www.dabrowskie-wodociagi.pl do 7 maja br. Zwycięska fotografia zostanie nagrodzona kwotą 2000 zł. Efekty konkursów fotograficznych zachęciły Dąbrowskie Wodociągi do pójścia krok dalej. Dla uczniów klas podstawowych i gimnazjów przygotowany został konkurs filmowy. Jest on kierowany do wszystkich uczniów, którzy nie rozstają się ze smartfonem, obsługa lustrzanki cyfrowej czy kamery nie stanowi dla nich problemu, a grając czują się jak ryba w wodzie. Wystarczy tylko nakręcić i zmontować film pt. „Piję wodę z kranu”, w którym główną rolę zagra woda.   – Być może dzięki temu objawi się w Dąbrowie Górniczej reżyserski czy aktorski talent – mówi Andrzej Malinowski, prezes zarządu Dąbrowskich Wodociągów i jednocześnie przewodniczący jury konkursu. Klasa, która nakręci najlepszy film zostanie nagrodzona wycieczką do Centrum Wiedzy o Wodzie Hydropolis we Wrocławiu, zdobywcy drugiego miejsca pojadą do Planetarium Śląskiego w Chorzowie, natomiast filmowcy, którzy zajmą trzecie miejsce otrzymają bilety do kina Helios w Dąbrowie Górniczej. Więcej o konkursach na stronie: www.dabrowskie-wodociagi.pl.   (s)

„Karol” – wybitny spektakl o wybitnym człowieku

dodane 06.03.2017
[Region, Sosnowiec] 25 lutego w Tauron Arenie Kraków odbyła się światowa premiera musicalu „Karol” o życiu Św. Jana Pawła II. Spektakl zaprezentowano w wypełnionej po brzegi hali widowiskowej – dla 9 tys. widzów. Publiczność nagrodziła artystów owacjami na stojąco. Premiera „Karola” okazała się wielkim sukcesem, nie tylko frekwencyjnym, ale również artystycznym. Spektakl wyreżyserował Krzysztof Korwin-Piotrowski, do 2016 roku kierownik artystyczny Gliwickiego Teatru Muzycznego, jednej z najlepszych scen musicalowych w Polsce. Musical został przygotowany wspólnie przez Agencję PRC oraz Fundację „Humanitas”, przy wsparciu Gminy Sosnowiec. Partnerem Głównym Musicalu był Totalizator Sportowy, a sponsorami Fundacja Stefczyka i Tauron Polska Energia.   W musicalu „Karol” opowiedziane zostało całe życie Karola Wojtyły – od czasów młodości, gdy poznajemy Lolka jako niesfornego, ale sympatycznego łobuziaka, przez okres młodości (Teatr Rapsodyczny, spływy kajakowe), czas biskupi, kardynalski, moment wyboru na Stolicę Piotrową, okres pontyfikatu, aż po moment odejścia 2 kwietnia 2005 roku. I od pierwszej do ostatniej minuty spektaklu jego twórcom udało się zbudować niezwykle emocjonalny, trzymający w napięciu, momentami zabawny, najczęściej jednak wzruszający klimat opowieści o życiu Wielkiego Polaka. Obok sposobu, w jaki autorzy „Karola” ukazują biografię Ojca Świętego nie sposób przejść obojętnie w wymiarze emocjonalnym – ten spektakl chwyta za serce, przywołuje wspomnienia, prowokuje do śmiechu i łez. Gdy ze sceny rozlega się przepiękna muzycznie i tekstowo ballada „Nie żegnam się” -intymne pożegnanie umierającego Papieża z wiernymi – nie sposób powstrzymać wzruszenia. Podobnie jak nie można okiełznać go, gdy cała sala śpiewa ukochaną papieską „Barkę” – jakby znów stojąc pod oknem na Franciszkańskiej 3 w Krakowie, gdy On tam był.   Wielkie gratulacje należą się twórcom spektaklu właśnie za emocjonalność narracji i umiejętność zbudowania niepowtarzalnej atmosfery spotkania z Ojcem Świętym, który jak żywy przybywa na scenę, by głosić mądrość, prawdę i piękno. Wielka z tym zasługa ciekawego scenariusza pełnego nieoczekiwanych wolt i trzymających w napięciu momentów (jak zamach na Placu Świętego Piotra), podczas których artyści mogą zagrać na najbardziej intymnych emocjach widza. Libretto „Karola” to literacka perełka – tak w warstwie dialogowej (znakomita scena rozmowy młodego Karola Wojtyły z Bogiem, ukrytym pod postacią żebraka), jak i tekstów piosenek (mądre, przemyślane, poetyckie, dopracowane w najdrobniejszych szczegółach). Scenariusz autorstwa Michała Kaczmarczyka pozwala widzom nie tylko poznać biografię Karola Wojtyły, ale autentycznie, głęboko ją przeżyć. Żałuję, że nie często mamy dziś w teatrze do czynienia z takimi scenariuszami – intelektualnymi, a jednocześnie przyjaznymi dla widza, głębokimi, a jednocześnie przystającymi do popularnego i lekkiego gatunku, jakim jest musical.   Atutem spektaklu jest również muzyka autorstwa Filipa Siejki. W hali Tauron Areny co rusz rozbrzmiewały piosenki będące materiałem na radiowe hity – od balladowej „Rozmowy z synem” zaśpiewanej brawurowo przez Barbarę Gąsienicę-Giewont, po taneczne „Chodź z nami” w interpretacji Anny Wyszkoni. Warstwa muzyczna spektaklu jest różnorodna, przemyślana, idealnie „dopasowana” do klimatu scen i nastroju poszczególnych fragmentów musicalu. Zaryzykuję tezę, że większość widzów, po wyjściu z Tauron Areny, nuciła niejeden utwór z bogatego repertuaru „karolowych” hitów.   Twórcy musicalu „Karol” dobrali znakomity zespół aktorów i wokalistów – obok znanych nazwisk, jak Anna Wyszkoni, Edyta Geppert czy Piotr i Wojciech Cugowscy, pojawiło się na scenie wielu interesujących, świetnie rokujących debiutantów. Uwagę zwracał Wojciech Daniel, na co dzień związany z Teatrem Muzycznym w Gdyni, który wcielił się w rolę młodego Wojtyły (profesjonalny warsztat, troska o słowo, kunszt wokalny) oraz Krzysztof Knapczyk w roli przyjaciela przyszłego papieża („czysty” wokal, łączenie śpiewu z grą na flecie poprzecznym, autorska interpretacja roli, co nieczęste u tak młodych artystów). Urzekli także Jacek Kawalec jako Jan Paweł II (znakomite aktorstwo połączone ze zdolnościami wokalnymi przystającymi do wszystkich możliwych stylów muzycznych: od rocka do popu), Rafał Sadowski jako pułkownik UB (wyrazistość sceniczna na ocenę celującą) oraz Agnieszka Kaczorowska (autentyczność, wdzięk, spontaniczność i emanujące w stronę publiczności ciepło). Pogratulować producentom „Karola” tak wielu utalentowanych artystów na jednej scenie. Siła ich aktorstwa i wokali to wielka siła całego spektaklu.   Musical „Karol” prezentowany był jako wielkie widowisko z towarzyszeniem efektów specjalnych i niezwykłych środków inscenizacyjnych. Nie mogło więc zabraknąć pokazu laserowego czy bogatej gry światła efektowego, które dodały musicalowi mocy i pomogły zbudować klimat muzycznego show na najwyższym poziomie. Na szczęście środki te zostały wykorzystane tylko w tych momentach, w których należało postawić na efekt wizualny i mocne „uderzenie” inscenizacyjne, a ograniczone do minimum tam, gdzie liczy się intymna, familiarna więź z widzem. Proporcje między efektywnością a delikatnością i subtelnością zostały zachowane – efektów specjalnych było tyle, ile być powinno. Wywoływały więc wrażenie i przyciągały uwagę, ale nie męczyły, nie narzucały się nachalnie widzom, jak w wielu innych, podobnych produkcjach.   Musical „Karol” warto również pochwalić za kostiumy, dobrze oddające klimat czasów, w których rozgrywała się sceniczna opowieść (dbałość o szczegół w szatach liturgicznych Ojca Świętego to podręcznikowy przykład dobrze wykonanej pracy kostiumograficznej). Słabiej pod tym względem wypadła scenografia – tradycyjnej, teatralnej niemal w „Karolu” nie było, a szkoda. Jej miejsce godnie wypełniały co prawda wizualizacje multimedialne wyświetlane na panoramicznym ekranie tworzącym horyzont sceny, ale dodatkowe elementy przestrzeni scenicznej na pewno dodałby przedstawieniu kolorytu i pozwoliły aktorom lepiej „ograć” gigantyczną przestrzeń sceny (potwierdza to zresztą przepiękna scena w Kurii Rzymskiej, krótko po wyborze Karola Wojtyły na papieża – gdy „zagrały” w niej styropianowe, monumentalne kolumny watykańskie, scena od razu nabrała zupełnie innego charakteru).   Musical, którego premierę mogliśmy obejrzeć w Tauron Arenie Kraków, jest pod wieloma względami dziełem znaczącym. Twórcy „Karola” na czele z producentem, Przemysławem Rutą, zmierzyli się z trudną, wymagającą materią teatralną, działając pod presją ogromnych oczekiwań widzów – wszak opowiadają życie autorytetu dla milionów Polaków. Nie zawiedli. Przygotowali spektakl zapadający w pamięć, wzruszający, monumentalny, oryginalny w formie. Spektakl, który na stałe zapisze się w historii polskiego teatru współczesnego.   Barbara Góral

Sosnowiecka „Dziesiątka” w filmowym kadrze

dodane 06.03.2017
[Sosnowiec] „Powrót” w reżyserii Damiana Kocura ze zdjęciami Kacpra Sędzielewskiego pomyślnie przeszedł selekcję i zostanie pokazany w ramach programu konkursowego tegorocznej odsłony Short Waves Festival. Etiuda wyprodukowana została przez Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego. Jednym z miejsc akcji filmowej jest szkolny teren sosnowieckiej „Dziesiątki”. To tu m.in. powstała część znakomitych zdjęć i ujęć do filmu. Short Waves Festival 2017 odbędzie się w dniach 21 – 26 marzec w Poznaniu. – Hasłem przewodnim 9. edycji międzynarodowego festiwalu filmów krótkometrażowych jest „beyond borders”. Hasło to akcentuje proces zacierania się granic pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki oraz odbiorcami i aktywnymi użytkownikami kultury. Odnosi się również do umowności granic geograficznych oraz zjawisk takich jak globalizacja światowej ekonomii, kryzys migracyjny, czy nowe, umocowane jedynie w rzeczywistości wirtualnej, zjawiska społeczne. Po raz kolejny przychodzi nam cieszyć się z sukcesu ekipy filmowej, po raz kolejny gratulujemy i trzymamy kciuki – mówi Małgorzata Wierzbicka, dyrektor SP 10 w Sosnowcu. „Powrót” prezentowany jest na wielu prestiżowych festiwalach. Otrzymał m.in. wyróżnienie w konkursie Filmowa Młoda Polska, który odbywał się w ramach 20. Festiwalu „Lato z Muzami” w Nowogardzie. Jury wyróżniło film za nowy wyrazisty głos w naszym kinie, mówiący o potrzebie zrozumienia błędów drugiego człowieka. Bohaterka „Powrotu” wychodzi na pierwszą, trzydziestogodzinną przepustkę z zakładu karnego. W domu czekają na nią mąż i kilkuletni syn. Wszystko jest zaplanowane – w czasie przepustki w trójkę mają wyjechać z kraju. Jednak przed ucieczką Ania postanawia rozliczyć się z przeszłością... Short Waves Festival to sieć filmowych wydarzeń, rozproszonych w przestrzeni miejskiej. Ich trzonem są pokazy konkursowe – selekcja starannie wyselekcjonowanych filmów krótkometrażowych obejmujących cztery kategorie: Konkurs Międzynarodowy, Konkurs Polski, Dances With Camera i eksperymentalne unxpctd.mov. Istotnym punktem programu pozakonkursowego będzie fokus na kino niemieckie, w ramach którego zostaną pokazane sety filmowe z m.in: Zebra Poetry Film Festival oraz Kurzfilmtage Oberhausen, retrospektywa Christopha Girardeta oraz wystawa Matthiasa Wermke i Mischy Leinkaufa. W programie znajdą się także krótkie animacje i fabuły z zeszłorocznych nominacji oskarowych oraz program filmów nominowanych do Europejskich Nagród Filmowych. Ważnym elementem programu będą sekcje filmowe dedykowane różnym grupom wiekowym, dorosłym: Hot Shorts czy Friday Night oraz seniorom: program Stary Człowiek i Może. Pierwszy raz na festiwalu pojawi się także unikatowy set wideoklipów Saving Pop Culture z Kurzfilmtage Oberhausen. Nie zabraknie wydarzeń specjalnych takich jak Kino Fusion czy Random Home Cinema, czyli słynnych już pokazów w prywatnych mieszkaniach poznaniaków. Podczas festiwalu odbędzie się również wiele spotkań i dyskusji branżowych w ramach European Short Pitch i Poznan Industry Day, a także warsztaty projektowe i scenopisarskie. Program dopełniają dyskusje z artystami i after-party w klubie festiwalowym, które w tym roku mieści się w klubie LAS na Małych Garbarach. Wydarzenia odbędą się w kilkunastu miejscach na terenie Poznania: w kinach studyjnych, klubach i centrach kultury. (s)

Stal skuteczniejsza, Szewczyk nie do zatrzymania

dodane 06.03.2017
[Dąbrowa Górnicza] W meczu 21. kolejki Polskiej Ligi Koszykówki, MKS Dąbrowa Górnicza nie obronił własnego parkietu przed BM Slam Stal Ostrów Wielkopolski. Trafienia za trzy gości, zwłaszcza Szymona Szewczyka, ostatecznie pogrążyły drużynę Drażena Anzulovicia. W MKS-u Dąbrowa Górnicza do gry wrócił rozgrywający Kerron Johnson. Pierwsze punkty padły po półtorej minuty od rozpoczęcia. Łukasz Majewski skończył akcję 2+1. Dla dąbrowian dopiero po trzech minutach wynik otworzył Johnson. Po akcji dwójkowej Kerrona z Przemysławem Szymańskim, gospodarze doprowadzili do remisu 8:8, ale w kolejnym posiadaniu za trzy odpowiedział Szymon Szewczyk ze Stali. Weteran parkietów PLK zanotował w pierwszej kwarcie 8 punktów i goście prowadzili 18:11. MKS-owi brakowało skuteczności, tylko 4/16 z gry. Dąbrowianie weszli w drugie 10 minut punktami Jeremiah Wilsona i Byrona Wesleya, ale nie mogli upilnować Szewczyka, który raz jeszcze celnie przymierzył za trzy i zapewnił ostrowianom 8-punktowe prowadzenie (23:15). Trener Drażen Anzulović natychmiast poprosił o przerwę na żądanie. Miejscowi mieli jednak kłopot z zatrzymaniem graczy Emila Rajkovicia w ataku. Krzywdę robił zwłaszcza Aaron Johnson, atakując agresywnie w pick-and-rollu i podając do wysokich tuż pod koszem. Trzecią odsłonę MKS otwierał przegrywając 31:43. Po trójce Kovalenko starta zmalała do 7 oczek, ale po raz kolejny uderzył Szewczyk oddając Stali to, co przed chwilą straciła. Dąbrowianie grali znacznie agresywniej w obronie. Po rzutach wolnych Byrona Wesleya przewaga Stali wynosiła już tylko 6 punktów. Nie było jednak mocnych na Szymona Szewczyka, który tego popołudnia dziurawił siatki z dystansu. W finałowe 10 minut meczu goście z Ostrowa Wielkopolskiego wchodzili z przewagą 9 oczek. Fani z Zagłębia byli wyraźnie niezadowoleni z pracy sędziów w tym spotkaniu. Ale w ostatecznym rozrachunku błędy dąbrowian okazały się zbyt kosztowne. Stal w ostatniej kwarcie była w stanie kontrolować przewagę. Najlepszym zawodnikiem spotkania bez cienia wątpliwości był Szymon Szewczyk kończąc z 19 punktami i 6 zbiórkami. MKS DĄBROWA GÓRNICZA – BM SLAM STAL OSTRÓW WIELKOPOLSKI 61:78 (11:18, 20:25, 20:17, 10:18) MKS: Johnson 13, Wesley 11, Wilson 8, Wołoszyn 8, Parzeński 6, Pamuła 4, Kovalenko 4, Szymański 4, Piechowicz 3, Kucharek 0 Stal: Szewczyk 19, Carter 14,  King 14, Majewski 9,  Johnson 9, Chanas 5, Nikołow 4, Ochońko 2, Kostrzewski 2, Tomaszek 0, Zębski 0, Kaczmarzyk 0 Michał Kajzerek

Dostali blisko 74 mln zł na przebudowę DK 94

dodane 03.03.2017
[Sosnowiec] Sosnowiec znalazł się w gronie kolejnych 4 miast, które podpisały umowy o dofinansowanie z UE inwestycji drogowych. Jak poinformował Departament Komunikacji w Ministerstwie Rozwoju, blisko 217 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko otrzymają Sosnowiec, Gorzów Wielkopolski, Nowy Sącz oraz Toruń. Sosnowiec przebuduje obecnie jednopoziomowe skrzyżowanie drogi krajowej nr 94 z ulicą Długosza na węzeł dwupoziomowy. Powstanie 1,3 km drogi. Inwestycja jest częścią większego przedsięwzięcia polegającego na modernizacji DK 94 w Sosnowcu. Głównym celem projektu jest poprawa dostępności transportowej miasta – droga krajowa nr 94 łączy Sosnowiec ze wschodnią częścią województwa śląskiego i dalej z Małopolską, Podkarpaciem i Lubelszczyzną. Wartość projektu to prawie 89 mln zł, a dofinansowanie unijne blisko 74 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowano na styczeń 2021 r. – Umowy o dofinansowanie budowy i modernizacji dróg z działania 4.2 Programu Infrastruktura i Środowisko podpisało już 14 miast. Wartość wsparcia UE w tych umowach to w sumie ponad 1 mld zł – poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik. Oprócz Sosnowca, Gorzowa Wielkopolskiego, Nowego Sącza i Torunia umowy podpisały dotychczas Bydgoszcz, Częstochowa, Gliwice, Kraków, Leszno, Łomża, Rybnik, Tarnów, Tychy i Zamość. Wiceminister przypomniał, że dzięki podjętej kilka dni temu decyzji możliwe było przyznanie wyższego dofinansowania dla inwestycji Gorzowa Wielkopolskiego, Nowego Sącza, Sosnowca i Torunia.  Dofinansowanie wzrosło z 27 do 85 proc. wartości tzw. wydatków kwalifikowanych. – Mogliśmy to zrobić dzięki oszczędnościom przetargowym w zakontraktowanych już projektach w działaniu 4.2, a także przesunięciom środków w Programie Infrastruktura i Środowisko – powiedział wiceminister.   (s)
Wróć
Nowsze 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 Starsze

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl