Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W regionie

Poligon w Jaworznie

dodane 10.06.2013
[Region, Jaworzno] W ramach dni Jaworzna część miasta zamieni się w poligon. Już 15 czerwca urząd miasta wraz z hotelem „Pańska Góra” organizuje Piknik Militarny. Po paradzie wojskowej na placu po szybie Kościuszko będzie głośno. W tym rejonie zostanie stoczona bitwa.   Piknik Militarny rozpocznie się już 14 czerwca, kiedy w okolice hotelu „Pańska Góra” zaczną się zjeżdżać pojazdy bojowe. To właśnie miejsce będzie sztabem dowodzenia całej wojskowej imprezy. Jednak  największe atrakcje odbędą się w następnym dniu. Już od godz. 10.00 pojazdy opancerzone ustawią się w kolumnę, która przejedzie przez ulice Jaworzna. Militaria na czterech kółkach będzie można zobaczyć na trasie Skałka, Centrum, Warpie, Podwale, Gigant, Niedzielska, Osiedle Stałe, Podłęże, Pszczelnik. Parada zakończy się na terenie po dawnym szybie Kościuszko. Tam właśnie zostanie zorganizowana symulacja bitwy. Wielkie atrakcje czekają na uczestników pikniku w godz. między 13.00 a 18.00. To właśnie wtedy będzie można zobaczyć wozy bojowe podczas akcji. Pokaz ma zakończyć się około godz. 15.00 symulacją bitwy.   Piknik Militarny to nie tylko okazja do oglądania sprzętu wojskowego. Mieszkańcy Jaworzna będą mogli sami wsiąść do pojazdów bojowych i przejechać się nimi. Oczywiście pod specjalnym wojskowym nadzorem. Wieczorem organizatorzy militarnych atrakcji zaproszą gości na ognisko.  Ale to nie koniec. 16 czerwca, w niedzielę, zostanie zorganizowana wystawa sprzętu wojskowego. Na koniec będzie można obejrzeć zderzenie samochodu z bojowym pojazdem gąsienicowym.   (PR)

Szachiści rywalizowali w ZSO nr 9

dodane 09.06.2013
[Sosnowiec]   W ZSO nr 9 odbył się II Turniej Szachowy o Puchar Dyrektora ZSO nr 9 w Sosnowcu. Tytuł mistrzyni i Puchar Dyrektora wywalczyła reprezentantka UKS Dwójka przy Gimnazjum nr 2 w Sosnowcu, Ewelina Krupa. - To powtórka sukcesu z poprzedniego roku. Czterech najlepszych uczestników otrzymało nagrody rzeczowe i dyplomy. Każdy z zawodników otrzymał słodki poczęstunek. Nagrodę niespodziankę wylosował z kolei Daniel Jurczak. Turniej przebiegał w miłej, rodzinnej i sportowej atmosferze. Startowało 15 zawodników z Sosnowca, Mysłowic, Dąbrowy Górniczej, Będzina i Sławkowa.– powiedział Adrian Eliasz, instruktor szachowy w UKS Dwójka Sosnowiec, który przeprowadził zawody. Turniej odbywał się w ramach Pikniku Rodzinnego w ZSO nr 9.   Poniżej prezentujemy pełną klasyfikację: 1 miejsce – Ewelina Krupa (UKS Dwójka Sosnowiec)2 miejsce – Mateusz Żak (Sosnowiec)3 miejsce – Piotr Banasik (UKS Dwójka Sosnowiec)4 miejsce – Jarosław Banasik (Dąbrowa Górnicza)5 miejsce – Szymon Rapacz (G 2 Sosnowiec)6 miejsce – Royel Ratyński (UKS Dwójka Sosnowiec)7 miejsce – Dominik Chrząścik (UKS Dwójka Sosnowiec)8 miejsce – Daniel Jurczak (UKS Dwójka Sosnowiec)9 miejsce – Robert Dzidowski (Sosnowiec)10 miejsce – Marek Ponikowski (G 2 Sosnowiec)11 miejsce – Maksym Zdanek (absolwent Niepublicznego Przedszkola Filip i Maja w D.G.)12 miejsce – Szymon Kwapień (UKS Dwójka Sosnowiec)13 miejsce – Wiktoria Szyndler (UKS Dwójka Sosnowiec)14 miejsce – Mateusz Molenda (G 2 Sosnowiec)15 miejsce – Andrzej Pawłowski (Niepubliczne Przedszkole Filip i Maja w D.G.)   (KP)

Sosnowieckie Centra Kształcenia ze zgodą radnych

dodane 08.06.2013
[Sosnowiec]   Sosnowieckie Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego jednak powstaną. Taką decyzję podczas wczorajszej nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej podjęli sosnowieccy radni. Głosowanie poprzedziła burzliwa dyskusja, podczas której radni opozycyjni, przeciwni proponowanej reformie oświaty w mieście, do samego końca próbowali przekonać koalicjantów z ekipy rządzącej do nie popierania jej. Ostatecznie, w bardzo wyrównanym głosowaniu, podjęte zostały wszystkie uchwały prowadzące do utworzenia CKZiU.   – Myślę, że dziś na tej sali, nie ma tych, którzy są za ani przeciw; nie będzie wygranych czy przegranych. Wszyscy będziemy dyskutować co robić w oświacie przy malejącej liczbie dzieci. Nie dyskutujemy dzisiaj w ogóle o likwidacji, wszystkie szkoły pozostają. Dla uczniów, nauczycieli niż się nie zmienia. Ale w tym roku 3 klasy gimnazjów ukończy 1466 uczniów.  Dyrektorzy mogą próbować zaczarować rzeczywistość, ale w trakcie naborów okazuje się, że chęci tak rozmijają się ze stanem faktycznym, że dyrektorzy mają zerowy nabór – mówił prezydent Sosnowca Kazimierz Górski podczas wczorajszej sesji.   Na potwierdzenie słów prezydenta, wiceprezydent Agnieszka Czechowska – Kopeć przedstawiła obecnym na sali statystyki dotyczące naborów w sosnowieckich szkołach ponadgimnazjalnych. – W tej chwili brakuje ponad 400 uczniów, aby wypełnić to co zaplanowali sobie dyrektorzy. Dla przykładu w Zespole Szkół Architektoniczno – Budowlanych do zawodu dekarza zgłosiło się 3 uczniów na 10 planowanych, ogrodnika 0 na 10. Z innymi zawodami jest podobnie. Monter zawodowy: 2 na 24 uczniów. W liceach jest podobnie. To są dane liczbowe, z  którymi nie da się polemizować – przekonywała Czechowska – Kopeć.   Zdecydowanymi przeciwnikami uchwał w sprawie centrów byli radni opozycyjni, którzy tuż przed sesją zwołali konferencję prasową, podczas której wskazywali na, ich zdaniem, liczne nieprawidłowości w procesie opracowywania uchwał oraz błędy merytoryczne, jakie miały zawierać statuty Centrów. Chodziło przede wszystkim o fakt, iż kilkakrotnie zmieniano wersję projektu, a na koniec i tak powrócono do wersji niemalże identycznej z pierwotną. Ponadto o niejasności w związku ze zwoływaniem Rad Pedagogicznych mających zaopiniować projekt na ostatnią chwilę, a także brak pozytywnej opinii komisji oświaty. Te same argumenty powtórzyli w sali sesyjnej.   – Szkoły zawodowe to dobra przyszłość naszych dzieci. To co powiedziała pani prezydent jest nieuzasadnione. Mówimy o przygotowaniu do likwidacji. Gdyby urząd prowadzony był kompetentnie to nie mielibyśmy ośmieszania się. Panie prezydencie, wstydziłby się pan za swoich urzędników – grzmiał Maciej Adamiec w wystąpieniu klubowym Niezależnych. Również radni PiS opowiedzieli się przeciwko uchwałom. Wiele wątpliwości mieli także radni SLD, w których imieniu Tomasz Bańbuła powtórzył apel o wstrzymanie się z powoływaniem centrów w tym roku szkolnym. - Łączenie jest koniecznością, ale dzisiejszy czas jest zbyt krótki by rozwiązać wiele problemów. Powinniśmy odłożyć decyzję z dnia dzisiejszego, kontynuować dyskusje, przekonywać środowisko, żeby wypracować najlepsze rozwiązanie. Przyspieszone działania w ostatnich dniach nie poprawiły sytuacji, wręcz wprowadziły chaos – stwierdził radny Bańbuła.   Także radna PO Ewa Szota miała zastrzeżenia do statutu centrum przy ul. Grota – Roweckiego i wytknęła kilka istotnych braków. - Pani prezydent, na drodze dochodzenia do centrów, potraktowała pani niepoważnie nie tylko nauczycieli ale i radnych. Wykazał się pani niekompetencją przy tworzeniu tych uchwał, ale wykazała pani tez wielka butę – zwróciła się do Agnieszki Czechowskiej – Kopeć radna Szota. Mimo że naczelnik Wydziału Edukacji, Piotr Wesołowski próbował wyjaśniać wątpliwości, część radnych była nieubłagana. – Mówi pan o drobnych uchybieniach, a okazje się, ze tworzymy centrum, które nie ma własnych zadań. To po co je tworzymy? Tak się zdarza, że rano patrzę w lustro i chciałbym jutro też w nie spojrzeć i nie mieć odruchu wymiotnego – stwierdził Karol Winiarski.   Głos zabrała także przewodnicząca Związku Nauczycielstwa Polskiego Sosnowiec Iwona Załucka. - Od 10 lat ZNP współpracuje z panem prezydentem i nigdy w życiu nie przenieśliśmy naszych rozmów na ulice. Od kiedy nastąpiły zmiany w pańskim resorcie już dwa razy nie rozmawialiśmy w gabinecie tylko na ulicy – stwierdziła.   Dyskusję podsumował przewodniczący Rady Miejskiej Mateusz Rykała, który mocno podkreślał zasadność głosowania nad centrami i podkreślał, iż za ich utworzeniem opowiedzieli się także radni Młodzieżowej Rady Miasta. – We wszystkich słowach, które padły, uczniowie padali najrzadziej. A chodzi o uczniów. Będę dzisiaj „za” z jednego względu: może jestem młodym człowiekiem, ale trochę polityki poznałem i wiem jedno. Jeśli nie zrobimy tego na tej sesji, nikt tego nie zrobi do kolejnych wyborów – stwierdził Mateusz Rykała.   Ostatecznie decyzja o powstaniu Centrów Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego została podjęta. Za każdą z uchwał opowiedziało się 12 z 24 obecnych na sali radnych. Przeciw było 11. Zaledwie jeden radny wstrzymał się od głosu.   Izabela Kieliś

Posłowie zdecydowanie zbyt rozrzutni!

dodane 08.06.2013
[Region] Jak w dobie kryzysu i oszczędności zagłębiowscy wybrańcy narodu wydatkują publiczne pieniądze?! Sprawdziliśmy na przykładzie rozliczeń w związku z „wykorzystaniem środków finansowych na prowadzenie biura poselskiego w okresie od 8 listopada 2011 roku do 31 grudnia 2012 roku”. Okazuje się, że niektórzy np. przekraczają limit dopuszczalnych wydatków, przepłacają za wynajem biura poselskiego oraz potrafią wydać po 35 tys. zł na paliwo do samochodów... Każdemu z posłów przysługuje miesięczny ryczałt na prowadzenie biura w wysokości 12 tys. 150 zł. Z ryczałtu mogą być pokrywane m.in. wydatki na wynagrodzenia pracowników biur poselskich, tłumaczenia, ekspertyzy i opinie sporządzane bezpośrednio u wybranych ekspertów, usługi telekomunikacyjne związane z wykonywaniem mandatu poselskiego. Posłowie mogą też z niego pokrywać bieżące wydatki m.in. na: czynsz, przejazdy posła samochodami w związku z wykonywaniem mandatu, podróże służbowe pracowników podróżujących na polecenie posła czy opłaty za energię elektryczną i cieplną, gaz i wodę.   Sprawozdanie z wydatkowania kwot ryczałtów przeznaczonych na prowadzenie biura poseł musi wysłać do dnia 31 stycznia każdego roku za okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia roku poprzedniego. Niedotrzymanie terminu złożenia sprawozdania powoduje wstrzymanie przekazywania ryczałtu. Niemal każdy z wybranych w okręgu sosnowieckim wykorzystał pełny limit wydatków za wspomniany okres wynoszący ok. 165 tys. zł, choć są i tacy, którzy niewielką część pieniędzy zwrócili do sejmowej kasy. Co zatem znalazło się w rozliczeniach publicznych pieniędzy?   Życie ponad stan   W okresie od 8 listopada do 31 grudnia 2011 roku nie ma spektakularnych wydatków. Wyjątkiem jest poseł Anna Nemś z Platformy Obywatelskiej, która we wspomnianym okresie… przekroczyła dopuszczalną normę 20 tys. 581 zł i wydała łącznie…24 tys. 467 zł, co daje przekroczenie limitu o 18 proc! Jak się okazuje wszystkiemu winni są… wyborcy! - Okres ten był początkiem VII Kadencji Sejmu RP, co dla mnie – jako posła sprawującego mandat po raz pierwszy - oznaczało wzmożone prace związane z organizacją biura poselskiego, jak również większą częstotliwość spotkań z wyborcami tuż po wyborach – tłumaczy pani poseł.   Do pełna!   Posłowie: Waldemar Andzel i Ewa Malik z Prawa i Sprawiedliwości, Anna Nemś i Piotr Van der Coghen z Platformy Obywatelskiej cenią sobie komunikację samochodową. Wystarczy wspomnieć, że w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 roku wydali oni na przejazdy samochodem ponad 35 tys. zł. Przyjmując, że średnia cena benzyny w ubiegłym roku kształtowała się na poziomie 5,5 zł za 1 litr, „wyjeździli” ok. 6 tys. 400 litrów. Przyjmując dodatkowe założenie, że aby przejechać 100 km trzeba spalić ok. 7 litrów, codziennie, przez cały rok, musieliby przejeżdżać średnio 250 km. Czyli obrazowo w przeciągu jednego dnia siedmiokrotnie pokonywaliby trasę Zawiercie-Sosnowiec. Jak tłumaczą ten wydatek? Poseł Andzel z PiS wyjaśnia, że miesięcznie może wyjeździć 3500 km, zgodnie z zarządzeniem Marszałka Sejmu a niejednokrotnie przekracza tę liczbę w ciągu jednego miesiąca. - Środki otrzymane na prowadzenie biura poselskiego wykorzystywałem zgodnie z przepisami prawa. Jestem posłem bardzo aktywnym, który uczestniczy praktycznie we wszystkich uroczystościach, na które otrzymuje zaproszenie w związku z czym jeżdżę praktycznie po całym województwie. Spotykam się z mieszkańcami w całym okręgu wyborczym, jak również poza nim. Z własnego samochodu korzystam również podczas podróży służbowych do Warszawy – argumetuje wydatki poseł. - Samochód, którego używam – tłumaczy Ewa Malik z PiS - ma pojemność silnika powyżej 900 cm3 i spala 8,5 litra na 100 km. W związku z wykonywaniem mandatu obsługuję dwa filialne biura poselskie w Dąbrowie Górniczej i w Zawierciu. W okręgu, w którym pełnię mandat posła spotykam się z władzami oraz środowiskiem lokalnym, uczestniczę w spotkaniach, konferencjach, seminariach, zjazdach i uroczystościach, również poza okręgiem. Ponadto pokonuję również trasę do Warszawy na posiedzenia Sejmu i komisji zgodnie z harmonogramem, a także zwoływane przez Marszałka Sejmu w dodatkowych terminach – uzasadnia.   Dalej w swoich tłumaczeniach poszła poseł Anna Nemś z PO podnosząc zarzut, że obliczenia wskazane przy pytaniu dotyczącym przejazdów posła w związku z wykonywaniem mandatu poselskiego samochodem są daleko idącym uproszczeniem, mającym niewiele wspólnego z faktycznie ponoszonymi wydatkami.   - Na koszty podróży samochodem składa się więcej niż jedna pozycja – paliwo, koszty te to m.in. zużycie samochodu, utrata jego wartości, przeglądy, ubezpieczenia, naprawy. W związku z tym przeliczanie kwoty wydanej na przejazdy samochodem poprzez jej podzielenie na średnią cenę litra paliwa i odniesienie do średniego spalania na 100 km daje wynik wysoce odbiegający od faktów – przekonuje pani poseł.   Drogi wynajem biur   Koszty najmu różnią się diametralnie. Najmniejsze z tego tytułu w ubiegłym roku poniosła poseł Beata Małecka-Libera z PO (niecałe 11 tys. zł za wynajem w Dąbrowie Górniczej). Reszta zaś mieściła się w przedziale 17-21 tys. zł, najwięcej zaś wydał na wynajem Jarosław Pięta z Platformy, który za biuro w centrum Sosnowca na ul. Modrzejowskiej zapłacił łącznie prawie…28 tys. zł!   Co ciekawe, około 100 metrów obok swoje biuro wynajmuje poseł Ruchu Palikota Witold Klepacz, który za korzystanie z pomieszczeń zapłacił… przeszło połowę mniej niż poseł Pięta, bo ok. 14 tys. zł. Poseł Pięta tłumaczy swoje wydatki brakiem odpowiedniego lokum w zasobach komunalnych, którego poszukuje od…2007 roku oraz … lewicowym spiskiem. - Powszechnie wiadomo, że w przypadku takich lokali czynsze są zdecydowanie niższe niż rynkowe. Od tamtej pory, do dziś, nie udało się znaleźć w zasobach miejskich takiego lokalu, który po pierwsze spełniałby podstawowe wymagania dotyczące biura poselskiego i byłby zlokalizowany w centrum Sosnowca, stolicy Zagłębia, co nie jest bez znaczenia w kontekście dostępu biura dla wyborców. Co do zasady, politycy lewicy nie mieli nigdy problemów z dostępem do lokali miejskich, natomiast my jesteśmy niejako zmuszeni skorzystać ze znacznie droższej oferty rynkowej – twierdzi poseł.   Praca u Klepacza najlepsza, najgorzej u Małeckiej-Libery   Poseł Ruchu Palikota daje zarobić najwięcej swoim podwładnym. Na wynagrodzenia dla pracowników przeznaczył ok. 85 tys. zł, co daje prawie 60 proc. kosztów funkcjonowania biura. Kolejne miejsca na liście hojnych pracodawców to posłowie: Piotr Van der Coghen (51 tys. zł) oraz poseł Anna Nemś – 42 tys. zł. Najbardziej „skąpa” jest poseł Beata Małecka-Libera, która wydała na płace swoich pracowników nieco ponad 34 tys. zł.Pani poseł nie szczędzi pieniędzy na wydatki związane z opłaceniem umów zleceń i o dzieło oraz obsługą rachunkowo-księgową i bankową. Na te cele wydała odpowiednio 34 tys. zł oraz prawie 6,5 tys. zł. Skąd tak duża suma? – Pierwsza kwota obejmuje pracowników biura, w tym m.in. prawnika, który opiniuje tematy związane z możliwością rozwiązywania spraw mieszkańców w zakresie interwencji poselskich. W ramach tych umów korzystam też z opinii legislacyjnych, dotyczących projektów ustaw, których to tematyka jest mi mniej znana. Druga zaś dotyczy biura księgowego i umowy, która jest niezmienna przez trzy kadencje, dzięki temu nigdy nie było żadnych zastrzeżeń co do prowadzenia spraw finansowych podczas wizytacji prowadzonych przez Kancelarię Sejmu – wyjaśnia Małecka-Libera. Poseł RP Jerzy Borkowski także wydał imponującą sumę przeszło 32 tys. zł na umowy zlecenie i dzieło. Pieniądze - jak wyjaśnia poseł - trafiły do jego pracowników organizujących funkcjonowanie biur w Sosnowcu, Będzinie i Zawierciu. Umowy zostały także wydatkowane na porady prawne oraz plakatowanie Zawiercia informujące o ww. poradach.   Nagminne „inne wydatki”   Bliżej niesprecyzowane, pokryły koszty najróżniejszych zakupów posłów począwszy od zakupu kwiatów, po tzw. catering, skończywszy np. na sprzątaniu biur. Najwięcej wydatków w tym obszarze miał poseł Pięta, który w poprzednim roku zaksięgował w tej rubryce aż 40 tys. 408 zł, co stanowiło prawie 29 proc. jego budżetu. Jakież to „inne wydatki” pana posła są warte przeszło 40 tys. zł rocznie? - W grudniu 2011 roku, tuż po wyborach, podjęliśmy decyzje o zmianie ówczesnej lokalizacji biura. Przy porównywalnych kosztach dysponowaliśmy ponad dwukrotnie mniejszą powierzchnią. Wyższe niż w poprzednich latach wydatki w tej kategorii związane są przede wszystkim z doposażeniem biura, publikacjami prasowymi, promocją biura związaną ze zmianą lokalizacji oraz modernizacją i utrzymaniem strony internetowej oraz innych wydawnictw (wszystkie foldery, wizytówki, materiały z danymi teleadresowymi). Ponadto w tej kategorii budżetowej wykazane są wydatki, które biuro ponosi w związku ze świadczonymi na rzecz mieszkańców Zagłębia bezpłatnymi poradami prawnymi. Największe zaangażowanie prawników związane było, poza bieżącymi cotygodniowymi dyżurami prawnika, z obsługą pokrzywdzonych mieszkańców Spółdzielni Mieszkaniowej „Sokolnia” – tłumaczy poseł Pięta. Jak reszta posłów wyjaśniała „inne wydatki”? Poseł Ewa Malik (prawie 2 tys. zł) wydała na zakup kwiatów, artykułów spożywczych oraz koszty usług gastronomicznych na spotkaniach z wyborcami. Poseł Anna Nemś (niemal 4 tys. zł) - na wyjazdy służbowe stażysty, obsługę spotkań z wyborcami, utworzenie strony internetowej. Poseł Wojciech Saługa PO (przeszło 6 tys. zł) - na wiązanki okolicznościowe, wieńce, kartki świąteczne, obsługę organizacji spotkań z mieszkańcami (woda, kawa herbata, ciastka) oraz abonament RTV. Poseł Klepacz zaś prawie 6 tys. zł wydał na spotkania okolicznościowe, zakupy kawy, herbaty, wody mineralnej i innych środków spożywczych na potrzeby prowadzenia biura, obsługę cateringową organizowanych spotkań z mieszkańcami oraz… sprzątanie pomieszczeń biurowych. Z „innych wydatków” nie chciał się tłumaczyć poseł Waldemar Andzel, który buńczucznie stwierdził, że środki te były wykorzystane na wydatki związane z funkcjonowaniem biura poselskiego i były one wydane zgodnie z tym, na co mogą być przeznaczone. Poseł PO Piotr Van der Coghen jako jedyny z zagłębiowskich posłów zignorował pytania co do wydatków poniesionych przez jego biuro.   Piotr Celej

Święto dzielnicy Antoniów

dodane 07.06.2013
[Region, Dąbrowa Górnicza] Już jutro kolejne święto dzielnicy Antoniów w Dąbrowie Górniczej. Początek zabawy o godz. 15.00 przy Świetlicy Środowiskowej PKZ. Tym razem obchody będą skoncentrowane wokół tematyki zdrowego stylu życia z mocnym akcentem na zdrowe żywienie. Podczas uroczystości mieszkańców odwiedzi poseł Beata Małecka – Libera, przewodnicząca sejmowej Podkomisji ds. Zdrowia Publicznego. Pani poseł z zawodu jest lekarzem i od wielu lat angażuje się w promowanie postaw prozdrowotnych. Wydarzenie honorowym patronatem objął Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej.   Święto dzielnicy Antoniów to już drugie tego typu wydarzenie. Jest to inicjatywa mieszkańców Dąbrowy Górniczej, którzy dostrzegając niską aktywność fizyczną Polaków i postanowili zaangażować się w promocję zdrowego stylu życia. W programie znalazły się takie gry i zabawy jak turniej sportowy dla najmłodszych oraz marsz nordic walking dla starszych mieszkańców dzielnicy.   -Niezmiernie cieszy mnie fakt, że promocja zdrowego stylu życia jest tematem bliskim społeczeństwu i że powstają oddolne, lokalne inicjatywy. Aktywny wypoczynek to przecież szansa na wspólne, rodzinne spędzanie czasu. Nie można zapominać jednak o prawidłowo zbilansowanej diecie, która już od najmłodszych lat, a nawet miesięcy życia, wpływa na naszą kondycję zdrowotną w przyszłości. Niestety wyniki badań pokazują, że Polacy odżywiają się źle, a nieprawidłowe nawyki żywieniowe przekazywane są z pokolenia na pokolenie. W efekcie, dziś już ponad połowa dzieci pomiędzy 1. a 3. rokiem życia ma nieprawidłowy wskaźnik masy ciała. Oprócz lokalnych inicjatyw, których rola jest nie do przecenienia, niezwykle istotne są także systematyczne, stałe działania edukacyjne – mówi gość specjalny jutrzejszej uroczystości, poseł Beata Małecka – Libera.   Przemysław Ruta

Super mecz na „Ludowym”

dodane 07.06.2013
[Sosnowiec]     To będzie wyjątkowy mecz! Już w najbliższą środę na Stadionie Ludowym pierwsza drużyna piłkarskiego Zagłębia zmierzy się z reprezentacją piłkarzy naszego klubu z roczników 1994, 1995, 1996, 1997, 1998 i 1999. Początek meczu godz. 12.00. Wstęp bezpłatny.   - Nasza młodzież już teraz zaciera ręce, by skonfrontować się z seniorami. Serdecznie zapraszamy wszystkich kibiców na trybunę krytą, gdyż spotkanie zapowiada się ciekawie i zapewne nie zabraknie widowiskowych akcji – mówi Maciej Wasik zajmujący się klubowym marketingiem. - Korzystając z okazji informujemy, że dzień później, 13 czerwca o 18.15, ważne spotkanie rozegrają zawodnicy z rocznika 2000 na sztucznej murawie przy ul. Kresowej 1. Zagłębie podejmie Górnik Jaworzno w finale trampkarzy młodszych podokręgu Sosnowiec, o udział w barażu do Śląskiej Ligi Trampkarzy – dodaje Wasik. Z kolei w środę 26 czerwca o godz. 16:30 odbędzie się nabór i testy dla zawodników z roczników 1995, 1996 i 1997. Zajęcia przeprowadzą trenerzy Zagłębia Sosnowiec. Najlepsi piłkarze zostaną zaproszeni na treningi z zespołami danych roczników. Zajęcia odbędą się na Kompleksie Piłkarskim przy ul. Kresowej 1 (boiska treningowe obok Stadionu Ludowego). Zawodnicy, którzy trenują lub są związani z innymi klubami, proszeeni są o zabranie na konsultacje zgody od klubu, w którym występują.                                                  (KP)

Sosnowieckie pałace w Bibliotece Śląskiej

dodane 07.06.2013
[Region]   Od wielu lat sosnowieckie Muzeum blisko współpracuje z Biblioteką Śląską w Katowicach. Wynikiem tej profesjonalnej przyjaźni z jej dyrektorem, prof. Janem Malickim, jest m. in. coroczne udostępnianie katowiczanom jednej ekspozycji ukazującej historię i kulturę stolicy oraz całego Zagłębia Dąbrowskiego. Największym zainteresowaniem cieszył się słynny „Trójkąt Trzech Cesarzy”.   - W poniedziałek, 10 czerwca o godz. 17.00, otwieramy w holu głównym Silesianki wystawę „Sosnowieckie pałace”, która na 28 fotograficznych planszach przedstawia siedziby słynnych rodów zagłębiowskich, zbudowane przez wielkich przemysłowców, braci Ernsta i Franza Schoenów oraz Henryka Dietla – mówi „WZ” dyrektor pałacu Schoena, Zbigniew Studencki. - Dorobili się ogromnego majątku, którym w szerokim zakresie wspierali rozwój Sosnowca i jego mieszkańców, właściwie można ich nazwać ojcami naszego miasta – dodaje.   Przybyli z Saksonii w końcu lat 70. XIX w. Wybudowane przez nich przędzalnie wełny czesankowej i wigoniowej należały do największych zakładów tej branży na terenie Królestwa Polskiego. W pobliżu swoich fabryk wznieśli okazałe pałace otoczone parkami, które dziś należą do najcenniejszych zabytków XIX-wiecznej architektury Sosnowca.   - Nasza ekspozycja porównuje jak wyglądały w przeszłości i obecnie, po renowacji – komentuje autorka scenariusza i komisarz wystawy, dr Małgorzata Śmiałek. - Proszę zwrócić uwagę na przepiękne architektonicznie elementy elewacji oraz stylowe wnętrza, w Katowicach będzie można je oglądać i podziwiać do 30 czerwca. Muzealnicy dodają z dumą, że stale wystawiają w kraju i za granicą. - W maju i czerwcu bieżącego roku w Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu, w tzw. Miasteczku Galicyjskim, są udostępniane dwie wystawy „Trójkąt Trzech Cesarzy na dawnej widokówce” i „Historyczne kolonie i osiedla robotnicze w Sosnowcu” - wyjaśnia nam Joanna Kunysz z Działu Edukacji i Promocji. - Natomiast już w marcu mieszkańcy czeskiej Ostrawy mogli podziwiać „Sosnowieckie pałace”.   Prowadzona intensywnie od kilkunastu lat działalność Muzeum na rzecz promocji miasta i regionu zasługuje na szczególną uwagę. Dzięki niej tysiące osób poza siedzibą placówki, w wielu muzeach krajowych i zagranicznych, mogły poznać historię i kulturę Sosnowca, kojarzonego dotąd niejednokrotnie głównie z przemysłem ciężkim, górnictwem i hutnictwem. - Tylko w latach 2000 – 2012 odbyło się 119 wernisaży w kraju i 46 za granicą, a ekspozycje obejrzało ponad ćwierć miliona osób - przypomina dyr. Studencki. - Doceniają nas i wspierają władze miasta, bo niewielkie koszty tej działalności a duże efekty promocji Zagłębia jakie przyniosła, to najlepszy dowód, że nasza placówka może stanowić przykład do naśladowania dla innych instytucji kultury, nawet dysponujących niewielkimi finansami - podkreśla. TERESA STOKŁOSA        

Roczne urlopy macierzyńskie

dodane 06.06.2013
      Rozmowa z Agatą Kładź, kierownikiem wydziału zasiłków w Inspektoracie w Dąbrowie Górniczej z sosnowieckiego oddziału ZUS   Roczna płatna opieka nad dzieckiem jest już dostępna dla pracujących rodziców. Tak, bowiem 17 czerwca br. weszła w życie ustawa z 28 maja 2013 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona dodatkowo 26-tygodniowy urlop rodzicielski oraz przedłuża dodatkowy urlop macierzyński, co łącznie z podstawowym urlopem macierzyńskim oraz dodatkowym urlopem macierzyńskim daje możliwość płatnej opieki nad dzieckiem przez 52 tygodnie w przypadku urodzenia jednego dziecka.   Czy przepisy dotyczą także rodziców dzieci, które urodziły się przed wejściem w życie ustawy? Znowelizowane przepisy mają zastosowanie do osób, których dzieci urodziły się po 31 grudnia 2012 r. Mają one zastosowanie także do osób, które przyjęły po 31 grudnia 2012 r. na wychowanie dziecko w wieku do siedmiu lat, a w przypadku, gdy wobec dziecka odroczono obowiązek szkolny – dziecka w wieku do 10 roku życia. Warunkiem w tym przypadku jest wystąpienie do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie przysposobienia dziecka lub przyjęcie na wychowanie dziecka jako rodzina zastępcza, z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej. Nowe przepisy mają również zastosowanie wobec osób, które w dniu 17 czerwca pobierają zasiłek macierzyński lub dodatkowy urlop macierzyński z tytułu urodzenia lub przyjęcia na wychowanie więcej niż jednego dziecka. A także wobec osób, które przerwały pobieranie zasiłku macierzyńskiego z powodu pobytu dziecka w szpitalu i pozostały okres wykorzystają po wyjściu dziecka ze szpitala.   Czy z takiego urlopu mogą korzystać oboje rodzice?   Dotyczy to obojga rodziców. Warto zaznaczyć, że urlop rodzicielski może być wykorzystany maksymalnie w trzech częściach, z których każda musi przypadać bezpośrednio po poprzedniej i musi być wykorzystana w wymiarze co najmniej ośmiu tygodni.   Czy można w czasie urlopu macierzyńskiego pracować?   Nowe przepisy pozwalają na łączenie obowiązków rodzicielskich z karierą zawodową w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego, z tym że rodzic może pracować w ograniczonym wymiarze.   Jaka jest wysokość zasiłku dla osób, które skorzystają z nowych przepisów?   W przypadku złożenia nie później niż w ciągu 14 dni po porodzie o udzielenie bezpośrednio po podstawowym urlopie macierzyńskim dodatkowego urlopu macierzyńskiego w pełnym wymiarze, a bezpośrednio po nim – urlopu rodzicielskiego, przez cały czas zasiłek będzie wynosił 80 proc. podstawy wymiaru. Jeżeli taka deklaracja zostanie złożona po 14 dniach od porodu, to wysokość zasiłku będzie wynosić 100 proc. za okres podstawowego i dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz 60 proc. podstawy wymiaru za okres urlopu rodzicielskiego.   Pilne decyzje czekają rodziców, którym już kończy się lub już zakończył się dodatkowy urlop macierzyński. Jeśli chcą skorzystać z urlopu rodzicielskiego muszą w odpowiednim terminie złożyć wniosek o przedłużenie dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz o urlop rodzicielski.   Tak. Muszą złożyć wnioski o wypłatę zasiłku za uzupełniający okres urlopu macierzyńskiego w ciągu 7 dni od dnia wejścia w życie ustawy tj. do 24.06.2013r. i nie później niż w dniu zakończenia tego urlopu wniosek o urlop rodzicielski.   Rozmawiała: Joanna Biniecka   UWAGA! Zmiany wprowadzone wspomnianą na początku rozmowy ustawą będą omawiane podczas szkoleń w Oddziale w Sosnowcu oraz inspektoratach w Dąbrowie Górniczej, Jaworznie i Zawierciu. Poniżej podajemy terminy szkoleń oraz osoby, do których należy kierować zgłoszenia:   Oddział Sosnowiec - 3 lipca, osoba do kontaktu: Anna Kopeć, tel.: (32)368 33 22,e-mail: anna.kopec01@zus.pl;   Inspektorat Dąbrowa Górnicza - 4 lipca, osoba do kontaktu:Anna Klimann, tel.: (32)262 69 13, e-mail:anna.klimann@zus.pl;   Inspektorat Jaworzno - 2 lipca, osoba do kontaktu: Mariola Gaj, tel.: (32)618 34 35, e-mail: mariola.gaj@zus.pl;   Inspektorat Zawiercie - 5 lipca, osoba do kontaktu: Monika Barczyk, tel.: (32)670 60 32, e-mail: monika.barczyk01@zus.pl.   Wszystkie szkolenia zaczynają się o godz.8.00    

Industriada i rowery. Aktywny weekend w Dąbrowie

dodane 06.06.2013
[Dąbrowa Górnicza] Rozpoczynający się jutro weekend zapowiada się w Dąbrowie Górniczej bardzo aktywnie. Tym razem mieszkańcy miasta oraz całego regionu będą mogli wziąć udział w Industriadzie, która opanuje całe województwo, w tym również Muzeum Miejskie „Sztygarka”. Ponadto ulicami Dąbrowy przejedzie peleton kolarzy, którzy zmagać się będą w wyścigu MTB Skandia Maraton Lang Team. Dodatkowe atrakcje przygotowały także miejskie instytucje.   Z całą pewnością największym wydarzeniem w mieście podczas nadchodzącego weekendu będzie sobotni maraton MTB w Parku Hallera. Dla zawodników przygotowano następujące dystanse: MINI –  bardzo szybki, bez trudnych zjazdów i podjazdów, przebiega głównie ścieżkami rowerowymi. Dystans MEDIO – początek i koniec jak MINI, zaś w środkowej części wjazd w tereny leśne z dużą ilością interwałowych podjazdów i zjazdó. Dystans GRAND FONDO - początek i koniec jak MINI w środkowej części dwukrotny przejazd rundą j/w MEDIO; tereny leśne z dużą ilością interwałowych podjazdów i zjazdów. Zainteresowani wyścigiem wciąż jeszcze mogą się zapisać do rywalizacji. W tym celu należy zajrzeć na stronę www.skandiamaraton.pl oraz do Biura Zawodów w Parku Hallera (7 czerwca w godzinach 16.00-19.00 oraz  w dniu zawodów 8 czerwca w godzinach 8:00-10:30).   Ci, którzy interesują się dziejami techniki, na pewno nie mogą ominąć w sobotnie popołudnie i wieczór Miejskiego Muzeum „Sztygarka”. Odbywająca się tam Indriustriada jest dobrym pretekstem, by odwiedzić Kopalnię Ćwiczebną i Muzeum, które zapraszają od godziny 14.00. do 21.00. Wejścia do Kopalni Ćwiczebnej odbywają się co pół godziny – pierwsze zaplanowano o godzinie 14.00, a ostatnie o 20.30. Zwiedzanie Kopalni uatrakcyjniają efekty audiowizyjne, zainstalowane w wyrobiskach II poziomu obiektu. Wszyscy chętni do odwiedzenia muzeum proszeni są o wcześniejszą rezerwację pod numerem telefonu 32 726 41 85. Odbiór bezpłatnych wejściówek przy wejściu głównym do Muzeum.   Najmłodsi miłośnicy książek koniecznie powinni stawić się w piątek o godzinie 17.00 w Miejskiej Bibliotece Publicznej przy ul. Kościuszki 25. Na małe i duże mole książkowe czeka niezwykłe spotkanie autorskie. Gościem dąbrowskiej biblioteki będzie stuprocentowy bajkopisarz, najbardziej rozpoznawalny autor książek dla dzieci i młodzieży – Grzegorz Kasdepke! Wszyscy uczestnicy spotkania będą mogli zakupić książki z autografem autora (m.in. Bon czy ton, Kuba i Buba, Kacperiada, Przyjaciele, Co to znaczy..., Niesforny alfabet, Mity dla dzieci, Do trzech odlicz, Rózga). Wstęp wolny.   W sobotnie popołudnie warto wybrać się do Antoniowa, gdzie o godzinie 15.00. rozpocznie się piknik "Dąbrowa Górnicza mówi NIE uzależnieniom", który jednocześnie będzie świętem dzielnicy. Organizatorzy zapewniają, że będzie to doskonała okazja do dobrej zabawy oraz miłego spędzenia wolnego czasu. Jedną z atrakcji imprezy będzie wieczorne kino plenerowe. Na placu przy Świetlicy Środowiskowej Antoniów, a jeśli będzie deszczowa pogoda – wewnątrz świetlicy, goście pikniku będą mieli okazję obejrzeć film „Zakochana bez pamięci”.   Kto będzie czuł niedosyt filmowych wrażeń, na pewno wybierze się do tymczasowej siedziby Pałacu Kultury Zagłębia, gdzie w każdy weekendowy dzień, w kinie „Kadr” wyświetlane będą filmy: „Cristiada” o godzinie 17.00 oraz „We mgle” o 19.30.   (s/IK)
Wróć
Nowsze 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 Starsze

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl